Force Electronics 315C
(Digitalboxar)
|
1
|
(23)
|
Inga priser |
Postad 04 January 2005 - 08:54
Postad 04 January 2005 - 09:44
Verkar vara en enkel box som dock har två scart-kontakter med s-video på båda samt digitalt ljud via koaxiell kontakt. Sannolikt ett bildmässigt lyft gentemot tidigare boxar. (Men när skall man kunna ta in alla comhems kanaler på en "modern" box...tv3, kanal5 osv??)Comhem har lagt till denna box under godkända mottagare på sin hemsida. Nån som vet vad det är för box? Är det typ samma som 320 eller?
Dessa uppgifter finns att läsa på http://www.mediaplazashop.com . Comhem kan dock mycket väl sett till att plombera en scart samt satt supervideo-signalen ur spel, allt för att inte deras bakåtsträvan skall behöva stryka på foten allt för mycket
Postad 11 January 2005 - 18:29
Jocke
Postad 11 January 2005 - 21:46
Tyvärr är det precis det du lär ha gjort. Missuppfattat informationen alltså.Om man går in på http://www.force.tv så finns det länk till ett test gjort i Ljud & Bild nr 11, 2004. Om jag inte har missuppfattat informationen helt så ska det även gå att ta emot de analoga kanalerna i denna. Dock så står det i testet att den boxen är för boxer. Den heter dessutom 320 så den kanske inte funkar till comhem. Funkar den kan man dock konstatera att den, med dagens comhem-mått mätt, klarar av det man kan begära. DD, Scart RGB x 2. Både analoga och digitala kanaler. Det enligt tidningen rekommenderade priset av 1 700 kr känns ju inte heller avskräckande.
Jocke
Postad 13 January 2005 - 15:57
Jag har ringt till 5-6 butiker, till comhems kundsupport och till två distrubitörer/grossister.Någon som vet när Force 315C finns i butik? Pris?
INGEN hade ett vettigt svar på när den kan tänkas dyka upp. De flesta inkl. två personer på comhem visste inte ens att en sådan box existerade.
Grossisten jag pratade med sa att boxen var i princip 100% identisk med 320c för övrigt.
Det som den verkar sakna är dock analog tuner(?)
Hoppas f-n att den här har bättre bildkvalitet än Humaxskräpet man blev pålurad av comhem.
Postad 14 January 2005 - 09:07
Den kommer säljas av Euronics med början i vecka 5.
Den har INTE analog tuner.
Ahh ännu ett low end-val bland comhemboxarna. Men men, de snabba kanalbytena och chansen att den har något bättre bildkvalitet än humaxskräpet är ju bara det värt att prova.
Undrar vad priset kommer hamna på.
Någon som vet hur Euronics brukar vara inställda till "provköp". Är inte sugen på att bli sittande med två crappiga boxar om det visar sig vara så illa.
Postad 31 January 2005 - 23:25
de ska ju vara blixt snabba kanal byten, nån som provat ?
gärna fler omdömen om boxern
Postad 08 February 2005 - 22:23
Force 315C
Såg den för övrigt på Wictoréns i Göteborg idag för 1395:- utan abbonemang.
Postad 16 February 2005 - 12:07
Postad 20 February 2005 - 11:47
har ni någon bra produktsida med spec, ?
hur tycker ni den fungerar
de jag e ute efter är att den ska ha:
analoga ljudutgångar
digital utgång
snabba kanalbyten ( har nu en gammal sagem )
bra bild och ljud
och ingen förskjutning av bilden ( som samsung)
uppfyller denna box dessa krav ?
vill gärna vet hur denna box är storleks messigt ? bredd, djup, höjd
tacksam för svar
Postad 21 February 2005 - 13:17
Postad 21 February 2005 - 21:47
Jag upplever den sm väldigt snabb men då har jag bara jämfört med hyrboxen från Sagem. Såväl ljud som bild tycker jag håller bra kvalitet.
Jag har bara haft min box ett par timmar så jag har inte hunnit göra några utförligare tester ännu.
Postad 21 February 2005 - 22:39
men de lutar åt denna om den e bra
Postad 24 February 2005 - 10:47
Testade någon timme igår.
Först bilden, som jag inte tycker är bättre än Sagem.
Bildformatsinställningaen funkar lite annorlunda jämfört med Sagem. Vid anamorfa 16:9 sändningar klipper Sagem höger- och vänsterkanterna och visar bara mitten av bilden om den är inställd på 4:3. Force gör i samma läge om till letterbox. Bra för mig, eftersom jag har en 4:3 46-tummare utan widescreenläge och därmed kan se hela bilden med den nya boxen. 16:9 funkar bra mot projjen via DVD-recordern men ljudet är problem. Se nedanstående kommentar om 5.1
Sedan ljudet.
DD 5.1 måste väljas i menyn annars blir det bara stereo. Tyvärr kan man inte få ut stereoljud på scarten samtidigt som man tar ut DD 5.1 via koaxen. Detta är ett problem för mig på två sätt. För det första när jag tittar med projjen kör jag via DVD-recordern som omvandlar RGB till komponent. Jag måste då ställa om till stereo för att få ljud. En annan sak är att jag inte kan spela in på DVD-recordern samtidigt som jag tittar och lyssnar med DD 5.1 ljud. Måste även då ställa om boxen till stereoljud. Behöver alltså en DVD-recorder som har ingång för DD 5.1. Finns det någon DVD-recorder som kan spela in DD 5.1?
Körde en liten test med att styra om ljudet med receivern med fick då problem med synkningen mellan bild och ljud. Kan iofs justera delay på ljudet men hann inte med det igår. Ganska struligt blir det i alla fall.
En annan skillnad är att det inte går att steka ägg på Forcen. Dvs den är ganska sval till skillnad från Sagem som blir glödhet.
Ytterliggare ett plus är att kanalbytena går mycket snabbare på Force.
Enligt boxen har jag 88% kvalitet på mottagningen. Bra eller dåligt? Någon som vet?
Redigerat av Bullit, 24 February 2005 - 10:48.
Postad 27 February 2005 - 10:31
är du nöjd med ditt köp annars av denna box? väljer mellan denna och samsung 9401 z
jag kommer bara koppla den mellan box och tv med rgb ingen inspelning eller projektor
Postad 27 February 2005 - 19:28
Kanalbyte 2 sekunder.
Postad 06 March 2005 - 11:05
Jag har en fråga till er med Force 315 till comhem. Om man ställer in tv-formatet till 16:9, vilka olika val finns det för hur 4:3-sändningar ska visas? Finns det något alternativ typ "svarta streck" (som det heter på min Force 1144T) där även 4:3-sändningarna visas i TV:ns 16:9-läge och Forcen tar hand om strecken på sidan?
Postad 06 March 2005 - 23:31
4:3 visas då med svarta streck på sidorna.
Postad 08 March 2005 - 22:15
återkommer me recension
Postad 12 March 2005 - 13:02
Testade båda i butik o tyckte att de var lika nästan lika snabba vid kanalbytena-kanske något aningen snabbare på samsung.
Samsung har ju optisk ljudutgång och force har koax. Då jag ej änu inhandlat ngt hemmabio-system undrar jag om det ena är att föredra framför det andra?
Postad 13 March 2005 - 09:22
funderade också de där med optisk och coaxial ingång , men de är inget problem om du saknar en ingång för de, du kan styra i receivern vilken ingång som ska vara vad ! iallafall i min yamaha (1500)
sen om du föredrar optiskt eller coaxial e upp till dig, själv hör jag ingen skillnad på de återkommer på måndag kväll då jag säkert har fått hem min force valde den för att den macthar in lite bättre silver o svart, och att den vekar vara stabilare än samsung
Postad 14 March 2005 - 10:10
En sak till...
angående den "info-remsa" som dyker upp i nederkant och som visar hur mycket av programmet som återstår etc. På samsungen kunde jag inte bläddra i info-remsan och se info om andra kanaler utan att byta kanal. Trycker man EPG så försvinner ju bilden helt (o ljud).
Har Force denna möjlighet som jag tycker är rätt trevlig? (Hoppas jag uttryckte mig så att ngn förstod
Postad 14 March 2005 - 11:55
Försöker du bläddra med infoknappens remsa byter boxen däremot kanal.
Redigerat av gusax, 14 March 2005 - 11:59.
Postad 14 March 2005 - 18:07
Postad 15 March 2005 - 21:28
första intrycket var att den var mycket mindre än jag trodde vilket var ett stort plus !
liten fjärrkontroll ( trodde den skulle vara större) både för o nackdelarr kanske den kan kännas lite liten , ja har visserligen små händer så de är ok , men kan tänka mig er som har lite större att den kommer kännas liten.... inte så jätte viktigt kanske men ändå.
installationen av alla kanaler går super duper snabbt vips så har man alla kanaler inlagrade !
kanalbyten går hyffsat snabbt, ja kan då bara jämföra med sagem den första boxen man fick med comhem. de bästa av allt är att uppstarten från du trycker på on knappen och du har bild går lika fort som ljuset jämfört med den gamla sagen den tar ca 30 sek på sig denna tar ja man hinner ej räkna ens KANON
text tv funkar riktigt bra och den är snabb också...
ja var lite orolig precis när kanalerna hittats för bilden var grumlig och inte alls bra men efter lite fingrande i inställningar så vart de bra , de som var fel var att den var inställd på att skicka rgb signal vilket den inte verkade gilla tror de beror på scart kabeln som följde med, men ska kika lite mer på de , ja fick ställa den på cbl/vcr tror ja de hette och så anpassa sig efter tvns inställningar då funkade allt perfekt man får leka lite med inställningarna så funkar de sen ...
jag kan starkt rekomendera denna box mycket enkel installation , ska gå vidare med digital ljud var ingen film med de
återkommer imorgon med mera tips och tester fråga om ni undrar något..
faktiskt följde de med en coaxial kabel vilket är ett plus då du ej behöver komplettera med de på engång, visserligen är den bara av lakrits snöre modell tror ja men de funkar ju , själv kör ja en supra coaxial, kommer byte ut scarten mot bättre också för rgb signal
så nu är det bara o vänta tills alla kanaler blir digitala ....
men ja rekomenderar varmt denna box !!!!
Redigerat av Unregistered850f6856, 15 March 2005 - 21:31.
Postad 16 March 2005 - 01:00
Postad 16 March 2005 - 15:15
Den har ingen hårddisk men man kan välja en hårddisk man har tillgänglig i nätverket i en dator så blir det samma sak.
Den kostar bara 2000kr också
Dessutom räcker det att man har ett kort från comhem så kan man låta dreamboxen skicka kortinfon till alla sina andra dreamboxar i huset via nätverket. på detta sätt slipper man köpa flera abbonemang per hushåll. Man kan även streama tvkanalerna från dreamboxen via nätverket till tex sin dator eller xbox så att man kan kolla på alla kanaler där. Så är man lite tekniskt lagd känns denna box överlägsen. Den bygger på linux...därför jag nämnde det med tekniskt lagd :-)
Postad 21 March 2005 - 09:07
Försöker du bläddra med infoknappens remsa byter boxen däremot kanal.
Om man trycker på info-knappen först går det hur bra som helst att bläddra med infoknappens remsa utan att boxen byter kanal.
Detta är ett stort plus som samsungen saknar.
Har haft min Force 315 en vecka och är i stort nöjd.
Har märkt ett par grejor:
>Lipsync...när jag körde ljudet (analogt) via stereon så upplevde jag lite lip-sync problem. Antar att bilden tar lite längre tid att gå igenom plasman än ljudet tar att gå genom stereon. Tar jag ut ljudet genom plasman så är dtta inet problem. Är en receiver med delay det enda sättet att lösa detta problem.
>Skuggtext...igår när jag såg Liverpool Everton igår så kunde jag skönja "skuggtext" på gräsmattan. Knappt synbart men iallfall. Detta dök bara upp på Canal+ så det rör sig inte om inbränning eller liknande. Är det någon som märkt detta? Kan felet bero på för dåligt skärmade kablar eller liknande - använder idag bara vanliga NoName-scarts? Eller var det något med Comhems utsändning eller kan det vara relaterat till boxen?
edit > spöktext är kanske ett bättre ord än skuggtext. ni förstår nog vad jag menar
Redigerat av carlito77, 21 March 2005 - 09:08.
Postad 21 March 2005 - 18:38
Det var ju en bra grej med gammla dekodern vi har men hittar inget på denna för att ställa in det
Postad 26 March 2005 - 09:20
fjärrisen e lite liten i handen , och ibland lite känslig för att verkligen rikta den mot dekodern ,
men annars väldigt nöjd med boxen .... stilren o enkel
Postad 26 March 2005 - 22:24
Postad 26 March 2005 - 23:52
Vad menar du med säker?Med dessa boxar etx force 315 , är man då säker sen när alla kanaler blir digitala i höst ? eller kommer man behöva köpa en ny box då med ?
Kommer nya kanaler digitalt så är det bara att titta, om du har abonnemang för det förståss.
Det är om det startas HDTV-kanaler som du måste byta.
Postad 27 March 2005 - 08:22
men de verkar ju vara lugnt då
tack för ditt svar
Postad 04 April 2005 - 20:21
En liten nackdel är att man inte kan filtrera så att endast ens favoriter synns i EPG:n
Man kan sortera på en massa olika typ: efter 18 nästa dag etc men inte på favoriter. Skulle gärna sluppit få info om kanaler jag inte har i mitt paket.
Postad 05 April 2005 - 12:38
Då har du inte din favoritlista aktiv. Är den det är det bara kanalerna ingående i denna som visas i EPG:n.En liten nackdel är att man inte kan filtrera så att endast ens favoriter synns i EPG:n
Man kan sortera på en massa olika typ: efter 18 nästa dag etc men inte på favoriter. Skulle gärna sluppit få info om kanaler jag inte har i mitt paket.
Det finns alltså en koppling mellan favoritlista och EPG.
Redigerat av sohe, 05 April 2005 - 12:46.
Postad 09 April 2005 - 17:14
Det finns ju fyra alternativ:
Svart streck
Klippt
Kombinerad
Via TV
Kollar jag exvis på TV 4 o sändningen är i 4:3 så får jag svarta kanter på sidorna med "svart streck" vald. Med "via TV" får jag men plasma LG px12x grå streck istället.
Jag kör med ACR original på TV:n plus att jag inte gillar att dra ut en 4:3 bild. Tjejerna på paradise hotel blir så tjocka
Kör jag med "VIA TV" så klipper min plasma för mycket av bilden...speciellt i högerkant tycker jag.
På de olika canal+ så blir bilden olika beskärd av svarta kanter. Ibland en svart ram runt hela (med loggan i det svarta)...ibland bara uppe och nere (med loggan i de svarta). Just nu sänds ingen i 16:9 så då kanke man slipper de svarta helt.
Kör nu med "Svart streck" men undrar som sagt vad ni kör med....och om det är ngn som kan förklara hur detta ligger till.
Postad 10 April 2005 - 13:57
Ibland en svart ram runt hela (med loggan i det svarta
I detta fall sänds filmen i letterboxformat men bilden är fortfarande 4:3. Alltså blir svart ram runt hela bilden.
...ibland bara uppe och nere (med loggan i de svarta)
i detta fall sänds filmen i äkta (anamorf) 16:9 format.
Postad 05 June 2005 - 17:08
Postad 07 June 2005 - 12:16
Postad 07 June 2005 - 17:29
Hej! Jag har denna box sedan ca 3 månader. Tidigare idag satt jag och lekte i menyn. Såg då att jag hade fått post, gällande uppdatering och att det skulle göras nu. Post var daterad 050428 och uppdateringen var ver. 1.1.9. Hur uppdaterar man? Jag har letat på nätet, men ej hittat någon info. Hoppas på hjälp av någon på detta eminenta forum!
Du öppnar bara meny/inställningar/mjukvaruuppdatering
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Force 315 för Comhem tappar favoritlistan
3 bilder
6 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?