Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med emot digitala tv-sändningar från marknätet

23 svar till detta ämne marknätet digitala tv-sändningar antenn
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 August 2015 - 22:25

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hallå!

Har en kanske n00big fråga men hur som helst. Jag har en 

och bor hos allmännyttan i GBG. Jag får mina tv-signaler från en IPTV-box (ARRIS VIP 1103). Jag kommer att flytta inom kort, till en annan lägenhet, och blir då tvungen att betala för att få "kabel-utbudet". Då jag egentligen bara kollar på SVT och barnen kollar på SVTB så är det rätt menlöst att betala för nuvarande tv-utbud. Efter lite eftersökning så ser jag att man kan få digitala tv-sändningar från marknätet. (Jag har bott i samma lägenhet i 10 år så hur man får tv har inte varit mitt största intresse  ;) )

Efter att ha skalat en antennkabel, för att få en väääÄÄÄldigt simpel mottagare av digitala signaler, lyckades jag iallafall få in tv4 i några sekunder.

Nu till min fråga(or): Det ska väl bara vara för mig att skutta iväg till närmsta elektronikhandlare och införskaffa en riktigt inomhusantenn för att kunna avnjuta digitala tv-sändningar från marknätet? Typ en sån här

Något annat man bör tänka på vid köp av antenn? Kommer att bo ca 9 km från Brudaremossen-masten och 4 km från Västerberget-masten.

Postad 16 August 2015 - 05:33

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Du verkar ha valt en Ok antenn, så det är bara att söka in kanalerna.

Tänk på att i vissa områden i Sverige så sänds vissa kanaler på VHF-bandet, brukar väl vara de med HD-Tv, men din valda antenn ska klara både UHF & VHF så det bör gå bra.

Sätt inte 'fast' antennen innan du ställt TVn där den ska vara, och du sett att du får in alla kanaler Ok först - man brukar få vända o vrida lite för att få till det.

Din TV har säkert en Menysida där man kan se Antennstyrkan - hitta den sidan - då vet du att du ställt in TV & Antenn rätt.

Uppdatera även din TV med senaste mjukvara: http://www.sony.se/s...uct/kdl-48w605b

Här kan du hitta bästa sändare och se vilka frekvenser kanalerna ligger på:

https://www.teracom....a_ratt_tv_mast/

Redigerat av Kung Nu, 16 August 2015 - 05:38.

Postad 16 August 2015 - 07:36

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Men är inte SVT och TV4 fria i alla kabelnät? Då ska det bara att koppla i sladden i antennurtaget.

Postad 16 August 2015 - 07:51

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Jo, åtminstone SVT måste distribueras utan extra kostnad för tittaren. Dock kan fastighetsägaren/kabeloperatören välja att skicka ut dessa analogt vilket oftast ger en lite sämre bild.

Jag skulle ha undersökt hur det ligger till just i din nya lägenhet innan jag springer iväg och inhandlar extra utrustning.

Postad 16 August 2015 - 08:04

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Du kommer förmodligen att ha dessa kanaler fritt i nya lägenheten precis som ovanstående talare redan nämnt. Vänta således med att köpa ny utrustning.

Postad 16 August 2015 - 09:04

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Även om man får Svt's kanaler fritt i sitt kabelnät, så är det aldrig (vad jag sett ...) i HD, utan bara vanliga SD, dvs mycket sämre bild än Marksänt i HD.

Så visst kan det vara värt några hundringar för en bra antenn att få perfekt bild när man ändå har en så pass schysst Tv!

Och nu kommer väl även Kunskaps- och Barnkanalen marksänt i HD snart, och det vill säkert barnen ha.

Postad 16 August 2015 - 19:43

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Oj många svar!

Uppdatera även din TV med senaste mjukvara: http://www.sony.se/s...uct/kdl-48w605b

Just det ja, uppdatera mjukvara kan vara bra att göra. Inte gjort sen jag köpte tv:n  :blush:

Men är inte SVT och TV4 fria i alla kabelnät? Då ska det bara att koppla i sladden i antennurtaget.

Tro nuvarande hus bara kan ta emot analoga signaler via antennurtaget. Vi körde analogt kabel-tv först innan allmännyttan fick för sig att IP-TV var framtiden. 

Jag skulle ha undersökt hur det ligger till just i din nya lägenhet innan jag springer iväg och inhandlar extra utrustning.

Det var ingen dum idé. Varför tänkte jag inte på det först. Det är ett nyproducerat hus så nån slags utomhusantenn borde ju vara standard.

Du kommer förmodligen att ha dessa kanaler fritt i nya lägenheten precis som ovanstående talare redan nämnt. Vänta således med att köpa ny utrustning.

