Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gruppköp av container från Kina (med PRYLAR :P )

71 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 21 oktober 2004 - 00:25

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Ok, vänner. Så här ligger det till.

En idé lades fram av Mr Huhta i denna tråd angående köp av ett helt lass tunga (som i hög vikt) prylar från Kina.

Anledningen till att vi startar en ny tråd i detta ämne är att vi vill ha en renare tråd som det går lättare att läsa, samt att en idé om ett nytt upplägg för detta uppkommit. Jag och Mr Huhta kommer tillsammans att administrera köpet om det genomförs.

Lite ny fakta:
En kompis till mig jobbar på konsultbasis som högtalar-konstruktör för ett svenskt företag som har sin tillverkning av högtalare i just Kina. De har även kontor och personal där nere. De skeppar då och då hem en container med högtalare för försäljning på den svenska marknaden.

Jag diskuterade denna container-idé med honom och la fram förslaget att köpa genom dem i stället, då de kan handla direkt från fabrik och på så sätt pressa priserna. Han återkom idag efter att ha diskuterat detta med sin "uppdragsgivare" och de var tända på idén. Mot 10% på fabriks nettopriset fixar de alltihop. De tar hem prylar från andra tillverkare till sitt lager i Kina. Lastar container, etc. Givetvis tillkommer frakt, moms, etc. Ni vet, de vanliga avgifterna på detta.

En 20 fots container kostar enligt uppgift ca 2000$ från Shanghai till göteborg och det tar 32 dagar att få hit den. Utöver detta tillkommer ca 2500-3000:- i hamnavgifter, etc. En 20 fots containern har innermått L/W/H ca 5.9/2.35/2.38 m. I Denna får man lasta ca 17.5 ton. Källa.

Det krävs dock att vi blir några stycken för att det skall vara värt det för deras del, då de lägger på så pass lite.

De har ingen prislista, men kommer att sammanställa en efter våra önskemål. De som är intresserade av att handla på detta vis gör följande:

Ge förslag på tillverkare och de produkter ni är intresserade av. Gärna med länkar till bilder och information så att andra med lätthet kan vara med och sukta efter dessa prylar. Välj företrädesvis produkter som finns med på nätbutikernas (coem/catty/tim/NY, etc) prislistor. Spamma nu inte alla produkter ni kommer på. Ni har säkert en hyfsat klar bild över vad ni är ute efter. Vet ni inte det så gör lite sökningar i forumet, så kommer ni garanterat få uppslag. Har en person gett ett förslag i tråden behöver inte samma förslag ges igen. Svar på många frågor finns i denna eminenta tråd. Exempelvis hur man får tag på en prislista från coem.

Skicka ett pm till mig om att ni är intresserade att vara med. Ni behöver inte ange av vad, utan endast att ni är just intresserade. :angry:

Lite beroende på hur snabbt det kommer in intresse anmälningar samt förslag på produkter så kommer jag inom kort att sammanställa detta och skicka det vidare så att vi får en prislista. Anledningen till att vi skall försöka hålla oss till nätbutikernas listor, är att jag vill kunna skicka med en referens på vad vi får betala på annat håll. Kan de inte gå under "lägsta pris hos nätbutik" är det ointressant. Jag kommer i tråden att meddela när jag fått prislistan, och då ge ytterligare info om hur denna kommer att distribueras.

Eventuellt köp kommer endast genomföras under två förutsättningar. Att minst ca 20 personer är intresserade samt att varuvärdet hamnar minst någonstans mellan 150-200kkr. Det förstnämnda är viktigt för att vi skall komma undan så billigt som möjligt. Det senare är vad som krävs för att intresse skall finnas från min kontakt att befatta sig med denna affär.

Fraktkostnaden kommer att delas upp kollektivt inom "rimliga gränser". Om person X vill ha 2 par ZY1 högtalare är det dock "orimligt" att denne endast skall betala 1/20 av frakten. Skulle en sådan situation uppkomma, så tar vi den diskussionen vid det tillfället.

Flygfrakt kostar ca 4$/kg. Om vi utgår att frakten per person i detta gruppköp blir ca 1000:- totalt, så betyder det att det endast lönar sig att handla på detta sätt om man köper saker som tillsammans har en vikt (med emballage) på ca 30kg och uppåt. Med andra ord; Är ni endast ute efter en Xindac-kabel, så kanske ni är i fel tråd.

Så, vad väntar ni på! Ge förslag på hårda klappar vi kan få hem runt jul!! :P

// Lyckman

FotNot:
Både min kompis och hans uppdragsgivare är välkända inom svenska Hi-Fi kretsar och har hållt på med utveckling och försäljning av produkter sedan 70-talet. De har dock bett mig att hålla dem anonyma tills vidare. Det snackas mycket i den här branchen, och man vet aldrig vilka ögon som granskar dessa trådar. <_<

Sammanställninga av frågor som uppkommit runt detta

Fråga: Det känns som det kanske kommer "fuskas" eftersom folk kan gå ihop i mindre grupper och beställa och på så sätt bara ockupera en "plats" i containern. Hur hanterar vi det? Är det inte bättre med en procentuell uppdelning?
Svar: Det blir rätt uppenbart om detta skulle inträffa. Visar det sig att någon vill köpa tex 3 st DVD spelare är det rätt uppenbart att han inte skall ha dem själv. Är det mot förmodan så att han skall ha dem själv, kommer vi i detta fallet kräva någon form av redogörelse för varför, och ta ställning utifrån det.

Fråga: Kan man endast beställa högtalare, eller går det även att beställa elektronik i detta gruppköp?
Svar: Det kommer att gå att beställas i princip vad som helst inom Kinesisk Hi-Fi, förutsatt att tillverkaren vill sälja. Vi antar tills vidare att det går att få tag på samma saker som de "vanliga" nätbutikerna erbjuder. Det ligger dock en vinst i att köpa volym av samma prylar. Ju större volym, ju större förhandlingsbas för vår kontakt.

Redigerat av lyckman, 16 november 2004 - 14:19.

Postad 21 oktober 2004 - 00:59

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag föreslår att den här tråden används endast för att posta sådant som tillför alla i gruppköpet något, och inte bara enstaka personer. Alla andra inlägg som inte är till hjälp för alla i gruppköpet, det kan postas i den första tråden. Sköts inte detta på ett bra sätt ser jag ingen fördel i att ha två trådar för samma gruppköp.

Alltså: Tips, idéer och information som verkligen tillför gruppköpet något, det postas här. Resterande inlägg postas i den första tråden.

Jag kommer flytta över eventuella "onödiga" inlägg från den här tråden till den första tråden.

(Om jag trampade lyckman eller Mr_huhta på tårna iom detta inlägg, skicka mig ett PM så redigerar jag det.)

Postad 21 oktober 2004 - 07:43

marants
  • marants
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är osäker på vilken tråd jag ska posta i men men ni får väl flytta annars.

Jag är sugen på Aurum Cantus Moon Goddess eller Moon Goddess 2. Intressant vore också att få prisuppgift på deras center-högtalare MR-CMK2.

Postad 21 oktober 2004 - 16:41

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Vi är nu 36 st som visat intresse för att vara med på detta.

Intresse har visats för:

Jungson
AV-1000C
AV-899C
JA-88D
JA-50
ZY-1
BD-3
BD-5
BD-6
Moon Harbour DVD

Sheng-Ya
SP-991 (tror detta kan bli svårt pga att det är en "Vincent" modell)

Shanling
SP-80C (Tror även detta blir svårt då de verkar vara lite restriktiva mot export)

Swans
Varierande modeller

Cayin Spark
D1205.1 (Tydligen kan det tänkas bli problem med att köpa Cayin också enligt vissa..)

Aurum Cantus
Music Goddess
Moon Goddess

Korsun
V6 i (Kinesisk Länk) Kör babelfish för en hyfsad översättning.
V8 i (Kinesisk Länk) Kör babelfish för en hyfsad översättning.

Zell
Zell ZD-200 MKII
Kinesisk länk till Zell produkter

E&T
Spider racks

Original
CD Spelare

Xindak
XA-6950

Hoppas att detta ger er andra lite blodad tand :angry:
Fler deltagare?! ;) ;)

Edit: Uppdaterade räknaren

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 15 november 2004 - 12:08.

Postad 22 oktober 2004 - 15:50

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Det känns som om det kanske kan bli något av det här :lol:
Intresse finns det iaf. Jag kommer på Måndag morgon 25/10 att skicka iväg en förfrågan till min kontakt för att få priser på produkter från ovanstående tillverkare. Jag kommer även att ställa de uppkomna frågor som vi inte lyckats få svar på.

En del har även visat intresse för att köpa kablar till de saker man beställt, så jag kommer även att be om priser för Xindac's produkter. De tillverkar för övrigt inte endast kablar, utan har även mycket intressant elektronik.

Om det efter Måndag morgon droppar in önskemål om att köpa produkter från andra tillverkare än ovan, så kommer det att krävas särskilda själ för att jag skall skicka ytterligare än förfrågan till min kontakt. Vad ett särskilt själ kan vara har jag dock ingen aning om just nu. ;)

Använd nu helgen till att varva fler folk till det eventuella köpet! ;)

// Lyckman

Postad 23 oktober 2004 - 00:22

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Lista över de som visat sitt intresse och även vad de är intresserade av (om de angivit det).

Mr huhta - Swans DIVA 6.1F, Swans C3 och Swans R3
lyckman - Jungson JA-1+2x JA-50, Swans Center + Surround (vet inte vilka än)
Bolle1 - Jungson ZY-1
nissenos - Jungson AV-1000C alt J-88D
falerum - 2xShengYa 991 alt 2xShanling SP-80C (Var beredd att tänka om map inlågget ovan. 2x Jungson JA-50 kan ju vara ett alternativ?)
svph9622 - ?
Proceed - Swans Diva. F3F alt F2F alt 6.1
HolyJoe - Jungson ZY-1
hq - Jungson AV-1000C alt 2st Spark Cayin D1205.1A, Swans Diva F2F+F3C
DjKool - ?
Shengya - 2x Jungson JA-50 (intressekonflikt med nicket eller? ;) )
Tuque - Jungsons JA-50 x2
LewisX - Jungson AV-899C
altair4 - Korsun V6i alt V8i samt högtalare "av någon sort"
Liljen - Jungson AV-899C + BD-5 + BD-6 + JSPC-01 kabel
InSane - Jungsons Beauty Deity no 3 eller no 5
Henkeponken - Jungson AV-899C + BD-3 + Moon Harbour DVD + samt kablar av okänd art.
boniac - Aurum Cantus. Modell okänd.
Mullansson - Zell ZD-200 MKII
deadheavy_deadevil - E&T Spider Rack, Original 2008, Xindac 6950 alt Zell ZD120 alt ZD-200 MKII
Micke^ - Fet sub
Mordecai - Stereo slutsteg
EuphoniC - E&T-prylar
Dragon Lord - Kablar (Krävs några stycken för att det skall löna sig dock!?)
ahlstedt - ?
Bunkolle - Jungson AV-1000C eller Spark D1205.1A
Mocke - 2x ShengYa 991 (Återigen. 991or tror jag inte att vi kan handla)
jimmy ax1 - Swans DIVA 6.1F, Swans C3 och Swans R3
d@niel - Cayin/Spark Cdt15A + 265Ai alt Korsun V6i + annan CD, samt Aurum Cantus högtalare
maharadja - Seeker AI-70 alt. Jungson AV-1000C eller D.
Hi4Ever - Vincent SAV-P200 (Kan bli svårt)
micke7845 - Jungson AV-1000
MR Jimmy - ?
Joakim - Swan Diva 5.1 eller 6.1 samt Swan Diva R2, C2 och Sub 10.
tatraplan - Cayin alt Jungsons alt Xindaks förstärkare.
IronMan - ShengYa SA-T3/SP-T300, ShengYa S-10CS

// Lyckman

Edit: La till maharadja, tatraplan, IronMan, ändrade InSanes önskemål

Redigerat av Joakim, 17 november 2004 - 19:50.

Postad 23 oktober 2004 - 12:37

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas det här kommer att funka bra för er. Då jag bara behöver ett par frontar för max 4000 (?) så är jag inte aktuell att hänga på här.

10 % till din kontakt låter väl ok då det är en del jobb med stuffningen och dokumentationen bl.a. Viktigt att det blir rätt här annars kan det strula rejält för er (speciellt sedan 11 september). Vill också påpeka att det normalt går att klämma in ca 21,5 ton i 20´ container (finns de som tar ca 26 ton) , även om jag tror att platsen tar slut långt innan ni kommer upp i den vikten med denna typ av gods.

Lycka till!

Postad 25 oktober 2004 - 14:54

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Hej på er.

Prisförfrågan är nu ivägskickad och därmed är önskemålen om produktutbud begränsat till tillverkarna ovan.

Det finns dock fortfarande gott om plats i containern, så fler medlemmar är givetvis välkomna att visa på sitt intresse att deltaga.

// Lyckman

Postad 28 oktober 2004 - 10:28

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av Moon Harbour DVD och ett spiderrack. Dock undrar jag om det inte går att göra någon fördelning i fraktpriset efter hur mycket var och en persons grejor väger?

Postad 28 oktober 2004 - 11:55

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av Moon Harbour DVD och ett spiderrack. Dock undrar jag om det inte går att göra någon fördelning i fraktpriset efter hur mycket var och en persons grejor väger?

Priset för frakten blir det samma oavsett vad kontainern väger, och med det i åtanke känns det orimligt att betala frakt motsvarande vikt på de varor man beställt. Mer rimligt är att man får betala för utnyttjat utrymme. Nu har vi dock valt att inte göra på detta vis i detta köp. Om antalet medlemmar står sig så kommer fraktkostnaden ändå bli mycket låg per person räknat. (ca 750:- som det ser ut nu).

// Lyckman

Postad 28 oktober 2004 - 12:12

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Är dom 750 med eller utan moms?

Postad 28 oktober 2004 - 12:18

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Kontainer ca 2000$ = 14000:-
Hamnavgifter = ca 2000:-
Moms = (14000+2000) * 0,25 = 4000

Totalt container = 16000 + 4000 = 20000
Per person = 20000 / 27 = 740:-

Cirka!

// Lyckman

Postad 28 oktober 2004 - 20:09

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Om vi inte fyller en 20 fotare så kan vi kolla vad det kostar med en 10 fotare då de också finns.

Angående priset på frakten så är det absolut lättast att dela fraktkostande rakt av på alla, är vi 27 pers så delar vi helt sonika frakten p1å 27 pers. För hur har ni tänkt att räkna om någon köper en karton på 0.5x0.5x0.5? Det kommer sluta med att de som köper stora saker kommer få betala merparten av frakten och då försvinner otroligt mycket av förtjänsten med det här köpet.
Nu är väl jag den som tittat på störst saker av oss alla, men skulle jag då behöva betala ett par tusen i frakt köper jag dem via jobbets däckleverantör och drar med det hem med våra däck istället. Vilket inte är några större problem. Då får jag dem levererade till jobbet också
:huh:

*edit* Bla bla bla, bra att jag läste lyckmans HELA inlägg innan jag började yra om fraktkostnaden :(

Redigerat av InSane, 28 oktober 2004 - 20:15.

Postad 30 oktober 2004 - 19:27

Unregistereda5a5db56
  • Unregistereda5a5db56
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Kan ni ta reda på om det går att få tag på Aurum Cantus Volla och Supreme ??
Och givetvis vad de kommer o kosta..

/roger

Postad 31 oktober 2004 - 11:16

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av Swans DIVA 6.1F, Swans C3 och Swans R3 .
Jimmy

Postad 02 november 2004 - 10:02

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Hej!

Det har varit rätt tyst från min sida ett tag här nu så jag känner att det på sin plats med en update. Jag träffade min kompis i helgen och han sa att de har författat ett mail som skall skickas ut till tillverkarna. det skall först översättas till kinesiska. Anledningen till att det tar tid är att "kontakten" har varit/är på tjänsteresa och förväntas återkomma i slutet av denna veckan. De har även en stor affär på g som skuggar vårt projekt lite grann. Även jag har haft en del att stå i som tagit tid från detta. Hav förtröstan! <_<

// Lyckman

Postad 02 november 2004 - 11:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Några av inläggen är flyttad till första tråden.

