Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Denon DVD-A1UD

67 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 03 December 2008 - 15:48

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlĂ€gg
  • 0
DVD-A1UD: DENON announces the world’s first high-end Blu-ray universal player

Bifogad fil  denon1.jpg   28.38K   2 Antal nerladdningar

Denon today announced what they say is the the world’s first high-end Blu-ray universal player [JP], meaning it can play Blu-ray discs, SACDs, CDs, DVD-Audio and DVD-Video. The DVD-A1UD (strange name) is the successor of the DVD-A1XV.

Denon says its DENON Link 4th technology (in combination with HDMI 1.3) dramatically reduces jitter, leading to an improved sound quality from all digital sources. Hirofumi Ichikawa, the company CEO, claims Blu-ray, DVD, SACD and CD users will get the best audio and video results they have ever seen.

Internal DTS-Neo6 and DolbyPro IIx doesn’t sound too bad but there is no 24p output for DVDs. Also, BD-Live isn’t integrated yet but should become available with a future firmware update.

Bifogad fil  denon2.jpg   38.93K   1 Antal nerladdningar

The DENON DVD-A1UD will hit Japan at the end of January (price: a whopping $5,800). At time of writing, DENON said the device will become available in Europe in March 2009 with an MSRP of 4,000 Euros. Buyers can choose between a black and a silver version.

KĂ€lla: Crunchgear.com

Postad 03 December 2008 - 15:51

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

• 3878 inlĂ€gg
  • 0
Jag tolkar $5.800 som 58.000sek, huga :)

Postad 03 December 2008 - 15:56

sossen
  • sossen
  • ForumrĂ€v

• 718 inlĂ€gg
  • 0
Ja, den var inte gratis. Verkar dock ha det mesta.

Postad 03 December 2008 - 16:41

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlĂ€gg
  • 0
NÀ, priset var inte humant men Àntligen Blu-ray & SACD/DVD-Audio i samma spelare!

Postad 03 December 2008 - 16:48

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlĂ€gg
  • 0
Panasonic eller Sony kommer sÀkert med modeller som kostar 1/10 del av det

Postad 03 December 2008 - 18:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

• 3782 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr ett stort steg för BD. Den första spelaren som rakt av kan ersÀtta en DVD-spelare utan att man tvingas försaka funktionalitet och formatstöd.

För det första lÀr det komma en liknande Marantz i SR-serien.

För det andra gör denna lansering att tvivlet pÄ huruvida en BD-spelare kommer att stödja DVD-A/SACD faller.

Eftersom denna spelare som jag tolkar saken innehÄller mycket nytt blir priset högt. Dock kommer dess funktionsnivÄ att sjunka nerÄt i sortimentet och pÄ sikt kommer man att kunna köpa en fullt utrustad BD-spelare för 8-10.000 kronor med samma formatstöd. AlltsÄ en uppföljare till sÄdana modeller som Denon DVD-3930 o.dyl.

NÀr det gÀller Sony Àr jag övertygad om att det kommer olika ES-modeller med SACD-stöd under 2009. Panasonic tror jag inte ger sig i kast med dessa utan lÀr hÄlla sig pÄ samma nivÄ som idag.

Postad 03 December 2008 - 19:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlĂ€gg
  • 0
Hoppsan första gÄngen jag ser balanserade utgÄngar pÄ en blu-ray .

Postad 05 December 2008 - 19:05

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
ÄNTLIGEN!!!! :( .

Nu Àr all vÀntan över tillslut för undertecknad, Hoppas nu bara den pÄ alla punkter Àr likvÀrdig eller strÄet vassare Àn dess föregÄngare DVD-A1XVA(CD uppspelning, SD uppskalning plus överfull av instÀllningsmöjligheter).
Vad jag hittills lyckats lÀsa mig till(spekulationer sÄ klart), SÄ verkar det som att DVD-3800BD hÄller jÀmna steg rent bildmÀssigt men att DVD-A1UD har en mer utvecklad ljuddel(balanserad analog utgÄng, Denon Link4 och inte minst bygg/design kvaliteten).

TyvÀrr kommer inköpet av denna betyda en "onödig" kostnad i form av Silicon Optix Realta chippet(herregud vad jag saknar en transporter med Denon Link4 nu nÀr jag redan Àger en AVP), Men som sagt Denon Link4 och allt annat som A1UD huserar(lÀs nedan) gör det för mig "ömöjligt" ;) att inte slÄ till.

Bifogar Àven en lÀnk* frÄn Hometheaterhifi som lite mer utförligt presenterar vad som komma skall.(Det som gör att det "pirrar" extra mycket nÀr jag lÀser lÀnken* frÄn Hometheaterhifi Àr som följer:)

Vertical Stretch.(har jag fattat det rÀtt om jag tror dessa "black bars" försvinner vid 2:35:1 tittande pÄ min 16:9 plasma?).
Denon Link4.
IP Control.(lite osÀker pÄ om detta Àr detsamma som "Web controller" funktionen i AVP:en)
Fully balanced transmission of 2-channel analog sound.(Vem vill inte ha en fullt balanserad överföring av ljudet frÄn spelaren i form av DVD-A1UD till slutsteget i form av POA-A1HD, Perfekt vid lyssning av referens CD:s nu nÀr DAC:arna troligtvis övertrÀffar AVP:ns egna och ingen AudysseyEQ behövs)
Dual assignable HDMI outputs.

*som författaren av texten tydligt pÄpekar Àr ej detta den absoluta sanningen nÀr det gÀller DVD-A1UD.

Mvh.
Mats

Postad 05 December 2008 - 22:39

necrio
  • necrio
  • ForumrĂ€v

• 646 inlĂ€gg
  • 0
första man lÀgger mÀrke till Àr den enorma flÀkten pÄ baksidan. hur kan audiofilism gÄ ihop med flÀktljud? :blink:

Postad 05 December 2008 - 23:53

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
Nu har Àven Audioholics satt tÀnderna i denna BD spelare, Som en liten bonus har dom Àven en mini intervju med sjÀlvaste Jeff Talmadge(stavning).

Mvh.
Mats

Postad 06 December 2008 - 00:00

mysen_
  • mysen_
  • AnvĂ€ndare

• 196 inlĂ€gg
  • 0
Noobman du har nog för mycket pengar.. vem bara gÄr och köper en spelare sÄdÀr för 58.000? och vem har dom pengarna att lÀgga pÄ en blu-ray spelare :blink:

Men grattis.

edit: Jösses, ser att du har högtalare för över 110.000:- kr och Àven för och slutsteg för över 100.000:-. Lottovinst?

FörvÄnad blev jag dock att du hade en sÄ pass gammal plasma som Pio 506. En 5090 kostar ju "bara" strax över 20.000:-. Det Àr ju bara en struntsumma för dig. Varför köper du inte?

Redigerat av mysen_, 06 December 2008 - 00:09.

Postad 06 December 2008 - 01:04

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0

första man lÀgger mÀrke till Àr den enorma flÀkten pÄ baksidan. hur kan audiofilism gÄ ihop med flÀktljud? :blink:

Vilken tur dÄ att denna inte Àr en ren ljuduppspelare dÄ :P .

Noobman du har nog för mycket pengar.. vem bara gÄr och köper en spelare sÄdÀr för 58.000? och vem har dom pengarna att lÀgga pÄ en blu-ray spelare :blink:

Men grattis.

edit: Jösses, ser att du har högtalare för över 110.000:- kr och Àven för och slutsteg för över 100.000:-. Lottovinst?

FörvÄnad blev jag dock att du hade en sÄ pass gammal plasma som Pio 506. En 5090 kostar ju "bara" strax över 20.000:-. Det Àr ju bara en struntsumma för dig. Varför köper du inte?

Tror nog dom flesta som lÀser denna trÄd inte det minsta(Till skillnad frÄn dig) Àr intresserad av hur min ekonomi ser ut, SÄ snÀlla hÄll dig till Àmnet som trÄden egentligen handlar om(Allt annat kan ordnas via PM).

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 06 December 2008 - 18:09.

Postad 06 December 2008 - 01:55

ryst
  • ryst
  • ForumrĂ€v

• 908 inlĂ€gg
  • 0
ser rÀtt intressant ut, avvaktar dock med inköp av en higendspelare till de blir flÀktlösa (som redan nÀmts).

Postad 06 December 2008 - 09:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

• 3782 inlĂ€gg
  • 0
NÀr det gÀller flÀktkylning misstÀnker jag att den enbart behövs vid BD-avspelning. Vid ljudavspelning anvÀnds ju inte videokretsarna och ljuddelen blir knappast speciellt varm.

D.v.s flÀkten Àr inget problem.

PÄ sikt lÀr man dock fÄ förfinad, mer strömsnÄl elektronik som gör att Àven videodelen klarar sig utan flÀktkylning.

Postad 06 December 2008 - 19:48

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
Efter att lÀst Ànnu en artikel nÀmligen den frÄn Electronichouse sÄ verkar det som att dom nya HD formaten EJ skickas med Denon Link4(DL4), Utan detta kommer att ske med HDMI kombinerat med DL4(Denon flow control).

Urklipp frÄn lÀnken ovan:
Denon Link is the only digitally balanced connection available. It was introduced by Denon when SACD and DVD Audio became available as a way to deliver less noise and jitter when connecting a Denon source component to a receiver. (If you don't have a Denon Link 4 receiver you're out of luck but upgrades will be available next year for existing high-end Denon receivers). Denon Link 4 can pass through all the decoding via the supplied Cat 5 cable except for the HD versions and they toss in an HDMI cable for those data-rich Dolby and dts formats.

LÀgger man ihop denna text med den info som Hometheaterhifi gav sÄ kan man börja urskilja hur Denon tÀnkt sig en jitterfri signaltransport(vill redan hÀr sÀga att allt detta Àr nÄgot som "upptÀcktes" av medlemmar i andra forum).

Urklipp frÄn Hometheaterhifi:
DENON LINK 4th Edition Further Enhances Audio and Video Performance
In yet another major advancement, the DVD-A1UDCI features the new DENON LINK 4th Edition digital interface, which significantly enhances both video and audio quality. DENON LINK 4th fully supports all digital audio transmission specifications, including SACD as well as CD and DVD-Audio. The 4th Edition of DENON LINK adds the exclusive Denon Flow Control feature; when using the HDMI interface for A/V output, Denon Flow Control takes over the Master Clock and Jitter control – a feature that will be especially useful when used with upcoming Denon A/V receivers. DENON LINK is a proprietary, high-quality digital audio transmission technology that utilizes a real-time balanced transmission system to protect the signal from external noise. With the new advanced DENON LINK 4th used in an HDMI connection, as well as for HD audio read from Blu-ray discs, the master clock that operates the D/A converter of the A/V surround amplifier is transmitted to the player, enabling the circuitry to be operated while sharing the same clock, thereby achieving digital audio transmission with virtually no jitter. Sound localization becomes more precise, and a greater sense of space is produced in the sound images. When combined with a Denon A/V surround sound receiver that supports DENON LINK 4th, users will now be able to enjoy the absolute maximum level of sonic quality possible with HD audio. Denon will make available a DENON LINK 4 upgrade for customers of the AVP-A1HDCI and AVR-5308CI; details to be announced shortly after the launch of the DVD-A1HDCI.

AlltsÄ kommer Àven A1UD/DL4(sjÀlvklart dÄ med en DL4 pre/pro, reciever) klara av en transport med mindre jitter B) .

Citerat frÄn ett forum "over there":
The solution is excellent. The main problem of HDMI is the high jitter. DL4 will transmit DVD, DVD-A, CD and SACD formats entirely over Denon Link which is better than using HDMI due to clocksynch and easier long distance runs. For DTSHD and Dolby TrueHD/Plus formats it uses the Denonlink cable to synch the clocks and fix one of the main issues with HDMI; high jitter. Older DL3 amp owner will still get advantages over HDMI with CD, DVD-A and SACD but you will need a DL4 reciever to get benefite for Bluray/HDDVD sound formats.

Personligen(Kanske för att man ej Àr sÄ bevandrad i denna djungel) förstÄr jag ej varför denna "Flow control" existerar överhuvudtaget, Denon Link4 har som jag fattat bandvidden som krÀvs och dÀrför borde HD formaten kunna hanteras med detta grÀnssnitt(kanske har med licenser att göra) "rakt av" sÄ att sÀga.

Mvh.
Mats

Postad 06 December 2008 - 22:41

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • ForumrĂ€v

• 721 inlĂ€gg
  • 0
Nu stÄr det ju inga 58.000, utan 4.000 Euro (ca 45.000). Dyr, men denna Àr ju ocksÄ extrem high-end pÄ bÄde ljud och bild. Den ligger ju i samma serie som sina 60K försteg+slutsteg bröder.

Men jag tycker sjÀlv det Àr en viktig milstolpe, dÄ jag ocksÄ vill ersÀtta min eminenta DVD-3910 med BD+multi spelare helst nÄn dag...Nu fÄr PS3 sköta jobbet och 3910.

Postad 07 December 2008 - 00:44

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlĂ€gg
  • 0
Heja Noobman jag gillar dig! Din tillrĂ€ttavisning av mysen satt fint,tex klaga han pĂ„ mej nĂ€r jag frĂ„gade om hur man stĂ€ller in KRP-600A pĂ„ G9 forum sidan den enda sidan man kan stĂ€lla en sĂ„dan frĂ„ga. Idiot förklarade mig för att jag köpte en sĂ„ dyr tv vad har man inne pĂ„ G9 sidan att göra . Är det den berömda svenska aaaaaavvvvvvennnssssjukkkkkaaaa som gĂ€ller.LAGOM annars Ă€r det inte bra B)

Postad 07 December 2008 - 10:51

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

• 3782 inlĂ€gg
  • 0
Jag förstÄr inte riktigt OT-inslagen i trÄden.

Vill man köpa EN, (notera singularis) spelare som klarar alla format istÀllet för att bereda plats till tvÄ spelare, en för BD och en för DVD/DVD-A/SACD och har rÀtt budget Àr det helt logiskt att köpa DVD-A1UD.

Visserligen kan man sedan förutspÄ att multiformat införs som standard i alla BD-spelare ner under 10.000 kronor men dÀr Àr vi inte Àn.

En stark teori jag har om denna spelare Àr att Marantz kommer att ge ut en egen version av den, t.ex en BD-11S2 eller liknande. Sannolikt med mer pÄkostad ljuddel o.dyl. SÄ har man inte allt för brÄttom kan det vara vÀrt att se vad den andra halvan i D&M Holdings gör.

DÀremot bör den som klagar pÄ köpare av spelare av den hÀr klassen fÄ en snigel pÄ ögat.B)

Postad 07 December 2008 - 12:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
De borde ha slÀngt in HD DVD ocksÄ.

Postad 07 December 2008 - 14:29

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlĂ€gg
  • 0
Ja inte Àr vÀl det hÀr dyrt, för att fÄ en halvtaskig bil sÄ fÄr man ju slÀnga upp ett par hundratusen om man ska ha den ny... Alla har vÀl bil eller hur?

Postad 07 December 2008 - 15:35

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlĂ€gg
  • 0
Det ska bli spÀnnande och se en test mellan BDP-LX91 o Denon DVD-A1UD. Vem som spelar upp Blu-Ray och skalar upp DVD bÀst det Àr viktigast för mig. Men jag tror att BDP-LX91 fÄr det tufft eller vad tror ni ???

Mvh
Roger

Postad 07 December 2008 - 16:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlĂ€gg
  • 0
Ta med Denon DVD-3800BD i samma test.

Postad 07 December 2008 - 16:52

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0

Det ska bli spÀnnande och se en test mellan BDP-LX91 o Denon DVD-A1UD. Vem som spelar upp Blu-Ray och skalar upp DVD bÀst det Àr viktigast för mig. Men jag tror att BDP-LX91 fÄr det tufft eller vad tror ni ???

Mvh
Roger

Snarare tvÀrtom faktiskt, A1UD har enligt uppgift(lÀs nedan) samma videodel som BD3800 och denna fÄr se sig slagen av LX91:an.

Dessa citat kanske Àr av intresse, Skrivna av "Nippon" en Japansk ingenjör som fÄtt uppgifter frÄn Denon folk.
"Alright I saw the beast but I couldn't see it running because they said it's not ready yet.
The press annoncement (international) will be 5th of December, internationally.
It will be on sale in Japan in february or March. The official price is 546000 yens.
To compare the officiale price of the LX-91 is 433000 yens
The name is DVD-A1UD, the design is exactely the same than the SX.
It plays DVD audio, SACD, HDCD, BD, DVD.
The video part should not be very different from the 3800, with the same Realta processor. There is two HDMI output, one for audio, one for video.
Balanced L/R output.
Dual Dif 32 bits for each channel.
No Wifi, no i.link
The audio part should be the very impressive part of the machine, best sounding BR forever (with analog part). For CD/SACD, it should be very good but less good than a CD player for the same price. However I couldn't listen to it.
It looks exactely like what we all expected. I am a bit disapointed by the video part (same than 3800). Everybody should check the japanese homepage of denon on 5th of December, there should be lots of info.
A big pad point for me is that this zone 2 player (japan) doesn't play PAL.

To compare, I attempt to the big BR player comparaison test audio and video with (by order of price)
Panasonic BW930, the 3rd gen BR recorder/player
Denon 3800
Sony 5000
Pioneer LX-91

First comparaison BW930 vs Denon 3800, sound is better with Denon, Image is pretty similar
Anyway, both are blown away by the Sony and the LX-91.
For Video, The LX-91 has better colour gradation, contrast, sharpness and noise reduction. The biggest difference was the 3D aspect of the LX-91.
We tested Blade runner and Kill bill 2. Blade runner for the dark area and the noise and kill bill for the fast move and the colour (First fight Uma against the black lady, check the bus when her daughter arrive and the roses outside from the kitchen). Projector, both the new JVC and the new Sony
For Audio, we used HDMI and the marrantz pre/pro 8002, we tested Master and Commander the boar attack (chapter 2 I guess), Panasonic was too much boomy, denon was a bit confusing but better than Panasonic.
The sony sounds very nice but of course the pioneer (using the pure audio mode with the dedicated HDMI) was way better, clarity, spatialisation, the explosion was clear and so dynamic.
I asked to compare with the analog section but they didn't have the cable for.
More details on the pioneer on the pioneer thread.

