Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE-40B7070 eller Panasonic TX-P42V10E eller Sharp Aquos LC-40LE700S

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Samsung UE-40B7070 eller Panasonic TX-P42V10E eller Sharp Aquos LC-40LE700S (98 medlem(mar) har röstat)

Vilken TV skulle Ni välja??

1. Panasonic TX-P42V10E (68 röster [69.39%])

Procent av omröstning: 69.39%

2. Samsung UE-40B7070 (12 röster [12.24%])

Procent av omröstning: 12.24%

3. Sharp Aquos LC-40LE700S (18 röster [18.37%])

Procent av omröstning: 18.37%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sony Bravia KDL-40W5500 (TV) 1 9.347826 (22) Inga priser
Samsung UE40B7070 (TV) 0 8.263156 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42V10E (TV) 0 9 (4) Inga priser
Sharp Aquos LC-40LE700S (TV) 1 (0) Inga priser
29 relaterade trådar
Samsung LED UE-serien & "clouding" ? (283 inlägg) 9 år sedan
*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0* (1505 inlägg) 11 år sedan
Samsung PS-50B855 eller Panasonic TX-P50V10E (86 inlägg) 12 år sedan
Sharp Aquos LC-LE600 och LC-LE700/LC-LE705 LED LCD tv serier (770 inlägg) 12 år sedan
Samsung LED UE-serien & Clouding "Ny Poll" Take2 (15 inlägg) 13 år sedan
Samsung LED (inställningar) (39 inlägg) 13 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 dina problem. (157 inlägg) 14 år sedan
Panasonic G12 2009 (2160 inlägg) 14 år sedan
Samsung 2009 - TV (1142 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE7070, DLNA, Twonky & iso (25 inlägg) 16 år sedan
Philips 40PFL8664H jmf Samsung UE40B7070 mfl (6 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TX-P42V10E Vs Sony Bravia KDL-46W5500 (33 inlägg) 16 år sedan
Bravia Line Up Våren 2009 (311 inlägg) 16 år sedan
Skillnad mellan UE40B7070(90) och UE40B8050 (0 inlägg) 16 år sedan
Sony 40W5500 Eller Panasonic P42G10 (19 inlägg) 16 år sedan
Tips på 40" - 46" Platt-TV som ger bäst SD-bild? (52 inlägg) 16 år sedan
ingen bild via scart (2 inlägg) 16 år sedan
Sony,Bravia KDL-40W5500 eller Sharp Aquos LC-40LE600S (14 inlägg) 16 år sedan
Samsung Crystal Design på UE7000 serien (0 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40W5500 eller 40Z5500 (3 inlägg) 16 år sedan
Vilken TV? Samsung 40B655 eller Sony 40W5500 (2 inlägg) 16 år sedan
LE-xxB755 vs UE-xxB70x0? (30 inlägg) 16 år sedan
Sony eller Philips? (0 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40W5500 vs. Samsung B650 (34 inlägg) 16 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-46W4000 vs. Sony KDL-40W5500K (2 inlägg) 16 år sedan
W5500 vs W4500 (14 inlägg) 16 år sedan
Hur mkt behöver man bry sig om uppskalning? (13 inlägg) 17 år sedan
Vilken 40-42 tummare ska jag köpa? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 22 October 2009 - 08:49

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Har länge trott att jag vill ha en Samsung UE-40B7070 men har nu börjat fundera på Panasonic TX-P42V10E som ett alternativ...

Skulle behöva hjälp med att få listat för-och nackdelar med de båda samt vad som rekommenderas...

Mestadels kommer det tittas på TV (Boxer), DVD och kanske framåt på BD och möjligen koppla in en PS3...

Redigerat av andekar, 02 November 2009 - 19:55.

Postad 22 October 2009 - 15:27

Unregisteredff7a28cf
  • Unregisteredff7a28cf
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Det finns såklart fördelar med båda =)
Men om jag skulle lista dem så som jag tror/tycker att det är så:
Svärta, Ljus: Samsung (LCD i allmänhet eftersom att panelen på en plasma är lite gråaktig)
Svärta, Mörker: Panasonic, visserligen kan samsung komma ner i mörkare svärta (ca 0,01cd/m2) men då får man använda dynamic backlight vilket stör mycket och som dessutom gör att man tappar korrekthet osv i bilden. Det är även i mina ögon jobbigt att titta på (Panasonicen ska ha en svärta på ca 0,03cd/m2 mot 0,06 på samsungen utan dynamic backlight).
Bildtyp: Plasma är i mina ögon trevligast att titta på MEN, en del tycker att bilden flimrar för mycket (du kan se detta mycket lätt om du ställer dig när en plasma och tittar på bilden) och här måste du avgöra själv vilken typ av bild du föredrar.
Spela spel: Panasonic pga att de hitintills haft mycket låg inputlag, där ligger samsungen efter som jag ser det, men det är inte alls säkert att du känner det. Plasman har dessutom möjlighet till ghosting (tillfälliga inbränningar) vilket du oftast men inte alltid slipper med LCD.
Designmässigt är lite svårt och väldigt personligt men själv gillar jag panasonicen mer eftersom den har bra material (typ glas och metall) medan LCDn har ett väldigt plastigt chassi. Tunnheten i TVn spelar mig ingen roll eftersom att det kommer du inte att märka när du tittar på TV (här spelar dock såklart egen smak in) däremot har samsungen en fördel eftersom att panelen i sig är svart vilket jag tycker ser bättre ut på dagtid.

Har säkert missat nåt att tänka på nu men just nu skulle jag säga att jag hellre tagit pannan. =)

Postad 23 October 2009 - 06:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det finns såklart fördelar med båda =)
...

Sådana här inlägg blir jag glad av att se. Det finns hopp för minhembio. Sakligt och balanserat. Skitbra rent ut sagt 'mieri'. :)

Jag säger +1 (möjligen med tillägg att jag nog aldrig sett ghosting på Panna varför inte det är nån prio-faktor, tror jag, har inte levt med en hemma iofs) på vad som sades ovan och med mina prioriteringar skulle jag tveklöst ta V10. Inte för att V10 är bäst på 100/100 punkter utan för att den är bäst på 9/10 av de punkterna jag prioriterar. Några av de punkterna är äkta kontrastomfång med prio på låg svartnivå, uniformitet, färg- och kontrasthantering och den mer subjektiva "allmän bildkaraktär" och här är V10 bättre.

Redigerat av pacman, 23 October 2009 - 07:46.

Postad 27 October 2009 - 00:09

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Sådana här inlägg blir jag glad av att se. Det finns hopp för minhembio. Sakligt och balanserat. Skitbra rent ut sagt 'mieri'. ;)

Jag säger +1 (möjligen med tillägg att jag nog aldrig sett ghosting på Panna varför inte det är nån prio-faktor, tror jag, har inte levt med en hemma iofs) på vad som sades ovan och med mina prioriteringar skulle jag tveklöst ta V10. Inte för att V10 är bäst på 100/100 punkter utan för att den är bäst på 9/10 av de punkterna jag prioriterar. Några av de punkterna är äkta kontrastomfång med prio på låg svartnivå, uniformitet, färg- och kontrasthantering och den mer subjektiva "allmän bildkaraktär" och här är V10 bättre.

Det är lustigt, för jag är nu inne på min tredje platt-tv och hade först en Samsung och sedan en panasonic. Tyckte att båda var bra på sitt sätt. Älskade Samsungen för sina fina inställningsmöjligheter och pannan för att den kändes stabil. Nu har jag en pio som verkar vara en schysst syntes. Det i särklass bästa med denna tv är att det faktiskt funkar att kolla på film i ett mörklagt rum. Bilden är visserligen fortfarande halvgrå i helmörka scener, men samtidigt är det ett fantastiskt lyft i jämförelse med mina tidigare tv-apparater. Personligen anser jag att svärta är a och o när det gäller filmvisare. Vet inte hur störande det dynamiska är på Samsungen, men om det funkar hyffsat bra och svärtan kommer ner på en nivå runt 0,01 (dvs under vissa omständigheter tre gånger mörkare än pannan) så ser jag just detta som ett starkt argument för Samsungen. Hade jag skaffat en lcd så hade jag å andra sidan nog absolut väntat på en localdimming-led till rimligt pris. Men nu blev det som sagt en pio istället.

Postad 28 October 2009 - 07:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Gillar oxå låga svartnivåer men de ger ensamt ingen bra bild. Men måste ha kontrast oxå (m.m.) och där upplever jag Pannorna som vassare. Samsungens dynamiska backlight funkar inte så bra som man kan önska (ska tydligen vara snäppet bättre i 8xxx-serien) och dess kontrasthantering är på nått sätt omvänd mot den Panna har och det är helt fel, enl mig.

Nu har jag iofs inte grävt ner mig i Sammyn så jag kan ha missat nått men baserar detta på vad jag sett än så länge och det överensstämmer med vad t.ex. Hemmabiotidningen kom fram till och de kalibrerar ju rejält grundligt.

Och då har jag inte ens gått in på att man riskerar att se att kontrastomfånget "åker hiss" - en risk som alltid finns med dynamiska omfång. Dessutom är det ju bra om svartnivån är densamma över hela bildytan oxå... Och till sist så behöver man på Panna inte sitta i sweet-spot för att få ut maximal kontrast (och färgåtergivning)...kan ju vara kul att slippa låta tv:n bestämma över var jag ska sitta. :)

Om du tycker Kuron är "halvgrå" så låter det som om du har fel/ingen backlight i din setup? Vilket iofs inte är det lättaste att hitta nån bra... :D Men det är ju värt att tänka på att upplevd bildkvalité aldrig blir bättre än den miljö bilden upplevs i.

Vi får se hur det blir med Local Dimming, de äldre Samsungarna som hade det var rätt kassa, imho. Men utvecklingen går ju tack olov framåt. :lol:

Redigerat av pacman, 28 October 2009 - 07:54.

Postad 02 November 2009 - 19:57

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Jag har lagt till Sharps Aquos LC-40LE700S somväl spelar i samma liga som Samsungen och Pannan...

Någon som vet hur man nollar omröstningen?? Annars får vi fortsätta från där vi är...

Vad säger Ni om valet mellan dessa 3?

Postad 02 November 2009 - 21:43

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0
V10, den bästa tvn i år hittlls. Den tv som är närmast Kuro.

Postad 03 November 2009 - 20:07

tfp
  • tfp
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Asså, jag står själv i precis samma tankar. Väger mellan V10 & 7070. Men jag måste nog foga mig till plasmafolket då jag har hört så mycket problem med 7070.

En relevant fråga är om du tänker hänga på vägg eller inte? En bekant är inne på sin tredje 7070 (bytt i butik på reklamation) men får samma problem varje gång. Clouding delux :) efter en stunds tittande med Samsungs väggfäste. Det som gör att Tv:n hamnar 4,5cm från vägg. Så jag röstar klart för Panasonic, dom har ju trots allt tagit över stafettpinnen från Pioneer :o

Postad 03 November 2009 - 20:15

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

En relevant fråga är om du tänker hänga på vägg eller inte?

Från början fastnade jag för Samsungen just pga närheten till väggen...

Men nu lutar det mer och mer åt att ha TV:n på bordsstativet och då har jag svängt över till V10...
Så det lutar mest åt Pannan, men som alla vet, kan det skifta snabbt... :)

Verkar vara en övervägande fördel för V10 om man tittar på rösterna... Keep on voting!

Postad 04 November 2009 - 14:19

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Också nyfiken. Funderar själv på samma modeller, fast deras 50 tums motsvarigheter. "Problemet" är att jag lirar mest, och bla inte kan bestämma mig för lasercrisp spelbild eller penselmjuk plasma :unsure:

Postad 04 November 2009 - 15:05

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Också nyfiken. Funderar själv på samma modeller, fast deras 50 tums motsvarigheter. "Problemet" är att jag lirar mest, och bla inte kan bestämma mig för lasercrisp spelbild eller penselmjuk plasma ;)

Tro mig, när du spelar (t.ex. FPS) så är det plasman som är skarp så fort det börjar röra sig. :unsure: Har provat gears of war 2 på både Samsung 46B6050 och Panasonic G10, där G10 vinner och det bara kan bli bättre med en V10.

Postad 04 November 2009 - 15:09

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Stämmer det verkigen om man jämför med de nya LED skärmarna med?

Utöver det så har man ju problemet med inbränningar med, hur temporära de än är, då man kört ett spel i några timmar.

Redigerat av Nellib, 04 November 2009 - 15:13.

Postad 04 November 2009 - 16:52

larpez
  • larpez
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Får säga att det här är en väldigt relevant tråd till mina funderingar också... Blev tipsad om 7070:an av en polare men efter att ha läst runt lite vågar jag inte chansa på den. Lutar mest åt en V10 istället... dock blev jag lite sugen på Sharpen. Usch, måste det vara så sjukt svårt att köpa ny tv? :unsure:

Redigerat av larpez, 04 November 2009 - 16:52.

Postad 04 November 2009 - 19:15

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Stämmer det verkigen om man jämför med de nya LED skärmarna med?

Utöver det så har man ju problemet med inbränningar med, hur temporära de än är, då man kört ett spel i några timmar.

Låt den gå på myrornas krig 5-10 min det sista du gör innan du stänger av den. Då fixar du till eventuella inbränningar. Plus att du vrider ner alla värden på bilden lite grann dom första 200 timmarna eller så.

