* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX200 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 26 augusti 2006 - 22:02
Postad 26 augusti 2006 - 23:40
Som ni kanske har märkt försvinner lite av bilden med HDMI, i motsats till VGA.
Kanske inget större bekymmer, dock tycker jag texten mm i windows ser mer grötig ut på HDMI, än på VGA.
Filmmässigt verkar det dock inte vara någon skillnad på VGA/HDMI.
Notera dock att båda kablarna har samma källa (dvi).
Redigerat av DvCorleone, 26 augusti 2006 - 23:41.
Postad 26 augusti 2006 - 23:52
Redigerat av badruby, 26 augusti 2006 - 23:56.
Postad 27 augusti 2006 - 10:42
Ehm, det låter som att du inte har provat att ändra overscan i projektorns inställningar när du kör via HDMI, den är "felinställd" från början (iaf var den det på min) så den måste ändras.Reflektera över kablarna lite.
Kanske inget större bekymmer, dock tycker jag texten mm i windows ser mer grötig ut på HDMI, än på VGA.
Meny->Visa->Översvep
Sätt värdet till 10 så ser du precis lika mycket av bilden som via VGA, dvs allt, dessutom så blir ju bilden ej grötig då du kör hela bilden eftersom den visar pixelmappat. Min bild är knivskarp, bokstäver/tecken som är en pixel bred blir exakt en pixel på projektorn också, det är omöjligt att texten blir grötig då du kör pixelmappat 1:1 och overscan är inställt på att visa hela bilden.
Postad 27 augusti 2006 - 11:01

Overscan kommer ge skalning vilket är helt förödande för pixelmappningen.
MVH
/Jakob
Postad 27 augusti 2006 - 11:02
Postad 27 augusti 2006 - 19:31
Ehm, det låter som att du inte har provat att ändra overscan i projektorns inställningar när du kör via HDMI, den är "felinställd" från början (iaf var den det på min) så den måste ändras.Reflektera över kablarna lite.
Meny->Visa->Översvep
Sätt värdet till 10 så ser du precis lika mycket av bilden som via VGA, dvs allt, dessutom så blir ju bilden ej grötig då du kör hela bilden eftersom den visar pixelmappat. Min bild är knivskarp, bokstäver/tecken som är en pixel bred blir exakt en pixel på projektorn också, det är omöjligt att texten blir grötig då du kör pixelmappat 1:1 och overscan är inställt på att visa hela bilden.
Ah, där hittade jag. Funkar kanon. Nu är pixlarna skalenliga utan gröt. Tack.
Postad 27 augusti 2006 - 21:49

Postad 27 augusti 2006 - 21:52
Postad 28 augusti 2006 - 11:55

Postad 28 augusti 2006 - 12:14
Postad 28 augusti 2006 - 12:57
Postad 28 augusti 2006 - 14:07
Postad 28 augusti 2006 - 15:31
Okay. Kollade kollinumret nu som jag fick, den är i malmö, kan ju inte ta en vecka då?Jag beställde på Tisdagen för två veckor sedan och fick projektorn i torsdags (en vecka efter att dom hade skickat den)
Tog den frakten som kostade 250kr nånting av misstag hehe, kanske går snabbare då?
Postad 28 augusti 2006 - 16:26

Postad 28 augusti 2006 - 16:54
va gött. en fråga: när de levererar vid dörren och man skall betala vid leverans, måste man ha en postväxel eller går det att betala till dom i kontanter? Har för mig att jag läst nånstans att man ej kan betala med kontanter om summan överstiger 10000kr.Tog en vecka innan jag ens kunde se någonting om vart den var. Efter att jag sett att den var i malmö hade jag den dagen efter. Så inte långt kvar då
Postad 28 augusti 2006 - 18:05

Ville inte betala i förskott så det fick bli därifrån.
En fråga, vilka "grund - inställningar" bör man ändra på när man fått projjen. talar inte om kalibrering utan sådana inställningar som är "fel" från början.
Som nån sa innan att man skulle ändra "Meny->Visa->Översvep, Sätt värdet till 10."
för att det skulle bli pixelmappat via HDMI ?.
Färgtempen som är inställd på 7500 skulle man ändra till 6500 (som grund) ?.
Finns det fler ?
Postad 28 augusti 2006 - 18:13
Näe Maveric, jag fattar då inte vad du menar!
Pacman ...
Du glömde länka dit

För mycket prissnack i tekniktrådarna
MaVeRiC

Postad 28 augusti 2006 - 19:01
Jag håller med. Skall absolut aldrig mer skriva nåt som ej har med TX200 teknik å göraNäe Maveric, jag fattar då inte vad du menar!
Pacman ...
Du glömde länka dit![]()
För mycket prissnack i tekniktrådarna
MaVeRiC

*obs, är ej ironisk*.
Jag är också väldigt intresserad lixom ovanstående postare om vilka inställningar man bör ändra direkt.
Jag har varrt å köpt Calibrator2, verkar vara en riktigt bra skiva att göra enklare kalibreringar med.
Den tänker jag köra igång och försöka kalibrera projen lite med när den väl kommer.
Sen har jag en till fråga; hur gör ni alla som har den i taket när ni sätter upp den? Håler ni projektorn mot taket och kollar exakt vart den skall sitta medans ni försöker rikta in den så projiceringsbilden exakt hamnar där den skall på duken? Man lär ju bli ganska trött i armarna om ma skall stå med projektorn mot taket och försöka rikta in och samtidigt rita prickar där man skall borra...

Postad 28 augusti 2006 - 23:56
Är den såpass bra att man inte märker av spilljus från projektorn i mörka scener, eller stör man sig på det?
Den projektorn ligger närmast till hands just nu, då jag bl a behöver lens-shift, vilket dlp saknar.
Postad 29 augusti 2006 - 09:17
Component tar upp det mesta om denna projen.Hur är svärtan på denna projektor om man (som jag) har ett rum som är nästintill bäcksvart vid mörkläggning.
Är den såpass bra att man inte märker av spilljus från projektorn i mörka scener, eller stör man sig på det?
Den projektorn ligger närmast till hands just nu, då jag bl a behöver lens-shift, vilket dlp saknar.
Läs deras recension, borde stå där.
Postad 29 augusti 2006 - 10:14
Postad 29 augusti 2006 - 10:26
Ja, vårt exemplar är kalibrerat och TX200 är en projektor som växer avsevärt efter kalibrering. Den har möjlighet till riktigt bra ljustryck gentemot de flesta andra LCD'er när den är kalibrerad och kontrastkänslan ökar också avsevärt när man får ordning på gammakurvan.
Kan du inte skriva hur er är kalibrerad så kan man utgå från det själva och finjustera?
Mvh/
Postad 29 augusti 2006 - 18:39
Själv kör jag följande vilket jag hittade på någon sajt om jag inte minns fel. Har inte hunnit kalibrera bilden så hemskt mycket. Jämför gärna med dessa värden.
-1
-2
Låg
6500k
+0
+0
4
5
Auto 1
Postad 29 augusti 2006 - 18:43
Tack, ska prova dom inställningarna imorgon. Har du kört nåt med nån kaliberingsskiva?Hur ser era bildinställningar ut?
Själv kör jag följande vilket jag hittade på någon sajt om jag inte minns fel. Har inte hunnit kalibrera bilden så hemskt mycket. Jämför gärna med dessa värden.
-1
-2
Låg
6500k
+0
+0
4
5
Auto 1
Postad 29 augusti 2006 - 18:57
Tack, ska prova dom inställningarna imorgon. Har du kört nåt med nån kaliberingsskiva?Hur ser era bildinställningar ut?
-1
-2
Låg
6500k
+0
+0
4
5
Auto 1
Nopp. Sett lite olika inställningar bara, men visa skiljer sig väldigt lite, om ens synbart. Sen kanske visa filmer behöver en helt annan kalibrering.
Redigerat av DvCorleone, 29 augusti 2006 - 18:58.
Postad 29 augusti 2006 - 19:27
Hela poängen med kalibrering är att de inte behöver det...Sen kanske visa filmer behöver en helt annan kalibrering.
Nått undantag finns säkert men i huvudsak så. Och tur är det.

Postad 29 augusti 2006 - 21:52
Måste det vara jätte mörkt för att få bra bild på denna projektor.
Nej det räcker med att du drar ner de svarta rullgardinerna och släcker alla lampor ...

Helt allvarligt .. alla projjar skall skicka ljus på en duk som sedan skall reflektera tillbaka
detta till dina ögon ...
Ja, det bör vara riktigt mörkt .. för att du skall få bra bild .. men du kan se
bilden skapligt med bara persienner ... men som sagt .. det blir inte hundra.
MaVeRiC

Redigerat av Unregistered1103, 29 augusti 2006 - 21:52.
Postad 29 augusti 2006 - 23:27
Har många funderingar kring vilken duk ja bör välja till denna projektorn som jag bara måste skaffa...

Vad ja inte förstår är gain och hela det köret? Vad ska man tänka på mer eller mindre "gain" när man letar efter duk. Så mkt har ja förstått att mer gain innebär högre kostnad för duken men innebär detta automatiskt att duken är bättre för det? -Vilket direkt leder till förbättrad bildkvalite?
Grå /Vit`?
hmm... så många frågor så lite kunskap heheh
Tack på förhand
/Marre
Postad 29 augusti 2006 - 23:42
Tjenare alla goa o glada!!
Har många funderingar kring vilken duk ja bör välja till denna projektorn som jag bara måste skaffa...![]()
Vad ja inte förstår är gain och hela det köret? Vad ska man tänka på mer eller mindre "gain" när man letar efter duk. Så mkt har ja förstått att mer gain innebär högre kostnad för duken men innebär detta automatiskt att duken är bättre för det? -Vilket direkt leder till förbättrad bildkvalite?
Grå /Vit`?
hmm... så många frågor så lite kunskap heheh
Tack på förhand
/Marre
Jag valde att köpa en duk hos välrenomerade svenska XUS
Mekaniken, kvaliten på duken är deras kännetecken
Gör det enkelt o gå in på deras hemsida och titta .. www.xus.nu
Klicka på Filmduk till vänster i Menyn så får du all info ...

Där kan man även läsa om mörkläggning som förra inlägget handlade om
MaVeRiC

Postad 30 augusti 2006 - 12:36
Ganska kort specad 2000tim.
Postad 30 augusti 2006 - 14:08
Postad 30 augusti 2006 - 14:17
2000 timmar är ungefär den tid de flesta lampor uppges hålla i de flesta projektorer.
1kr / timme då om den håller så länge. inte så dyrt

Postad 30 augusti 2006 - 19:30
Man ser tydligt att det är ca 1 cm breda lodräta ojämnheter i den.
Det blir som lodräta 1cm breda linjer över hela duken. Störigt, får köpa en riktig duk nästa månad.
Testade att ta ner duken och lysa med en lampa och som jag trodde så är det tuppluren som är ojämn. Trodde för en sekund att det var projektorn det var fel på .
Vad tror ni om denna?
http://www.webhallen...91d05612ef94a9c
Den bör väl fungera?
EDIT: Denna kanske är bättre?
http://www.fyndborse.....1Prodnr=10949
Redigerat av trickyhed, 30 augusti 2006 - 20:05.
Postad 31 augusti 2006 - 11:03
Mvh/
Postad 31 augusti 2006 - 11:45
Hur långt ifrån duken sitter du? Så hade jag på min gamla projektor. Står utan duk just nu så jag kan tyvärr inte kolla om det är så på min. Du kanske har inställt på för ljust eller något sådant?Jag får pixlig bild i vissa filmer, tex när himmeln visas eller bilder med mycket ljusblått så ser jag pixlarna där. Finns det någon inställning för att dra ner på detta flimmer. Kör med en denon 1920 och supra 10m hdmi. ser det inte vid mörka partier utan endast i ljusa.
Mvh/
Postad 31 augusti 2006 - 11:53
Hur långt ifrån duken sitter du? Så hade jag på min gamla projektor. Står utan duk just nu så jag kan tyvärr inte kolla om det är så på min. Du kanske har inställt på för ljust eller något sådant?Jag får pixlig bild i vissa filmer, tex när himmeln visas eller bilder med mycket ljusblått så ser jag pixlarna där. Finns det någon inställning för att dra ner på detta flimmer. Kör med en denon 1920 och supra 10m hdmi. ser det inte vid mörka partier utan endast i ljusa.
Mvh/
Har ca 3 m från en 79" duk så avståndet borde inte vara problemet.
Postad 31 augusti 2006 - 12:24
Postad 31 augusti 2006 - 12:54
jag sitter på 2.9m avstånd på en 81" duk och ser aldrig någon pixlighet ö.h.t, får gå nån meter närmre minst för att börja se pixlar, oavsett färg och ljus på bilden. Är det de små pixlarna (typ 1-2mm breda) du ser eller är det artefakter du ser?
Det är som att bilden flimmrar. När man ser tex en blå himmel i en film så börjar det, hade samma problem med min förra projektor och trodde det skulle försvinna med denna och ny dvd spelare.
vad är artefakter? får hem och fibbla lite efter jobb idag.
Postad 31 augusti 2006 - 14:21
kan det vara något i ditt rum som ger störningar? Trådlösa nätverk, elkablar, osv osv...jag sitter på 2.9m avstånd på en 81" duk och ser aldrig någon pixlighet ö.h.t, får gå nån meter närmre minst för att börja se pixlar, oavsett färg och ljus på bilden. Är det de små pixlarna (typ 1-2mm breda) du ser eller är det artefakter du ser?
Det är som att bilden flimmrar. När man ser tex en blå himmel i en film så börjar det, hade samma problem med min förra projektor och trodde det skulle försvinna med denna och ny dvd spelare.
vad är artefakter? får hem och fibbla lite efter jobb idag.
Postad 31 augusti 2006 - 16:27
Nu är det ju ganska surt att läsa igenom alla sidor för att kolla inställningar.
Så jag är tacksam för vad man skall ställa in på black, iris osv för optimal bild.
tacksam för hjälp.
Postad 31 augusti 2006 - 17:07
Nu är det ju ganska surt att läsa igenom alla sidor för att kolla inställningar.
Så jag är tacksam för vad man skall ställa in på black, iris osv för optimal bild.
tacksam för hjälp.
Det är ju ingen idé att se vad andra har flör inställningar med sin kringutrustning hemma hos sig. Nej nej, skaffa en bra kalibreringsskiva (förslagsvis DVE) och fixa själv!

Postad 31 augusti 2006 - 17:22
Postad 31 augusti 2006 - 17:26
Sant. Vart får man tag p DVE?Nu är det ju ganska surt att läsa igenom alla sidor för att kolla inställningar.
tacksam för hjälp.
Det är ju ingen idé att se vad andra har flör inställningar med sin kringutrustning hemma hos sig. Nej nej, skaffa en bra kalibreringsskiva (förslagsvis DVE) och fixa själv!
edit: hittade... den som söker den finner

Redigerat av trickyhed, 31 augusti 2006 - 17:36.
Postad 31 augusti 2006 - 18:54
Sant. Vart får man tag p DVE?
edit: hittade... den som söker den finner.........
OT: Du hittade kanske rätt, men om inte så kan jag tipsa om att www.axelmusic.com är billigast

Postad 31 augusti 2006 - 19:55
´tackar, men redan beställt heheSant. Vart får man tag p DVE?
edit: hittade... den som söker den finner.........
OT: Du hittade kanske rätt, men om inte så kan jag tipsa om att www.axelmusic.com är billigast

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar