Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W CM9, vilken förstärkare?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel H200 (Stereoförstärkare) 1 9,16 (18) Inga priser
REL Acoustics T3 (Subwoofers) 5 9 (10) Inga priser
B&W CM9 (Golvhögtalare) 3 8,54 (23) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
36 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 4 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare till B&W cm10 / cm9 (16 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 9 år sedan
Skorrande diskant b&w cm9 (5 inlägg) 9 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 10 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 10 år sedan
Förstärkare till CM9 (13 inlägg) 10 år sedan
B&W CM9 eller vänta på CM10? (94 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
B&W CM9 eller Focal Chorus 826W ?? (26 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Mina Elac BS 243 låter hemskt - hjälp mig!!! Vad gör jag för fe (71 inlägg) 11 år sedan
Förslag på ny bas från 6000 :- och uppåt (24 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (62 inlägg) 11 år sedan
Stereo kontra surround? (2 inlägg) 11 år sedan
B&W CM9 vs DALI Mentor 6 (88 inlägg) 11 år sedan
Stärkare till B&W CM9 (5 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (321 inlägg) 12 år sedan
Hur illa är detta? (17 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9 (169 inlägg) 12 år sedan
Elac eller B&W? (16 inlägg) 13 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
B&W utökar CM-serien (152 inlägg) 13 år sedan
REL T3 vs MA Radius 360 HD vs XTZ 10.16 vs REL Q150 (17 inlägg) 13 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 13 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 13 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 14 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (46 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 13 juni 2011 - 22:15

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej på er alla! Går i tankar på att köpa mig ett par B&W CM9. Naturligtvis skall jag provlyssna på olika förstärkare men är intresserad om ni kan ge några vägledande tips ang. förstärkare samt prisbild.

Kan nämnas att jag lyssnar på mycket house, dubstep och så vidare, dvs. musik med mycket bas. En sub från B&W kommer givetvis att inhandlas så basen är jag inte oroad över.

Som sagt, vad behöver jag för att driva dessa på ett värdigt sätt?

Mvh
Marcus

#2

Postad 14 juni 2011 - 01:35

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ett Onkyo M-5000R hade jag valt... :)

#3

Postad 14 juni 2011 - 05:18

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Rotel och Hegel är två mycket grymma alternativ till B&W enligt det jag testat och ägt. Framförallt det sistnämnda.
Även Denon ska ju lira bra ihop med B&W, dock har jag inte provat Denon så mycket själv.

Enbart 2 kanal antar jag?

Lycka till!

#4

Postad 14 juni 2011 - 15:38

disromance
  • disromance
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Använder själv Hegel H200 till mina CM9:or och det var enligt mig det bästa valet efter en massa lyssnande på olika alternativ, CM9:orna blommade ut ordentligt. Framförallt var det ett enormt lyft gämfört med min Onkyo 906:a. Har även testat dem med Hegel H100 och även detta lät riktigt bra. Tror dessutom att H100:an ska släppas i en se version utan USB dac mm inom en snar framtid om du vill komma ned i pris. Tror den skulle ligga på ca 13000:- - 14000:-. Om jag inte har fel för mig så utsåg norska fidelity CM9 och H100 till årets anläggning förra året.

#5

Postad 14 juni 2011 - 18:49

Dustyeyes
  • Dustyeyes
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Går i samma tankar själv och har försökt läsa mig till vad folk rekommenderar.

Kom in på en tråd här på forumet om ett företag som heter Emotiva som verkar tillverka väldigt gedigna förstärkare.
Läste runt lite mera på olika sidor och det verkar som att flera rekommenderar dessa förstärkare till B&W.
Vad jag läst så verkar de vara väldigt neutrala och ska passa bra till B&W, de ska heller inte ha några problem att driva de mindre modellerna i deras mer krävande 800-serie.
Nu är ju det en väldigt personlig sak vad man själv gillar, och då dessa endast säljs via nätet från USA så kan det vara svårt med provlyssning :/
Men in på sidan och kika om du vill, www.emotiva.com

Kanske inte något för dig, men nu har jag iaf tipsat dig :)
När du provlyssnat några förstärkare sen får du gärna skriva dina intryck! Du kanske kan hjälpa mig lite på rätt väg ;P

#6

Postad 14 juni 2011 - 22:26

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
Bladelius, Primare, Marantz och Nad är dom märkena som jag har testat med mina CM7:or iaf. Först hade jag en Bladelius Tyr Mk1, sen en Bladelius Thor Mk2, efter det en Primare I30 och nu en Bladelius Thor Mk3 Novitas, allt fungerade kanon och efter att ha varit intresserad utav CM8:an och även pratat med dom som jobbar på "klubben" så tror vi att även dessa nya CM-modeller kan fungera fint med denna elektronik :)

#7

Postad 15 juni 2011 - 09:25

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Hej!
Bladelius, Primare, Marantz och Nad är dom märkena som jag har testat med mina CM7:or iaf. Först hade jag en Bladelius Tyr Mk1, sen en Bladelius Thor Mk2, efter det en Primare I30 och nu en Bladelius Thor Mk3 Novitas, allt fungerade kanon och efter att ha varit intresserad utav CM8:an och även pratat med dom som jobbar på "klubben" så tror vi att även dessa nya CM-modeller kan fungera fint med denna elektronik :)


NAD och B&W är enligt mig iallafall en väldigt dålig kombination. Är som att lägga en filt över högtalaren. Allt blir mer instängt och det underbara mellanregistret i B&W försvinner.

#8

Postad 15 juni 2011 - 12:35

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Det stämmer bra att det är 2-kanals som gäller. Tittar inte så mycket på film men lyssnar desto mer på musik.

Jag har läst era svar och lite andra trådar här på forumet och kommit fram till att NAD inte är ett alternativ. Funderar på att åka till hifiklubben i GBG idag och provlyssna lite.

Kollat runt lite på Hegel idag och vad jag förstår så har H200 ingen utgång för SUB? Det krävs även en extern DAC.
Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Om det med ingen utgång för sub är riktigt, hur löser man det på bästa sätt?

Redigerat av MarcusD, 15 juni 2011 - 12:48.


#9

Postad 15 juni 2011 - 16:11

disromance
  • disromance
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Det stämmer bra att det är 2-kanals som gäller. Tittar inte så mycket på film men lyssnar desto mer på musik.

Jag har läst era svar och lite andra trådar här på forumet och kommit fram till att NAD inte är ett alternativ. Funderar på att åka till hifiklubben i GBG idag och provlyssna lite.

Kollat runt lite på Hegel idag och vad jag förstår så har H200 ingen utgång för SUB? Det krävs även en extern DAC.
Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Om det med ingen utgång för sub är riktigt, hur löser man det på bästa sätt?


Det krävs en extern dac, personligen tycker jag inte detta är någon nackdel då man har större valmöjlighet och oftast mer ingångar och funktioner, samt man kan byta framöver om man vill.

Jag tror du kan koppla en sub via preout, men kolla med din försäljare eller Hegel först för att vara på den säkra sidan.

Hoppas det hela var till hjälp :)

#10

Postad 15 juni 2011 - 19:01

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack för dina tips disromance! Kollade din utrustning och bilder, ser att du har den externa HEGEL-dacen. Är som sagt sugen på samma utrustning men måste hitta på en lösning för suben, enl. specar på prisjakt skall Hegel H200 inte ha någon pre-out för sub, endast pre-out för fullregister?

#11

Postad 15 juni 2011 - 23:15

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Kollat runt lite på Hegel idag och vad jag förstår så har H200 ingen utgång för SUB? Det krävs även en extern DAC.
Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Om det med ingen utgång för sub är riktigt, hur löser man det på bästa sätt?


Kanske en Anti-Mode 8033S skulle passa bra? Den kan användas till en stereoförstärkare och göra om den till en 2.1-förstärkare.

#12

Postad 16 juni 2011 - 08:03

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Kanske en Anti-Mode 8033S skulle passa bra? Den kan användas till en stereoförstärkare och göra om den till en 2.1-förstärkare.


Sitter faktiskt och kollar på en sådan precis! Frågan är vilken pre-out man skall använda på förstärkaren, 1 eller 2, vad är det för skillnad på dessa två?

Anti-moden har ju även en ingång får kalibreringsmic, något man borde använda eller är det onödigt? Samt anar att man skall använda den utgång där det står 0° på antimoden istället för 180° till suben?

Ursäkta alla frågor men är nybörjare på området.

Redigerat av MarcusD, 16 juni 2011 - 08:09.


#13

Postad 16 juni 2011 - 10:35

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Man måste ju inte ha en extern DAC till H200, dock har den väldigt få ingångar så du kan ju inte ansluta så många enheter till den. Detta problem löses ju då med en extern dac. Sitter själv med en H200 och HD10 dac.

Sen är det väl inga problem med att det inte finns sub utgång? Om du ändå lyssnar mest på musik så ska du ju köpa en sub som är bra till musik och därmed kan köras på högnivå. Kan rekommendera subbar från REL då de både har högnivå ingångar för musik lyssning samt lågnivå som du kan använda vid film tittande.
REL är riktigt bra musik subbar.

H200 har ju även HT ingång så du kan använda den som steg till en hembioreciever.

#14

Postad 16 juni 2011 - 17:10

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Så det är alltså skillnad mellan en sub för film och en för musik?

Kollar på REL nu och eftersom den kan köras på högnivå så är det ju ett bra val. DAC kommer jag köra med oavsett eftersom den ger fler möjligheter som du säger. Kan man alltså koppla in denna REL med 2 st kablar istället för en?

Men vad skiljer då mellan en "filmsub" och en "musiksub"? Vill ha ett bra tryck i basen och en sub som inte viker sig då jag som sagt lyssnar på mycket musik som verkligen belastar basen hårt.

#15

Postad 16 juni 2011 - 20:48

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Så det är alltså skillnad mellan en sub för film och en för musik?

Kollar på REL nu och eftersom den kan köras på högnivå så är det ju ett bra val. DAC kommer jag köra med oavsett eftersom den ger fler möjligheter som du säger. Kan man alltså koppla in denna REL med 2 st kablar istället för en?

Men vad skiljer då mellan en "filmsub" och en "musiksub"? Vill ha ett bra tryck i basen och en sub som inte viker sig då jag som sagt lyssnar på mycket musik som verkligen belastar basen hårt.


Det fiffiga med REL subbarna är att de kan kopplas med högnivå och lågnivå samtidigt. Dvs. koppla den via högnivå mot H200 och via lågnivå mot en hemmabioreciever. Så kör du H200 som steg till frontarna vid filmtittande.

Man delar även lågnivå och högnivå ingången separat. Mycket bra.

#16

Postad 16 juni 2011 - 21:42

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Edit: Raderad

NAD och B&W är enligt mig iallafall en väldigt dålig kombination. Är som att lägga en filt över högtalaren. Allt blir mer instängt och det underbara mellanregistret i B&W försvinner.


Redigerat av Unregistered2141, 17 juni 2011 - 02:11.


#17

Postad 12 september 2011 - 10:34

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Väcker denna tråd lite till liv. Har nån möjligtvis lyssnat på dessa högtalare med Naim? Sitter på en Naim XS-2.
Jag är löjligt kär i utseendet men vill veta om jag redan ska släppa dem i drömstadiet.
Hittade några franska forum med en tvivelaktig översättning med google translate att de funkade mycket bra ihop.

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 12 september 2011 - 18:55.


#18

Postad 12 september 2011 - 18:41

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Jag skulle titta på Rotel förstärkare! Vilken vet jag inte men Rotel och B&W ska lira bra ihop!

#19

Postad 12 september 2011 - 19:30

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Jag skulle titta på Rotel förstärkare! Vilken vet jag inte men Rotel och B&W ska lira bra ihop!


Jo dock är det inte aktuellt att byta. Nämnde inte att jag har en Naim (har uppdaterat nu).
Men som du säger, verkar vara Rotel och Denon som brukar nämnas. Äsch, får kollar runt lite.

#20

Postad 12 september 2011 - 21:19

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Om du inte har emot det så finns det ju även begagnade lite äldre prylar som ibland till och med är bra mycket bättre än de nya som kostar 4 gånger så mycket.

Edit: Oj svarade visst på fel fråga.

Redigerat av WiggiWest, 12 september 2011 - 21:21.


#21

Postad 13 september 2011 - 08:38

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

NAD och B&W är enligt mig iallafall en väldigt dålig kombination. Är som att lägga en filt över högtalaren. Allt blir mer instängt och det underbara mellanregistret i B&W försvinner.


Man kan ju inte säga "NAD" (punkt) och dra alla NAD's förstärkare över en slutsats. Det är till exempel jättestor skillnad mellan de olika "årsmodellerna" genom åren, ännu större skillnad är det i ljudet mellan C-serien och M-serien. Blandar man sedan in äldre serien som S-serien så har du ytterligare ett helt annat ljud. Hade du begränsat ditt resonemang till en modell eller två så hade jag köpt ditt påstående, men nu låter det bara som ett påhitt, sorry.

#22

Postad 13 september 2011 - 16:21

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Man kan ju inte säga "NAD" (punkt) och dra alla NAD's förstärkare över en slutsats. Det är till exempel jättestor skillnad mellan de olika "årsmodellerna" genom åren, ännu större skillnad är det i ljudet mellan C-serien och M-serien. Blandar man sedan in äldre serien som S-serien så har du ytterligare ett helt annat ljud. Hade du begränsat ditt resonemang till en modell eller två så hade jag köpt ditt påstående, men nu låter det bara som ett påhitt, sorry.


Haha, ja vad ska man säga. Påhitt...

Men ok, har lyssnat på NAD C372 & C375 ur C serien samt NAD M3. Parade ihop med B&W DM683, CM7 och 804s. Både på klubben och i hemma miljö (dels hemma hos mig själv (C372 och DM683) samt hos en polare (M3 & 804s)).

Påstår inte att NAD är en dålig förstärkare, bara att dom inte passar särskillt bra ihop med B&W. Vilket jag nog inte lär vara ensam om att tycka. De flesta som äger Nad & B&W är nöjda fram till det att dom hör B&W med något annat.

Men jag får väl återigen tillägga att detta är mina högst personliga åsikter.

#23

Postad 24 november 2011 - 23:02

mrbassman
  • mrbassman
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjenare,
Jag har CM9 och älskar dem. Valde ut dem efter att ha provlyssnat på mycket annat. Jag har inte uppgraderat förstärkare än men det jag sannolikt kommer skaffa är NAD C165BEE och NAD C275BEE. I mina öron låter denna kombo grymt. Men, jag lyssnar på rock och gitarrbaserad pop så våra förutsättningar skiljer sig. Vad man lyssnar på styr mycket tycker jag. Men ge kombon en provlyssning i alla fall om du inte redan köpt :).

#24

Postad 26 november 2011 - 16:38

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Väcker denna tråd lite till liv. Har nån möjligtvis lyssnat på dessa högtalare med Naim? Sitter på en Naim XS-2.
Jag är löjligt kär i utseendet men vill veta om jag redan ska släppa dem i drömstadiet.
Hittade några franska forum med en tvivelaktig översättning med google translate att de funkade mycket bra ihop.



Årets anläggning 2009-2010 enligt tidningen Bild & Ljud var B&W CM9 tillsmmans med Naim XS-2 (samt Sony SCD-XA5400ES SACD-spelare)

Redigerat av -Remo-, 26 november 2011 - 16:39.


#25

Postad 09 december 2011 - 21:14

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Årets anläggning 2009-2010 enligt tidningen Bild & Ljud var B&W CM9 tillsmmans med Naim XS-2 (samt Sony SCD-XA5400ES SACD-spelare)


Tack för den info. Spontanbesökte klubben idag med tjejen, CM8/9 blev mycket godkänd utseendemässigt. Tycker storleken är riktigt bra. Ska försöka lyssna på dem imorgon. Var bara in och kika idag.

#26

Postad 09 december 2011 - 22:39

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hittade länk och bild till Årets anläggning (trots att det är nämnt i tidigare inlägg):
http://www.bildochlj...s-anlaggning-ar

Köpte själv KEF XQ40 som jag är jättenöjd med och som kampanjades ut i ungefär samma prisklass som CM9:orna (trots att de ligger klart högre i pris).

De blev tydligen årets högtalare i samma tidning år 2008-2009:
http://www.cms1.se/u...&xljudx2009.pdf
http://www.cms1.se/u...d/File/xq40.pdf

Bifogad fil(er)


Redigerat av -Remo-, 09 december 2011 - 22:40.


#27

Postad 10 december 2011 - 15:27

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Hittade länk och bild till Årets anläggning (trots att det är nämnt i tidigare inlägg):
http://www.bildochlj...s-anlaggning-ar

Köpte själv KEF XQ40 som jag är jättenöjd med och som kampanjades ut i ungefär samma prisklass som CM9:orna (trots att de ligger klart högre i pris).

De blev tydligen årets högtalare i samma tidning år 2008-2009:
http://www.cms1.se/u...&xljudx2009.pdf
http://www.cms1.se/u...d/File/xq40.pdf


Hahahaha!!! Rekommenderar de Nait XS till B&W CM9?! hahaha humor!! :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.