Jag gissar att med PS-mode så menas Power Save eller Energy Save. 1, 2 eller Off.
Sidofråga, hur högt från golv till TV:ns underkant?
Obbbbbssss Off blir det.
Sidosvar 68cm
36 relaterade trådar
Postad 30 juli 2008 - 17:15
Obbbbbssss Off blir det. Sidosvar 68cm Postad 18 augusti 2008 - 00:11
buzzing.
Jag har Software Version 0901-0201 och Hardware Version 0x351 och jag störs inte överhuvudtaget av
Nej, jag har inte dålig hörsel. Fixade alla såna ljud när man mönstrade. Ni vet när man får sitta i den där buren. ![]() Klart jag hör det om jag går fram till tvn och sätter örat till, men inte ens då är det nämnvärt störande. Jag är i alla fall extremt nöjd med min tv. Känns tråkigt för er som har en som buzzar så pass mycket att det stör vid tv-tittande på normal volym. Gå in och kolla vilka versioner ni har. Postad 19 augusti 2008 - 13:18
buzzing. Det är faktiskt ett problem som vissa har.. jag har hört det utanför tråden med P9. En kille som har en samsung hade buzzing problem också men där var supporten betydligt bättre, de ville att han skulle skicka tillbaka tv:n (doa).
Jag tycker pioneers support verkar vara en av de sämsta. Varför hjälper de inte er som har problem med
Pioneer får ju ett dåligt rykte om de håller på så här det måste ju ta ansvar för sina kunder. Pioneer skryter ju om bra kvalitet och garanti.. vill man sälja en TV med sådana förutsättningar måste supporten vara bättre, Hör man buzzingen när ljudet är på så är det så klart inte okej. Jag har för övrigt pratat med supporten i ett annat ärende och det var en låg kunskapsnivå och liten vilja att hjälpa. Inte bra alls Postad 19 augusti 2008 - 15:01 Mvh D Postad 20 augusti 2008 - 09:59
buzzing problem för vissa apparater och det får man nog säga är ett kvalitetsfel. Men så kan det ju bli men då är det ju bara att ta sitt ansvar och göra något åt problemet för pioneer. När billigare märken gör det så är det ju viktigt att pioneer gör det.
Fast den här tv:n har
Postad 22 augusti 2008 - 16:03 Min förra LX5090 hade en område på skärmen ca 2 cm i diameter som var mycket ljusare än resten av skärmen, såg fläcken klart från soffan om man såg på fotboll eller t.ex. golf. Kunde se den mot ett flertal ljusare färger. Anmälde felet och det tog 2 veckor sedan så hade jag en helt ny plasma. Under tiden jag var utan min så fick jag låna en 50" Pioneer plasma. Infocare kom hem och fixade det hela. Tycker PDP+ garantin är mycket bra. Denna tråd handlar om buzzing och min första skärm hade buzzing men inte så att jag stördes av det, min nya har lika mycket/lite buzzing. Hör att panelen låter från soffan ca 2,5 m när det är tyst i filmerna men så fort det blir lite ljud så hör jag ingenting. Kanske jag inte är så känslig men jag tycker att Pioneer ska åtgärda de skärmar som låter alldeles för mycket men jag kan tänka mig att det är en kostnadsfråga... Kan tillägga att min förra skärm kostade för mycket att laga och Pioneer kommer att använda den som en låneplasma när andra får problem med sina... Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 22 augusti 2008 - 18:17. Postad 28 augusti 2008 - 00:54 Postad 28 augusti 2008 - 09:40
buzzing) är definitivt inte värre än andra plasmor. Men jag tror att det kan skilja sig mellan olika TV apparater ..min hade buzzing när jag började använda den men det slutade efter en stund (inte att jag vande mig vid ljudet, även om man kan tro det ;-) ) .
