InledningTar väl taktpinnen själv då

.
Här följer nog min mest nogranna recention av betorna från det att jag fick dem och tillsammans med alla olika drivningar såväl för- som slutsteg som jag hört dem med. Jag har försökt välja ut några ord i texten för att folk som bara söker svaret inom ett specifikt område i drivningen skall lätt kunna hitta dit
Utgångsläge:Yamaha RX-V640RDS
Yamaha DVD-S830
Pioneer Z-92S (körde JWS

i föräldrarhemmet)
Detta skall användas som referenser till det jag beskriver nedan.
Utsikt:Infinity Beta framsystem, Beta50 och C360.
Vetskapen om att min RX-V640 är för klen för Beta serien visste jag samma stund jag när ja beställde högtalarna. Men jag gillade högtalarna. Jag hade provat lyssna på dem med Yamaha RX-V1500, H/K 330 och 430 serie. Jag hade lyssnat på den billigare Primus serien med Rotel-elektronik.
Det skall tilläggas att jag här använde grejjerna i ett mycket litet rum, (se mitt subforum för uppställningen jag hade). Dessutom var dem ju inte inspelade, men med mina referenser lät ju det mesta bättre.
Hur lät det med bara RX-V640 som drev?Musik:Till musik lät det helt ok, över allt. Men givetvis inte så bra som det hade lät med den större yamahan, eller H/Kn i butik tidigare. Men helt klart bättre än jag någonsin tidigare haft hemma. Man kunde spela hyffsat högt utan att tappa allt för mycket (tyckte jag då, se utgångsläge för referenser).
Film:Här upplevde jag nog inte någon större begränsning faktiskt. Att yamahan presterar oförskämt bra här råder det inte några tvivel om. Trots att högtalarna är stora så blev det en helt ok upplevelse med enbart yamahan som drev. Mina aningar om varför detta är så, beror förmodligen på att basen tillåts att vara lite utsmetad i film och ändå låta bra, men inte alls i samma utsträckning i musik.
Tankar:
Jag har ju vetskapen om hur det lät i butik, jag vet ju oxå att min yamaha är för klen. Att prova med slutsteg ville jag göra oavsett, jag har ju hittat ett nytt intresse så prova får man ju. Jag kunde inte alls lika mycket som jag kan idag (kan fortfarande inte så mycket, men mer än vad jag gjorde då) så jag sökte runt här på forumet, och skickade
oförskämt långa PM till vissa personer här på forumet.

.
Mina tankar gick i att även kring C360 är en för stor högtalare för min yamaha, så bättre förstärkning av centern skulle oxå gynna totallösningen. Men primärt var det ju givetvis frontarna som behövde kräm. Men jag hade läst mig till och var orolig för det här med klangmatchningen, jag ville ha samma signalkedja till frontar och center, dvs, ett homogent framsystem. Jag spanade på alla möjliga lösningar. Antingen kunde jag skaffa mig en större reciever, eller så kunde jag skaffa mig ett slutsteg. Men
jag resonerade så här:
*Jag är ju nöjd med karraktären.
*Men jag är i behov av effekt.
Jag trodde,
*att en burk för 5000:- i egenskap av slutsteg löser effektbiten bättre
*än en Reciever för kanske 7000:-.
Jag menar slutsteget är ju enbart byggt för att leverera det jag behöver. Efter en tids snurrande på hifimagasinet hittade jag ett flertal Vincent och Rotel steg. Som jag då som nu ansåg/ser är prisvärda på begagnatmarknaden.
Jag råkade snubbla över ett Rotel RMB-1066 för ett helt ok pris. Specen för detta är 6x60w eller 3x150w. Jag tänkte, 3 kanaler, homogent framsystem, lika mycket effekt till alla 3 kanaler. Och att yamahan fixade dem gamla pioneerhögtalarna visste jag ju. Sagt och gjort jag slog till.
När jag fick hem slutsteget så satte jag igång det lite försiktigt. Det första jag slängde i var dem två första CD-skivorna jag köpte, (och har mycket referens till, dock kanske inte dem mest vårspelade för en anläggning), Haddaway - The Album, tätt följt av Ace Of Base - Happy Nation.
Som sagt jag satte mig i sängen och lyssnade lite. Jag spelade på väldigt låg volym, i siffror mätt (den första konkreta skillnaden jag märkte) mycket lägre än vad jag hade innan vid samma volym.
////Fram tills annat sägs kör jag slutsteget med samtliga kanaler bryggade, dvs 3x150w. Kopplingen benämms "bryggat läge" i fortsättningen.////Vilka konkreta skillnader märkte jag?
Jo, alltså, Även på denna låga volymen så hörde jag tryck, distingnitet och energi från framförallt trumanslag. Som kändes så fruktansvärt naturligt när man väl hörde det. Men tidigare, hade detta aldrig visat sig på sådant sätt. Iom att basens distingnitet, smetades denna ut och "skitade ner" dem övriga registren, så var blev bieffekten att även dessa register mycket klarare. Jag satt där hellt paff. I detta nu, kan man säga att jag blev totalt såld på intresset jag fått för vad en finare stereoanläggning kan ge. Att musik kunde bli en sådan upplevelse istället för nått som bara låter.
Trevligt, som sagt i samma veva som slutsteget hade jag ju fått mig en sproilans ny skivsamling på köpet! Det är ju inte dumt

. Dessutom var det ganska körigt i plugget vid den här tiden. Av dessa två anledningar blev det mest musik och inte så mycket film.
Jag blev tillochmed nyfiken att åter få lyssna med dem andra större recievrarna för att få lite jämförelse. Visserligen butiksmiljö men jag måste säga att min uppsättning jag då hade mosade t.o.m H/K 630 enligt min mening. Yamaha 1500, hade inte heller så mycket att sätta till. När man sedan ser vad jag totalt betalat och sedan tittar på H/K 630 kostade så blir man än mer nöjd

.
Men sedan fixade jag i ordning för att bunkra upp för en
referenstittning i film. Jag valde då en film jag sätt på mycket, nämligen
Braveheart.
Vad tyckte jag då?
Jo, Det var en än bättre upplevelse denna gången. Distingniteten i basen och mer pondus i röster etc var det jag primärt märkte. Men som sagt skillnaden här var inte lika stor som vid musik med/utan slutsteg. Hursomhelst scenen där William får sin kärlek halsuggen och är redo för Payback time, Trycket i flöjterna som är i musiken när han träder fram genom byn fick mig att ramla baklänges. Visste inte att det partiet innehöll så mycket bas.
Åter till musik.
Jag kunde ju spela oerhört högt! Kontrollen var ett faktum oavsätt volym. Även om det inte hörde till vanligheterna att jag gjorde så gjorde man ju det ibland. Då upptäckte jag ju att det ekade ganska ordentligt i rummet. I den lägenheten så bestod 3 av 4 väggar av betong. och inte allt för stora gardiner och bara en skrivbordsstol och en säng som naturlig dämpning. Jag provade på chans att hänga upp ett par absorbenter bakom högtalarna för att samla upp lite av reflektionerna. Detta tyckte jag att jag lyckades med väldigt bra. Fick vrida på mer för att uppnå samma ljudnivå men det lät bättre helt enkelt. Nåja den biten är ju en annan tråd än drivning till beta serien, PMa om du vill ha ytterligare utläggning om denna biten.
Uppgradering i kablaget gjordes senare. jag körde ju med Biltema transparant 2,4kvm. Men jag bytte till Xindak SC-01, upplevde kanske inte så jättestor skillnad men termineringen är ju bättre, samt så ser dem lite bättre ut

.
Nu (runt juni -05) så flyttade jag och tjejen ihop. Men innan dess hann jag prova på att köra hela systemet med slutsteget i stereoläge i den lilla lägenheten. Jag måste säga att jag blev paff! Dem säger ju att man skall vara känslig för små förändringar till det sämre. Men jag måste erkänna, jag upplevde ingetdera. snarare tvärt om. En förbättring. Klart, fick ju vrida på ytterligare mer på volymkontrollen för samma volym men annars, upplevde jag det som en förbättring.
////Från och med nu så kör jag hela systemet med slutsteget i stereoläge, för utom centern, den kör jag i bryggat läge. Har ju 5 högtalare inte 6 i mitt system. (denna koppling benäms "stereoläge" i fortsättningen)////Hursomhelst. Jag tänkte:
Rummet här är ju så litet, i ett större rum (som det vi kommer flytta till) så kommer effekten från bryggkopplat läge behövas till frontarna iom att jag inte kör med sub (för att fylla ut rummet med ljud).
Ack vad jag bedrog mig.
Jag kopplade upp systemet i stereoläge och lyssnade och tittade på film ett par veckor. Jag upplevde inte någon skillnad! Tillräckligt med ljud fanns för både mig och grannar om man skulle vilja, så buffert hade/har jag alltid.
Jag körde således vidare på Stereoläge. Nu stod ju yamahan enbart som försteg. Detta löste den på ett helt ok sätt enligt min mening. Några tankar på att uppgradera fanns inte. Jag hade ju små våta drömmar om att en dag skall där stå en RSP-1068 där istället. Ekonomin för det finns inte. Men av en händelse så sprang jag på det jag i dag har, som ekonomin då höll för, nämligen en RSP-1066.
Tankarna gick och långa PM till massa folk på forumet var ett faktum. Jag tänkte ju att en RSP-1066 trots allt gör saken bättre som försteg än min RX-V640. Den kommer dessutom hålla ett par generationer Rotelprocessorer till innan den behöver bytas. Och när den behöver bytas är min ekonmi bättre.
Så jag slog till. Även nu hade jag en hel hög med tentaplugg framför mig så jag kunde inte ställa in den något utan jag kopplade bara in och körde på ljudet digitalt från min signalkälla jag då som nu hade/har. Skivan som först åkte in, var min dåvarande favorit, och som jag forfarande tycker är en riktigt bra skiva, nämligen: Eric Clapton - Chronicles. Denna hade under hela sommarn rullat 8-9 gånger i veckan så jag VISSTE hur den lät. (tjejen oxå

). Som sagt satte mig i soffan utan några större förväntningar. Men, vad jag inte visste var, skivan var en HDCD

, blev mer skeptisk. Men stängde av skeptisismen och lyssnade. Klarheten i musiken är svår att beskriva. Tillochmed tjejen, som inte är direkt musik eller hifi intresserad brast ut (köper på sin höjd en skiva om året) "Vad bra det låter".
RSP-1066 är jag otroligt nöjd med. Allt låter givetvis bättre med den. Men som sagt i
första hand är det viktigt med
slutförstärdelen till Betorna. Det har jag lärt mig. Sedan skall man inte dömma ut förstegen recievrar i mellanklassen. Dem är som regel enligt min uppfattning helt ok.
Ytterligare tester jag har gjort är bl a att använda alla 6 kanaler i slutsteget till en stereouppsättning genom att:
Koppla en bryggad kanal till vardera nedre terminal samt en stereo-kanal till vardera mellanlanreg/diskant terminal.
Vill någon veta hur det lät tar jag det i ett senare inlägg i denna tråden för att begränsa storleken på detta en aning.
Frågan är, är jag helt nöjd. hmm, ja! det är jag. Men iom intresset jag nu fått vill man ju testa mer. Jag är intresserad av att prova med ett RB-1080 i mitt system.
//Loofy