Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp! - Beslutsångest: Optoma HD 65 eller Panasonic PT-AX200

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Benq W500 (Projektorer) 1 8,11 (17) Inga priser
Panasonic PT-AX200 (Projektorer) 0 9,13 (55) Inga priser
Optoma HD65 (Projektorer) 4 8,87 (75) Inga priser
34 relaterade trådar
Projektorn känner inte av HDMI-signal från PS4, bara via USB-C-hub från dat (3 inlägg) 9 mån sedan
* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 * (511 inlägg) 3 år sedan
* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 * (1526 inlägg) 7 år sedan
Dags att uppgradera projektor, vad bör jag köpa? (55 inlägg) 9 år sedan
BenQ-klubben (200 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD65 VS. Optoma HD67 (6 inlägg) 14 år sedan
Begagnat bra eller bull? (16 inlägg) 15 år sedan
TW700 eller AX200 (5 inlägg) 15 år sedan
Sanyo Z4 eller Panasonic ax-200 (5 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PT-AX200 vs. Optoma ThemeScene HD20 (8 inlägg) 15 år sedan
Tips om projektor (10 inlägg) 15 år sedan
Hjälp önskas med val av duk till Optoma HD65 (DLP). (6 inlägg) 15 år sedan
Beg. Projektorer? tips? 0 - 6 k [90-100''] (2 inlägg) 15 år sedan
Optoma HD65 mot LG AH115 (2 inlägg) 15 år sedan
BenQ W500 (56 inlägg) 15 år sedan
Pt-Ax200 eller Sanyo PLV-Z700? (41 inlägg) 16 år sedan
Fel på Optoma hd65-tråden. (6 inlägg) 16 år sedan
Ny TW700 eller Beg. AX200 (0 inlägg) 16 år sedan
Val av ny projektor efter att Panasonic AE700 lagt av (0 inlägg) 16 år sedan
Optoma HD65 på Elgiganten (68 inlägg) 16 år sedan
Söker ny eller beggad proj (89 inlägg) 16 år sedan
Upplösning på HD65 (13 inlägg) 16 år sedan
Epson EMP-TW680 eller EMP-TW700 (13 inlägg) 16 år sedan
Epson EMP DM1 - Lite akutfråga! (6 inlägg) 16 år sedan
HD65 eller HC1100? (4 inlägg) 16 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 16 år sedan
AX200 eller TW700 (16 inlägg) 17 år sedan
Projektor sugen! (18 inlägg) 17 år sedan
Panasonic Pt-AX200 eller Benq W500!? (10 inlägg) 17 år sedan
BenQ W500 vs. Epson TW700 (3 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PT-AX100 vs Panasonic PT-AX200 (17 inlägg) 17 år sedan
Epson TW-700, PT-AX100, HD70 eller W500 (5 inlägg) 17 år sedan
Köpa projektor 10-15000kr (28 inlägg) 17 år sedan
Monteringshöjd Benq W500 (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 27 mars 2008 - 10:07

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har nu beslutat mig för att skaffa en av dessa två, frågan är bara vilken, så jag behöver er hjälp!

Utgångspunkter:
- Kommer att användas främst med Blu-ray i ett hembiodedikerat, mörklagt rum mot vit Projecta-duk, 240cm.
- Tänker mig köra på denna projektor 1,5-2 år innan man hoppar på Full-HD spåret.

Optoman får man för runt 7000:- i Sverige och någon femhundring billigare i utlandet.

Panasonicen kostar ungefär 10 000:- i Sverige efter lite rundringningsförhandlade.

Har sett båda in real life och tycker de verkar bra båda två.

Användarbetygen på prisjakt samt omdömen i forumen ger heller inget besked, nöjda kunder från båda läger verkar det som...

- Är Panasonicen värd sitt högre pris och på vilka parametrar slår den Optoman?
- Båda fungerar väl hackfritt med 1080/24 material?
- Båda har väl acceptabel svärta, skärpa och kontrast?
- Optoman är nättare till formatet vilket ju är ett plus.
- Iom att jag sitter precis under den takmonterade projjen så är jag känslig för buller. Vilken är tystast av dessa (tillverkarna anger 29db för HD65 samt 26db för AX200 men det säger ju inget egentligen)? Någon som har "lyssnat" på båda side by side?

Vilka fördelar har egentligen Pannan som kan få vågskålen att tippa över till dess fördel?
- Pannan sägs skala ner 1080-material riktigt bra, något mera? Mer påkostad optik?
- Mer framtidssäker (tack vare att den skalar 1080-material bättre och därmed att man kan behålla den längre utan att tycka att man måste uppgradera till Full HD)?
- Bättre justeringsmöjligheter via lens shift mm.
- Fler bildinställningar

Hjälp mig med att fylla på pros and cons-listan

Redigerat av Unregistered33981132, 27 mars 2008 - 10:14.

Postad 27 mars 2008 - 10:57

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Många intressanta frågor som jag är intresserad av att läsa svaren på då jag sitter i samma beslutsfas som du. Jag tittar även på, förutom AX200 och HD65, även LG BN315 som är <6600 kr och verkar vara hyllad.

Postad 27 mars 2008 - 11:36

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Kom igång ärade forumvänner - hjälp oss rådvilla att välja!

Redigerat av Unregistered33981132, 27 mars 2008 - 11:36.

Postad 27 mars 2008 - 12:38

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Stör man sig inte av RBE är Optoman mycket prisvärd. Hade en hemma för test som jag fick skicka tillbaks. Köpte Pannan istället och i mitt tycke gav den en bättre bild. Är mycket nöjd med min Panna, men hade jag kunnat behålla Optoman hade jag säkert varit mycket nöjd med den oxå (första projektorn).

+Fläktljudet. Obefintligt. Sitter runt 80cm under projjen, och hör nada. DVD-spelaren som står 2m längre fram väsnas mer.
+Inställningsmöjligheter av alla de slag.
+Mycket bra bild. Och då har jag inte kört hd-material mot duk än. Endast uppskalad DVD....
Var lite orolig över den s.k LCD-svärtan. När jag körde igång den lärde jag mig att inte lyssna så mycket på alla bild-perfektionister på diverse forum. Absolut inget fel på den!

-Storleken. Själv har jag dock inga problem med den.
-Utmattade LCD-paneler: https://www.minhembi...howtopic=168403

Postad 27 mars 2008 - 13:29

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Är det så att RBE alltid leder till illamående för dem som ser regnbågarna eller är det från fall till fall?

Postad 27 mars 2008 - 13:59

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Enligt andra trådar jag läst skall det vara från fall till fall, dvs helt individuellt. Kolla gärna projektor-FAQ'en, där står en liten snutt om RBE. Om ca 2 månader skall jag också beställa en projektor till nya lägenheten och det har lutat kraftigt mot Optoma HD 65, det verkar som det är mest prestanda för pengarna, men jag är lite orolig för RBE. Jag har aldrig sett en bild från en DLP, än mindre en RBE, så jag vet inte hur jag påverkas.

Förmodligen köper jag min från HiFi-kluben, och då ska man väl kunna lämna tillbaka den om man inte är nöjd. Man kan ju även boka en demo för att se hur det ser ut. En annan sak som jag funderat på är att det inte finns någon lens-shift. Projjen bör ju vara uppochner-vänd och då är det smidigast om den hänger i taket, men vet inte riktigt hur det kommer bli med avstånd och duken etc.

Postad 27 mars 2008 - 14:05

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Är det så att RBE alltid leder till illamående för dem som ser regnbågarna eller är det från fall till fall?

Jag ser ibland regnbågar, men mår inte det minsta illa av det.

Postad 27 mars 2008 - 14:23

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Du menar alltså regnbågar orsakade av DLP-tekniken nu? Jag mår heller inte illa av regnbågar. (Och nej jag är inte sarkastisk)

Jag läste precis igenom tråden angående utmattade LCD-paneler, och jag vägrar köpa en projektor för 10 lax som pajjar efter 2000 timmar. Jag köper en DLP istället, funkar det inte med avstånd eller offset får man väl byta projekor, samma sak med RBE, det blir väl olika mycket av olika projektorer.

Postad 27 mars 2008 - 14:29

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Du menar alltså regnbågar orsakade av DLP-tekniken nu? Jag mår heller inte illa av regnbågar. (Och nej jag är inte sarkastisk)

Jag läste precis igenom tråden angående utmattade LCD-paneler, och jag vägrar köpa en projektor för 10 lax som pajjar efter 2000 timmar. Jag köper en DLP istället, funkar det inte med avstånd eller offset får man väl byta projekor, samma sak med RBE, det blir väl olika mycket av olika projektorer.

Haha, ja jag menar regnbågar orsakade av DLP. Jag ska köpa min första projektor i maj men har varit intresserad och kikat på massor av projektorer under de senaste två åren. Först och främst har jag sett massor av regnbågar, men jag har också märkt att jag ser allt mindra av dem ju nyare projektorerna blir. Hur det är med just den här projektorn har jag ingen aning om för jag har inte sett den, men råd och tips från de som kan är att ALLTID titta innan man köper. Så boka en tid och se också till att räkna ut innan om du kan ha projektorn eller inte. DLP är lurigare att få plats med, men så får man också en ###### bra bild.

Postad 27 mars 2008 - 15:27

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Sitter i samma sits.
Skall köpa någon utav de två och det blir Optoman för den har mycket bättre bild. Jo, det är sant. Jag har suttit och jämfört HD material på AX200 och HD65 och växlat fram och tillbaka och hur man än ställer in så går det inte att få samma tryck och detaljer på AX200 som på HD65.

Däremot så finns RBE där på HD65 ibland. Det verkar som om det går att få bort den i stort sett helt med 'rätt' inställningar och ursprungskälla. Bäst verkar det vara via tex en HTPC eller en bra förstärkare som skalar till 720p eller 1080p och ingen interlace signal, men jag skall laborera mer med detta.
Får jag inte bort RBE helt så kommer jag nog att byta då RBE är extremt störande , hur bra bilden i övrigt än är....

Kort och gott: Testa eller köp med ångerrätt. Man vet inte förrän man har projektorn inkopplad med alla just DINA prylar hur den uppför sig.

AX200 bilden är väldigt bra, men HD65 är betydligt bättre bortsett från RBE.

Postad 27 mars 2008 - 15:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Nu sticker jag ut hakan med en YTTERST personlig reflektion.

I min värld skulle AX200 hänga i mitt tak 8 dagar i veckan jämfört med både Optoman och LGn. Nu har jag iofs inte tagit i åtanke utmattade LCD-paneler och de konvergensfel tekniken per definition verkar lida av.

Jag tycker AX200 mäter betydligt bättre efter en kalibrering, den var smidigare att ställa in och uppmätt ljusstyrka efter denna kalibrering avvek inte iögonfallande mycket från specifikationerna vilket annars brukar vara fallet.

Jag tyckte AX200 lät betydligt mindre än de 3dB som informationen specificerar skillnaden till (en skillnad vilken man egentligen skall ha svårt att höra, men 3dB är ändå fråga om en fördubbling av ljudtrycket), fast detta kanske man kan tillskriva vilken typ av ljud projektorerna producerar (frekvens)

Fråga gärna om konkreta skillnader då det är svårt att leta i minnet efter allmänna intryck.

Postad 27 mars 2008 - 15:43

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
erito,

jag trodde inte att man kunde justera bort RBE-effekten, att antingen ser man den eller så gör man det inte... Men det kan säkert någon annan med större erfarenhet skriva under på eller dementera.

Postad 27 mars 2008 - 16:02

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
... sedan är det ju så att om man verkligen fastnat i detaljer och "letar" fel, så kommer man ju säkert bli störd av regnbågar. Jag ser regnbågar på nästan alla DLP, men jag struntar i dem. Jag försöker se filmerna- inte bilden.
För många är ju priset det allra viktigaste ( iallafall bland budgetfolk). Jag tror att väldigt många har köpt HD65 av den enkla anledningen att den kostar närmare 7000 kr och är HD ready och har bra bild. Det räcker för många. Det räcker för mig oxå. Sedan kanske Panasonic är bättre. Jag kanske oxå tycker det i en shootout, men det är inte värt 3000 kr mer i pengar. Köp en sort, se vad du tycker. Lämna tillbaka om du inte är nöjd. Hifiklubben har som sagt bra öppet köp.

Redigerat av snutstrut, 27 mars 2008 - 16:03.

Postad 27 mars 2008 - 16:10

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Jag har inte spikat att jag skall ha just en Optoma HD 65, men däremot vill jag inte peta på en LCD-projektor med en 10 fot påle, efter allt jag läst om utmattning. Anledningen varför Optoma ligger på bordet för mig är för att den verkar vara så otroligt prisvärd, men finns det en likgiltig projektor utan RBE för samma pris som Pannan (dock med DLP), så kan jag skjuta till lite pengar. Men för att gå upp en klass från HD 65 verkar det kosta mer än 4000kr extra.

Postad 27 mars 2008 - 16:54

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
HD 65 får väldigt fina omdömen på det engelska grannforumet

Bland annat framgår det att britterna kan köpa denna proj för runt 5700 SEK...

Efter att ha läst en del i det engelska forumet så verkar det som denna proj har en jättefin bild men med följande brister:

1. RBE
2. Dålig byggkvalitet vid linsen (den kan flytta sig om man råkar röra vid den)
3. Dålig justeringsmån (vanligt bland DLP:s)

Postad 28 mars 2008 - 07:47

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

erito,

jag trodde inte att man kunde justera bort RBE-effekten, att antingen ser man den eller så gör man det inte... Men det kan säkert någon annan med större erfarenhet skriva under på eller dementera.

Justeringen ger mer eller mindre RBE, sedan kan man ibland alltid se den ändå. Jag har inte testat alla möjligheter med HD65 ännu då jag inte köpt den. Räknar med att göra det nästa vecka.
Det som man kan prova att justera är sådana saker som "True Vivid" "Dynamic" "Bright" eller liknande om de finns, annars går man direkt på kontrast och ljusstyrka. Speciellt kontrast brukar vara vettigt att inte ha högt uppskruvat. Allt som 'dämpar' bilden brukar ge mindre RBE och detta märks oftast mest i början av en projektors livslängd då lampan är som starkast. Sedan om jag inte blir nöjd med hur jag än 'tweakar' HD65 så köper jag en AX200 istället. Pengarna är skit i samma eftersom det skiljer så lite som ~3000 SEK, men fläktljud och bildkvalitet är prio.

:P

Postad 28 mars 2008 - 09:25

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hjälp! Jag mätte lite i projektorrummet igår för att se om det kommer att funka med den placeringskinkiga HD65.

Har försökt klura ut möjligheterna med hjälp av beräkningsverktyget på Optomas hemsida.

Kom fram till att avståndet mellan projektorns lins och duken är ok (3.43cm).

Däremot visar det sig att jag antagligen inte har tillräckligt med takhöjd (projektorn ska hängas upp och ner i taket). Enligt verktyget måste det vara 24 cm från linsmitt till ovankanten av den faktiska dukytan.

Behöver er hjälp för att se om jag räknat galet:

Utgångspunkter :

1. Befintlig duk sitter där den sitter och går ej att ändra. Det är som sagt en Projecta 100", 240 cm bred.
2. Takhöjden i rummet är låga 2.01m. Projjen kommer att monteras med ett fäste som bygger så lite som möjligt från taket och ner, Har hittat ett från Kjell&Co som bara bygger 8cm (sedan får man väl plussa på med ca 5cm ner till linsmitt?).
3. Dukkassettens underkant är på 1.94 m höjd. Från taket och ner kan jag justera den faktiska dukhöjden från denna höjd med 15-24cm (duken har en svart yta ovanför den faktiska dukytan vilken alltså går att justera).

Vad säger ni, är det ett impossible mission att få till det med HD65 i mitt taklåga rum? Vill inte använda några digitala justeringar då det oftast brukar leda till försämrad bildkvalle.

Finns det verkligen ingen möjlighet att justera bilden vertikalt via optiken?

Postad 28 mars 2008 - 11:36

yonaz333
  • yonaz333
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag tänkte skapa en tråd men tycker det vore lite onödigt då jag har ungefär samma funderingar som trådskaparen.
Jag har mest funderat mellan Optoma HD65 och Benq W500. Någon som jämfört de två? Är lite nojig för det där med regnbågseffekten...

Redigerat av yonaz333, 28 mars 2008 - 11:42.

Postad 28 mars 2008 - 11:54

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Benq:en verkar vara väldigt högljudd i jämförelse, en solklar deal-breaker för min del!

Postad 28 mars 2008 - 12:39

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Har kollat mer på HD65 i demo-rum nu, via Blu-ray... och även HD80 (full hd). Kunde se någon enstaka regnbåge på HD80, men inte alls något som störde. Klockren bild och efter detta så tror jag inte jag kan köpa HD65 pga RBE....
:/

Postad 28 mars 2008 - 12:44

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Det är som sagt skillnad på att SE regnbågarna och att STÖRA sig på dem. Jag ser dem på min Samsung SP-H710AE men stör mig inte på det.

Postad 28 mars 2008 - 12:48

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Jag som aldrig sett en DLP projje måste fråga, när uppenbarar de sig, konstant eller i vissa specifika situationer? Och är det över hela bilden, eller är de smala, böjda, raka?

Postad 28 mars 2008 - 12:50

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag som aldrig sett en DLP projje måste fråga, när uppenbarar de sig, konstant eller i vissa specifika situationer? Och är det över hela bilden, eller är de smala, böjda, raka?

För mig är det knappt märkbart även när jag ser det. Men åk och titta. Det är bara du som kan svara på det du frågar.

Postad 28 mars 2008 - 13:02

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

För mig är det knappt märkbart även när jag ser det. Men åk och titta. Det är bara du som kan svara på det du frågar.

Jo man får väl försöka slita sig från jobbet och gå iväg till Hifi-klubben. Om man nu skulle störas av RBE, finns det ingen bra projje med supersnabbt färghjul så man minimerar RBE så mycket som det går? Någon med mycket DLP-erfarenhet som kan?

Postad 28 mars 2008 - 13:35

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Kolla här:
http://www.dietforum...ed/rainbow.html

De brukar vara överallt vid kontrastrika scener. Stora delar av bilden kan uppföra sig som exemplet ovan.

Postad 28 mars 2008 - 14:02

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Som sagt; vid kontrastrika scener. För egen del flimmrar det så fort jag flyttar blicken från textningen till bilden. Så jag har bara kollat ca 10min. sammanhängande, orkade inte mer.
Så det är vid specifika situationer. De uppenbarar sig bakom/efter objekt (som i exemplet ovan). Tänk dig att du följer ett rymdskepp och sedan flyttar blicken bort ifrån det. Det uppkommer inga RBE så länge du följer objektet, det är när du flyttar blicken ifrån det som de uppenbarar sig. Så en textremsa stör, iaf mig, så mycket att jag blev kass i ögonen...

Postad 28 mars 2008 - 16:24

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Okej, tack för svaren. Jag var nere på Hifi-klubben för ett par timmar sedan och ville jämföra Optoma HD 65 med Infocus IN76, tyvärr hade de bara Infocusen uppe, men jag blev rätt så såld på den. På några minuter såg jag tre regnbågar varvid två av gångerna försökte jag hitta dom. Och när jag väl försökte gick det knappt heller, så jag tror inte jag kommer störa mig av det. Enligt försäljaren och testerna som finns länkade till här på minhembio så är Infocusen lite bättre på det mesta, tror nog att det lutar åt en sådan. Dessutom är den ju så förbannat snygg. Med medlemspris blir den 2500kr dyrare än Optoman, så funderar på om man ska "låna" hem Optomannen iaf för att testa. Köper ändå hellre en Infocus IN76 än en Panasonic AX200.

Postad 28 mars 2008 - 20:12

Lugge
  • Lugge
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag skrev detta i en annan tråd om Optoman men den passar bra här med :-)

Jag var å köpte en Optoma HD65 häromdagen och har nu testat den i ett par dagar... Innan hade jag en Sanyo z3 som jag har jämfört med under denna tiden. Jag är låååååååååångt ifrån kunnig när det gäller hemmabio men jag har märkt ett par saker om jag skulle vilja informera andra intresserade om och bolla med er som redan har projektorn.

1. Det är väldigt svårt att placera HD65 så att bilden blir absolut superperfekt 16:9 efter duken vilket inte alls är svårt med z3 (och jag känner till offset). Det räcker med minsta lilla så blir bilden fel och keyston hjälper bara på själva signalbilden och inte på projektorbilden (dvs."ljuset" som projektorn skapar på duken), vilket resulterar i att det lyser på ramen nedtill eller upptill om man inte får till det :-( Efter väldigt mycket pill har jag dock fått den nästintill perfekt :-)

2. Jag tycker bilden på hd65 är lite suddig, jobbig att se på i rörelse, i jämförelse med z3, hur kan det komma sig? Jag har även sett en del VB i rörelser som jag inte ser med samma signal på z3. Dock är bilden mycket bättre i stilla scener än z3! Mycket klarare färger, mer 3D/djupare och mycket bättre svärtan (inte lika dimmig som z3)! :-)

3. Regnbågseffekten ser jag ibland när jag sneglar bort från bilden men det är inget jag egentligen stör mig på.

4. Skumt är det också att signalbilden (filmer och tv) är lite till höger på själva projektorbilden (dvs."ljuset" som projektorn skapar på duken) och detta går inte att ställa in med inställningen där man kan flytta bilden i sidled för då flyttas även projektorbilden och hamnar på ramen :-( Detta problem har jag inte med z3. Varför är det så?

5. Jag kan inte alls få lika stor bild på hd65 som på z3 och det gäller både den optiska och digitala zomen. Med z3 kan jag max få runt 110" och med hd65 max 90" (90" funkar så det är inte så stort problem). När det gäller den digitala zomen däremot så blir bilden mycket smalare på hd65 (med samma tum) än på z3 som fyller upp bilden mer på höjden (vilket skapar en mycket större bild) vilket även gör bilden bättre på z3 då hd65 gör allt bredare än det ska vara. Går det att få bilden större på höjden med hd65?

6. När jag kollar på någonting så är själva "projektorbilden" några cm större än filmbilden och då även större än de svarta sorgekanterna eller vad de kallas på hd65 (vet inte hur jag ska förklara det men jag hoppas att ni förstår), varför fyller den inte ut hela? Jag har testa dvd-filmer & tv-serier och det gäller samma för dem båda.

Vad har ni för reflektioner angående dessa aspekter? Tacksam för lite feedback :-)

Postad 28 mars 2008 - 23:05

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Tjenare..!

Fick hem min Panasoni PT AX200E idag samt en kingpin CES 104" duk.. är helt fantastiskt nöjd..!! nepp nu ska jag se film.. =) Lycka te med valet!

Postad 29 mars 2008 - 01:05

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Jo man får väl försöka slita sig från jobbet och gå iväg till Hifi-klubben. Om man nu skulle störas av RBE, finns det ingen bra projje med supersnabbt färghjul så man minimerar RBE så mycket som det går? Någon med mycket DLP-erfarenhet som kan?

Det är bara Mitsubishi HC3100 (storebror till HC1100) som har möjligheten att ändra hastigheten på färghjulet. Man kan ändra hastigheten till 5x spin istället för 4x och detta ska motverka RBE till viss del av det jag har läst.

Dock ligger ju denna lite över din budget, 12900:-, och den håller dessutom på att avveklas ur sortimentet.

Redigerat av belzebubb, 29 mars 2008 - 01:08.

Postad 29 mars 2008 - 01:23

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Det här med HUR och OM man uppfattar RBE från DLP-projar är ju väldigt olika. Av det skälet är det idiotiskt om man inte före sitt köp av DLP-proj ser denna demad någonstans. T.ex. är både jag och min fru extremt känsliga för RBE, vi båda blir riktigt illamående (samma känsla som vid sjösjuka) inom loppet av några få minuter. Vi har kikat på de nyaste DLP-projarna i det övre skicktet som skall vara lättare att kika på för människor som är känsliga för RBE men icke, vi både såg RBE-flimmer och blev illamående. Men som sagt, detta är oerhört individuellt - och därför något som måste beaktas noga innan ev. köp.

MVH
Jonsod

Postad 29 mars 2008 - 01:29

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag har en hd65 men har aldrig sett den minsta regnbåge, jag kör via htpc om det har någon betydelse jag undrar om det inte är överdrivet den här RBE nojan.

Postad 29 mars 2008 - 01:32

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

Jag har en hd65 men har aldrig sett den minsta regnbåge, jag kör via htpc om det har någon betydelse jag undrar om det inte är överdrivet den här RBE nojan.

Det är bara att gratulera, men jag måste fråga - missade du mitt inlägg ovan? :)

MVH
Jonsod

Postad 29 mars 2008 - 01:36

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Individuellt. Inte överdrivet.
Det man inte ser störs man heller inte av.

Postad 29 mars 2008 - 01:40

Unregistered6e1bc283
  • Unregistered6e1bc283
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det är bara att gratulera, men jag måste fråga - missade du mitt inlägg ovan? :)

MVH
Jonsod

Ja det gjorde jag faktiskt :-), jag skrev mitt inlägg innan jag hann läste ditt.

Postad 29 mars 2008 - 12:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Ovsett vad folk själva tror så är det garanterat överdrivet(fullt naturligt efter allt man läser), kan nästan sätta pengar på att om jonsod med fru inte haft en aning om vad regnbågar är eller hört nåt om dom så hade knappast båda två suttit och blivit åksjuka efter några minuter BARA pga. rbe från en DLP...

Åksjuka kan framkallas av så mycket mer...

Därav inte sagt att problem med RBE inte existerar (ser det själv), men att det är kraftigt överdrivet och att ickeinsatta människor blir så matade med dessa varningar att de kan se RBE INNAN den ens sett en DLP live...

Postad 29 mars 2008 - 13:25

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Ovsett vad folk själva tror så är det garanterat överdrivet(fullt naturligt efter allt man läser), kan nästan sätta pengar på att om jonsod med fru inte haft en aning om vad regnbågar är eller hört nåt om dom så hade knappast båda två suttit och blivit åksjuka efter några minuter BARA pga. rbe från en DLP...

Därav inte sagt att problem med RBE inte existerar (ser det själv), men att det är kraftigt överdrivet och att ickeinsatta människor blir så matade med dessa varningar att de kan se RBE INNAN den ens sett en DLP live...

Nja....
Visade min svåger HD65:an när jag hade den hemma, och han visste inte vad RBE var för något. Jag körde igång projjen och lät han titta en stund.
"Det här är ju sjukt störande" var hans kommentar efter nån minut...

Du kanske tycker det är överdrivet eftersom du själv inte verkar lida av det, men hade du sett vad jag ser hade du garanterat ändrat uppfattning. Visst, majoriteten ser det inte/störs inte av det, därav kanske du tycker det är överdrivet, men för den lilla skaran som störs av det är det definitivt inte det...

Det är ungefär som migrän: De som inte lider av det fattar inte vilket h*lvete de som har det upplever.

Redigerat av Fangface, 29 mars 2008 - 13:26.

Postad 29 mars 2008 - 17:12

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

Det här var det dummaste jag läst på länge... :)
Jag rekommenderar att du går ut och söker lite information om RBE på nätet så kanske du lär dig lite mer om fenomenet. Att människor kan må dåligt genom att titta på DLP-projektorer är väl känt sedan teknikens födelse...

MVH
Jonsod

Postad 01 april 2008 - 08:00

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
För mig gäller: Får jag inte bort RBE 100% på HD65 köper jag en annan projektor, det går inte att leva med RBE enligt mig...

Postad 01 april 2008 - 09:40

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hur är det med känsligheten för RBE om man är lite färgblind som jag? Alla uppfattar vi ju fägrer olika och det bode väll påverka, eller?

Postad 01 april 2008 - 09:46

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar att du går ut och söker lite information om RBE på nätet så kanske du lär dig lite mer om fenomenet. Att människor kan må dåligt genom att titta på DLP-projektorer är väl känt sedan teknikens födelse...

MVH
Jonsod

Håller med Jonsod här (angående dumheten :)). Fick ont i ögonen av DLP-projektorer låååångt innan jag läst en rad om RBE någonstans. Det jag sedan läste (eller rättare sagt hörde först) bekräftade bara det jag redan råkat ut för.

Postad 01 april 2008 - 11:37

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Nja....
Visade min svåger HD65:an när jag hade den hemma, och han visste inte vad RBE var för något. Jag körde igång projjen och lät han titta en stund.
"Det här är ju sjukt störande" var hans kommentar efter nån minut...

Du kanske tycker det är överdrivet eftersom du själv inte verkar lida av det, men hade du sett vad jag ser hade du garanterat ändrat uppfattning. Visst, majoriteten ser det inte/störs inte av det, därav kanske du tycker det är överdrivet, men för den lilla skaran som störs av det är det definitivt inte det...

Det är ungefär som migrän: De som inte lider av det fattar inte vilket h*lvete de som har det upplever.

Precis, jag menar att folk verkar tro att det mer eller mindre är 50/50 att man sitter och spyr i soffan av RBE när man tittar på en DLP, det är det jag menar med överdrivet!

Sen även om man tillhör de som ser RBE (ser det) så betyder inte heller det att det MÅSTE vara en dealbreaker, personligt hur mycket man störs av det, men kan oxå säga att man ser det mest i början, sen efter ett tag så ser man knappt dom längre, man vänjer sig... Personligen så tycker jag att fördelarna med DLP väger över nackdelarna...

Postad 01 april 2008 - 11:45

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

MVH
Jonsod

Håller med Jonsod här (angående dumheten :)). Fick ont i ögonen av DLP-projektorer låååångt innan jag läst en rad om RBE någonstans. Det jag sedan läste (eller rättare sagt hörde först) bekräftade bara det jag redan råkat ut för.

Så bara för att DU fick ont ögonen av DLP så är inte RBEhysterin överdriven? lol

Men självklart så ska man ju titta i verkligheten och själv avgöra om man tycker att det är störande..

En annan sak, man behöver inte känna sig utanför om man inte ser/störs av det fruktansvärda RBE fenomenet, så köp efter vad DU tycker efter att tittat...

En annan sak, RBE problemet var mycket större när DLP var betydligt dyrare kan det ha nån typ av koppling? :) (ja, jag vet att tekninken även har blivit bättre, men...)

Postad 01 april 2008 - 13:03

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Så bara för att DU fick ont ögonen av DLP så är inte RBEhysterin överdriven? lol

Nej det har jag aldrig påstått, håller med om att den tenderar att bli lite uppvriden mellan varven. Men det du skrev i ditt första inlägg hade INGENTING gemensamt med det du tydligen menade enligt inlägget ovan här. I ditt första inlägg utgick du helt och hållet från att problem med RBE bara var psykologiskt, och egentligen inte existerade. Det jag protesterade mot, för det var nämligen bland det dummaste jag läst. idag! ;)

Postad 01 april 2008 - 17:52

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Ja, jag tror att i många fall att det är psykologiskt, och jag skulle nog vilja påstå att om man på fullaste allvar påstår att mängden folk som har "problem" skulle vara lika många även om det skulle vara okänt och odebatterat är rätt dum och naiv...

Som sagt, det mals ju så mycket att det nästan finns folk som bestämt sig för att de störs av det fast de aldrig sett en DLP live, och än mindre upplevt RBE..

Och behöver jag säga hur löjligt det är att sitta och LETA RBE? ;)
Behöver man leta så har man ju knappast några problem med det...

Som sagt, gå och kolla projjar/bild med öppet sinne, och inte med förutfattade meningar... Skamligt att behöva sitta med en sämre projje pga. nåt som man inte SJÄLV störs av...

Postad 02 april 2008 - 00:50

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

Precis, jag menar att folk verkar tro att det mer eller mindre är 50/50 att man sitter och spyr i soffan av RBE när man tittar på en DLP, det är det jag menar med överdrivet!

Eftersom du skrev ditt första inlägg som en respons på mitt första inlägg så undrar jag var jag nämde att 50% av alla männskor har ont av DLP?

Sen även om man tillhör de som ser RBE (ser det) så betyder inte heller det att det MÅSTE vara en dealbreaker, personligt hur mycket man störs av det, men kan oxå säga att man ser det mest i början, sen efter ett tag så ser man knappt dom längre, man vänjer sig... Personligen så tycker jag att fördelarna med DLP väger över nackdelarna...

Ännu ett dumt påhitt, de flesta som har ONT av DLP vänjer sig INTE! Effekten av DLP försämras snarare...

Men självklart så ska man ju titta i verkligheten och själv avgöra om man tycker att det är störande.

Var det inte det jag rekomenderade i mitt första inlägg??? :blush:

En annan sak, man behöver inte känna sig utanför om man inte ser/störs av det fruktansvärda RBE fenomenet, så köp efter vad DU tycker efter att tittat...

En annan sak, RBE problemet var mycket större när DLP var betydligt dyrare kan det ha nån typ av koppling? :P (ja, jag vet att tekninken även har blivit bättre, men...)

Hmm, varför skulle man känna sig utanför? Tror du tar detta lite väl personligt... Om jag inte minns fel så ser ca 20-30 % RBE och många av dessa mår även dåligt av det.

Jo angående kopplingen du nämner så är det nog troligast att detta beror på att teknologin blivit bättre, du vet fler speglar och som dessutom snurrar snabbare - har du hört talas om det???

Ja, jag tror att i många fall att det är psykologiskt, och jag skulle nog vilja påstå att om man på fullaste allvar påstår att mängden folk som har "problem" skulle vara lika många även om det skulle vara okänt och odebatterat är rätt dum och naiv...

Enligt mig är det du som är dum och naiv... För OSS som mår dåligt av DLP så skulle det vara lika knäppt att köpa en DLP-proj som om man skulle börja arbeta som kapten på ett lastfartyg trotts att man lider av permanent sjösjuka... :lol: Och som sagt... man vet hur många som procentuellt lider av DLP-projektion - någonstans runt 20-30 %.

Som sagt, gå och kolla projjar/bild med öppet sinne, och inte med förutfattade meningar... Skamligt att behöva sitta med en sämre projje pga. nåt som man inte SJÄLV störs av...

Ja, det var ungefär det jag ville framföra med mitt första inlägg... :D

Postad 02 april 2008 - 09:06

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Grabbar, är det inte dags att skippa pajkastandet och återvända till trådens grundfrågor innan tråden blir bannad.

Postad 02 april 2008 - 09:23

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0

Som sagt, det mals ju så mycket att det nästan finns folk som bestämt sig för att de störs av det fast de aldrig sett en DLP live, och än mindre upplevt RBE..

Och behöver jag säga hur löjligt det är att sitta och LETA RBE? :blush:
Behöver man leta så har man ju knappast några problem med det...

som att varenda dlp är bättre än lcd det kan du juh inte mena för då är du ute o cyklar. och visst fan ska man leta efter Rbe när man är ute o kollar projjar, ser man en liten tillstymmelse till det då. ja då kommer man med tiden garanterat irritera sig på dom små regnbågarna som det i dagens läge kan förekomma, men i allt mindre grad än tidigare. Va på Hembiocenter lidingö för 1år sen och personalen kanske inte båda som va där men ena allafall såg som jag Rbe på en projje Benq,,,nån. Men visst störs man inte av en fin rengbåge som dyker upp titt som tätt så edet juh bara köpa den om fördelarna är så stora att det väger över.

Postad 02 april 2008 - 11:52

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Eftersom du skrev ditt första inlägg som en respons på mitt första inlägg så undrar jag var jag nämde att 50% av alla männskor har ont av DLP?

Ännu ett dumt påhitt, de flesta som har ONT av DLP vänjer sig INTE! Effekten av DLP försämras snarare...

Men självklart så ska man ju titta i verkligheten och själv avgöra om man tycker att det är störande.

Var det inte det jag rekomenderade i mitt första inlägg??? :blush:

En annan sak, RBE problemet var mycket större när DLP var betydligt dyrare kan det ha nån typ av koppling? :D (ja, jag vet att tekninken även har blivit bättre, men...)

Hmm, varför skulle man känna sig utanför? Tror du tar detta lite väl personligt... Om jag inte minns fel så ser ca 20-30 % RBE och många av dessa mår även dåligt av det.

Jo angående kopplingen du nämner så är det nog troligast att detta beror på att teknologin blivit bättre, du vet fler speglar och som dessutom snurrar snabbare - har du hört talas om det???

Enligt mig är det du som är dum och naiv... För OSS som mår dåligt av DLP så skulle det vara lika knäppt att köpa en DLP-proj som om man skulle börja arbeta som kapten på ett lastfartyg trotts att man lider av permanent sjösjuka... :lol: Och som sagt... man vet hur många som procentuellt lider av DLP-projektion - någonstans runt 20-30 %.

Ja, det var ungefär det jag ville framföra med mitt första inlägg... ;)

Om du på fullaste allvar påstår att det är 20-30% som LIDER av RBE så är det ju inte ens lönt att forsätta diskussionen! lol (försenat apilskämt?) ;)

Seriöst...

Jag påstår som sagt inte att det inte går att må dåligt av RBE, påstår snarare att det procentuellt är väldigt ovanligt, men om du verkligen tror på att 20-30% lider av det så kan vi som sagt lägga ner, skrattretande...

Vad jag menar med koppling, var att många som inte har råd till nåt ofta skyller på andra saker än ekonomi när dom väljer ett billigare alternativ (tramsigt), men självklart har ju även tekniken blivit bättre.

Liknande fenomen kan man se på fullHD projjar nu, även om det börjar avta nu när de gått ner i pris... :P

Ang. att vänja sig så talar jag av egen erfarenhet, kunde störa mig lite på det i början men inte nu längre, ser det bara om jag letar efter det medvetet.. Och jag har även haft lcd innan, så nåt löjligt DLPläger tillhör jag inte på det sättet, stör mig bara på överdrivna påståenden oavsett vad det handlar om, och sen den berömda forumeffekten som gör om vad som helst till sanning om det bara upprepas tillräckligt mycket, blir lätt en höna av en fjäder om man säger så...

Redigerat av Dr. Death, 02 april 2008 - 11:59.

Postad 02 april 2008 - 12:26

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Har haft min Optoma HD80 nu i över 1 månad, har inte sett någon regnbågseffekt alls. Visserligen är HD80 snabbare än HD65 då den har 6x hastighet mot 4x men jag tycker inte man ska välja bort DLP för RBE, det var antagligen ett större problem på äldre projektorer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.