Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Melodifestivalen dålig ljudmix? Ingen LFE under bidragen?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 februari 2008 - 23:24

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Bara jag som saknade BAAAAS i kvälens avsnitt av melodifestivalen?
LFE-Kanalen hade ingen bas alls under de tävlande bidragen, det var först i pausunderhållningen som de verkade hitta regeln på mixerbordet för basen.

Bara jag o min anläggning? eller var det nån mer som märkte samma sak?

/H

Postad 10 februari 2008 - 13:29

krib
  • krib
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag har för mig att det var likadant förra året. Sök upp lite gamla trådar så kanske det finns en förklaring. Själv skulle jag tippa på att det beror på att bidragen kördes i playback och alltså är inspelade i stereo, medan resten av ljuden mixades "live", så att säga.

Postad 10 februari 2008 - 19:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
LFE-kanalen används ju ofta bara när man anser att det behövs, eftersom den inte är tänkt att ta över bas ifrån de andra kanalerna utan snarare komplettera dem. Jag kan tänka mig att det var medvetet man undvek skicka syntetiserad bas till LFE eftersom det finns en risk att det gör ljudet grovt och bumligt på mångas anläggningar.

Musiken i pausunderhållningen (flummet med dans och blixtar) märktes vara mixad i förväg till 4.1 (med enbart fantomcenter).

Postad 12 februari 2008 - 13:29

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Jodå visst var det liknande även förra året.....

Postad 23 februari 2008 - 09:07

rauke
  • rauke
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon som har tips om hur man enklast få till ett bra ljud då? Jag har heller ingenting när LFE tänds upp?
Sony STR-DB780. :(

Postad 23 februari 2008 - 10:43

pear
  • pear
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Det var samma diskussion förra året. Se följande tråd:
https://www.minhembi...howtopic=117525
Jag rekomenderar starkt inlägg nr 10.

Citat från det inlägget

Det vanligaste är att när SVT sänder mångkanalsljud sänder vi oftast det i formatet 5.0, det vill säga vi använder inte i normala fall LFE kanalen.
LFE kanalen är en extra optionskanal och är tänkt att enbart användas för exceptionella basljud som explosioner och liknande för att förstärka den totala ljudupplevelsen.
Vid normal musikproduktion skall inte LFE kanalen användas annat än i extrema undantagsfall.
Vi anser inte det är nödvändigt heller då de 5 ljudkanlerna L, C, R, Ls, och Rs har full bandbredd, det vill säga från cirka 10 Hz till 22 kHz.
Ett annat problem som kan uppstå om man lägger för mycket ljudinformation enbart i LFE kanalen är att denna kanal inte ingår i den downmixfunktion som finns i Dolby Digital om mångkanalsljudet skall återges i stereo om man tex. lyssnar i hörlurar eller vill spela in programmet på en utrustning som enbart har stereokapacitet.

Den enda förklaringen jag möjligen kan ha till dessa klagomål om basfattighet är att de högtalare som man lyssnar via inte har ordentlig återgivning i basen.
Detta kan dock lätt ordnas i de flesta hemmabiosystem genom att använda base mangement som ser till att de låga frekvenserna som finns i de 5 huvudkanalerna återges även i subwoofern via de i AV förstärkaren befintliga högpassfiltren.

Någon som har tips om hur man enklast få till ett bra ljud då? Jag har heller ingenting när LFE tänds upp?

Om bra ljud innebär mera bas eller rättare sagt bas i subwoofern. Ställ in recievern så att basljudet går ut både i fronthögtalarna och i subwoofern. I min reciever Denon AVR-1801 ställer man i så fall subwooferläget i något som heter +main. Då kommer de låga frekvenserna både i de kanaler som är inställds på "Large" och till subwooferen. Ställer jag däremot in subwooferläget i läget "norm" kommer lågfrekvenserna för de kanaler som ställt i "Large" enbart till dessa kanaler och ej till subwoofern.

För de kanaler som är inställda i "Small" kommer alltid lågfrekvenserna för dessa kanalar ut till subwoofern.

Självklart kom alltid de ljud som från början mixats till .1 kanalen (LFE) ut till subwoofern.

Postad 23 februari 2008 - 23:09

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag körde med marksänd Melodifestival och hade full knuff i min 5.1 anläggning i sovrummet. Inga problem alls med basen.
Den analoga (CH) signalen i vardagsrummet via 6.1 uppvisade samma sak. Alla låga hertz fanns med! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.