The new super denon seems very impressive, but the design is not so good, video is inferior to Pioneer LX-91 and the analog audio probably better. The digital audio probably in the same league."

"It's the same Realta processor for the new Denon. Even the Denon marketing guy told me that image should be not so much better than the BD3800. It's the audio part they really wanted to improve."

"Some point need to be noticed:
- Internal DTS-Neo6 and DoblyProIIx intern which is very very nice if you want to use analog.
- no 24p output for DVD
- As I said it's the same video processing than the BD-3800, except that they include a DVDO scaller for the component output (1080i)
- the remote controler looks like crap. I thought it was a prototype at the last press conference but no, it's the final one
- It's Denon link 4th gen, jitter free. Upgrade will be available for the AVP-A1HD and the AVC-A1HD (The high end Pre/Pro and the high end Surround) to be compatible (unknown date). Further model should have it.
- Marketing told me that it was dual diff on every channel but I kind of doubt about it now.
- BD-live not yet, it will be available in a further firmware
- no intern Clock controller like on the SX serie (SACD player) -> Jitter free for Denon Link
- No Hi-Bit colour upconvertion like Sony or Pioneer, however the REALTA works with 10bits from the 8bits source so there may be a 8->10bits conversion somewhere and output 10 bits deep colour on HDMI.

I will check more the info but the internal DoblyProIIx is a very good news for analog people with 7 speaker. As Denon said at their last presentation, they focused on audio, Pioneer focused on video"

Denon Japan har nu lagt upp A1UD pÄ sin hemsida

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 07 December 2008 - 19:57.

Postad 08 December 2008 - 22:37

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
Kul att A1UD delar samma DAC:ar som Denons uber SACD spelare DCD-SX , Blir till att koppla analogt balanserat till sitt försteg vid lyssning av CD med andra ord :) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 December 2008 - 22:47.

Postad 09 December 2008 - 01:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0
StÄr det inget om att den Àr REG-fri?

Postad 09 December 2008 - 03:40

Spygg
  • Spygg
  • ForumrĂ€v

• 542 inlĂ€gg
  • 0

Vertical Stretch.(har jag fattat det rÀtt om jag tror dessa "black bars" försvinner vid 2:35:1 tittande pÄ min 16:9 plasma?).

Förvisso försvinner de svarta fÀlten frÄn 2,35:1-filmer pÄ din plasma, men bilden kommer samtidigt bli helt förvrÀngd, eftersom detta beror pÄ att bilden helt enkelt stretchas ut i höjdled, vilket innebÀr att det inte lÀngre blir 2,35:1-tittande, utan snarare 16:9-tittande med vÀldigt utstrÀckt bild i höjdled.

Vid plasmatittande Àr sÄledes denna funktion tÀmligen vÀrdelös.

Vad den dÀremot Àr vÀldigt bra till Àr om man har en s.k "CIH-setup", vilket stÄr för Constant Image Height och innebÀr att man har en 2,35:1-duk och en projektor med anamorfisk lins framför som drar ut bildbredden frÄn de ursprungliga proportionerna 16:9 till cinemascopeformatet 2,35:1. Har man dÄ en spelare eller scaler som har vertical stretch, blir slutresultatet pÄ duken en 2,35:1-bild som har rÀtt proportioner och gÄr frÄn kant till kant, och man utnyttjar hela ljusflödet frÄn projektorn, eftersom dess panel nu helt utnyttjas till att skicka bild istÀllet för att slösa bort vÀrdefulla pixlar pÄ svarta fÀlt.

Vill man sedan titta pÄ en film med proportionerna 1,78:1 (16:9) eller 1,33:1 sÄ skjuter man helt enkelt bort linsen framför projektorn och stÀnger av vertical limit. Följden i slutÀndan blir att man pÄ detta sÀtt har en konstant höjd pÄ bilden, och bara Àndrar bredden pÄ bilden. Cinemascope-filmer blir alltsÄ bredare Àn Academy Ratio-filmer istÀllet för att krympas ihop i höjdled - precis som det Àr tÀnkt frÄn början. Det enda nackdelen med detta Àr att du inte kan ha textning pÄ de filmer som inte har denna lagd i bilden pÄ 2,35:1-filmer och bredare.

Postad 09 December 2008 - 20:06

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0

Förvisso försvinner de svarta fÀlten frÄn 2,35:1-filmer pÄ din plasma, men bilden kommer samtidigt bli helt förvrÀngd, eftersom detta beror pÄ att bilden helt enkelt stretchas ut i höjdled, vilket innebÀr att det inte lÀngre blir 2,35:1-tittande, utan snarare 16:9-tittande med vÀldigt utstrÀckt bild i höjdled.

Vid plasmatittande Àr sÄledes denna funktion tÀmligen vÀrdelös.

Vad den dÀremot Àr vÀldigt bra till Àr om man har en s.k "CIH-setup", vilket stÄr för Constant Image Height och innebÀr att man har en 2,35:1-duk och en projektor med anamorfisk lins framför som drar ut bildbredden frÄn de ursprungliga proportionerna 16:9 till cinemascopeformatet 2,35:1. Har man dÄ en spelare eller scaler som har vertical stretch, blir slutresultatet pÄ duken en 2,35:1-bild som har rÀtt proportioner och gÄr frÄn kant till kant, och man utnyttjar hela ljusflödet frÄn projektorn, eftersom dess panel nu helt utnyttjas till att skicka bild istÀllet för att slösa bort vÀrdefulla pixlar pÄ svarta fÀlt.

Vill man sedan titta pÄ en film med proportionerna 1,78:1 (16:9) eller 1,33:1 sÄ skjuter man helt enkelt bort linsen framför projektorn och stÀnger av vertical limit. Följden i slutÀndan blir att man pÄ detta sÀtt har en konstant höjd pÄ bilden, och bara Àndrar bredden pÄ bilden. Cinemascope-filmer blir alltsÄ bredare Àn Academy Ratio-filmer istÀllet för att krympas ihop i höjdled - precis som det Àr tÀnkt frÄn början. Det enda nackdelen med detta Àr att du inte kan ha textning pÄ de filmer som inte har denna lagd i bilden pÄ 2,35:1-filmer och bredare.

Otroligt bra förklarat av dig, hatten av :( .

Mvh.
Mats

Postad 13 January 2009 - 09:57

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
Spelaren ligger nu uppe pÄ Denons(USA) hemsida

Mvh.
Mats

Postad 13 January 2009 - 11:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlĂ€gg
  • 0
Ett riktigt monster.

Postad 13 January 2009 - 12:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Fin, men för dyr för mig.

Postad 16 January 2009 - 20:36

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
Jeff Talmadge intervjuades angÄende A1UD pÄ senaste CES mÀssan hÄll till godo :) .

Mvh.
Mats

Postad 24 January 2009 - 12:10

SOGO
  • SOGO
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
$4200. Undra vad det svenska priset blir?
http://www.usa.denon...etails/4760.asp

Postad 24 January 2009 - 14:07

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • ForumrĂ€v

• 901 inlĂ€gg
  • 0
Sjukt dyr! Oppo ska ju komma med en spelare som fixar allt för en bit under 10K. Det lÄter mycker mer intressant Àn detta.

Postad 30 January 2009 - 21:07

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
Jaha dÄ var det dags Ànnu en gÄng för dessa sedvanliga irritationsmoment.

EDIT: Detta betyder nog lansering i Maj för oss nordiska konsumenter och inte som tidigare Mars/April :) .
Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 30 January 2009 - 22:32.

Postad 31 January 2009 - 15:15

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

• 3878 inlĂ€gg
  • 0

$4200. Undra vad det svenska priset blir?
http://www.usa.denon...etails/4760.asp

En vÄgad gissning 44998sek?

Postad 31 January 2009 - 16:53

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlĂ€gg
  • 0
Som hittat. :D

Postad 02 February 2009 - 23:21

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • ForumrĂ€v

• 668 inlĂ€gg
  • 0

Sjukt dyr! Oppo ska ju komma med en spelare som fixar allt för en bit under 10K. Det lÄter mycker mer intressant Àn detta.

Sticker ut hakan nu, men jag tror inte att Oppon överhuvudtaget kommer i nÀrheten nÀr det gÀller bild och ljudkvalitet. Sen kanske den klarar samma format, men det rÀcker inte för att den ska vara lika bra.

Postad 02 February 2009 - 23:38

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0

Sticker ut hakan nu, men jag tror inte att Oppon överhuvudtaget kommer i nÀrheten nÀr det gÀller bild och ljudkvalitet. Sen kanske den klarar samma format, men det rÀcker inte för att den ska vara lika bra.

NÀr det gÀller ljudkvaliten(DL4) och i synnerhet den analoga delen(ruskigt fina DAC:ar) sÄ finns det nog ingen BD spelare som kommer i nÀrheten av vad A1UD visar upp pÄ papperet Àn sÄ lÀnge(kommer nog dröja lÄÄÄÄÄng tid), NÀr det sedan gÀller bilden sÄ tror jag nog andra fabrikat Àven kan matcha denna spelare nÀr det gÀller "ettor och nollor", Men vem vet.....om historien hÄller i sig sÄ har nog Denon ett och annat Àss i rockÀrmen :) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 03 February 2009 - 01:56.

Postad 03 February 2009 - 07:52

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • ForumrĂ€v

• 901 inlĂ€gg
  • 0

Ja, du fÄr gÀrna sticka ut men jag tror inte det stÀmmer sÄ bra. Jag antar du menar dom analoga utgÄngarna? Tror nog Oppo spelaren har tillrÀckligt bra dÀr.

Postad 03 February 2009 - 09:42

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • ForumrĂ€v

• 668 inlĂ€gg
  • 0

Ja, du fÄr gÀrna sticka ut men jag tror inte det stÀmmer sÄ bra. Jag antar du menar dom analoga utgÄngarna? Tror nog Oppo spelaren har tillrÀckligt bra dÀr.

Jag tvivlar inte pÄ att Oppo spelaren kommer att leverera en bra bild, men jag undrar om de verkligen kan matcha Denon pÄ den punkten. Det hÀr Àr ju nÄt som jag tar helt ur luften, dÄ jag bara har erfarenhet av Denons dvdspelare. Men pÄ den punkten Àr de svÄrslagna, sÄ har de implementerat tekniken till deras referensspelare för BD sÄ kan det vara svÄrt att slÄ de. Den som lever fÄr se, nÄt vi sÀkert alla Àr överens óm Àr att prislappen pÄ Denonspelaren iaf Àr en saftig sÄdan...

Postad 04 February 2009 - 06:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlĂ€gg
  • 0
Ska inte Ancorbay chippet som sitter i Oppos spelare vara bÀttre Àn Realta HQ chippet i Denons?

Postad 20 March 2009 - 17:47

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
StÀmmer detta sÄ verkar det vara nÄgot "lurt" med denna spelare, Antingen har Denon förstÄtt att prislappen ej gÄr att rÀttfÀrdiga i dessa tider eller sÄ har dom helt enkelt stora problem med "buggar".

Mvh.
Mats

Postad 21 March 2009 - 12:22

ryst
  • ryst
  • ForumrĂ€v

• 908 inlĂ€gg
  • 0
Hoppas att denon har insett det. Kan bara nÀmna att Classé (som Àr mitt favoritmÀrke ;) ) mer eller mindre vÀgrar slÀppa en bluray-spelare dÄ de inte kan motivera ett högt pris dÄ de vet att de inte kan slÀppa en spelare som utklassar de billiga.

Postad 18 May 2009 - 14:09

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlĂ€gg
  • 0
Priset kÀnns spontant som ett skÀmt. Hade det varit leverantörer sÄsom Classé, Krell osv hade jag förstÄtt prislappen, men ett "buskis" mÀrke som Denon.... Högst tveksamt?

Jag ska inte klanka ner pÄ Denon Àgare, men Denon Àr enligt mig inte High End om man sÀger sÄ. DÀremot har jag erfarenhet av att de gör vissa bra saker fortfarande, men de var bÀttre förr, innan de blev mainstream.

G

Postad 22 May 2009 - 17:40

Noobman
  • Noobman
  • ForumrĂ€v

• 635 inlĂ€gg
  • 0
NÄgot att lÀsa sÄ hÀr pÄ FredagskvÀllen kanske?

AreaDVD

Mvh.
Mats

Postad 23 May 2009 - 09:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlĂ€gg
  • 0

Hoppas att denon har insett det. Kan bara nÀmna att Classé (som Àr mitt favoritmÀrke :D ) mer eller mindre vÀgrar slÀppa en bluray-spelare dÄ de inte kan motivera ett högt pris dÄ de vet att de inte kan slÀppa en spelare som utklassar de billiga.

Fast det dÀr tycker jag Àr lite av att smita frÄn hettan i köket med svansen mellan benen av Classé.

Visst tusan skulle de kunna utklassa billigare alternativ om de tog till sig begreppet universalspelare som klarar allt med kvalité.

Man behöver inte slÀppa en renodlad BD-spelare, de allra flesta entusiaster sitter pÄ ett antal olika mediasamlingar som sÀkerligen kommer att leva ett bra tag till, men visst, det enklaste för dem Àr att slÀppa BD för att slippa ta risker och jag kan inte sÀga att jag inte förstÄr resonemanget. ;)

Postad 23 May 2009 - 09:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlĂ€gg
  • 0

NÄgot att lÀsa sÄ hÀr pÄ FredagskvÀllen kanske?

AreaDVD

Mvh.
Mats

Jag skulle inte tacka nej till den uppsÀttningen. ;)

Postad 23 May 2009 - 16:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12503 inlĂ€gg
  • 0

Priset kÀnns spontant som ett skÀmt. Hade det varit leverantörer sÄsom Classé, Krell osv hade jag förstÄtt prislappen, men ett "buskis" mÀrke som Denon.... Högst tveksamt?

Vilket bull.

Denons DVD-spelare Àr/var en referens som andra tillverkare försökte matcha. DVD-3910 och senare 3930 var lÀnge bland de absolut bÀsta spelarna pÄ marknaden bildmÀssigt. Strunta i prislappen eller vilket logo som stÄr pÄ fronten. Visst gör Krell bra förstÀrkare (med nÄgra undantag), men deras DVD-spelare Àr garanterat sÀmre Àn Denons bildmÀssigt.

Jag tror att det blir svÄrt för Hiend-tillverkarna att sÀlja Blurayspelare, och Classé verkar ha förstÄtt det. Det Àr relativt svÄrt att bygga en bra DVD-spelare, eftersom formatet i sig Àr sÄ dÄligt. Det utvecklade frÄn början för att fungera optimalt med gamla bildrörs-TV. Deinterlacing och skalning krÀvs för att nÄ optimal prestanda, och dÀr var Denon tidigt ute med bra bildhantering.

Problemet Àr att Bluray inte har de begrÀnsningarna. Allt spelaren behöver göra Àr att skicka ut bildruta för bildruta i dess ursprungliga format, via HDMI. Ingen omvandling alls behöver ske, och Àven billiga spelare klarar detta galant. Det som hiendtillverkarna har kvar som försÀljningsargument Àr "bara" ljudet, dÀr de kan bygga biffiga analogdelar osv.

Postad 23 May 2009 - 16:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Precis.
Och sÄ sÀger folk att det Àr dyrt med Blu-ray. Man kan ju köpa en billig BD-spelare som presterar lÄngt bÀttre bild Àn en extremt dyr DVD-spelare med scaler etc.
NÀr filmpriserna sjunker till dagens DVD-nivÄer blir det inte kul för "hajÀnd"-tillverkarna. ;)

Postad 02 June 2009 - 00:16

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlĂ€gg
  • 0

Vilket bull.

Denons DVD-spelare Àr/var en referens som andra tillverkare försökte matcha. DVD-3910 och senare 3930 var lÀnge bland de absolut bÀsta spelarna pÄ marknaden bildmÀssigt. Strunta i prislappen eller vilket logo som stÄr pÄ fronten. Visst gör Krell bra förstÀrkare (med nÄgra undantag), men deras DVD-spelare Àr garanterat sÀmre Àn Denons bildmÀssigt.

Jag tror att det blir svÄrt för Hiend-tillverkarna att sÀlja Blurayspelare, och Classé verkar ha förstÄtt det. Det Àr relativt svÄrt att bygga en bra DVD-spelare, eftersom formatet i sig Àr sÄ dÄligt. Det utvecklade frÄn början för att fungera optimalt med gamla bildrörs-TV. Deinterlacing och skalning krÀvs för att nÄ optimal prestanda, och dÀr var Denon tidigt ute med bra bildhantering.

Problemet Àr att Bluray inte har de begrÀnsningarna. Allt spelaren behöver göra Àr att skicka ut bildruta för bildruta i dess ursprungliga format, via HDMI. Ingen omvandling alls behöver ske, och Àven billiga spelare klarar detta galant. Det som hiendtillverkarna har kvar som försÀljningsargument Àr "bara" ljudet, dÀr de kan bygga biffiga analogdelar osv.

Det jag ville fÄ fram Àr att Denon var ngt bÀttre förr i tiden. Numer verkar de all som oftast slÀnga ifrÄn sig ren och skÀr dynga.

Skulle inte ta emot en produkt fr Denon om jag fick den gratis...

G

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.