Jag kan tipsa om ett par filmer som jag högst personligen tycker faller under kategorin "referens-filmer". Jag lägger med lite kommentarer efter varje film.
Gladiator - Spelar ingen roll vilken region. Både R1 och R2 är lysande - bildmässigt vinner dock R2 som har en högre upplösning av bilden.
Saving Private Ryan - Denna film på dvd, fick pris för några år sedan. Den rankades till världens bästa dvd alla kategorier. Bild och ljud är makalöst bra. Dock ÄR det stor skillnad på de olika versionerna. Eftersträvar man maximalt av ljudet och bilden, så är det R1 utgåvan med
dts som man skall köpa. Den heter förövrigt Special Limited Edition (men så särskilt "limited" är den inte
The Mummy & Mummy Returns - Här spelar regionen återigen stor roll. Dessa filmer släpptes inte med
dts i USA, varvid man i stället får söka efter R2 eller R3 regionerna som innehåller ett synnerligen enormt bra ljudspår.
Haunting - Här finns det bara en region av denna filmen som gäller. Det är R1'an (Signature Selection), som innehåller ett
dts-spår som inte går av för hackor. Denna filmen innehåller otrolig djupbas, och borde glädja alla som vill prova på hur subben funkar maximalt. Rekomenderas verkligen.
The Peacemaker - Klockren film! Ljudmixen i denna filmen är så bra gjord att man ryser när man hör varje liten detalj så extremt bra återgivet. R1 med fullrate
dts-spår som gäller.
Atlantis - Makalöst bra film, som orsakade rabalder när den kom till Sverige. Vi fick nämligen bara 4:3 av den. Det hela slutade med att man mer eller mindre tvingades att importera R2-UK-versionen som har korrekt OAR och ett
dts-spår. Lika djupt som Atlantis sägs ligga, så djup är basen i denna filmen. Makalöst bra ljudmix.
Butterfly Effect - Jag har både R1 och R2 versionerna av denna helt lysande rulle. Ljudmixen är lika bra på dom båda. Dock vinner R2-pal versionen då den har högre upplösning. Är man ute efter "oanade" makalöst bra effekter så är denna film ett måste i samlingen.
U-571 - Kommentarer överflödiga

- köp, köp köp ! Region 1 som gäller med
dts-spåret.
Twister - Köp ingen annan version än den med
dts. Den innehåller nämligen ett fullrate-spår som är enormt övertygade. Man blir ett med filmen. Upplevelse-faktorn är enorm.
Det var några av de filmer som jag tycker man bör äga om vi pratar om filmer som har både bra ljud och bild.