Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har du anmält Comhem till ARN ?

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du lämnat in anmälan till ARN ? (46 medlem(mar) har röstat)

Har du lämnat in anmälan till ARN ?

1. Ja så klart ! (6 röster [13.04%])

Procent av omröstning: 13.04%

2. Jag skall bara skriva den färdigt ! (8 röster [17.39%])

Procent av omröstning: 17.39%

3. Nej och kommer inte att göra det (32 röster [69.57%])

Procent av omröstning: 69.57%

Rösta Gäster kan inte rösta
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 februari 2008 - 13:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Med anledning av vad som diskuterats i trådarna du finner ovan ,,

Nu har vi pratat om skällt på comhem i över ett år ang HD boxen och många har eller kommer
att bli blåsta på regelmässig ersättning från comhem.

De som köpt sin box i Dec 2007 kommer eller har fått flera gånger mer i ersättning än de
som köpt sin i januari 2007 ..

Magnus1111 och många andra har drivit frågan ang ARN och en del har skickat in anmälan.

Berätta hur och vad du gjort....

Maveric :(

Ps. glöm inte klicka på ett av alternativen här ovan ..

Redigerat av Unregistered1103, 06 februari 2008 - 14:14.

Postad 06 februari 2008 - 14:29

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag har skickat till ARN och håller på och knåpar på anmälan till Konsumentverket angående oskäliga avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring.

Fick förresten ett skriftligt brev från Comhem i går, där de än en gång underströk att de tyckte att kompensationskravet de lämnat var rimligt. Är det fler som fått likadana brev hemskickade?

Redigerat av magnus1111, 06 februari 2008 - 14:30.

Postad 06 februari 2008 - 15:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Intressant ..

När jag varit inne o kollat i denna tråden .. har det varit många av dem som gapat
mest eller mycket i forumets olika comhemtrådar ..
men ingen vill berätta vad de gjort eller ens klicka på frågorna :(

Ni vet väl att ni inte kan rida på dem som lämnat in sin ansökan .. ni måste söke i ert eget fall
om ni skall få rätt. Annars få ni nöja er med kaffepengarna och en SD box som de flesta inte
har någon nytta av. ( ni hade väl en digitalbox innan ni skaffade er HD box )

Läste att det var en som hade abonnemang för 800 kr till en HD box som inte fungerar.
Kan man sitta nöjd med det ?

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 06 februari 2008 - 15:22.

Postad 06 februari 2008 - 17:09

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
läste någonstans att man måste komma upp i krav på 1000kr för att kunna anmäla detta!
Har ju inte gjort det ännu, så jag avvaktar den ev. uppdateringen. Därefter har jag passerat 1000kr...

Postad 06 februari 2008 - 18:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Hd Paketet 99 kr/mån
SD kanaler 190 - 300 kr/mån

Avdrag på boxpriset osv osv ..

Det är inga problem att komma upp i 1000 kr för dem som varit HD kund i ett år

Maveric :)

http://www.arn.se/up...ankett_kop.html

Redigerat av Unregistered1103, 06 februari 2008 - 19:19.

Postad 06 februari 2008 - 18:57

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0

Hd Paketet 99 kr/mån
SD kanaler 190 - 300 kr/mån

Avdrag på boxpriset osv osv ..

Det är inga problem att komma upp i 1000 kr för dem som varit HD kund i ett år

Maveric :rolleyes:

Du glömde alla filmkanaler :)

Postad 06 februari 2008 - 19:27

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att ge uppdateringen en chans, om den inte fungerar så tar jag en diskussion med comhem (har definitivt inte tid och motivation för en diskussion just nu). Upplever dock inga problem större delen av tiden, vilket jag är tacksam för. Dock är det så att en box för 3500 (eller vad nu listpriset var för ett år sedan) ska leverera bra bild både på SD och HD. HD är ju svårt att jämföra men SD ska leverera minst samma kvalitet som deras andra highend boxar.

Ska nämnas att det enda jag har att jämföra med är antingen analogt eller minnesbilder av den gamla hyrboxen så i stort sett ingenting, någonting som troligtvis stämmer överens med en väldigt stor del av dem som inte klagar på boxen, vi vet helt sonika inte hur det faktiskt ska se ut.

