Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miljömärkning!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE40A656 (TV) 3 9.299998 (89) Inga priser
33 relaterade trådar
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Samsung LE-40A656 (58 inlägg) 15 år sedan
Samsung A3, A4, A5 och A6 LCD serier (1091 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-40A656 eller Sony KDL-40W4000 (Omröstning) (172 inlägg) 16 år sedan
Clouding/BL bleed på Samsung LE-40A656 (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 17 år sedan
Vilken tv skall man välja nu då? (21 inlägg) 17 år sedan
Samsung A656 ihop med PS3? (12 inlägg) 17 år sedan
Boxer HD (MPEG4) i Samsung LE-40A766 / LE-40A656 (7 inlägg) 17 år sedan
Samsung HT-X710 / X715 (4 inlägg) 17 år sedan
LE-40A656, LE-40A766 eller KDL-40W4500? (49 inlägg) 17 år sedan
TV ihop med GH World Tour (17 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE40A656A1CXXE från komplett idag (13 inlägg) 17 år sedan
Samsung A656 eller Sharp XL2S (28 inlägg) 17 år sedan
Beslutsångerst angående ny TV (30 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-40A656 stödjer 24p? (2 inlägg) 17 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE40M86BD eller Samsung LE40A656? (4 inlägg) 17 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 17 år sedan
Skillnad Samsung LE40A676 och LE40A656 (6 inlägg) 17 år sedan
dubbla skrivbord med snygg bakgrundsbild? (3 inlägg) 17 år sedan
PS3:an på en Samsung 40A656A? (2 inlägg) 17 år sedan
Vilka inställningar Samsung 656 40"? (viasat..) (7 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-A656 Dynamic contrast 50.000:1 (6 inlägg) 17 år sedan
Sony & samsung - phille och Lars-Göran (4 inlägg) 17 år sedan
Bra 40-42" LCD (3 inlägg) 17 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 17 år sedan
Frågor om 40" lcd...! (44 inlägg) 17 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung A656 vs Sony w4000 (29 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-40M86 (8 inlägg) 17 år sedan
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg) 17 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 17 år sedan

Postad 24 August 2008 - 00:38

datornsomstereo
  • datornsomstereo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Såg till min glädje att Samsung LE-40A656A1F är märkt med eu-blomman. Inget jättehårt märke, men ett bra steg på vägen. Borde ju finnas i beskrivningen på prisjakt! Allt fler blir miljömedvetna.

Postad 24 August 2008 - 07:40

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
All information som kan vara köparna till fördel är välkommen. Det bästa vore om priset gick hand i hand med miljömärkningen d v s att miljömärkta produkter var billigare än icke dito. Nu är det väl tyvärr så att miljömärkta produkter används som marknadsföring vilket kan få den otrevliga effekten att efterfrågan ökar och därmed priset :)

Postad 24 August 2008 - 08:37

datornsomstereo
  • datornsomstereo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

All information som kan vara köparna till fördel är välkommen. Det bästa vore om priset gick hand i hand med miljömärkningen d v s att miljömärkta produkter var billigare än icke dito. Nu är det väl tyvärr så att miljömärkta produkter används som marknadsföring vilket kan få den otrevliga effekten att efterfrågan ökar och därmed priset :)

Visst borde många miljömärkta produkter vara billigare! Många gånger innebär en mijösäkring av produkten bra vinster i form av mindre resurser som måste användas, bättre arbetsmiljö (som ger mindre sjukfrånvaro) samt möjlighet att återanvända/återvinna delar av komponenterna.

Tyvärr är det samtidigt så att många företag som inte bryr sig om de för över kostnader på andra. De producerar så billigt de kan, även om det innebär att någon annan (ex skogsägare som får sämre produktion) eller människor som sliter sönder sig i produktionen. Dessa kostnader beskrivs ofta som externa kostnader. Alltså kostnader som någon annan än producenten eller konsumenten får ta. Att miljömärka och göra ett arbete med sina produkter innebär ofta att man som företag tvingas att inkludera externa kostnader. Dvs betala för att rena det man skitar ner. Då blir priset lite dyrare. Helt OK tycker jag!

Jag har dock aldrig tänkt på att priset även kan gå upp om efterfrågan ökar pga. miljömärkning. Tack för det.

Vilket skit snack, jag köper aldrig något som är miljömärkt/liknande. Tycker fler borde avstå frånd etta mupperi. Köper även saker (om jag kan) som kommer så långt ifrån som möjligt.. Slänger allt i samma påse.. Sopsortering? plx

yeah fuck that shiet.

Varför borde jag avstå från mupperiet?

Postad 24 August 2008 - 09:29

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Ökade kostnader för producenter med anledning av att de tar ett utökat ansvar inom ramen för hållbar utveckling, borde kompenseras genom t ex skatteväxling. Producenter som inte tar ansvar borde få betala en avgift som används för att sänka priset på de produkter som når upp till ett visst miljökrav. Det är ju märkligt att ägg som produceras på bondgården utanför staden, blir dyrare än ägg som kommer från en bondgård i ett annat land, bara för att hönsen är frigående hos den förstnämnde men inte hos den sistnämnde? Här finns det mycket att göra!! Tyvärr är det i många fall plånboken som styr (i alla fall hos mig) så några dyrare ägg blir det inte för min del - men jag källsorterar eftersom det får ner avfallskostnaderna och jag köper gärna billigare hemelektronikprodukter som dessutom är miljömärkta om det finns.

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 24 August 2008 - 09:31.

Postad 24 August 2008 - 09:47

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Vilket skit snack, jag köper aldrig något som är miljömärkt/liknande. Tycker fler borde avstå frånd etta mupperi. Köper även saker (om jag kan) som kommer så långt ifrån som möjligt.. Slänger allt i samma påse.. Sopsortering? plx

yeah fuck that shiet.

Hej
Ditt snack låter lite omoget. Hur gammal är du egentligen? Eller är du bara en bortskämd unge?
Jag kan väl hålla med om att vi i Sverige gör ingen skillnad.
Sopsortering är ju frågor som ska lyftas fram på EU-nivå, nu när vi är med i den smeten. 700 miljoner mot 9 miljoner är lite större skillnad.
Sen ska borde det komma EU-direktiv baserat på detta så att det blir hyffsat billigt för den som sopsorterar men jäkligt dyrt för den som struntar i detta hela tiden.
Sedan borde det finnas en miljöskatt som motverkar långa transporter av mat.

I dagsläget äter folk kött från Brasilien, Nya Zeeland och Australien bara för att nämna några. Folk äter även lite väl stora mängder ris producerat i Asien. Om det skulle vara billigare att äta lokalproducerat så skulle folk göra det.
Detta är bara en del saker vi borde värna om i våran miljö. Folk tar bilen till affären som ligger 500 meter bort? Folk åker en och en till jobbet trots att det finns möjligheter till samåkning. Folk bor fem minuter från tunnelbanan som har en restid på 20 min. Istället så tar de bilen och sitter i kö 45 minuter. Anledning? - Det är skönt att lyssna på radio och äta lite frukost på väg till jobbet?!

Om man sedan kollar teknik så är det ganska flummigt med att miljömärka sådant.
Väldigt många tillverkare köper komponenter från överallt i världen istället för att ta hjälp av närliggande företag för att de är konkurrenter. Hur motverkar man detta? Alla onödiga transporter? USA outsourcar väldigt mycket till Asien placerade fabriker. Vi är också ganska duktiga på att hänga på. Kolla bara barnvagnsindustrin. Finns någon som inte tillverkar sina barnvagnar i Kina? Det finns dock företag som går mot strömmen, men de är få. En av dem är Northern Star. Anledning ska vara högre kvalité på produktion. Det kan väl mycket vara så. Men tyvärr kostar det extra att ha produktion på hemmaplan vilket resulterar ett högre slutpris mot konsument. Det borde vara tvärtom. Okej att Samsung-gruppen ligger i Sydkorea. Men de har olika fabriker som gör samma saker samt att de outsourcar mer än 80% av sin verksamhet. Ta tex en panel av märket Samsung. Jag säger inte vad den heter men den kostar en bra slant och är 24" widescreen, vilket borde ge någon form av garanti av att det är en jämn och bra serietillverkning. Men icke då! Den görs i två olika fabriker? Varför? - Jo för att fabrikerna ligger väldigt nära gränsen hur många enheter de kan producera och fabrikerna avlastar varandra trots olika förutsättningar för en jämn och god kvalité.

Dessvärre leder detta till kvalitétsskillnader på samma panel så det blir lite av ett lotteri om man får den bättre varianten eller inte. Denna PANEL är bara ett exempel och inte någon form av pajkastning mot Samsung utan det är faktiskt väldigt få tillverkare som i dagsläget har produktion av en serie på en och samma fabrik under ett litet längre tidsintervall. Dell är ett annat företag som gjort så och som ännu gör så för att bara ge något exempel. I företagens jakt mot att kapa kostnader så hittar de detta alternativ. Tyvärr är vi konsumenter lite dumma och köper ändå produkterna för de marknadsförs så bra. Skulle vi bojkotta sådan utveckling så skulle vi få fram bättre produkter också. Vi borde bli mer medvetna. Det skulle våran miiljö och tekniken i sig tjäna på.

Jag är inte miljö-aktivist. Jag tänker sunt. Vi har bara en miljö och en jord. Skulle vi rensa bort ekonomer som tror på "evig tillväxt" och politiker som bara går till jobbet för att sitta och gagga lite så skulle vi komma en bra bit på väg. Vi har ett speciellt miljöparti. Detta borde vara en naturlig del av vilket parti man än väljer. Det vi kan göra är att välja lokalt så gott det går.

Postad 07 September 2008 - 08:56

datornsomstereo
  • datornsomstereo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Ökade kostnader för producenter med anledning av att de tar ett utökat ansvar inom ramen för hållbar utveckling, borde kompenseras genom t ex skatteväxling. Producenter som inte tar ansvar borde få betala en avgift som används för att sänka priset på de produkter som når upp till ett visst miljökrav. Det är ju märkligt att ägg som produceras på bondgården utanför staden, blir dyrare än ägg som kommer från en bondgård i ett annat land, bara för att hönsen är frigående hos den förstnämnde men inte hos den sistnämnde? Här finns det mycket att göra!! Tyvärr är det i många fall plånboken som styr (i alla fall hos mig) så några dyrare ägg blir det inte för min del - men jag källsorterar eftersom det får ner avfallskostnaderna och jag köper gärna billigare hemelektronikprodukter som dessutom är miljömärkta om det finns.

Har köpt den nu! Mycket tack vare märkningen. Sony: se till att skaffa detta också så blir det säkert en Sony nästa gång det ska ut å handas (receiver, högtalare m.m. behöver uppdateras)

Postad 07 September 2008 - 13:00

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Betyder det att jag kan slänga min plasma i komposten när jag är klar med den? :)

Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 07 September 2008 - 13:06.

Postad 07 September 2008 - 22:01

datornsomstereo
  • datornsomstereo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Betyder det att jag kan slänga min plasma i komposten när jag är klar med den? :)

Tvärtom betyder de att de även funderar på hur de ska göra med apparaten när livslängden är slut. Återanvändning av material och att den är lätt att demontera är aspekter! Tyvärr vet jag inte hur långt EU-blommans regler går (antar att det är ganska lätta bestämelser) men som jag ser det är det ett steg på vägen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.