Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Möbleringskaos - ORGASMLJUD!

94 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 februari 2010 - 12:26

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0
Fy fan, boys! Jag inser nu vilken oerhörd påverkan rummet gör för återgivningen. Jag har väl länge känt till detta samband och har jobbat en hel del i musikstudios men jag har liksom inte riktigt kopplat studiomiljöns akustikpåverkan till att även omfatta hemmets i hifi-sammanhang. Förrän nu...

Äldsta dotterns rum ska göras om. Målning och nya möbler. En nybliven tonårstjej kan ju inte bo hur som helst när det vankas besök från kompisar (inte killkompisar, det har jag sagt ifrån om... :unsure: ). Denna "renovering" har bl.a. inneburit att alla hennes prylar från hennes rum flyttats ut i TV-/Hifi-rummet. Säng med alla tillbehör, sittpuffar, bokhyllor, böcker, mattor, you name it! Allt ligger i en salig röra ute i lyssningsrummet där jag har min stora anläggning.

Jag gick upp dit igår kväll och upptäckte att allt kändes mycket lugnare och tystare än vanligt. Tal och sedvanlig handklappstest gav vid handen att efterklangen i rummet nästan helt neutraliserats. På med anläggningen och i med en platta. Holy motherfuckershit! Så ###### bra det lät. All tillstymmelse till hårdhet vid vissa frekvenser var som bortblåst. Basen stramades upp. Detaljerna framträdde med sådan tydlighet att jag bara satt och gapade! 3D, perspektiv, punktformighet, storlek på ljudbild, ja allt förbättrades radikalt. Och jag som tyckt att jag har haft så ###### bra ljud innan. Och då har jag ändå inte satt upp en enda absorbent än...

Jag ropade upp hustrun från badrummet och tvingade ner henne i lyssningsposition. Där blev hon sittande... "Hämta den och den plattan!" kommenderade hon. 3 timmar senare, något lomhörda, gick vi ner i sovrummet... :D

Jag vet nu att DVD:ai m.fl. kommer att tänka, eller rent av skriva, "vad var det jag sa?" men det är helt ok. En sådan här förbättring har jag aldrig tidigare upplevt.

Amen!

Postad 25 februari 2010 - 12:39

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Låter fantastiskt MEN jag antar att dottern vill ha tillbaka sina saker :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 12:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Låter fantastiskt MEN jag antar att dottern vill ha tillbaka sina saker :unsure:

Kommer inte på fråga! :D

Postad 25 februari 2010 - 12:44

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0
Jag citerar Fylking: "Äntligen!"
Det är sådana här upplevelser som är de roligaste!
Så nu får du vara snabb med att säga till frugan att ni behöver en bokhyllevägg för hennes o dina böcker o foton i lyssningsrummet samt en ny extra stor textilsoffa med!
Och en gigantisk matta, snygg med, så det är bäst om kärestan får välja :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 12:47

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Jag citerar Fylking: "Äntligen!"
Det är sådana här upplevelser som är de roligaste!
Så nu får du vara snabb med att säga till frugan att ni behöver en bokhyllevägg för hennes o dina böcker o foton i lyssningsrummet samt en ny extra stor textilsoffa med!
Och en gigantisk matta, snygg med, så det är bäst om kärestan får välja :unsure:

Thanks! Jag har redan två gigantiska mattor samt en extra stor textilsoffa + extra stor textilfåtölj. Men det andra låter som en bra idé... Men jag inser också att jag måste dämpa väggarna med absorbenter. Här har jag oerhört mycket att hämta.

Postad 25 februari 2010 - 12:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0
Att detta lilla kaos gjorde så mycket...
Bifogad fil  m_bleringskaos_004.jpg   1,47MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  m_bleringskaos_003.jpg   1,43MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av bensnake, 25 februari 2010 - 12:55.

Postad 25 februari 2010 - 13:07

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0
Tavlor och fler bokyllor kommer att göra underverk.
tavlorna kommer att reducera fladderekona väldigt bra, bokhyllan också.
Jag satte in en bokyllevägg som täckte hela ena kortsidan. Förutom att det blev snyggt så var det en ordentlig uppgradering av rumsakustiken.
Se bara till att inte fylla hela bokhyllan med böcker. Det ska vara böcker lite foton o annat som bryter av. Det blir ju som en enda stor diffusor då!
dämpa inte för mycket för det blir inte heller bra!

Postad 25 februari 2010 - 13:15

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Ha ha ha, kul att du upptäckt att ljud ÄR mer fysik å matematik, än elektronik.. Ett bra rum å bra konstruerde högtalarlådor, är mycket viktigare än att jaga perfekta mätresultat hos ht-element å elektronik..

Hoppas riktigt många läser om din upptäckt, så kanske iaf några inser, att det inte går att köpa sig bra ljud, utan att vi alla måste följa de lagar som naturen satt upp åt oss...

Postad 25 februari 2010 - 13:25

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Ha ha ha, kul att du upptäckt att ljud ÄR mer fysik å matematik, än elektronik.. Ett bra rum å bra konstruerde högtalarlådor, är mycket viktigare än att jaga perfekta mätresultat hos ht-element å elektronik..

Hoppas riktigt många läser om din upptäckt, så kanske iaf några inser, att det inte går att köpa sig bra ljud, utan att vi alla måste följa de lagar som naturen satt upp åt oss...

Jag hävdar i.o.f.s. fortfarande att man i viss mån kan köpa sig bra ljud och att det inte går att komma med vilken elektronik och högtalare som helst bara för att rummet är akustiskt perfekt, men; det är synd och skam att lägga plenty of money på prylar som inte görs rättvisa p.g.a. kassa lyssningsförutsättningar.

Postad 25 februari 2010 - 13:33

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Jovisst gör det mkt för ljudet att ha lite diffusion och absorbtion i rummet :unsure:

Det är dock svårt att veta precis hur den ska placeras, antar att den nu testade placeringen inte har så hög WAF :D

Postad 25 februari 2010 - 13:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Fy fan, boys! Jag inser nu vilken oerhörd påverkan rummet gör för återgivningen. Jag har väl länge känt till detta samband och har jobbat en hel del i musikstudios men jag har liksom inte riktigt kopplat studiomiljöns akustikpåverkan till att även omfatta hemmets i hifi-sammanhang. Förrän nu...

Äldsta dotterns rum ska göras om. Målning och nya möbler. En nybliven tonårstjej kan ju inte bo hur som helst när det vankas besök från kompisar (inte killkompisar, det har jag sagt ifrån om... ;) ). Denna "renovering" har bl.a. inneburit att alla hennes prylar från hennes rum flyttats ut i TV-/Hifi-rummet. Säng med alla tillbehör, sittpuffar, bokhyllor, böcker, mattor, you name it! Allt ligger i en salig röra ute i lyssningsrummet där jag har min stora anläggning.

Jag gick upp dit igår kväll och upptäckte att allt kändes mycket lugnare och tystare än vanligt. Tal och sedvanlig handklappstest gav vid handen att efterklangen i rummet nästan helt neutraliserats. På med anläggningen och i med en platta. Holy motherfuckershit! Så ###### bra det lät. All tillstymmelse till hårdhet vid vissa frekvenser var som bortblåst. Basen stramades upp. Detaljerna framträdde med sådan tydlighet att jag bara satt och gapade! 3D, perspektiv, punktformighet, storlek på ljudbild, ja allt förbättrades radikalt. Och jag som tyckt att jag har haft så ###### bra ljud innan. Och då har jag ändå inte satt upp en enda absorbent än...

Jag ropade upp hustrun från badrummet och tvingade ner henne i lyssningsposition. Där blev hon sittande... "Hämta den och den plattan!" kommenderade hon. 3 timmar senare, något lomhörda, gick vi ner i sovrummet... :unsure:

Jag vet nu att DVD:ai m.fl. kommer att tänka, eller rent av skriva, "vad var det jag sa?" men det är helt ok. En sådan här förbättring har jag aldrig tidigare upplevt.

Amen!