Postad 06 februari 2008 - 19:32

klubbe
  • klubbe
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
väntar på ett svar från comhem innan jag kan gå vidare.

Postad 06 februari 2008 - 23:06

anderscc
  • anderscc
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
fasen inte ens Fotbolls em i HD kommer comhem ta asså detta e sjuukt

läs här

FOTBOLLS-EM I HD? Många hör av sig redan nu för att få reda på ifall TV4HD kommer att sända fotbolls-EM-matcherna i juni i äkta HD. Svaret är att de som har TV4HD från Canal Digital kommer att kunna se fotbolls-EM i äkta HD, medan Com hem tyvärr har tackat nej och alltså kommer att sända EM i normal bildkvalitet (SDTV).

Redigerat av anderscc, 06 februari 2008 - 23:07.

Postad 07 februari 2008 - 05:00

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
ComHem körde ett kort tag en reklam om HD där det bland annat sägs -"se skillnaden på Timrå rött och Modo rött". Detta måste bara anmälas. De enda som sänder Elitserien i HD är Canal+ Sport HD, vilket inte ComHem har. Vilseledande marknadsföring.

Topic: Jag ska skicka in en anmälan till ARN.

Postad 07 februari 2008 - 09:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Det skulle vara mycket intressant om ni som inte tänkt anmäla till arn berättar om det
beror på att ni inte orkar ( vilket jag kan förstå då det är en massa pappersjobb )
eller om det beror på att ni inte tycker att problemet är stort nog eller om ni är
nöjda med vad ni får från comhem eller om ni helt enkelt skiter i det och går vidare
i livet som ingenting har hänt.

Ni är ju anonyma bakom ert nick i vilket fall som helst .. så ni behöver inte gömma er :(

Tycker det är märkligt att antalet nej är större än ja, då så många har gnällt och kastat
dynga över comhem. Men som sagt, man giter inte dra i allt i sin annars så hektiska dag
så man kanske nöjer sig med att utrycka sitt missnöje här på forumet.

Tror det kan vara intressant för alla att veta ..

Maveric B)

Postad 07 februari 2008 - 09:51

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
I mitt fall så väntar jag på att se vad nya fw åstadkommer för mirakel samt på att comhem ska svara på mitt mail.
Jag skulle tro att det är några stycken som väntar på svar från comhem för tillfället vad gäller ersättning och utbyten, och mitt konspiratoriska jag säger mig att comhem slirar på svaren tills de att de har fått ut nya fw och ser vad responsen på det blir.

Postad 07 februari 2008 - 10:04

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
I mitt fall är det så enkelt att jag ännu inte hoppat på HD-tåget, och därför inte har något att anmäla. Jag gnäller för att försöka få ComHem att ändra sig så det kan vara lönt för mig att stiga ombord.

Postad 07 februari 2008 - 10:21

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0

I mitt fall så väntar jag på att se vad nya fw åstadkommer för mirakel samt på att comhem ska svara på mitt mail.
Jag skulle tro att det är några stycken som väntar på svar från comhem för tillfället vad gäller ersättning och utbyten, och mitt konspiratoriska jag säger mig att comhem slirar på svaren tills de att de har fått ut nya fw och ser vad responsen på det blir.

Jag kommer oxå att vänta på FW innan jag gör något , sedan så kommer jag att kontakta COMHEM för kompensation . Jag fel anmälde min box efter sista uppdateringen & då sa dom att jag kommer att bli kompenserad för den tiden det inte har funkat & att jag skall återkomma när det är löst .
Att göra en anmälan till ARN kommer inte att hjälpa mig på något sätt just nu .

Postad 07 februari 2008 - 10:37

Vajk
  • Vajk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har ingen HD-box.

Postad 09 februari 2008 - 00:49

eltoko
  • eltoko
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Det skulle vara mycket intressant om ni som inte tänkt anmäla till arn berättar om det
beror på att ni inte orkar ( vilket jag kan förstå då det är en massa pappersjobb )
eller om det beror på att ni inte tycker att problemet är stort nog eller om ni är
nöjda med vad ni får från comhem eller om ni helt enkelt skiter i det och går vidare
i livet som ingenting har hänt.

Jag är kroniskt lat, tyvärr. Jag fick också något bättre kompensation av CH än vad jag hade förväntat mig (1009 kr), så det är väl också en delförklaring även om latheten är det absolut övervägande skälet.

Postad 09 februari 2008 - 10:53

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0
Har planer att anmäla dem, men inte pga boxen utan deras hemsidorna som är kopplade till internetabonnemangen.
Jag har 24/1 och till den tjänsten så får man fem stycken hemsidor på vardera 100 MB - jag kan inte ladda upp mer än 30 MB på nån av dem och trots påpekande av detta till dem så har inget hänt på flera månader. Den enda frågan är om det är ARN eller KO man ska vända sig till...

Postad 09 februari 2008 - 12:07

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Om ditt krav är på 1000 kr så kan du vända dig till ARN - du får värdera din förlust och det enklaste är att vända dig till kundrelationer och kräva kompensation. Dock så tror jag inte det rör sig om så mycket, men det är ju individ. hur stor skadan är.

Jag kan säga att jag inte har så bra erfarenhet av comhem när det gäller deras del av avtalen jag har med dem - att leverera varor och tjänster. Dock så måste jag inflika att jag fått mkt bra kompensation. Det som gäller hos Comhem är ju att man skall felanmäla direkt, det är inte bara ett krav från deras sida, utan i konsumenträtten så kan man förlora sin rätt till skadestånd om man väntar för länge med att påpeka fel - tanken är ju att man måste ge företaget en rimlig chans att kunna avhjälpa felet. När det gäller att häva abonemang med box å sånt så tycker jag att chansen är rätt god att kunna trycka på de båda rekvisit som måste vara uppfyllda - insikts och väsentlighetsrekvisitet. Att comhem haft insikten om att felet i konsumentens perspektiv är väsentligt, att man betalar för att få bättre bild och det slutar med att man får sämre bild är ju ett sådant exempel, eller att man tecknar ett hd abonemang för att man vill se fotboll i hd och det slutar med att man får se lite skidåkning i svt hd. Att föra någon slags grupptalan tror jag inte på - dels är det svårt att få skälig kompensation när det gäller ARN för skador som färgstörningar på hd-tv sändingar etc - ni som tänker gå den vägen måste börja skissa på de skador ni lidit för att kunna få kompensation - det ni borde få göra är ju att få bli befriade på de bindningstider ni kan ha råkat ut för, strukna fakturor när det gäller tjänsten som är felaktig + en shysst deal på en ny fungerande box. Sen kan ni ju alltid teckna ett nytt abonemang när ni märker att tjänsten fungerar och utbudet är det ni vill ha.

Jag tror ni har störst chans om ni kan visa att Comhem via sin marknadsföring har vilselett er, med löften om premierleague, fotbolls em i hd etc någonting de måste ha vetat om att de inte kan leverera, sen om de i sin tur blivit nekade eller fått ockerpriser av tv4 eller canal + spelar då mindre roll.

Postad 18 februari 2008 - 08:56

Unregistered417901bc
  • Unregistered417901bc
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hur går det för er med era anmälningar?

Postad 28 februari 2008 - 15:16

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
ARN har tagit upp mitt ärende. Fick följande e-postmeddelande från ComHem idag.
Vi får väl se vad det leder till.

"Hej,

Vi har mottagit din anmälan från ARN gällande detta ärende, Com Hem har för avsikt att avvakta nämndens beslut för vidare hantering av ärendet.

