Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Northern Star NS-PLA-50i

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 March 2005 - 13:57

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Så kom den då, efter drygt 3.5 veckor och en massa strul. har bara hunnit sätta upp den och kollat att alla kopplingar funkar.
Kommer att testa denna mot Pioneer 505XDE nästa vecka och lägga ut en recension i denna tråd.
Tills dess kan ni få kolla in lite bilder jag har tagit under monteringen (synd bara att man är så usel på att ta bilder, vet verkligen inte hur jag ska få bilden att återspegla verkligheten)

NS-PLA-50i väggmonterad

Postad 24 March 2005 - 14:08

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
Congrats! :P
ska bli intressant att höra skilnaden mot 435an.
HDin jag kör med vet jag ligger grymt nära 435an bildmässigt och även spöar 435an med en bättre kontrast

Postad 04 April 2005 - 12:56

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min Plasma i ca en 1 vecka och har hunnit att utvärdera den mer men framför allt hunnit att jämföra denna mot Pioneers 505XDE.
Tyvärr har jag inte kunnat jämföra den sida vid sida eftersom en befinner sig i Sundbyberg och den andra i Uppsala. Jag har tyvärr inte heller kunnat jämföra dem med identisk kringutrustning.
Det jag har kunnat jämföra är Analog-TV, Digital-TV, DVD via RGB, DVD via S-video samt datorbild och HDTV via VGA.
Med digital-TV har jag använt Pioneers interna för Pioneer och Sagem ITD-1440 för NS.

För att inte vara för upprepande så delar jag in resultaten i två kategorier.
Interlaced och progressive.

Interlaced:
Under denna kategori hamnar Analog-TV, Digital-TV, DVD via RGB och DVD via S-video.

Här kan man se klara skillnader mellan de två plasmorna. Pioneer är mycket bättre på att "deinterlaca". Detta resulterar i stabilare bild, bättre skärpa och bättre färger.
DVD och digital-TV via RGB på NS kan man se blödningar i den röda färgen.

Progressive:
Här hamnar databild och HDTV via VGA.
När man kollar in detta så ser man NS fulla potential, bilden blir knivskarp och färgerna korrekta. Man ser ingen skillnad i bilden mellan de två utan vilken som är bäst tycker inte jag går att säga. bilderna skiljer sig men inte mycket.

Efter att ha jämfört de två stod det helt klart att vilken kring utrustning man har blir mer avgörande om man satsar på NS. I.o.f.s. så går deinterlacingen att fixa till via mjukvaru-uppdatering men frågan är när detta kommer och om det kommer.
Jag testade vidare på min NS-PLA-50i med olika progressiva signal via DVI, VGA och Compontent.
För DVI använde jag min BBK 971H, VGA Dell D600 och Komponent Toshiba SD-510E.
DVI tyvärr klarar spelaren bara att köra 60 Hz varför NTSC filmer är att rekommendera. Jag testade att spela upp filmerna i 720p och 1080i och bilderna blir riktigt skarpa och detaljrika, en aningens gråa. Dock är det återigen stor skillnad på deinterlaceingen. 720p blir mycket stabilare bild på jmf. mot 1080i eftersom det är DVD:n som gör deinterlacingen och inte plasman. Det är otroligt vad mycket mer man kan får ut av en DVD-film om man bara har rätt bildvisare. DVD gör sig inte på TV längre när man har sett hur bra det kan bli.

Komponent
Här kunde jag endast jmf. Progressive bild för NTSC (480p) eftersom Toshiban inte klarar ngt annat. Om man jämför bilden mellan DVI och Komponent så är bilden från komponent ngt varamre och mer livlig. Om detta beror på att det är en annan spelare eller att det är just komponent tog jag reda på eftersom BBK också har komponent ingång. Man kunde direkt se att det är spelarens egenskaper som skapar de ngt varmare färgerna. (tilläggas att jag endast kunde jmf. Interlaced PAL/NTSC eftersom BBK inte skickar ut ngn prog. Bild på komponent.
Även på komponent ingången så är inte deinterlace-funktionen tillfredsställande.

VGA
Man kan säga direkt att köra bilden från en dator är absolut att föredra enligt mig. NU testade jag att endast köra via VGA eftersom den dator jag körde ifrån saknar DVI men bilden blir helt otrolig!
Gillar skarpt att man kan få Native (1366x768) upplösning, datorn skalar om och gör ett jättebra jobb. Allt vad dålig deinterlacing heter försvinner om man kör HDTV via VLC-player och aktiverar dess deinterlacefilter.

Slutstats

Som jag påpekade innan är det mer viktigt att se till att man har rätt kringutrustning och en bra signal in till NS-PLA-50i jmf. Mot Pioneer 505XDE.
Matar man NS med progressiva signaler så kan inte jag se någon skillnad mellan de två.
Om man ska köra TV med NS så rekommenderar jag att köpa en extern skalare som gör deinterlaceningen då denna fkn inte är tillfredsställande på NS. (Detta kan komma att ändras med mjukvaruuppdatering)
Att kolla på högupplösta bilder/filmer är en fröjd för ögat på båda plasmorna.

För ca 20 000 kr mindre tycker jag att NS är ett klart bättre köp eftersom du kan hitta en schysst skalare för under 5k och då har du ändå tjänat 15k.

Fördelen med Pioneer att den har en inbyggd DVB-T-mottagare samt att man endast behöver en sladd upp till plasman. Detta är också nackdelen med den. Att ha en VGA-kabel i fronten ser inte så snyggt ut. På NS finns massor av ingångar och det går jättebra att gömma kablarna då kopplingspanelen är 12 cm upp i plasman, sen får man sätta en skyddande kabellist.

Värt att tänka på vid köp av NS-PLA

Jag kan inte säga om detta är generellt eller om det var jag som hade otur men leveranstiden var förba**at lång (25 dagar mot utlovade 10)

Instruktionen till väggfästet är inte helt solklar, man får verkligen kolla en och två ggr eftersom fästet är felmärkt. Man ska använda hålen för 42” på vissa ställen och på andra inte. Kolla gärna en extra gång innan du sätter dit ngt på väggen.

TV-bilden mår väldigt bra av att få en extern deinterlacing.

Den blir varm! Se till att ha den där du har lite luftflöde annars kommer det bli varmt i rummet.

Bilden blir aldrig bättre än vad originalet är. Nog för att DVD uppskalat till 720p ser bra ut MEN HDTV i 720p ser bättre ut. Upplösningen är djupare och bilden mindre fladdrig.

Kommer att posta bilder och en längre artikel på min hemsida så småningom, länk kommer att postas så fort artikeln är klar.

Redigerat av nippe, 04 April 2005 - 12:58.

Postad 04 April 2005 - 13:38

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
:)

(Pioneers fjärr måste ju vara ju vara bättre än NS..)

Redigerat av joniS, 04 April 2005 - 13:38.

Postad 04 April 2005 - 13:51

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Tänkte inte på fjärren.... kör med Pronto :-)

Postad 05 April 2005 - 14:44

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tack för bra information.
Jag kommer att köra mycket bilder och film in till VGA eller DVI-ingången och därför var det trevligt att bildkvaliteten var till din belåtenhet på dessa ingångar.
Mesta användningstiden blir ju ändå som TV. Därför undrar jag om du vill beskriva/förklara lite mer om att använda en extern skalare mellan digitalboxen och till scart RBG ingången? Eller skall den kopplas till komponentingång?

Redigerat av OZZO, 05 April 2005 - 14:49.

Postad 05 April 2005 - 14:58

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att använda en dator som skalare, denna kommer alltså vara inkopplad via VGA alt. DVI (Enligt uppgift ska DVI-bilden bli bra mycket bättre än VGA)
Att använda skalare och sen koppla till RGB SCART fungerar inte eftersom upplösningen inte tillåter detta. Precis som du misstänker så får man koppla skalare till component, VGA eller DVI.
Du kan hitta en del skalare på www.sisaco.se alt. inwarehouse har en som Patrik__G använder.

Postad 05 April 2005 - 15:01

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
OK!

Tack nippe

/ozzo

Postad 10 April 2005 - 19:17

Patrik från strömstad
  • Patrik från strömstad
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
tack nippe!
mvh patrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.