Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hifi system

18 svar till detta ämne hifi golvhögtalare receiver förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Chrono 509 DC (Golvhögtalare) 2 9,3 (32) Inga priser
DALI Zensor 5 (Golvhögtalare) 2 8,75 (15) Inga priser
Yamaha R-N500 (Stereoförstärkare) 6 8,7 (9) Inga priser
Yamaha RX-V679 (Surroundförstärkare) 9 8,33 (5) Inga priser
28 relaterade trådar
Yamaha RX-V679 som inte vill använda subwoofer? (11 inlägg) 3 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 5 år sedan
Yamaha AV Receivers & AV Processor 2015 (113 inlägg) 5 år sedan
Från Dali 5.1 till 2 st Aktiva Monitorer (1 inlägg) 7 år sedan
Köpråd, förstärkare med uppspelning i 2 olika rum (5 inlägg) 8 år sedan
Köpa 3-4år gamla Zensor 5, vågar man det? (7 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Canton Chrono * (165 inlägg) 8 år sedan
Dali Zensor 5 (50 inlägg) 8 år sedan
Dali zensor 7 andra alternativ? (11 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
Yamaha R-N500 reciever, nägon som lyssnat på denna? (30 inlägg) 9 år sedan
TV och Receiver (F9005 & NR727) (0 inlägg) 9 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 10 år sedan
Högtalarpaket till Onkyo TX-NR727 (16 inlägg) 10 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 509DC eller Heco Metas 500 (4 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-1912 vs Yamaha RX-V671. Tacksam för tips! (3 inlägg) 11 år sedan
Dali Zensor 7 i 5.0+ Denon AVR-1912=? (53 inlägg) 11 år sedan
5.1 högtalarpaket under 10k (4 inlägg) 12 år sedan
Uppdatera ljud - behöver tips & råd! (0 inlägg) 12 år sedan
Man blir tokblåst i Sverige! (76 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 607 + canton chrono dc 509 = vilken kabel? (1 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono; Strul med bi-amp och diskant (0 inlägg) 15 år sedan
Uppgradering av högtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Köphjälp till nya högtalare (15 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Dali eller Canton? (30 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 10 oktober 2015 - 15:05

johansjoo
  • johansjoo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tänkt investera i ett hifi-system runt 10k med golvhögtalare + receiver/förstärkare och önskar lite tips/råd. Är lite av en allyssnare och har kikat på dessa golvhögtalare än så länge: 

 

https://www.hifiklub...-golvhogtalare/

 

Vad finns det för andra bra högtalare alternativ till dem?

 

Vilken receiver kan vara bra till dessa högtalare? Har ingen aning om vad man skall tänka på/kolla på vid val av receiver/förstärkare. Hade tänkt ett maxtak på 5k för receiver. Kikat en del på Yamaha vilka verkar bra med Spotify Connect samt gillar deras finish men förmodar att andra märken har liknande funktioner. Även sett att Onkyo och Harman Kardon har en del, vilket märke är att föredra, Yamaha/Onkyo/Harman Kardon? Vill ha möjlighet att lyssna radio, Spotify samt ha möjlighet att i framtiden kunna koppla till subwoofer eller fler högtalare. 

 

Andra tips på prisvärda hifi-paket med golvhögtalare + receiver/förstärkare mottages. 


Redigerat av johansjoo, 10 oktober 2015 - 15:06.


#2

Postad 10 oktober 2015 - 16:55

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Att tänka på är att högtalarna gör mest skillnad på ljudet. Ibland kan man märka skillnad vid byte av förstärkare men inte så stor som vid byte av högtalare.
Så mitt tips är köp förstärkaren du gillar till utseende och funktion.
Sedan lyssnar du på några högtalare och dom du gillar mest lånar du hem för att prova hemma. Är du nöjd även då va nöjd och njut av för dig ett fint ljud. Det är dina öron som avgör igen annan.

Några tips på högtalare:
System audio saxo 30.
Q aocustics golvare i 3000 serien eller 2000 serien.

#3

Postad 10 oktober 2015 - 21:44

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Varför inte lyssna på Dali, finns på Hifi klubben

#4

Postad 11 oktober 2015 - 07:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag du börjat i rätt ända av kedjan dvs. högtalarna.
De är dessa som kommer att prägla ljudet mest så att utifrån dina premisser hitta rätt högtalare är nr.1 (men det är du som måste gilla dem)

Det finns gott om bra högtalare i prisspannet runt 5 ksek men jag skulle kanske inte stirra mig blind på golvare.
Viktigast är ändå att helheten låter bra. Vad en golvare oftast tillför är lite mer bas men för samma pengar så måste man spara in på något annat i en golvare i förhållande till en stativare. Fler element, större låda och komplexare frekvensdelning driver upp priset vilket gör att komponenter måste vara billigare. M.a.o lite av det du vinner i botten med en golvhögtalare kan mycket väl gå förlorat i toppen. Vill man ha lite bättre grejer för samma pengar kan man alltid titta på begagnatmarknaden.

 

Eftersom det kanske inte blir så mycket pengar över till förstärkaren så skulle jag inte satsa på en högtalare med låg känslighet.

 

Bra ny förstärkare för runt 5 ksek finns hos bla. fabrikat som Yamaha, Atoll troligen också Rotel. Men begagnat kan man t.ex. hitta S.A.T Amplifix för samma pengar och rent förstärkarmässigt så är detta något helt annat.

 

Vad du måste ha med i beräkningen är en dac, den sitter antingen inbyggd i din förstärkare eller så blir den en kostnad som tillkommer.
Så även kablage. 



#5

Postad 11 oktober 2015 - 16:18

johansjoo
  • johansjoo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tack för bra tips och råd! Men vad menas med "en högtalare med låg känslighet"? Samt vad ska man tänka på för att högtalare och receiver ska fungera så bra ihop som möjligt?

 

Har kikat lite på receiver och då främst Yamaha.

 

Dels denna,

http://se.yamaha.com...9_g/?mode=model 

 

Samt denna, 

http://se.yamaha.com...0_g/?mode=model

 

Vad är största skillnaden mellan dessa två? Fördelar/nackdelar? Skulle de funka till Dali sensor 5?

 

Även sett en tråd där det tipsas om receivers på kampanjer som verkar ske lite titt som tätt, inte minst hos dustin home. Kanske värt att vänta fram mot årsskiftet med alla mellandagsreor och nyårsreor som är då för att fynda, då jag inte har bråttom.



#6

Postad 11 oktober 2015 - 16:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En högtalare som är specad som 4 Ohm är svårare för enkla/billiga förstärkare att driva än en högtalare på 8 Ohm det krävs helt enkelt att man dimensionerat förstärkaren för det ökade strömuttag som behövs för en så kallat låg Ohmig högtalare.

Låg känslighet är inte samma sak men den ställer då också vissa krav men då istället på hur stor effekt som kan levereras.

Utan att gå in och förklara grundligt så mäts känslighet i dB och en högtalare som har en känslighet på 87dB behöver dubbla effekten för att spela lika högt som en som är på 90dB eller 4ggr så mycket effekt som en som har en känslighet på 93dB. 

 

Typiskt standardvärde för högtalare är 90dB.

 

Inga problem med Zensor 5 för någon av förstärkaralternativen. Zensor 5 är på 6 Ohm och har känsligheten 88dB.

Det är iofs. den genomsnittliga impedansen som anges och det finns högtalare med underliga impedanskurvor.
Jag är tämligen säker på att Dali Zensor inte tillhör extremerna i detta avseende.


Redigerat av Blåtand, 11 oktober 2015 - 16:47.


#7

Postad 11 oktober 2015 - 19:06

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Du länkar en 7.1 och en två kanalare. Är det musik eller hembio som är planen?
Sedan det där med watt från förstärkaren. Ska du spela högt så att du stör grannarna behövs watt. Men nöjer du dig med normal volym och något över behövs inte så mycket. i vardagsrummet har jag en stereo på 2x22w till ett par högtalare på runt 88db. Och det räcker gott till vardags lyssning.

#8

Postad 13 oktober 2015 - 18:13

johansjoo
  • johansjoo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Musik är det främsta syftet och planen men vill ha möjligheten att i framtiden eventuellt bygga ut till 5.1 eller lägga till sub. Vad är största skillnaden mellan 7.2 och två kanalaren jag länkat? Förlorar man mycket i ljudkvalité på att köra 7.2 receivern istället för två kanalaren? Vill som sagt ha möjlighet till spotify, radio och i framtiden eventuellt kunna bygga ut systemet. Eller ska man sikta på en två kanalare först och sedan investera i en 7.2 i framtiden om det blir aktuellt med att bygga ut systemet? Alltså fördelar/nackdelar mellan en ren två kanalare mot en 7.2 i detta fall. Hoppas ni förstår funderingen!



#9

Postad 14 oktober 2015 - 05:19

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Musik är det främsta syftet och planen men vill ha möjligheten att i framtiden eventuellt bygga ut till 5.1 eller lägga till sub. Vad är största skillnaden mellan 7.2 och två kanalaren jag länkat? Förlorar man mycket i ljudkvalité på att köra 7.2 receivern istället för två kanalaren? Vill som sagt ha möjlighet till spotify, radio och i framtiden eventuellt kunna bygga ut systemet. Eller ska man sikta på en två kanalare först och sedan investera i en 7.2 i framtiden om det blir aktuellt med att bygga ut systemet? Alltså fördelar/nackdelar mellan en ren två kanalare mot en 7.2 i detta fall. Hoppas ni förstår funderingen!

Finns lite olika åsikter om det.
Surroundreciever ger generellt mycket för pengarna p.g.a. stora produktionsvolymer och till viss del andra marknadsförutsättningar. Du får lite av allt som inbyggd dac, visst nätverksstöd och stöd för massvis med olika format.

Redigerat av mudde, 14 oktober 2015 - 05:20.


#10

Postad 14 oktober 2015 - 08:10

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 1

De hemmabiostärkare jag har hört låter tråkigt till musik. Yamaha Aventage 810 och 1020 och Onkyo 608.

 

Om du inte ska ha ett dedikerat biorum så föreslår jag en budget biostärkare (om du nu vill köra surround också) med preout och en två-kanalare med en sk bio-ingång.

 

Då funkar två-kanaleren som slutsteg när du kör bio-ljud och som stereo när du lyssnar på musik. Går ju alltid att bygga ut efter hand men se isf till att de har rätt in och utgångar innan du köper något.



#11

Postad 14 oktober 2015 - 15:21

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
När man läst olika trådar verkar det som den allmänna åsikten är att en två-kanalare i samma prisklass som en biostärkare då ger två kanalaren bättre ljud till musik.
Så ottovonkopp tycker hag är inne på rätt spår köp en biostärkare med pre-out eller en tvåkanalare med bio ingång tror det heter main in ibland också. Men se till att det är lätt att ställa om hade en förstärkare där det var en omställare på baksidan för att köra förstärkaren som slutsteg eller inte.

#12

Postad 16 oktober 2015 - 14:59

johansjoo
  • johansjoo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Såg denna idag på dustin:

 

https://www.dustinho...igh-gloss-white

 

Är den något att rekommendera? Jämfört mot Dali Zensor 5 då. Lite dyrare än budget men kanske värt pengarna?



#13

Postad 20 oktober 2015 - 19:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Såg denna idag på dustin:

 

https://www.dustinho...igh-gloss-white

 

Är den något att rekommendera? Jämfört mot Dali Zensor 5 då. Lite dyrare än budget men kanske värt pengarna?

 

De där du länkade till är bra. Men är det inte styckepris? Om du söker Canton så finns ett par riktigt goda RC-A i Västerås på blocket för sjukligt låga 5500kr... De är i alla dagar i mina öron ett bättre val. Dessutom slipper din stärkare att driva basen eftersom RC-A har ett slutsteg inbyggt. Eventuellt om damen din motsätter sig färgen så ber du henne betala mellanskillnaden.   :D  ;)



#14

Postad 25 oktober 2015 - 17:48

compost76
  • compost76
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Har en Yamaha R-N500 och är mycket nöjd, funkar riktigt bra med spotify connect, det enda jag saknar är

möjligen inbyggt wifi.

 

Ljudet tillsammans med mina canton gle 490 är riktigt trevligt, och för det paketet betalde jag knappt 8000 kr.



#15

Postad 29 oktober 2015 - 18:52

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Den som heter r-n602 har inbygt wifi. Annarsclika

#16

Postad 29 oktober 2015 - 21:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Här är ett system med ett par år på nacken. Viss prutmån finns kanske. Om jag bodde mindre skulle ett sådant system vara optimalt.

 

1. Högtalare, förstärkare m kabel 6500kr

http://www.blocket.s...3.htm?ca=11&w=3

 

2. Sub 3.400kr

http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=3

 

= 9900kr, lägg sista hundringen på en vinare till installationskvällen.

 

Kör du mediaspelare kopplar du audio till stärkaren och hdmi till TV´n. 

 

Lycka till.  :)


Redigerat av PML73, 29 oktober 2015 - 21:16.


#17

Postad 26 december 2015 - 22:56

johansjoo
  • johansjoo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har nu införskaffat en Yamaha rx-v779 på BF och i dagarna ett par Dali zensor 5 efter en sväng till hifi-klubben. Lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Hur kopplar jag in tv ljudet så det kommer via högtalarna, går det med hdmi eller behövs optisk/coaxial kabel för att få över ljudet? Kör mycket play via chromecasten (då Telia tv via fiber ej funkar och inväntar tekniker för lösning) men lyckas inte få ljudet till högtalarna. När Telia tv sedan funkar, går det att koppla den via receivern? Hur kopplar jag det enklast helt enkelt?

Sedan en angående banankontaker, hur får jag in dem införstärkaren? Har googlat lite och läst att plastbitar kan behöva plockas bort, stämmer det? Har idag kopplat med kabeln rakt in och skruvat åt.

Andra tips och råd att tänka på mottaget gärna :)

Tack på förhand!

#18

Postad 27 december 2015 - 21:06

johansjoo
  • johansjoo
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har idag testat att koppla i förstärkarens AV5 från tv:n men ej lyckats få något ljud. Även testat att koppla chromecasten direkt i receivern men då funkade endast youtube, svtplay/viaplay och tv4play säger att något är fel med internetanslutningen men SVT/viaplay/tv4play bakgrunden syns som vanligt och visar att den är ansluten men buffrar bara vid start och kommer inte igång. Efter när jag stoppar tillbaka chromecasten i tvn:s hdmi uttag kommer inte längre något ljud med ens i tv-högtalarna vid casting utan bara bild. Tips på lösningar eller idéer vad som kan vara fel?

#19

Postad 27 december 2015 - 23:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kör man hemmabioförstärkare på straight så påverkas inte signalen alls. Därmed får man effekt som för en rätt ok tvåkanals för mindre pengar, som dessutom kan göra mycket mer. Finns blindtester som stödjer detta :)




Även taggad med hifi, golvhögtalare, receiver, förstärkare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.