Jupp!

Och nu kommer väl även Kunskaps- och Barnkanalen marksänt i HD snart, och det vill säkert barnen ha.

Bolibompa i HD, drömmen blir verklighet  :P

Postad 17 August 2015 - 12:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Bolibompa i HD, drömmen blir verklighet  :P

Nu ska vi inte vara såna! ;)

Tänk att många familjeserier produceras i HD av SVT men visas i SD på Barnkanalen. Likaså tex nyrestaurerade Pippi. För att se dessa i HD har man hittills varit hänvisad till SVT Play.

Postad 18 August 2015 - 13:42

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

För att inte tala om sportsändningar som exempelvis golf som ofta startar i dessa kanaler för att framåt natten övergår till TV1 eller 2. Dvs halv sändningstiden får man klara sig utan att se golfbollen.

Införandet av DVB-T2 sändningar och därmed fler HD-kanaler är dock uppskjutet på framtiden. Kanske i kommer det ske i vår oklart dock när. Källa Teracoms kundtjänst. 

Postad 18 August 2015 - 20:38

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Införandet av DVB-T2 sändningar och därmed fler HD-kanaler är dock uppskjutet på framtiden. Kanske i kommer det ske i vår oklart dock när. Källa Teracoms kundtjänst. 

Sändningar med DVB-T2-tekniken finns det redan gott om - där huserar redan massor av HD-kanaler.

Postad 18 August 2015 - 21:03

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 1

Ursäkta att jag uttryckte mig slarivigt  Jag syftade naturligtvis på ovan nämda tillkommande kanaler i HD.

Dvs modifieringen av mux 4 och 5 till DVB-T2.

Postad 21 August 2015 - 22:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Nu ska vi inte vara såna! ;)
Tänk att många familjeserier produceras i HD av SVT men visas i SD på Barnkanalen. Likaså tex nyrestaurerade Pippi. För att se dessa i HD har man hittills varit hänvisad till SVT Play.

Pippi finns ju i fin utgåva på Blu-ray. Dottern ger den 5/5 i betyg.:)

Postad 12 October 2015 - 20:33

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej! Nu har jag skaffat mig en antenn. En Philips SDV6224. Men! Jag får inte in SVT eller Tv4... får dock in FOX, av alla j*vla kanaler. Även en del "låsta" kanaler, bl.a C More Series osv. Men det visas ingen bild där. Det gör det bara på FOX. Gör jag nåt fel? Är en antenn så pass känslig så den inte skulle kunna snappa upp SVT?

Edit: Verkar alltså bara få in "Nät 5, 43, 650,0" enligt terracoms sida: https://www.teracom..../?ft=tv&sid=G/S

Redigerat av heartcore, 12 October 2015 - 20:36.

Postad 12 October 2015 - 21:05

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Fox får du bild på då den f.n. frivisas utan kryptering. 

Att du inte får in ex SVT och TV4 kan bero på ett antal saker, men högst sannolikt på

1) att antennen är felplacerad. Prova att flytta runt den och se om det blir bättre.

eller att

2) antennen inte är tillräckligt bra för dina mottagningsförhållanden.

Jag tror på det senare tyvärr. 9 km från en storstation så ska det räcka med en bordsantenn, men just den modellen du har köpt har jag aldrig stött på och anar att den inte är tillräckligt bra. 

Televes Mira och Televes Innova är bra, liksom Funke-modellen som Boxer själva erbjuder: https://www.boxer.se...a/boxer-antenn/.

Jag har testat Maximum DA-1600 också, som imponerade i mitt förra hus.

Vilken som funkar bäst för dig måste du tyvärr testa själv, för mig var Mira jättebra på ett ställe i huset, medan Maximum var bäst på ett annat ställe.

Redigerat av Berkan, 12 October 2015 - 21:10.

Postad 12 October 2015 - 21:37

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Fox får du bild på då den f.n. frivisas utan kryptering. 

Att du inte får in ex SVT och TV4 kan bero på ett antal saker, men högst sannolikt på

1) att antennen är felplacerad. Prova att flytta runt den och se om det blir bättre.

eller att

2) antennen inte är tillräckligt bra för dina mottagningsförhållanden.

Jag tror på det senare tyvärr. 9 km från en storstation så ska det räcka med en bordsantenn, men just den modellen du har köpt har jag aldrig stött på och anar att den inte är tillräckligt bra. 

Televes Mira och Televes Innova är bra, liksom Funke-modellen som Boxer själva erbjuder: https://www.boxer.se...a/boxer-antenn/.

Jag har testat Maximum DA-1600 också, som imponerade i mitt förra hus.

Vilken som funkar bäst för dig måste du tyvärr testa själv, för mig var Mira jättebra på ett ställe i huset, medan Maximum var bäst på ett annat ställe.

Tack för snabbt svar! Jag gav mig på antennen igen å flyttade den till andra sidan av tv:n. Typ... 2 meter från ursprungsläget. Då fick jag in, vad Teracom kallar, "nät2" & "nät4". SVT lyser dock fortfarande med sin frånvaro. Det här är det bisarraste jag har varit med om på länge. Trodde inte det skulle vara så stökigt att ratta in statlig television.  ^_^ Ska nog lämna tillbaka Clabbes antenn å prova Kjelles istället. Tack för inputen.

EDIT: Efter att ha dragit ut den förtvivlat fula 80-tals antennen till max, maxat signalstyrkan på antennen å bett till den heliga rymdfjärilen fick jag in SVT. Nu ser det ut som jag har morfars radio på tv-bänken. Det är inte ok. Blir att lämna tillbaka å gå upp i prisklass.

Redigerat av heartcore, 12 October 2015 - 22:01.

Postad 14 October 2015 - 18:33

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Har du testat att vinkla antennen 90 grader, alltså lägga den på sidan?

Postad 14 October 2015 - 18:46

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Har du testat att vinkla antennen 90 grader, alltså lägga den på sidan?

Sänder Brudaremossen med vertikal polarisation? Knappast på Mux 1 i alla fall.

Eller var det något annat du tänkte på med detta tips?

Redigerat av Berkan, 15 October 2015 - 18:05.

Postad 15 October 2015 - 17:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Sänder Brudaremossen med vertikal polarisation? Knappas på Mux 1 i alla fall.
Elller var det något annat du tänkte på med detta tips?

Ingen speciell har absolut inte kollat upp, vet bara att jag inte får in SVT HD med stående antenn och det tar väl typ ett par sekunder att testa.

Postad 15 October 2015 - 18:06

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Ja, jag tror inte att det hjälper, men du har ju helt rätt i att nedlagd tid för att testa är löjligt liten.

Redigerat av Berkan, 15 October 2015 - 18:13.

Postad 16 October 2015 - 12:41

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Den ovannämda antennen är tillbakalämnad. Jag provar just nu en annan variant betydligt bätter känsla för den. Dock kvarstår avsaknaden av SVT HD. Men då jag flyttar om några dagar vill jag inte grotta ner mig förmycket i det i den gamla lägenheter. Bara barnkanalen funkar första dagarna så får det vara. Lovar att återkoppla hur det går  :) 

Postad 16 October 2015 - 14:39

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Den ovannämda antennen är tillbakalämnad. Jag provar just nu en annan variant betydligt bätter känsla för den. Dock kvarstår avsaknaden av SVT HD. Men då jag flyttar om några dagar vill jag inte grotta ner mig förmycket i det i den gamla lägenheter. Bara barnkanalen funkar första dagarna så får det vara. Lovar att återkoppla hur det går  :)

Tänkte bara höra om du testat att lägga antennen ner, för precis som för dig så funkar inte SVT HD för mig om jag inte lägger den ner

Postad 16 October 2015 - 14:59

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tänkte bara höra om du testat att lägga antennen ner, för precis som för dig så funkar inte SVT HD för mig om jag inte lägger den ner

Det testade jag aldrig. Får prova det med den nya när den väl är på plats. Den har en böjligt pinne som man sätter på väggen som man kan böja lite hur som helst.

Postad 03 November 2015 - 20:26

heartcore
  • heartcore
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ska bara lämna lite info hur det går för mig och mitt äventyr med antennen. Alltid trist att lämna ett öppet slut på tråden.  :P

Jag får in alla kanaler (SVT 1-2 även SVT HD) med god signalstyrka (98 av 100) men signalkvaliten ligger på 20-30 om jag inte håller antennen 2 meter upp i luften. Då för man runt 90. Har nu lärt mig hur oerhört känslig en antenn kan vara. Vilket jag fortfarande finner bisarrt. Har en lampa med fot som antennkabeln ligger på, då ger det rejäla störningar när den är igång. Trots att det är "klass A-kabel" och ska vara avskärmad å hela den grejen. Men det pendlar oxå. Ibland är det inga problem, ibland får man stå å vrida på antennen en lång stund för att finna den där magiska vinkeln. Antennen står just nu i ett fönster, på fönsterkarmen, som vätter mot Västerberget-masten.

Postad 04 November 2015 - 09:41

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Här har vi ju ytterligare en tråd om samma sak, med antennproblem osv, läs där också.

https://www.minhembi...howtopic=326178

Även taggad med marknätet, digitala tv-sändningar, antenn

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.