Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9 Buzzing?

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Buzzning? (189 medlem(mar) har röstat)

Har du problem med buzzing på din G9 i DM1?

1. 1. Hörs endast vid helt tyst rum (45 röster [22.06%])

Procent av omröstning: 22.06%

2. 2. Hörs svagt igenom vanlig tv sändning på normal till låg volym. (66 röster [32.35%])

Procent av omröstning: 32.35%

3. 3. Störande ljud, så pass högt att det skadar upplevelsen av en bra film. (28 röster [13.73%])

Procent av omröstning: 13.73%

4. 4. Störs även vid DM2 av buzzing (11 röster [5.39%])

Procent av omröstning: 5.39%

5. 5. Störs inte alls av buzzing. (54 röster [26.47%])

Procent av omröstning: 26.47%

Rösta Gäster kan inte rösta
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 29 oktober 2009 - 20:44

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Någon som vet hur "högt" buzzingen ska vara för att man ska få en tekniker hemskickade.
Köpte min TV idag och det första jag märkte när jag slog på den var "shit vad den låter", min PX80 kunde man höra om man stod brevid, fast nu har jag buzzet även när jag ser på TV men volymen på 15. Fast det kanske "ska" låta så högt : /

Slå på energisparlage 2, då blir det ganska tyst. Inte så värst stor skillnad på bilden tycker jag.

Postad 30 oktober 2009 - 08:21

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Slå på energisparlage 2, då blir det ganska tyst. Inte så värst stor skillnad på bilden tycker jag.

Jag har testat med alla olika energisparlägen samt "Aktiveringsläge" eller vad den funktionen heter. Men för mig så hör jag ingen skillnad oavsätt vilket jag väljer.

Postad 30 oktober 2009 - 10:48

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Om man inte tycker det är speciellt stor skillnad på bilden i ES2 då kan man nog sälla sig till dem som inte har nån uppfattning om en bra bild och kan lika gärna äga en LG i mina ögon!!

ES ska givetvis vara på AV annars drar du inte nytta av Kurons fulla kapacitet. Använd ES2 ett tag och byt till off så ser du till att börja med en enorm skillnad i ljusstyrka och kontrast.

Ang Buzzing så hör jag knappt det längre, hade inte mkt till att börja med men av det man hör så tycker jag det avtagit efter en lång tids användande samt så vänjer man sig. Har ju digitalbox, HD DVD/BD spelare, Subwoofer och annat som låter med. Beror nog på hur pass känslig man är med.

Fredrik HL > Kan nog garantera att du tycker dig höra en enorm skillnad nu jämfört med din PX80, jag gick från en PV60 för ett år sen och kände nog samma sak precis som med skillnaden i bildkvalle.

Redigerat av henke007, 30 oktober 2009 - 10:50.

Postad 30 oktober 2009 - 14:31

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Om man inte tycker det är speciellt stor skillnad på bilden i ES2 då kan man nog sälla sig till dem som inte har nån uppfattning om en bra bild och kan lika gärna äga en LG i mina ögon!!

ES ska givetvis vara på AV annars drar du inte nytta av Kurons fulla kapacitet. Använd ES2 ett tag och byt till off så ser du till att börja med en enorm skillnad i ljusstyrka och kontrast.

Vad är skillnaden då, förutom att peak brightnessen inte är lika hög? Det är i ett mycket fåtal scener som det blir någon skillnad. Kontrasten i normalljusstarka scener påverkas ju inte.

Postad 30 oktober 2009 - 15:20

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Med ES-lägena kommer man även få en plattare gammakurva med resultatet att man då får en plattare bild
med mindre djup i, inget jag skulle köpa en tv för 30k och använda mig av. :P

Postad 30 oktober 2009 - 16:38

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

Med ES-lägena kommer man även få en plattare gammakurva med resultatet att man då får en plattare bild
med mindre djup i, inget jag skulle köpa en tv för 30k och använda mig av. :P

Håller fullständigt med!
Skulle aldrig komma på tanken att ha någon energisparläge aktiverat på min Pioneer 6090.
Finns ingen anledning att använda dessa lägen. Ifall man stör av buzzing så tycker jag att man inte ska ha en Pioneer plasma. Då kanske det är bäst att köpa en TV från en annan tillverkare.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 30 oktober 2009 - 18:12.

Postad 05 november 2009 - 15:20

d96ez
  • d96ez
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Verkar vara en del som har "vant sig" vid buzzandet. Då får jag vara lite av en motpol, jag har inte vant mig vid buzzandet och störs minst lika mycket idag, över ett år efter införskaffandet, som när jag först fick min Pioneer.

Förstår inte i övrigt hur man kan vänja sig vid oljud, speciellt av det slag som buzzandet utgör. Ni som slutat störa er på buzzandet är det för att ni inte har något val och har gett upp eller har ni fått markant sämre hörsel plötsligt?