Edwin Molina
Kundrelationer

Com Hem AB
Box 43
871 21 HÄRNÖSAND"

/ Hasse

Postad 28 februari 2008 - 18:32

tretjak
  • tretjak
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Kort och gott - hur gör jag för att haka på?
Är det någon som har en färdig text tom jag kan låna?

mvh
Anders

Postad 28 februari 2008 - 19:00

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Kort och gott - hur gör jag för att haka på?
Är det någon som har en färdig text tom jag kan låna?

mvh
Anders

http://www.arn.se/up...ankett_kop.html

Postad 28 februari 2008 - 20:15

s4mp4
  • s4mp4
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
mm jag väntar med anmälan tills jag vet hur nya firmware funkar.
Känns lite väl extremt att börja kriga med dom innan dom ens fått en chans att försöka fixa det, för övrigt betalar jag inget heller tills det fungerar, så vem bryr sig.

Finns väl annat att haka upp sig på här i världen. :)

Postad 28 februari 2008 - 20:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

för övrigt betalar jag inget heller tills det fungerar, så vem bryr sig.

Har du fått svart på vitt att inte betala förrän att det fungerar ?

Jo visst finns det annat att haka upp sig på och det finns det säkert många
trådar för .. Men just denna tråden handlar om att haka upp sig på comhem ..
så det är väl inte så konstigt om de som skriver här gör så .. :D

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 28 februari 2008 - 20:19.

Postad 29 februari 2008 - 05:52

s4mp4
  • s4mp4
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

för övrigt betalar jag inget heller tills det fungerar, så vem bryr sig.

Har du fått svart på vitt att inte betala förrän att det fungerar ?

Jo visst finns det annat att haka upp sig på och det finns det säkert många
trådar för .. Men just denna tråden handlar om att haka upp sig på comhem ..
så det är väl inte så konstigt om de som skriver här gör så .. :D

Maveric :lol:

Ptja svart på vitt... lär väl räcka om det står noll på HDTV och TV-LARGE på min faktura :D
Och du jag trodde tråden var om huruvida man gjort en ARN anmälan eller inte?
Att du hakar upp dig på att jag inte hakar upp mig på något som det har aviserats en fix för förstår jag inte :(

Postad 29 februari 2008 - 14:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Trött när du vaknade ;)

Maveric :(

Postad 29 februari 2008 - 19:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Comhem har svarat på denna
http://fairshopping....?opinionid=1516

Del 2 har också kommit upp
http://fairshopping....?opinionid=1536

Redigerat av Unregistered1103, 29 februari 2008 - 19:04.

Postad 06 mars 2008 - 13:59

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag har en HD box, men vad är det som är fel? Jag måste ha missat något, har iofs inte HD paketet än.

Ska jag vänta med det kanske?

Postad 06 mars 2008 - 15:35

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jag har en HD box, men vad är det som är fel? Jag måste ha missat något, har iofs inte HD paketet än.

Har du tittat i den här tråden?
Fast om du inte sett det ännu, kanske du ska överväga att leva i lycklig ovetskap!

Postad 06 mars 2008 - 16:31

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Har du tittat i den här tråden?
Fast om du inte sett det ännu, kanske du ska överväga att leva i lycklig ovetskap!

Det var en hel roman. Är det själva boxen som man ska klaga på eller HD utbudet eller vad?

Postad 06 mars 2008 - 18:42

Unregistered1465
  • Unregistered1465
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Kolla testbilden på Axess TV (röd->orange fältet) på kanalplats 42 så kommer du se att bilden inte fadar på ett OK sätt utan pixlar sig (kallat colorbanding/CB). Flytta över och ställ frågeställningen i HD-tråden så är allt peaches.

Ett gäng småfel som tekniknördarna vill ha svar på också. Men det är CB som är folks största problem. Svårt att missa om man upptäckt det en gång.

Postad 11 mars 2008 - 17:37

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag är kroniskt lat, tyvärr. Jag fick också något bättre kompensation av CH än vad jag hade förväntat mig (1009 kr), så det är väl också en delförklaring även om latheten är det absolut övervägande skälet.

För hur lång tid var det du fick 1009kr och vilka tv-kanalpaket hade du haft under den tiden?

Postad 18 april 2008 - 00:19

eltoko
  • eltoko
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

För hur lång tid var det du fick 1009kr och vilka tv-kanalpaket hade du haft under den tiden?

Oj, det här blev ett sent svar... :(
Jag har haft boxen sen starten (december 2006), kanalpaket Medium och canal+ total.

Postad 23 april 2008 - 19:52

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tror att detta inlägg kommer att reta upp många av er.

På över 200 sidor av tråden "ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)" gnäller många av er på ComHem och deras box Humax CXHD-1000C.
Tyvärr får de flesta av er inte röven ur vagnen och lämnar in en anmälan till ARN. Mig veterligen är det endast MacGam och jag som lämnat in en anmälan till ARN. I min anmälan kräver jag att ComHem levererar en fungerande box av annat fabrikat och har dessutom hänvisat till tråden, eftersom inläggen i den påvisar att felet med boxen är generellt.
ComHem är mycket väl medvetna över att de levererar en tjänst som inte uppfyller de löften de ger i sin marknadsföring. Trots det påstår CH att det endast är "vissa kunder" som upplever problem med boxen, se nedanstående inlägg till ARN av en av CH's jurister angående min anmälan.

Nu är det bara en av två saker för er att göra:
Alternativ 1: Skicka in en anmälan till ARN och referera till min anmälan 2008-1151 NS
Alternativ 2: Sluta gnälla över boxen och gilla läget

Nu får det vara slut på tandlösa gnäll och påhopp på ComHem, det ger ingenting. Vill ni ha en förändring, AGERA!

Citat ur CH's svar till ARN:

" De problem anmälaren upplever med den HDTV-box som Com Hem tillhandahåller förekommer endast hos vissa kunder och är i motsats till anmälarens påståenden inte generella. Många kunder upplever inga problem med HDTV-boxen och de uppgraderingar som har gjorts av programvaran har avhjälpt eventuella problem som många kunder har upplevt.

Com Hem har även vid flertalet tillfällen upplyst anmälaren om att Com Hem inte har en HDTV-box av annat märke att erbjuda."

/ Hasse

Redigerat av hlundin, 23 april 2008 - 20:54.

Postad 01 augusti 2008 - 16:14

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jahaja, så har då ARN avgjort min anmälan mot CH. Fick fullständigt rätt!

Läs, speciellt, under YRKANDEN M.M., där framgår att ett flertal har/har haft problem, inte ett fåtal som CH påstått.
Även sista stycket under NÄMNDENS BEDÖMNING är intressant, som HDTV abonnent tycker även ARN att man ska kunna ställa en högre kravnivå än "vanliga" konsumenter.

”Allmänna reklamationsnämnden
BESLUT
Änr 2008-1151
……….
NÄMNDENS AVGÖRANDE
Com Hem AB rekommenderas att avhjälpa felen på NNs abonnemang och tillhörande digitalbox utan kostnad för honom.
YRKANDEN M.M.
………..Även ett flertal andra kunder har drabbats av samma fel. Motpartens avhjälpandeförsök har inte hjälpt. Den erbjudna ersättningen kan inte anses tillräcklig.
.……..
NÄMNDENS BEDÖMNING
Det är i ärendet ostridligt att digitalboxen är behäftad med fel som visar sig genom bristande bildkvalitet i den omfattning som NN har beskrivit. Com Hem AB har vidare vidgått att de ej lyckats avhjälpa felen och att bolaget inte kan erbjuda en ersättningsbox av annat fabrikat. Annat har inte hävdats än att den kompensation som utbetalats är tillräcklig i förhållande till de brister som förekommit under perioden som kompensationen avsåg. Com Hem AB är följaktligen ostridigt skyldiga att avhjälpa felen utan kostnad för NN.
En konsument som beställer HDTV-abonnemang kan normalt antas ställa höga krav på bildkvalitet. Det framstår därför som rimligt att anta att de aktuella felen är av väsentlig betydelse för NN. Av Com Hem AB:s yttranden framgår det att det är oklart om och när de kan avhjälpa felen. Nämnden erinrar därför parterna om att för det fall felen inte inom skälig tid (normalt tre veckor) och utan kostnad eller olägenhet för NN är möjliga att avhjälpa torde grund för hävning av avtalet föreligga.”