Postad 05 November 2009 - 11:41

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Låt den gå på myrornas krig 5-10 min det sista du gör innan du stänger av den. Då fixar du till eventuella inbränningar. Plus att du vrider ner alla värden på bilden lite grann dom första 200 timmarna eller så.

Det hjälper ju inte när man byter spel. Irriterande om man har långa spelsessioner med olika spel då man sitter där och visar två spel samtidigt. Sikte i plattformsspel och hälsomätare från plattformsspel i FPSspelet, etc.

Postad 05 November 2009 - 12:58

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Just gosting är ju obefintligt på panasonic medans det finns på LG och samsung och inbränningar finns inte hos någon utav de 3 om man använder skärmen till rörliga bilder som ,spel ,film osv. v10 verkar grym i det mesta så jag röstar på den med.

Postad 05 November 2009 - 13:20

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Just gosting är ju obefintligt på panasonic medans det finns på LG och samsung och inbränningar finns inte hos någon utav de 3 om man använder skärmen till rörliga bilder som ,spel ,film osv. v10 verkar grym i det mesta så jag röstar på den med.

Trevliga nyheter. Nu skall jag bara få något ställe att köra signal från en konsol så jag ser om jag saknar LED skärmarnas "pop" i bilden då man kör konsol på plasma.

Postad 09 November 2009 - 18:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Släck taklampan så har du "pop" så det räcker och blir över... :)

Postad 09 November 2009 - 18:28

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jo, det är ju klart en tanke. Eller kanske sitta i en säck, eller varför inte på havets botten i ett kassaskåp? :)

Vissa har TV:n stående i normala rum, med normal belysning. Klarar TV:n av det?

Postad 10 November 2009 - 09:34

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Jo, det är ju klart en tanke. Eller kanske sitta i en säck, eller varför inte på havets botten i ett kassaskåp? :(

Vissa har TV:n stående i normala rum, med normal belysning. Klarar TV:n av det?

Utan tvekan, bara att välja spelläget och vrida upp inställningarna.

Redigerat av EVOVII, 10 November 2009 - 09:35.

Postad 10 November 2009 - 09:54

Eros
  • Eros
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag vill nog slå ett slag för LE700S, den har riktigt bra bild, svärtan i den är riktigt riktigt bra, även vid ljusa rum. hur den är mot V10 kan jag dock inte säga så mycket om men den vinner i svärta mot 7070. Om man gillar en naturlig bild är det väl V10 som är nr.1... Men har man ljust rum eller vill ha en skarp bild är nog inte LE700S helt fel... 7070 är bra på det mesta men kanske inte bästa, dock är den ju riktigt snygg.

Lycka till i era inköp.

Postad 10 November 2009 - 11:04

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Utan tvekan, bara att välja spelläget och vrida upp inställningarna.

Jo, men då försämras ju bilden och man går miste om de fördelar folk talar om för Plasma. Sitter och funderar på att köra en V10 idag, men LED skall ju vara så sweet att lira på. Suck... :(

Postad 10 November 2009 - 12:15

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Jo, men då försämras ju bilden och man går miste om de fördelar folk talar om för Plasma. Sitter och funderar på att köra en V10 idag, men LED skall ju vara så sweet att lira på. Suck... :(

Har varit i samma sitoation som dig och därför haft en hel del, både plasma och LCD hemma utan att bli nöjd förrän nu.
Har ett stort vinklat vardagsrum med stora fönster och tittar mycket på TV dagtid, Har heller ingen lust att springa och mörklägga, som är en av anledningarna ( bland flera) att jag inte fått Plasma att passa, den senaste var en Pio, dock bara G8. En annan är att jag tycker inte den passar till dator el. spelande. T.ex. kan man inte sitta lika nära en plasma på grund av plasmaflimmer m. fl. andra saker jag personligen inte klarar av.
LCD har jag heller inte fått att passa och tyckt var nåt vidare. Inte förrän den sista 52 W4500 som passar mina förhållande och mitt tycke helt perfekt, mycket bra svärtenivå och färger i stort samma som V10 0,05cd/m2 men med lika bra svärta dag som kväll. Tittvinkeln är också helt ok. 3 m. tittavsånd el. mindre, helt perfekt.
Kanske är då t.ex Sharp 700 ändå bättre, vilket jag inte kan uttala mig om. Däremot aktar jag mig för Samsungs nya LED, speciellt kantLEDen, efter vad jag sett.
Detta är så klart min helt personliga bedömmning efter mina förhållande och lite motvikt mot alla Plasmainläggen.
Men ett råd är atta kolla noga på dom olika teknikerna så det passar dina önskemål. Kanske du då slipper kasa flera apparater fram och tillbaka.

Postad 10 November 2009 - 13:10

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

*nyttig text*

Tack för ditt svar, ett väldigt intressant inlägg vilket väckte funderingar från min sida. Skall kolla upp modellen du rekommenderade närmare med.

Postad 16 November 2009 - 19:03

MediaDaniel
  • MediaDaniel
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjena. Precis som många andra har skrivit så mäste jag hålla med. Jag arbetar också som Tv/Hifi expert. Spelar ingen roll vad någon annan säger. Panasonic är och kommer vara i många år den bästa tv producenten. (om man jämför highend apparater dvs).

Samsung har väldigt "påklistrad färg" och kör inte alls som panasonic gör med kravet att få en exakt och identiskt naturtrogen bild. Visst 8 serien i samsung är ju väldigt bra för att vara Samsung men lite på vad alla andra har sagt och införskaffa dig denna. THX läget när du kör "bio" och med nedsläckt i rummet ger ett djup i bilden som du kommer dregla över i många år!

Mycket nöje!
/Media Daniel

Postad 17 November 2009 - 08:39

Gasco
  • Gasco
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Jag arbetar också som Tv/Hifi expert. Spelar ingen roll vad någon annan säger.

Trevligt anspråkslös inledning i ditt första inlägg.

Panasonic är och kommer vara i många år den bästa tv producenten. (om man jämför highend apparater dvs).

Tycker att det är väldigt tråkigt att man har förutfattade meningar, i synnerhet om man är "expert". De överlägset bästa TV:rna har Pioneer gjort inte Panasonic. Panasonics G10 och V10 är bra TV:n men de är fortfarande långt sämre än Pioneers Kuro-modeller. Ok, Panasonic skall nu fortsätta med Kuro så vi skall hoppas på det bästa.
Men du kan omöjligen veta vad som händer under "många år" framåt. Redan nästan år ser vi säkert riktigt bra Full LED LCD TV:n och om 2-3 år är de riktiga LED-apparaterna här (OLED, AMOLED). Vem som går vinnande ur denna kamp vet ingen ännu.

Samsung har väldigt "påklistrad färg"

Vad menar du med detta? Samsung kan kritiseras för mycket (cloudingproblem, tunga bildförbättringsprogram , pumpande "dimming") , men färgerna är fantastiska.

Redigerat av Gasco, 17 November 2009 - 08:42.

Postad 17 November 2009 - 10:28

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Vilka krav föreligger för man ska kunna kalla sig expert? Att man jobbar i en butik som kränger tv-apparater och lite annat smågodis? Jag har hittills knappt träffat någon i butiksladorna som ens ska kalla sig amatör i sammanhanget och då kan inte jag speceillt mycket om all ny teknik. En expert är en person som kan mycket om ingenting. Dessutom är smaken olika så det som passar för mig kanske inte alls passar för någon annan.

Jag tycker du ska tagga ner lite Media Daniel och inte påstå saker som att Panasonic kommer vara den bästa tv producenten under många år. För det kan varken du eller någon annan veta i nuläget.

Tjena. Precis som många andra har skrivit så mäste jag hålla med. Jag arbetar också som Tv/Hifi expert. Spelar ingen roll vad någon annan säger. Panasonic är och kommer vara i många år den bästa tv producenten. (om man jämför highend apparater dvs).

Samsung har väldigt "påklistrad färg" och kör inte alls som panasonic gör med kravet att få en exakt och identiskt naturtrogen bild. Visst 8 serien i samsung är ju väldigt bra för att vara Samsung men lite på vad alla andra har sagt och införskaffa dig denna. THX läget när du kör "bio" och med nedsläckt i rummet ger ett djup i bilden som du kommer dregla över i många år!

Mycket nöje!
/Media Daniel

Postad 17 November 2009 - 12:55

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Vilka krav föreligger för man ska kunna kalla sig expert?

"En expert är en person som vet mer och mer om mindre och mindre, tills dess att han vet allt om ingenting"

gammalt djungelordspråk :P

Postad 18 November 2009 - 00:57

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Nu när jag fått min egen TV&mediabänk byggd så behöver jag också en TV att ställa på den :)
Jag har, precis som trådskaparen, länge varit inne på en UE-40B7070 men blivit orolig för backlight bleed/ghostning och dess höga input lag. Många verkar vilja peka på TX-P42V10E istället och jag har därför varit och kikat på en sådan. Den är ju helt klart ett alternativ tycker jag - men idag när jag såg dessa två apparater side-by-side så tyckte jag att V10:ans bild flimrade, medan Samsungen var stilla som ett vattenglas. Var detta interferens från butikens lysrör - eller var det riktigt flimmer jag såg tro? Är det ett generellt problem, eller något som bara vissa personer har ont av (likt DLP-projektorernas regnbågseffekt)?

Postad 18 November 2009 - 09:04

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Jag har, precis som trådskaparen, länge varit inne på en UE-40B7070 men blivit orolig för backlight bleed/ghostning och dess höga input lag.

Din oro är befogad och du bör hålla dig borta från den TV'n om du är orolig innan köp. Du kommer bara bli besviken när du får det bekräftat hemma.

Den är ju helt klart ett alternativ tycker jag - men idag när jag såg dessa två apparater side-by-side så tyckte jag att V10:ans bild flimrade, medan Samsungen var stilla som ett vattenglas. Var detta interferens från butikens lysrör - eller var det riktigt flimmer jag såg tro? Är det ett generellt problem, eller något som bara vissa personer har ont av (likt DLP-projektorernas regnbågseffekt)?

Helt ärligt så tycker jag samma sak - i butiksmiljö sida vid sida. Jag vet att denna effekt är minimal hos Panasonic-plasmorna, men det förstärks något oerhört just i butik. En annan effekt som hemelektronikkedjorna skapar genom deras stora TV-väggar är att alla andra apparater än just den du har mitt i synfältet tenderar att flimra. Hemma känner jag inte av något flimmer hos min G10 iaf. Kanske hade jag gjort det om det hade stått en annan apparat bredvid här hemma på TV-bänken. :)

För övrigt så visar det sig faktiskt att ögat uppfattar högre (bilduppdaterings)frekvenser i periferiseendet. Har själv provat detta. Någonstans runt 30 Hz (minns inte exakt och detta är väldigt individuellt och avtagande med ålder) slutade jag uppfatta en lysdiods blinkningar, men tittade man lite åt sidan så kunde man uppfatta dessa igen och var tvungen att öka frekvensen för att få bort "flimret".

Postad 23 November 2009 - 17:21

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Din oro är befogad och du bör hålla dig borta från den TV'n om du är orolig innan köp. Du kommer bara bli besviken när du får det bekräftat hemma.

Tackar för dina svar. Men på samma sätt som jag är orolig för ghost/input lag på Samsung så är jag orolig för hur V10:an klarar sig i dagsljus. Den kommer mest att användas till Wii-spelande och kopplad till en Mac Mini visa TV / filmer / Spotify etc.
Är "regnbågseffekter" likt det man ser på DLP-projjar (jag ser sånt) ett generellt problem med plasmor?

Postad 23 November 2009 - 20:24

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

Tackar för dina svar. Men på samma sätt som jag är orolig för ghost/input lag på Samsung så är jag orolig för hur V10:an klarar sig i dagsljus. Den kommer mest att användas till Wii-spelande och kopplad till en Mac Mini visa TV / filmer / Spotify etc.
Är "regnbågseffekter" likt det man ser på DLP-projjar (jag ser sånt) ett generellt problem med plasmor?

Vänder på frågan, har du sett någon "regnbåge" på en plasma? Nrä jag köpte dlp projektor så försökte jag tvinga fram "regnbågseffekter" i butiken. Vi körde enbart scener där den effekten skulle tvingas fram. Kunde vid något enstaka tillfälle se detta fenomenen, men då fick jag anstränga mig. Har även haft folk hemma som tydligen har varit känsliga och kunnat se på film & spelat spel på min dlp-projektor. Jag har inte sett någon "regnbåge" på de skärmarna som jag har kollat på. åk och kolla, ser du dem så ser du dem, ser du dem inte så vet du vad som gäller. Köp köp!!! Finns ju butiker med öppet köp så du kan testa skärmen hemma i lugnt och ro. Samt i rätt förhållanden.

Postad 27 November 2009 - 23:16

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
För just min del så har jag tyvärr valt bort V10an. Den verkar bra på alla sätt och vis, men jag fixar inte plasma har jag märkt. Jag har för ont av de flimrande pixlarna (vid vissa färger) samt av regnbågseffekterna som jag ser ibland. Och även om fläktarna kanske knappt är hörbara så stör sådant. Dessutom har jag barn hemma och de låter ibland TVn stå på i timtals på samma ställe i TV-spelen. Inte så klockrent för en plasma... Så det får bli en LCD. Men vilken veti tusan - undrar om det räcker att vänta tills nästa år innan det kommer en tunn LCD-TV med LEDbelysning och låg input lag? Än så länge är Sharpen närmast, men snygg är den ju icke...

Redigerat av Unregistered091dcb13, 27 November 2009 - 23:17.

Postad 29 November 2009 - 10:25

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

För just min del så har jag tyvärr valt bort V10an. Den verkar bra på alla sätt och vis, men jag fixar inte plasma har jag märkt. Jag har för ont av de flimrande pixlarna (vid vissa färger) samt av regnbågseffekterna som jag ser ibland. Och även om fläktarna kanske knappt är hörbara så stör sådant. Dessutom har jag barn hemma och de låter ibland TVn stå på i timtals på samma ställe i TV-spelen. Inte så klockrent för en plasma... Så det får bli en LCD. Men vilken veti tusan - undrar om det räcker att vänta tills nästa år innan det kommer en tunn LCD-TV med LEDbelysning och låg input lag? Än så länge är Sharpen närmast, men snygg är den ju icke...

Du behöver inte orora dig för inbränningsrisken på V10, dessutom har den ju extra starkt frontglas vilket gör den tåligare för händer från barnen. Har glömt Ps3 med motorstorms meny 15 timmar över natten ett antal gånger på en Samsunng 50A566, lite ghosting. Men det försvann efter ungefär en halvtime :) Sasmung ärju dessutom känsligare för ghosting än en Panasonic.

Postad 29 November 2009 - 11:12

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Får jag föreslå att du tittar på Samsungs apparater med ordinär CCFL belysning istället för LED? B655 eller B755 är jättebra. A966 är LED men med bakbelysning istället för edge-LED och har dessutom LD, slår 7070 och 8050 alla dagar i veckan. Sedan har Sony en bakgrundsbelyst LED med LD också, X4500. Sharpen har förvisso bakbelyst LED men inte LD. Till våren kommer Samsungs UE 9xxx serie med bakbelyst LED och LD. Så visst finns det alternativ.

Peterrrrr: jag tror inte heller att inbränningar är ett bekymmer på dagens plasma-apparater men det hjälper inte Lowpass när han inte klarar flimret och regnbågseffekten.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 29 November 2009 - 11:13.

Postad 29 November 2009 - 22:12

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Får jag föreslå att du tittar på Samsungs apparater med ordinär CCFL belysning istället för LED? B655 eller B755 är jättebra. A966 är LED men med bakbelysning istället för edge-LED och har dessutom LD, slår 7070 och 8050 alla dagar i veckan. Sedan har Sony en bakgrundsbelyst LED med LD också, X4500. Sharpen har förvisso bakbelyst LED men inte LD. Till våren kommer Samsungs UE 9xxx serie med bakbelyst LED och LD. Så visst finns det alternativ.

Peterrrrr: jag tror inte heller att inbränningar är ett bekymmer på dagens plasma-apparater men det hjälper inte Lowpass när han inte klarar flimret och regnbågseffekten.

Tackar för tipsen! Problemet som jag ser det med Samsungs LCD-produktlinje är att de generellt har hög input lag (även i game mode), vilket är en högprioriterad egenskap för min del. Intressant ang UE9xxx serien, kan jag läsa någon förhandsinfo om denna någonstans? Det vore ju inte dumt om de då också passar på att justera laggen.

Vad gäller plasmainbränningen så är jag med på att det idag inte är ett speciellt stort problem (även om tillverkarna tydligt anger att sådant inte täcks av garantin). De övriga bekymren jag listade är dock värre att bortse ifrån, för min del.

Redigerat av Unregistered091dcb13, 29 November 2009 - 22:13.

Postad 30 November 2009 - 23:04

Roni8
  • Roni8
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
vrf näms inte LGs nya Led 47"SL9000 ? För är det någon som Värkligen vet om sam 7070 e bättre?? Har den själv o den är grym (eller har ja missat något ang denna tv).

Redigerat av Roni8, 01 December 2009 - 19:25.

Postad 01 December 2009 - 21:12

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Kan inte förstå varför en del stirrar sig blinda på LED backlight, när det finns ricktigt bra med traditionell CCFL backligt och inte minst till lägre pris. Vill ni ha LED backlight som är bra bör ni vänta ett tag, enl. min mening.

Postad 01 December 2009 - 21:21

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Kan inte förstå varför en del stirrar sig blinda på LED backlight, när det finns ricktigt bra med traditionell CCFL backligt och inte minst till lägre pris. Vill ni ha LED backlight som är bra bör ni vänta ett tag, enl. min mening.

För egen del är inte just LED ett måste - bara en fördel. Det som är viktigt för mig är låg inputlag och i övrigt utmärkt bildkvalitet. Den får gärna vara tunn också.

Redigerat av Unregistered091dcb13, 01 December 2009 - 21:22.

Postad 01 December 2009 - 21:26

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

För egen del är inte just LED ett måste - bara en fördel. Det som är viktigt för mig är låg inputlag och i övrigt utmärkt bildkvalitet. Den får gärna vara tunn också.

Varför inte LG:s SL8000 då?
Den fick ju för det första EISA:s award för mest prisvärda tv. Och den får alltid bättre resultat i testerna när den jämförs med SL9000.
Och input lag finns i princip inte alls. Ska tydligen vara grym att spela på.

Postad 01 December 2009 - 22:06

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Den fick ju för det första EISA:s award för mest prisvärda tv. Och den får alltid bättre resultat i testerna när den jämförs med SL9000.

Hmm, tackar för detta tips - hur kunde jag missat denna? Den verkar ju klockren i de flesta avseenden. Ska definitivt kollas in!

Postad 12 December 2009 - 11:08

Röbetan
  • Röbetan
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Att jämföra TV-apparater i butik kan vara vilseledande om man inte själv får tillgång till fjärrkontrollerna. Det är uppenbart att personalen manipulerar inställningarna så att vissa apparater framstår som "bättre" än andra. Det händer att de t.ex. dragit ner konstrast o skärpa kraftigt på apparater som skulle vara bra enligt alla "test", medan de på andra apparater ställt skärpa o kontrast på MAX, vilket kan ge ett imponerande första intryck, men är ej optimalt heller vid närmare granskning. För en mer "rättvis" jämförelse borde kanske alla installningar stå på 50% dvs neutral läge? Jag gör detta inlägg eftersom jag fått helt olika intryck av Panasonic apparaterna i olika butiker och därför försökt förstå varför det förhåller sig så.

Redigerat av Röbetan, 12 December 2009 - 11:10.

Postad 14 December 2009 - 19:34

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hmm, tackar för detta tips - hur kunde jag missat denna? Den verkar ju klockren i de flesta avseenden. Ska definitivt kollas in!

Det blev tillslut en 42SL8500. Än så länge är jag nöjd :(

Postad 15 December 2009 - 10:16

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Grattis! Roligt att du är nöjd!

Postad 15 December 2009 - 11:30

jimmybring
  • jimmybring
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Är i ungefär samma sits som du.

Kollade noga på 7070 och på v10 med samma högupplösta material på samma källor etc och v10 var för mig en solklar vinnare.
Klockren bild i THX läget med senaste firmwaren och eftersom jag inte är något proffs på inställningar eller sånt så var det en rätt avgörande faktor hur bra bild jag kan få på enklast möjliga sätt. Sen testade jag att spela ps3 i den i ungefär 1timme ( modern warfare 2 ) och jag såg ingen ghosting alls.
Till samsungens fördel så är den sjukt snygg. Men jag tror inte jag tål clouding/backlight bleeding mer efter 3år med en LG som lider grovt utav detta. Och det verkar inte som om problemet är helt borta än, tyvärr.

Kanske inte världens proffsigaste inlägg men det är mina åsikter iallafall!

Postad 22 December 2009 - 12:34

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Jag kastar in ett Wildcard: Sony 40W5500 (kanske 46W5500 om man inte har något emot en större TV). Visst, inte LED, men den känns väldigt prisvärd med tanke på prestanda, se t ex denna jämförelse: 40W5500 vs 40B7000
Sony är kanske inte lika bra på DNLA som Samsung, men det kan man ju lätt fixa med en extern spelare som t ex WD TV Live HD Media Player.

Jag började kolla på en 32:a till ungarnas rum men uppgraderingsdjävulen fick mig att börja fundera på att byta ut 46:an i vardagsrummet.... :D Jag får väl erkänna att jag inte är 100% uppdaterad. :)

Redigerat av Tomas L, 22 December 2009 - 12:38.

Postad 10 January 2010 - 16:39

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Tycker man läser allt för ofta att sony har problem med backlight bleed och clouding men dom ska väl vara bland de bättre att spela på som jag fattat de. Även Philips högre serier(8 och 9 serien) har väl blivit betydligt bättre på detta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.