LFE-Kanalen hade ingen bas alls under de tävlande bidragen, det var först i pausunderhållningen som de verkade hitta regeln på mixerbordet för basen.
Bara jag o min anläggning? eller var det nån mer som märkte samma sak?
/H
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Melodifestivalen dålig ljudmix? Ingen LFE under bidragen?
Startad av
DiSNEY
, Feb 09 2008 23:24
6 svar till detta ämne
Postad 09 February 2008 - 23:24
Bara jag som saknade BAAAAS i kvälens avsnitt av melodifestivalen?
LFE-Kanalen hade ingen bas alls under de tävlande bidragen, det var först i pausunderhållningen som de verkade hitta regeln på mixerbordet för basen. Bara jag o min anläggning? eller var det nån mer som märkte samma sak? /H Postad 10 February 2008 - 13:29
Jag har för mig att det var likadant förra året. Sök upp lite gamla trådar så kanske det finns en förklaring. Själv skulle jag tippa på att det beror på att bidragen kördes i playback och alltså är inspelade i stereo, medan resten av ljuden mixades "live", så att säga.
Postad 10 February 2008 - 19:33
LFE-kanalen används ju ofta bara när man anser att det behövs, eftersom den inte är tänkt att ta över bas ifrån de andra kanalerna utan snarare komplettera dem. Jag kan tänka mig att det var medvetet man undvek skicka syntetiserad bas till LFE eftersom det finns en risk att det gör ljudet grovt och bumligt på mångas anläggningar.
Musiken i pausunderhållningen (flummet med dans och blixtar) märktes vara mixad i förväg till 4.1 (med enbart fantomcenter). Postad 23 February 2008 - 09:07
Någon som har tips om hur man enklast få till ett bra ljud då? Jag har heller ingenting när LFE tänds upp?
Sony STR-DB780. Postad 23 February 2008 - 10:43
Det var samma diskussion förra året. Se följande tråd:
https://www.minhembi...howtopic=117525 Jag rekomenderar starkt inlägg nr 10. Citat från det inlägget
Om bra ljud innebär mera bas eller rättare sagt bas i subwoofern. Ställ in recievern så att basljudet går ut både i fronthögtalarna och i subwoofern. I min reciever Denon AVR-1801 ställer man i så fall subwooferläget i något som heter +main. Då kommer de låga frekvenserna både i de kanaler som är inställds på "Large" och till subwooferen. Ställer jag däremot in subwooferläget i läget "norm" kommer lågfrekvenserna för de kanaler som ställt i "Large" enbart till dessa kanaler och ej till subwoofern. För de kanaler som är inställda i "Small" kommer alltid lågfrekvenserna för dessa kanalar ut till subwoofern. Självklart kom alltid de ljud som från början mixats till .1 kanalen (LFE) ut till subwoofern. Postad 23 February 2008 - 23:09
Jag körde med marksänd Melodifestival och hade full knuff i min 5.1 anläggning i sovrummet. Inga problem alls med basen.
Den analoga (CH) signalen i vardagsrummet via 6.1 uppvisade samma sak. Alla låga hertz fanns med! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |