Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ekhosat

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 January 2009 - 10:02

Punkakungen
  • Punkakungen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tja!

Lika bra att skapa en ny tråd där erfarenheter kring Ekosats nät i Linköping kan samlas.
Jag gör detta som en spinn-off från tråden "Samsung DCB B260Z i Ekhosats nät?"
Där hittade jag svaret på min fråga kring hur det kommer sig att några TV-handlare i Linköping hävdar att endast Sonys nyare modeller med inbyggd DVB-C-dekoder klarar av att hitta utbudet i Ekhosatnätet förutom de 2 externa boxar som Ekhosat själva testat. Triax + en till.
MEN vi som råkar vilja kunna nyttja integrerade boxar då? Varför kan man inte få mer info kring konfigen från Ekhosat än frekvens, QAM, och "NIT-search"..?!?!
DVB-C är väl för tusan en "standard" eller?!? Då måste den väl fungera på alla apparater som har en DVB-C-dekoder bara man konfar den rätt, eller? (Fråga från novis i digital-TV-branschen)
Själv så undrar jag specifikt om någon testat Philips modeller så som tex 42PFL7603H eller 42PFL7403H mot Ekhosats nät och fått dessa att fungera?

/mvh Punkakungen @ www.meraleramtb.com

Postad 16 January 2009 - 12:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nyfiken - vad för Triax-dekoder?

https://www.minhembi...howtopic=219683

Postad 18 January 2009 - 00:21

Punkakungen
  • Punkakungen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Sorry.. kommer inte ihåg modellnr.
Jag vet att Ekhosat hade 2 modeller som de testat och godkänt för sitt när på sin info-kanal.
Dessvärre uppdateras inte den alltför ofta. Vilka boxar det var försvann från info-kanalen när de flyttade sin central i mitten på december. Sedan har den infon inte kommit tillbaka å deras hemsida är ju inte heller mycket att hänga i julgranen... www.ekhosat.se
Verkar inte som de fått ordning på den heller sedan flytten. =(

Det jag ville veta var om det över huvudtaget gick att köra med andra boxar en de två farbrikat och modeller som Ekhosat testat då jag var helt övertygad om att DVB-C var en standard och det verkar den ju faktiskt vara bara man konfar rätt!

Rätt för Ekhosat verkar vara:
Frekvenser: 386, 394, 402 samt 410MHz
Symbolhastighet: 6875 kS/s
Modulation: 64 QAM
Nätnummer: 65535

Medan de själva "bara" säger symbolhastighet, QAM, och "NIT-search" på sin infokanal... Inget nätnummer?!??!

Jag återkommer när jag får reda på vilka boxar som är "godkända".
Själv är jag just nu instresserad av om någon fått en Philips-TV med inbyggd DVB-C-dekoder att funka i Ekhosat-nätet.

/Punkakungen Ekholmsvägen

PS! Vissa TV-handlare vet säkert vilka boxar det är. Tex firman vid avfarten Ekholmen/Ekhaga (om man nu kanske inte får göra reklam i forumet.. eller en annan känd kedja som ska vara "expert'er" på området... ;-)

Postad 09 February 2009 - 21:03

figthom
  • figthom
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej.
Jag undrar hur det går för dig?

Ska själv inom en snar framtid inhandla en platt tv med inbyggd, eller extern digitalbox.

Därför väldigt intresserad av hur det går med ekhosatsnät.

Postad 02 March 2009 - 15:00

Punkakungen
  • Punkakungen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tja Figthom (och andra)!

Nu har jag köpt en Philips 42PFL7603H/10, dvs med DVB-T (+MPEG4) och DVB-C inbyggt.
Den är endast 1 dag gammal så jag har inte hunnit pröva allt än men det ser lovande ut.
TVn hittade inte ett skit via autoinställning, inte ens de analoga kanalerna! :)
MEN när man angav manuellt symbolhastighet och startfrekvens så hittade den snart 29 analoga kanaler men dessvärre endast 13 digitala!! :wacko:
Nu tror jag inte att jag/vi ska skylla detta på Ekhosat utan snarare är detta en begränsning i vårt fastighetsnät i samfälligheten då enligt uppgift "splitboxarna/förstärkarna" ej är byta utan är original anno 1986/91..?!
En granne sa att han oxå bara fick in 13 kanaler men stoppade i mellan en antennförstärkare och sedan funkade alla kanaler digitalt via DVB-C-standarden antar jag. Ett annat ryckte säger oxå att Ekhosat sänder 4 varianter i sitt nät. Jag ska försöka att få detta begräftat och hur man ev. kan konfigurera dekodern för att nyttja detta.
1) Ekhosat analogt utbud.
2) Ekhosat digitalt utbud via "comhem/gothnet"-standard (DVB-C).
3) MUXad Boxer-signal?!? (asså kan man få in digitalt via DBV-T fast genom nätet?)
4) Canal Digitals utbud som kräver dels abonnemang samt extern Canal Digital-dekoder.
De analoga sändningarna hos mig ser rätt gryniga ut...
Hur eller hur så ser jag positivt på detta och det löser sig säkert på något sätt bara man har rätt info kring konfigen. Andra dekodrar än officiellt supporterade Triax CX2001.. (och Humax någonting?!?) funkar ju bevisligen!
Och man MÅSTE inte ha SONY för att det ska fungera heller som vissa i branschen erfar! ;)

Försöker att återkomma med mer info när jag hunnit testa lite mer...

PS! Analog inspelning blir bättre på en 42" av en uppskalning via i mitt fall en hårddiskinspelare. Nu måste jag väl uppgradera till en DVDR-HD-inspelare med DVB-T/C inbyggt å det lär väl som vanligt inte finns så många att välja på..

Postad 16 March 2009 - 15:13

Punkakungen
  • Punkakungen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag har nu testat med att uppgradera firmware från 0.65.69.0 till 0.65.75.0 och även stoppat imellan en antennförstärkare och då fått 19 kanaler istället för de 13 jag hittade först.
Om det är tackvare förstärkaren eller firmwaren vet jag ej men tar jag bort förstärkaren så ligger 19 digitala (DVB-C-kanaler) kvar i TVn (dock inte på den plats där jag sorterade in dem då de byter plats varje natt såvida jag inte stänger av TVn "där framme")... Mycket märklig bugg som jag försökt få Philips gehör för men utan framgång.
Vore ju smutt om man kunde stänga av den där automatiska uppdateringen..

Tyvärr har jag inte lyckats att få in samtliga kanaler digitalt som Ekhosat sänder. Bla Kanal5, TV9 och Discovery får jag ej in. Detta beror sannolikt på att vår förenings fastighetsnät är för gammalt och att "splitboxarna" ej klarar de digitala frekvenserna eller nå't sånt varvid ej Ekhosat kan göra något åt just det.
Ej heller att min TV en Philips 42PFL7603H/10 ej klarar att hålla digitalkanalerna i den ordning jag valt att sortera dom!

Kontentan är väl att det borde gå att få in Ekhosats utbud oavsätt dekoder bara man kan konfigurera den rätt och att dekodern är buggfri "sorterings-funktionen" och att automatisk uppdatering av DVB-kanaler går att stänga av!
(om det är det som är "NIT-seach?!, eller?!)

Hur eller hur så har jag inte mycke mer att tillägga just frö stunden..

Postad 27 June 2009 - 16:12

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jag lyckas få in 24 kanaler (digitala speglinar av de analoga). jag hittar dem där Punkakungen pekade, dvs

Frekvenser: 386, 394, 402 samt 410MHz
Symbolhastighet: 6875 kS/s
Modulation: 64 QAM

Det konstiga är att jag inte får några kodade kanaler, dvs de som CanalDigital sänder.
Nån som vet hur man hittar dem?

Postad 27 June 2009 - 17:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
CD brukar köra på annan på andra symbolrates typ 6900, 6950, 7146...

Redigerat av Leatherface, 27 June 2009 - 17:08.

Postad 27 June 2009 - 17:38

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

CD brukar köra på annan på andra symbolrates typ 6900, 6950, 7146...

Tackar för snabbt svar, dock hittar dock inget. kan inte ha SR över 7000

Enl denna URL så funkar inte CDs egen box. Någon som kan bekräfta?
http://www.neonlampa...hosat_info.html

Redigerat av narf, 27 June 2009 - 17:38.

Postad 27 June 2009 - 17:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Om du inte hittar nåt på dom lägre så ligger nog kanalerna på 7146...
Sen så måste du ha rätt nätid också när du söker...

Redigerat av Leatherface, 27 June 2009 - 18:00.

Postad 29 June 2009 - 15:31

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Illa i så fall eftersom 7146 inte funkare för mig. Någon som kan verifiera att det är 7146 som gäller?

Jag kör med kort i datorn och där ställer jag ju inte in något nätid. Vad fyller nätid:t för syste egentligen?

/narf

Om du inte hittar nåt på dom lägre så ligger nog kanalerna på 7146...
Sen så måste du ha rätt nätid också när du söker...

Postad 29 June 2009 - 17:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
För att hålla isär olika nät... i ditt fall ekhosat och CD t.ex...

Redigerat av Leatherface, 29 June 2009 - 17:45.

Postad 01 July 2009 - 15:17

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Hmm,, nåt form av filter alltså?

För att hålla isär olika nät... i ditt fall ekhosat och CD t.ex...

Hur som helst hittade jag 80+kanaler i nätet när jag bytte DVB-program. Hittade kanaler som inte ska finnas enligt CD/Ekhosat, dvs kanaler som inte finns med i Family[Vision]. vilken j-la röra... :)

Kan man inte sparak ut Ekhosta och få in en rikigt leverantör? :rolleyes:

Postad 01 July 2009 - 15:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej inget filter utan olika nät hela enkelt... Resten av kanalerna kanske är Svesat?
Men dom kommer du inte få in isf för dom kör med Cryptoguard...

Redigerat av Leatherface, 01 July 2009 - 15:29.

Postad 03 July 2009 - 14:05

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jag hittade en grupering (kanalerna gruperade under den) som kalla Telenor (vilket jag antar är CD). Sedan hittade jag en gruppering för de fria kanalerna och en till för diverse. jga tänker att dessa tre borde motsvara nät.

Nej inget filter utan olika nät hela enkelt... Resten av kanalerna kanske är Svesat?
Men dom kommer du inte få in isf för dom kör med Cryptoguard...

Postad 07 July 2009 - 21:13

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jag använder ju inte digitalbox men däremot TV-kort för HTPC, så jag tänkte att jag kunde skriva några rader här också. Det har verkligen gått upp och ned med Ekhosat, för ungefär ett år sedan var jag skogstokig på dem eftersom signalstyrkan var minimal och kanaler kom och gick hela tiden. Efter att de flyttade sitt kontor har det i alla fall funkat ganska bra för mig. Utbudet är uselt och signalstyrkan verkar variera, men det funkar i alla fall. När jag söker efter kanaler hittar jag i regel inte alla på en gång, förra gången jag ominstallerade mitt mediaprogram var jag tvungen att söka 5-6 gånger för att få in alla kanaler. Jag söker på symbolrate 6875 om det säger något.

Först idag har jag igen haft lite problem med hackande som brukar bero på dålig signalstyrka, hoppas att det löser sig. Hur som helst, om jag kan använda TV-kort med Ekhosat borde väl alla möjliga boxar funka?

Postad 14 July 2009 - 14:35

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Hm, kör också HTPC och få ju in de fria kanalerna. Dock vill jag få in CD också. Har dy lyckats med det? Dvd koda av dessa (om du nu har kort för dessa?)

Jag använder ju inte digitalbox men däremot TV-kort för HTPC, så jag tänkte att jag kunde skriva några rader här också. Det har verkligen gått upp och ned med Ekhosat, för ungefär ett år sedan var jag skogstokig på dem eftersom signalstyrkan var minimal och kanaler kom och gick hela tiden. Efter att de flyttade sitt kontor har det i alla fall funkat ganska bra för mig. Utbudet är uselt och signalstyrkan verkar variera, men det funkar i alla fall. När jag söker efter kanaler hittar jag i regel inte alla på en gång, förra gången jag ominstallerade mitt mediaprogram var jag tvungen att söka 5-6 gånger för att få in alla kanaler. Jag söker på symbolrate 6875 om det säger något.

Först idag har jag igen haft lite problem med hackande som brukar bero på dålig signalstyrka, hoppas att det löser sig. Hur som helst, om jag kan använda TV-kort med Ekhosat borde väl alla möjliga boxar funka?

Postad 14 July 2009 - 16:31

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Nope, jag kör bara med de fria kanalerna. Vem kan vilja ha något annat än Kanal Lokal Östergötland, Deutsche Welle och franska TV5? :( Om de bara inte hade tagit bort God TV och den där Växjö-baserade pingstkyrke-kanalen så hade det varit ett solitt utbud!

Skämt åsido, Ekhosat suger.

Postad 15 July 2009 - 15:19

narf
  • narf
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Någon som har testat att förstärka antennsignalen för att få in fler kanaler. Jag får tex inte in C+ Action.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.