Kommentarer till Högtalarbygge CNO-25 Active av walle_1
Postad 24 juli 2015 - 08:12
Postad 24 juli 2015 - 15:10
Postad 25 juli 2015 - 16:29
Postad 26 juli 2015 - 13:09
Konstruktionen är gjord av Troels Gravessen, samma modell som MikaelJ byggt, CNO25.
Dock kommer jag göra den aktiv samt sluten konstruktion.
Hade en idé om att bygga den som en tvåvägs MTM-konstruktion med diskanten i mitten men fick förklarat på DIYaudio att det skulle bli svårt att genomföra pga "beaming-fenomenet". Hade dock varit trevligt om det gick att lösa på ett bra sätt.
Postad 28 juli 2015 - 17:46

Postad 28 juli 2015 - 21:24

Tack!
Postad 29 juli 2015 - 21:29
En fråga bara gällande : "Limmar och skruvar för att sedan dra ur skruven när limmet härdat. Enklare än att använda tvingar."
Varför låter du inte skruven sitta kvar efteråt och sen bara spackla över skallen?
Postad 29 juli 2015 - 23:50
Roligt jobb! Kul att följa!
En fråga bara gällande : "Limmar och skruvar för att sedan dra ur skruven när limmet härdat. Enklare än att använda tvingar."
Varför låter du inte skruven sitta kvar efteråt och sen bara spackla över skallen?
Bra fråga!
Det är för att jag sett folk som skrivit att dom provat just att lämna skruven, spacklat över och målat för att sedan upptäcka att det börjar röra på sig och spackel och färg spricker vid skruvskallarna. Limmet blir tydligen såpass hållbart att skruven ändå inte tillför något.
Postad 31 juli 2015 - 17:58
Ha det gott!
Postad 01 augusti 2015 - 21:44

Körde du med två stag som i originalritningen?
Jag tyckte det verkade lite klent på en golvare.
Redigerat av walle_1, 01 augusti 2015 - 23:25.
Postad 02 augusti 2015 - 19:27
Vad ska du ha för ytbehandling?
Ha det gott!
Postad 03 augusti 2015 - 05:48
Tror jag kommer köra på högblank vit.
Postad 20 augusti 2015 - 16:50
Postad 24 augusti 2015 - 12:06
Ja, man är ju rädd att skiten ska ramla ihop som ett korthus när man använt Makita. Tur jag fick låna Bosch:en av dig ett skuv så man vet att nånting blir riktigt gjort iaf 😄
Du har väl sett billigare på blocket tänker jag? 😂
Postad 06 september 2015 - 17:39
Bra jobbat Walle_1! När sjösätter du för jungfrufärd...?
Tack!
Hmm, jadu det tar ju mer tid än vad man tror. Trodde att jag skulle hinna få dit baffeln idag men lite småstrul grusade ju dom planerna. Sen får vi se hur målningen går. Kommer inte kunna provspela förrän dom är helt klar och fraktade ner till Sthlm iaf för vill inte släpa upp delningsfilter, slutsteg och dator bara för att provspela

Snyggt jobbat hittills. Kul att följa
Det tackar jag för, kul att du följer! 😃👍🏻
Postad 19 september 2015 - 08:08
Postad 19 september 2015 - 10:10
Detta blir riktigt snyggt! Gillar lutningen du gjort! Hoppas att dom kommer låta som du vill också!
Postad 19 september 2015 - 15:44

Postad 20 september 2015 - 16:36
Tack! Jag hoppas och tror att det kommer bli bra. Finns mycket inställningsmöjligheter i filtret så kan nog få till det bra till slut.j*vlar vilket jobb!! Riktigt seriöst;) 10p går bara hoppas att det blir bra nu
Tack! Ja visst ser det läckert ut med lutning? Gillar det skarpt jag med!Detta blir riktigt snyggt! Gillar lutningen du gjort! Hoppas att dom kommer låta som du vill också!
Tack tack! Ja, försöker vara så noga jag kan så det ska nog bli bra det här 😊F.. Det tar sig, grymt bra jobbat, tror det kommer bli riktigt fina högtalare
Postad 09 oktober 2015 - 19:14
Postad 09 oktober 2015 - 20:28
Tänk på att skarvarna kommer att krypa fram eftersom du kör med mdf. Ville bara varna innan du lägger ner allt för mycket jobb på slutfinish. Har gått över mina högtalare 2 gånger och har fortfarande skarvar. kommer köra en 3e gång och hoppas på att de ha torkat och slutat röra på sig.
Har förstått att MDF är krångligt på det viset men vill ändå försöka göra rätt noggrant nu.
Hur gör dom kommersiella tillverkarna, där kryper ju inga skarvar fram?
Postad 09 oktober 2015 - 21:34
Ska man bygga en "skarvlös" konstruktion det vill säga allt skall lackas i samma färg så måste man gera ihop alla hörn, så att minimala kant ytor möter varandra, på så sätt undviker jag och dom "stora" grabbarna synliga skarvar på våra byggen!
Alternativet kan ju vara som jag också gjort vid några byggtillfällen att jobba med kontraster, olika material/färg/fanér på sidorna kontra topp, botten och fram,baksida.
Postad 09 oktober 2015 - 23:21
Jag har tex även målat insidan av högtalaren i ett försök att försegla. Körde även men Hagmans tvåkomponent och gick på med bra mycket mer spackel än vad du har gjort. Fortfarande skarvar. Jag gör ett försök till nu när de har stått till sig lite, annars får man väl coata hela högtalaren med epoxy
Lycka till med bygget blir säkert kanon, men nu vet du iaf vad du har att vänta
Postad 10 oktober 2015 - 12:13
Jepp, vi pratade ju om detta i somras och det låter ju helt klart som det smartaste sättet att gera ihop bitarna. Dock blir det lite krångligare att kapa men det har man väl igen på att slippa mycket av ytbehandlingen i slutet. Gerade hörn samt en skruvlös konstruktion vore ju det optimala men man lär ju så länge man bygger. Nästa gång kanskeJa många tror ju att MDF är ett "dött" material, men det finns inget som är dött som tillverkas av ett levande... MDF tillverkas av finmalda träfibrer och genom det på samma sätt som vilket träslag som helst så krymper och sväller träet med den relativa luftfuktighet som råder i vår miljö.Krympning alt. svällning sker naturligtvis procentuellt. En stor detalj krymper mer än en liten. Vinter= torrare luft, Sommar= fuktigare luft.
Ska man bygga en "skarvlös" konstruktion det vill säga allt skall lackas i samma färg så måste man gera ihop alla hörn, så att minimala kant ytor möter varandra, på så sätt undviker jag och dom "stora" grabbarna synliga skarvar på våra byggen!
Alternativet kan ju vara som jag också gjort vid några byggtillfällen att jobba med kontraster, olika material/färg/fanér på sidorna kontra topp, botten och fram,baksida.

Men om man tar rundade konstruktioner som Canton vento/reference eller valfri annan högtalare med liknande form. Är det verkligen gerade hörn mellan alla bitar?
Ja, det är bra med en liten förvarning så man inte får en chock.Jag har tex även målat insidan av högtalaren i ett försök att försegla. Körde även men Hagmans tvåkomponent och gick på med bra mycket mer spackel än vad du har gjort. Fortfarande skarvar. Jag gör ett försök till nu när de har stått till sig lite, annars får man väl coata hela högtalaren med epoxy
Lycka till med bygget blir säkert kanon, men nu vet du iaf vad du har att vänta
Attans att MDF skall vara så jäkla krångligt.
Är t.ex plywood bättre när det kommer till ytbehandling? Förutom att det är skrovligare yta då, men rör sig skarvar mindre med ply?
Redigerat av walle_1, 10 oktober 2015 - 12:15.
Postad 11 oktober 2015 - 12:23
Postad 11 oktober 2015 - 12:44
har du byggt högtalarlådor förr? ser fasen inte ut som ett lätt DIY jobb för en som inte har kunnskap ^^ snyggt jobbat vilket som!
Nix, detta är första gången. Hade aldrig använt en fräs eller ens våtslipat nåt innan detta.
Men det är sjukt lärorikt och kul, dock väääldigt många timmars jobb. Speciellt när man är ganska noggrann och bygger för första gången så man ska lära sig alla moment.
Dock skulle jag vilja säga att inget moment är särkilt avancerat utan om man låter det ta den tid det tar så klarar vem som helst av det. Jag bygger hos mina föräldrar som bor 30 mil bort så det blir ju lite extra knepigt, man får vara så effektiv man kan dom helger man åker hem till hembygden

Postad 01 november 2015 - 17:38
Postad 03 november 2015 - 07:07

Postad 04 november 2015 - 07:00
Postad 10 november 2015 - 09:34
Finishen är långt ifrån bra så den kommer ordnas senare, det är dock inget man tänker på när man sitter i soffan.
Har gjort ett grovt filter utefter Troels bilder han har på hemsidan. Den nedre basen spelar upp till 800 hz med ett -12dB BW filter. Mellan övre bas och diskant satte jag först delningen på 3300 hz enligt troels sida men sänkte igår till 3000 hz och det kändes som lite hårdhet i röster försvann. Både diskant och bas/mellanregister delas med ett BW-filter på -18dB.
Detta är bara grova inställningar gjort utan mätnibg för att kunna spela in elementen. Sen skall varje element mätas upp och EQ:as för rak frekvensrespons, fördröjning skall ställas in för rätt fas, eventuellt skall lådan dämpas lite mer innan Audyssey Xt32 får köra sin rumskalibrering. Det låter bra nu men det kommer nog bli mycket bättre med lite finslipning. Djupbasen är betydligt kraftigare jämfört med de tidigare Dali 104, dock lite bumlig, kanske klarar mig med pluggade portar till och med.
Med vänlig hälsning,
Martin
Postad 10 november 2015 - 21:29
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar