Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG PG6300

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 april 2008 - 09:40

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Denna tråd är ämnad åt diskussioner angående egenskaper som är specifika för just modellen LG PG6300, framför allt då den inbyggda mottagaren för digital kabel-tv (DVB-C).
Funderingar kring egenskaper som är generella för LG PG6000-serien hanteras lämpligen i den tråden (se Relaterade trådar ovan).

Bifogad fil  LG_42PG6000_liten.jpg   2,7K   0 Antal nerladdningar

Sammanställningar av diskussionsämnen och information om tv:n
Mycket av det som står nedan är hämtat från tråden LG:s PG6000 plasma: https://www.minhembi...howtopic=177330.
Har lagt in länkar inom paranteser till andra trådar för att ange källan till vissa påståenden här, länkar till dessa inlägg är märkta med inläggets nummer eftersom de har en märklig tendens att peka lite snett.

Kompatibilitet mellan LG PG6300 och olika leverantörer
  • Boxer DVB-T: Bör fungera lika bra som för LG PG6000.
  • ComHem DVB-C: Ska förhoppningsvis fungera bra med SDTV, knappast HDTV.
  • Övriga DVB-C: Ska bli intressant!

Inkörning
Fosforn i en plasma är mer aktiv i början och den är då mer känslig för ghosting (tillfälliga inbränningar). Här är det viktigaste att undvika långvariga statiska bilder initialt. Somliga rekommenderar lägre kontrast de första 100-200 timmarna.
För att snabba på inkörningen kan man t ex köra en Break-In DVD, den finns att ladda ner gratis från http://www.eaprogramming.com/
Man kan t ex ladda ner en .iso fil som sedan bränns till en DVD.

Förslag på inställningar
Medlemmar i PG6000-familjen
  • PG6000 (HD-Ready) 50" och 42" kom under mars månad, 32" kommer i maj (inlägg #23).
  • PG6300 (HD-Ready) samma som PG6000 + digital kabel-tv mottagare (DVB-C). Kommer i maj/juni 2008. (inlägg #146) (inlägg #894)
  • PG6500 (HD-Ready) samma som PG6000 + mottagare för marksänd MPEG4 (DVB-T MPEG 4). Kommer i juni 2008. (inlägg #146)
  • PG6900 (HD-Ready) samma som PG6000 + 250GB HDD samt dubbla digitalmottagare (TT DVB-T). Kommer i juni 2008. (inlägg #146)
Några nära släktingar
Specar för PG6000 (ska bytas ut när specar för PG6300 finns tillgängliga)
Videoprocessning
(inlägg 134)
  • 50Hz (PAL) -> 150hz (varje bildruta visas 3ggr)
  • 60hz (NTSC) -> 180hz (varje bildruta visas 3ggr)
  • 24p -> 120hz (varje bildruta visas 5ggr)
Anmärkning: Videoprocessningen av 24p-signal har visat sig bristfällig. När 50PG6000 var med i tidningen Hemmabios test upplevde testarna judder. Detsamma har diskuterats på avforum. Tydligen omvandlas 24p-signalen till 60 Hz via 3:2-pulldown innan den visas på panelen. Detta orsakar judder och är en klar besvikelse, helt enkelt dåligt av LG.
Bildarkiv
http://www.lgenordic...?...ion=pg6000

Servicemenyn
OBS! Är avsedd för service. Ändra ingenting här om du inte är riktigt säker på vad du gör!
Aktivera servicemeny genom att hålla inne menyknapparna på fjärrkontrollen och tv:n samtidigt, efter cirka 10 sekunder kommer det upp en ruta där man ska skriva in ett lösenord. Lösenordet är: 0000 (nollor så långt det går).
Nu hamnar man i den ena av två varianter av servicemenyn, varannan gång hamnar mán i den stora menyn "IN START" och varannan gång i en annan meny som heter "Model Option".

I servicemenyn finns posten UTTxx där xx är antalet timmar som tv:n varit aktiv.

För att gå ur servicemenyn trycker man på Return eller menyknappen (endast meny ett).
Om man har ändrat något man ångrar kan man stänga av tv:n med powerknappen utan att först gå ur menyn.
(inlägg #9) (inlägg #14)

Tester
Manualer
Gå till LG:s hemsida http://nordic.lge.com/sv/index.jhtml
Där kan man klicka på "Ladda ner manual" i högerkanten för att komma till avdelningen där man kan söka efter manualer till LG:s apparater.
En annan väg dit går via http://se.lgservice.com
Skriv in "pg6000" ("pg6300" ger inga träffar än så länge) i fältet för Model No och klicka på Search (kan även nyttja pulldownlistorna för att begränsa sökningen, t ex till enbart manualer på svenska).
Ladda hem önskad manual som PDF.

Till sist
Det blev ingen PG6300 för min del. Valde till slut en Sony KDL-40W4000 som jag är mycket nöjd med. Med andra ord kommer jag knappast att lägga ner någon större möda på att uppdatera detta första inlägg med färsk information.
Men om någon amitiös PG6300-ägare sammanställer matnyttig info och skickar det i ett PM till mig så kopierar jag gärna in det i detta första inlägg så att fler enkelt kan hitta informationen.

Redigerat av Dennis_hembio, 21 januari 2009 - 13:58.

Postad 18 april 2008 - 19:06

toler
  • toler
  • Veteran

• 1 548 inlägg
  • 0
*ComHem DVB-C: Ska förhoppningsvis fungera bra med SDTV, knappast HDTV.
Postad bild
HD-kanaler sänds i Mpeg4, det krävs en HD-tuner för detta, vanlig DVB-SD kör på Mpeg2.
Du kommer inte kunna se HD-kanaler alltså. Går det på Comhem så går det på de andra bolagen med!
Finns en DVB-tråd som listar TVs som kan mer. Dessutom behövs CI+ för betal-HD (CI+ som inte är klart ännu).

Roligt du gjort ett sånt starkt öppningsinlägg. Dock så är ju PG6300 en PG6000 med DVB-C.
Synd den inte har DVB-C-HD och TT PVR med.

Redigerat av toler, 18 april 2008 - 19:07.

Postad 21 april 2008 - 08:34

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Eftersom PG6300 och dess specar inte är släppta ännu fegar jag lite och använder ord som "förhoppningsvis" och "knappast". LG gjorde som bekant ett sent tillägg med PG6000 och stoppade in en kraftfullare bildprocessor (se debatten om första 50-tummaren på MediaMarkt i PG6000-tråden).

Visst är det synd att den inte kommer att ha HD-mottagare, fullt så stora sena ändringar törs jag inte hoppas att LG gör (men om någon på LG läser detta så får ni gärna överraska mig!). Om jag får tillåta mig att drömma lite så skulle jag vilja att mottagaren i tv:n skulle sitta i en utbytbar enhet. Vad trevligt det vore att kunna byta mottagare lika enkelt som man byter grafikkort i en dator!
Men tyvärr blir det nog för dyrt för tv-tillverkarna att testa och integrera något sådant. Och de är nog skraja för potentiella strulfaktorer. För att inte tala om att teknikskifte på sändningar gör folk mer benägna att köpa en ny tv...

Tack för berömmet om det första inlägget. Eftersom PG6300 är en PG600 med DVB-C så har jag använt det första inlägget till att sammanfatta intressant info som framkommit i PG6000-tråden här. Lite grand som ett anteckningsark så att jag ska slippa leta i den numera riktigt långa PG6000-tråden efter något som jag har för mig att jag minns att någon skrev vid något tillfälle...
Jag har följt PG6000-tråden från början, men har bestämt mig för att invänta PG6300. Om inte något annat kul dyker upp (risken för det är alltid överhängande) eller om skatteåterbäringen behöver gå till något annat (snälla bilen, gå inte sönder!) så tycker jag att det skulle vara trevligt med en specifik tråd om "min" tv :)

Postad 01 maj 2008 - 18:09

nallepuff
  • nallepuff
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
50 PG6500 går beställa via pixmania nu

Postad 13 juni 2008 - 14:13

Unregistered1460
  • Unregistered1460
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

50 PG6500 går beställa via pixmania nu

LG Electronics vill göra svenska konsumenter uppmärksamma på att Pixmania och Digiswe marknadsför tv-apparater från LG i Sverige, som inte är kompatibla med svenska tv-system. De båda företagen säljer LG:s tv-apparater med inbyggd MPEG4-mottagare utvecklad för det franska sändningssystemet. De fungerar således inte i Sverige.

Postad 15 december 2008 - 16:09

Nummer3
  • Nummer3
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ska vi sparka igång den här tråden?

Någon mer än jag själv som har köppt PG6300? Vore kul om vi kunde diskutera lite vad vi tycker om TVn... ;)

Postad 14 januari 2009 - 00:25

MS_BSR
  • MS_BSR
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vi fick vår TV förra helgen och den håller på att "köras in". Kul att se om det är fler som köpt och vilka erfarenheter som man kan dela med sej.

Postad 20 januari 2009 - 21:53

tsolva
  • tsolva
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har nå brukt 6300en i ca 5 dager, min erfaring så langt er:
Ghosting vises ved overgang fra lyst til mørkt bilde, men ikke plagsomt. Ser heller ingen ghosting under tv sendinger.
Meget godt bilde, faktisk et av de bedre jeg har sett på vanlig tv oppløsning (digitalt).
Sortnivå er helt greit, men ikke imponerende.
Det eneste jeg plages med er fargene, på enkelte program er det perfekt, andre gir alt for mye grønn/rødfarge.
Da det ikke er noen mulighet til å justere fargene hver for seg blir dette et problem. Stiller man ned fargene slik at ingen kanaler får stikkende rød og grønnfarge blir bildet helt livløst. Vet ikke om dette er noe som kan løses via servicemeny.
Har dere samme problem med fargene, eller er det noe feil på min tv? bruker cinema settingen.

Terje

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.