Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony KDL-40D3400 och KDL-40U4000

32 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2008 - 18:26

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
Jag var till Elgiganten idag efter att ha sett att de hade ett erbjudande pÄ Sony KDL40U4000 för 8990kr (ord. ca 12000kr) i en annons.
LÀste lite om tvn pÄ nÀtet och tyckte att den verkar duga för mig, anvÀnder vÀl mest tvn för tv och film tittande, ibland spel ocksÄ.

Billigaste butiken pÄ NÀtet fÄr man tvn för 9999 om jag minns rÀtt. och pÄ Elgigantens internet butik Àr priset 12000kr, sÄ ungefÀr samma som i butik. FÄr i alla fall 1000kr billigare ifall jag Äker till butik vilket jag ocksÄ gjorde.
NÀr jag vÀl kommer dit sÄ har de inte den inne, de sÀger att de kanske fÄr in den i september eller sÄ mÄste de bestÀlla en till mig.

De sĂ€ger dock att de kan erbjuda en annan TV till samma pris. SONY KDL-40D3400 (samma som KDL-40D3500 pĂ„ nĂ€tet?). Vad jag vet sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ jĂ€tte stor skillnad mellan dessa Ă€n att 4000 Ă€r nyare Ă€n 3400? Är det annars sĂ„ mycket större skillnad? Det jag dĂ„ undrar Ă€r ifall det var ett bra erbjudande av dom?

I butik kostade SONY KDL-40D3400 lika mycket som KDL40U4000 (12000kr). men kollar jag pÄ nÀtet sÄ kostar TV'n bara 9790kr pÄ Elgiganten.

Det kÀnns som att jag kan ha blivit lite blÄst eftersom 40U4000 kostar ungefÀr lika mycket pÄ nÀtet som i butik, men 40D3400 (40D3500) var billigare pÄ nÀtet Àn i butiken.

Aja, jag tog iaf TV'n eftersom jag hade Äkt till butiken. Har ju ÀndÄ 30-dagars öppet köp ifall jag Ängrar mig.
DÀrför jag skriver hÀr för att höra era synpunkter. Ska jag behÄlla eftersom det inte Àr nÄgra större skillnader eller lÀmna tillbaka för att köpa pÄ internet istÀllet för att fÄ bÀttre tv för nÀstan samma pris?

Redigerat av Hassni, 18 August 2008 - 20:47.

Postad 18 August 2008 - 19:47

Unregistered38afc096
  • Unregistered38afc096
  • Rookie

• 7 inlĂ€gg
  • 0
LÄter som ett klassiskt Elgiganten-trick. En fin-tv i annonsen och en ful-tv i affÀren. :D

Jag tycker du skall lÀmna tillbaka tv:n bara för att visa att deras sÀljknep bara ger bad-will...

Eller sÄ har du gjort ett kap... ;)

/Robban

Postad 18 August 2008 - 19:50

FrÀddÀ
  • FrĂ€ddĂ€
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0
D-serien ska vara bÀttre Àn U-serien, dock sÄ Àr det lite svÄrt att jÀmföra nÀr din TV Àr frÄn förra generationen. Panel-mÀssigt kanske U4000 Àr nyare, men jag har för mig att D-serien har 10 bitars fÀrgdjup vilket verkligen inte skadar. Avsaknaden av en HDMI-ingÄng kan man ju leva med..

Jag skulle behÄlla D-serien om jag var du, men jag kan förstÄ att det kÀnns lite trÄkigt att köpa en "Àldre" modell.

Postad 18 August 2008 - 19:51

ILCapitano
  • ILCapitano
  • LĂ€rjunge

• 448 inlĂ€gg
  • 0
hÄller med robspace, Àr sÄ less pÄ elgigantens kampanjprodukter som dem aldrig har nÀr man vÀl kommer till butiken. Jag hade lÀmnat tillbak den

Redigerat av ILCapitano, 18 August 2008 - 19:52.

Postad 18 August 2008 - 20:22

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlĂ€gg
  • 0
Var glad att du inte kom hem med en tv ur U-serien. LikvÀl Àr det dÄlig stil och en tv av förra generationen Àr heller inget bra köp idag.

Postad 18 August 2008 - 20:45

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
Visst, jag tror faktiskt att den hÀr TV'n som jag köpte duger för mig. Men man blir som lite less nÀr dom gör sÄ hÀr. LÀgger en vara i annons sen har dom inte ens inne varan. De vill fÄ folk att komma dit, sen sÀger dom att dom inte har inne den, "men ni kan fÄ en annan tv till samma pris för samma rabatt." Och att den kostade 12000kr i butik tyckte jag var konstigt nÀr butiken pÄ nÀtet har mycket billigare.

IstÀllet för 3000kr rabatt som jag skulle fÄ, fick jag nu bara cirka 700kr rabatt.

Ska ringa till Elgiganten i LuleÄ och höra ifall dom har inne U4000 (Jag var till Haparanda). Har dom det sÄ lÀmnar jag mest troligen tillbaka denna och bokar/reserverar U4000 om det gÄr, nÄgon som vet?

Postad 18 August 2008 - 20:53

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlĂ€gg
  • 0

Var glad att du inte kom hem med en tv ur U-serien. LikvÀl Àr det dÄlig stil och en tv av förra generationen Àr heller inget bra köp idag.

Är U-serien verkligen sĂ„ illa? Varför?

Redigerat av mannealm, 18 August 2008 - 20:54.

Postad 18 August 2008 - 21:15

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlĂ€gg
  • 0

Är U-serien verkligen sĂ„ illa? Varför?

Den var illa i tidigare serier, nu verkar den ha blivit bÀttre. Tidigare var det budget-budget-modellen, nu i 4000-serien verkar det inte vara nÄgon större skillnad mellan V/S/U. Saknas optisk utgÄng pÄ U, resten Àr kosmetiska skillnader.

U har ju Bravia Engine 2 dessutom.

Postad 18 August 2008 - 21:27

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlĂ€gg
  • 0
Okej, Àr det sÄ sÄ visst. Att den har braviva engine 2 behöver inte vara nÄgon garanti. Innan var det i alla fall betydligt sÀmre paneler (och kvalitet pÄ dem), samt dÄliga instÀllningsmöjligheter m.m. pÄ u-serien. Har Sony Àndrat det till kosmetiska skillnader sÄ Àr det vÀl ett bra köp.

Men erfarenheten av hur det brukar vara Àr att budgetmodellerna Àr just budget nÀr man skrapar lite pÄ ytan. Specs sÀger tyvÀrr ingenting Àven om man kunde tro det. Som regel blir man lurad nÀr man köper "Siba-edition", eller för den delen blir pÄlurad förra generationens tv-apparat.

SÀger inte att det Àr sÄ i det hÀr fallet. Har faktiskt inte tittat pÄ just u4000, utan bara pÄ W och sedan antagigt att u förhÄller sig till W sÄ som det gjort tidigare.

Det Àr möjligt att jag har fel och i sÄ fall Àr u4000 rena fyndet om den kostar ett par tusenlappar mindre Àn W-serie och i prinip Àr samma. Jag Àr dock tveksam Àn sÄ lÀnge, men tar likvÀl tillbaka min bitska kommentar.

Postad 18 August 2008 - 21:34

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlĂ€gg
  • 0

Okej, Àr det sÄ sÄ visst. Att den har braviva engine 2 behöver inte vara nÄgon garanti. Innan var det i alla fall betydligt sÀmre paneler (och kvalitet pÄ dem), samt dÄliga instÀllningsmöjligheter m.m. pÄ u-serien. Har Sony Àndrat det till kosmetiska skillnader sÄ Àr det vÀl ett bra köp.

Men erfarenheten av hur det brukar vara Àr att budgetmodellerna Àr just budget nÀr man skrapar lite pÄ ytan. Specs sÀger tyvÀrr ingenting Àven om man kunde tro det. Som regel blir man lurad nÀr man köper "Siba-edition", eller för den delen blir pÄlurad förra generationens tv-apparat.

SÀger inte att det Àr sÄ i det hÀr fallet. Har faktiskt inte tittat pÄ just u4000, utan bara pÄ W och sedan antagigt att u förhÄller sig till W sÄ som det gjort tidigare.

Det Àr möjligt att jag har fel och i sÄ fall Àr u4000 rena fyndet om den kostar ett par tusenlappar mindre Àn W-serie och i prinip Àr samma. Jag Àr dock tveksam Àn sÄ lÀnge, men tar likvÀl tillbaka min bitska kommentar.

Det som kÀnns viktigt för mig Àr ifall det Àr typ samma panel (dvs samma tittvinklar och svÀrta) som pÄ W, och Ànnu viktigare: ifall det Àr samma elektronik som sitter dÀr bakom, processor och sÄ. Ja, jag tÀnker pÄ input delayen :D

GÄr det att fÄ reda pÄ sÄnt pÄ nÄt sÀtt?

Redigerat av mannealm, 18 August 2008 - 21:35.

Postad 18 August 2008 - 21:55

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr absolut inte samma grejer i U som i W, W Àr mycket bÀttre. Jag skrev U/V/S. :D

Jag tror sĂ€kert att U Ă€r rĂ€tt sĂ„ skrĂ€pig jĂ€mfört med W, men en 40" 1080P för 9000? Det Ă€r ju trots allt Sony vi pratar om hĂ€r, den kan ju inte vara SÅ hemskt. Jag gillade inte alls U2000 dock, men förhoppningsvis Ă€r det hĂ€r bĂ€ttre grejer relativt till konkurrenterna.

Postad 18 August 2008 - 22:19

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr absolut inte samma grejer i U som i W, W Àr mycket bÀttre. Jag skrev U/V/S. ;)

Jag tror sĂ€kert att U Ă€r rĂ€tt sĂ„ skrĂ€pig jĂ€mfört med W, men en 40" 1080P för 9000? Det Ă€r ju trots allt Sony vi pratar om hĂ€r, den kan ju inte vara SÅ hemskt. Jag gillade inte alls U2000 dock, men förhoppningsvis Ă€r det hĂ€r bĂ€ttre grejer relativt till konkurrenterna.

TÀnk pÄ att dÄ du köper W4000 sÄ fÄr du en hel del skrÀp sÄsom optisk ut, usb-kontakt osv. Onödiga funktioner enligt mig som endast drar upp priset. Sedan har ju W4000 lite bÀttre grejer som antagligen bidrar till bÀttre bildkvalite. Men att sÀga att U/S/V 4000 Àr skrÀp i jÀmförelse tycker jag Àr att ta i.

Hade jag fÄtt vÀlja mellan W4000 och U4000 för samma pris sÄ hade jag sjÀlvklart valt W4000, men dÄ den ÀndÄ Àr sÄppas mycket dyrare sÄ valde jag U4000, och jag Àr Àn sÄ lÀnge mycket nöjd, precis som andra (iallafall en till) hÀr pÄ forumet som köpt U4000 :D.

Sedan kan jag tillÀgga att jag mailade sony och frÄgade, och de svarade att förutom att U4000 saknar optisk ut sÄ Àr det ingenting som som skiljer den frÄn V4000, förutom kosmetiska skillnader. Nu litar jag dock inte helt pÄ att supporten vet till 100%, de kanske bara kollar specs de med.

Redigerat av wanner, 18 August 2008 - 22:28.

Postad 18 August 2008 - 22:32

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0

TÀnk pÄ att dÄ du köper W4000 sÄ fÄr du en hel del skrÀp sÄsom optisk ut, usb-kontakt osv. Onödiga funktioner enligt mig som endast drar upp priset. Sedan har ju W4000 lite bÀttre grejer som antagligen bidrar till bÀttre bildkvalite. Men att sÀga att U/S/V 4000 Àr skrÀp i jÀmförelse tycker jag Àr att ta i.

Hade jag fÄtt vÀlja mellan W4000 och U4000 sÄ hade jag sjÀlvklart tagit W4000, men dÄ den ÀndÄ Àr sÄppas mycket dyrare sÄ valde jag U4000, och jag Àr Àn sÄ lÀnge mycket nöjd, precis som andra (iallafall en till) hÀr pÄ forumet som köpt U4000 :D.

Funderade sjÀlv ganska lÀnge ocksÄ pÄ W4000, Ànda tills U4000 dök upp pÄ annons ;)
Jag Àr inte bra pÄ TV apparater, men det kÀnns iaf som att det inte Àr sÄ jÀtte stora skillnader mellan dessa apparater. DÀrför vÀljer jag hellre U4000 för att den Àr billigare.

Dock funderar jag nu ifall jag ska behÄlla D3400 eller byta till U4000. Det beror ju pÄ lite ifall U4000 finns i LuleÄ. Men vad ska jag göra ifall den inte finns? :D

Jag gjorde en produktjÀmförelse mellan dessa. Men eftersom jag inte Àr sÄ high sÄ vore det kul ifall hade orkat titta ifall det Àr sÄ stora skillnader? Vad tycker ni om att D3400 (D3500) Àr mycket Àldre, gör det nÄgot?

http://www.sony.se/p...els=KDL-40U4000

Dock kÀnns det ju som att jag helst vill lÀmna tillbaka den eftersom de gör sÄ hÀr... lÀgger in pÄ annons och sÄ har de inte inne den.. men det kanske Àr onödigt att lÀmna tillbaka ifall denna Àr lika bra.

Postad 18 August 2008 - 22:40

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Funderade sjÀlv ganska lÀnge ocksÄ pÄ W4000, Ànda tills U4000 dök upp pÄ annons :D
Jag Àr inte bra pÄ TV apparater, men det kÀnns iaf som att det inte Àr sÄ jÀtte stora skillnader mellan dessa apparater. DÀrför vÀljer jag hellre U4000 för att den Àr billigare.

Dock funderar jag nu ifall jag ska behÄlla D3400 eller byta till U4000. Det beror ju pÄ lite ifall U4000 finns i LuleÄ. Men vad ska jag göra ifall den inte finns? ;)

Jag gjorde en produktjÀmförelse mellan dessa. Men eftersom jag inte Àr sÄ high sÄ vore det kul ifall hade orkat titta ifall det Àr sÄ stora skillnader? Vad tycker ni om att D3400 (D3500) Àr mycket Àldre, gör det nÄgot?

http://www.sony.se/p...els=KDL-40U4000

Dock kÀnns det ju som att jag helst vill lÀmna tillbaka den eftersom de gör sÄ hÀr... lÀgger in pÄ annons och sÄ har de inte inne den.. men det kanske Àr onödigt att lÀmna tillbaka ifall denna Àr lika bra.

NÀr jag började kolla efter en LCD sÄ tittade jag pÄ V3000 och D3500, skrev dÄ en post pÄ avforums.
http://www.avforums....ad.php?t=800807

DÀr fick jag svaret att V3000 var det bÀsta valet utav de jag lade fram, men att V4000 Àr bÀttre Àn V3000. SÄ med andra ord borde S/U/V4000 > D3500.

Precis som allt annat man lÀser pÄ internet fÄr du vÀl ta det med en nypa salt, Àr vÀl inte de sÀkraste kÀllorna.

Men om du hellre vill ha en U4000 sÄ kan du vÀl köpa den frÄn elgigantens internetbutik, dÄ fÄr du visserligen betala lite frakt ocksÄ men det kan det ju vara vÀrt sÄ du fÄr den tvn du vill ha.

Redigerat av wanner, 18 August 2008 - 22:47.

Postad 19 August 2008 - 08:36

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlĂ€gg
  • 0
Hmm, jag vet bara att jag redan förra generationen slutade med att ens titta pÄ Sonys enklare modeller eftersom de inte alls hÄllt samma klass. Har inte orkat bemöda mig om att ens titta pÄ U-serien denna generation i tron att det Àr lika illa som tidigare. Min pappa gick och köpte en U (tidigare generation) efter att jag tipsat honom (utifrÄn hans anvÀndningsomrÄde) en Sony LCD. :)

NÄ för den skull inte sagt att U tidigare var rent skrÀp. Min pappa blev mycket nöjd. Var mest jag som blev besviken.

Det har i alla fall tidigare varit som sÄ att just Sonys budgetversioner Àr dÄliga köp. Sony gör bra dyrare tv-apparater, men nÀr det Àr absolut budgetpris sÄ (har man i alla fall tidigare) fÄtt mycke mer för pengarna om man tittat pÄ andra mÀrken (framförallt panasonic). Jag varnar extra för detta eftersom det Àr extra stor risk att folk som köper Sony gÄr frÄn utmÀrkta Sony CRT till budget Sony LCD.

Om nu U Àr lika bra som V sÄ Àr vÀl frÄgan dÄ vad som skiljr u/v/s gentemot W och om detta Àr viktigt. Jag tror inte man kan titta pÄ specs sÄ enkelt som mÄnga gör (t.ex. fallet med Panasonics px80 vs px8) och sÀga "denna har 500 mindre i kontrast och saknar fluffig bildbehandling X" utan man fÄr nog titta pÄ bilden, alternativt lita pÄ duktiga recensenter som haft möjlighet att jÀmföra bÄda tv-apparaterna.

AlltsÄ det har ju funnits undantag dÀr billigare versionerna varit exakt samma tv utan extra output osv. Ta till exempel dÄ dyra LG PX5R dÀr PX4R var exakt samma tv utan minneskortfunktion, nÄgot annorlunda design osv men kostade typ fyra tusen mindre. Samma var med PX4RV respektive PX3RV dÀr design och features (pip m.m.) skiljde men det var exakt samma tv i övrigt.

Men vf. jag tycker fortfarande att trÄdskaparen ska köpa en w4000 om det Àr en bra sony LCD som Àr mÄlet =)

Postad 19 August 2008 - 10:12

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlĂ€gg
  • 0

Hmm, jag vet bara att jag redan förra generationen slutade med att ens titta pÄ Sonys enklare modeller eftersom de inte alls hÄllt samma klass. Har inte orkat bemöda mig om att ens titta pÄ U-serien denna generation i tron att det Àr lika illa som tidigare. Min pappa gick och köpte en U (tidigare generation) efter att jag tipsat honom (utifrÄn hans anvÀndningsomrÄde) en Sony LCD. :)

NÄ för den skull inte sagt att U tidigare var rent skrÀp. Min pappa blev mycket nöjd. Var mest jag som blev besviken.

Det har i alla fall tidigare varit som sÄ att just Sonys budgetversioner Àr dÄliga köp. Sony gör bra dyrare tv-apparater, men nÀr det Àr absolut budgetpris sÄ (har man i alla fall tidigare) fÄtt mycke mer för pengarna om man tittat pÄ andra mÀrken (framförallt panasonic). Jag varnar extra för detta eftersom det Àr extra stor risk att folk som köper Sony gÄr frÄn utmÀrkta Sony CRT till budget Sony LCD.

Om nu U Àr lika bra som V sÄ Àr vÀl frÄgan dÄ vad som skiljr u/v/s gentemot W och om detta Àr viktigt. Jag tror inte man kan titta pÄ specs sÄ enkelt som mÄnga gör (t.ex. fallet med Panasonics px80 vs px8) och sÀga "denna har 500 mindre i kontrast och saknar fluffig bildbehandling X" utan man fÄr nog titta pÄ bilden, alternativt lita pÄ duktiga recensenter som haft möjlighet att jÀmföra bÄda tv-apparaterna.

AlltsÄ det har ju funnits undantag dÀr billigare versionerna varit exakt samma tv utan extra output osv. Ta till exempel dÄ dyra LG PX5R dÀr PX4R var exakt samma tv utan minneskortfunktion, nÄgot annorlunda design osv men kostade typ fyra tusen mindre. Samma var med PX4RV respektive PX3RV dÀr design och features (pip m.m.) skiljde men det var exakt samma tv i övrigt.

Men vf. jag tycker fortfarande att trÄdskaparen ska köpa en w4000 om det Àr en bra sony LCD som Àr mÄlet =)

No offense, men det Àr rÀtt sÄ otroligt att folk gÄr runt hÀr och försöker fÄ folk att uppgradera frÄn billiga TVs till 13000-kronors-TVs. U2000 kostade 5500:- under en större tid, och det Àr knappast ett dÄligt köp. Folk som köper en TV för sÄ lite pengar inser att det knappast handlar om nÄgon monster-TV. Och pÄ samma sÀtt Àr det med den hÀr - det spelar ingen roll om det Àr 1080p, en 40" TV lÀr sÀllan gÄ under 7500:-, Ätminstone under det kommande Äret (utöver den avdankade R81, som dessutom har nÄgot Är pÄ nacken). Att dÄ fÄ en sprillans ny TV för tusenlappen mer, det kÀnns rÀtt sÄ bra.
Det Àr inte nÄgot "litet" steg att gÄ upp till nÀsta nivÄ, vi pratar om 4000:- hÀr, och dÄ Àr man inte ens garanterad pixelgaranti. 4000:- Àr nÀstan halva priset för en U4000.
9000:- Àr samtidigt inget mirakelpris, det Àr vad Samsung tar för sin 5-serie just nu. Det Àr inte mÄnga som klagat pÄ den serien heller.
Samtidigt tror jag knappast att videofiler vill lÀgga ut pengar pÄ en sÄn hÀr TV, men som du sjÀlv sa - din pappa var nöjd med den och min mamma Àlskar sin U2000.

Det hĂ€r var ingen attack mot dig alls, det var mer en förklaring eftersom det verkar vara riktigt populĂ€rt i A5-trĂ„dar för folk att sĂ€ga "Äh, köp en A6!" och i U-trĂ„dar "köp en W4000!".

Redigerat av Outrun, 19 August 2008 - 10:14.

Postad 19 August 2008 - 11:33

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Det hĂ€r verkar onekligen vara fallet för S/U/V/W 4000. Du skriver att du inte tittat nĂ„got pĂ„ de nya U modellerna eftersom du förutsĂ€tter att du Ă€r skrĂ€p. ÄndĂ„ sitter du och presenterar det som fakta att W4000 presterar mycket bĂ€ttre Ă€n U4000 trots att du inte vet nĂ„gonting om det.

Du skriver att du tycker att trÄdskaparen ska köpa en W4000 nÀr han frÄgar om U4000 och D3400...

Tycker du ska tÀnka dig lite innan du hÀver ur dig saker som att U-serien antagligen Àr skrÀp. Risken finns att du fÄr nÄgon att köpa en dyrare modell nÀr de egentligen inte behöver det. Jag Àr absolut ingen videofil men jag Àr lite halvkrÀsen pÄ vissa punkter, och jag hade definitivt lÀmnat tillbaka min U4000 och köpt nÄgon annan modell om jag inte vart nöjd.

Min uppfattning om U4000 Àr att man fÄr vÀldigt mycket tv för pengarna. Man fÄr inte alla extra funktioner som usbport, digital optisk ut (vilket inte Àr nÄt problem dÄ man kan koppla ljudet frÄn den kÀlla man anvÀnder, tex ps3) mm. Men man fÄr samma bildkvalite som pÄ en V4000, och för mig Àr det bildkvaliten som Àr viktig och inte extra funktionerna. SÄ fÄr mig (och sÀkerligen mÄnga andra) sÄ kÀnns den som det perfekta valet.

Skillnaderna mellan V4000 och W4000 tas upp lite i trÄdarna om dem pÄ avforums (och kollar man specsen och fÄr tro pÄ sony support sÄ Àr det inget som skiljer V4000 och U4000 nÀr det kommer till bildkvalite)
W4000: http://www.avforums....ad.php?t=736056
V4000: http://www.avforums....ad.php?t=761973

Men visst, lÀser man testet pÄ http://www.hdtvtest.co.uk/ om W4000 sÄ verkar det vara en riktig kanontv helt
klart. Men man bör vara medveten om att man betalar extra för en hel extra funktioner och inte endast förbÀttrad bildkvalite.

Redigerat av wanner, 19 August 2008 - 11:34.

Postad 19 August 2008 - 16:28

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlĂ€gg
  • 0
Jag hade garanterat tagit Ärets modell före fjolÄrets, dvs U. Tekniken gÄr sÄ snabbt framÄt inom lcd i dag.

Redigerat av Benkke, 19 August 2008 - 19:28.

Postad 19 August 2008 - 17:18

FrÀddÀ
  • FrĂ€ddĂ€
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror U har bÀttre panel (i alla fall nyare), men sÀkert inte samma fina teknik som D-serien.

Postad 19 August 2008 - 17:21

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
Ringde till Elgiganten idag och de skulle fÄ in U4000 pÄ torsdag, man kunde reservera den igenom telefon, men endast för 1 dag. Eftersom jag inte Äker förbi LuleÄ förrÀn nÀsta onsdag sÄ bestÀllde jag den istÀllet sÄ att de skickar hem den till mig. Blev vÀl 500kr extra men det Àr inte sÄ farligt. Fick ju ÀndÄ den 500kr billigare Àn vad den kostar pÄ nÀtet.

Glömde sÀga vilken lÀgenhet jag bor i men gav ju gatunumret sÄ förhoppningsvis kan hemkörningen lÀsa i vilken lÀgenhet jag bor i ;)

Jag hör av mig mer sen nÀr TV'n dyker upp :)

edit:

Förresten, jag har inga kablar, endast TV'n som kommer komma och medföljande kablage. Finns det nÄgot speciellt jag ska köpa? Kablage för bÀttre bild eller liknande? Behöver man nÄgon slags rengörings grejer? Oftast sÄ försöker ju sÀljaren att sÀlja sÄnt ocksÄ nÀr man köper TV.

Redigerat av Hassni, 19 August 2008 - 17:25.

Postad 19 August 2008 - 17:41

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlĂ€gg
  • 0

Ringde till Elgiganten idag och de skulle fÄ in U4000 pÄ torsdag, man kunde reservera den igenom telefon, men endast för 1 dag. Eftersom jag inte Äker förbi LuleÄ förrÀn nÀsta onsdag sÄ bestÀllde jag den istÀllet sÄ att de skickar hem den till mig. Blev vÀl 500kr extra men det Àr inte sÄ farligt. Fick ju ÀndÄ den 500kr billigare Àn vad den kostar pÄ nÀtet.

Glömde sÀga vilken lÀgenhet jag bor i men gav ju gatunumret sÄ förhoppningsvis kan hemkörningen lÀsa i vilken lÀgenhet jag bor i ;)

Jag hör av mig mer sen nÀr TV'n dyker upp :)

edit:

Förresten, jag har inga kablar, endast TV'n som kommer komma och medföljande kablage. Finns det nÄgot speciellt jag ska köpa? Kablage för bÀttre bild eller liknande? Behöver man nÄgon slags rengörings grejer? Oftast sÄ försöker ju sÀljaren att sÀlja sÄnt ocksÄ nÀr man köper TV.

HÀrligt, dÄ Äker jag förbi LuleÄ-butiken pÄ torsdag.

Vad för grejer har du som ska kopplas i?

Postad 19 August 2008 - 21:17

Hassni
  • Hassni
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0

HÀrligt, dÄ Äker jag förbi LuleÄ-butiken pÄ torsdag.

Vad för grejer har du som ska kopplas i?

Dvd-spelare och wii. Det kan Àven hÀnda att jag inhandlar en PS3 senare.

Jag har bara en vanlig antennkabel. NÀr en kompis köpte ny TV sÄ köpte han till nÄgon ny antennkabel som skulle ge bÀttre bild. Behöver jag en sÄdan (ifall det hjÀlper) och i sÄ fall vilken eller vilket mÀrke ska man köpa?
Tacksam för svar :)

/Hasse

Postad 19 August 2008 - 21:43

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlĂ€gg
  • 0

Dvd-spelare och wii. Det kan Àven hÀnda att jag inhandlar en PS3 senare.

Jag har bara en vanlig antennkabel. NÀr en kompis köpte ny TV sÄ köpte han till nÄgon ny antennkabel som skulle ge bÀttre bild. Behöver jag en sÄdan (ifall det hjÀlper) och i sÄ fall vilken eller vilket mÀrke ska man köpa?
Tacksam för svar :)

/Hasse

Om jag förstÄtt det rÀtt följer det inte med nÄgon komponent-kabel med Wii:n, en sÄn bör du köpa för att fÄ bÀttre bild. Med dina nuvaranda kabla fÄr du 480i, medan en komponent-kabel ger 480p, klarare bild.
Det finns tredjeparts för 150:-, medan den officiella frÄn Nintendo gÄr pÄ 350:- (beroende pÄ var du köper den):
http://www.webhallen...od.php?id=66169

Jag mÀrkte en viss skillnad nÀr jag bytte kabel pÄ min förra TV, om din Àr nÄgra Är (10) gammal kan det vara bra att uppgradera. De har bÀttre skydd mot annan strÄlning etc pÄ de "nya", dessutom Àr det nog bra att köpa ny dÄ o dÄ. Jag Àr inget proffs, men de som finns pÄ Elgiganten för 100:- verkar vara rÀtt sÄ bra (se till att de ha blabla hög hz osv, de brukar skylta med sÄnt pÄ förpackningen).
Som sagt, jag har inte direkt lÀst nÄgra artiklar om det dÀr, jag tÀnkte bara vid det tillfÀllet att det kan vara smart att skrota en gammal kabel för en ny, o jag mÀrkte skillnad Ätminstone. Sedan finns det sÀkert kablar för nÄgra hundringar som Àr bÀttre...

Till din kommande PS3 Àr det smart att köpa till en HDMI-kabel.

Redigerat av Outrun, 19 August 2008 - 21:45.

Postad 20 August 2008 - 06:26

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet om menysystemet pĂ„ U4000 Ă€r samma (eller liknande) som pĂ„ PS3? Är ocksĂ„ nyfiken pĂ„ om det finns nĂ„gon form av ljudutgĂ„ng (optisk finns inte vet jag).

Redigerat av jaebes, 20 August 2008 - 06:29.

Postad 20 August 2008 - 08:41

FrÀddÀ
  • FrĂ€ddĂ€
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som vet om menysystemet pĂ„ U4000 Ă€r samma (eller liknande) som pĂ„ PS3? Är ocksĂ„ nyfiken pĂ„ om det finns nĂ„gon form av ljudutgĂ„ng (optisk finns inte vet jag).

Nej, det Àr inte samma snygga meny-system som ex. W4000. Ang. ljudutgÄngen sÄ finns det bara ett hörlursuttag. Det Àr pÄ dessa omrÄden man mÀrker att U-serien Àr en snikmodell, inget extra lull-lull. DÀremot har den en bra panel vilket jag vÀrderar högre Àn massa extra-finesser.

Redigerat av FrÀddÀ, 20 August 2008 - 08:42.

Postad 20 August 2008 - 08:53

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0

Nej, det Àr inte samma snygga meny-system som ex. W4000. Ang. ljudutgÄngen sÄ finns det bara ett hörlursuttag. Det Àr pÄ dessa omrÄden man mÀrker att U-serien Àr en snikmodell, inget extra lull-lull. DÀremot har den en bra panel vilket jag vÀrderar högre Àn massa extra-finesser.

Ok. För mig Àr en ljudutgÄng dock ganska viktig dÄ jag kommer att anvÀnda den i Gothnet's kabeltv-nÀt. Det fiffiga med Gothnet Àr ju att de sÀnder DVB-C okodat och dÀrför kommer jag att ta emot signalen direkt i TV'n utan CA och programkort. I och med att jag dÄ inte anvÀnder en box sÄ Àr ju en ljudutgÄng pÄ TV'n sjÀlva förutsÀttningen för att kunna fÄ ut TV-ljudet i hemmabioanlÀggningen.

SÄg förresten att NetOnNet sÀnk priset pÄ U4000 med en tusenlapp sen igÄr. Jag gissar att det har att göra med Elgigantens kampanj. ;-)

Redigerat av jaebes, 20 August 2008 - 08:55.

Postad 20 August 2008 - 11:19

FrÀddÀ
  • FrĂ€ddĂ€
  • AnvĂ€ndare

• 157 inlĂ€gg
  • 0
DÄ kanske Samsung A559 Àr nÄgonting för dig, den ska ha optisk utgÄng. Jag har kollat pÄ den (endast i butik) och bilden Àr helt OK med TV-signal , ingen större skillnad jÀmfört med U4000 förutom lite överdrivna fÀrger (som sÀkert kan kalibreras).

Jag tror inte Sonys D-serie har optisk utgÄng heller, dÀremot W4000. Sedan finns det ju andra mÀrken om man kan tÀnka sig nÄgot annat Àn Samsung och Sony.

Postad 20 August 2008 - 13:44

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0
V4000 har optisk ut ocksÄ

Postad 20 August 2008 - 13:55

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Ok. För mig Àr en ljudutgÄng dock ganska viktig dÄ jag kommer att anvÀnda den i Gothnet's kabeltv-nÀt. Det fiffiga med Gothnet Àr ju att de sÀnder DVB-C okodat och dÀrför kommer jag att ta emot signalen direkt i TV'n utan CA och programkort. I och med att jag dÄ inte anvÀnder en box sÄ Àr ju en ljudutgÄng pÄ TV'n sjÀlva förutsÀttningen för att kunna fÄ ut TV-ljudet i hemmabioanlÀggningen.

SÄg förresten att NetOnNet sÀnk priset pÄ U4000 med en tusenlapp sen igÄr. Jag gissar att det har att göra med Elgigantens kampanj. ;-)

Jag har för mig jag lÀste om nÄgon annan tv som hade optisk ut att tvn endast kunde köra ut 2 kanals stereo ljud (antagligen eftersom tvn bara har 2 högtalare). Vet inte om det alltid Àr sÄ?

Du kan se vilka in/utgÄngar som finns hÀr
http://wannerskog.co...4000/left_2.jpg
http://wannerskog.com/40U4000/back.jpg

Postad 20 August 2008 - 13:58

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr ju en hdmi kabel över dom intressanta :)

Postad 20 August 2008 - 14:54

wanner
  • wanner
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

:P

http://pdf.crse.com/.../3298969312.pdf
sid 135.

Postad 20 August 2008 - 15:01

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror att den som tÀcks av HDMI-kabeln Àr en Line-out(var och kollade lite pÄ olika modeller idag och nÄgonstans i bakhuvudet kÀnns det som att line out satt dÀr nere. Vet dock inte om det möjligen var W4000 som hade det sÄ.). FRÀddÀ kanske kan bekrÀfta/dementera!?!

Jag var pÄ Elgiganten idag (Gbg Backaplan) för att kolla pÄ den I verkligheten. Som vÀntat hade de inga U4000 kvar. Vad dÀremot var lite lurigt var att den de hade skyltat som U4000 var nÄgon helt annan modell. Killen som jag uppmÀrksammade detta pÄ blev lite konfunderad.

Om den optiska utgÄng som finns pÄ V4000 bara levererar i stereo sÄ fungerar det ju lika bra med en line out(nÀstan).

Postad 20 August 2008 - 15:07

jaebes
  • jaebes
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0

:)

http://pdf.crse.com/.../3298969312.pdf
sid 135.

Och dÀr fick vi svaret. Tack!

För er som inte orkar ladda hem PDF'en: Den har line out.

Den intressanta frÄgan blir ju dÄ om den optiskta utgÄngen endast leverar stereo eller mer...

Redigerat av jaebes, 20 August 2008 - 15:24.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.