En idé lades fram av Mr Huhta i denna tråd angående köp av ett helt lass tunga (som i hög vikt) prylar från Kina.
Anledningen till att vi startar en ny tråd i detta ämne är att vi vill ha en renare tråd som det går lättare att läsa, samt att en idé om ett nytt upplägg för detta uppkommit. Jag och Mr Huhta kommer tillsammans att administrera köpet om det genomförs.
Lite ny fakta:
En kompis till mig jobbar på konsultbasis som högtalar-konstruktör för ett svenskt företag som har sin tillverkning av högtalare i just Kina. De har även kontor och personal där nere. De skeppar då och då hem en container med högtalare för försäljning på den svenska marknaden.
Jag diskuterade denna container-idé med honom och la fram förslaget att köpa genom dem i stället, då de kan handla direkt från fabrik och på så sätt pressa priserna. Han återkom idag efter att ha diskuterat detta med sin "uppdragsgivare" och de var tända på idén. Mot 10% på fabriks nettopriset fixar de alltihop. De tar hem prylar från andra tillverkare till sitt lager i Kina. Lastar container, etc. Givetvis tillkommer frakt, moms, etc. Ni vet, de vanliga avgifterna på detta.
En 20 fots container kostar enligt uppgift ca 2000$ från Shanghai till göteborg och det tar 32 dagar att få hit den. Utöver detta tillkommer ca 2500-3000:- i hamnavgifter, etc. En 20 fots containern har innermått L/W/H ca 5.9/2.35/2.38 m. I Denna får man lasta ca 17.5 ton. Källa.
Det krävs dock att vi blir några stycken för att det skall vara värt det för deras del, då de lägger på så pass lite.
De har ingen prislista, men kommer att sammanställa en efter våra önskemål. De som är intresserade av att handla på detta vis gör följande:
Ge förslag på tillverkare och de produkter ni är intresserade av. Gärna med länkar till bilder och information så att andra med lätthet kan vara med och sukta efter dessa prylar. Välj företrädesvis produkter som finns med på nätbutikernas (coem/catty/tim/NY, etc) prislistor. Spamma nu inte alla produkter ni kommer på. Ni har säkert en hyfsat klar bild över vad ni är ute efter. Vet ni inte det så gör lite sökningar i forumet, så kommer ni garanterat få uppslag. Har en person gett ett förslag i tråden behöver inte samma förslag ges igen. Svar på många frågor finns i denna eminenta tråd. Exempelvis hur man får tag på en prislista från coem.
Skicka ett pm till mig om att ni är intresserade att vara med. Ni behöver inte ange av vad, utan endast att ni är just intresserade.

Lite beroende på hur snabbt det kommer in intresse anmälningar samt förslag på produkter så kommer jag inom kort att sammanställa detta och skicka det vidare så att vi får en prislista. Anledningen till att vi skall försöka hålla oss till nätbutikernas listor, är att jag vill kunna skicka med en referens på vad vi får betala på annat håll. Kan de inte gå under "lägsta pris hos nätbutik" är det ointressant. Jag kommer i tråden att meddela när jag fått prislistan, och då ge ytterligare info om hur denna kommer att distribueras.
Eventuellt köp kommer endast genomföras under två förutsättningar. Att minst ca 20 personer är intresserade samt att varuvärdet hamnar minst någonstans mellan 150-200kkr. Det förstnämnda är viktigt för att vi skall komma undan så billigt som möjligt. Det senare är vad som krävs för att intresse skall finnas från min kontakt att befatta sig med denna affär.
Fraktkostnaden kommer att delas upp kollektivt inom "rimliga gränser". Om person X vill ha 2 par ZY1 högtalare är det dock "orimligt" att denne endast skall betala 1/20 av frakten. Skulle en sådan situation uppkomma, så tar vi den diskussionen vid det tillfället.
Flygfrakt kostar ca 4$/kg. Om vi utgår att frakten per person i detta gruppköp blir ca 1000:- totalt, så betyder det att det endast lönar sig att handla på detta sätt om man köper saker som tillsammans har en vikt (med emballage) på ca 30kg och uppåt. Med andra ord; Är ni endast ute efter en Xindac-kabel, så kanske ni är i fel tråd.
Så, vad väntar ni på! Ge förslag på hårda klappar vi kan få hem runt jul!!

// Lyckman
FotNot:
Både min kompis och hans uppdragsgivare är välkända inom svenska Hi-Fi kretsar och har hållt på med utveckling och försäljning av produkter sedan 70-talet. De har dock bett mig att hålla dem anonyma tills vidare. Det snackas mycket i den här branchen, och man vet aldrig vilka ögon som granskar dessa trådar.

Sammanställninga av frågor som uppkommit runt detta
Fråga: Det känns som det kanske kommer "fuskas" eftersom folk kan gå ihop i mindre grupper och beställa och på så sätt bara ockupera en "plats" i containern. Hur hanterar vi det? Är det inte bättre med en procentuell uppdelning?
Svar: Det blir rätt uppenbart om detta skulle inträffa. Visar det sig att någon vill köpa tex 3 st DVD spelare är det rätt uppenbart att han inte skall ha dem själv. Är det mot förmodan så att han skall ha dem själv, kommer vi i detta fallet kräva någon form av redogörelse för varför, och ta ställning utifrån det.
Fråga: Kan man endast beställa högtalare, eller går det även att beställa elektronik i detta gruppköp?
Svar: Det kommer att gå att beställas i princip vad som helst inom Kinesisk Hi-Fi, förutsatt att tillverkaren vill sälja. Vi antar tills vidare att det går att få tag på samma saker som de "vanliga" nätbutikerna erbjuder. Det ligger dock en vinst i att köpa volym av samma prylar. Ju större volym, ju större förhandlingsbas för vår kontakt.
Redigerat av lyckman, 16 november 2004 - 14:19.