(Och MR_Jimmy, vänligen posta bara i en av trådarna, och då gärna den första tråden om du inte har något som tillför alla i gruppköpet. Tack)

Redigerat av Joakim, 13 november 2004 - 09:17.

Postad 14 november 2004 - 17:15

Unregistered1b6f8dd6
  • Unregistered1b6f8dd6
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av Aurum Cantus Harmony, kan ni kolla vad dom tar för dessa?

Mvh : Daniel

Postad 16 november 2004 - 10:05

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Dåliga nyheter följer. :D

Hade igår kväll i ett "möte" med min kontakt för att diskutera hur detta skulle lösas. Utgången av det mötet blev att det löses inte. I alla fall inte så som vi tänkt. Min kontakt har varit i branchen länge, bland annat drivit hifi-affär och han är av den erfarenheten att även om många är intresserade av ett gruppköp, så blir det oftast en rätt liten skara kvar när man väl skall komma till skott. Personligen är jag av annan åsikt, och tyckte att vi kunde göra ett försök, men han anser att hans risk i förhållande till arbetsinsatsen blir för stor.

Det är tydligen inte så enkelt så att man bara skickar ett mail till fabriken (även om man har ett företag där nere), och ber om en prislista. Svaret man får då är i princip, vem är du?, vad vill du?, hur många containers vill du köpa? Allt är business och det kohandlas fram och tillbaka. Man får aldrig "rätt" pris från början. Hans förslag är att man tar en inköpsrunda nere i "Guanshui" som tydligen är centrat för inhemsk handel i allmänhet och hifi/hemelektronik i synnerhet. Han kan givetvis göra detta jobb, men vill då ha betalt för det, och det finns dessutom ingen garanti för att priserna blir bättre än det nätbutikerna kan prestera. Alternativ två är att vi kör på så som Mr Huhta tänkt från början. Alltså med nätbutikerna. Pressar dem rejält för att få ut bästa pris.

Vi satt och snackade ett bra tag och jag insåg att jag måste åka ner till Kina vid tillfälle för att kolla på spektaklet. Detta blir dock inte inom överskådlig framtid.

Hur går vi vidare? Är ni fortfarande intresserade av köp, även om det blir från någon av de "vanliga" nätbutikerna? Jag vet att jag är det iaf. Tråden är öppen för diskussion!

// Lyckman

Postad 16 november 2004 - 11:12

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Din kompis "målar fan på väggen" som det heter.
Jag mailade jungson och fick svar 2 dagar senare med prisuppgifter på det jag undrade över, dock var det väl inte direkt superlåga priser, men de hade räknat in frakten i Kina också. Men de frågade inte vem jag var eller något sånt öht.

Redigerat av InSane, 16 november 2004 - 11:14.

Postad 16 november 2004 - 11:15

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Din kompis "målar fan på väggen" som det heter.
Jag mailade jungson och fick svar 2 dagar senare med prisuppgifter på det jag undrade över, dock var det väl inte direkt superlåga priser, men de hade räknat in frakten i Kina också.

Exakt.. Vill man ha låga priser måste man förhandla. Förhandla tar enligt honom tid. Tid är pengar. Pengar vill vi inte ge han...
Jag hade precis samma argument som du i vårt möte.

Edit:
Du får gärna förhandla fram priser åt oss med ovan "intresselista" som bas :D . Det är bara att hoppas att min kontakt har fel. Eller så är Jungson ett undantag. han hade faktiskt "vissa" priser från just Jungson åxå som han visade mig (men endast därifrån av någon anledning, fråga mig inte varför). De låg liknande de som Artsound kunde erbjuda.
/Edit

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 16 november 2004 - 11:21.

Postad 16 november 2004 - 11:53

Unregisteredb1ead23a
  • Unregisteredb1ead23a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande intresserad då de "vanliga" nätbutikerna fortfarande är mycket billiga om man jämför dem med att handla i Sverige eller Europa för den delen.

Vidare så är det ju fördelen med frakten, om jag vill ha 4 prylar a' 20kg så kommer frakten hamna en bra bit över 750kr vilket betyder att handla på detta sätt kommer att löna sig iaf för mig!

Postad 16 november 2004 - 12:13

Liljen
  • Liljen
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Kan vi få samma pris som Artsound gav oss så är det riktigt bra och ännu bättre nu när dollarn skjunker.

Postad 16 november 2004 - 12:45

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande klart intresserad, jag hade absolut inte räknat med några lägre priser är nätbutikerna kan ge (frakten ej inräknat). Men min undran är, kommer vi kunna handla från flera olika nätbutiker? Ta Swan Diva 6.1 t.ex som flera av oss är intresserade av, den högtalaren kostar runt 700USD hos Timaudio, medans samma högtalare kostar dubbelt så mycket hos Coem Audio! Och vissa gånger är det tvärtom, Coem Audio är mycket billigare än Timaudio på vissa saker.

Postad 16 november 2004 - 12:47

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande klart intresserad, jag hade absolut inte räknat med några lägre priser är nätbutikerna kan ge (frakten ej inräknat). Men min undran är, kommer vi kunna handla från flera olika nätbutiker? Ta Swan Diva 6.1 t.ex som flera av oss är intresserade av, den högtalaren kostar runt 700USD hos Timaudio, medans samma högtalare kostar dubbelt så mycket hos Coem Audio! Och vissa gånger är det tvärtom, Coem Audio är mycket billigare än Timaudio på vissa saker.

Jag misstänker att man kan spela ut butikerna rätt bra mot varandra. De har säkert ambitionen för att ge "lägsta" pris vid en såpass stor order som detta kan bli.

// Lyckman

Postad 16 november 2004 - 12:51

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Kan vi få samma pris som Artsound gav oss så är det riktigt bra och ännu bättre nu när dollarn skjunker.

mja.. det tror jag dock inte. Artsound la ju inte på någonting (uppenbarligen :D ). Min kontakt vill nog fortfarande ha sina 10% för att administrera köpet, då han inte har någon vinst i (till skillnad mot Artsound) att marknadsföra produkterna på detta vis.

// Lyckman

Postad 16 november 2004 - 13:54

hg
  • hg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande intresserad.
Går det att få en Jungson AV-1000 till liknande pris som Artsound +10% så är det bara att köpa.
Jungson verkar fungera?
Men dom andra företagen, bör vi minska mängden företag och antalet olika produkter från dom?
Kanske vi kan ange alternativa produkter av det vi har önskat så kan kanske vi (lyckman) kan sålla lite.
Om mängden (summan) är stor bör ju din kontakts intresse vara större.????

Hur många är verkligen intresserade? Och av hur mycket.

T.ex. Jag vill ha en Jungson AV-1000
Köper gärna en Cayin D1205.1A också för att leka med. (maxpris $450)
Är lite tveksam till högtalare pga pris men skulle gärna ha 3par Swan F2F, kostar $2205 paret i staterna,har ej lyssnat men om priset är mycket lågt typ strax under halva priset i USA så kan man chansa.

Som man ser av ovan så är AV-1000 ett säkert kort Cayin D1205.1A om priset är rätt men högtalare är mer tveksamt pga osäkerhet var priset tar vägen.

Vad säger du lyckman?

Personligen har jag ingen snäv tidshorisont.

Redigerat av hg, 19 november 2004 - 12:35.

Postad 16 november 2004 - 13:55

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag tror inte att kinas containrar är mycket finare än sveriges :D

MvH /nox

Postad 16 november 2004 - 14:02

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Jag mailade precis min kontakt och ställde frågan om huruvida han kunde tänka sig att medverka om vi endast köpte Jungson-prylar, då han ju har priser från dem. Väntar med spänning på svaret. Om han går med på detta så kan det vara ett alternativ, helt klart. Faller det dessutom väl ut så kan man ju hoppas att detta skapar ett visst intresse för honom att utvidga affären, mao lägga jobbet att förhandla priser från andra tillverkare. :D Vi är ju trots allt ett stort antal som vill ha saker från just Jungson.

// Lyckman

Postad 16 november 2004 - 14:04

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Jag tror inte att kinas containrar är mycket finare än sveriges  ;)

MvH /nox

Edit. Det tror jag :D (Gärna en röd) /Edit

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 16 november 2004 - 14:18.

Postad 16 november 2004 - 14:40

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1 450 inlägg
  • 0
Jag är fortfarande intresserad, och en AV-899C vill jag ha...... :D

Postad 16 november 2004 - 15:22

Unregistered6dda665b
  • Unregistered6dda665b
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag misstänker att man kan spela ut butikerna rätt bra mot varandra.

Hade inte någon gjort det med Cattylink och någon annan affär
med resultatet (efter Cattylink lagt en hel del jobb på prisletande,
levtider och annat) att Cattylink blev "pissed" och numera knappt
svarar på mail från Sverige????
Kanske biter en i nacken om man håller på för mycket ;) :P :lol: .
En liten offert borde man kunna få iallafall :D ;)

Postad 16 november 2004 - 15:33

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Jag misstänker att man kan spela ut butikerna rätt bra mot varandra.

Hade inte någon gjort det med Cattylink och någon annan affär
med resultatet (efter Cattylink lagt en hel del jobb på prisletande,
levtider och annat) att Cattylink blev "pissed" och numera knappt
svarar på mail från Sverige????
Kanske biter en i nacken om man håller på för mycket :P :lol: :huh: .
En liten offert borde man kunna få iallafall ;) ;)

Jag tror det är en del av spelet. De lär ju vara fullt medvetna om att vi inte tänker betala "överpriser" i den bemärkelsen att vi kan hitta det billigare på annat håll. :D

Jag tror att de kan bli hur pissed som helst, men det handlar fortfarande om en affär på i runda slängar 200000 på ett bräde. Har man på fötterna och frågar på ett affärsmässigt och konkret sätt, så tror jag att de inser att det inte direkt hjälper dem att få affären om de blir förbannade.

Givetvis spekulationer. Inget annat.

// Lyckman

Postad 16 november 2004 - 17:07

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Flytta gärna denna tråd om ni tycker den ej är relevant i denna tråden, men jag gav i alla fall några synpunkter på Swans Diva 5.1 i den andra tråden.

Swans Diva 5.1 - information

Mvh
Dr_drövel

Postad 16 november 2004 - 21:54

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att det känns väldigt tråkigt om köpet ska begränsas till bara Jungson. Jag som är intresserad av högtalare finner inget i Jungsons sortiment som intresserar mig så väldigt just nu. Swan har dock fler högtalare som är högintressanta.

Jag tror att vi kan få tillräckligt bra priser genom att förhandla med internetbutikerna, vi får även ett stort sortiment att välja mellan. Dessutom så slipper vi väl betala de där 10% till vår "medhjälpare"?

Redigerat av Joakim, 16 november 2004 - 21:55.

Postad 16 november 2004 - 22:24

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Jag tror att vi kan få tillräckligt bra priser genom att förhandla med internetbutikerna, vi får även ett stort sortiment att välja mellan. Dessutom så slipper vi väl betala de där 10% till vår "medhjälpare"?

Själv tycker jag att det känns lite tryggare om våran svenska kontakt kan
ordna leveransen.
Sen om det blir till ett hyfsat pris gör ju inte saken sämre.
Vilka summor kan det handla om tro (swan diva 6.1+ frakt) ?

Redigerat av kalenen, 16 november 2004 - 22:26.

Postad 16 november 2004 - 22:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Känns det inte tryggare om en affär sköter leveransen än en "kontakt"
En affär försvinner ju inte i alla fall, det kan ju en "kontakt" göra mycket enkelt.
10% låter mycket tycker jag.

Postad 17 november 2004 - 15:42

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

10% låter mycket tycker jag.

Visst låter 10% mycket, men vi vet ju inte vilka priser de kan ordna fram.

Postad 17 november 2004 - 18:44

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Trist att det skulle bli såhär ;) . Kanske kan vi återgå till Timaudio. Han borde ju kunna pressa priserna på sina förstärkare osv också(åtminståne till konkurrenternas nivåer) med tanke på hur stor affär detta kan vara?
Jag kan maila honom igen och fråga hur stort intresse han har av en sån här affär och maila listan av produkter som för tillfället är uppsatta och fråga om "best price only for me" :D .
Om det blir "the jungson way" så är inte jag intresserad av att köpa nått, men kan ändå vara med och hjälpa LYCKMAN med att genomföra köpet(om du är i behov av hjälp).
Jag tar och mailar Timaudio, så får vi se vad han säger.

Postad 17 november 2004 - 18:49

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Bra initiativ, jag börjar få abstinens då jag sålde min förstärkare förra veckan.

Postad 17 november 2004 - 19:48

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
mr huhta, vad trevligt, jag väntar med spänning på svar från Tim Audio!

Postad 17 november 2004 - 22:20

Unregisteredb1ead23a
  • Unregisteredb1ead23a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Själv så har jag svårt att förstå problemet... priserna i Kina = 1/4 av priset i övriga världen (nästan) kommer man då bort från det problemet att frakten är svindyr så är det enligt mitt tycke bara att slå till...

Om man mot förmodan sedan skulle kunna pressa priserna lite till pga. att det handlar om så mycket pengar så är det helt klart en bonus!

Vidare så undrar jag om det skulle kunna gå att lägga in våran sammanställning på alla produkter till tex TimAudio men är det så att det är något som inte finns där eller är billigare någon annan stans så lägger man även in beställningen till någon annan nätbutik och ber dessa två leverera till en och samma adress någon stans i Kina. Om möjligt så ber man dem leverera när allt på beställningen kan levereras.

Nu kom jag med en massa idéer, vissa mer genomtänkta än andra men jag kan leva med att se lite dum ut bara jag får svar på dessa funderingar.

Postad 18 november 2004 - 09:12

Hi4ever
  • Hi4ever
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej

Funderar lite, om man har en adress i Kina som grejorna levereras till då kan man köpa vilka Kina Hifi som helst. Då blir det ju ingen export.....

Handelshusen där nere bryter inga avtal med europa tex om parallell import.

Vad tror Ni?

/Anders

Redigerat av Hi4ever, 18 november 2004 - 09:14.

Postad 18 november 2004 - 09:42

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
En adress i Kina skulle nog bara underlätta ifall man skulle beställa från flera ställen och samla upp beställningarna på ett ställe innan det skeppas. Moms&tull åker man på ändå när det skall in i sverige.
Då tycker i alla fall jag att det skulle vara enklare att köpa allt från ett ställe och få dem till att skeppa det. Man kan ju jämföra prislistor från olika ställen och sedan försöka få dem till att sänka till det lägsta priset man har hittat?
Inget svar från Timaudio än :(

Postad 18 november 2004 - 10:16

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0
Tim på Timaudio verkar vara seriös o svarar snabbt på mejl så vi kanske skulle
skrapa ihop en beställningslista o se vad vi kan få för priser.

Postad 18 november 2004 - 12:03

Shengya
  • Shengya
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tim är bra, snabb. Jag har löpt av honom och det var bra service. Han är dyr med frakten men det beror på att han skicka från Kina, Coem skickar från Hong Kong och de har bättre export vilkor på frakterna. Detta löse i och försig med båtfrakt :( .

Postad 18 november 2004 - 14:07

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
jag är också intresserad av att köpa Swans högtalare om det skulle bli något :(

Redigerat av Unregistered992, 18 november 2004 - 14:09.

Postad 18 november 2004 - 21:31

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Och inget svar än :)

Postad 19 november 2004 - 07:33

hajomer
  • hajomer
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Även jag är inresserad av Swan högtalare om et skulle bli något av detta köp

Redigerat av hajomer, 19 november 2004 - 07:34.

Postad 21 november 2004 - 22:22

Unregistered55e17f65
  • Unregistered55e17f65
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
en fundering nu..
om man beställer till en adress i Kina för att sedan skicka hem grejerna till Sverige så borde man alltså kunna köpa exempelvis Shengya och andra märken som normalt inte går att exportera hit? eller? i sådana fall så kan man ju handla just Shengya som många verkar vara intresserade av och andra märken som normalt sett inte skeppas hit längre för att på så vis kringgå export stoppet.

bara en fundering som sagt men det kanske kunde vara en möjlighet i sådana fall att just skicka först till en adress för att sedan ändå packa in prylarna i en kontainer som ska häråt.

nåja vet inte riktigt vad jag ville med mitt inlägg längre men det tål ju att fundera på kanske?

Daniel

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.