Var runt på säkert 15-20 lyssningsrundor innan jag fastnade för HiFi-klubbens Dali Concept 10.
I samband med detta rådfrågade jag säljaren hur "långt upp" i prisklass på en reciever man måste bege sig för att "matcha" en hyfsat potent 2-kanalare.
Svaret blev, som jag även hört på en mängd andra håll, ungefär det dubbla priset.
En eftermiddag nån vecka senare var man lite drygt 27000kr fattigare efter att ha inhandlat Concept 10 som sagt, Nad C372 + Nad C542 cd-spelare. Extra försäkring, vettig signalkabel och högtalarkabel, spikes och banankontakter gör att notan springer iväg...
Efter ytterliggare nån vecka trillade följande leksaker in i vardagsrummet:
# Onkyo TX-SR875
# Dali Concept Center
# Dali Concept 1 bakhögtalare
# Dali Concept 12" Sub
Helt plötsligt satt man där med en 2-kanalare för 7 papp och en reciever för 15. Så först igår onsdag tänkte jag verkligen jämföra dessa i rent musikläge!
Onkyon har ju fått väldigt bra kritik för att göra bra ifrån sig så att det var inte konstigt att jag var lite orolig att ha köpt C372:an i "onödan"...
MEN...och jag säger bara MEN...att det var välinvesterade 7000kr!!
Naden spelar fullkomligt skiten ur Onkyon här, visst spelar 875:an detaljerat och luftigt men Nad är totalt överlägsen med sin kraft, pondus och renhet!!
Blev både besviken och glad på samma gång. Hemmabio-mässigt är jag toknöjd med Onkyon med dess kraft, uppskalning osv. men som 2-kanalare blev den rejält förnedrad.
Känns bra att ha det "bästa" av 2 världar trots att plånboken får lida...
Finns det många därute som också kör med separata system, har ni provat nåt liknande!?
Min slutsats av detta: Verkar föga troligt att en reciever som kostar det dubbla kan matcha en 2-kanalare...
Vad tror ni!?
Mvh
Jonas