Välja digital kompaktkamera - hjälp!
15 svar till detta ämne
Postad 09 juli 2006 - 20:38
Mortac
-
Mortac
-
Användare
-
-
148 inlägg
Har påtryckningar från min fru att snarast köpa en kamera eftersom vår nyfödde son inte blir yngre med dagarna. Jag har letat och läst men blir inte klok på nånting! Behöver en kamera för ca. 2000-2800kr inkl. 512mb minneskort mestadels för familjebilder men också en del landskaps-, natur- och turistbilder. En tämligen simpel kamera alltså som jag bara kan plocka upp och fota med utan att behöva göra en massa inställningar varje gång. En detalj som känns viktig för oss dock är filmkvalitén. Jag har sett en Sony DSC-S80 (4MPix) in-action och skulle gärna ha något som är snäppet bättre, framförallt på filmningssidan. Jag har tittat på Sony W30 som verkar prisvärd och simpel, men är rädd för att jag inte kommer vara nöjd. Det är även en pocketkamera och det är inte så viktigt för mig om det betyder att jag betalar extra och/eller får lägre kvalité än en icke-pocketkamera. Samsung Digimax S800 verkade bra efter att jag läst detta: http://www.valutronic.se/foto2.htmlMen jag började tveka då CNet exempelvis gav den bara 5/10 i betyg med en del kritik om bl.a. gryniga bilder och det vill jag ju inte ha. Dock verkar den göra fina filmer och det är tilltalande. Canon verkar göra fina kameror men jag vet inget om dom. Har inte hunnit läst på dom ännu, och jag har ganska ont om tid. Frugan är ivrig.. Kan någon vänlig själ hjälpa mig på traven så vore jag oerhört tacksam.
Postad 09 juli 2006 - 22:07
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
ProduktjämförelseTre bra kameror i er prisklass väl värda en titt. De tar bra bilder, och har en bra filminspelningsfunktion och är lättanvända. När det gäller minneskortet skulle dock rekommendera minneskort på sammalagt 1GB då filminspelningar kan ta ganska mycket plats. Minneskort är så pass billiga i dag att det är värt att slippa tömma minneskortet hela tiden bara för att man snålade in på det. Men det finns ju alltid möjligheten att köpa till mer efteråt. Canon A610 är en erkänt bra kamera. Hanterar SD-minneskort vilket är billigt att köpa. Den använder batterier av den vanliga R6-typen, man kan med andra ord hitta batterier på vilken bensinstation och affär som helst. Nackdelen är att man måste köpa till laddare och laddningsbara batterier om man inte redan har det. Har lite bättre zoom än de andra två. Bra filmläge ( se denna filmsnutt). Bättre grepp än de andra två kamerorna. Vridbar skärm. Sony DSC-W30 har även den fått goda omdömen. Ger fina bilder, min uppfattningen är att den ger något bättre bilder än A610. Hyfsat filmläge, även om jag tycker att det gav lite bleka filmklipp. Det krävs ett dyrare minneskort (Pro Duo) för att kunna filma i bästa kvalitet. Medföljande laddningsbart batteri med bra kapacitet. Nackdelen är att det är dyrt om man vill köpa till ett extra batteri. Kompakt och lätt kamera. Panasonic FX8 har bildstabilisator vilket är en fördel gentemot de andra två. Kompakt och lätt format. Stödjer SD-minneskort. Bra filmläge. Medföljande laddbart batteri (med samma nackdel som Sonyn). Hyfsade bilder. Stor skärm, dock ingen optisk sökare om man vill stänga av skärmen för att spara batteri. Rekommenderade minneskort (SD för FX8 och A610, MS Pro Dou för W30)
A610 tycker jag känns som det bättre alternativet här, W30 i andra hand, men det är inga enorma skillnader det handlar om. Dessutom så spelar smak och tycke in vad gäller t.ex. design, flexibilitet och pris. Hoppas detta hjälper!
Postad 11 juli 2006 - 01:04
Mortac
-
Mortac
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tack för tipsen och det utförliga svaret!
Filmklippet från Canonkameran såg bra ut, men, 14MB för 8 sek? Det verkar lite väl stort, är detta normalt för digitalkameror?
Ett par andra detaljer som jag glömde nämna som är ganska viktiga för mig är bildkvalitén i mörka områden samt att jag väldigt gärna vill ha möjlighet att sätta ut ett datum i bilderna/filmerna (brukar inte nämnas i recensioner om detta går vad jag sett). Röda ögon är också ett problem jag har märkt av men jag antar att nästan ingen kamera klarar av det speciellt bra om man inte betalar mycket pengar.
Undrar också om det finns någon Sony kamera i samma prisklass som WC30 som är bättre men inte är pocketkamera? Betyder pocketkamera att man betalar extra pga. storleken och därav ger upp lite i kvalité?
Fler tips vore väldigt välkomna.
Postad 11 juli 2006 - 14:52
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Det är i budgetklassen ni söker kameror, varför det också finns mest budgetkameror som riktar sig till de som vill ha en billig enkel kamera som kan hänga med överallt. Det är hårda krav ni ställer på en så pass billig kamera, max 2500kr (exkl minneskort). Tyvärr är det många kameror i prisklassen som har problem med att fotografera i mörker. Det finns dock undantag såsom:
Fujifilm F11 är även det en erkänt mycket bra kamera. Hyfsat kompakt, ger trots det ett något bättre grepp än de mest slimmade varianterna. Medföljade batteri med bra kapacitet (samma nackdel som beskrivs ovan dock). Ett bra, fullt dugligt filmläge, om än inte lika bra som Canons. xD-Picture minneskorttyp som är dyrare än SD. Tar mycket bra bilder i mörker. Tack vare dess höga ljuskänslighet slipper man använda blixten så ofta, vilket inte minst är otrevligt för bäbisen, men också är orsaken till röda ögon i bilder. Stor skärm, saknar dock optisk sökare. Priset överstiger maxgränsen med ett par hundralappar (inkl 1GB minneskort). Det tvistas lite om hurvida menysystemet är lättnavigerat, men de flesta anser att det är en lättanvänd kamera. Rekommenderat minneskort:
F11 skulle vara mitt främsta alternativ tillsammans med A610. Vad gäller storleken på filmklippen så är det normalt, ja. Man behöver dock inte filma i högsta kvalitet. A610 ger bäst kvalitet, och har därmed också de största filerna. På 1GB ryms 8 minuter film. W30 klarar 12 minuter på samma minnesmängd, medans F11 klarar ca 15 minuter. Se detta filmklipp av F11
Postad 13 juli 2006 - 19:56
Mortac
-
Mortac
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tack ännu en gång.
Det lutar åt Canon PowerShot A610 eller Fujifilm FinePix F11. Ska läsa upp lite mer om dom två. Om någon har något ytterligare att tillägga får ni mer än gärna informera!
Postad 15 juli 2006 - 16:10
Vandeq
-
Vandeq
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag var själv ute efter en kompaktkamera med bra videoinspelningsläge med Mpeg4 förra helgen och det slutade med att jag köpte en Samsung L60 för 1895 på Dustin, totalt 2300 med ett 1Gb SD kort.
Videoläget på Samsungen är riktigt bra för att vara en kompaktkamera, det räcker gott och väl för mina ändamål, men tänk på att kvalitén inte är i närheten av riktiga videokameror. I högsta kvalitetsläget räcker ett 1Gb kort till ~46min video, det går säkert att få ut mer än en timme om man går ner ett snäpp på kvalitén.
Stillbildmässigt är kameran bra, den har ett tiotal förinställda program för ”Kids, Landscape, Night, Sunset” osv, men det går även att ställa in ISO, vitbalans osv manuellt. Helt klart är att den inte kan mäta sig med värstingarna från Canon och andra fabrikat just för stillbilder, men å andra sidan är dom kamerorna rätt mycket dyrare också och saknar Mpeg4.
Jag tycker att Samungen är ett bra val om du är ute efter videoinspelningsfunktionen framför allt, och kan leva med att inte ha den absolut bästa stillbildsfunktionen.
Samsung S800 är säkert en bra kamera också, jag valde bort den pga att den använder AA batterier. En annan kamera som också har Mpeg4 är Casio S600, men den kostar ~3200 och tar dessutom rätt mediokra stillbilder.
Postad 15 juli 2006 - 17:25
Fnk
-
Fnk
-
Beroende
-
-
1 098 inlägg
Jag rekommenderar Panasonic FX01 som jag nyligen köpte.
Filmar i widescreen med upplösningen 848*480, och filmerna blir riktigt bra.
Om någon är intresserad att se en film så kan jag lägga upp en.
Redigerat av Joakim, 15 juli 2006 - 19:37.
Postad 15 juli 2006 - 18:43
Gokster
-
Gokster
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Köpte en FX01 idag. Men jag blev inte nöjd.
För brusig och grötig bild till skillnad från min gamla Canon Powershot A60.
Kollade med alla möjliga inställningar och upplösningar.
Ska in å byta till en Canon Ixus 65 eller 800i istället.
Postad 15 juli 2006 - 19:36
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
FX01 skulle kunna vara ett alternativ, men nackdelen där är att priset överstiger pristaket mer än någon av de andra exmpelen. Med minneskort på 1GB så blir priset kring 3300kr som lägst. Finns pengarna så ersätter den alternativet FX8 som jag gav som exempel.
Vad gäller problem med brus så är det vanligt. Det bör gå att ställa ner ISO-talet manuellt på dessa kameror för att slippa bruset, men då blir slutartiden längre och risken är att man får rörelseoskärpa eller blir tvungen att använda blixten (vilket bör undvikas i möjligaste mån). För att kompensera för långa slutartider har FX8/FX01 bildstabilisator, A610 ett ljusstarkt objektiv, och Sony bättre brusreducering.
Men den som verkligen sticker ut och skiner på detta område är F11 som tillåter ett väldigt högt ISO-tal med låg brusnivå. Fördelarna är mindre brus, mindre rörelseoskärpa, bättre bilder i mörker, mindre användande av blixten vilket i sin tur talar för finare och trevligare bilder utan röda ögon.
Redigerat av Joakim, 21 juli 2006 - 06:03.
Postad 21 juli 2006 - 21:50
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2 473 inlägg
Letar själv efter en billig och bra digitalkamera, jag har en Fuji 601 just nu, och jag tycker att videodelen på den är alldeles utomordentligt bra, fast minneskort på 128mb är helt enkelt på tok för odugligt, sen så är bildkvaliten på den inget vidare.
Skulle vilja ha en kamera som kan spela in likvärdiga (eller bättre) videosekvenser. Med 128mb minneskort kan jag spela in ~5 minuter film, skulle vilja ha en kamera som klarade åtminstonde 20-30 minuter film (low res, då jag ändå encodear dem i Xvid på datorn).
Finns det någon kamera som uppfyller mina krav?
Postad 21 juli 2006 - 22:07
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Enkelt, köp ett biffigt minneskort. Som jag skrev i ett inlägg får man plats med mellan 8-15min film på ett 1GB stort minneskort med en kvalitet som är klart godkänd (se filmklippen). Dubbla minnesstorleken och få dubbla mängden videoinspelningstid. Är du inte nöjd med bildkvaliteten på den nuvarande kameran så finns några tips i denna tråd. Men vad har du tänkt dig för prisklass?
Postad 27 juli 2006 - 15:45
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2 473 inlägg
Enkelt, köp ett biffigt minneskort. Som jag skrev i ett inlägg får man plats med mellan 8-15min film på ett 1GB stort minneskort med en kvalitet som är klart godkänd (se filmklippen). Dubbla minnesstorleken och få dubbla mängden videoinspelningstid. Är du inte nöjd med bildkvaliteten på den nuvarande kameran så finns några tips i denna tråd. Men vad har du tänkt dig för prisklass?
<{POST_SNAPBACK}>
Att uppgradera min fuji finepix 601 är inget alternativ, då den använder ett minneskort som heter "smartmedia" som inte så många saluför längre, och de få jag hittat är dyra och finns i max 256mb. En budget på 2000-3500:- (och kanske lite till om det finns en kanonmodell.) har jag, och eftersom jag är ganska oduglig fotograf så skulle jag gärna vilja ha en kamera som har ett bra "point and click" läge som inte kräver så mycket av fotografen. (fast det vore ju trevligt med lite lullull såsom macro-läge för att kunna fotografera detaljer på nära håll osv. Man kan ju alltid lära sig att bli en hyfsad fotograf.) En annan viktig funktion för mig är att den skall kunna spela in video med ljud, och gärna möjlighet att spela in video i olika upplösningar. (låg upplösning och Xvid encodening på datorn gör jag ofta med min finepix 601.) Om någon vet om en kamera som stämmer in på detta så blir jag glad.
Postad 28 juli 2006 - 23:46
Nyberg83
-
Nyberg83
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ska själv på en långresa 6-7 mån nu och jag är på jakt efter en ny kamera,
gärna så billig som möjligt...max ca 4000:-
Dom jag fudnerar över är..
Sony DSC-W50/W70
Panasonic DMC-FX01 vidvinkel är trevligt.
Panasonic DMC-TZ1 för zoomen...dock lite stor....och lite dyr...
Har en sony DSC-W7 nu som jag tycker tar riktigt bra bilder. och ett plus för manuell bländare.
fast tycker den är lite väl stor att ha med sig....så jag ska nog sälja den och köpa något lite mindre.
Finns det någon väderkyddad kamera som inte har så mkt avkall på kvalitén?, har testat olympus MY-700/720....båda med ganska dålig bildkvalité enligt mig...  annars hade jag lätt köpt 720n.
Saker jag prioriterar
Batteritid
Bildkvalité
Vidvinkel & Zoom
Storlek
+ om den är väderskyddad
någon som har några tips?
ordeith: Ett tips till dig kan ju vara DSC-W50/W70 fått väldigt bra i tester och den har bra kvalité på filmningen och w50n är ju ganska billig....kring 3500 med minneskort...
Joakim: lägg upp en filmsnutt om du har, skulle vara intressant att se, även om du har någon bild som du tagit...
Mvh
Nyberg
Redigerat av Nyberg83, 29 juli 2006 - 00:19.
Postad 29 juli 2006 - 00:25
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Joakim: lägg upp en filmsnutt om du har, skulle vara intressant att se, även om du har någon bild som du tagit... <{POST_SNAPBACK}>
Du menar nog Fnk...
Postad 23 augusti 2006 - 06:44
darkniss
-
darkniss
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag köpte Sonys DSC-W30 för nån vecka sedan,
tycker att bilderna blir otroligt oskarpa. Ursäktar mig på en gång om jag använder fel uttryck, då jag är helt grön inom detta.
Jag läste en massa recensioner innan jag köpte denna och skrev att det var en mycket bra kamera som tar fina bilder. Men jag är mycket besviken, jag ville ha en kamera där det bara var att plocka upp kameran och ta kort, i autoläge.
Är det jag som inte kan hantera kameran eller är det dåliga kort på w30? Eller kan det vara så att jag fått ett måndags ex?
Postad 23 augusti 2006 - 07:23
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Ladda gärna upp en obehandlad originalbild så vi får se ett exempel och gå utifrån det. Det blir då lättare att se om det är någon inställning som är tokig, om det är ett användarfel eller om det rentav kan vara kameran som är defekt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|