Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla XTZ 12.17 eller dubbla BK Monolith?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 april 2016 - 10:05

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

Spånar lite inför nästa uppgradering och bestämt mig för att det är dags för dubbla subbar...för mig är det mestadels film som gäller, så tryck med kvalitet är viktigt.

Prismässigt blir det nästan exakt samma peng om jag vill ha dubbla xtz 12.17 eller dubbla bk monolith. Jag antar att det finns några som har en dubbel xtz uppsättning hemma, men jag vore nyfiken på vad folk skulle tro om bk högtalarna. Jag har tidigare haft en bk 10 tummare hemma och tyckte den var mycket trevlig till min dårvarande stereo uppsättning.

http://www.fyndborse...2.17-matt-black

http://www.bkelec.co...monolith-df.htm

Postad 27 april 2016 - 16:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 520 inlägg
  • 0

Jag tror att det är hugget som stucket.

Frontfire mot downfire.. Om det nu har nån betydelse map småbarn och så.

Eller om man vill se elementet.

Tryck och ljudmässigt tror jag inte att det är någon megaskillnad.

Postad 27 april 2016 - 16:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 099 inlägg
  • 0

Hur står dom sig prismässigt (tanke på frakt o annat för BK)

Postad 27 april 2016 - 17:22

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

Bakerman: Haft både DF och FF, spelar ingen roll. Dotter är uppfostrad....och 22 år! :-)

johan b-lund:

XTZ = 12 980 kr fraktfritt, går att pruta lite.

BK = 10 744 kr, frakt för 1 st är 840 kr. Vet inte frakten för 2 st subbar, men kan tänka mig att det kanske går att pruta ned så det kanske bara blir 1 frakt dvs totalt = 11 614 kr. OBS! Dagens pund kurs!

Sammantaget kommer det kanske inte skilja så mycket.

Postad 28 april 2016 - 07:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 099 inlägg
  • 0

Jag kan inget om subsen i fråga och prisfrågan kom för jag rekomenderar att klämma in en Antimode/minidsp + mic om du ska köra med 2 subs :)

Du kommer inte att ångra dig!!

*edit*

Såg att du bor i Ystad, jag har en minidsp 2x4 balanserad som ligger och skräpar.

Om du vill kan du låna hem den ett tag o testa.

Redigerat av johan b-lund, 28 april 2016 - 07:15.

Postad 28 april 2016 - 08:16

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

johan b-lund: Tack och jo, jag har tänkt något åt det hållet också. Befinner mig utomlands en längre tid, men tack för erbjudandet!

Postad 30 april 2016 - 16:35

Saturnus
  • Saturnus
  • Beroende

• 1 495 inlägg
  • 0
Köpte min andra Monolith DF+ för några månader sedan. Kombinerade anrättningen med en Antimode 8033s-II. Kunde inte vara nöjdare! Tips: köp av BK på EBay så slipper du vänta så länge som jag fick göra. Beställde via email och då hade de två veckors produktionstid. Handbyggd i England. Ca 7.700 kr ink frakt.

Postad 30 april 2016 - 17:36

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

Saturnus: Ah, tackar bra med tipset om ebay...blir att snegla på + modellen också! Antimode är tanken också.

Postad 30 april 2016 - 18:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Beroende

• 1 495 inlägg
  • 0
Förmodligen räcker den vanliga Monolithen långt. Särskilt om man har två stycken. Pressar inte mina nämnvärt. Ska bli kul att se vad du väljer och hur det låter!

Postad 30 april 2016 - 19:20

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

När det är dags blir det en liten "offert" och se vad vi hamnar på i skillnader på modeller och märken. Det enda jag funderar på är väl hur musik kommer låta med dubbla 12 or. Iofs har jag idag en Paradigm PS1200 och tycker den fungerar till både musik och film, men man måste uppgradera då och då. Inköp blir det först senare av året är utomlands och jobbar ett tag till.

Postad 30 april 2016 - 20:46

Saturnus
  • Saturnus
  • Beroende

• 1 495 inlägg
  • 0
Monolithen som modell har hängt med en del år, säkert 10. En finne testade då en gäng subbar, bl a Monolithen och den fick väldigt bra mätvärden (utomhus). Bl a var den s k grupplöptiden låg och subben beter sig nästan som en portad sub. Jag kör mycket konserter och är supernöjd med hur tight den låter.

Postad 01 maj 2016 - 16:25

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

Låter bra det...hittade tråden med testet utomhus, inte illa!

Ingen aning om varför det blir smuf storlek på texten nu....

Redigerat av Hooch, 01 maj 2016 - 16:28.

Postad 01 maj 2016 - 19:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

När det är dags blir det en liten "offert" och se vad vi hamnar på i skillnader på modeller och märken. Det enda jag funderar på är väl hur musik kommer låta med dubbla 12 or. Iofs har jag idag en Paradigm PS1200 och tycker den fungerar till både musik och film, men man måste uppgradera då och då. Inköp blir det först senare av året är utomlands och jobbar ett tag till.

Spelar ingen roll om det är musik eller film. Man tjänar ljudmässigt på att ha två eller ännu flera subwoofrar hemma om man är duktig på att hitta akustiskt bra platser för dem.

Postad 02 maj 2016 - 09:46

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 983 inlägg
  • 0

Låter lovande...

En annan sub jag missat är en maffig 15 tummare....Klipsch Reference R-115SW, ser att den hamnar på 6000 kr (för 1 st) inkl. frakt via Tyskland.

https://www.prisjakt...t.php?p=2801159

Redigerat av Hooch, 02 maj 2016 - 09:57.

Postad 02 maj 2016 - 16:14

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

Låter lovande...

En annan sub jag missat är en maffig 15 tummare....Klipsch Reference R-115SW, ser att den hamnar på 6000 kr (för 1 st) inkl. frakt via Tyskland.

https://www.prisjakt...t.php?p=2801159

Också ett vettigt alternativ.

R-115SW (och 112SW) tillhör lite samma kategori som BK Monolith(+), SVS lite enklare modeller och XTZ:s bättre som bra prissatta subbar som både låter och mäter bra.  Amerikanerna har också drösvis av dessa typer, men många är dyra att frakta hit med tull+moms.

Vilken som är bäst för dig av dessa är svårt att veta utan att provspela i ditt rum.

De flesta andra subbar (inkl. "högtalarmärkessubbar" och "musiksubbar") i prisklassen är annars ganska dåliga saker med obefintlig djupbas och ofta hög dist vid ganska måttliga ljudvolymer (det senare kallas "musikalitet" i reklammaterialet" :) ).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.