RC-L-boxen var inkopplad iaf med Sony/Sign2.1-uppsättningen, osäker om den var det med 8500'n. Går det överhuvudtaget ? måste man man ha försteg/slutsteg för att koppla boxen (är inte riktigt insatt i hur den funkar). Om inte så var den det säkert också på 8500'n.
Dassapapper är inte så konstigt som det låter... teorin gick ut på att de allra skrikigast ur diskanten skulle dämpas. Det var mer som ett test ingen slutgiltig lösning. Slutliga lösningen var att slänga ut RCl'n
Dämpa skrikigheten klarade han inte av med vare sig med att trixa på RCl-boxen eller att ställa in på förstärkaren.
Man kan skratta åt dassapappret men jag lovar dig han är ingen nybörjare och han vet vad han gör.
De vred högtalarna både in och utåt, ställde dem allt från 1 cm från väggen till 2 meter från väggen för bästa ljud.
Men då pratar jag inte bara om diskanten utan om hur dom jobbade med helheten att få till ljudet. Han hade t.o.m akustiplattor i taket som de tillfälligt satte dit med kardborrefäste och testade med olika uppsättningar i taket. Draperier på skenor utmed väggarna som de kunde dra fram o tillbaka i olika längder o placeringar.
6 st stor 1,5-2 meters yviga plastväxter införskaffades också för att flyttas runt och försöka optimera ljudet.
Jag tycker det lät bra redan från början men hifinördar är ju som dom är.
Nämnas skall i denna stund bodde han i betonglägenhet.
Först nu har han ett ljud han är nöjd med... han byggde ett nytt hus och ett eget hifi/hembio-rum på 60-70 kvm. Maximalt trimmat rum med inbyggda akustiplattor.
RCl'n utkastade och ersatta med Cobalt o Electrorna efterhand. Electrorna blev det för att de "små" Coboltorna inte räckte till riktigt för det stora rummet.
Inget dedikerat biorum med duk o proj utan mer ett rum man umgås i och vistas dagligen i.
M