Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Distande RC-L

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 140 9,3 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 mån sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 6 mån sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 2 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 2 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 2 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (121 inlägg) 3 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 4 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 5 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 5 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 5 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 7 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 8 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 10 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 10 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 10 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 10 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 11 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 11 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 11 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 11 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 11 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 12 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 14 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 15 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (16 inlägg) 15 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 15 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 15 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 15 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 15 år sedan

Postad 13 oktober 2013 - 11:35

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej!

Testade spela denna låt: Nelly – Body On Me - Main och den distar hyfsat tidigt t.o.m. med neutrala inställningar på kontrollboxen.

Driver med Marantz SR-6005 som försteg och Vincent SP-331 som slutsteg med kontrollboxen kopplad emellan, börjar dista när man är på -8,5 dB.

Kör optiskt via en Macbook Pro, testade samma låt på en kompis anläggning igår och där gick det att höja betydligt mer utan dist.

Då kördes H/K 675 och Cerwin Vega DC-12, hög känslighet förvisso men känns som att det är basarna som börjar dista först på RC-L.

Distar denna låt på era RC-L också vid ungefär samma nivå på er förstärkare?

Postad 13 oktober 2013 - 12:02

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0
var alla volymreglage i datorn på 100%?
ibland kan man råka ut för att den digitala signalen blir överstyrd när man kör 100% volym rakt igenom,
testa o sänk på datorn några steg o höj mer på förstärkaren.
Hur låter disten?
Det är ju en rätt basig låt, du nådde inte bara xmech?

Postad 13 oktober 2013 - 12:07

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

var alla volymreglage i datorn på 100%?
ibland kan man råka ut för att den digitala signalen blir överstyrd när man kör 100% volym rakt igenom,
testa o sänk på datorn några steg o höj mer på förstärkaren.
Hur låter disten?
Det är ju en rätt basig låt, du nådde inte bara xmech?

Eftersom det är optiskt så går volym ej att reglera på datorn, den skickar helt enkelt signalen vidare till hemmabioförstärkaren som regelerar volymkontrollen, den optiska signalen i förstärkaren är på 0,0 så varken sänkt eller förstärkt.

Vad är xmech?

Postad 13 oktober 2013 - 12:11

Bergman123
  • Bergman123
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Eftersom det är optiskt så går volym ej att reglera på datorn, den skickar helt enkelt signalen vidare till hemmabioförstärkaren som regelerar volymkontrollen, den optiska signalen i förstärkaren är på 0,0 så varken sänkt eller förstärkt.

Vad är xmech?

Vilket program kör du? VLC?

Postad 13 oktober 2013 - 12:18

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vilket program kör du? VLC?

Testat både Spotify med high streaming quality samt itunes, misstänker att du misstänker en gain som höjer ljudet? :)

Postad 13 oktober 2013 - 12:26

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0

Vad är xmech?

Har inte mac, men det brukar väl gå att fippla med iaf?

xmech är när elementet börjar låta klonk, klonk :), mekaniska gränsen innan något tar emot mao.

Felkällorna du har är:
Digitala signalen blir överstyrd och distar
Du maxar dina RCL så att elementen distar, når xmech, porten chuffar.
Du maxar ditt slutsteg så att det distar signalen.
Har du ett mindre eller större slutsteg, testa med det då o se om det börjar dista tidigare/senare.

Postad 13 oktober 2013 - 12:27

Bergman123
  • Bergman123
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Testat både Spotify med high streaming quality samt itunes, misstänker att du misstänker en gain som höjer ljudet? :)

Jag har varit med bara varit med om dist när man kör FLAC via usb eller när man kör över 100% volym i div program. Eller när man spelar skit helt enkelt.

Är det ett mekaniskt klick/skorrande du hör?

Postad 13 oktober 2013 - 13:38

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jepp verkar vara basarna som slår i botten tyvärr, bad brorsan som har RC-L som han driver med XTZ a100 att höja och det distar också på hög volym p.g.a. basarna :-/

Vad ska man ha för högtalare som kan spela lite högre med bibehållen kvalité?

Postad 13 oktober 2013 - 14:39

Bergman123
  • Bergman123
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Jepp verkar vara basarna som slår i botten tyvärr, bad brorsan som har RC-L som han driver med XTZ a100 att höja och det distar också på hög volym p.g.a. basarna :-/

Vad ska man ha för högtalare som kan spela lite högre med bibehållen kvalité?

Det du kan göra är ju att avlasta högtalarna med en baslåda för den tyngsta basen.

Postad 14 oktober 2013 - 12:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 5 964 inlägg
  • 1
Blir det samma problem om du spelar andra låtar? Så du utesluter att det är musiken som har en distande bas (inte ovanligt med dagens junkkvalité).

Postad 14 oktober 2013 - 13:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 128 inlägg
  • 0
Vet inte om trådskaparen är seriös. Men lyckas man få elementen att krokna på ett par RCL antigen har man, eller kommer att få, problem med sin hörsel. Är nog snarare inne på Karlssons linje.

Postad 14 oktober 2013 - 13:27

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Sänk basen?

Postad 14 oktober 2013 - 22:48

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Det du kan göra är ju att avlasta högtalarna med en baslåda för den tyngsta basen.

Absolut, har funderat på XTZ w12.16s ICE men vet inte om de lirar bra till musik.

Blir det samma problem om du spelar andra låtar? Så du utesluter att det är musiken som har en distande bas (inte ovanligt med dagens junkkvalité).

Andra låtar går bättre, men det stör mig något fruktansvärt att det distar relativt tidigt volymmässigt jämfört med andra låtar - är basarna som sviker - ljudvolymen var avsevärt högre hos min kompis med hans Cerwin Vega DC-12 och en HK 675, detta utan någon antydan till dist från exakt samma källa (Spotify High quality streaming).

Vet inte om trådskaparen är seriös. Men lyckas man få elementen att krokna på ett par RCL antigen har man, eller kommer att få, problem med sin hörsel. Är nog snarare inne på Karlssons linje.

Haha mja måhända att det är så, om du har samma anläggning är det ju lätt för dig att testa om du får ett liknande resultat?

Sänk basen?

Har testat detta också på kontrollboxen och då kan jag höga någon enstaka nivåenhet till men sedan är det dist. igen - det som stör är att andra låtar kan jag spela ganska mycket högre t.ex. denna Tim Berg – Alcoholic - Original Mix (spola till 3.54). När jag tänker efter kanske det inte är basarna som distar men något element är det som inte låter som det ska...

Postad 15 oktober 2013 - 10:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 128 inlägg
  • 0
"Haha mja måhända att det är så, om du har samma anläggning är det ju lätt för dig att testa om du får ett liknande resultat?"

Nej har inte RCL själv, men har lyssnat mycket på den genom åren. Särskilt minns jag att den aktiva varianten RCA spelade med sådan kraft i basen att det fladddrade i byxbenen. Och detta på en mässa med rejält stort rum och knöfullt med folk!! Vackert lät det dessutom.
Spelar själv med SA Aura 60. Också vackert men knappast kapaciet ens i närheten av RCL, :)

Postad 16 oktober 2013 - 09:59

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 246 inlägg
  • 0
Håller med laddie, även om jag inte själv hört RCL så är dom ju smått kända för att prestera mycket och bra ljud i både diskant, mellan och bas.

Postad 16 oktober 2013 - 10:20

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0
Hur starkt kan du spela tex Krumelur - Minimal animal?
Låter den distad med?

Postad 16 oktober 2013 - 10:22

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 246 inlägg
  • 0

Låter den distad med?

Om den distar på en Nelly låt så lär krumelur spräcka mdf'en på högtalaren ;P

Postad 16 oktober 2013 - 10:40

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0
Nelly låten innehåller rätt mycket lågbas, men jag har inga referensramar till den låten, men väl till krumelur :)

Postad 16 oktober 2013 - 11:17

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

Absolut, har funderat på XTZ w12.16s ICE men vet inte om de lirar bra till musik.
Andra låtar går bättre, men det stör mig något fruktansvärt att det distar relativt tidigt volymmässigt jämfört med andra låtar - är basarna som sviker - ljudvolymen var avsevärt högre hos min kompis med hans Cerwin Vega DC-12 och en HK 675, detta utan någon antydan till dist från exakt samma källa (Spotify High quality streaming).
Haha mja måhända att det är så, om du har samma anläggning är det ju lätt för dig att testa om du får ett liknande resultat?
Har testat detta också på kontrollboxen och då kan jag höga någon enstaka nivåenhet till men sedan är det dist. igen - det som stör är att andra låtar kan jag spela ganska mycket högre t.ex. denna Tim Berg – Alcoholic - Original Mix (spola till 3.54). När jag tänker efter kanske det inte är basarna som distar men något element är det som inte låter som det ska...

2:26 när bastrumman slår in tycker jag det låter som den har ganska hög gain. Lite andra instrument låter också smått distade. Jag skulle gissa det ligger i inspelningen. Ganska djup bas efter 3:54, kanske får dina basar att röra sig för mycket...
Jag har verkligen tröttnat på sån odefinerad bas ;)

Redigerat av Unregistered1384, 16 oktober 2013 - 11:18.

Postad 19 oktober 2013 - 10:59

Mekken
  • Mekken
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kompisen med HK och DC12 är han från Borås? Köpte högtalarna för en månad sedan? Isåfall är det mina gamla högtalare han spelar på.. Dom låter bra DC12! Går att spela högt utan att det distar eller låter illa.

Tillbaka till problemet. RC-L är ju ingen skithögtalare direkt.. Kan det vara som så att DC12 orkar mer för den är avstämd högre? Ser att RC-L är specad ner till 18hz och det är ju inte kattskit direkt men det kräver ju en del av basarna...

Postad 19 oktober 2013 - 11:29

Mekken
  • Mekken
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Kolla min annons annars om du vill spela ifrån polaren ;)

Postad 19 oktober 2013 - 12:09

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Låter den distad med?

Nej, den kan jag höja väldigt friskt med - konstigt men denna låten är väl mer krävande då http://open.spotify....nXRuPLSzAP4Rg6C

Postad 19 oktober 2013 - 15:36

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1 271 inlägg
  • 0
Det är nog så enkelt att nelly låten innehåller så mycket infra/lågbas att du når xmech på dina rc-l

Postad 19 oktober 2013 - 16:05

MEDiAHORAN
  • MEDiAHORAN
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Det är nog så enkelt att nelly låten innehåller så mycket infra/lågbas att du når xmech på dina rc-l

Tror detta med, kanske är det bättre med en högtalare som inte går lika djupt - därav slår den inte i. Dock kan man ju begränsa frekvensområdet i förstärkaren men andra låtar fungerar ju fint så jag får nog leva med att en låt inte går att spela öronbedövande när alla andra gör det :P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.