Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Efterföljare till BenQ 7800/8700

157 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 december 2004 - 15:12

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
Sitter i projektortankar som många andra...

Å jag har fastnat för DLP vilket ger att BenQ 7800/8700 är aktuella för inköp. Men då de nu har funnits på marknaden ett tag börjar man undra när efterföljarna kommer. Man vill ju inte köpa en leksak för 20-30 000 för att sedan se att efterföljaren kommer ett par månader senare. Då väntar jag hellre!

Så till ämnet... Är det ngn som sett/hört några rykten om eventuella efterföljare?

Jag har inte lyckats hitta ngt - men jag måste erkänna att jag bara gav det 5min av min arbetstid. :)

Så sprid era rykten nu!! :)

Sammanställda specar enligt RYKTEN:

8720

Postad bildPostad bild
Postad bild
1280x720
Dark Chip 3
8-segments färghjul
5500:1 kontrast
1000 Lumens
dubbla variabla IRIS:ar
faroudja deinterlaceing
helt motorstyrd lins (zoom, focus och lenshift)
Noise: 23dB
Riktpris i USA: 11000$
Introduktionen är försenad till mars/april

7700

Postad bildPostad bild

Produktblad

1280x720 nedskalad Mustang

variabel spinn på 4x eller 5x...
1000 Lumens
6-segments färghjul
2500:1 Kontrast
Noise: 26dB
Riktpris i USA: 3300$
Senseye technology: En form av automatisk och dynamisk bildbehandling som, enligt BenQ själva, ska säkerställa att man alltid har optimal bild.
Introdution förmodligen samtidigt som 8720, dvs mars/april

Edit 050118. Adderade lite spec.
Edit 050303. Adderade produktbladet för 7700

Redigerat av Matsen, 03 mars 2005 - 13:57.

Postad 10 december 2004 - 15:25

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
vet att benq 8705 (heter den så?) kommer snart i alla fall när vet jag inte men säkert inom ett par månader, så om du kan vänta några månader så gör det men det är inte säkert vad den nya 8705 kommer kosta kan nog hamna till en början på över 35000 då 8700+ fortfarande säkert finns kvar. så det dröjer nog yttligare några månader innan dom nya benq:arna är i den prisnivå som 7800/8700 ligger på idag skulle jag gissa andra kanske vet bättre

Redigerat av ZoomAir, 10 december 2004 - 15:26.

Postad 12 december 2004 - 09:05

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Fundera inte för länge på när efterföljare kommer, då köper du aldrig någon.... Jag började kolla efter en projje på Panasonic PT-AE100 tiden och först i år har jag slagit till. :D
Benq 8700 har för övrigt gått upp i pris de senaste månaderna, inte ner som den borde om det nu kommer en efterföljare inom en snar framtid. (visst det kan vara juhöjningar, men en snabb titt på prisutv. på andra säger inte det)

Postad 12 december 2004 - 09:53

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
PE7700 och PE8720 är beteckningen på de nya.

Postad 12 december 2004 - 11:50

lunke
  • lunke
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Vet någon nåt om 7700 & 8720 specifikationer och när de kommer?

Postad 12 december 2004 - 13:40

Unregisteredc2273ee1
  • Unregisteredc2273ee1
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
8 segments färghjul på 8720!!

/Magnus

Postad 12 december 2004 - 18:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

/Magnus

Stämmer bra det! Finns inte så mycket information på denna än tror jag. Var ett tag sedan jag var på jakt iofs. :blink:

Undrar hur BenQ löst problemet med dithering som PE8700+ drogs med? Har de löst detta på ett bra sätt plus att 8 segmentshjulet förbättrar svärtan en aning blir nog PE8720 en het projektor tror jag.
Stösta frågan för de flesta blir nog.....priset? :blink:

Postad 12 december 2004 - 22:47

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
Det låter tryggt att det inte bara var jag som inte kunde hitta några fakta om de nya. Men de brukar ju vara smarta nog att inte släppa ut info så att de säljer de befintliga projjarna!!

Jag har inget val än att vänta några månader så vi får se vad våren bjuder på för godis... :blink:

Postad 13 december 2004 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Finns lite smått med info här http://www.projectorsplus.ca/BENQ.html

Samt den där pdf:en som är i omlopp som ger att PE8720 har 8 segmentshjul samt att PE7700 kommer ha variabel spinn på 4x eller 5x...

Postad 13 december 2004 - 10:07

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
5000:1 i kontrast på PE8720! :blink: Låter härligt! :blink:

Postad 13 december 2004 - 10:31

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0

5000:1 i kontrast på PE8720!  :blink:  Låter härligt!  :blink:

Mysigt värre!!!

En kommentar från AvsForum:

8720 is due in shops early next year. dc3 and 5500:1 contrast

Hmmm, vad är dc3?? Är det dark chip 3 eller vadå?

Ngn som sitter på mer "fakta" ??

Postad 13 december 2004 - 12:18

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

/Magnus

Stämmer bra det! Finns inte så mycket information på denna än tror jag. Var ett tag sedan jag var på jakt iofs. :D

Undrar hur BenQ löst problemet med dithering som PE8700+ drogs med? Har de löst detta på ett bra sätt plus att 8 segmentshjulet förbättrar svärtan en aning blir nog PE8720 en het projektor tror jag.

Vad menas med "dithering"? :blink:

En snabb liten enkel förklaring?

Postad 13 december 2004 - 15:43

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Dr. Death: Dithering är det "lagg" (dåligt ordval, jag vet) som kan bli hos varje enskild pixel från ett DMD-chip som ligger i grund och botten för DLP-tekniken. Ett DMD-chip består av små mikroskåpiska speglar för varje enskild pixel som "slår" av och på beroende på om den pixeln ska reflektera ljuset från lampan eller inte. Hinner speglarna inte slå utefter vad de ska (eller ska hinna med) så uppstår dithering. Sen passerad ljuset ett snurrande färghjul som adderar färg till den projicerade bilden. Mer info om DLP-tekniken hittas HÄR.

Just på PE8700+ så var dithering det jag störde mig mest på. Gå fram till duken och kolla. Speciellt i mörka partier av bilden. Kan minskas lite via kalibrering, men svårt att få bort helt utan att förstöra gråskalan.
Detta fenomen kan ses på de flesta DLP-projektorer, men på vissa är det mer framtydande än på andra. Säger inte att alla DLP-projektorer har detta problem, men det är ganska vanligt.

Postad 13 december 2004 - 16:15

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
8720 är försenad till mars/april - 7700 ligger som annonserad.

8720 kommer att ha många nyheter, t ex ny deinterlacer, ny optik samt helt nya möjligheter som kommer att garantera större stabilitet samt bättre gråskalehantering. Kan tyvärr inte avslöja mer, men det kommerr att bli en riktig dräpare på många sätt.

7700 kommer att vara efterföljare till 7800, siffran kommer av ett internt numreringssytem på BenQ som sedan "stannade" kvar - den kommer att bygga på en del av den utveckling som 8700 hade, men siktar prestandamässigt mot 8720, speciellt vad gäller gråskalehanteringen.

7800 kommer dessutom att ligga kvar i sortimentet.

mvh

/Pär

Postad 13 december 2004 - 16:19

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0

8720 kommer att ha många nyheter, t ex ny deinterlacer, ny optik samt helt nya möjligheter som kommer att garantera större stabilitet samt bättre gråskalehantering. Kan tyvärr inte avslöja mer, men det kommerr att bli en riktig dräpare på många sätt.

7700 kommer att vara efterföljare till 7800, siffran kommer av ett internt numreringssytem på BenQ som sedan "stannade" kvar - den kommer att bygga på en del av den utveckling som 8700 hade, men siktar prestandamässigt mot 8720, speciellt vad gäller gråskalehanteringen.

mvh

/Pär

The man and the myth has been here.... :blink:

Perra - du har inga introduktionspriser att avslöja?

Postad 13 december 2004 - 16:24

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

/Magnus

Stämmer bra det! Finns inte så mycket information på denna än tror jag. Var ett tag sedan jag var på jakt iofs. :D

Vad menas med "dithering"? :blink:

En snabb liten enkel förklaring?

"Dithering" är ett helt enkelt ett uttryck för att approximera färger man inte har genom att blanda färger du har. När det gäller att visa olika grå färger på en DLP så har du ju egentligen bara svart och vitt (spegel av eller på!) att blanda mellan - visst kan man slänga in lite olika färger också, men om gråskaletrackingen är perfekt kan man ju bortse från dessa då de skall vara exakt lika!

Det man ser om man går nära duken är hur speglarna står och "flippar" mellan av och på. Detta kommer ju att vara mer framträdande om gråskalehanteringen inte är jämn, då "hoppen" mellan olika gråskalenivåer blir större, och flippet mellan av och på blir mer tydliga. Om inte gråskalehanteringen är jämn kommer därför också detaljer i de mörkare partierna att bli lite sämre.

hoppas att det hjälpte.

mvh

/Pär

Postad 13 december 2004 - 16:28

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

mvh

/Pär

The man and the myth has been here.... :D

Perra - du har inga introduktionspriser att avslöja?

Sverige är billigast i världen på BenQ - titta på t ex Norge, eller ännu bättre USA där Runco (oturligt namn på våra breddgrader :lol: ) OEM:ar 8700 och säljer den för runt 13-14k USD :blink:

Jag har introduktionspriserna, och kan bara konstatera att om de håller den nivån (samt med den tekniken) så kommer de att chocka marknaden.... Kan inte avslöja dem eftersom de inte är officiella - men jag kan väl avslöja att 8720 kommer att ha dubbla variabla IRIS:ar, faroudja deinterlaceing samt helt motorstyrd lins (zoom, focus och lenshift) + lite annat gottis :blink:

mvh

/Pär

Postad 13 december 2004 - 16:42

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0

Jag har introduktionspriserna, och kan bara konstatera att om de håller den nivån (samt med den tekniken) så kommer de att chocka marknaden.... Kan inte avslöja dem eftersom de inte är officiella - men jag kan väl avslöja att 8720 kommer att ha dubbla variabla IRIS:ar, faroudja deinterlaceing samt helt motorstyrd lins (zoom, focus och lenshift) + lite annat gottis :blink:

mvh

/Pär

Tackar... Det låter ju bättre å bättre!!

Nu lär jag kunna sova gott utan beslutsångest och dessutom ha en bra motivator till att spara pengar till en 8720...

Får dämpa köpbehovet med ngt nytt i ljudväg så länge... :blink:

Postad 13 december 2004 - 16:47

callme911
  • callme911
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Har hört från en försäljare av BenQ att kvalitéen på BenQ skulle vara rätt så mycket sämreän på Optoma, Infocus och Toshiba... nån som vet om det stämmer? BenQ har ju otroliga priser - och fått mycket bra krititk för sina projjar i olika tidningar.

Postad 13 december 2004 - 16:50

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Bara vad jag läst:

Benq har (nog) inte sämre kvalitet än andra. Benq har bra support.
Försäljare är sura för att avansen på Benq är lägre än för andra projektorer.

Postad 13 december 2004 - 16:57

callme911
  • callme911
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Lite synd att det är så.. deussom är det ju inte så många såkallade "seriösa" hembiobutiker som tar in BenQ - LG är inte heller så poppis. Nu kommer dock hifiklubben ta in BenQ - lite synd att de inte har nån vettig lampgaranti! Ska gå kolla på 5120 nu i veckan - även att det nog fortfarande lär bli en MT200 till slut. Men om BenQ har nya modeller på gång, så kanske man borde vänta tills de är släppta i alla fall. Vet att det alltid kommer komma nya modeller, men istället för att lägga ut 14.000 nu, så kan jag ju spara ett par månader till, och köpa en helt ny BenQ :)

Postad 13 december 2004 - 17:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Perra1>> Släpper du lös sådana gobitar redan alltså? B) :)

Undra hur lång tid det tar innan Avsforum snappar upp det här? :lol:

Postad 13 december 2004 - 18:43

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Vad gäller Kvalitéts problem hos Benq har jag också hört de från seriösa håll men kan varken dementera eller bekräfta om så är fallet igentligen.

Postad 13 december 2004 - 19:07

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Vad gäller Kvalitéts problem hos Benq har jag också hört de från seriösa håll men kan varken dementera eller bekräfta om så är fallet igentligen.

Jag har direkt kontakt med de som distribuerar BenQ i Sverige - och de har sagt till mig vad som har "hintats" om i denna tråd, nämligen att BenQ har ovanligt stor return-rate. En av anledningarna till detta är att man "per default" tar tillbaka en stor andel projektorer vid fel, dvs byter dem mot nya.

Det har också varit så att det har släppts en hel del projektorer från BenQ där programvaran inte har varit 100% hemma - även här har man valt att i första läget byta ut projektorerna mot uppgraderade versioner. BenQ har lagt en stor satsning på just programvarusidan, och man väntas därför ha löst många av de problem som kan uppstå redan "innan" release (som det skall vara!!). B)

Det är vi konsumenter som driver på detta med ständiga uppgraderingar i produktserierna.... Och ibland går det helt enkelt för fort vilket innebär att kvalitén ofta offras. Detta går även igen bland DVD spelare där ofta nya modeller är något sämre än en äldre version från samma tillverkare - fler buggar och fler funktioner...

Lite OT på slutet, men säkert intressant för många ändå :)

mvh

/Pär

Postad 13 december 2004 - 19:08

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Perra1>> Släpper du lös sådana gobitar redan alltså?  B)  :)

Undra hur lång tid det tar innan Avsforum snappar upp det här?  ;)

He he he - jodå, eftersom jag "hittade" det på annat håll kan man väl anse det som generellt tillgänglig information numera... :lol:

Postad 13 december 2004 - 19:15

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Perra1: Tack för den infon! Eller kanske inte? :) Nu måste jag kanske vänta och se vad PE8720 kommer att kunna leverera innan man får den ständigt försenade Sony HS50. B)

Postad 13 december 2004 - 19:19

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Lite synd att det är så.. deussom är det ju inte så många såkallade "seriösa" hembiobutiker som tar in BenQ - LG är inte heller så poppis. Nu kommer dock hifiklubben ta in BenQ - lite synd att de inte har nån vettig lampgaranti! Ska gå kolla på 5120 nu i veckan - även att det nog fortfarande lär bli en MT200 till slut. Men om BenQ har nya modeller på gång, så kanske man borde vänta tills de är släppta i alla fall. Vet att det alltid kommer komma nya modeller, men istället för att lägga ut 14.000 nu, så kan jag ju spara ett par månader till, och köpa en helt ny BenQ :)

Det var ju faktiskt så att BenQ började distribueras av datamarknaden, som ju generellt är vana att jobba med försäljning över Internet och snabba produktcykler.

Om marknaden är mättad via Internet så är det självklart att produkten blir iskall för butiksledet, detta eftersom man har svårt att konkurera med rena internetbutiker. Kostnaden för att köpa in en projektor bara för att visa den, tiden att visa den (personal) och platsen att visa den kostar ju pengar - pengar som bara går att ta igen vid försäljning, you do the math!

Vad ni ser just nu gällande BenQ är en framtid vad gäller flera produkter, ett bra exempel på vad som kan hända om man bara "gynnar" rena internetbutiker. Även fast vi i Sverige är billigast i världen på BenQ så har vi inte ens i närheten av störst försäljning, det räcker att vi går till våra grannländer så säljs det mer BenQ - och till högre priser.... Jag är nu INTE en förespråkare av högre priser, utan snarare en mycket pragmatiskt sinnad person som inte är intresserad av att inte kunna peta, känna, titta och lyssna på produkter jag köper som ändå kostar mer än vad de flesta tjänar på en månad!!

Min gissning är att man kommer att se en renodling på BenQ, där de mer datarelaterade projektorerna kommer att fortsätta säljas över internet - men en satsning på de nya serierna via butik, där man faktiskt får en möjlighet att se hur projektorn presterar innan man köper den.... Om Inte detta händer så tror jag att BenQ kommer att få det svårt i Sverige framöver.....

mvh

/Pär

Postad 13 december 2004 - 19:24

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Perra1: Tack för den infon! Eller kanske inte?  :)  Nu måste jag kanske vänta och se vad PE8720 kommer att kunna leverera innan man får den ständigt försenade Sony HS50.  B)

har du avbokat din hs50 från grosche eller peter

Postad 13 december 2004 - 20:12

lunke
  • lunke
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Finns det någon info om kast avstånden på de nya projjarna?

Postad 13 december 2004 - 20:37

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
BenQ har hatt pressevisning i Berlin. Norske "Lyd & Bilde" har skrevet om disse projene. Så veldig "hemmelig" er det vel ikke? PE8720 har, som det allerede er nevnt, motorisert zoom, fokus og lens shift.
TI har signalisert at produksjonen av Matterhorn vil opphøre. PE7800 vil leve som modell så lenge brikkene er tilgjengelig. PE7700 er egentlig IKKE en erstatter til PE7800, men en ny nedskalert Mustang (1280x720) proje, dvs kanskje mer lik dagens PE8700? PE7700 er en høyere spesifisert modell enn PE7800. Det er derfor vanskelig å forså hvorfor den har fått et lavere modellnr.
PE7700 vil ligge mellom PE7800 og PE8720 i pris. PE8720 vil koste omtrent samme som PE8700 i dag. Det er spennende tider!
:)

Postad 13 december 2004 - 20:46

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
Varför sitter jag med ett stort fett smile just nu... Det innebär att 7700:an förmodligen kommer vara den första DLP-projjen med 1280x720 upplösning för vettiga pengar (runt 20 000)...

Perra: Du sa att 7700:an skulle komma enligt planerna... Vad innebär det?

Postad 14 december 2004 - 08:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ett troligt senario är väl att PE7700 kommer få en liknande grund som t.ex. Toshiba MT700?

Tänkte att min kommentar "att PE7700 kommer ha variabel spinn på 4x eller 5x..." skulle få nån att hajja till, men icke. :) MT700 har nämligen samma valmöjlighet.

Uppsättningen i MT700 kallas ibland "HD2+ value". Det innebär ett HD2+ chip som kombinerats med det äldre controller-chipet DDP1010 och det (i jmf med LVDS) långsammare DDR-minnet. Den överlag sämre prestandan i "Value-kittet" kan bland annat innebära sämre gråskalehantering med dithering som följd. Ett sätt att minska problemet är att gå ner i "spinn" eftersom färre uppdatering kräver mindre bandbredd och processorkraft. Läge spinn ger ju dock som bekant mer RBE... Dithering vs RBE alltså, bara att välja. B)

Att Matterhorn försvinner är ju ingen överraskning direkt. Detta chip har ju mer eller mindre ersatts av 576Wide Darkchip2 chippet (tyvärr finns den senare endast med DDR medans gamla goa Matterhorn kör med LVDS, tänka sig att digitaltekniken ibland går bakåt istället för framåt hos TI...).

Postad 14 december 2004 - 11:29

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Detta låter mumma! När kan 7700 väntas bli testad då? :)
Man vill juh ha lite intryck!!

Postad 14 december 2004 - 12:22

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Som tidigare nämnt.
Någon som vet något om throw ratio.
Låter som en smaskig proj men blir det en kort-kastare så är det nog dessvärrte kört för min del igen (som det var på 8700an med alldeles för kort kastavstånd).

Vill gärna kasta en 240cm bred 16:9 bild på ca 5 meter för att få projplacering rätt samt optimera light uniformity.

Postad 14 december 2004 - 17:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Låter som två spännande projektorer.
Nån info om man har fått ner fläktljudet någonting på dom nya modellerna ?

Postad 14 december 2004 - 17:50

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
och jag köper en direkt om det är kort kast avstånd.

Postad 16 december 2004 - 12:28

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0

Perra: Du sa att 7700:an skulle komma enligt planerna... Vad innebär det?

Perra??

Postad 16 december 2004 - 13:10

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Det är inte officiellt ännu, men räkna med att den dyker upp samtidigt som 8720 - eventuellt något före.... dvs under Q1 2005

Det som skrivits i "Lyd & Bilde" fick egentligen inte släppas, utan var förhandsinformation till speciellt inbjudna och inte release information - Varför de gjorde som de gjorde och vilket efterspel det får återstår att se.

För alla er som frågar om svar och skickar PM här på forumet säger jag ännu en gång att jag tyvärr inte kan prioritera att svara här - jag förmodar att ni vet var jag finns ändå om ni söker mig :)

mvh

/Pär

Postad 16 december 2004 - 13:46

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
Tackar för svaret Perra...

Jag vet vart du "bor" så jag förväntar mig inga snabba svar från dig här! Har inte fått tummen ur att bli medlem i componentforumet än - bara den här sidan tar redan nu för mycket av min tid.... :)

Postad 16 december 2004 - 14:28

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Man vill ju ha 8720 men kan nog bara motivera 7700:an. Är det fler som känner igen sig här? Jag hoppas att Benq väljer att implementera lens shift i alla fall i vertikalled. Mitt problem är att min dukhöjd är fixerad. Det är ju lite lättare att vrida på lens shift än att hålla på och finmickla med en takmontering.

Varför kan inte företagen höja priset på 7700 och använda LVDS. De skulle fortfarande finnas bra skäl till att köpa den dyrare 8720. Det är i alla fall lovand att de siktar mot 8720 med 7700.

Redigerat av Unregistered59b6c723, 16 december 2004 - 14:29.

Postad 16 december 2004 - 14:38

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Vet ärligt talat inte hur mycket LVDS skulle påverka - Jag har hört att en anledning man kikar på lägre flow är att mycket av begränsningen på dataflow fortfarande ligger framför själva DLP chippet - t ex hos Genesis 2310chippet eller i processing och bithantering av DVD.

Men jag håller med om att det är dumt att bygga fler flaskhalsar med tanke på kommande format, såvidda inte den interna teknologin eller designen på projektorn håller lägre nivå än vad man får ut av DLP chippet.

mvh

/Pär

Postad 16 december 2004 - 15:04

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
jag var tvungen att kolla upp vad LVDS var så om det är fler som vill veta kan ni läsa lite om det här:

http://www.webopedia...ERM/L/LVDS.html

Postad 16 december 2004 - 15:19

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Har hört från en försäljare av BenQ att kvalitéen på BenQ skulle vara rätt så mycket sämreän på Optoma, Infocus och Toshiba... nån som vet om det stämmer? BenQ har ju otroliga priser - och fått mycket bra krititk för sina projjar i olika tidningar.

*såg att det redan var svarat på detta*
*Raderat*

Redigerat av FreddanB, 16 december 2004 - 15:24.

Postad 21 december 2004 - 07:21

Unregisteredf0dd0039
  • Unregisteredf0dd0039
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Någon som pratat med HIFI klubben om de nya projjarna ?

Postad 21 december 2004 - 08:05

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Vid Mobilia i Malmö så skulle de inte ta in 7800 och 8700 utan de hade 5320 eller vad den nu heter. Oklart om de nya modellerna skulle komma in senare....

Postad 21 december 2004 - 12:13

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Det var det roliga...

Ska dom BARA ta in det lägsta budget-skitet???

Det som är intressant är ju 8700+, 7800 och senare 8720, 7700!

Likadant i kristianstad, dom hade fått in nån snålprojje för runt 10K, antar att det var 5320...

Killen visste inte ens vad 8700+ var för nån...

Det roliga är att en liten lokal fotoaffär hade den hemma på lager!!
Dock inga möjligheter att dema den, men ändå.

Postad 21 december 2004 - 12:18

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
I Norge verkar det som att Hifiklubben ska plocka in 7800/8700... Som jag förstått det så håller Hifiklubben på att testa BENQ som leverantör - vi får hoppas att de sköter sig så att man får en möjlighet att köpa/titta på dessa leksaker i butik!
:D

Edit: Tråd med lite snack från hifiklubbens forum angående BENQ

Redigerat av Matsen, 21 december 2004 - 12:20.

Postad 21 december 2004 - 14:43

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
kul med tillverkare som BENQ, MITSUBISHI m.fl. som prissätter sina DLP projjar såpass lågt att tillverkare som OPTOMA m.fl. får skämmas över det löjliga priser dom tar för sina projjar speciellt HD2+.

Redigerat av ZoomAir, 21 december 2004 - 14:56.

Postad 28 december 2004 - 11:39

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Med risk för att bli tjatig...........

NÅGON som vet något om kast avståndet på 8720?
Även vertikal shift hade varit intressant då man sitter med ett kort (30cm) takstativ i ett 3mtr högt rum. Dvs hamnar överkanten av bilden vid takomontering shiftad neråt eller i höjd med linsne (dvs utan ev lens shift korrigering)?

Tack på förhand
Boogie

Postad 28 december 2004 - 13:24

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2 792 inlägg
  • 0
tror inte några sådana data är släppta för allmänheten än... Inte vad jag har sett! Men det är väl inte helt osannolikt att kastavståndet kommer vara snarlikt 8700+

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.