Jag sitter aldrig vid sweeetspot, utan en bit på sidan och ändå stör jag mig på oljudet. Med facit i hand vill jag påstå att mitt Kuro-köp är mitt sämsta köp alla kategorier. Finns inget hellre jag önskar än att jag kunde få njuta av bilden på min Kuro utan att behöva irritera mig på buzzandet. Men det är ju tyvär en utopi.

Postad 10 februari 2010 - 21:46

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Som så många andra så har jag en Pioneer 5090H som buzzar ganska rejält.

Har kört i Power Save Mode 2 nu ett tag men insett att man förlorar en del i bild... men det ärju omöjligt att inte störa sig på buzzandet när man tittar på bluray (med Power Save på Off).

Är det någon som testat att "ljudisolera" med något mtrl bakom TVn? Jag har min hängande på väggen och tanken har slagit mig att man kanske skulle testa att sätta ngt dämpande mtrl bakom. Eftersom ljudet är så väldigt riktat mot sweet spot så känns det ju som att man borde kunna dämpa det, och styra det åt sidorna.

När jag lyssnar framme vid TVn så låter det som att ljudet kommer från baksidan, antingen från ovankant eller mer neråt mitten. När jag lyssnar mitt på skärmens framsida kan jag inte höra något direkt buzzande. Detta gör att jag tror det skulle kunna gå att dämpa från baksidan.

Någon som testat? Tips på dämpningsmaterial?

Postad 11 februari 2010 - 09:46

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
På min KRP 500-M hörs en svag buzzing (dock endast vid Drive Mode=1, hör ingenting vid DM=2) om man sitter exakt rakt framför skärmen. Sitter man ngn decimiter eller två till höger eller vänster i soffan så elimineras "buzzandet" nästan helt...

Dock stör jag mig inte på detta när jag kollar på Blu-ray, men sambon (som har tinnitus) har faktiskt påpekat fenomenet några ggr vid "tystare" scener i filmen ("Vad är det som surrar egentligen, är det TVn?"). Så visst, jag har också buzzing på min Kuro, men tycker som sagt inte att det stör speciellt mkt.

Redigerat av ajzman, 11 februari 2010 - 09:48.

Postad 11 februari 2010 - 10:02

marcurell
  • marcurell
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Efter snart ett år med TV:n måste jag säga att den buzzar inte mindre, men efter några månader orkade jag inte bry mig längre, så numera hör jag det i princip aldrig.

Postad 04 mars 2010 - 11:52

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Min har buzzat ganska lite från start (kör med energy save mode 1) men hör det i princip inte alls. Jag har experimenterat lite med att ha en lite tjockare duk under TVn, gardiner i närheten, varierat avstånd till vägg (har TVn på stativ), sittposition vs TVn mm. Fungerar bra med dessa enkla knep IMHO.

Postad 09 maj 2010 - 22:01

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

med mindre djup i, inget jag skulle köpa en tv för 30k och använda mig av. :D

Jag ser ingen skillnad på gamman. Är du säker på detta?

Håller fullständigt med!
Skulle aldrig komma på tanken att ha någon energisparläge aktiverat på min Pioneer 6090.
Finns ingen anledning att använda dessa lägen. Ifall man stör av buzzing så tycker jag att man inte ska ha en Pioneer plasma. Då kanske det är bäst att köpa en TV från en annan tillverkare.

Vad exakt är det som blir så mycket sämre med energisparläge 2 menar ni? Vad ser ni för skillnad?

Den enda skillnaden som jag märker (förutom att teven blir tyst) när jag sätter på es 2 är att pixlarna blinkar lite långsammare så att det blir mer banding på nära håll, men ingenting jag märker på normalt avstånd.

Redigerat av mannealm, 09 maj 2010 - 22:01.

Postad 23 juli 2010 - 11:03

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Min 5090 blev hämtad idag för reparation(nåt kommunikationsproblem i tvn..). In med låne-tvn från pioneer o "whaaaat". Har följt många trådar av ren nyfikenhet och en av dom har varit just denna om buzzingen. Har inte riktigt fattat vad folk gråter om men nu har jag nog blivit lite klokare. Jag blev fan chockad när jag satte på den här lånetvn. Kan ju vara ett riktigt måndags-ex som dom inte kunnat kränga men herregud. Jag hade aldrig, aldrig gått med på att ha ett sådant oväsende. I energisparläge 2 störs man ordentligt även vid normal volym. Antar att min egen är av den tystare sorten vilket jag är tacksam för. (Fattas väl bara att den oxå brölar när jag får tillbaka na)

Postad 13 september 2011 - 19:41

Unregistered1e2043ea
  • Unregistered1e2043ea
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Fick hem min 5090H häromdagen. Riktigt tyst! Asnöjd! Min 427:a buzzade mera och den var tom moddad av Pioneers tekniker!
Med andra ord fick jag ett riktigt bra exemplar! Lider med de stackare som har högbuzzande ex. =(

Postad 18 juli 2013 - 01:30

henke2218
  • henke2218
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är det någon därute som kommit fram till någon lösning de senaste två åren? Jag köpte nyligen en begagnad 6090H, men upplever sedan jag satt upp tv:n i hemmiljö att den "buzzar" så pass högt att den knappt lämpar sig för tv-lyssnande överhuvudtaget. Det blir ingen skillnad i ljudnivå oavsett vilken aktiveringsnivå eller energisparnivå jag ställer in. Finns det någon som någonsin lämnat in sin buzzande tv till en tekniker och fått buzzandet åtgärdat? Går det att lösa på komponentnivå? Jag har en tyst 427XD och en tyst 507XD sedan tidigare och har älskat Pioneers tv-apparater sedan tio år. Har även släktingar som har 5090H och 6090H och som inte haft samma problem.

Postad 18 juli 2013 - 09:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
På min Kuro så blir den tystare om jag använder energisparläget...2..tror jag. Men jag har en Kuro 500m. Kanske den är lite annorlunda, men egentligen tror jag inte det. Det kan vara så att du retar dig extra mycket på surret ju mer du lyssnar, vilket jag förstår.

Jag har ju en ide om att ett extraglas framför frontglaset skulle i teorin dämpa det värsta surret som kommer från glaset. Min gamla Panasonic Pv-60 är ju relativt tyst framifrån. Dock har den susande fläktar.

Om du täcker frontglaset med ett lättare täcke så kanske du får reda på varifrån surret kommer. Täck inte för länge bara då värmen kommer att öka. Det kan ta sig ut surr från baksidan också där jag misstänker att transformatorerna är den största ljudkällan. Kommer det bara från baksidan så kan du ha ett stort tygstycke så inte surret letar sig ut i rummet. Framifrån är det svårare.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 juli 2013 - 09:07.

Postad 20 juli 2013 - 22:40

henke2218
  • henke2218
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ok.....jag har inte provat med att lägga något framför glaset. Det jag däremot har gjort är att kontakta en mkt, mkt, mkt duktig tv-reparatör som fått titta på tv:n. Pedagogisk har han varit också. Efter att ha skruvat loss bakstycket på eländet och satt på tv:n med arslet mot mig, så att säja, kunde missljudskällorna lokaliseras. Jag kan ju ta och försöka förklara så gott det går, om nu någon har ett liknande bekymmer därute: Det finns två moduler i tv:n som alstrar missljud: vsus-modulen som överför bilden till plasmaskärmen samt sustain-modulen som sköter bildinställningsliret med alla inställningar som skärpa, kontrast och fan och hans moster. När tv:n används ett tag slits den och komponenterna börjar uppvisa ålderstecken. I min 6090:s fall är det båda kortens kondensatorer som börjar bli dåliga. När dessa blir sämre levererar de lite lägre spänning till skärmen och övriga delar av tv:n mot vad de egentligen skall göra. Jag vet inte de exakta siffrorna men ca 230 volt borde lämna vsus-modulen och sisådär 70 volt borde utgå från sustainmodulen. När kondensatorerna blir sämre och spänningen faller, tvingas resten av tv:n jobba med en för låg spänningsnivå, vilket blir skadligt för komponenterna. Dessutom alstras ljud från komponenterna som tydligt hörs fram till lyssnaren. En plasma-tv låter alltid litegrann, det ska den göra som så många på det här forumet redan har konstaterat. Men det är bara vsus-modulen som skall surra/ buzza! I mitt fall låter båda två och dessutom mkt högt. Slitna kondesatorer är lätta att hitta- om de små "miniburkarna" på kretskorten på tv:n fått en buktande undersida och inte längre är plana på undersidan, är de redo att bytas ut. Hur mycket jag än älskar plasmatv-tekniken och den bild plasma-tv genererar måste jag erkänna att LCD i längden verkar vara mindre komlplicerat. Suck.....Tv:n skall i alla fall genomgå en mindre service med kondensatorbyte etc, därefter kan jag ju skriva några rader. Problemen med surrande 5090/ 6090/ KRP500 och KRP600 borde ju kvarstå för en del även om den här inläggssidan börjar kännas lite inaktiv.

Postad 20 juli 2013 - 22:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Fixade reparatören ljudet på plats? Hoppas det surrar mindre.

Postad 18 september 2013 - 03:13

henke2218
  • henke2218
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej och hå. TV:n var först inne på lagning i en dryg vecka, de slitna kondensatorerna byttes ut, men då de gett fel ström/ spänning till moderkorten hade även transistorer och annat tagit skada. TV:n gick förvisso igång och lät mindre, men resultatet var fortfarande inte ok. Sagt och gjort, tv-reparatören skickade efter två nya moderkort från amerikanska e-bay för en totalsumma av 1600 riksdaler och installerade dessa et voila! Med alla slitna delar i nätaggregatet utbytta och de två moderkorten utbytta mot nya fungerar tv:n som om den vore helt ny! Plasmaskärmen har förvisso en del timmar på nacken, men den kommer ju att överleva elektroniken mångfalt hursomhelst. Summa summarum har jag år 2013 gett 13500 kronor för en nästintill ny Pioneer Kuro LX-6090H. Jag är toknöjd med bildkvaliteten och den surrar mindre än min 507XD.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.