Jag har själv ljud från TV:n men dessa ljud (vet inte om jag ska kalla det
Men sedan började jag också tycka att man TV lät igen.. vilket den visserligen gjorde men inte högt alls. Detta pga för mkt läsande på forum och en kompis som hade ordentlig buzzing med en annan TV av ett annat märke. Jag tror vissa lyssnar efter buzzing vilket man inte skall göra.. örat fungerar så att man kan anpassa lyssnandet efter vissa frekvenser.. så det hela är mkt en psykologisk process. Det är ju också så att det som har P9 har inte så mkt annat att klaga på ;-) Om buzzingen är besvärlig och överstiger en viss ljudnivå (om du hör buzzing när du har TV ljudet på en viss volym) kan man felanmälla TV:n till pioneer så mitt klagande på supporten kanske var lite hårt. Så jag kan bara rekommendera den här TV:n till andra .. den är värd de extra pengarna. Redigerat av Erikanen, 28 augusti 2008 - 11:09. Postad 28 augusti 2008 - 10:01 Ja du, jag kan bara uttala mig om min egen Pioneer och tro mig den kan du lätt höra på 5 meters avstånd. Jag hade en snubbe hemma från stället där jag köpte min tv, i ett annat ärende, och han hörde utan problem buzzandet och kunde inte minnas att han hade hört det på någon av alla de Pioneer tv han hade kommit i kontakt med. Däremot kunde han inte lova att Pioneer skulle göra något åt saken. Hursomhelst, jag kommer eventuellt få min panel utbytt alternativt ett helt nytt exemplar pga andra problem. Min förhoppning är att den nya inte kommer att låta lika mycket. Postad 28 augusti 2008 - 16:23
Jag tror inte att det hade klagats på buzzet om det är så lite som du påstår. Så självklart är det olika från tv till tv. Jag hör det hur tydligt som helst från 3m när jag matar DM1 eller DM3, Men hör knappt när man kör DM2. Så att gå ut i en butik och "lyssna" på buzzet säger ju egentligen inte mycket då den kan vara tyst men det ex du får hem kan buzza som bara den. Jag ska iaf ringa till pioneer och höra vad dom tänker göra åt mitt buzz. Får väl lita på pdp+ garantin nu ![]() Postad 29 augusti 2008 - 09:12 Lycka till! Skriv gärna också hur det går. Jag tror personligen inte Pioneer kommer göra något åt saken då dem till och med nämner i manualen att surr från panelen är normalt. Det verkar ju som, av undersökningen här på forumet att döma, att det flesta faktiskt har ett hyfsat högt surr. Det säger ju sig självt att Pioneer inte kommer att byta alla som surrar. Så för att undvika debatten om att den och den fick sin utbytt men inte jag så byter de inte ut någon alls verkar det som. Postad 30 augusti 2008 - 09:58 Postad 30 augusti 2008 - 21:04 Jag sitter 3,7-4m ifrån skärmen som är upphängd på väggen. Från det avståndet hör jag buzzing när jag tittar på vanlig tv sändning, dvd osv även om ljudnivån är på 12. Den är inte konstant heller utan byter frekvensen och styrkan när bilden på tvn ändras. Detta gör att buzzingen gör sig ännu mer påmind. Sent på kvällen är det inte ens värt att titta på tv för har man volymen på 8 och ljuden utifrån har minskat är buzzingen oerhört irriterande. Känslan i filmen vid tysta scener förstörs pga. buzzingen. Värt att nämna är också att jag bor centralt i en större stad så det är aldrig helt tyst i rummet. Att vara tvungen att försämra bildkvalitet genom att ställa in Energisparfunktionen på 2 eller vara tvungen att välja DM2 är helt oacceptabelt. Inte bara i 30 000:- klassen utan även för en apparat som kostar 10 000:-. Vidare alla förslag som att flytta skärmen ifrån väggen (meningen med platt tv är väl att den ska vara nära väggen och ta lite plats), klä väggar i tyg och anpassa allt i sitt vardagsrum efter en skärm, är inte heller nåt vidare alternativ (ingen kritik mot Hankera. Det är sjysst att han försöker hjälpa till men det är Pioneers uppgift och inte kundens). Jag tycker faktiskt att alla som har problem med buzzing ska skriva ett långt brev till Pioneer, förklara sitt missnöje och begära att Pioneer lagar era skärmar. Postad 04 september 2008 - 10:31 Så till det tråkiga, jag har ju även klagat på surret som ni vet. Enligt butikspersonalen var det uteslutet att Pioneer skulle göra något åt det då surret ligger inom gränsvärdena(!). Hur de nu kan veta det utan att ha mätt. Skulle vara intressant att få reda på de där riktlinjerna och gränsvärdena. Det intressanta var att killen jag pratade med menade på att alla Pioneer surrar mer eller mindre och att man får helt enkelt acceptera surret. Nu var han snäll nog att låta mig "lämna tillbaka" tvn om jag tyckte att jag inte kunde leva med det. Så nu har jag två alternativ: 1. Ta hem en ny TV och hoppas på att den buzzar mindre. 2. Lämna tillbaka tvn och leta efter något annat. Postad 04 september 2008 - 16:26 ![]() Postad 04 september 2008 - 16:46 Bara så det inte blir något missförstånd vill jag förtydliga det hela. Jag får alltså en ny tv p.g.a. för många döda pixlar, och det efter att min butik stått på sig. Pioneer ville byta panelen men butiken fick alltså igenom sitt krav på att det skulle betraktas som DOA (Dead On Arrival). Det är just därför jag får möjligheten att "återlämna" min tv. Det har alltså inget att göra med buzzandet. Tvärtom får man som sagt leva med buzzande. Jag vet inte hur Pioneer officiellt hanterar hela grejen med surret men enligt butikskillen surrar alla Pioneer, visserligen olika mycket, men min surrar så att säga inom ramen för vad man får acceptera. Jag menar personligen att det är på tok för högt, men det håller alltså inte personalen i min butik med om. Skulle den nya med andra ord surra lika mycket som min nuvarande så finns det inget att göra. Min värsta farhåga är att den nya skulle surra ännu högre(?). Det är ett svårt val jag står inför, hjäran säger "LÄMNA TILLBAKA!" medan hjärtat säger "Behåll den, det finns inget bättre". ![]() Postad 04 september 2008 - 17:54
buzzing om jag går fram till tvn och sätter örat till. Inte ens då är det märkvärdigt störanre. Detta gäller både DM1-2-3. Nej, jag har inte dålig hörsel heller.
Tror ni inte buzzandet kan ha med att göra om man har tvn på väggen eller på ett stativ? Själv har jag den på väggen och jag hör ENDAST
Jag skrev upp tidigare i tråden vad för versioner av hard- och software jag har på min 5090H. Jämför era med dessa versioner och kolla. Postad 04 september 2008 - 18:12 Du kan i så fall skatta dig lycklig. Du har förresten inte råkat slå på Power Save? Postad 04 september 2008 - 18:34 Som sagt, det låter precis som det exemplaret jag lyssnade på på RC Ljud & Bild i Umeå och det är därför jag är så förvånad och orolig över detta (vill ju köpa den här apparaten, men får ångest när man ser alla som klagar på detta). Den var också upphängd på väggen, om det nu är det som spelar roll, och jag kunde inte höra något buzzande om jag inte lade örat emot tv:n när jag såg en blurayrulle med mutat ljud. Tror det var modellen utan box. Redigerat av Peligroso, 04 september 2008 - 18:35. Postad 04 september 2008 - 21:44
Jo jag förstod det ![]() Sen är det ju viktigt att man sitter/står i swetspot för att höra buzzet tydligast. Postad 05 september 2008 - 10:42 Postad 08 september 2008 - 16:43 Sagt och gjort så har jag precis gjort det och med volym 15 på den inbyggda analoga mottagaren så är ju ljudet ganska högt och då var det svårt att höra buzzet, visst hörde jag om jag enbart sökte för att höra det men inte annars. Men så fort det blev lite tystare scener så buzzade det på rätt bra. Men hallå, volym 15 var ju skit högt, inte undra på att volym 15 var deras policy. Så med andra ord verkar detta med buzz vara lönlöst att få hjälp med av pioneer. Men jag ska höra av mig till han igen nu i veckan så får vi se vad dom säger. I många filmer så är det ju ofta tysta scener coh då vill man ju ändå inte ha buzzet. Jag sa att det hördes gott och väl i tysta scener på en film, men han hänvisa som sagt igen till volym 15 och att man skulle sätta på energi sparläge 1. Så vad tycker ni jag ska säga till han på pioneer när jag återkommer i veckan ?? Redigerat av Unregistereda8d246d3, 08 september 2008 - 16:45. Postad 08 september 2008 - 21:04
Har du matat med 24hz ? buzzet är klart högst med 24hz då panelen kör 72hz på min analog tv i dm 1 eller 2 låter typ inget .... undrar om nån kalibrerat med powersave 2 läget ... för då är det ju helt tyst man kanske inte tappar så mycket i kontrast omfång. Postad 08 september 2008 - 21:16 Nej, jag har ingen av powersaving-inställningarna aktiverade. Men har ni tvn på väggen ni som har högt buzz? Vore ganska intressant att veta eftersom Peligroso var och tittade på en tv snarlik min på alla sätt och vis. Ja, jag känner mig väldigt lyckligt lottad med tanke på att det verkar vara en del som stör sig mycket på buzz. Postad 09 september 2008 - 10:18 Jag har min på väggen men jag tror inte det har någon betydelse. Sedan tidigare finns det många som har provat alla möjliga och omöjliga åtgärder för att dämpa buzzandet utan större lycka. Det finns inte mycket man kan göra för det är panel-buzz och inte transformator-buzz vi pratar om. Eventuellt hade problemet inte varit lika stor om Pioneer hade haft en glasskiva framför panelen, det hade ju dämpat en del. Däremot tycker även jag att det är märkligt hur det kan skilja så mycket i styrka mellan 72Hz och 100Hz. Postad 09 september 2008 - 10:24 Det där med att ha volymen på 15 har jag läst i G8-tråden. Så jag provade givetvist det och det är ju sjukt högt, jag kan inte ha mer än max 10 på kvällarna om jag inte vill ha grannarna bankandes på dörren. Men precis som du säger Robazz så gör det ingen skillnad för upplevelsen, för hur många filmer har maxat ljud igenom hela filmen. Men som du själv också säger är det lönlöst att ens försöka, precis som min handlare sa, man får antingen acceptera det eller välja en annan tv. Kanske skulle man kunna driva frågan till konsumentverket. Postad 09 september 2008 - 23:35 ![]() Om nu volym 15 är så högt så är det ett orimligt krav att ställa från Pioneer tycker att man ska så högt. Sen som redan har påpekats så spelar det ingen roll hur högt du har för så fprt det blir en tystare scen så hörs buzzandet ändå. Vilket egentligen gör att vi uppfyller Pioneers krav, vi har volym 15 och kan ändå höra buzzandet ![]() Vad gör man om man gillar stum film ? Hur ska man ställa in volymen då ? Har varit runt och lyssnat i lite olika butiker både i sverige och USA. Det skiljer något mycket hur mycket olika tv apparater buzzar från att vara högt så att man stör sig på det till man knappt hör det framme vid tvn. Visst alla buzzar men att det får vara så stor skillnad tycker jag rent sagt ut är skandal. Tycker att när Pioneer nu markandsför sig att vara ett Premium märke så borde dom ha bättre kvalitets kontroll och framförallt jämnare kvalite på sina produkter än vad dom har. Pratade med två handlare i USA när jag var där på semester, dom sa att dom har haft fler kunder som har klagat på buzzanade skärmar på 9:e gen än dom hade på 8:e gen. Men dom har löst det genom att byta ut tv apparaterna som dom(butiken) tycker buzzar förmycket och sen returnea dom till Pioneer som DOA ![]() ![]() Att Pioneer inte verkar bry sig om detta problemet som verkligen finns tycker jag är mycket märkligt. Känns som dom bara vill sälja tv apparater till vilket pris som helst, sen skiter dom i kunderna, så mycker för den PDP+ garantin. Om någon frågor mig om jag kan rekommendera en Pioneer tv, så skulle jag svara att visst om du vill ha bästa bilden som finns så finns det ingen tvekan, men risken finns att du kan få en som buzzar och du störs av det så att kanske du inte kan se din favoritfilm utan att svära på tvn eller stänga av filmen, det är som ett lotteri om du får med eller utan. Då är fråga om det är värt att få den bästa bilden när du ändå inte kan njuta av den, då är det nog några som tar sig en fundrare till. Har lyssnat på plasmor av andra märken som tillhör senaste gen. Där var det inte många buzzande, några var tom helt tysta framme vid tvn. Om dom kan varför kan inte Pioneer ? Kan dra en jämförelse med Canon som hade problem med vissa av sin 1D MkIII kameror att några hade problem följande autofokus(ai servo). Canon tar in kameran och tittar på den och fixar om det behövs utan att ens blinka, kostar inget, dom tom med förlänger garantin på kameran, så att ditt år räkans från det datum du hämtade ut kameran och inte den dagen då du köpte den, det var många som tjänade flera månader här. Vet att dom tom har bytt hus för endel för att KUNDEN inte har varit nöjd fast Canon har fixat den. Dom tar tom med in hus som är köpta utanför Europa fast inte behöver göra det, för på husen har man inte världsgaranti. Nu har dom tom förlängt garanti på alla MkIII kameror till 2 år även om du inte har problemet. Denna kallar jag service och kundvård. Hade detta varit Pioneer,om dom hade gjort kameror, så hade det säkert varit skrivet i manualen att vissa bilder kan hamna ur fokus, sen hade dom skitit att fixa problem för det står ju i manualen att det kan vara problem att få fokus, kundservice säkert sagt varför ringer till oss gnäller står i manualen att alla bilder i hamnar i fokus, vi har fått våra pengar så nu bryr vi oss inte längre om dig, hejdå klick. Synd att Pioneer inte är med på Hifi Mässan på Arken iår, så man kunde fått prata med dem. Vågar dom inte via upp sin buzzande tv apprater tro ![]()
Nog flera som skulle hoppa om någon drog igång detta ![]() Postad 10 september 2008 - 05:15
buzzing i mörka scener, i princip svarta scener eller när man byter till 'home' menyn (som har mycket svart i bild, på en H-modell).
Vad säger ni andra om man säger att man hör
Och nej jag är inte galen, för på en 7G så hör jag samma typ av buzzing men där "normalt" som alla andra på ljusa nästan vita bilder/scener. Ska jag jämföra själva buzzandet mellan apparaterna så om jag spelar NTSC DVD eller Blu-Ray alternativt stället om drive mode till 1 så buzzar den och jag kan verkligen höra det i sweetspot på G9:an men som sagt på mörka scener. På G7:an hör jag det om jag ställer till 75Hz uppdatering men jag hör det inte rakt i sweetspot på samma sätt som G9:an utan jag reagerar så fort det blir en ljus scen typ "aha där var det". På G9:an kan jag verkligen placera öronen i ett visst läge rakt framför apparaten så hör jag det, hittar inte samma på G7 utan där verkar det komma mer bakifrån apparaten och studsa mot väggen fram mer ett "brett" ljud. Är det någon annan som överhuvudtaget har problemet på mörka scener eller är det enbart ljust/vitt ni upplever det. Postad 10 september 2008 - 08:49 Jag upplever buzzande i alla slags scener, mörka som ljusa, faktum är att i mörka scener är det mera påtagligt och med en irriterande frekvens. Postad 10 september 2008 - 12:07 Med Energy Save läge 2 så är dock buzzandet knappt ett problem, även om det inte är den mest optimala lösningen på problemet. Postad 10 september 2008 - 15:53
Samma här. hör alltid men mer vid mörkare scener.
Hmm då är ju frågan hur högt buzz du har ![]() ES 2 äe inget allternativ tycker jag som en lösning på problemet ![]() Postad 10 september 2008 - 16:14 ![]() Du har väl provat testet från inlägg 1 i denna tråd innan du säger att du inte har buzz ?? Postad 11 september 2008 - 15:59 ![]() Redigerat av Unregistereda8d246d3, 11 september 2008 - 15:59. Postad 11 september 2008 - 17:17
Våra med flera ligger i topp utav dom jag har hört. ingen som jag tänkt på så där direkt att oj den låter mycket mer än min. Visst kan det var skillnader, svårt att jämföra när man inte har båda där samtidigt. Men ingen som sticker ut direkt. Så verkar som vi har haft mest otur när det gäller buzz ![]() Postad 12 september 2008 - 15:54 Postad 12 september 2008 - 19:04 Surrande/biljud: X Testexemplaret surrar X = Teven gör fel/misslyckas/är dålig Så vi är inte dom enda här inne som tycker att det är fel att den surrar tom Hemmabio tidningen tycker samma som oss. Om vi bara kunde få Pioneer att inse att det är fel med, vad livet skulle bli bra då ![]() Redigerat av mjp, 13 september 2008 - 00:23. Postad 14 september 2008 - 19:08 Först svarar han med att alla plasma buzzar och att det är normalt. Det står till och med i Pioneers manual. Då säger jag att jag känner till att tekniken i plasma är sådan att de buzzar men det är skillnad på styrkan på buzzingen och att min buzzar oacceptabelt högt för det stör mitt tv tittande. Då säger han att jag ska kolla om det buzzar för högt genom att göra ett test. Ha tv på i Film-läget, ställa in strömsparfunktion 1, låta ljudnivån på tv vara på 15 och sedan lyssna efter om jag hör buzzingen. FEMTON? I veckan knackade min granne lite lätt på väggen när jag hade volymen på 13 efter kl tio på kvällen. Femton är ju riktigt högt trots att jag just nu har två små högtalare ikopplade. Strömsparläge 1, Film-läge? Vart tog alla möjligheter vägen att ställa in alla parametrar på 5090 som man själv vill??? Ifall jag hör buzzande efter detta ska deras tekniker komma och kolla på plasman. Då frågar jag: Om jag hör det men inte teknikern vad händer då? Då får du betala avgift för hans besök. Jag blev lite sur och frågade hur gamla deras servicetekniker var, för hörseln försämras efter en viss ålder och man kan inte höra alla frekvenser lika bra? Har de genomgått hörselkontroller? Det måste finnas en tillåten buzznivå som kan mätas med ett instrument, på ett visst avstånd och på samma villkor dvs. i ett helt tyst rum. Då svarar han att enligt Pioneers policy så är det teknikern som bedömer om buzzing är för hög eller inte. Självklart skickar de en kille som lyssnar på våra apparater och säger att buzzing är inom de tillåtna ramarna. Pioneer Sverige nonchalerar och leker med kunden och med sin trovärdighet och sitt anseende. Nu har det kommit fram även i Testet i HemmaBio nr 9 som MJP också påpekade att testexemplaret buzzade så mycket att den fick ej godkänt på den punkten. Detta blir svårt för Pioneer att bortförklara. Pioneer, volym 10 eller 15 eller 6, det spelar ingen roll. Vi ska inte höra buzzandet vid någon av dessa!!!!! Jag är på gränsen till att ta det här ärendet till konsumentverket. Så rädda ert rykte medan det finns något kvar av det. För det här med missnöjet och klagomålen över buzzandet lär inte bara försvinna. Postad 15 september 2008 - 15:49 Just avsaknaden av ett mätbart gränsvärde gör att man blir smått förbannad. Ett gränsvärde hade gjort processen så mycket enklare, bara till att mäta, inga subjektiva bedömanden hade behövts. Att man sedan skulle åka på att betala för att någon service-kille skall komma hem till en och bedöma huruvida det buzzar för mycket eller inte är ju vansinningt i sig. Det är ju jag som äger tv:n som skall avgöra det och ingen annan. Tror Pioneer att vi rapporterar störande buzz bara för att ######s med dem? Egentligen har jag nog sagt upp min rätt att klaga på buzz för all framtid i och med att jag valde att byta ut min tv mot en ny Pioneer istället för att lämna tillbaka den. Jag orkade inte gå ut och leta efter en ny tv efter att äntligen ha hittat "den perfekta tv:n". Jag har letat i tre år så det får räcka. Men såhär i efterhand borde jag nog ha valt Panasonic istället. Min nästa tv kommer definitivt inte att bli en Pioneer, såvida de då inte har fixat buzzandet. Postad 15 september 2008 - 16:22 Isf om du fått din nya, buzzar den lika mycket som din första ? Sen att man skulle få betala själv kan dom ju fet glömma. Ska ringa tillbaka imorn och räknar då med att en tekniker kommer hem till mig så får vi se vart detta slutar ![]() Postad 16 september 2008 - 09:50 Nej du har inte missat något. Jag har inte fått hem min nya Pioneer än, den är på väg till min butik, borde anlända nu i dagarna. Givetvist skall jag försöka jämföra buzznivån mellan den gamla och den nya, men jag har inga större förhoppningar. Just nu är jag i något slags apatiskt tillstånd, glädjen med att ha en 50" bild hemma och kunna njuta av en härlig film kom helt av sig. ![]() Postad 16 september 2008 - 12:21 "En platt-TV genererar ljud Bildskärmen på en platt-TV är uppbyggd av extremt små pixlar och dessa pixlar sänder ut ljus när de tar emot bildsignaler. Den här principen gör att du kan höra ett surrande ljud eller ljud från elektriska kretsar i platt-TV:n." jag har en pdp-lx5090H å den surrar lite, men inte så det stör mig.. hadde en pana tidigare å den surrade minst lika mycket.. Saken är den att hänger man den mitt framför sig på en betong vägg å envisas med att sita exakt framför i precis rätt höjd, så kan man säkert få det att låte så störande så man inte tycker om det. men är det ett fel? De finns säkert exemplar som låter "för" mycket å dessa tas säkert som garanti hos Pioneer, men sen finns det ju kunder som har ett litet surrande (som enligt manualen är normalt) men som dom vill ha på garantin eftersom de minsann existerar exemplar som är knäpp tysta. Hur skulel detta inte slå mot Pioneer som tillverkare, om de skulle börja laga maskiner som de egentligen inte är fel på? vad jag hört så går väll inte direkt Pioneer med jätte vinst, å nått som detta skulle säkert kunna få Pioneer å överväga att sluta producera sina Plasmor. Postad 16 september 2008 - 14:00 Det var en intressant inställning, men du kan ju inte mena fullt allvar. Det du beskriver är ju precis så man skall sitta! Eller menar du att vi skall hänga upp tv:n högt upp, sitta snett mot den och allra helst bygga bort alla betongväggar i våra vardagsrum. Måhända framstår vi som gnällspikar, men betänk att det skiljer mycket från exemplar till exemplar. Självklart har vi även olika hörsel. Jag kan gå i god för att ingen här gnäller i onödan. Tror du verkligen vi skulle lägga ner energi på att försöka få någonting åtgärdat om vi inte stördes utav det? Postad 16 september 2008 - 14:22
men om du flyttar dig en meter åt höger eller vänster så försvinner problemet, är det verkligen ett så stort problem då? Postad 16 september 2008 - 14:46 Saken är den att det inte alls försvinner om jag flytttar på mig en meter eller ens två. Du verkar inte inse hur högt det låter, kanske för att din egen inte låter särskilt mycket? Men oavsett vilket så skall jag inte behöva flytta på mig, hela poängen med sweetspot är att upplevelsen blir bättre på den positionen. Postad 16 september 2008 - 14:54
Men saken är ju den att de ska inte försvinna helt, om du läser mitt första inlägg så står det ju i manualen att det förekommer ljud. Jag hör min, ett surrande men jag anser inte att det är störande. Så som jag förstått från vissa inlägg här så är det ju som värst när man sitter mitt framför TVn. Flyttar man sig en meter eller två åt nått håll så sitter man ju inte mitt framför. Ljudet kommer ju från baksidan av TVn å speglar sig på väggen å i sommliga fall så olykligt så de konsentreras som allra mest mitt framför TVn. De ligger ju inte i tekniken på TVn utan snarare i utformningen av vardagsrummet, som flera skrivit så har ju detta problem löst sig med att sätta något dämpande på väggen bakom TVn iaf hjälpligt. men om din TV låter så mycket som du beskriver så tror jag nog att Pioeer iaf tar sig en titt på din TV angående problemet om du förklarar att den verkligen låter mer än de normala buzzing problemet. De jag tror är ju att väldigt många missuppfattat att de är något fel när de låter, och anser sig kunna få den fixad så att den inte låter alls. De ska låta, står ju tillochmed i manualen. Men de ska ju inte låta onormalt mycket. Postad 16 september 2008 - 15:40 ![]() Sen undrar jag om någon har hört uttrycket "Monkey see, monkey do"? ![]() Observera att jag inte försöker ta någons part alls här, jag försöker hålla mig så neutral som möjligt. Funderar på att skaffa en Pioneer plasma i framtiden då jag vet hur superb bild dessa innefattar. Postad 16 september 2008 - 16:49 Men när det börjar låta så mycket så att det lixom förstör ens film upplevelse ja då måste det vara någe som e fel. Jag köper inte alls att en del inte låter ett skit medans en del låter riktigt högt. Sen kommer inte buzzet bakifrån utan rakt framför skärmen och sen ut i sweetspot. Sen ärligt kan du väl lägga ner snacket om att "det är ju bara att flytta åt sidan". Köper man inte en tv för att sitta och titta på den i den BÄSTA positionen eller?? Iaf så har jag nu felanmält min tv hos pioneer så nu väntar jag bara på att infocare ska ringa mig så att vi kan boka en tid när dom ska komma hit. Jag återkommer med mer info om vad som händer. Postad 16 september 2008 - 23:34 Hur funkar det med analog ljud och bildöverföring? Buzzar det också och hur mycket i jämförelse med DM1 och 3. Postad 16 september 2008 - 23:45
Problemet är ju det att DM2 är 100Hz om jag inte minns helt fel och försöker du köra en blueray som är 24Hz i 100Hz så blir det inge bra. 100 är inte jämnt delbart med 24. Jag har ingen till min dvd satt i DM2 men den buzzar på riktigt bra ändå. Men kör jag tv via komponent från min Dreambox i DM2 så är knappt hörbart. Spelar ingen roll om jag skickar en 576i/p,720i/p eller 1080i/p signal från dvdn den buzzar ändå. har kopplat in den på ingång 1(HDMI), ej testat andra ingångar, men ser ingen vits idet har min tvix på ingång 4 den buzzar den med vis ntsc och 24hz mtrl. Redigerat av mjp, 16 september 2008 - 23:55. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |