Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KDL-40D3400 och KDL-40U4000

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2008 - 18:26

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag var till Elgiganten idag efter att ha sett att de hade ett erbjudande på Sony KDL40U4000 för 8990kr (ord. ca 12000kr) i en annons.
Läste lite om tvn på nätet och tyckte att den verkar duga för mig, använder väl mest tvn för tv och film tittande, ibland spel också.

Billigaste butiken på Nätet får man tvn för 9999 om jag minns rätt. och på Elgigantens internet butik är priset 12000kr, så ungefär samma som i butik. Får i alla fall 1000kr billigare ifall jag åker till butik vilket jag också gjorde.
När jag väl kommer dit så har de inte den inne, de säger att de kanske får in den i september eller så måste de beställa en till mig.

De säger dock att de kan erbjuda en annan TV till samma pris. SONY KDL-40D3400 (samma som KDL-40D3500 på nätet?). Vad jag vet så är det inte så jätte stor skillnad mellan dessa än att 4000 är nyare än 3400? Är det annars så mycket större skillnad? Det jag då undrar är ifall det var ett bra erbjudande av dom?

I butik kostade SONY KDL-40D3400 lika mycket som KDL40U4000 (12000kr). men kollar jag på nätet så kostar TV'n bara 9790kr på Elgiganten.

Det känns som att jag kan ha blivit lite blåst eftersom 40U4000 kostar ungefär lika mycket på nätet som i butik, men 40D3400 (40D3500) var billigare på nätet än i butiken.

Aja, jag tog iaf TV'n eftersom jag hade åkt till butiken. Har ju ändå 30-dagars öppet köp ifall jag ångrar mig.
Därför jag skriver här för att höra era synpunkter. Ska jag behålla eftersom det inte är några större skillnader eller lämna tillbaka för att köpa på internet istället för att få bättre tv för nästan samma pris?

Redigerat av Hassni, 18 August 2008 - 20:47.

Postad 18 August 2008 - 19:47

Unregistered38afc096
  • Unregistered38afc096
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Låter som ett klassiskt Elgiganten-trick. En fin-tv i annonsen och en ful-tv i affären. :D

Jag tycker du skall lämna tillbaka tv:n bara för att visa att deras säljknep bara ger bad-will...

Eller så har du gjort ett kap... ;)

/Robban

Postad 18 August 2008 - 19:50

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
D-serien ska vara bättre än U-serien, dock så är det lite svårt att jämföra när din TV är från förra generationen. Panel-mässigt kanske U4000 är nyare, men jag har för mig att D-serien har 10 bitars färgdjup vilket verkligen inte skadar. Avsaknaden av en HDMI-ingång kan man ju leva med..

Jag skulle behålla D-serien om jag var du, men jag kan förstå att det känns lite tråkigt att köpa en "äldre" modell.

Postad 18 August 2008 - 19:51

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
håller med robspace, är så less på elgigantens kampanjprodukter som dem aldrig har när man väl kommer till butiken. Jag hade lämnat tillbak den

Redigerat av ILCapitano, 18 August 2008 - 19:52.

Postad 18 August 2008 - 20:22

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Var glad att du inte kom hem med en tv ur U-serien. Likväl är det dålig stil och en tv av förra generationen är heller inget bra köp idag.

Postad 18 August 2008 - 20:45

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Visst, jag tror faktiskt att den här TV'n som jag köpte duger för mig. Men man blir som lite less när dom gör så här. Lägger en vara i annons sen har dom inte ens inne varan. De vill få folk att komma dit, sen säger dom att dom inte har inne den, "men ni kan få en annan tv till samma pris för samma rabatt." Och att den kostade 12000kr i butik tyckte jag var konstigt när butiken på nätet har mycket billigare.

Istället för 3000kr rabatt som jag skulle få, fick jag nu bara cirka 700kr rabatt.

Ska ringa till Elgiganten i Luleå och höra ifall dom har inne U4000 (Jag var till Haparanda). Har dom det så lämnar jag mest troligen tillbaka denna och bokar/reserverar U4000 om det går, någon som vet?

Postad 18 August 2008 - 20:53

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Var glad att du inte kom hem med en tv ur U-serien. Likväl är det dålig stil och en tv av förra generationen är heller inget bra köp idag.

Är U-serien verkligen så illa? Varför?

Redigerat av mannealm, 18 August 2008 - 20:54.

Postad 18 August 2008 - 21:15

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Är U-serien verkligen så illa? Varför?

Den var illa i tidigare serier, nu verkar den ha blivit bättre. Tidigare var det budget-budget-modellen, nu i 4000-serien verkar det inte vara någon större skillnad mellan V/S/U. Saknas optisk utgång på U, resten är kosmetiska skillnader.

U har ju Bravia Engine 2 dessutom.

Postad 18 August 2008 - 21:27

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Okej, är det så så visst. Att den har braviva engine 2 behöver inte vara någon garanti. Innan var det i alla fall betydligt sämre paneler (och kvalitet på dem), samt dåliga inställningsmöjligheter m.m. på u-serien. Har Sony ändrat det till kosmetiska skillnader så är det väl ett bra köp.

Men erfarenheten av hur det brukar vara är att budgetmodellerna är just budget när man skrapar lite på ytan. Specs säger tyvärr ingenting även om man kunde tro det. Som regel blir man lurad när man köper "Siba-edition", eller för den delen blir pålurad förra generationens tv-apparat.

Säger inte att det är så i det här fallet. Har faktiskt inte tittat på just u4000, utan bara på W och sedan antagigt att u förhåller sig till W så som det gjort tidigare.

Det är möjligt att jag har fel och i så fall är u4000 rena fyndet om den kostar ett par tusenlappar mindre än W-serie och i prinip är samma. Jag är dock tveksam än så länge, men tar likväl tillbaka min bitska kommentar.

Postad 18 August 2008 - 21:34

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Okej, är det så så visst. Att den har braviva engine 2 behöver inte vara någon garanti. Innan var det i alla fall betydligt sämre paneler (och kvalitet på dem), samt dåliga inställningsmöjligheter m.m. på u-serien. Har Sony ändrat det till kosmetiska skillnader så är det väl ett bra köp.

Men erfarenheten av hur det brukar vara är att budgetmodellerna är just budget när man skrapar lite på ytan. Specs säger tyvärr ingenting även om man kunde tro det. Som regel blir man lurad när man köper "Siba-edition", eller för den delen blir pålurad förra generationens tv-apparat.

Säger inte att det är så i det här fallet. Har faktiskt inte tittat på just u4000, utan bara på W och sedan antagigt att u förhåller sig till W så som det gjort tidigare.

Det är möjligt att jag har fel och i så fall är u4000 rena fyndet om den kostar ett par tusenlappar mindre än W-serie och i prinip är samma. Jag är dock tveksam än så länge, men tar likväl tillbaka min bitska kommentar.

Det som känns viktigt för mig är ifall det är typ samma panel (dvs samma tittvinklar och svärta) som på W, och ännu viktigare: ifall det är samma elektronik som sitter där bakom, processor och så. Ja, jag tänker på input delayen :D

Går det att få reda på sånt på nåt sätt?

Redigerat av mannealm, 18 August 2008 - 21:35.

Postad 18 August 2008 - 21:55

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Det är absolut inte samma grejer i U som i W, W är mycket bättre. Jag skrev U/V/S. :D

Jag tror säkert att U är rätt så skräpig jämfört med W, men en 40" 1080P för 9000? Det är ju trots allt Sony vi pratar om här, den kan ju inte vara SÅ hemskt. Jag gillade inte alls U2000 dock, men förhoppningsvis är det här bättre grejer relativt till konkurrenterna.

Postad 18 August 2008 - 22:19

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Det är absolut inte samma grejer i U som i W, W är mycket bättre. Jag skrev U/V/S. ;)

Jag tror säkert att U är rätt så skräpig jämfört med W, men en 40" 1080P för 9000? Det är ju trots allt Sony vi pratar om här, den kan ju inte vara SÅ hemskt. Jag gillade inte alls U2000 dock, men förhoppningsvis är det här bättre grejer relativt till konkurrenterna.

Tänk på att då du köper W4000 så får du en hel del skräp såsom optisk ut, usb-kontakt osv. Onödiga funktioner enligt mig som endast drar upp priset. Sedan har ju W4000 lite bättre grejer som antagligen bidrar till bättre bildkvalite. Men att säga att U/S/V 4000 är skräp i jämförelse tycker jag är att ta i.

Hade jag fått välja mellan W4000 och U4000 för samma pris så hade jag självklart valt W4000, men då den ändå är såppas mycket dyrare så valde jag U4000, och jag är än så länge mycket nöjd, precis som andra (iallafall en till) här på forumet som köpt U4000 :D.

Sedan kan jag tillägga att jag mailade sony och frågade, och de svarade att förutom att U4000 saknar optisk ut så är det ingenting som som skiljer den från V4000, förutom kosmetiska skillnader. Nu litar jag dock inte helt på att supporten vet till 100%, de kanske bara kollar specs de med.

Redigerat av wanner, 18 August 2008 - 22:28.

Postad 18 August 2008 - 22:32

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tänk på att då du köper W4000 så får du en hel del skräp såsom optisk ut, usb-kontakt osv. Onödiga funktioner enligt mig som endast drar upp priset. Sedan har ju W4000 lite bättre grejer som antagligen bidrar till bättre bildkvalite. Men att säga att U/S/V 4000 är skräp i jämförelse tycker jag är att ta i.

Hade jag fått välja mellan W4000 och U4000 så hade jag självklart tagit W4000, men då den ändå är såppas mycket dyrare så valde jag U4000, och jag är än så länge mycket nöjd, precis som andra (iallafall en till) här på forumet som köpt U4000 :D.

Funderade själv ganska länge också på W4000, ända tills U4000 dök upp på annons ;)
Jag är inte bra på TV apparater, men det känns iaf som att det inte är så jätte stora skillnader mellan dessa apparater. Därför väljer jag hellre U4000 för att den är billigare.

Dock funderar jag nu ifall jag ska behålla D3400 eller byta till U4000. Det beror ju på lite ifall U4000 finns i Luleå. Men vad ska jag göra ifall den inte finns? :D

Jag gjorde en produktjämförelse mellan dessa. Men eftersom jag inte är så high så vore det kul ifall hade orkat titta ifall det är så stora skillnader? Vad tycker ni om att D3400 (D3500) är mycket äldre, gör det något?

http://www.sony.se/p...els=KDL-40U4000

Dock känns det ju som att jag helst vill lämna tillbaka den eftersom de gör så här... lägger in på annons och så har de inte inne den.. men det kanske är onödigt att lämna tillbaka ifall denna är lika bra.

Postad 18 August 2008 - 22:40

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Funderade själv ganska länge också på W4000, ända tills U4000 dök upp på annons :D
Jag är inte bra på TV apparater, men det känns iaf som att det inte är så jätte stora skillnader mellan dessa apparater. Därför väljer jag hellre U4000 för att den är billigare.

Dock funderar jag nu ifall jag ska behålla D3400 eller byta till U4000. Det beror ju på lite ifall U4000 finns i Luleå. Men vad ska jag göra ifall den inte finns? ;)

Jag gjorde en produktjämförelse mellan dessa. Men eftersom jag inte är så high så vore det kul ifall hade orkat titta ifall det är så stora skillnader? Vad tycker ni om att D3400 (D3500) är mycket äldre, gör det något?

http://www.sony.se/p...els=KDL-40U4000

Dock känns det ju som att jag helst vill lämna tillbaka den eftersom de gör så här... lägger in på annons och så har de inte inne den.. men det kanske är onödigt att lämna tillbaka ifall denna är lika bra.

När jag började kolla efter en LCD så tittade jag på V3000 och D3500, skrev då en post på avforums.
http://www.avforums....ad.php?t=800807

Där fick jag svaret att V3000 var det bästa valet utav de jag lade fram, men att V4000 är bättre än V3000. Så med andra ord borde S/U/V4000 > D3500.

Precis som allt annat man läser på internet får du väl ta det med en nypa salt, är väl inte de säkraste källorna.

Men om du hellre vill ha en U4000 så kan du väl köpa den från elgigantens internetbutik, då får du visserligen betala lite frakt också men det kan det ju vara värt så du får den tvn du vill ha.

Redigerat av wanner, 18 August 2008 - 22:47.

Postad 19 August 2008 - 08:36

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Hmm, jag vet bara att jag redan förra generationen slutade med att ens titta på Sonys enklare modeller eftersom de inte alls hållt samma klass. Har inte orkat bemöda mig om att ens titta på U-serien denna generation i tron att det är lika illa som tidigare. Min pappa gick och köpte en U (tidigare generation) efter att jag tipsat honom (utifrån hans användningsområde) en Sony LCD. :)

Nå för den skull inte sagt att U tidigare var rent skräp. Min pappa blev mycket nöjd. Var mest jag som blev besviken.

Det har i alla fall tidigare varit som så att just Sonys budgetversioner är dåliga köp. Sony gör bra dyrare tv-apparater, men när det är absolut budgetpris så (har man i alla fall tidigare) fått mycke mer för pengarna om man tittat på andra märken (framförallt panasonic). Jag varnar extra för detta eftersom det är extra stor risk att folk som köper Sony går från utmärkta Sony CRT till budget Sony LCD.

Om nu U är lika bra som V så är väl frågan då vad som skiljr u/v/s gentemot W och om detta är viktigt. Jag tror inte man kan titta på specs så enkelt som många gör (t.ex. fallet med Panasonics px80 vs px8) och säga "denna har 500 mindre i kontrast och saknar fluffig bildbehandling X" utan man får nog titta på bilden, alternativt lita på duktiga recensenter som haft möjlighet att jämföra båda tv-apparaterna.

Alltså det har ju funnits undantag där billigare versionerna varit exakt samma tv utan extra output osv. Ta till exempel då dyra LG PX5R där PX4R var exakt samma tv utan minneskortfunktion, något annorlunda design osv men kostade typ fyra tusen mindre. Samma var med PX4RV respektive PX3RV där design och features (pip m.m.) skiljde men det var exakt samma tv i övrigt.

Men vf. jag tycker fortfarande att trådskaparen ska köpa en w4000 om det är en bra sony LCD som är målet =)

Postad 19 August 2008 - 10:12

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Hmm, jag vet bara att jag redan förra generationen slutade med att ens titta på Sonys enklare modeller eftersom de inte alls hållt samma klass. Har inte orkat bemöda mig om att ens titta på U-serien denna generation i tron att det är lika illa som tidigare. Min pappa gick och köpte en U (tidigare generation) efter att jag tipsat honom (utifrån hans användningsområde) en Sony LCD. :)

Nå för den skull inte sagt att U tidigare var rent skräp. Min pappa blev mycket nöjd. Var mest jag som blev besviken.

Det har i alla fall tidigare varit som så att just Sonys budgetversioner är dåliga köp. Sony gör bra dyrare tv-apparater, men när det är absolut budgetpris så (har man i alla fall tidigare) fått mycke mer för pengarna om man tittat på andra märken (framförallt panasonic). Jag varnar extra för detta eftersom det är extra stor risk att folk som köper Sony går från utmärkta Sony CRT till budget Sony LCD.

Om nu U är lika bra som V så är väl frågan då vad som skiljr u/v/s gentemot W och om detta är viktigt. Jag tror inte man kan titta på specs så enkelt som många gör (t.ex. fallet med Panasonics px80 vs px8) och säga "denna har 500 mindre i kontrast och saknar fluffig bildbehandling X" utan man får nog titta på bilden, alternativt lita på duktiga recensenter som haft möjlighet att jämföra båda tv-apparaterna.

Alltså det har ju funnits undantag där billigare versionerna varit exakt samma tv utan extra output osv. Ta till exempel då dyra LG PX5R där PX4R var exakt samma tv utan minneskortfunktion, något annorlunda design osv men kostade typ fyra tusen mindre. Samma var med PX4RV respektive PX3RV där design och features (pip m.m.) skiljde men det var exakt samma tv i övrigt.

Men vf. jag tycker fortfarande att trådskaparen ska köpa en w4000 om det är en bra sony LCD som är målet =)

No offense, men det är rätt så otroligt att folk går runt här och försöker få folk att uppgradera från billiga TVs till 13000-kronors-TVs. U2000 kostade 5500:- under en större tid, och det är knappast ett dåligt köp. Folk som köper en TV för så lite pengar inser att det knappast handlar om någon monster-TV. Och på samma sätt är det med den här - det spelar ingen roll om det är 1080p, en 40" TV lär sällan gå under 7500:-, åtminstone under det kommande året (utöver den avdankade R81, som dessutom har något år på nacken). Att då få en sprillans ny TV för tusenlappen mer, det känns rätt så bra.
Det är inte något "litet" steg att gå upp till nästa nivå, vi pratar om 4000:- här, och då är man inte ens garanterad pixelgaranti. 4000:- är nästan halva priset för en U4000.
9000:- är samtidigt inget mirakelpris, det är vad Samsung tar för sin 5-serie just nu. Det är inte många som klagat på den serien heller.
Samtidigt tror jag knappast att videofiler vill lägga ut pengar på en sån här TV, men som du själv sa - din pappa var nöjd med den och min mamma älskar sin U2000.

Det här var ingen attack mot dig alls, det var mer en förklaring eftersom det verkar vara riktigt populärt i A5-trådar för folk att säga "Äh, köp en A6!" och i U-trådar "köp en W4000!".

Redigerat av Outrun, 19 August 2008 - 10:14.

Postad 19 August 2008 - 11:33

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Det här verkar onekligen vara fallet för S/U/V/W 4000. Du skriver att du inte tittat något på de nya U modellerna eftersom du förutsätter att du är skräp. Ändå sitter du och presenterar det som fakta att W4000 presterar mycket bättre än U4000 trots att du inte vet någonting om det.

Du skriver att du tycker att trådskaparen ska köpa en W4000 när han frågar om U4000 och D3400...

Tycker du ska tänka dig lite innan du häver ur dig saker som att U-serien antagligen är skräp. Risken finns att du får någon att köpa en dyrare modell när de egentligen inte behöver det. Jag är absolut ingen videofil men jag är lite halvkräsen på vissa punkter, och jag hade definitivt lämnat tillbaka min U4000 och köpt någon annan modell om jag inte vart nöjd.

Min uppfattning om U4000 är att man får väldigt mycket tv för pengarna. Man får inte alla extra funktioner som usbport, digital optisk ut (vilket inte är nåt problem då man kan koppla ljudet från den källa man använder, tex ps3) mm. Men man får samma bildkvalite som på en V4000, och för mig är det bildkvaliten som är viktig och inte extra funktionerna. Så får mig (och säkerligen många andra) så känns den som det perfekta valet.

Skillnaderna mellan V4000 och W4000 tas upp lite i trådarna om dem på avforums (och kollar man specsen och får tro på sony support så är det inget som skiljer V4000 och U4000 när det kommer till bildkvalite)
W4000: http://www.avforums....ad.php?t=736056
V4000: http://www.avforums....ad.php?t=761973

Men visst, läser man testet på http://www.hdtvtest.co.uk/ om W4000 så verkar det vara en riktig kanontv helt
klart. Men man bör vara medveten om att man betalar extra för en hel extra funktioner och inte endast förbättrad bildkvalite.

Redigerat av wanner, 19 August 2008 - 11:34.

Postad 19 August 2008 - 16:28

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Jag hade garanterat tagit årets modell före fjolårets, dvs U. Tekniken går så snabbt framåt inom lcd i dag.

Redigerat av Benkke, 19 August 2008 - 19:28.

Postad 19 August 2008 - 17:18

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Jag tror U har bättre panel (i alla fall nyare), men säkert inte samma fina teknik som D-serien.

Postad 19 August 2008 - 17:21

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ringde till Elgiganten idag och de skulle få in U4000 på torsdag, man kunde reservera den igenom telefon, men endast för 1 dag. Eftersom jag inte åker förbi Luleå förrän nästa onsdag så beställde jag den istället så att de skickar hem den till mig. Blev väl 500kr extra men det är inte så farligt. Fick ju ändå den 500kr billigare än vad den kostar på nätet.

Glömde säga vilken lägenhet jag bor i men gav ju gatunumret så förhoppningsvis kan hemkörningen läsa i vilken lägenhet jag bor i ;)

Jag hör av mig mer sen när TV'n dyker upp :)

edit:

Förresten, jag har inga kablar, endast TV'n som kommer komma och medföljande kablage. Finns det något speciellt jag ska köpa? Kablage för bättre bild eller liknande? Behöver man någon slags rengörings grejer? Oftast så försöker ju säljaren att sälja sånt också när man köper TV.

Redigerat av Hassni, 19 August 2008 - 17:25.

Postad 19 August 2008 - 17:41

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Ringde till Elgiganten idag och de skulle få in U4000 på torsdag, man kunde reservera den igenom telefon, men endast för 1 dag. Eftersom jag inte åker förbi Luleå förrän nästa onsdag så beställde jag den istället så att de skickar hem den till mig. Blev väl 500kr extra men det är inte så farligt. Fick ju ändå den 500kr billigare än vad den kostar på nätet.

Glömde säga vilken lägenhet jag bor i men gav ju gatunumret så förhoppningsvis kan hemkörningen läsa i vilken lägenhet jag bor i ;)

Jag hör av mig mer sen när TV'n dyker upp :)

edit:

Förresten, jag har inga kablar, endast TV'n som kommer komma och medföljande kablage. Finns det något speciellt jag ska köpa? Kablage för bättre bild eller liknande? Behöver man någon slags rengörings grejer? Oftast så försöker ju säljaren att sälja sånt också när man köper TV.

Härligt, då åker jag förbi Luleå-butiken på torsdag.

Vad för grejer har du som ska kopplas i?

Postad 19 August 2008 - 21:17

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Härligt, då åker jag förbi Luleå-butiken på torsdag.

Vad för grejer har du som ska kopplas i?

Dvd-spelare och wii. Det kan även hända att jag inhandlar en PS3 senare.

Jag har bara en vanlig antennkabel. När en kompis köpte ny TV så köpte han till någon ny antennkabel som skulle ge bättre bild. Behöver jag en sådan (ifall det hjälper) och i så fall vilken eller vilket märke ska man köpa?
Tacksam för svar :)

/Hasse

Postad 19 August 2008 - 21:43

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Dvd-spelare och wii. Det kan även hända att jag inhandlar en PS3 senare.

Jag har bara en vanlig antennkabel. När en kompis köpte ny TV så köpte han till någon ny antennkabel som skulle ge bättre bild. Behöver jag en sådan (ifall det hjälper) och i så fall vilken eller vilket märke ska man köpa?
Tacksam för svar :)

/Hasse

Om jag förstått det rätt följer det inte med någon komponent-kabel med Wii:n, en sån bör du köpa för att få bättre bild. Med dina nuvaranda kabla får du 480i, medan en komponent-kabel ger 480p, klarare bild.
Det finns tredjeparts för 150:-, medan den officiella från Nintendo går på 350:- (beroende på var du köper den):
http://www.webhallen...od.php?id=66169

Jag märkte en viss skillnad när jag bytte kabel på min förra TV, om din är några år (10) gammal kan det vara bra att uppgradera. De har bättre skydd mot annan strålning etc på de "nya", dessutom är det nog bra att köpa ny då o då. Jag är inget proffs, men de som finns på Elgiganten för 100:- verkar vara rätt så bra (se till att de ha blabla hög hz osv, de brukar skylta med sånt på förpackningen).
Som sagt, jag har inte direkt läst några artiklar om det där, jag tänkte bara vid det tillfället att det kan vara smart att skrota en gammal kabel för en ny, o jag märkte skillnad åtminstone. Sedan finns det säkert kablar för några hundringar som är bättre...

Till din kommande PS3 är det smart att köpa till en HDMI-kabel.

Redigerat av Outrun, 19 August 2008 - 21:45.

Postad 20 August 2008 - 06:26

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om menysystemet på U4000 är samma (eller liknande) som på PS3? Är också nyfiken på om det finns någon form av ljudutgång (optisk finns inte vet jag).

Redigerat av jaebes, 20 August 2008 - 06:29.

Postad 20 August 2008 - 08:41

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om menysystemet på U4000 är samma (eller liknande) som på PS3? Är också nyfiken på om det finns någon form av ljudutgång (optisk finns inte vet jag).

Nej, det är inte samma snygga meny-system som ex. W4000. Ang. ljudutgången så finns det bara ett hörlursuttag. Det är på dessa områden man märker att U-serien är en snikmodell, inget extra lull-lull. Däremot har den en bra panel vilket jag värderar högre än massa extra-finesser.

Redigerat av Fräddä, 20 August 2008 - 08:42.

Postad 20 August 2008 - 08:53

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nej, det är inte samma snygga meny-system som ex. W4000. Ang. ljudutgången så finns det bara ett hörlursuttag. Det är på dessa områden man märker att U-serien är en snikmodell, inget extra lull-lull. Däremot har den en bra panel vilket jag värderar högre än massa extra-finesser.

Ok. För mig är en ljudutgång dock ganska viktig då jag kommer att använda den i Gothnet's kabeltv-nät. Det fiffiga med Gothnet är ju att de sänder DVB-C okodat och därför kommer jag att ta emot signalen direkt i TV'n utan CA och programkort. I och med att jag då inte använder en box så är ju en ljudutgång på TV'n själva förutsättningen för att kunna få ut TV-ljudet i hemmabioanläggningen.

Såg förresten att NetOnNet sänk priset på U4000 med en tusenlapp sen igår. Jag gissar att det har att göra med Elgigantens kampanj. ;-)

Redigerat av jaebes, 20 August 2008 - 08:55.

Postad 20 August 2008 - 11:19

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Då kanske Samsung A559 är någonting för dig, den ska ha optisk utgång. Jag har kollat på den (endast i butik) och bilden är helt OK med TV-signal , ingen större skillnad jämfört med U4000 förutom lite överdrivna färger (som säkert kan kalibreras).

Jag tror inte Sonys D-serie har optisk utgång heller, däremot W4000. Sedan finns det ju andra märken om man kan tänka sig något annat än Samsung och Sony.

Postad 20 August 2008 - 13:44

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
V4000 har optisk ut också

Postad 20 August 2008 - 13:55

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Ok. För mig är en ljudutgång dock ganska viktig då jag kommer att använda den i Gothnet's kabeltv-nät. Det fiffiga med Gothnet är ju att de sänder DVB-C okodat och därför kommer jag att ta emot signalen direkt i TV'n utan CA och programkort. I och med att jag då inte använder en box så är ju en ljudutgång på TV'n själva förutsättningen för att kunna få ut TV-ljudet i hemmabioanläggningen.

Såg förresten att NetOnNet sänk priset på U4000 med en tusenlapp sen igår. Jag gissar att det har att göra med Elgigantens kampanj. ;-)

Jag har för mig jag läste om någon annan tv som hade optisk ut att tvn endast kunde köra ut 2 kanals stereo ljud (antagligen eftersom tvn bara har 2 högtalare). Vet inte om det alltid är så?

Du kan se vilka in/utgångar som finns här
http://wannerskog.co...4000/left_2.jpg
http://wannerskog.com/40U4000/back.jpg

Postad 20 August 2008 - 13:58

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Det är ju en hdmi kabel över dom intressanta :)

Postad 20 August 2008 - 14:54

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

:P

http://pdf.crse.com/.../3298969312.pdf
sid 135.

Postad 20 August 2008 - 15:01

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag tror att den som täcks av HDMI-kabeln är en Line-out(var och kollade lite på olika modeller idag och någonstans i bakhuvudet känns det som att line out satt där nere. Vet dock inte om det möjligen var W4000 som hade det så.). FRäddä kanske kan bekräfta/dementera!?!

Jag var på Elgiganten idag (Gbg Backaplan) för att kolla på den I verkligheten. Som väntat hade de inga U4000 kvar. Vad däremot var lite lurigt var att den de hade skyltat som U4000 var någon helt annan modell. Killen som jag uppmärksammade detta på blev lite konfunderad.

Om den optiska utgång som finns på V4000 bara levererar i stereo så fungerar det ju lika bra med en line out(nästan).

Postad 20 August 2008 - 15:07

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

:)

http://pdf.crse.com/.../3298969312.pdf
sid 135.

Och där fick vi svaret. Tack!

För er som inte orkar ladda hem PDF'en: Den har line out.

Den intressanta frågan blir ju då om den optiskta utgången endast leverar stereo eller mer...

Redigerat av jaebes, 20 August 2008 - 15:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.