Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-amping med Canton RC-L box ?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9,26 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 5 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 6 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 7 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 7 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 10 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 10 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 10 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 11 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 12 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 15 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 15 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 16 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 16 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 19 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 19 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 19 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 19 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 01 mars 2008 - 20:35

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Tjenare.

har ett par ergo rc-l på gång och funderar även på att köpa en ny reciever med lite mer kraft till dessa (och suround). Men jag vill endast köra 5.1 hemma, har för lite plats för 7.1 tycker jag.

Någon som vet om det går att använda de 2 extra surround(eller multiroom) kanalar för bi-amping med ergo rc-l ? Boxen ska ju kopplas in mellan för- och slutsteg, men hur får man då till det om man ska koppla 4 kanalar på boxen !?

Någon som har rc-l boxen som evt kunna ta ett bild på baksidan eller tala om vilka ingånga som finns på den. Vill ju helst använda boxen, men tänker även rc-l skulle känna bra av lite bi-amping..

Tips och trix, är det möjligt ??

#2

Postad 01 mars 2008 - 21:15

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Tjena. du ska alltså köra en surroundreceiver med RC-L och boxen?
Tänk på att slutstegen oftast är kopplade via "högtalarkablar-ut" på receivrarna oftast, och boxen behöver separerbara för/slutsteg via lågnivå-kontakter (RCA). Hur har du tänkt kring det här?
Ska du köra försteg/pre-out på surroundaren och separata slutsteg?

Frågar eftersom jag inte riktigt förstår om det funkar eller ifall det är något jag missat i tänket.
Är det surroundare enbart så kan jag nästan garantera att varken eller fungerar. Ska vara en receiver med klart separerbara för/slutsteg med byglar då, oftast.
Några modeller äldre H/Ks har detta bland annat, och en del NAD, kanske Rotel? - men nästan bara lite dyrare modeller.
H/K AVR 7500 & 8500 skulle ju funka lysande då dom låter - riktigt - bra och har mycket muskler samt separerbara för och slutsteg, men då är ju bi-ampen inte längre möjlig. Detta gör då ingenting i fallet 8500 heller skulle jag tro. Mycket kräm ändå.
Du missar i princip bara senaste ljudformatens visning i displayen om du köper en sån, och du får extremt mycket för pengarna. Motsvarande skulle kosta en bra bit över 20 + idag skulle jag lätt räkna med.

RC-L - kräver - inte fina och stora (starka) förstärkare för att låta bra, men dom har en jäkla massa storlekar att växa i och det låter bara bättre ju bättre matning du ger dom...

Och för att svara mer direkt på frågan - det går att bi-ampa, men då behöver du två slutsteg och en splitter till två utgångar från boxen.
Fullt möjligt alltså.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 01 mars 2008 - 21:12.


#3

Postad 02 mars 2008 - 14:48

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
ett annat tips är att köpa en billigare reciever och köpa till ett 2-kanals slusteg som driver rc-l. hur stor budget har du eller har du redan köpt reciever?

MVH/Jonas

#4

Postad 02 mars 2008 - 15:17

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

ett annat tips är att köpa en billigare reciever och köpa till ett 2-kanals slusteg som driver rc-l. hur stor budget har du eller har du redan köpt reciever?

MVH/Jonas



Det har inte riktigt något med bi-amping att göra..
Har redan NAD T744 reciever, men vill helst inte ha ett slutsteg stående, så jag tänkte uppgradera denna reciever.

#5

Postad 30 mars 2008 - 16:47

Unregistered7815a0b8
  • Unregistered7815a0b8
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Det går utmärkt att bi-ampa RC-L med boxen inkopplad. Hade en avr H/K avr 7000 när jag köpte högtalarna och använde pre out/main in till boxen (ej biamp), precis som det är tänkt. När så Denon avc-a1xv införskaffades så skippade jag boxen pga avsaknad av main in. Kört Denonlink 3rd och varit nöjd med ljudet (bi-ampat).

Efter att ha sett denna tråden samt andra om RC-l så bestämde jag mig för att testa lite. Använde de analoga 5.1 utgångarna på min Denon 3910 istället. Boxen sitter mellan spelare och stärkare på FL+FR kanalerna. Funkar utmärkt. Bi-ampat. Spelar skjortan av Denonlink utan box. Mycket mer kropp och känsla i ljudet nu, atmosfär och luftighet. Kör med main-anslutningarna på boxen (ej testat med Tape-ansl.)

Tackar för inspiration.

#6

Postad 30 mars 2008 - 17:06

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Det går utmärkt att bi-ampa RC-L med boxen inkopplad. Hade en avr H/K avr 7000 när jag köpte högtalarna och använde pre out/main in till boxen (ej biamp), precis som det är tänkt. När så Denon avc-a1xv införskaffades så skippade jag boxen pga avsaknad av main in. Kört Denonlink 3rd och varit nöjd med ljudet (bi-ampat).

Efter att ha sett denna tråden samt andra om RC-l så bestämde jag mig för att testa lite. Använde de analoga 5.1 utgångarna på min Denon 3910 istället. Boxen sitter mellan spelare och stärkare på FL+FR kanalerna. Funkar utmärkt. Bi-ampat. Spelar skjortan av Denonlink utan box. Mycket mer kropp och känsla i ljudet nu, atmosfär och luftighet. Kör med main-anslutningarna på boxen (ej testat med Tape-ansl.)

Tackar för inspiration.



Då jag använder 3 olika signalkäller, dvd/xbox/tv är det svårt att koppla in boxen mellan dessa och förstärkare. Men jag kommer nog testa med y-splitters och bi-ampa på detta sätt. Om inte jag gillar det kommer jag brygga mina steg istället. Har testat utan boxen och visst låter det okej, men inte alls lika bra som när den är inkopplat.

Och tack själv :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.