Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC...

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 September 2011 - 09:10

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tjena

Har fått lite problem när jag skulle koppla ihop mina grejer till hemmabion?

Vad jag har:

TV
PS3
Receiver
HTPC

Jag kör allt ljud via min receiver som också har inbyggd digitalbox.

Vilket betyder att jag måste koppla min PS3 och HTPC till receivern/digitalboxen för att få ljud och sen även koppla
PS3 och htpc till TVn för att få bild.

Receivern uttag är en hdmi och komponent uttag.
PS3 HDMI/optiskt
HTPC HDMI/optisk

Hur ska jag göra för att kunna koppla ihop allting för att få både bild och ljud?

Just nu har jag bara bild eftersom jag kopplat HTPC och PS3 via HDMI till TVns HDMI. TVn är i sin tur kopplat till receivern/digitalboxen via HDMI. Och allt ljud kommer från mina högtalare som går genom receivern och inte från TVns högtalare.

Tacksam för hjälp

Edit:

Märke och modell på TV och receiver:

TV: Pioneer 428xd
Receiver: Pioneer DVR-LX60D-AV

Redigerat av gårdemyr, 11 September 2011 - 10:27.

Postad 11 September 2011 - 09:27

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Blir nog lättare om du berättar vilken receiver du har (märke och modell) :)

/B

Postad 11 September 2011 - 10:48

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Blir nog lättare om du berättar vilken receiver du har (märke och modell) :)

/B

Gjort det nu :P

Edit:

Skulle det funka ifall jag köper en HDMI switch?

Kopplar HDMI switchen till receivern och sedan kopplar jag TVns HDMI, HTPCs HDMI och PS3 HDMI till switchen?

Eller går det inte?

Får ju bild genom att en HDMI går till TV och ljud genom HDMI --> HDMI switchen i recievern?

Redigerat av gårdemyr, 11 September 2011 - 16:09.

Postad 12 September 2011 - 21:41

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig?

Edit: Kanske borde legat under TV eller hemmabio, moderator
skulle du/ni kunna flytta min tråd?

Redigerat av gårdemyr, 12 September 2011 - 21:42.

Postad 12 September 2011 - 22:25

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Ingen som kan hjälpa mig?

Edit: Kanske borde legat under TV eller hemmabio, moderator
skulle du/ni kunna flytta min tråd?

Googlar jag på din benämning på receiver så hittar jag ingen HDMI-ingång på den, eller har jag helt missförstått dig?

Postad 13 September 2011 - 08:41

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
Precis som ´spelevinken´påpekar så har du inte någon/några HDMI-ingångar, så det blir omöjligt att få både ljud OCH bild genom stärkaren (via en & samma kabel).

Din TV har åtminstone 3 HDMI-ingångar och det blir nog dem som gäller för bild, ljud får du ta via optisk/coaxial precis som innan och sen switcha mellan ingångarna på stärkaren resp. TV:n (med fjärren/fjärrarna såklart)...

Bild på dina ingångar (i subben):
Bifogad fil  Pioneer.PNG   49.54K   2 Antal nerladdningar

Totalt 4 ljudINGÅNGAR finns alltså, 2 x optiskt, 1 x coaxial, 1 x analog. Tillkommer 1 x HDMI och 1 x component i stärkaren (UTGÅNGAR, inte ingångar).

Postad 13 September 2011 - 09:54

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?e=199091

Vad jag kan se så finns det 1 koaxial o 2 optiska ljudingångar på din reciver som du kan använda, du kopplar alltså bild från dina enheter via HDMI direkt in i Tv:n och ljudet via optisk eller koax till din förstärkare!

Postad 13 September 2011 - 10:00

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så finns det 1 koaxial o 2 optiska ljudingångar på din reciver som du kan använda, du kopplar alltså bild från dina enheter via HDMI direkt in i Tv:n och ljudet via optisk eller koax till din förstärkare!

Dagens eko?

Postad 13 September 2011 - 11:42

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
Så kan det blir när man inte läser föregående inlägg så noga, trodde det var en bild på baksidan av Tv:n...

Postad 13 September 2011 - 12:35

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0
:D :)

Postad 14 September 2011 - 10:13

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Googlar jag på din benämning på receiver så hittar jag ingen HDMI-ingång på den, eller har jag helt missförstått dig?

Tror ni råkat googla på fel benämning, det du ska googla på är Pioneer DVR-LX60D-AV INTE RCS-LX60D

Dock stämmer det att jag har högtalarna och suben från det systemet men jag har en annan reciever. (Som jag skrev i första inlägget)

Precis som ´spelevinken´påpekar så har du inte någon/några HDMI-ingångar, så det blir omöjligt att få både ljud OCH bild genom stärkaren (via en & samma kabel).

Din TV har åtminstone 3 HDMI-ingångar och det blir nog dem som gäller för bild, ljud får du ta via optisk/coaxial precis som innan och sen switcha mellan ingångarna på stärkaren resp. TV:n (med fjärren/fjärrarna såklart)...

Bild på dina ingångar (i subben):
Bifogad fil  Pioneer.PNG   49.54K   2 Antal nerladdningar

Totalt 4 ljudINGÅNGAR finns alltså, 2 x optiskt, 1 x coaxial, 1 x analog. Tillkommer 1 x HDMI och 1 x component i stärkaren (UTGÅNGAR, inte ingångar).

Tyvärr har det blivit något missförstånd här, i första inlägget skrev jag att jade hade en reciever med namn Pioneer DVR-LX60D-AV , det ni kollat på är hela systemet som heter RCS-LX60D.

Fel här också tyvärr, ska vara Pioneer DVR-LX60D som förstärkare.

Bild på reciever och sub:

http://imageshack.us.../718/subqh.jpg/
http://imageshack.us.../receiverb.jpg/

Postad bild

Postad bild

Blir lite lättare nu förhoppningsvis B)

Postad 14 September 2011 - 14:06

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
Ser på din sub att du har 2 optiska ingångar och 1 koaxial, så svaret får bli som jag skrev tidigare att du kopplar bild via HDMI från HTPC och PS3 direkt in i Tv:n och ljud från HTPC och PS3 till subben via optiskt kabel!

Postad 14 September 2011 - 14:23

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Ser på din sub att du har 2 optiska ingångar och 1 koaxial, så svaret får bli som jag skrev tidigare att du kopplar bild via HDMI från HTPC och PS3 direkt in i Tv:n och ljud från HTPC och PS3 till subben via optiskt kabel!

Tack! B) Får bli så, bli mycket bytande mellan både input på bild och sen på ljudet. Men bara det funkar så blir jag
glad :blink:

Postad 23 September 2011 - 19:53

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Nu har jag fått ett nytt problem vilket betyder att jag har några nya frågor.

Problemet är att min inbyggda digitalbox inte är något att hurra för (kanal 8 är usel kvalitet, 6 också dålig.) Alltså känns som
om dem är lite korniga. När jag testade en extern digital-box så var det genast mycket bättre kvalitet.

Går det att fixa i den inbyggda? Kör just nu antenn-->analog ingång (digital-box/receiver)-->HDMI-->TV = alla kanaler som jag ska ha finns (1,2,3,4,5,6,7,8,10 och några till) men med ganska så dålig bild.

Kör jag antenn-->extern digital-box-->antenn och scart-->TV= bra bild men på endast 1,2 och 4.

Vad har jag gjort för fel?

Sen undrar jag också hur jag skulle koppla ifall jag nu köpte en extern digital-box? Allting är samma som i mina tidigare inlägg? Receiver, sub, TV, PS3, HTPC

Tack på förhand!

Postad 26 September 2011 - 19:30

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Skulle en moderator kunna flytta denna tråden till TV avdelningen?

Tack!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.