Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Funkar centerhögtalare bättre med en modern receiver som klarar Atmos osv?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2021 - 20:34

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

I min nuvarande "hemmabio" tycker jag att centerhögtalaren snarast försämrade ljudupplevelsen. Det kändes som att nästan allt ljud kom från centern och väldigt lite från höger- och vänsterhögtalarna, trots försök att justera volymen på de olika högtalarna. Ljudupplevelsen och framför allt dialogen blev bättre utan någon centerhögtalare alls. 

Nu har jag flyttat och tänkte i första hand uppgradera mitt system med en modernare skärm (större TV eller projektor). Jag inser då att min receiver är för gammal för att klara högre upplösning / 4K liksom de nyare ljudformaten.

Jag undrar nu om en ny receiver också kan råda bot på mitt tidigare problem med dålig balans mellan center- höger- och vänsterhögtalarna? 

Min nuvarande receiver Yamaha RX-V2700 klarade Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby Digital EX, DTS ES, men trots det tyckte jag för mycket fokus hamnade på centerhögtalaren.

Som fronthögtalare (vänster/center/höger) användes Gallo a'Diva

Bakom användes två Gallo Nucleus Micro Ti

Och så en Gallo-sub på det

Var tror ni felet ligger? Eller ännu hellre - vad är en vettig lösning? 

Postad 18 August 2021 - 21:44

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0

Jag förstår hur du menar. 
det kommer inte bli bättre med annan receiver eller annat ljudsystem. 
du har lika högtalare i fronten, men det du beskriver låter som olika tonkurvor mellan H/V och C. 
kompensation skulle kunna vara en väg framåt, så möjligen en receiver med Dirac eller liknande. 
men att köra utan center är ofta bättre så länge du inte sitter till så att det låter mest utanför bilden. Går att mildra med kraftig invinkling. 

Redigerat av Bubben141, 18 August 2021 - 21:53.

Postad 18 August 2021 - 22:04

k-i
  • k-i
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jag kollade på den här videon och sen kopplade jag bort min center. Allt blev magiskt mycket bättre. Sitter iofs precis i sweetspot när jag ser på film. YMMW.

https://www.youtube....h?v=ILFo9zLGqzI

Postad 19 August 2021 - 14:21

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Tack för era svar! Behåller med andra ord min setup på 4.1 och kan inte förvänta mig att en ny receiver löser problemet med att huvuddelen av ljudet kommer via centern. Funkar fint för mig. 

Kanske helt enkelt läge att hitta en vettig skärm / projektor som inte är 4K istället... Budgetlösning men helt ok för mig. Tips?

Postad 19 August 2021 - 14:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Det som kan vara bättre på receivers med Dolby Atmos gällande centern är uppmixning av 2.0, där Dolby Surround Upmixer har avsevärt bättre kanalseparation än Dolby Pro Logic II och DTS Neo:6. Nackdelen är att det blir mer aggressiv spridning av diffust ljud till surroundhögtalarna än med föregångaren, samt att man förlorar de inställningsmöjlighter man har med Dolby Pro Logic II Music.

Sedan finns det ju äldre receivers som inte tillåter olika delningsfrekvenser för olika kanaler, vilket också gör skillnad. Men det gäller ju nyare receivers överlag.

Det stora problemet med centerhögtalare oavsett konstruktion är ju placeringen som lätt förvränger ljudbilden. Det är svårt att komma ifrån om man inte har LCR-högtalare bakom duk.

Postad 19 August 2021 - 21:47

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Eller kan jag vinna på att ställa alla mina tre a’Diva-högtalare lite tajtare: L och R precis i utkanten av skärmen och Centern i mitten förstås? Hade tidigare lite större spridning på högtalarna. Men upplevde samtidigt att det inte var så mycket ljud från L och R då…

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.