Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

4 Subs kalibrering med minidsp, REW och chatGPT

Inga svar i detta ämne miniDSP subwoofer REW chatGPT
  • Vänligen logga in för att kunna svara
miniDSP UMIK-1 (Mikrofoner) 1 7.25 (3) 1 390:-
Anthem MRX 1140 (Förstärkare) 1 (0) 53 900:-
1 relaterade trådar

Postad 11 August 2025 - 18:40

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 1

I mitt dedikerade hemmabiorum på 3 × 4 meter har jag fyra subwoofers. Två av dem kan kopplas ihop med mina vänster/höger-högtalare och fungera som inbyggda baselement, men kör jag dem fristående får jag totalt fyra separata subbar.

Min Anthem MRX 1140 har två subutgångar, vilket tidigare räckt eftersom jag aldrig haft fler än två subbar. Under många år föredrog jag långslagig SVS-bas, men numera uppskattar jag mer tight och kontrollerad bas – främst för att slippa fylla rummet med basfällor (jag har redan vinden full om någon är intresserad).

Utrustning:

• Anthem MRX 1140

• 2 × Intelligent Sound IS6 Pro MKII

• 4 × Intelligent Sound IS12

• 1 × miniDSP 2×4 HD

• 4 × Fosi Mono V3

Kopplingen är enkel: en av SUB-OUT från Anthem går till Input 1 på miniDSP.
Från miniDSP går Output 1–4 till varsin Fosi-slutsteg, som i sin tur driver respektive passiva sub. (Har man aktiva subbar hoppar man över Fosi-stegen.)
I miniDSP aktiveras Input 1 och Output 1–4.

På PC:n kör jag miniDSP Console och REW. Jag börjar med svep mellan 30–120 Hz och testar olika placeringar. I mitt rum gav en sub i varje hörn, placerade ca 1 meter in, den bästa utgångspunkten.

Därefter aktiverar jag bara en output i taget på miniDSP och kör REW-svep med time reference för att mäta varje sub individuellt. Jag exporterar mätningarna i textformat och laddar upp dem till ChatGPT.

Resultatet från mätningarna:

• FR: −2.664 ms

• FL: −2.656 ms

• RL: −6.000 ms

• RR: −5.996 ms

Det betyder att RL och RR anländer ~3.34 ms senare än FR och FL.
ChatGPT:s rekommendation blev att ta den senast anländande subben (RL) som referens och lägga till följande delays:

• FR: +3.336 ms

• FL: +3.344 ms

• RL: 0 ms

• RR: 0 ms

Efter att jag lagt in dessa fördröjningar och mätt om i REW fick jag en av de bästa basresponskurvorna jag haft i rummet. Ljudet är nu både jämnt och kontrollerat.

Slutsats:
För den som funderar på att köra flera subbar med miniDSP kan jag säga – ja, det fungerar utmärkt.

Redigerat av parmstig, 15 August 2025 - 07:31.

Även taggad med miniDSP, subwoofer, REW, chatGPT

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.