Hehe, jag besparar dig spydiga kommentarer... :P

Kul att du märkt detta nu, jag hoppas nu på att se lite mer "######ranama" när det gälelr att få ordning på akustiken i dit rum jag vill ha bilder med framsteg ! :unsure:

Låter fantastiskt MEN jag antar att dottern vill ha tillbaka sina saker :D

Kommer inte på fråga! :unsure:

Haha, konfiskerat ! :blink:

Postad 25 februari 2010 - 13:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Härligt att du fick en uppenbarelse. :unsure: Fast om hon råkar ta hem en "killkompis" får han då en sub i huvudet ? :D

Postad 25 februari 2010 - 13:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Härligt att du fick en uppenbarelse. :unsure: Fast om hon råkar ta hem en "killkompis" får han då en sub i huvudet ? :D

Nej! En Callaway Big Bertha driver... ;)

Postad 25 februari 2010 - 14:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Jag hävdar i.o.f.s. fortfarande att man i viss mån kan köpa sig bra ljud och att det inte går att komma med vilken elektronik och högtalare som helst bara för att rummet är akustiskt perfekt, men; det är synd och skam att lägga plenty of money på prylar som inte görs rättvisa p.g.a. kassa lyssningsförutsättningar.

Instämmer.., men bra elektronik behöver inte kosta skjortan.., inte om pengarna läggs på rätt delar, som t.ex bra nätdelar, å mekanik som inte trillar isär efter ett tag..
Lull lull å suspekta prylar, där "fudge factor" ingår, kan man köpa till sen..
För en hobby ska såklart få kosta lite åxå, man måste ju få leka lite den, även om man innerst inne känner på sig, att vissa saker man köper, bara är trams...själv har jag slängt bort åtskilliga tusentals kronor genom åren, på rent skit, när jag tänker tillbaka :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 14:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0
Hennes nya 140 cm-säng (vad fan ska hon med denna bredd till? Jag föreslog 70 cm, då kontrade hon med att hon egentligen ville ha en dubbelsäng och att hon därmed redan kompromissat kraftigt i och med valet av 140-varianten...) står nu inplastad på entréplan tillsammans med en ny soffa i kartong. Dessa ska baxas upp på plan 2 och placeras... I hennes rum, trodde ni? Glöm det! Innan de bärs in på plats, ska de agera diffusorer/absorbenter i Snakes pånyttfödda lyssningsrum! :unsure:

Redigerat av bensnake, 25 februari 2010 - 14:59.

Postad 25 februari 2010 - 15:11

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Det är dock svårt att veta precis hur den ska placeras, antar att den nu testade placeringen inte har så hög WAF :unsure:

Vad fan! Hon satt ju kvar i 3 timmar!!! :D

Postad 25 februari 2010 - 15:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

3 timmar senare, något lomhörda, gick vi ner i sovrummet... :D

Det var ett jäkla långt förspel, men det var det kanske värt :unsure:

Maveric

Postad 25 februari 2010 - 15:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Instämmer.., men bra elektronik behöver inte kosta skjortan.., inte om pengarna läggs på rätt delar, som t.ex bra nätdelar, å mekanik som inte trillar isär efter ett tag..
Lull lull å suspekta prylar, där "fudge factor" ingår, kan man köpa till sen..
För en hobby ska såklart få kosta lite åxå, man måste ju få leka lite den, även om man innerst inne känner på sig, att vissa saker man köper, bara är trams...själv har jag slängt bort åtskilliga tusentals kronor genom åren, på rent skit, när jag tänker tillbaka ;)

Poäng där, även om jag fortfarande är av den klara uppfattningen att kvalitet måste få kosta lite cash. Vad gäller tweaks, går min gräns vid stabil bänk, SD-fötter, Finite Elemente Cerapucks under cd-spelare, jävligt feta högtalar- & signalkablar samt potent strömgenerator med matchande kablage. Dessa VET jag fungerar. Magiska ringar, möss, träklossar och annat har jag aldrig intresserat mig för...

Det var ett jäkla långt förspel, men det var det kanske värt :unsure:

Maveric

Gosse, gosse, om du bara visste... :D

Postad 25 februari 2010 - 15:24

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Hehe, jag besparar dig spydiga kommentarer... :D

Tackar ödmjukast... :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 15:45

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Men den där grova nätkablen som syns i bild 1, är väl ändå att ta i :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 15:46

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Men den där grova nätkablen som syns i bild 1, är väl ändå att ta i :unsure:

:D ;) :P

Modellen kommer från Purist Audio Design och heter Centralos Dammsugos rev. B

Redigerat av bensnake, 25 februari 2010 - 15:48.

Postad 25 februari 2010 - 15:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
:unsure:

Postad 25 februari 2010 - 15:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Kul!

Du låter lite som jag gjorde när jag släpade hem mina absorbenter, alltså lyrisk :unsure: .

Redigerat av genstruktur, 25 februari 2010 - 15:59.

Postad 25 februari 2010 - 16:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ja nu fick jag ett ryck tack vara herr bensnake :D ,och släpade in en bokhylla till i vardagsrummet. :unsure:
Blir att köpa en stor tjock matta + några kuddar till,så ska det nog bli till det bättre.

Postad 25 februari 2010 - 17:18

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Ja nu fick jag ett ryck tack vara herr bensnake ;) ,och släpade in en bokhylla till i vardagsrummet. :unsure:
Blir att köpa en stor tjock matta + några kuddar till,så ska det nog bli till det bättre.

Alltid kul att inspirera... :D

Postad 25 februari 2010 - 17:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Poäng där, även om jag fortfarande är av den klara uppfattningen att kvalitet måste få kosta lite cash. Vad gäller tweaks, går min gräns vid stabil bänk, SD-fötter, Finite Elemente Cerapucks under cd-spelare, jävligt feta högtalar- & signalkablar samt potent strömgenerator med matchande kablage. Dessa VET jag fungerar. Magiska ringar, möss, träklossar och annat har jag aldrig intresserat mig för...

Ja dämpfötter i nån form, är aldrig fel.., förstår mig inte på dom som envisas med att göra om sina högtalare, efter principen som de gamla trattgrammofonerna jobbade efter.., för att inte tala om dom som gör om lådorna för elektroniken å vinyl/cd-spelare till pickuper..

Mitt stetoskåp, som används för att lyssna efter missljud i t.ex bilmotorer, fungerar exakt som spikes gör.., en spets som överför ljud till ett membran, som sen förstärks/överförs i ett "rör"...

Redigerat av humlan57, 25 februari 2010 - 17:27.

Postad 25 februari 2010 - 17:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0
Jaha... Man skulle kanske försöka klämma in lite mer grejer i sitt rum då.... :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 17:31

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Hennes nya 140 cm-säng (vad fan ska hon med denna bredd till? Jag föreslog 70 cm, då kontrade hon med att hon egentligen ville ha en dubbelsäng och att hon därmed redan kompromissat kraftigt i och med valet av 140-varianten...) står nu inplastad på entréplan tillsammans med en ny soffa i kartong. Dessa ska baxas upp på plan 2 och placeras... I hennes rum, trodde ni? Glöm det! Innan de bärs in på plats, ska de agera diffusorer/absorbenter i Snakes pånyttfödda lyssningsrum! :D

Ja vad tror du hon ska den bredden till :unsure:

Tänkt på och anlita någon expert för en billig penning?

Postad 25 februari 2010 - 18:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Ja vad tror du hon ska den bredden till :unsure:

JAG VET INTE OCH JAG VILL INTE VETA, OK? :P

Jaha... Man skulle kanske försöka klämma in lite mer grejer i sitt rum då.... ;)

Men inga fler högtalare, va? :D

Postad 25 februari 2010 - 18:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Men inga fler högtalare, va? :unsure:

Jo... Har ett par nya grejer på g....

Postad 25 februari 2010 - 18:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Jo... Har ett par nya grejer på g....

:unsure:
Vad då? Var inte hemlig nu...

Postad 25 februari 2010 - 19:49

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0

;)
Vad då? Var inte hemlig nu...

Om du tittar i bakermans Tempest X galleri, så verkar det som om mitt förslag har börjat gro :P

Citera(gsson @ Jul 26 2009, 17:38 )
Du vet att du alltid kommer att undra hur det skulle bli med 4 tempest.....
Lika bra att ta tjuren vid hornen o göra det direkt!
Du VET att det är så jätteöverkill så du VET att det inte är basen som är problemet sen iaf!

Kör på nu! Du vill väl inte vara en sån som ångrar något han inte gjorde, när han hade chansen!? :D

Fan.. Vilket arsle du är då... :unsure: Vet du hur mycket plats det skulle ta eller....? Har ju tänkt att bygga dom i sluten isobarik för att jag ska spara lite plats.. Har du tittat i mitt galleri eller ??! Har inte så mycket plats kvar... :unsure:

Redigerat av gsson, 25 februari 2010 - 19:51.

Postad 25 februari 2010 - 20:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Om du tittar i bakermans Tempest X galleri, så verkar det som om mitt förslag har börjat gro :D

Bagar'n kunde alltså inte motstå ditt förslag... :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 21:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Hehe, skönt att höra allt surr. Och kul när man faktiskt lyckas med framsteg trots klara uppfattningar om felsteg...

Ja min audiofila misär känner få gränser just nu. Tidigare i ett annat liv före fästmö och dreggelkotten. Så kunde mina prylar, hyllor, flera par högtalare mm vackert få visa sin prakt i vardagsrummet och ljudet var helt magiskt och fantastiskt. Numera med en helpedant bättre hälft så får inga saker pryda vardagsrummet och således blir ljudet väldigt hårt och utan själ. Kanske är det dags att köpa onödigt stora gossedjor mm till knodden? :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 21:42

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

JAG VET INTE OCH JAG VILL INTE VETA, OK? :)

Men inga fler högtalare, va? :)

Så länge hon vill ha en bred säng är det lungt.., för nog minns du att det inte behövs mer än 40-50 cm, när man är ung å dum/kär

Postad 25 februari 2010 - 21:57

Dodds
  • Dodds
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Jag gillar hur sängens storlek har blivit en topic i topicen så att säga :) Bensnake gillar säkert att höra era teorier i deras fulla prakt! :)

Postad 25 februari 2010 - 23:37

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Jag gillar hur sängens storlek har blivit en topic i topicen så att säga :D Bensnake gillar säkert att höra era teorier i deras fulla prakt! :)

Tror han fått en del flash backs, av några sängar från sin egen ungdom...
Men inte är det väl så farligt, om det skulle bli lite kulturellt utbyte, på flickrummet :)

Postad 25 februari 2010 - 23:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

Men inte är det väl så farligt, om det skulle bli lite kulturellt utbyte, på flickrummet B)

Inte ett ord till! :)

Jag gillar hur sängens storlek har blivit en topic i topicen så att säga :lol: Bensnake gillar säkert att höra era teorier i deras fulla prakt! :D

Ok då, jag bäddade :) väl i.o.f.s. för hugg, eftersom jag själv tog upp frågan...

Postad 26 februari 2010 - 00:11

ingels
  • ingels
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Att detta lilla kaos gjorde så mycket...
Bifogad fil  m_bleringskaos_004.jpg   1,47MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  m_bleringskaos_003.jpg   1,43MB   0 Antal nerladdningar

Kaos är ju granne med gud så hör du nån som mot all förmodan dunkar i väggarna lär du sänka volymen :)

Postad 26 februari 2010 - 02:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Får hoppas att det blir mer välljud hemma hos dig bensnake! :)

Redigerat av genstruktur, 26 februari 2010 - 02:11.

Postad 26 februari 2010 - 08:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Så länge hon vill ha en bred säng är det lungt.., för nog minns du att det inte behövs mer än 40-50 cm, när man är ung å dum/kär

Jag gillar hur sängens storlek har blivit en topic i topicen så att säga :P Bensnake gillar säkert att höra era teorier i deras fulla prakt! :D

Men inte är det väl så farligt, om det skulle bli lite kulturellt utbyte, på flickrummet B)

Inte ett ord till! :)
Ok då, jag bäddade :) väl i.o.f.s. för hugg, eftersom jag själv tog upp frågan...

HAHA :lol:
Svårt att släppa att lilla flickan håller på och växer upp, kontroll möjligheterna försvinner... B)

Rolig utveckling på den här tråden...! :lol:

Redigerat av DVD-ai, 26 februari 2010 - 09:29.

Postad 26 februari 2010 - 09:13

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
[quote name='DVD-ai' date='Feb 26 2010, 08:42 ' post='2804321']
HAHA :)
Svårt att släppa att lilla flickan håller på och fäxer upp, kontroll möjligheterna försvinner... :D

Rolig utveckling på den här tråden...! :)
[ /q Det fattas bara ett foto på det lilla livet....

Postad 26 februari 2010 - 11:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1 949 inlägg
  • 0

HAHA B)
Svårt att släppa att lilla flickan håller på och växer upp, kontroll möjligheterna försvinner... :lol:

Rolig utveckling på den här tråden...! :D

Jag vet nog vad du har i kikaren... Hon är ju ungefär jämnårig med dig. :)

Det fattas bara ett foto på det lilla livet....

Din fula farbror... :)

Postad 26 februari 2010 - 12:15

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1 174 inlägg
  • 0
bensnake:
Vet inte hur exakt ditt rum ser ut men tyckte jag läste att du inte hade några absorbenttavlor alls. Prova att göra två stycken som du sätter bakom varje högtalare, det kommer strama upp ljudet ännu mer. Enligt det jag testat hittils så tycker jag att bakom högtalarna är det första stället man ska dämpa innan man går vidare.

Kika i mitt galleri för att se hur jag gjort.

MVH Martin

Postad 26 februari 2010 - 12:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jag vet nog vad du har i kikaren... Hon är ju ungefär jämnårig med dig. :P

Va, nej... du kan nog vara säker, det är för långt mellan... :D

Men jag tänker mig att du skulle bli ganska förvånad om hon kom hemdragandes med mig en dag... :lol: :) B) :lol:

jaja, men nu tycker jag att vi återgå till topic! B)

bensnake:
Vet inte hur exakt ditt rum ser ut men tyckte jag läste att du inte hade några absorbenttavlor alls. Prova att göra två stycken som du sätter bakom varje högtalare, det kommer strama upp ljudet ännu mer. Enligt det jag testat hittils så tycker jag att bakom högtalarna är det första stället man ska dämpa innan man går vidare.

Kika i mitt galleri för att se hur jag gjort.

MVH Martin

Hehe, jo det har jag varit på honom om sedan, jag vet inte hur länge... :lol:
Men det går långsamt... :) :lol:

Postad 26 februari 2010 - 12:43

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Misstänker att mitt rum har samma problem som ditt och nu blir jag ju ännu mer sugen på att införskaffa absorbenter efter dina resultat! Märker ju skillnaden när man bara har lite kläder som skräpar.

Men vart f-n hittar jag "bra grejjer" till vettigt pris?? Främst eko som jag vill ha bort i nuläget. Funderade på tavlor med 4cm ram och proppa med nånting dämpande bakom, borde göra en hel del på ekot iaf :) Men just bakom högtalarna skulle jag vilja ha lite mer ändamålsenliga absorbenter, men vart finns det till vettigt pris (läs som inte flera tusenlappar:))

/MVH

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 26 februari 2010 - 12:43.

Postad 26 februari 2010 - 12:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Gör själv ! :)

jätte lätt och blir till 99,9% lika bra som köpta varianter men mycket billigare i förhållande till absorberande yta.

Är ingen hemlig teknik på det sättet bakom absorbenter, inte denna typ i alla fall :)

Postad 26 februari 2010 - 12:53

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Gör själv ! :)

jätte lätt och blir till 99,9% lika bra som köpta varianter men mycket billigare i förhållande till absorberande yta.

Är ingen hemlig teknik på det sättet bakom absorbenter, inte denna typ i alla fall :)

Vad bör man använda för material för bästa resultat ?

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 26 februari 2010 - 12:53.

Postad 26 februari 2010 - 13:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
något som ger grymt bra resultat och dessutom inte dammar är Träfiberull och det finns att köpa på Bauhaus och du ska ha tjockleken 95mm och bytt en träram till den. 3st skivor på varandra ger en bra storlek på absorbent att ha bakom frontarna och dämpar ner mot 200Hz faktiskt :)

Postad 26 februari 2010 - 16:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag har ett par gamla TDL RTL-3 som jag spelat i ett tiotal olika rum. Nu står de i ett ganska stort barnrum med snedtak. I rummet finns två sängar plus en madrass och flera bokhyllor, ett skrivbort och en massa prylar. De låter nu MYCKET bättre än vad de gjort i något annat rum. Ändå är de bara inslängda på måfå bland prylarna. Den stora skillnaden är nog snedtaket och gynnsamma dimensioner på rummet. Detta plus lagom mycket absorbtion (sängar mm) och diffusion.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.