Postad 10 March 2025 - 09:14
Postad 15 March 2025 - 07:52
Kizzy,
ja Kipsch är ju nästa diametral i klangskillnad mot Canton. Även om Chrono är mer "up front" än tidigare serier hos Canton. Jag vill minnas att det även finns stora skillnader bland Klipsh modeller. Just med avseende på framfusigheten i diskant/mellanregistret. De kommer nog att uppfattas som basfattiga vid första lyssningarna. När jag för några år sedan lyssnade genom ett antal Klipsch en eftermiddag. Så var det faktiskt inte priset som avgjorde vad som föll mig i smaken bäst. Utan det var faktiskt en mellanmodell för runt 15-20k. Prisspannet låg i nypris mellan 7k till 50k. Kan ha att göra med att förstärkeriet inte räkte till för de största. Men bäst tonal balans i ljudet var de som var tredje billigast i butiken.
En rolig grej med Klipsch är ju hur effektkänsliga de är. Det kommer att ljuda rejält högra i biogrottan. Som vanligt, du måste tyvärr ut och jämföra själv. Alla har vi lite olika referenser.
Berätta gärna hur processen fortskrider.
Postad 15 March 2025 - 08:37
https://www.audiosci...-by-erin.47632/
https://www.audiosci...-by-erin.44997/
Som vanligt kan man ignorera kommentarer i stil med ”messy mids” osv. En del som skriver där har inte koll på hur mätningarna ska tolkas och/eller vad som är verkliga problem och inte.
En lite äldre (och billig) modell:
https://www.audiosci...r-review.12138/
Inte direkt klockren, dvs ungefär som många äldre Klipsch.
Postad 17 March 2025 - 14:38
Som du säger är det alltid bäst att åka och lyssna på högtalarna. Men eftersom jag letar begagnat så kan det bli lite svårare och där jag bor har vi inte heller någon butik som säljer Klipsch.
Jag är inte heller en audiofil och har väldigt svårt för att bestämma mig och blir lätt osäker på mitt eget omdöme. Så jag föredrar om någon säger att det här är en bra högtalare och kommer funka bättre i din bio och kommer kunna spela så högt så du blir nöjd. Kanske lite konstigt men så funkar jag och är nöjd så länge där inte är något missljud som jag har just nu i ett av elementen.
Postad 17 March 2025 - 18:04
Rolig resa det där, Klipsch o även JBL är svinroliga tycker jag.
Postad 20 March 2025 - 17:25
Eller gör som jag och manga andra, köp tre stycken PA-högtalare, tex. Behringer B212/215XL och skratta hela vägen till banken.
Postad 22 March 2025 - 10:53
Postad 28 March 2025 - 13:39
Ah, gällande PA-burkar... Så kan jag inte nog rekommendera RCF och deras aktiva modeller. Håller ihop ljudet helt rasande fantastiskt, även i hemmamiljö.
Men då skrattar man kanske inte HELA vägen till banken ... ![]()
Postad 28 March 2025 - 15:44
Men då skrattar man kanske inte HELA vägen till banken ...
Hehe, nej det är alldeles sant. Men det kanske dyker upp något intressant på diverse begsajter.
Min tanke var blott att nå så god nöjdsamhet som det bara går ljudmässigt. Och då, för egen del. Har varken pris eller form någon betydelse. Tur som attans att jag blev supernöjd med RC-L(utan galler) ![]()
Även taggad med Klipsch, Canton, Vento, Chrono
|
Ljud →
Högtalare →
Ny centerStartad av Askungen , 09 Jan 2026 |
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →