Köpte precis en Denon AVR-X4300H och vad jag förstår är det en 9.2 förstärkare om det nu stämmer?
Min fråga är hur gör jag om jag vill ha fler kanaler 11 eller 13?
Förstår inte 7.2.4 och allt som står.
Tacksam för svar👍🏻
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 06 January 2024 - 12:54
Hej ny i detta forum och har en fråga.
Köpte precis en Denon AVR-X4300H och vad jag förstår är det en 9.2 förstärkare om det nu stämmer? Min fråga är hur gör jag om jag vill ha fler kanaler 11 eller 13? Förstår inte 7.2.4 och allt som står. Tacksam för svar👍🏻 Postad 06 January 2024 - 15:08 Välkommen. Postad 06 January 2024 - 21:35 7.2.4 betyder
7 vanliga kanaler 2 subbasar 4 Atmos högtalare, Antingen i taket eller ovanpå de vanliga högtalarna riktade uppåt.
7 vanliga är höger "R",center "C" och vänster(L) högtalare fram, höger (Rs) och vänster (Ls) surround samt höger (Rrs) och vänster (Lrs) bakom dig. Det inom citattecken eller parentes är de som brukar stå på försteget eller förstärkaren där kanalerna finns.
4 Atmos högtalare: Right top front (Rtf), Left top front (Ltf), Right top rear (Rtr) och Left top rear (Ltr)
Ska du ha 13.2 kommer de till två högtalare och de är normalt för Auro 3D. Högtalarna är High center (HC) och Top (T). Top är även benämnd som Voice of God (VoG). Redigerat av hmarkstrom, 06 January 2024 - 21:39. Postad 07 January 2024 - 20:07 @hmar
Hej- hoppas det är ok att jag highjackar tråden snarare än startar en ny tråd om liknande ämne.
@hmarkstrom Du verkar ju väldigt kunnig i detta så jag citerar dig.
Totalt vill jag ha LRC - 2 surround side, 2 surround back, 4 atmos, 2 presence och 2 subbar Jag får inte helt ihop hur detta funkar. Räknas atmos ihop i en egen bank? Alltså LCR + Surround Side och Back = 7 kanaler, sen blir atmos 4 kanaler. Så då räcker en receiver med 7.2.4 (eller en 7.2.2 som kan byggas ut med ett extra slutsteg för 2 kanaler)?
Så följande samma logik som ovan, om jag även vill ha 2 Front Wide eller Presence, så kan jag alltså ha en 9.2.4 receiver?
Eller tänker jag helt fel här? Postad 08 January 2024 - 10:19 Jag passar på att svara. Du har förstått rätt. Den första siffran i sekvensen är för högtalare i baslagret, tänk huvudhöjd. Andra är för lågbas, subwoofers. Tredje för höjdlagret, dvs högtalare som helst sitter i taket men också är enabled, ligger på andra högtalare och spelar upp i taket. Precis som Markström skrev. Ska du ha FW och allt det andra du listar så behöver du mkt riktigt en processor som kan hantera 9.2.4. Ska även tillägga att vissa tillverkare och butiker lägger ihop bas och höjdkanaler och kallar således att deras processor klarar ex minst 13.x där x står för antalet kanaler för subbar. Sen är det ofta också vanligast att så många kanaler kan nås genom att hänga på externa slutsteg. Ex Anthem MRX1140 kallas 11.2 men med pre out 15.2 och kan då hantera upp till 9.2.6. Kikade snabbt på Yamaha och är osäker på om de erbjuder front wide. Deras presence ser ut som atmos, eller misstar jag mig? De uppger också som mest 11.2 vilket inte räcker till 9 kanaler i baslager och 4 i höjd. Redigerat av DPC, 08 January 2024 - 10:36. Postad 29 November 2024 - 15:52
Hej, Vilket sent svar från mig men, bättre sent än aldrig
Är igång här igen.. Yamaha har en "presence" men det är väl inte Atmos. Har för mig de är mer åt Dialogue lift hållet - så en del av informationen som normalt ska ut i center / left right - går istället/också (?) ut i front presence högtalarna.
även ping @hmarkstrom då jag vet att han har koll på just Front Presence.
Varför jag börjar gräva just nu är för att jag behöver bestämma inköpet på receivern nu.. Och det skiljer lite i att köra en 9.2.4 eller 7.2.4 - Den ena med 7 högtalarna för surround, 2 bas och 2 atmos. Den andra för 2 kanaler extra med Front presence eller liknande.
Tack! Postad 29 November 2024 - 16:21
Presence högtalarna kan användas tilll Atmos eller simulerade ljudfält, beroende på insignal och inställningar.
Höja dialogen kan man göra med en funktion som heter "Dialouge Lift" som ska göra att dialogen hamnar högre upp. Aldrig testat så vet inte hur bra det är. Kräver att AI eller nåt av vissa andra ljudprogram är igång också. Postad 29 November 2024 - 16:28 Atmos är objektbaserat format, dvs skaparen vill kunna placera objekt i rummet på en viss plats och riktning, tänk 3d. Sen görs mixar olika, vissa jobbar med objekt, andra kan vara en ex 5.1 som utökas med en upmix tillsammans med takhögtalare. Oavsett så handlar det om att skapa atmosfär och kunna ha ljud som rör sig överallt i rummet.
Jag har inte koll på Yamaha, så där får andra svara. Se Nizzes svar! Bra!
I vissa delar av film så kommer dina främre atmos att samverka med LCR och ge dig ett lyft av ljudbilden. Men det är långt ifrån alla fall det är så. En typisk dialog har inget i taket att göra och den kommer i normalfallet från dina LCR (om det nu inte finns ngt speciellt med Yamaha presence, låter som det i nizzes svar!. Trinnov har möjlighet att omallokera). Jag hade tidigare vanlig duk och högtalare bredvid samt under den. Jag vinklade då min center ngt för att lyfta dialogen. Det gav ngt iaf. Men jag hade mina LR på bra höjd. Det finns inte en möjlighet att ha dina LR bredvid duken?
Att gå till en receiver med 9 kanaler i baslagret kan ge dig front wide (FW), eller möjligen ngt annat som front height som jag inte har erfarenhet av. FW är till för att ibland användas för att placera ett objekt i, eller sy ihop surround med front, eller bredda soundstage för fronten. Beroende på films format och din receiver så får man en del av nämnt eller inget alls. Rätt många filmer har inget implementerat i FW när du kör atmos. Sen finns olika upmixers som använder FW om formatet är typ 7.1 eller 5.1. I de fall FW finns i mixen så ger det ett stort mervärde men jag vill understryka att majoriteten har inget där tyvärr. För front height får ngn annan svara. Redigerat av DPC, 29 November 2024 - 16:29. Postad 30 November 2024 - 10:30 Det är lite komplicerat detta tbh.. Försökte förstå och kolla runt mer men en fråga som uppstod är om Surround Back ens används till Atmos?
Du säger att front presence kan användas ihop med Atmos men det ingår väl inte om man kör Straight och sätter på en Atmos film. Det är väl i så fall om man kör någon slags upmix AI style då? Postad 30 November 2024 - 11:05 Surround back är en del av ljudformatet med uppgiften att ge ljud bakom åhöraren, eller rörelser runt i rummet. Mkt effektfullt om ngt passerar bakåt, från bak till fram eller från sida till sida, samt slutligen bidrar den också till atmosfär i rummet. Den är en del av atmos men också i ett vanligt 7.1 ljudspår.
Jag har byggt i etapper från 5.1 och adderat del för del. Surround back gav mer än jag trodde. Postad 30 November 2024 - 11:08
På Yamaha så konfigurerar man hur många högtalare man har, hjöjdhögtalarna kallas då "presence". Men dom används också som "Atmos". Straight innebär att dom kanalerna som finns på insignalen skickas ut till samma kanaler till högtalarna. Så Atmos in = Atmos ut. Vid färre kanaler in så kan man låta förstärkaren mixa up i dom som inte finns. Kör för det mesta med "surround decoder" på auto och tycker det funkar bra för TV/Film. AI kan bli överdrivet ibland, så den använder jag sällan. Postad 08 December 2024 - 22:31
Om jag förstår rätt: "Höjdhögtalarna används också som atmos" = Om jag har 4 atmos högtalare precis ovanför min soffa. Men jag har också 2 front presence ovanför mina fronthögtalare. insignalen är atmos - och jag kör straight så utsignal blir atmos. Vad händer med de 2 front presence högtalarna? Min gissning är att de inte används alls - korrekt ?
Det jag försöker förstå är om man antingen har 2/4 atmos högtalare (korrekt uppsatta atmos i taket nära åhöraren), eller Front Presence (framme vid LCR men högre upp), eller kan man använda båda samtidigt och isåfall gör det någon skillnad? Det jag hade velat uppnå är att lyckas höjja rösterna lite från front LCR till högre upp (front presence) men samtidigt behålla atmos ljudspåret i mina atmos högtalare ovanför soffan. Postad 09 December 2024 - 00:00
På Yamaha (A8A) finns fyra utgångar till höjdhögtalare. Finns inte både presence- och atmosutgångar. Så insignal och inställningar avgör vad dom används som. Kör du Atmos så är det Atmos. Annars kan man använda dom som presence. Mina sitter monterade mer som presence men funkar som Atmos också. Manualen är kortfattad (som alltid) så kan inte garantera något, men med AI invalt tolkar jag det som att "Dialouge lift" fungerar på Atmos. På Atmos utan AI är det oklart om det fungerar. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |