Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer för Musik <8'000kr

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SVS SB-2000 (Subwoofers) 34 9,33 (9) Inga priser
XTZ 99 W12.16 (Subwoofers) 185 9,25 (84) Inga priser
32 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (164 inlägg) 2 mån sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 1 år sedan
Subwoofer mest för musik (624 inlägg) 4 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 5 år sedan
koppla subb till rotel rc1550 hjälp (2 inlägg) 5 år sedan
Klipsch r12-sw VS XTZ 99 w12.16 (6 inlägg) 6 år sedan
XTZ 2x99 w12.18p vs. 2x99 w12.16 (14 inlägg) 6 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 6 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 6 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 6 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 6 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 7 år sedan
billiga subbar. (16 inlägg) 7 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med val av subwoofrar (5 inlägg) 7 år sedan
köpråd: Subwoofer 0 - 10.000kr, som matchar mina CM5or. (8 inlägg) 8 år sedan
XTZ W12.16 stänger av sig (4 inlägg) 8 år sedan
Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers (342 inlägg) 8 år sedan
Sub uppgradering... (14 inlägg) 9 år sedan
Råd ang köp av suv? (7 inlägg) 9 år sedan
Dali Zensor 7 i 5.0+ Denon AVR-1912=? (53 inlägg) 9 år sedan
XTZ W10.16 vs. XLS 200 Mk2 (11 inlägg) 9 år sedan
bästa sub för 4000-5000 (13 inlägg) 9 år sedan
Baselement XTZ 99 W12.16 (1 inlägg) 9 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 9 år sedan
Missljud från Xtz w 12.16 (6 inlägg) 10 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 10 år sedan
Grym sub för 5000kr (16 inlägg) 10 år sedan
32kvadrat - 1st SVSPB12 eller 2st XTZ 99W12.16? (37 inlägg) 10 år sedan
Ny bas , hjälp (2 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg) 11 år sedan
ace-bass 2 vs xtz w10.16 (21 inlägg) 11 år sedan

#1

Postad 02 januari 2015 - 14:17

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Denna frågan har säkert ställt flera gånger, men hittar ingen "färsk" tråd.

Söker tips på subwoofer, för i huvudsak musik, upp till ca 8'000 kr.
Kommer använda den till film också, men det viktigaste är att den hanterar musik bra.

Är den "lättmöblerad" så är det ett plus i kanten.
(liten & diskret)
Det gör såklart inget om den är billigare också :rolleyes:

Har än så länge sneglat på XTZ-sortimentet & SVS SB-2000...

#2

Postad 02 januari 2015 - 14:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Är det en du ska ha så är sb2000 eller liknande väldigt intressanta alternativ imo :)

#3

Postad 02 januari 2015 - 15:40

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Lyssna på REL T7/T9

#4

Postad 02 januari 2015 - 18:48

packe
  • packe
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Först en brasklapp, jag har precis beställt min första subwoofer så lyssna på de andra grabbarna i förstahand. :)

Hur stort rum har du? Om rummet inte är för stort och du inte behöver att byxorna fladdrar när du spelar actionfilm kanske SB-2000 räcker?

Sen har du ju PB2000 också som ska spela bra med både musik och film. Personligen tycker jag dock att den ser ut som sk*t. :)

Jämför tabellen nedan:

Postad bild

#5

Postad 02 januari 2015 - 21:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 2
för att förtydliga så är det en överdrift att byxorna ska fladdra, då krävs det nog rätt ordenligt med kräm :D

#6

Postad 03 januari 2015 - 14:32

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Har en XTZ 99 12.16 idag (bor i hus) som jag använder mest till film. Även om jag tycker den är mycket bra för pengarna så tycker personligen att den är ganska ful... :P
Vill ha något lite snyggare (ska flytta till lägenhet), som ska funka till både film o musik - men viktigast är som sagt att den klarar musik bra.

Så - mindre, snyggare, och musik framför film-muller.

Ska jag ha 2st så ska de helst vara väldigt lättplacerade...

Redigerat av JoakimO, 03 januari 2015 - 14:34.


#7

Postad 07 januari 2015 - 22:04

Ribl
  • Ribl
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Har en Svs sb-2000 som jag tycker funkar utmärkt till musik, den gör inte bort sig till film heller.
Tycker den är helt ok snygg i blanksvart.

#8

Postad 08 januari 2015 - 03:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1
Skit i hur subwoofern ser ut. Det viktigaste är vad den presterar.

#9

Postad 08 januari 2015 - 11:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 3

Skit i hur subwoofern ser ut. Det viktigaste är vad den presterar.

Tyvärr kan alla inte resonera på det sättet.

#10

Postad 09 januari 2015 - 22:31

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Velodyne SPL-800 tycker jag är ett givet val. Den ligger just nu på 6000. Den är rapp och musikalisk samtidigt som den klarar av att ge tryck när det behövs. En vansinnigt bra liten subb.

Vill du blåsa alla 8000 kan du välja spl-800 ultra som har 200w extra, fjärrkontroll och kalibrering via mätmick. Fungerar superbra till en stereoförstärkare utan rumskorrigering.

#11

Postad 09 januari 2015 - 23:59

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 216 inlägg
  • 0
Jag skulle absolut inte gå på en Velodyne spl 800. Dom låter typ ingenting,kansle i ett väldigt litet rum möjligtvis. Ja skulle isf leta efter en Velodyne spl1200 ultra begagnad, dom brukar ligga där i pris någonstans.

#12

Postad 10 januari 2015 - 15:41

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Rel t-7 väldigt musikalisk och torr bra bas. Koppla med neutrik kablar för att få ännu bättre övergång från frontarna och en lfe när du kör film subben.

#13

Postad 10 januari 2015 - 23:32

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Rel t-7 väldigt musikalisk och torr bra bas. Koppla med neutrik kablar för att få ännu bättre övergång från frontarna och en lfe när du kör film subben.


Har själv T9 och den är grymt bra

#14

Postad 18 juni 2015 - 16:18

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Ni som har Rel, upplever ni dom så snabba som det uppges i tester? Har tänkt mycket på Rel R328/528 (eller S-serien) till mina elektrostater. De flesta subbar jag lyssnat på verkar vara för långsamma i ljudet och kan inte hänga med. Filmoptimerade subbar verkar gå djupare men vara mer odistinkta och slöa. Jag ser REL som framförallt musiksubbar. Har lyssnat på en T7 som klarade av att återge nyanser från en cello. Det har jag hitills inte hört från någon annan än. (Har bara börjat lyssna.)



#15

Postad 18 juni 2015 - 16:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Kör med S3 nu i min huvudsakligen musikinriktade anläggning och skulle bara byta ut den till en större REL, S5 eller S212.
Jag upplever personligen att dessa spelar väldigt tight och vältajmat till musiken det får inte missförstås som att det skulle låta mer snärtiga eller nått i den stilen. Men du kan rätt inställt helt tappa bort det faktum att det står en bas på golvet och på riktigt inbilla dig att du har en betydligt större frontuppsättning.

Man säger själva REL alltså att man har en gruppledtid eller möjligen responstid på 4-8 ms med inkoppling via sin högnivåkoppling.
Andra subbar skall då typiskt ha betydligt längre fördröjning 20-40ms allt enligt REL, får väl vara noga med att tillägga detta så kanske vi kan undvika att skapa koas i denna tråd också.


Redigerat av Blåtand, 18 juni 2015 - 16:41.


#16

Postad 18 juni 2015 - 17:01

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Är det en du ska ha så är sb2000 eller liknande väldigt intressanta alternativ imo :)


Håller med! Klart bäst i klassen!

#17

Postad 18 juni 2015 - 17:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 073 inlägg
  • 0

Man säger själva REL alltså att man har en gruppledtid eller möjligen responstid på 4-8 ms med inkoppling via sin högnivåkoppling.
Andra subbar skall då typiskt ha betydligt längre fördröjning 20-40ms allt enligt REL, får väl vara noga med att tillägga detta så kanske vi kan undvika att skapa koas i denna tråd också.

 

Om en sådan siffra ska vara intressant, så måste frekvensen anges, eftersom gränsen för hörbarhet är helt beroende av det.

 

Här är ett exempel på hur det ska anges (alla uppmätta via LFE/lågnivå, såklart).

 

Subwoofer: 100 Hz / 31.5 Hz

Velodyne DD-18 --------- 1 ms / 15 ms
SVS 20-39 PC+ (12 Hz) -- 3 ms / 22 ms
SVS 20-39 PC+ ---------- 4 ms / 25 ms
SVS PC-Ultra ----------- 3 ms / 31 ms
Audiability Threshold - 10 ms / 32 ms


Redigerat av Ageve, 18 juni 2015 - 17:53.


#18

Postad 18 juni 2015 - 18:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Om en sådan siffra ska vara intressant, så måste frekvensen anges, eftersom gränsen för hörbarhet är helt beroende av det.

 

Här är ett exempel på hur det ska anges (alla uppmätta via LFE/lågnivå, såklart).

 

Subwoofer: 100 Hz / 31.5 Hz

Velodyne DD-18 --------- 1 ms / 15 ms
SVS 20-39 PC+ (12 Hz) -- 3 ms / 22 ms
SVS 20-39 PC+ ---------- 4 ms / 25 ms
SVS PC-Ultra ----------- 3 ms / 31 ms
Audiability Threshold - 10 ms / 32 ms

 

Så är det, men om man går ut med detta påstående har man förhoppningsvis gjort någon form av konkurentanalys innan.

Borde i vilket fall vara så att man gjort jämförelsen dem emellan vid samma frekvens  eller inom samma intervall.
Man är förmodligen inte så naiv att man inte räknar med att siffran kommer att ifrågasättas inte minst från just konkurenter och då vill man förmodligen kunna stå för det man säger. "Men vad vet jag om hur REL tänker"


Redigerat av Blåtand, 18 juni 2015 - 18:44.


#19

Postad 18 juni 2015 - 18:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Konkurrenter kritiserar ogärna varandra med tekniska aspekter. Dom har inget att vinna på att stånga mot varandra (för många att kritisera) och utöver det så är det få kunder som skulle förstå kritiken.

#20

Postad 18 juni 2015 - 18:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 073 inlägg
  • 0

Man är förmodligen inte så naiv att man inte räknar med att siffran kommer att ifrågasättas inte minst från just konkurenter och då vill man förmodligen kunna stå för det man säger. "Men vad vet jag om hur REL tänker"

 

 

Det enda jag kunde hitta på RELs hemsida, var:

 

Gibraltar: 4ms

 

Övriga modeller 8-12ms

 

Någon frekvensangivelse verkar dessvärre inte finnas.



#21

Postad 18 juni 2015 - 19:01

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Gibraltar lavin distens fader. inget om man är ute efter en artikulerad sub.



#22

Postad 18 juni 2015 - 19:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 495 inlägg
  • 0

Skit i hur subwoofern ser ut. Det viktigaste är vad den presterar.

Eller inte, men visst är man singel och skiter i det estetiska i sitt hem helt och hållet så...

 

Bifogad fil  04-mbm-midbass-modules-testrun-1024x579.jpg   153,53K   0 Antal nerladdningar



#23

Postad 18 juni 2015 - 19:15

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 1

Det enda jag kunde hitta på RELs hemsida, var:

 

Gibraltar: 4ms

 

Övriga modeller 8-12ms

 

Någon frekvensangivelse verkar dessvärre inte finnas.

Ursäkta jag läste på en hel del olika ställen om S212 häromdagen och det visar sig nu att det var vad en REL representant som åkt runt och demat just S212:an i Norge sa till representatnt från norska delen av tidningen Ljud och Bild.

 

http://www.lydogbild...-klar-for-norge


Eller inte, men visst är man singel och skiter i det estetiska i sitt hem helt och hållet så...

 

attachicon.gif04-mbm-midbass-modules-testrun-1024x579.jpg

Låter säkert bra men så skulle jag inte ens kunna tänka mig att inreda i källaren



#24

Postad 18 juni 2015 - 19:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 073 inlägg
  • 0

Här är en mätning på Gibraltar G1 (och R528):

http://www.ljudochbi...-2x-rel-r-528-2

 

Fast den (edit: mätningen då inte subben, för att undvika missförstånd) är så bristfällig att den inte är särskilt intressant. Mätt inomhus på 1m avstånd, och med några få staplar som visar disten.

 

-6dB vid 29Hz, mätt inomhus, är inte direkt imponerande för 40000kr.

 

Max SPL för 1st G1 vid 20Hz och 10% dist verkar vara 88dB (omräknat till 2m avstånd).

 

2st R528 är sämre vid 20Hz (83dB SPL omräknat till 2m) men spelar starkare vid 40Hz (110dB jämfört med G1 som spelar 106dB, även här vid 10% THD).

 

Men det kan ju inte jämföras med de mer seriösa utomhusmätningarna.


Redigerat av Ageve, 18 juni 2015 - 19:50.


#25

Postad 18 juni 2015 - 20:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Horribla siffror. Inte ens jag hade klarat mig med den volymen...

#26

Postad 19 juni 2015 - 00:29

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Här är en mätning på Gibraltar G1 (och R528):

http://www.ljudochbi...-2x-rel-r-528-2

 

Fast den (edit: mätningen då inte subben, för att undvika missförstånd) är så bristfällig att den inte är särskilt intressant. Mätt inomhus på 1m avstånd, och med några få staplar som visar disten.

 

-6dB vid 29Hz, mätt inomhus, är inte direkt imponerande för 40000kr.

 

Max SPL för 1st G1 vid 20Hz och 10% dist verkar vara 88dB (omräknat till 2m avstånd).

 

2st R528 är sämre vid 20Hz (83dB SPL omräknat till 2m) men spelar starkare vid 40Hz (110dB jämfört med G1 som spelar 106dB, även här vid 10% THD).

 

Men det kan ju inte jämföras med de mer seriösa utomhusmätningarna.

Helt sjukt dåligt om man är ute efter djupbas viket iofs borde vara drivkraften om man nu köper en sub  :rolleyes:



#27

Postad 19 juni 2015 - 00:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Iaf för dom pengarna :D
G2 kostar 35.000

#28

Postad 19 juni 2015 - 09:26

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Ursäkta jag läste på en hel del olika ställen om S212 häromdagen och det visar sig nu att det var vad en REL representant som åkt runt och demat just S212:an i Norge sa till representatnt från norska delen av tidningen Ljud och Bild.

 

http://www.lydogbild...-klar-for-norge


 

Det verkar som REL har lite problem när det gäller frekvens responsen på deras state of art högtalare.

En gången så har dom -6dB in room vid 19Hz andra gången så ligger den på 21HZ -6dB in room vilket gör dom mindre trovärdiga i sina specar.

Hittade även bild på basen som sitter i deras sate of art låda med en  bas som dom har satt i för liten låda och har försökt att trolla med slavar för att få det att fungera.



#29

Postad 19 juni 2015 - 13:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Tråkigt att de inte kan speca konsekvent. I de specar jag kunnat hitta på S212 så är det den sista angivelsen som gäller, dvs 21Hz -6dB.

Antingen ger man dem en chans eller så gör man som jag normalt brukar göra, dvs läser specen och förkastar det som inte mäter bra.

 

Varför jag ändå gav REL en chans var att jag under åren läst väldigt mycket positiva recensioner om just dessa och dessutom vid en hel del tillfällen på mässor också upplevt att det ofta varit bra ljud i riggar som fått sitt basstöd just från en eller flera REL.

Dessutom så har jag en "två i ett" anläggning och då ger dessa en fördel vid inkoppling. Jag har möjlighet att köra stereo helt utan inblandning av mina hemmabioapparater och få till en bra bas för detta, inga omkopplingar eller justeringar vid växling. Samtidgt kan jag ha basen inkopplad så att den gör ett tillfredställande jobb ihop med processor och mångkanalsteg för film.

Jag kunde inte se att någon annan erbjöd en så smidig lösning om man som jag har detta behov.

Att lågbasen faller av lite ungefär där örats specifikation i 9 fall av 10 upphör ser jag själv inte som ett stort problem.

Mina stativare får ändå ett väldigt bra tillskott av attraktiv bas och jag sitter hur nöjd som helst. Att sitta och lyssna på infrafrekvenser med fet SPL?
Jag anser att den basen som verkligen är intressant för att få musiken att hänga ihop slutar vid 20 eller möjligen en bit över 20Hz men det är mitt motiv.
Jag säger inte att ni andra skall dela denna uppfattning men då kanske ni förstår varför jag utan tvekan fortsätter att rekommendera andra att lyssna på dem inte stanna vid att kolla specen.
 


Redigerat av Blåtand, 19 juni 2015 - 13:28.


#30

Postad 19 juni 2015 - 18:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Håller med. För mig räcker absolut typ 25hz. Det är därför sb2000 är helt perfekt, kolla här: http://www.svsound.c...e40913d592a7572

Då där ser man hur den rullar av ca 5db mellan 20 och 30, vilket pareras rätt bra av en normal roomgain. Den klarar mao av att spela ner?mot 20 och tom under i rum, vilket är riktigt bra för dom 7000 den kostar.

#31

Postad 19 juni 2015 - 19:06

Tarzan_91
  • Tarzan_91
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag anser att den basen som verkligen är intressant för att få musiken att hänga ihop slutar vid 20 eller möjligen en bit över 20Hz men det är mitt motiv.

Jag säger inte att ni andra skall dela denna uppfattning men då kanske ni förstår varför jag utan tvekan fortsätter att rekommendera andra att lyssna på dem inte stanna vid att kolla specen.
 

Men om du säger så, så får du nog definiera musik. Det är svårt. Det beror ju så mycket på genre. Om man bara lyssnar på strupsång så klarar man sig nog utan frekvenser under ca 100 Hz.



#32

Postad 19 juni 2015 - 21:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Men om du säger så, så får du nog definiera musik. Det är svårt. Det beror ju så mycket på genre. Om man bara lyssnar på strupsång så klarar man sig nog utan frekvenser under ca 100 Hz.

Musik trodde jag var hysat ofarligt att nämna utan att det skulle avkrävas en definition :)
Strupsång klarar mina Dynaudio stativare helt på egen hand.  Vad jag tycker blev betydligt bättre med subben inkopplad är främst tyngre musik vilket kanske inte är helt oväntat. Var den gör störst skillnad är främst på hårdrock, hiphop, pampigare klassiska stycken, elektronisk musik i alla dess former. Precis som sig bör med andra ord. Musik som innehåller lägre frekvenser än 50Hz låter helt klart bättre på alla sätt. Men även om dessa nämnda genre innehåller mycket lågbas så innehåller nästa alla skivor basfrekvenser som understiger de nivåer en stativare klarar att återge. Men i många fall kanske det inte är lika märkbart då det inte är så mycket musikinformation som faktiskt går förlorad.

I vilket fall så får alla register ett upplevt lyft med basen inkopplad och det gäller i princip alla genre. Att mellanregister och diskant upplevs bättre är för mig en minst lika viktiga faktor som att basens frekvensområde utökas neråt. Musiken blir hel om man kan uttrycka sig så bildligt talat.
För att detta skall bli verklighet krävs naturligtvis att man trimmar in en närmast perfekt övergång mellan stativare och bas. För det finns inget värre än att basen känns som ett påhäng. Tar mycket hellre att basen inte når ner hela vägen till 20Hz än att den får en dålig integrering i gränsen mot frontarna.


Redigerat av Blåtand, 19 juni 2015 - 21:18.


#33

Postad 19 juni 2015 - 21:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
I min erfarenhet så är integreringen inte svårare än att ha samma volym när ljudet kommer till där man sitter. Delar man vid 80 så bör ex basen och frontarna mötas i ungefär samma spl, thats it, sen är det en bra integration :)

#34

Postad 19 juni 2015 - 21:57

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Musik trodde jag var hysat ofarligt att nämna utan att det skulle avkrävas en definition :)
Strupsång klarar mina Dynaudio stativare helt på egen hand.  Vad jag tycker blev betydligt bättre med subben inkopplad är främst tyngre musik vilket kanske inte är helt oväntat. Var den gör störst skillnad är främst på hårdrock, hiphop, pampigare klassiska stycken, elektronisk musik i alla dess former. Precis som sig bör med andra ord. Musik som innehåller lägre frekvenser än 50Hz låter helt klart bättre på alla sätt. Men även om dessa nämnda genre innehåller mycket lågbas så innehåller nästa alla skivor basfrekvenser som understiger de nivåer en stativare klarar att återge. Men i många fall kanske det inte är lika märkbart då det inte är så mycket musikinformation som faktiskt går förlorad.

I vilket fall så får alla register ett upplevt lyft med basen inkopplad och det gäller i princip alla genre. Att mellanregister och diskant upplevs bättre är för mig en minst lika viktiga faktor som att basens frekvensområde utökas neråt. Musiken blir hel om man kan uttrycka sig så bildligt talat.
För att detta skall bli verklighet krävs naturligtvis att man trimmar in en närmast perfekt övergång mellan stativare och bas. För det finns inget värre än att basen känns som ett påhäng. Tar mycket hellre att basen inte når ner hela vägen till 20Hz än att den får en dålig integrering i gränsen mot frontarna.

1812 sen är det godnatt det klarar dina högtalare inte av.



#35

Postad 19 juni 2015 - 22:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

1812 sen är det godnatt det klarar dina högtalare inte av.

Kanske är för trött, men just nu kan jag inte påstå att jag greppar den meningen.
Du får nog förtydliga detta.



#36

Postad 19 juni 2015 - 23:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Jag tror att dussin refererar till ett musikstycke som använder sig av analoga kanoner. Om jag minns namnet rätt. Det är ganska krävande, feta höjningar i volymen när kanonerna drar av :D

#37

Postad 20 juni 2015 - 00:07

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

1812 sen är det godnatt det klarar dina högtalare inte av.

 

 

Kalle jag vet att du är kunnig men du är verkligen som en elefant i ett glashus ibland.


Redigerat av robert293, 20 juni 2015 - 00:20.


#38

Postad 20 juni 2015 - 00:25

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Velodyne SPL-800i Minivee är väl det mest omusikaliska man kan hitta. Bara ett dån av oljud. Iaf var min sådan skall sägas :D

 

REL är Musik-subbar. Velodyne är för det mesta Film-subbar främst även om det finns undantag. DD-serien tex.

 

REL ska man nog inte ta för givet att dom spelar djupbas på det sättet då man främst behöver det till film och jag tror att dom är medvetna om det också. Finns ingen användning för djupbas på det sättet. Är väl egentligen inte så konstigt om man tänker efter ;)


Redigerat av Unregistered2294, 20 juni 2015 - 00:33.


#39

Postad 20 juni 2015 - 00:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Vem fan köper 1812 då? :D

 

99.jpg


En ryss givetvis med alla pengar i världen  :wacko:

 

Sorry för OT.


Redigerat av Unregistered2294, 20 juni 2015 - 00:44.


#40

Postad 20 juni 2015 - 08:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Jag tror att dussin refererar till ett musikstycke som använder sig av analoga kanoner. Om jag minns namnet rätt. Det är ganska krävande, feta höjningar i volymen när kanonerna drar av :D

Okej, vilken tur att kanoner inte är så vanligt förkommande som instrument då.
Kan bara komma på att jag har en skiva med kanoner och det är en AC/DC-skiva.
Men de kanonerna är nog lite mindre och snällare för högtalarna lever ännu :)


Redigerat av Blåtand, 20 juni 2015 - 08:55.


#41

Postad 20 juni 2015 - 10:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Haha, ja, det är något stycke av tjerkovsky eller hur det nu stavas tror jag. Någon kanske kan länka den? :D

#42

Postad 20 juni 2015 - 10:13

hampes
  • hampes
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

tchaikovsky - 1812 overture, op49

https://open.spotify...K6reTEIS1jgVInJ


Redigerat av hampes, 20 juni 2015 - 10:14.


#43

Postad 20 juni 2015 - 10:22

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Testade just 1812, inte alls min låda musik, men s***n vilket tryck i slutet. :)

En överraskning helt klart, med allt inkopplat. Testa, men ta det inte på hög volym första gången.

#44

Postad 20 juni 2015 - 11:14

Tarzan_91
  • Tarzan_91
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

I min erfarenhet så är integreringen inte svårare än att ha samma volym när ljudet kommer till där man sitter. Delar man vid 80 så bör ex basen och frontarna mötas i ungefär samma spl, thats it, sen är det en bra integration :)

Jag skulle nog vilja lägga eventuell tidsjustering och fas också.

 

Det finns ju den där trevliga metoden då fasvänder basen, spelar ett hög- och lågpassdelat rosa brus centrerat runt 80 Hz (delningsfrekvensen), ställer in tidsförskjutningen så att det blir så låg ljudnivå som möjligt och sist fasvänder tillbaka. Detta är väl förutsatt att rummet inte lider av några problem man inte känner till runt 80 Hz som kan störa.

 

Fast då kanske man ska kalla det bäst integration istället för bra :)



#45

Postad 20 juni 2015 - 11:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0

ah, självfallet så är fasen viktigt också. för fasen. höhö :D

 

jag ska testa din metod, jag har aldrig tänkt på det själv, men det låter ju som ett skitbra sätt att ställa in basen. med tanke på att högtalarna och basarna är en bit ifrån varandra så borde jag ju ha lite utsläckning känner jag =)



#46

Postad 21 juni 2015 - 14:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tror att dussin refererar till ett musikstycke som använder sig av analoga kanoner. Om jag minns namnet rätt. Det är ganska krävande, feta höjningar i volymen när kanonerna drar av :D

Hmm..undrar hur digitala kanoner ser ut? :)



#47

Postad 21 juni 2015 - 15:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0

Hmm..undrar hur digitala kanoner ser ut? :)

Inte spelat super Mario bros 3? :o :D

#48

Postad 21 juni 2015 - 15:50

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

1812 var en testlåt (Telarc) som användes för att se om pickuper klarade att spåra. En del flög alltså ut ur vinylspåret!

 

Vad gäller trådens ämne subbar så är det nog så att de flesta vet nog inte ens om det låter som det ska om man spelar upp kanonerna från 1812. Har lyssnat på en verklig högklassig anläggning för länge sedan och det är inte "trycket" i basen som slår en utan den extremt skarpa knallen. De flesta system, inklusive de med sub, verkar släta ut transienten. Det är det jag är livrädd för vad gäller det flesta subbar; att de verkar dra ned på upplevt anslag, transient eller vad man nu ska kalla det. Har lyssnat på flera nu och det verkar dessutom som många fördärvar 3D-känslan rätt rejält. Det verkar vara extremt svårt att integrera subbar med andra högtalare på ett bra sätt om man nu vill behålla det "osubbade" systemets kvaliteter. Jag måste säga att jag fått förnyad respekt för allas kunskaper om subbar på detta forum. Det banne mig inte lätt att få till det bra! Har lyssnat på Rel, XTZ, Heco, Canton och Martin Logans egen separata sub. (Den sistnämnda var riktigt, riktigt bra. Snabb nog i mina öron. Den hördes inte alls med andra högtalare utan man upplevde bara att ordinarie högtalare hade växt i storlek).



#49

Postad 21 juni 2015 - 16:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 221 inlägg
  • 0
Berätta om vilka högtalare som kunnat återge denna knall som du lyssnat på :) Eller är det bara subbar som spelar det du talar om? Hör gärna detta om högtalarna finns att tillgå :)

#50

Postad 21 juni 2015 - 17:56

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Det var ett par "made in Uppsala" Audiotronic Megatrend (MKI) kopplade till Audio Research grejer. Megatrend finns numera i MKIII version och har köpts upp av ett bolag i USA: http://www.transmissionaudio.com/   (scrolla ned till Megatrend)

Dessa Audiotronic/Megatrend blev lokalt kända för att de testades i olika aulor i Uppsala med upphovsmannen stirrandes på ett oscilloskop för att kolla fyrkantvågor. Själv hade han hörselskydd pga de extrema ljudnivåerna. Vid ett tillfälle spelades "1812" från vinyl då jag var med. Har aldrig hört något liknande. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.