Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY A300 eller CASIO Exilim EX-F1

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 januari 2009 - 17:30

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej

Jag ska köpa ny kamera och har/hade till 95% bestämt mig för SONYAlpha 300.
Har läst lite om den på div forum och den har fått bra kritik (oftast).
En annan anledning till att jag har kollat lite mer på den är att jag har ett SIGMA objektiv 70-300 sedan tidigare, som jag hade till en Minolta Dynax 3xi, och de ska om jag förstått det rätt passa ihop.
Och kameran ligger i en prisklass som tilltalar mig.

Efter att jag har sonderat terrängen under några dagar så har jag även funderat lite på div långzoom/superzoom kameror.
Och mitt i högen av kameror så sprang jag på CASIO Exilim Pro EX-F1, som verkar vara en riktigt trevlig kamera (den oxå).
Efter att ha läst div forum ang den kameran så blir man väldigt sugen på en sådan.

Som jag ser det så är fördelen med CASIO att man kan filma med den, och tydligen i väldigt bra kvalitet oxå.
Det finns många roliga funktioner i den, så som höghastighetsfoto/filmning. Zoomen i den är 12x och det är OK, men det jag hänger upp mig lite på är att det bra är 6 megapixlar i den, vilket jag fårstått har att göra med hastigheten på kameran.

I 300:an så finns det ingen fiimfunktion alls, vilket det kanske inte gör på DSLR kameror, eller??
Annars så ska bildkvaliteten vara väldigt bra. Över huvudtaget bra kamera.

Som sagt så var jag först ute efter bara en kamera, men såg sedan hur jag skulle kunna rationalisera bort min sunkiga videokamera genom att ha en hybrid (CASIO).

En skillnad till är så klart priset. ca 5000 för SONY och ca 6300 för CASIO.

Vikern hade ni tagit?? Ge mig lite för och nackdelar ang vilken jkamera jag ska välja.
För jag verkar inte ha någon egen vilja :-)

En sak till: Hur gör man för att lägga till produkter till tråden? Glöm det jag kom på hur :-)

Ha en bra 13dag

//Viktor, VVM (världens veligaste man)

Redigerat av Unregistered1e381e6e, 06 januari 2009 - 17:37.

Postad 06 januari 2009 - 18:08

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Låter som om du igentligen inte behöver/vill ha en systemkamera utan att du snarare vil lha en bra kamera som kan det du vill och gärna lite till.

Postad 06 januari 2009 - 18:25

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej Bossieman

Ja, så skulle man väl kunna vinkla det.
Grejen är att jag för ett antal år sedan fotade väldigt mycket med min analoga systemkamera.
När den lämnade in så köpte jag en Compact-kamera Canon IXUS 5, för ofattbara pengar...tror jag gav 5800 kronor för den. Den var på 2,1 megapixel och gav i mitt tycke mycket bra bilder, men ändå inte i samma klass som en systemkamera. När den pajjade så var ekonomin inte på topp, så valet föll på en Canon A540, som frugan mest använder för att fota ungarna. Har även en SONY 730 som jag fick på köpet (vad det nu var jag köpte?)
Men ska man fota ungar och djur så är dessa 2 kameror totalt värdelösa, Ungarna har försvunnit ur bild och gått och lagt sig innan kamerorna reagerar och tar bilden.
Sedan så har jag ett litet intresse för att fota som har legat lite på is i några år, och jag vill inte snåla neråt för att sedan upptäcka att jag skulle lagt till lite pengar och fått det som verkligen behövdes.
Det är inget tvingande att jag ska ha en systemkamera. Men om jag förstår det rätt så är de oftast bättre.
Så det kan även vara en annan modell.....

Äh fan vad jag vimsar...som vanligt vill jag ha det bästa som har allt, för inga pengar alls.

//Viktor

Postad 06 januari 2009 - 18:28

paccc
  • paccc
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Det är äpplen och päron men jag tror du kan hitta tester och trådar på Sony och Casio separat.

En systemkamera ger stora möjligheter och är överlägsen i vissa situationer
men kan också ställas in fel och missa ibland och göra stora hål i plånboken om du blir intresserad.
Köper du den blir du säkert nöjd, men värdera inte ditt gamla objektiv mer än en 1000-lapp.

Casio EX-F1 är först i sitt slag och lite av en experimentprodukt vilket både gör att den
har ett högt pris och en massa funktioner som inte riktigt är genomtänkta utan kommer
välpolerade och bättre från andra. Jag förväntar mig att HD-video är standard i kommande pocket-kameror,
så om ett halvår är det enda värdet på de 3000 extra du betalat mot en normal panasonic det leksaksbetonade
höghastighetsläget.

Jag skulle avvakta PMA 2009 om jag var ute efter
en integrerad kamera med HD-video (eller kanske en Panasonic G1 med video-läge ;))
Som du säger så försvinner värdet i en integrerad kamera snabbt

Själv har jag en systemkamera för att kunna ta porträtt inomhus
(vilket direkt gör en intresserad av ett extra objektiv) men man ska förstås börja med kit-objektivet
och lära sig om man är intresserad, men kanske ha budget för antingen en extra glugg eller en riktig videokamera när du känt efter vad vill använda mest.

Till slut tror jag inte att systemkameran ersätter en hyfsad liten kamera i fickan för att fånga snabba bilder och lite film.

Redigerat av paccc, 06 januari 2009 - 18:39.

Postad 06 januari 2009 - 18:31

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Systemkamerorna är bättre först när du lärt dig den. Har läst många inlägg om hur folk tycker att deras systemkamera är dålig då den inte tar lika färdiga bilder som deras gamla kompaktkamera.
En systemkamera kommer att kräva ditt tålamod och även att du lär dig hur bländare, optik, slutartid och ISO hänger ihop. Detta är helt grundläggande för att kunna ta bra bilder med en systemkamera. (Ser nu att du redan kan detta, sorry)
Är du beredd att lägga ner all den energi det krävs för detta? Om "Ja" så kör på Systemkamera (lämpligen en Sony A200 eller A300) med tanke på att du har optik redan för det.

Postad 06 januari 2009 - 19:50

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1 294 inlägg
  • 0
Det finns ju en systemkamera du kan videofilma med, Nikon D90. Snart finns det också Canon 5Dmrk2 men det är en fullformatkamera med en prislapp på drygt 20.000:- utan objektiv. Nikon D90 kan använda skärmen som sökare som Sony A300 men har en generation nyare cmos-sensor som fungerar mycket bättre när ljuset är dåligt. Har du råd är det kameran du vill ha. Ger betydligt bärre bilder än Casion och snäppet bättre än Sony A300 i kritiska situationer med dåligt ljus.

Det där med att systemkameror är komplicerade behöver du inte bry dig om. Automatikläget fungerar bra i 90-99% av fallen. Att man sedan kan leka mer och använda kort skärpedjup för konstnärliga bilder är ju kul men inte alls nödvändigt.

Postad 06 januari 2009 - 20:10

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tyvärr så får jag väl dra gränsen någonstans vad det gäller priset. D90 blir för dyr tycker jag.
Tyvärr

//Viktor

Postad 07 januari 2009 - 10:11

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Om filminspelning är viktigt så finns det en annan kompaktkamera med full-HD filminspelning:

Den har bättre vidvinkel, högre upplösning (6mpix räcker dock), vridbar skärm, lite lägre vikt samt mycket mer zoom. Den klarar dock inte höghastighetsfilmning, men har å andra sidan ett betydligt lägre pris än F1.

Postad 08 januari 2009 - 08:29

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag tog ett beslut i frågan och åkte och köpte en SONY A300.
Har inte testat den än, eftersom jag inte fått mitt minneskort än.
Funderat fram och tillbaka och värdesätter fotandet framför filmandet.
Så nu ska här fotas. :-)

Tack för era åsikter

/Viktor

Postad 08 januari 2009 - 10:27

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Kan meddela att jag tog ett beslut i frågan och åkte och köpte en SONY A300.
Har inte testat den än, eftersom jag inte fått mitt minneskort än.
Funderat fram och tillbaka och värdesätter fotandet framför filmandet.
Så nu ska här fotas. :-)

Tack för era åsikter

/Viktor

Såg ditt beslut på en annan topic. .. Ta dig nu tid att verkligen lära dig kameran. Årstiden är sämsta möjliga då snön varit borta och allt bara grått o mörkt.. Och en kamera är ingen nattkikare utan den gillar ljus och färger såsom våra ögon oftast gör..

Så.. Ta dig tid. Många trail and erros.. Samt fråga fråga fråga om råd hela tiden .Blygs inte hur dumma dom än kan tyckas... Men före frågor bara så dom erfarnare skall kunna hjälpa dig fortare samt mer rätt så försök få mer konkreta frågor typ "hur blev det så här och visa en liten exempelbild.. Då kommer snabbare svar som hjälper till..

Men som jag fick rådet av Halmstaden så skickar jag det vidare. Ha manualen som toaläsning.. Där har man inget annat att göra än sitta o läsa i lugn o ro..

Välkommen i Sonyligan. Vi är några st numera. Och ser ut att växa stadigt :)

Redigerat av mayro, 08 januari 2009 - 10:28.

Postad 08 januari 2009 - 10:47

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jupp Mayro!
Det blir toa och nattlektyr.
Fick tyvärr reda på att mina minneskort troligtvis inte kommer idag pga att det företaget som leverera dem har ont om personal.......AAAAAAARRRGHHH.....fy vad frustrerande.
Men den som väntar på nått gott.,......

//Viktor

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.