Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton ergo dc 91: byta midbasar

10 svar till detta ämne canton ergo mellanregister diy
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo 91 DC (Golvhögtalare) 1 8,33 (5) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 08 december 2015 - 06:57

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej! Fick tag i ett par lite defekta Canton Ergo dc 91 på begangnatmarknaden för ett bra pris. Mellan registret på den ena högtalaren är dock deffekt och skulle behöva få tag på en ny av dessa men lyckas inte hitta någon marknad för dessa?

Finns det annars bra/billigare ersättningselement som kan ersätta dessa? 

Högtalaren mäter 5,25" med 4 ohm impedans

Postad 08 december 2015 - 08:05

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

En vän köpte nytt mellanregister via Paus(butik i sthlm) för dryga 600 vad jag minns. Runt tusenlappen så löder de också tror jag.

Det är fina burkar det där. Köp inte annat än av Canton specat material. Detta mellanregister är ganska hårt ansatt mellan 300 till dryga 3000kHz. Visst kan det fungera hjälpligt men du går med största sannolikhet miste om varför gamla Canton Ergo är så bra. Ring Canseda, de importerar. Lycka till.  :)

Postad 08 december 2015 - 08:06

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hittade dessa vilket nästan stämmer med mått samt skruvfästen

http://www.hifikit.s...eter/w14rc25-04

En vän köpte nytt mellanregister via Paus(butik i sthlm) för dryga 600 vad jag minns. Runt tusenlappen så löder de också tror jag.

Det är fina burkar det där. Köp inte annat än av Canton specat material. Detta mellanregister är ganska hårt ansatt mellan 300 till dryga 3000kHz. Visst kan det fungera hjälpligt men du går med största sannolikhet miste om varför gamla Canton Ergo är så bra. Ring Canseda, de importerar. Lycka till.  :)

Tack ska kolla upp detta!

Postad 08 december 2015 - 08:16

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Nejnejnejnej... För det första måste du då köpa två nya mellanregister för att de ska matcha varandra. Sedan så visar spec på hifikit INGENTING om att det passar dessa högtalare med delningsfilter och känslighet.

Jag är galen i äldre Canton Ergo och har haft ett par 91:or. Sålde enkom pga tidigare platsbrist.

Ring Canseda, de ligger i södra delen av Sverige. Men kan skicka paket givetvis. Haft bra support där tidigare gällandes RC-L och Pro-Ject.

Eller så använder du de fungerande 91DC som center och köper ytterligare ett par som frontar...  ^_^

Redigerat av PML73, 08 december 2015 - 08:17.

Postad 08 december 2015 - 08:20

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Nejnejnejnej... För det första måste du då köpa två nya mellanregister för att de ska matcha varandra. Sedan så visar spec på hifikit INGENTING om att det passar dessa högtalare med delningsfilter och känslighet.

Jag är galen i äldre Canton Ergo och har haft ett par 91:or. Sålde enkom pga tidigare platsbrist.

Ring Canseda, de ligger i södra delen av Sverige. Men kan skicka paket givetvis. Haft bra support där tidigare gällandes RC-L och Pro-Ject.

Ringde canseda och tyvärr hade dessa gått ur produktion  :(  Så de berättade att alternativet var att skicka elementet till tyskland för omkoning vilket skulle gå på 1250 + moms vilket jag inte är så sugen på. Har du förslag på någon annan lösning? 

Postad 08 december 2015 - 10:14

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Ringde canseda och tyvärr hade dessa gått ur produktion  :(  Så de berättade att alternativet var att skicka elementet till tyskland för omkoning vilket skulle gå på 1250 + moms vilket jag inte är så sugen på. Har du förslag på någon annan lösning? 

Ojojdå, den var otippad. Kolla med ebay.de Jag har sett lösa högtalare från flera modeller.

Annars så ligger ett par 91 DC för 111Euro ute nu. Då har du ett perfekt Front/Center-balans när du är redo för flerkanal... 

http://www.ebay.de/i...98AAOSw7FRWYf-t

Synd på annars så rara ärtor.

Redigerat av PML73, 08 december 2015 - 10:15.

Postad 08 december 2015 - 15:54

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0
Sätt i rätt element eller skrota. Byta till fel element i en så fin högtalare är en dödssynd, som att styla en BMW 320 som en M3

Postad 08 december 2015 - 16:36

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Tycker det känns trist med, men vad ska man göra :unsure: Någon som har någon vetskap vilka mer satelit/centerhögtalare dessa element sitter i, ifall man skulle komma över dessa på begagnatmarknaden? Eller om det finns likartade element av något slag? 

Postad 08 december 2015 - 16:46

Mirkat
  • Mirkat
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Ojojdå, den var otippad. Kolla med ebay.de Jag har sett lösa högtalare från flera modeller.

Annars så ligger ett par 91 DC för 111Euro ute nu. Då har du ett perfekt Front/Center-balans när du är redo för flerkanal... 

http://www.ebay.de/i...98AAOSw7FRWYf-t

Synd på annars så rara ärtor.

De gör ju de :unsure: Haha, nja känns bökigt och osäkert att handla frakta dessa?  :huh: Vet du om det finns några likartade canton-element (samma serie?) i satellit-/centerhögtalare att få tag på? Ett köp från Tyskland skulle väl i så fall vara lite mer motiverande  :rolleyes: Har du data för dessa element?

Postad 10 december 2015 - 07:19

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

De gör ju de :unsure: Haha, nja känns bökigt och osäkert att handla frakta dessa?  :huh: Vet du om det finns några likartade canton-element (samma serie?) i satellit-/centerhögtalare att få tag på? Ett köp från Tyskland skulle väl i så fall vara lite mer motiverande  :rolleyes: Har du data för dessa element?

Jag handlar på ebay flera ggr per år. Det är en liten peng och finns säkert någon billigare. Du köper ju två par högtalare för priset av ETT element i Sverige. Lycka till. Tidig julklapp.  :)

Och då har du redan en perfekt center till grymma flerkanalsriggen... :wub:

Redigerat av PML73, 10 december 2015 - 09:23.

Postad 10 december 2015 - 09:22

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Sätt i rätt element eller skrota. Byta till fel element i en så fin högtalare är en dödssynd, som att styla en BMW 320 som en M3

Snarare Lada Samara till en BMW M3  :o  :lol:

Även taggad med canton, ergo, mellanregister, diy

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.