/ Hasse

Postad 01 augusti 2008 - 22:36

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Fantastiskt!! Trodde jag aldrig - vilket iof sig gör en misstänksam. Tror detta ändå är ett "icke-beslut" av ARN )annars hade de inte vågat besluta som de gjorde. D v s du har rätt men ... Zzzzzzzzz. Hoppas på fortsättning - väldigt intressant ?!?!

Postad 01 augusti 2008 - 22:41

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Något icke-beslut är det inte.

Den viktigaste delen är ju påpekande om hävningsrätt som innebär att man kan lämna tillbaka boxen och få tillbaka sina pengar.

Anmälan var ju egentligen fel upplagd eftersom den krävde avhjälpande, vilket inte är praktiskt möjligt.

ARN påpekade då att visst borde felet avhjälpas men eftersom det inte går så är det i första hand hävningsrätt som gäller.

Postad 02 augusti 2008 - 02:51

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Klart att problemet går att lösa!
Humax CXHD är väl inte den enda boxen nu (och i framtiden)... Kommer att fortsätta kräva av CH ett fungerande HDTV abonnemang och känner att jag har ARN i ryggen.

Trots allt, känner mig mer optimistisk nu än i våras.

/ Hasse

Postad 02 augusti 2008 - 10:39

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Tyvärr, Lundin, finns det inget sätt att tvinga ett privat företag att saluföra varor som de inte vill saluföra.

Företaget kan naturligtvis frivilligt välja att sälja eller stödja flera sorters HD-boxar - men du kan aldrig tvinga dem till det på rättslig väg.

Det du kan göra är att häva köpet om de inte får det att funka, vilket är den möjlighet som lagen och ARN ger dig.

Sverige är ju en marknadsekonomisk demokrati, inte en diktatorisk planekonomi.

Redigerat av Unregistered1197, 02 augusti 2008 - 10:42.

Postad 02 augusti 2008 - 12:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Det snackas om att Com Hem har gjort uppdateringar av programvaran till HD-boxen, är det nån som upplever att det blivit bättre?

Jag tänkte beställa box och abonnemang nu till OS men man vill ju inte bli blåst.

Det luriga är att visst har man 14 dagars ångerrätt MEN om man börjar använda tjänsten så upphör ångerrätten - det står faktiskt så i avtalet. Är det nån som har erfarenhet av att ångra avtalet med Com Hem, hur har det gått i så fall?

Postad 02 augusti 2008 - 12:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Det snackas om att Com Hem har gjort uppdateringar av programvaran till HD-boxen, är det nån som upplever att det blivit bättre?

Jag tänkte beställa box och abonnemang nu till OS men man vill ju inte bli blåst.

Det luriga är att visst har man 14 dagars ångerrätt MEN om man börjar använda tjänsten så upphör ångerrätten - det står faktiskt så i avtalet. Är det nån som har erfarenhet av att ångra avtalet med Com Hem, hur har det gått i så fall?

senaste fw är 17 och den suger med massa fel av blå skärmar osv

Postad 02 augusti 2008 - 12:55

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Enligt distans- och hemförsäljningslagen (2 kap 12 §) får man utnyttja ångerrätten om varan inte har förstörts eller försämrats genom något som konsumenten har gjort. Man har dock rätt att testa varan innan man ångrar sig och ångerrätten finns kvar även om varan försämras som en nödvändig följd av att man testar den.

Eftersom boxen inte bör förstöras eller försämras av att man testar den försiktigt så behåller man alltså sin ångerrätt.

Det är dock vanligt att svenska företag har som policy att man inte får ångra köpet efter att ha testat varan eller brutit förpackningen. Även om detta inte är en lagligt tillåten begränsning får man utgå från att företagets anställda följer företagspolicyn och att det alltså kan bli besvärligt att få rätt.

Postad 02 augusti 2008 - 13:01

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Tyvärr, Lundin, finns det inget sätt att tvinga ett privat företag att saluföra varor som de inte vill saluföra.

Företaget kan naturligtvis frivilligt välja att sälja eller stödja flera sorters HD-boxar - men du kan aldrig tvinga dem till det på rättslig väg.

Det du kan göra är att häva köpet om de inte får det att funka, vilket är den möjlighet som lagen och ARN ger dig.

Sverige är ju en marknadsekonomisk demokrati, inte en diktatorisk planekonomi.

Vart vill du komma?
Jodå, vet att Sverige är en marknadsekonomi, trots att jag inte läst det ämnet på högskolan.
Jag redovisar endast ARN's utlåtande, så att andra med liknande bekymmer känner att det finns en möjlighet att gå vidare med CH. Sedan får var och en själv agera enligt sitt eget huvud. Det är också en viss skillnad mellan att kräva och att tvinga.

Förresten om CH betedde sig som ett privat affärsdrivande företag i marknadsekonomi hade vi nog inte haft den nuvarande situationen...

/ Hasse

Postad 02 augusti 2008 - 13:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Själv har jag inget HDTV-abonnemang så jag är inte alls inblandad i den här striden.

Jag har bara försökt hjälpa alla inblandade att förstå ARNs beslut och de rättsliga principer som beslutet bygger på.

Ingen är hjälpt av en feltolkning.

Postad 02 augusti 2008 - 13:15

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Feltolkningen är din, enligt mig.

När CH hör av sig till mig kommer jag att ta upp en diskussion med dem hur de ska lösa mina bekymmer. Du verkar vara lite väl snabb i att uttrycka vad jag vill och tänker...

/ Hasse

Postad 02 augusti 2008 - 13:22

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Lundin, tro mig. I min egenskap av jurist har jag drivit åtskilliga fall i ARN, både för konsumenter och näringsidkare.

Postad 02 augusti 2008 - 13:33

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Vi lägger ned diskussionen, det leder ingenstans.

Blev lite irriterad när du försökte mästra mig, och förlöjliga mig, med ditt inlägg: "Sverige är ju en marknadsekonomisk demokrati, inte en diktatorisk planekonomi. "
Sedan var det du som använde ordet tvinga. Som konsument kan, och bör, jag kräva av leverantören att leverera den produkt jag betalat för.
Även om jag varken är ekonom eller jurist förstår jag mycket väl dessa frågor.

Ha det bra

/ Hasse

Postad 02 augusti 2008 - 13:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Man kan leda en häst till vatten men man kan inte tvinga den att dricka.

Den rättsliga strukturen vid fel är mycket tydlig. Först kan man begära avhjälpande genom omleverans eller reparation. Om avhjälpande inte sker inom rimlig tid eller utan väsentlig olägenhet för köperen så får denne häva köpet eller begära prisavdrag samt i vissa fall skadestånd.

I det här fallet är det konstaterat att ett avhjälpande inte tycks kunna ske eftersom firmwareuppgraderingarna hittills inte har löst problemet samt att företaget inte stöder någon annan box. Därmed är det i praktiken hävning som kommer i fråga.

I Sverige finns det ingen rättslig möjlighet att framtvinga en handgriplig åtgärd av en avtalspart. Kronofogden kan till exempel inte åka och hämta en ny HD-box åt dig hos företaget eller tvinga dem att skriva en ny firmwareversion som funkar. Det du kan få är bara ekonomisk gottgörelse om säljaren inte fullgör sin del av avtalet.

Det är ju också ganska tydligt att företaget inte har hamnat i den här situationen med flit. I grunden har de väl blivit svikna av tillverkaren av boxen.

Postad 02 augusti 2008 - 16:00

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
I en konkurrensutsatt marknad måste CH ta tag i saken med krafttag. Besvikna kunder som lämnat företaget för andra och bättre alternativ är svåra att locka tillbaka.
Tycker personligen att CH för länge sedan borde ha upptäckt att deras leverantör av boxar inte håller måttet, och börjat sondera marknaden på alternativ, för sådana finns.
Nu har det gått över två år av ständiga utbyten av firmwares som löst vissa problem och skapat nya.

/ Hasse

Postad 02 augusti 2008 - 17:12

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Det blir nog ändå billigare att lösa tillbaka boxarna för det fåtal som orkar gå till ARN än att lägga om systemet och byta ut alla boxar.

Hursomhelst är det en policyfråga för företagsledningen som inte påverkar den rättsliga situationen i det enskilda fallet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.