Jag får inte in Tele2s kabeltv i min nya TV
15 svar till detta ämne
Postad 28 December 2010 - 12:53
Alban
-
Alban
-
Beroende
-
-
1065 inlägg
Jag har precis köpt en ny tv men får det inte att klaffa.
Så här är läget...
Mitt hus är kopplat till Tele2 men jag har tidigare använt Boxer med en liten box. Nu har jag köpt ny tv och tänkte då ansluta den till husets nät och eventuellt skaffa ett litet abonnemang hos Tele2. Vidare ville jag slippa min lilla inomhus-antenn och få in SVT-HD. Att få in Tele2 tv var lite planen med tv köpet - att jag slapp köpa en ny box, vilket skulle finansiera en del av tv'n.
Men när jag kopplar in tv'n till husets uttag hittar bara tv'n DVB-T kanaler. Och trots att jag drar ut sladden ur jacket så fungerar det klockrent ändå. Jag har också gjort en komplett sökning på bara DVB-C, men den hittar inte en kanal.
Jag ringde till Tele2 och dom menade att jag måste ha box för att få in deras kanaler. Nån box vill jag ju inte ha!
Jag blev lite förvånad för min kompis som bor i samma stad med samma hyresvärd får det att funka med kabeltv.
Så är det bara att glömma Tele2 eller har jag missat nåt?
Min Tv är en Panasonic X20E om det spelar nån roll...
Redigerat av Alban, 28 December 2010 - 12:53.
Postad 28 December 2010 - 13:35
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Gör en grundinställning av TVn, och välj då att söka efter 'Egen Antenn' eller 'Kabel-Tv', dvs då ska du välja Kabel-Tv.
Har du inte ens din Boxerantenn inkopplad i TVn så lär du inte heller få in de marksända kanalerna ens, annat än möjligen de på den Frekvens/MUX där Svt's kanaler ligger, för den brukar vara starkast.
Har du satt in antennsladden från Kabel-Tv uttaget på väggen, in i TVn, så kan den ju rimligen bara hitta det som finns i den sladden, dvs Tele2s analoga och digtala kanaler.
Du kanske tror det är Marksända kanaler bara för du fått in det analoga basutbudet som Tele2 sänder?
Du behöver med stor sannolikhet ingen box för att få in Tele2s digitala kanaler, utan det ska räcka att din Tv har DVB-C mottagare, och för att få fler än de 'vanliga' kanalerna så måste du även ha ett Programkort och en CA-Modul för Conax-kodnimng (tror jag Tele2 kör med - men KOLLA!) att stoppa Programkortet i.
Men oavsett om du har CA-Modul och Programkort eller ej, så ska du ändå kunna söka in de kanaler som finns, och se ATT de finns ( i TVns programlista ), även om du sen inte kan titta på dem förrän du har Programkort och CA-Modul.
Redigerat av anderswillhelmsson, 28 December 2010 - 13:37.
Postad 28 December 2010 - 13:55
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Jag tror denna tråd https://www.minhembi...howtopic=217163kan vara till hjälp för dig.
Postad 28 December 2010 - 15:41
Alban
-
Alban
-
Beroende
-
-
1065 inlägg
Stort tack för svaren!
Anders:
Jättebra svar!
Men jag får faktiskt in DVB-T när antenn-kableln bara ligger på golvet eller i uttaget i väggen. Det blir ingen skillnad om det sitter i jacket. Låter helt snurrigt - speciellt med tanke på att den gamla boxen var rätt känslig och ville ha förstärkare och grejer för att överhuvudtaget fungera. Jag får också in 4an och sexan och ser Boxers (tror jag) andra kanaler. Hur som helst är alla kanaler DVB-T och möjligen finns också några Analoga, men det har jag inte kollat upp så noga.
I tråden som Monshi tipsade om, så pratades det om att ställa in tv'n som finsk så fick vissa det att fungera. Det gällde tydligen bara Panasonics kunder. Det var inte det lättaste att hitta den inställningen som jag bara hittade när jag installlerade tv'n, men jag återkommer när (hoppas att jag inte behöver skriva OM), jag lyckas.
Postad 28 December 2010 - 18:17
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
I tråden som Monshi tipsade om, så pratades det om att ställa in tv'n som finsk så fick vissa det att fungera. Det gällde tydligen bara Panasonics kunder.
Neeeeeej, det gäller BARA Samsung Tv! Men jag får faktiskt in DVB-T när antenn-kableln bara ligger på golvet eller i uttaget i väggen. Det blir ingen skillnad om det sitter i jacket. Låter helt snurrigt
Ja, det är helt snurrigt! Isåfall så är det ju inte Tele2 du har, OM du menar att du får in Marksända kanaler som Svt1, Svt2, Svt 24/Barn, Svt Kunskaps, Tv4, och Tv6, för det är de sex fria kanalerna som finns i marknätet. Har du verkligen stoppat in antennkabeln i antennuttaget på väggen som är anslutet till Tele2s kabel-tv, och sen sökt efter DVB-C (C = Cable/Kabel) kanaler, så SKA du åtminstone kunna se ATT de finns, även om du inte kan se på dem pga avsaknad av abonnemang och utrustning. Annars är det ju inte Tele2/DVB-C i ditt antennuttag, utan marksänd DVB-T (T = Terrestrial/Mark). Ta hjälp av någon bekant som kan sånt här!
Postad 28 December 2010 - 18:44
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det funkar alldeles utmärkt utan Tele2's box och ska funka i dom flesta DVB-C boxar och TV apparater med DVB-C.
Vissa TV apaprater däremot är kluriga att man får ställa in Finland som land eller söka manuellt eller liknande för att hitta kanaler.
Får du in kanalerna utan sladd kopplad överhuvudtaget så är det DVB-T du fått in och inget annat.
Med DVB-C ska du få in ca 10 fria kanaler inkl SVT HD.
För manuell sökning
Nätid: 100
Syymbolrate: 6875
Modulation: 64QAM
Frekvens: 306-530mhz
Redigerat av Leatherface, 28 December 2010 - 18:45.
Postad 28 December 2010 - 20:10
Alban
-
Alban
-
Beroende
-
-
1065 inlägg
Nu gjorde jag som Moshi tipsade om. Jag resetade hela tv'n och sa att jag var finne som pratade svenska. Då hittade den kanalerna i DVB-C, inklusive SVT1 HD. Perfekt! Men det var ju lite inställningar, textningsval och tid och sånt som måste ställas om. Men jag är supernöjd! Hoppas att det kommer att komma SVT2 HD och TV4 HD snart också.
Och Anders - jag vet och förstår dig! Det var de sex kanalerna jag fick in förut, plus en massa andra jag behövde abonnemang på. Det stod tydligt DVB-T, så det är ingen tvekan om den saken. Nu sen jag ställde om tv'n till finsk, så är det samma sladd som sitter i samma uttag och nu fungerar DVB-C (som däremot inte fungerar om jag drar ur sladden  ). Men visst var det helsnurrigt och jag hade själv inte trott på det.
Postad 29 December 2010 - 03:19
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja är ju bara hoppas ring kundtjänst och gnäll.
Mest irriterad är jag på att jag betalar fullt pris för Canal+ men saknar Canal+ Film HD och Canal+ Sport HD.
Postad 29 December 2010 - 07:44
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Och Anders - jag vet och förstår dig! Det var de sex kanalerna jag fick in förut, plus en massa andra jag behövde abonnemang på. Det stod tydligt DVB-T, så det är ingen tvekan om den saken. Nu sen jag ställde om tv'n till finsk, så är det samma sladd som sitter i samma uttag och nu fungerar DVB-C (som däremot inte fungerar om jag drar ur sladden ). Men visst var det helsnurrigt och jag hade själv inte trott på det.
Är du SÄKER på att det är en Panasonic Tv du har  ? Detta med att man måste ställa in att man är i Finland har förut BARA gällt vissa av Samsungs modeller. Jag resetade hela tv'n och sa att jag var finne som pratade svenska. Då hittade den kanalerna i DVB-C, inklusive SVT1 HD.
Men det hade den gjort ändå, om du bara hade gjort en Fullständig Sökning, istället för bara en Snabbsökning, som TVn själv oftast rekommenderar, trots att det oftast misslyckas...
Redigerat av anderswillhelmsson, 29 December 2010 - 07:47.
Postad 29 December 2010 - 10:28
Alban
-
Alban
-
Beroende
-
-
1065 inlägg
Är du SÄKER på att det är en Panasonic Tv du har ?
Detta med att man måste ställa in att man är i Finland har förut BARA gällt vissa av Samsungs modeller. Jo, så säker man kan bli. Det är en sprillans ny X20E. Där jag läste var det mest (bara?) Panasonic ägare som skrivit. Hur som helst så funkar det kanon nu. Nja, jag gjorde en fullständig sökning säkert tre gånger - med annat nät-id och vad jag nu kunde hitta.
Postad 29 December 2010 - 16:41
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Problemet med att man måste välja annat land är för att TV tillverkarna får sina ideer att låsa mjukvaran till Comhem's nätids om man väljer Sverige.
Genom att välja annat land så kommer man förbi det.
Om det är Comhem som vill ha det så eller inte låter jag vara osagt.
Med Sony TV apparater slipper man det problemet iaf.
Tror det ska gå in i servicemenyn också och fixa till det där men då gäller det att veta vad man gör.
Redigerat av Leatherface, 29 December 2010 - 16:42.
Postad 30 December 2010 - 09:18
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Problemet med att man måste välja annat land är för att TV tillverkarna får sina ideer att låsa mjukvaran till Comhem's nätids om man väljer Sverige. Genom att välja annat land så kommer man förbi det.
ELLER så väljer man att göra en Fullständig/Komplett Sökning, istället för den Snabbsökning TV'n själv oftast tycker man ska göra.
Postad 30 December 2010 - 09:47
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Är tyvärr inte så enkelt alltid.
Postad 30 December 2010 - 11:37
Alban
-
Alban
-
Beroende
-
-
1065 inlägg
Problemet med att man måste välja annat land är för att TV tillverkarna får sina ideer att låsa mjukvaran till Comhem's nätids om man väljer Sverige. Genom att välja annat land så kommer man förbi det. Om det är Comhem som vill ha det så eller inte låter jag vara osagt. Med Sony TV apparater slipper man det problemet iaf. Tror det ska gå in i servicemenyn också och fixa till det där men då gäller det att veta vad man gör.
Men detta med låsningar är ju helt idiotiskt! Vem vinner på det? Jag kan ju inte bara välja Comhem, för dom har ju inga kablar dragna till mitt hus ändå. Men Panasonic har väl intresse av att tillverka en tv som är användarvänlig och som alla kan använda. Dom måste ju lägga ner stora summor på att få allt att bli så pedagogiskt upplagt som möjligt och så gör dom en sån här grej... ELLER så väljer man att göra en Fullständig/Komplett Sökning, istället för den Snabbsökning TV'n själv oftast tycker man ska göra.
Jag hittade ju inte en kanal så och inte ens att dom fanns. Men min kompis hittade ju direkt i sin Sony, så jag kan ha fel - men det känns ju inte svårare att väl få in kanalerna i DVB-C än DVB-T om man väl kommer åt dom.
Postad 31 December 2010 - 02:29
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Jag hittade ju inte en kanal så och inte ens att dom fanns. Men min kompis hittade ju direkt i sin Sony, så jag kan ha fel - men det känns ju inte svårare att väl få in kanalerna i DVB-C än DVB-T om man väl kommer åt dom.
Jag fick en ny Samsung 22" Monitor/Tv på 3-års garantin för nån månad sen, och då en bättre modell än den jag hade. Den nya hade dessutom både DVB-T och -C, så då kunde jag söka in Comhem i sovrummet. När jag körde Snabbsökning hittade den inget, men när jag körde Fullständig, som tog en halv evighet..., så hittade den alla Comhems, men jag kan ju bara se de sju fria.
Postad 31 December 2010 - 04:02
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja men du har Comhem och han har Tele2.
Dom som har Comhem har inte det problemet som han pratar om.
Redigerat av Leatherface, 31 December 2010 - 04:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|