Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Slutstegsbygge Hypex av Joppe Apa

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 januari 2018 - 06:31

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Kommentarer till Slutstegsbygge Hypex av Joppe Apa

#2

Postad 17 januari 2018 - 06:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ser ruskigt kul ut, se till att lägga ut mer bilder på projektet eftersom det framskrids.

#3

Postad 17 januari 2018 - 18:30

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Ser ruskigt kul ut, se till att lägga ut mer bilder på projektet eftersom det framskrids.

 

Ja, det här blir nog framför allt ett roligt projekt. Förutom att borra hål, terminera och löda lite kabel ska det väl inte ta så lång tid, tänker jag. Det kommer fler bilder efterhand, men jag har inte fått alla grejer än. Hade tänkt ägna min lediga vecka 6 åt detta. Om jag kan hålla mig.



#4

Postad 18 januari 2018 - 10:19

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Chassit ska komma med FedEx imorgon, ska bli väldigt spännande. Har förhört mig om omeloxering till guldfärg hos ett lokalt företag. Tyvärr vill de ha 2000 för jobbet, vilket är mer än vad chassit kostar ...

#5

Postad 20 januari 2018 - 07:52

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Apropå byggen. Har en god vän som bygger ett galet A-steg med O/E-convert(toslink) att fästa på baksidan av bredbandshögtalarna. Dvs han ska styra signalen från ett försteg med varsin fiber tlll högtalarna.  :)



#6

Postad 22 januari 2018 - 22:07

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Väldigt läckert, är det dyrt att få en CNC fräst logga? Eller gör du det själv? Peter

#7

Postad 23 januari 2018 - 09:19

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Väldigt läckert, är det dyrt att få en CNC fräst logga? Eller gör du det själv? Peter

 

Tack! Företaget som gör chassit (https://www.modushop.biz/site/) tar 20 euro för det, plus 22% moms. Så inte så dyrt, de tar faktiskt mer betalt för att borra hål. Kolla på fliken "customizations". 



#8

Postad 01 februari 2018 - 16:14

legion123
  • legion123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Aluminium spricker ganska lätt
om man har fel typ av radie
Det ser ut att vara ganska tjock alu
Jag rekommenderar att använda 6x plåtens tjocklek i radie
På stansen

#9

Postad 01 februari 2018 - 22:46

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Aluminium spricker ganska lätt
om man har fel typ av radie
Det ser ut att vara ganska tjock alu
Jag rekommenderar att använda 6x plåtens tjocklek i radie
På stansen


Ja, jag både misstänkte och märkte det... 6 x tjockleken skulle innebära 48 mm radie. Lite för stort, då får de inte plats. Har bestämt mig för att köra på koppar istället, 5x25 mm. Lättare att böja, och eftersom koppar leder värme nästan dubbelt så bra som alu, så blir värmeledningsförmågan ungefär densamma. Lite fundersam över om kopparen kommer att bilda ett galvaniskt element ihop med aluminiumet, men det senare är ju anodiserat på alla anliggningsytor, så det borde inte bli ett problem.

#10

Postad 29 september 2018 - 22:11

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Wow! Otroligt fint och detaljerat bygge! Smart lösning med fördröjning på stegen men går det inte att lura fram en grupp till eller öka kabelarean så du kan köra 16A? Synd att ligga på marginalen om du drar på lite :-)

#11

Postad 30 september 2018 - 10:43

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Wow! Otroligt fint och detaljerat bygge! Smart lösning med fördröjning på stegen men går det inte att lura fram en grupp till eller öka kabelarean så du kan köra 16A? Synd att ligga på marginalen om du drar på lite :-)

 

Tack Thomas! Alltså, jag har redan 3x10 A dedikerat till teknikskåpet, det innebär ju 6900 möjliga watt. Det handlar väl mer om hur jag fördelar effekten. Och idag har jag en grupp utan relä, som försörjer det mesta utom efffektstegen. Andra gruppen går via ett relä, hanterar Labsteget och lite annat som kan slås av helt, som MiniDSP:n. Tredje gruppen går via ett annat relä, och ska dedikeras helt till mina egna slusteg. Det hade väl gått att dra 2,5 mm2-kablar och byta säkring för att få fram 16 A för lite mer marginal, men reläna (reläena? reläen?) klarar bara 10 A, och säkringarna i Supra-strömlisterna klarar bara 10 A, så det hade behövts en ganska rejäl uppgradering för denna lilla extra marginal.

 

Problemet med att säkringen löste ut vid uppstart uppstod när jag hade Labsteget och mitt egna steg kopplade till samma grupp. Och jag har läst att Hypex' transformatorer gärna också drar mycket effekt i uppstartsögonblicket, så därför tänkte jag göra denna lösning för att försöka koppla mig förbi just det problemet.

 

För övrigt drar Labsteget max 4300 W vid maxbelastning (klippningsnivå, sinusvåg), då räcker det inte ens med en 16 A-grupp. Men det är märkt "1700 W", vilket enligt manualen är vad det drar vid 4 ohm, 1/3 belastning. Så det är nog en rimligare förbrukningssiffra att räkna med, nominell förbrukning. Om man på samma sätt räknar med att Hypexstegen rimligen drar runt 1/3 av maxeffekt vid normalhög belastning, borde nominella strömförbrukningen snarare ligga runt 11-1200 W, vilket ju inte innebär några problem. Har mailat Hypex för att försöka få lite äkta siffror på detta. Jag är trots allt varken elektriker eller ingenjör.



#12

Postad 01 oktober 2018 - 15:37

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Har fått svar från Hypex’ support. De skriver så här:

’Typically the amplifier power draw is about 1/8th of the rated power during normal listening, to about 1/3rd during heavy use. So combined with the idle and heat losses in the supply you would not exceed the 2300W (230x10).

The start-up delay between the PSU is certainly recommended.’

Det känns ju betryggande, då är jag inne på rätt spår och kan sova lite tryggare om natten.

Har för övrigt dragit igång nästa bygge nu, genom att lägga en beställning på Conrad på div kontakter, kablar, krympslang och annat!

#13

Postad 01 oktober 2018 - 18:25

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Har fått svar från Hypex’ support. De skriver så här:
’Typically the amplifier power draw is about 1/8th of the rated power during normal listening, to about 1/3rd during heavy use. So combined with the idle and heat losses in the supply you would not exceed the 2300W (230x10).
The start-up delay between the PSU is certainly recommended.’
Det känns ju betryggande, då är jag inne på rätt spår och kan sova lite tryggare om natten.
Har för övrigt dragit igång nästa bygge nu, genom att lägga en beställning på Conrad på div kontakter, kablar, krympslang och annat!


Gott! Har du tre 10A att fördela mellan också så känns det ju lugnt. Nu följer jag även denna tråd så jag inte missar när uppdateringarna kommer

#14

Postad 09 november 2018 - 21:36

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Otroligt snygga frontar! Ser riktigt crisp ut!

#15

Postad 11 november 2018 - 09:33

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Mycket proffsigt bygge som ger grym inspiration 👍Proffsigt

#16

Postad 11 november 2018 - 11:06

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Fronterna blev riktigt fina i både färg och form!! 👍🏼😄

#17

Postad 11 november 2018 - 12:08

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Otroligt snygga frontar! Ser riktigt crisp ut!


Mycket proffsigt bygge som ger grym inspiration Proffsigt


Fronterna blev riktigt fina i både färg och form!!


Tack, killar! Kul att få beröm. Det är faktiskt väldigt kul att bygga de här slutstegen. Hade gärna byggt ett par nCore-baserade monoblock till vardagsrumsstereon nu direkt, men måste spara lite pengar till försteg. Och carportbygge.

Återkommer med lite snyggare bilder på färdiga steg så snart reläna kommit och monterats.

#18

Postad 12 november 2018 - 14:49

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Snyggt!

#19

Postad 22 november 2018 - 12:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Fasen, riktigt snyggt

#20

Postad 22 november 2018 - 20:07

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Snyggt!

 

 

Fasen, riktigt snyggt

 

Tackar! Bra låter de också!



#21

Postad 23 november 2018 - 19:42

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Var köpte du satserna och kostnad totalt?

#22

Postad 23 november 2018 - 23:01

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Var köpte du satserna och kostnad totalt?


Elektroniken kommer från https://www.hypexshop.com, chassina från https://www.modushop...te=common/home. Du kan ganska lätt se priserna på dessa sidor, tänk bara på att det tillkommer moms om ca 22%. Hålborrning, cnc-gravering och tryck kostar en del extra, vilket man också kan se på Modushops sida. Sedan tillkom en hel del smågrejer som skruvar, distanser, uttag, strömbrytare, kablar, kabelskor etc. Det mesta i den vägen hittar man hos conrad.se. Totalt landade det för mig på knappt 9.000 per låda. Inte jättebilligt, men man kan få till det billigare med t ex enklare chassi. Ganska prisvärt jämfört med oem-lådor, se t ex Nads M27 som också är byggd på Hypexmoduler. Och mycket roligare!

#23

Postad 20 februari 2019 - 11:17

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Imponerande! :-)

#24

Postad 21 mars 2020 - 12:45

zyber-a
  • zyber-a
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Det är sånt här som imponerar mig. Inte färdiga grejer för 100 tusentals kronor. Skitkul att se.

#25

Postad 23 mars 2020 - 17:29

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Det är sånt här som imponerar mig. Inte färdiga grejer för 100 tusentals kronor. Skitkul att se.


Tack, vad trevligt att du skriver så! Tycker nog också att den låter och ser ut som ett betydligt dyrare steg, vilket är lite av en bonus.

#26

Postad 15 april 2020 - 21:49

Dogie
  • Dogie
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Kul bygge.


Redigerat av Dogie, 15 april 2020 - 23:25.


#27

Postad 06 juli 2020 - 17:04

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Så läckert! Men min erfarenhet är att det inte alltid billigare att bygga själv, men det är ett stort nöje att ha gjort det själv och få det så som man vill ha det! Du är duktig du, hatten av! 😃

#28

Postad 17 maj 2023 - 13:54

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Grymt imponerad vilket bygge.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.