Samsung PS50A656 , bra köp?
97 svar till detta ämne
Postad 09 januari 2009 - 20:13
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Läste just att man får tag på en PS50A656 för 14500 inkl frakt som student på dustin. Har tidigare varit inställd på en LE46A656, dvs. en LCD, som säljs för samma pris. Men man blir ju lite nyfiken på hur denna plasma står sig egentligen. Finns ju väldigt få tester om PS50A656 , faktiskt bara en på engelska som jag hittar, men där körs den mot en 50PZ85 och faktiskt vinner. http://plasmatvbuyin...g-pn50a650.htmlMåste ju erkänna att jag är lite svag för Samsungs 6-series design, likaså flickvännen. Så även den biten väger ju lite för våran del. Om ni skulle göra en kvalificerad gissning, hur skulle ni gissa på en PS50A656 står sig mot LE46A656 ? Fördelar ? Nackdelar ? Andra alternativ i prisklassen(<15k) och hur står de sig mot dessa två ? Jag kommer främst använda TV'n till att se 1080p film från datorn. Varför säger man att det är bättre att koppla LCD till datorn ? Bero det på de statiska bilderna? isf så borde det väl inte spela någon roll om man bara ska se på film från datorn, eller hur? Har inget TV-spel nu, men bli ett i framtiden alt. lite spelande från datorn, spelas mycket kommer det nog aldrig att göra, men man vill ju ändå kunna göra det hyfsat när man väl gör det. Hur står sig moderna plasmor mot moderna LCD rent generellt i spelande ? Som ni ser, många frågor, men hittar så lite info om PS50A656. Helt enkelt, vad skulle ni valt, och varför ?
Redigerat av sl2wm, 09 januari 2009 - 20:33.
Postad 09 januari 2009 - 20:48
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Finns MASSOR av användarutlåtande och jämförelser om denna TV på avsforum.
Men kortfattat:
Största konkurrenten är Panasoncis PZ serie där Samsungen vinner på att man kan kalibrera den till perfektion och generellt har väldigt bra och naturliga färger. PZ har o andra sidan något bättre svärta men för hög gamma så det kan se lite "urvattnat" ut vid en direkt jämförelse. Tydligen drar PZ lite mot rött också. Just svärtan är mkt diskuterad, men bägge modellerna är väldigt bra, med liten fördel PZ i helt nersläckt rum.
Negativt med Samsungen kan vara frågetecken kring kvalitet (eller egentligen buggar i mjukvaran) samt vissa frågetecken kring ghosting, där PZ nog anses stabilare.
För mig var valet enkelt eftersom Samsungen har bättre färger, bättre kalibrering direkt i menyn, kostar 3000kr mindre (som student) samt har 4 HDMI. PZ var för mig aldrig direkt på tal utan snarare om jag skulle slanta upp nära 25k för en Pio 5090H, vilket jag fick svårt att motivera. Köper väl ändå ny TV om 3 år igen
Angående PS50A656 mot LE46A656 så har plasman lite bättre svärta, 0.025 mot 0.05, ingen betraktningsvinkel att tala om samt garanterat bättre färger och naturligare filmbild. Den enda fördelen LCD'n har är väl just att den är en mer fullgod datorskärm som jag ser det. Du får nog upp i 7 serien på LCD sidan för att det ska bli en mer jämn match.
MVH PP
Redigerat av PerssonsPack, 09 januari 2009 - 20:52.
Postad 09 januari 2009 - 20:53
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Tack för ditt svar! Känner mig lat som låter andra sammanfatta sina många nedlagda på forum för mig  Men det här var just sådan info jag sökte. Ang. mjukvaruproblem så borde det väl kunna lösas med uppdateringar, eller hur ? Om inte Samsung struntar och går vidare till att "supporta" nyare modeller. Vet inte riktigt hur det funkar med firmwares inom TV-världen, är mer insatt bland datorer.
Den här gamla klyschan om att plasma är bättre för filmtittande än LCD, tror du det gäller även i jämförelsen om LE-46A656 vs. PS50A656 ?
Mvh!
Postad 09 januari 2009 - 21:01
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Jag valde 50A656 just på grund av dess påstådda färgkorrekthet och naturliga bild så ja, jag tror att 46A656 blir frånåkt där.
Är själv LCD tv ägare sedan 3 år och min största hangup är helt klart betraktningsvinklen, annars är jag ingen "anhängare" av någon speciell teknik.
Postad 09 januari 2009 - 21:14
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Det finns faktiskt några fler tester om man söker på Samsung PN650 som jag tror den heter i USA. http://www.tweaknews...080p_plasma_tv/Men det är väldigt ont om bilder på den annat än samsungs pressbild. Lustigt att det är fler som har sett det fantastiska priset hos Dustin, jag beställde den därifrån igår kväll! Känns som om 2000 kr rabatt mot ordinarie pris är en bra deal. Är det någon som vet förresten om det blir någon skillnad i bildkvalitet om man kör en 1m, 5m eller 7,5m HDMI kabel mellan datorn och tv:n? Jag kanske klarar mig med 5 m men vill ju inte ha sämre bild! Får nog bli en Popcorn Hour snart...
Redigerat av samuels3, 09 januari 2009 - 21:15.
Postad 09 januari 2009 - 21:20
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag valde 50A656 just på grund av dess påstådda färgkorrekthet och naturliga bild så ja, jag tror att 46A656 blir frånåkt där.
Är själv LCD tv ägare sedan 3 år och min största hangup är helt klart betraktningsvinklen, annars är jag ingen "anhängare" av någon speciell teknik.
Persson kan du inte lägga upp lite bilder på den i ditt galleri? Gärna tagna med ngt annat än mobilkamera
Postad 09 januari 2009 - 21:30
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jo det verkar vara ett riktigt bra pris (nästan så att man blir lite misstänksam), med tanke på att man får ingen rabatt alls på LE46A656 (förutom gratis frakt). Den finns dock rätt så billigt på digiswe, men därifrån vågar jag fan inte beställa.
Ni som har nyss beställt på dustin, ryckte ni dem sista i lagret eller åker ni också på att vänta tills det kommer på lager (den 30 januari) ?
Postad 09 januari 2009 - 21:35
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag har hört att även Dustin grå-importerar sina Samsung apparater men det är inget som stör mig. Huvudsaken är att det är Dustin man har att göra med om något händer och inte t ex KameraExperten
Ja jag får också vänta till 30/1...
Postad 09 januari 2009 - 21:37
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jag har hört att även Dustin grå-importerar sina Samsung apparater men det är inget som stör mig. Huvudsaken är att det är Dustin man har att göra med om något händer och inte t ex KameraExperten 
Exakt så jag tänker. Att Dustin inte skulle sköta sina reklamationer ser jag ungefär lika troligt som att Samsung Nordic inte skulle göra.
Postad 09 januari 2009 - 21:59
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Persson kan du inte lägga upp lite bilder på den i ditt galleri? Gärna tagna med ngt annat än mobilkamera 
Ska jag göra så fort jag får den, beställde från Dustin i måndags
Postad 11 januari 2009 - 16:20
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Någon som har denna tv och har testat om den klarar av 24p? 46a656 klarar det inte iaf, jag läste det i någon tråd.
Postad 11 januari 2009 - 16:34
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Någon som har denna tv och har testat om den klarar av 24p? 46a656 klarar det inte iaf, jag läste det i någon tråd.
Hmm. Nog ska väl 46a656 klara av 24p ? Finns ju alltid nån jävel som påstår motsatsen, skulle inte 656 klara av 24p hade det ju varit många fler som klagat.
Postad 11 januari 2009 - 16:45
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hmm. Nog ska väl 46a656 klara av 24p ? Finns ju alltid nån jävel som påstår motsatsen, skulle inte 656 klara av 24p hade det ju varit många fler som klagat.
Det var nån som sa att bilden hackde till ordentligt var sjätte sekund tror jag. Han störde sig iaf på det. Hur nära teven sitter ni som har denna 50 tummare? Själv sitter jag i en studentlägga på 17 kvadrat, funderar om 50" blir ett brutalt overkill, har cirka 2,5 meters tittavstånd. Dustins studentpris måste ju räknas som ett klipp helt enkelt!
Postad 11 januari 2009 - 17:09
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
För vanlig tv blir det väl overkill, men ser man på 1080p lär det bli perfekt.
Postad 11 januari 2009 - 22:49
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Kan tipsa om Doug Blackburn, han är proffesionell kalibrerare och recensent samt något utav en expert på dessa paneler. (5,6 och 7 serien Samsung) Han huserar på avsforum och har skrivit massor av kanoninlägg som alla köpare av dessa plasmor bör läsa. (Enligt honom är Kuro bättre på en enda sak och det är svärta....inget jag tänker försvara eller debattera om vill jag dock påpeka,  )
Postad 22 januari 2009 - 14:52
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Såg att teven har dykt upp i lager hos dustin så är lite nyfiken att höra om ni som har beställt fått hem era exemplar ? Hur är intrycket isf ? Har läst igenom http://www.avforums....s50a656-37.html och blivit lite avskräckt av dem sista sidorna. Det verkar som att bilden inte alls håller lika bra klass i 50Hz som i 60Hz. Dessutom så verkar den INTE ha native stöd för 24p. Som vanligt finns det dock flera åsikter.. så skulle vara intressant att höra av er också. Mvh
Postad 22 januari 2009 - 16:25
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Fick min idag, står i kartongen fortfarande. 14500kr + 0 kr i frakt från dustinhome och hela vägen hem till vardagsrummet
Återkommer med bilder och reflektioner senare i helgen.
Angående 50hz....blandar du inte ihop det med någon förstärkare med hdmi som det också pratas om i tråden. Skulle bli förvånad om TV'n inte uppvisar identisk bildkvalitet i 50 och 60hz.
Postad 22 januari 2009 - 16:55
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Fick min idag, står i kartongen fortfarande. 14500kr + 0 kr i frakt från dustinhome och hela vägen hem till vardagsrummet 
Angående 50hz....blandar du inte ihop det med någon förstärkare med hdmi som det också pratas om i tråden. Skulle bli förvånad om TV'n inte uppvisar identisk bildkvalitet i 50 och 60hz.
Blir väldigt intressant att höra  Ett plus i kanten för Dustin som fick tv'n i lager tidigare än planerat. Receivers kommer in i bilden just för att de vill använda den till att omvandla en 50Hz signal till 60Hz, just p.g.a. av de påstådda skillnaderna. Men som sagt så var det ingen enighet kring skillnaderna i bilden mellan de olika frekvenserna, så skulle vara intressant om du kan testa det också. Även 24p stödet vore intressant att se testad.
Postad 22 januari 2009 - 23:36
inconsistent
-
inconsistent
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hur är teven med xbox 360? ska spela ganska mycket. Input lag? får den lätt inbränningar ?
någon "spelare" som har denna ?
Postad 22 januari 2009 - 23:46
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Väldigt intressant, är sjukt intresserad av denna tv:n. Speciellt nyfiken på om den klarar 24p!
Postad 24 januari 2009 - 23:17
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Liten update
Kör från HTPC (HDMI > HDMI) och via Comhems billigaste digitalbox (SCART RGB) som källor.
TV'n fixar utan problem både 24p, 50Hz och 60Hz från HTPC'n. Vet dock inte vilken frekvens TV'n använder till 24p. Har bara utvärderat 60Hz än så länge och jag störs i alla fall inte av juddret där. Ska testa 24p från HTPC'n ordentligt sen och återkomma.( Man ska vara medveten om att en rätt hanterad 24p signal resulterar i judder oavsett)
Inbränningsbiten har jag knappt brytt mig om alls då jag inte kan se någon ghosting öht. Jag är antagligen inte speciellt känslig för den biten eller fått en bra panel, eller en kombination av bägge  Skulle inte vara det minsta orolig över att spela med min panel iaf.
Bildvisning av digitalfoto är en annan viktig grej för mig och här överträffar den mina förväntningar. Skadat bra och naturliga färger och jag har princip bara ställt in kontrast och brightness än så länge.
Svärtan i panelen är såklart mkt bättre än min gamla LCD. Men utan tvekan är den inte "kolsvart" om man släcker allt ljus i rummet. Vill man ha det så får man slanta 10k till för Kuro, bara att välja helt enkelt. Själv slänger jag nog upp en LED list från kjelle för 149kr istället. Hur den står sig mot panasonic vet jag inte, har inte sett någon PZ modell i hem miljö.
Har sett Apaloosa och Transformers, bägge i 1080p mkv.....här sitter man bara och fånler. Sanslös skärpa och naturlighet i bilden, känns som den liksom blir bättre och bättre efterhand man ser filmen
Naturlighet, djup och skärpa är väl det som utmärken TV'n mest mot min gamla LCD........också då kopiösa mängder med inställningsmöjligheter direkt i menyn såklart.
Tv bilden beror på vilken kanal i vanlig ordning, svenska kanalerna ser bra ut, Hallmark ser skit ut osv. Inget nytt under solen.
Panelen har bara gått ca 15 timmar när jag skriver detta.
Redigerat av PerssonsPack, 24 januari 2009 - 23:45.
Postad 30 januari 2009 - 19:59
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Nu har jag haft min ett par dagar och spelat både blue-ray + digtial tv från canal digital. Det är en fantastiskt tv, jag är imponerad av sd-signalen som jag hade farhågor skulle bli väldigt dåligt. Blue-ray ser riktigt bra ut med naturliga färger och knivskarp skärpa. För er som sitter och läser recensioner och inte kan bestämma er, köp denna ni kommer inte bli besvikna. Plus att den är så otroligt snygg, elegant som få  (den rektangulära designen på denna är så otroligt mycket snyggare än på LCD 656 som har en rundad nederdel)
Postad 30 januari 2009 - 20:40
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Är rätt sugen på denna plasman sjäv men undrar om ca 3,1-3,5 Meter är för kort för vanlig tv via Canal digital(satellit)?
Har 656 o 676 samma panel och dyl?
Sen är det någon som har ngn nytt om när Samsung kommer med sina nya plasmor?
Postad 30 januari 2009 - 21:07
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Är rätt sugen på denna plasman sjäv men undrar om ca 3,1-3,5 Meter är för kort för vanlig tv via Canal digital(satellit)? Har 656 o 676 samma panel och dyl?
Sen är det någon som har ngn nytt om när Samsung kommer med sina nya plasmor?
Tror det är svårt att få en för stor tv, om det är det du menar  Men visst kan väl det se lite pixligt ut om man inte ser på HD material. Har också ungefär samma avstånd hemma och är ute efter en tv. Ser ingen problem med en 50" på det avståndet, men då har jag främst tänkt att titta på HD-material. Lutar just nu mest åt just denna, även har inte hunnit bestämma mig än och tänkte se hur priserna utvecklar sig till slutet av februari. När jag började fundera så kostade PS50A656 exakt lika mycket som LE46A656, men nu har LCD tv'n gått ner till 13438kr med studentrabatten, och helt plötsligt blivit riktigt intressant igen. Riktigt svårt att bestämma sig. Sen finns ju PZ85 42" för strax över 10k, men känns som att jag vill ha större. Och för under 15k och 46" eller över är det inte många fler TV'n än dessa Samsungs som verkar vara vettiga. 46" W4000 och 46" PZ80 finns ju också, men är ju så otroligt fula båda två.
Redigerat av sl2wm, 30 januari 2009 - 21:09.
Postad 30 januari 2009 - 21:13
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Tror det är svårt att få en för stor tv, om det är det du menar Men visst kan väl det se lite pixligt ut om man inte ser på HD material. Har också ungefär samma avstånd hemma och är ute efter en tv. Ser ingen problem med en 50" på det avståndet, men då har jag främst tänkt att titta på HD-material. Lutar just nu mest åt just denna, även har inte hunnit bestämma mig än och tänkte se hur priserna utvecklar sig till slutet av februari. När jag började fundera så kostade PS50A656 exakt lika mycket som LE46A656, men nu har LCD tv'n gått ner till 13438kr med studentrabatten, och helt plötsligt blivit riktigt intressant igen. Riktigt svårt att bestämma sig. Sen finns ju PZ85 42" för strax över 10k, men känns som att jag vill ha större. Och för under 15k och 46" eller över är det inte många fler TV'n än dessa Samsungs som verkar vara vettiga. 46" W4000 och 46" PZ80 finns ju också, men är ju så otroligt fula båda två.
Ni kommer ångra er om ni inte väljer 50". Jag sitter ca 2,8 m ifrån och tycker inte att det är för stort och som jag skrev ovan är digtial-tv riktigt bra! 676 har mpeg4 stöd, det har inte 656 annars är det samma tv...
Postad 31 januari 2009 - 03:52
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Ni kommer ångra er om ni inte väljer 50". Jag sitter ca 2,8 m ifrån och tycker inte att det är för stort och som jag skrev ovan är digtial-tv riktigt bra! 676 har mpeg4 stöd, det har inte 656 annars är det samma tv...
Som sagt, jag tror verkligen inte att man kommer sitta där i soffan och beklaga sig på att tv'n är för stor  Dessutom vill jag ha bio-känsla och verkligen se nyttan av 1080p.
Postad 31 januari 2009 - 10:12
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Var i går och skulle titta på 6-serien på siba men dom hade bar 566 stod och titta och jämförde med Philips 47PFL7403h tyckte bilden på samsungen var liksom grynig myrornas krig i färg det var det inte på Philips den var knivskarp inge myrornas krig och den var ljusare i bilden också med det är ju en LCD också .
Fårsökte få hjälp och fråga om signal källa men orka inte vänta längre än en halv timma.
Någon som vet något om denna beskrivande bild det var liksom analog på samsung och Hd på Philipsen
Ibland känns det som dom manipulerar bilden så folk sak köpa det dom kännar mest på .
Dom körde Spider man 3 på samsung CE40A796 bilden var perfekt det borde väl gå att få samma bild på samsung 676 eller ?.
Postad 31 januari 2009 - 12:01
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Var i går och skulle titta på 6-serien på siba men dom hade bar 566 stod och titta och jämförde med Philips 47PFL7403h tyckte bilden på samsungen var liksom grynig myrornas krig i färg det var det inte på Philips den var knivskarp inge myrornas krig och den var ljusare i bilden också med det är ju en LCD också . Fårsökte få hjälp och fråga om signal källa men orka inte vänta längre än en halv timma.
Någon som vet något om denna beskrivande bild det var liksom analog på samsung och Hd på Philipsen Ibland känns det som dom manipulerar bilden så folk sak köpa det dom kännar mest på . Dom körde Spider man 3 på samsung CE40A796 bilden var perfekt det borde väl gå att få samma bild på samsung 676 eller ?.
566 mot 676 är som att jämföra en volvo med en bmw  inget fel på volvon men bmw:n är bättre på alla sätt. Sen är det omdiskuterat på diverse forum att 5-serien är samsungs verkliga bottennapp. Tydligen skall 4-serien vara bättre. Så undvik 5-serien om du kan. Bilden på en 676/656 blir fantastisk med bluray och även väldigt bra med digital tv-signal.
Postad 31 januari 2009 - 12:31
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Nu har jag haft min ett par dagar och spelat både blue-ray + digtial tv från canal digital. Det är en fantastiskt tv, jag är imponerad av sd-signalen som jag hade farhågor skulle bli väldigt dåligt. Blue-ray ser riktigt bra ut med naturliga färger och knivskarp skärpa. För er som sitter och läser recensioner och inte kan bestämma er, köp denna ni kommer inte bli besvikna. Plus att den är så otroligt snygg, elegant som få (den rektangulära designen på denna är så otroligt mycket snyggare än på LCD 656 som har en rundad nederdel)
Har du testat att mata tv:n med en 24p signal? Måste verkligen hitta en tv som klarar detta! Svara gärna ni andra också som äger en sån här tv om ni testat.
Postad 31 januari 2009 - 18:39
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Vad är skillnaden på dom förutom 1500kr har inte fatta det .
676 har mp4 ser ingen annan skillnad hade tänkt att köpa 656 på NetOnNet men närjag såg 566 trodde jag 656 skulle vara nästan lika
Båda ful HD och 100Hz.
656 finns ej som demo på NetonNet.
Postad 31 januari 2009 - 19:14
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
656 är den europeiska varianten. Bildkvaliteten i 656 och 676 är identisk om det är det du är orolig för.
Postad 31 januari 2009 - 19:24
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Var i går och skulle titta på 6-serien på siba men dom hade bar 566 stod och titta och jämförde med Philips 47PFL7403h tyckte bilden på samsungen var liksom grynig myrornas krig i färg det var det inte på Philips den var knivskarp inge myrornas krig och den var ljusare i bilden också med det är ju en LCD också . Fårsökte få hjälp och fråga om signal källa men orka inte vänta längre än en halv timma.
Någon som vet något om denna beskrivande bild det var liksom analog på samsung och Hd på Philipsen Ibland känns det som dom manipulerar bilden så folk sak köpa det dom kännar mest på . Dom körde Spider man 3 på samsung CE40A796 bilden var perfekt det borde väl gå att få samma bild på samsung 676 eller ?.
Strunta i vad du ser på SIBA för så ser det inte ut hemma. Det som skiljer 5 och 6 serien är bättre Antireflex och bättre bildbehandling i 6xx. Samma panel dock. Lustigt också att folk hänger upp sig på "gryninghet" ute på stormarknaderna. Tror inte det finns någon TV öht taget tillverkad de senaste åren som är "grynig". Med 100% säkerhet är det andra omständigheter som gör att den ena TV'n ser bättre ut än den andra. Ingen av Samsungs plasmor lär imponera i en upplyst el lada... Hade en person på besök som precis köpt 40" modellen av Sonys W4500 och hans kommentar efter en demovisning av några HD rullar på min 50A656 var: "Sonyn åker in i sovrummet" Sen är det omdiskuterat på diverse forum att 5-serien är samsungs verkliga bottennapp.
Vilka forum då? Finns det öht någon konkurrans i prisklassen 11.000krom man vill ha en 50" FullHD plasma? 4-serien är inte bättre, den är bara ljusstarkare på SIBA osv....
Redigerat av PerssonsPack, 31 januari 2009 - 19:26.
Postad 31 januari 2009 - 19:50
mjaomannen
-
mjaomannen
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej alla
Har läst i detta forum länge nu och gått från samsungs PS-42A416 till panasonic till LG och nu tillbaka till samsungs 6 serie.
Hade bestämt mig för att köpa 50A656 på netonnet men upptäckte till min förvåning att audiovideo.se hade 50A676 för samma pris. Bryr mig inte om mpeg4 just nu kommer nog aldrig använda mig av boxer ändå, men vem vet.
Sålunda har jag beställt PS-50A676 nu för 14999 på audiovideo, känns gött då de har en butik nära min lägenhet.
Får nog den på tisdag, återkommer med mer info om kvaliteten mm, men det känns som att det är ett bra köp. Speciellt efter att ha läst i detta forum
Postad 31 januari 2009 - 19:58
mjaomannen
-
mjaomannen
-
Rookie
-
3 inlägg
656 är den europeiska varianten. Bildkvaliteten i 656 och 676 är identisk om det är det du är orolig för.
Skillnaden på 656 och 676 är endast stöd för marksänd mpeg4, dvs teracoms (boxers) framtida hd-kanaler. Teracom kommer att gå över till mpeg4 i framtiden för att den tekniken komprimerar bättre, detta blir viktigt om det skall finnas marksänd hd-TV, kör du mpeg 2 så får det bara plats ca 2 hd-kanaler per mux, dvs vi skulle få max 12 hdkanaler i hela nätet, kanske till och med färre. Med mpeg 4 kan du få ca dubbelt så många kanaler på samma bandbred. Sålunda kan 676:an vara värd det extra prset så slipper du en extra box i framtiden.
Postad 31 januari 2009 - 21:05
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Att 6-serien var mycket bättre bild det var bra då 5-serien inte var något vidare .
När man kör boxer med TV blir det då som för att man kan lägga 1 på och 2 på två osv ?
Postad 01 februari 2009 - 09:02
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Strunta i vad du ser på SIBA för så ser det inte ut hemma.
Det som skiljer 5 och 6 serien är bättre Antireflex och bättre bildbehandling i 6xx. Samma panel dock.
Lustigt också att folk hänger upp sig på "gryninghet" ute på stormarknaderna. Tror inte det finns någon TV öht taget tillverkad de senaste åren som är "grynig". Med 100% säkerhet är det andra omständigheter som gör att den ena TV'n ser bättre ut än den andra. Ingen av Samsungs plasmor lär imponera i en upplyst el lada...
Hade en person på besök som precis köpt 40" modellen av Sonys W4500 och hans kommentar efter en demovisning av några HD rullar på min 50A656 var: "Sonyn åker in i sovrummet"
Vilka forum då? Finns det öht någon konkurrans i prisklassen 11.000krom man vill ha en 50" FullHD plasma?
4-serien är inte bättre, den är bara ljusstarkare på SIBA osv....
Tänkte nog mest på de recensioner som har rört upp känslor hos folk.. så här skriver what hifi om 556 "Men bildkvaliteten hos skärmen är en stor obekväm överraskning. Full-hd bilder kommer inte i närheten av den skärpa som kan och bör förväntas samtidigt som detaljer och klarheten i bilden bara kommer upp till det som syns med en hd-ready skärm. Standardupplösta sändningar blir dessutom mjuka och brusiga vilket testaren tror beror på en dålig uppskalning. Dessutom är produkten dålig på att hantera rörelser och färger hanteras inte heller något vidare uppger testaren." Trusted reviews skriver: "Can be considered a disappointment" "Bildintrycket imponerar inte heller på Trusted reviews som menar att två svagheter stör totalintrycket. Det ena är ljusstyrkan som känns låg och obalanserad och det andra är skärpan som trots full hd-upplösning inte levererar samma detaljer och klarhet som ses hos andra produkter. Dessutom så uppges skärmen ha problem med färggraderingar med standardsändningar men det är inte så allvarligt då produkten i de flesta fall får till trovärdiga färger. Rörelser är ytterligare ett problem då jidder och småhack är väl förekommande. Samsung PS50A556 är inget annat än en besvikelse, avslutar Trusted reviews." Men nog om 556, jag menar bara att detta inte är en tv att rekommendera. Och det oavsett om den kostar 11000.
Postad 01 februari 2009 - 18:28
Dr Knas
-
Dr Knas
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag instämmer i tidigare talare om skillnaden mellan 5 och 6 serien. Jag har en PS50A556. Första intryck när jag fick hem den var inget vidare. Sen dess har jag fått hem en HD-box som matar TV:n med HDMI-signal. Gjorde STOR skillnad. Och även en Bluerayspelare. Jag tycker att bilden är skitbra i 556:an! På skojs skull gick jag in på MediaMarkt för att jämföra mina intryck så här en dryg månad efter köp. Där stod en PS50A676 och spelade. Ingen som helst skillnad mot min 556, snarare sämre. Så detta med att 556 ska vara så kass kan du glömma, den duger mer än väl för de flestas behov. Jag hade en PS42Q97 innan som numera står på undervåningen. 556:an åker åttor kring q97. TV:n har också succesivt fått bättre ljusstyrka och färger under den dryga månad jag haft den, vilket jag tolkar som att den börjar bli inspelad. Jag kör normalläge på tv:n och ganska neutrala inställningar, undviker alla bildförbättrare, tycker de snarare försämrar, utom möjligen dynamisk kontrast som jag kör läge låg. Sen har jag patchat alla enheter, boxen, bluray och tv, gjorde också viss skillnad i prestanda. Summa sumarum 556 duger för de flesta, har svårt att tro att du ser någon skillnad mot 676, det gjorde i alla fall inte jag. Den spelar HD-material mycket bra och har bra färgåtergivning och detaljeringsnivå. Även vanlig DVD återges mycket bra från Bluerayspelaren via HDMI.
Redigerat av Dr Knas, 01 februari 2009 - 18:31.
Postad 01 februari 2009 - 23:56
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har du testat att mata tv:n med en 24p signal? Måste verkligen hitta en tv som klarar detta! Svara gärna ni andra också som äger en sån här tv om ni testat.
TV'n tar emot 1080p/24 signal men jag har tyvärr ingen bra källa att testa med. Det jag kan säga är att juddret är minimalt i 1080p/60 från min HTPC, betydligt mindre än min tidigare TV vid samma frekvens. Inget jag funderar över en sekund vid filmtittning. Men är du ute efter "studiobild" a'la Motion plus och allt vad det heter så är det väl bättre att välja en Samsung eller Sony LCD med en sådan funktion. Jag klarar inte av den typen av bildbehandling och vill hellre att film ser ut som film  Man ska alltså inte tro att 1080p/24 i sig löser alla judderproblem då det introducerar en ny typ av judder pga den låga uppdateringsfrekvensen.
Postad 02 februari 2009 - 21:01
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Klarar inte din HTPC 24p eller ? Kanske går att tvinga med Powerstrip eller dylikt.. Har du provat 50Hz nånting då ? Enligt tråden på avforums ( http://www.avforums....g-ps50a656.html ) så är det många som påstår sig ha betydligt sämre bild med 50Hz än 60Hz... Skulle vara intressant om du kunde prova samma material från din HTPC i både 50 och 60Hz.
Postad 03 februari 2009 - 20:31
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Klarar inte din HTPC 24p eller ? Kanske går att tvinga med Powerstrip eller dylikt.. Har du provat 50Hz nånting då ? Enligt tråden på avforums ( http://www.avforums....g-ps50a656.html ) så är det många som påstår sig ha betydligt sämre bild med 50Hz än 60Hz... Skulle vara intressant om du kunde prova samma material från din HTPC i både 50 och 60Hz.
Jag har skickat signalen med både 60 hz och 24 hz. Naturligt så ser bluray väldigt bra ut vid 24 hz och "vanlig film/tv-show" vädligt bra ut vid 60 hz. Dock så ser bluray inget vidare ut vid 60 hz, bilden ser liksom onaturlig ut emellanåt. Främst vid närbilder på talande människor. Men efter att ha ställt om grafikkortet till 24 hz så försvann detta fenomen och allt blev perfekt
Postad 03 februari 2009 - 20:39
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jag har skickat signalen med både 60 hz och 24 hz. Naturligt så ser bluray väldigt bra ut vid 24 hz och "vanlig film/tv-show" vädligt bra ut vid 60 hz. Dock så ser bluray inget vidare ut vid 60 hz, bilden ser liksom onaturlig ut emellanåt. Främst vid närbilder på talande människor. Men efter att ha ställt om grafikkortet till 24 hz så försvann detta fenomen och allt blev perfekt 
Ok, låter bra det, 24p var en av frågetecken som jag hade, tack! Har du provat något PAL material och 50Hz till tv'n då ? 50Hz är det andra frågetecknet jag har efter att ha läst en hel del på avforums om att kvalitén är betydligt bättre på 60Hz källorna. Observera att, som jag har förståt, så menar dom inte judder osv. utan helt enkelt bildkvalitén. Du har ingen möjlighet att prova samma bild från datorn i både 50Hz och 60Hz ? Skulle vara väldigt intressant om du kan se någon skillnad på bildkvalitén.
Postad 03 februari 2009 - 21:51
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ok, låter bra det, 24p var en av frågetecken som jag hade, tack!
Har du provat något PAL material och 50Hz till tv'n då ? 50Hz är det andra frågetecknet jag har efter att ha läst en hel del på avforums om att kvalitén är betydligt bättre på 60Hz källorna. Observera att, som jag har förståt, så menar dom inte judder osv. utan helt enkelt bildkvalitén. Du har ingen möjlighet att prova samma bild från datorn i både 50Hz och 60Hz ? Skulle vara väldigt intressant om du kan se någon skillnad på bildkvalitén.
Om det är en skillnad så är den väldigt liten, 60 hz ser lite bättre ut. Så här ser en bild från hulken ut (bluray) 
hulken.jpg 470,75K
1 Antal nerladdningar
Postad 03 februari 2009 - 21:56
sl2wm
-
sl2wm
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Om det är en skillnad så är den väldigt liten, 60 hz ser lite bättre ut.
Så här ser en bild från hulken ut (bluray) 
Ser grymt ut  Låter bra att det inte är någon större skillnad och tack för att du kollade !
Postad 03 februari 2009 - 22:13
Rickard xxls
-
Rickard xxls
-
Användare
-
-
170 inlägg
Då var en 657 på Audio vidio beställd för 15195 kr med frakt.
Då får man se om man blir nöjd.
Postad 05 februari 2009 - 09:44
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Då var en 657 på Audio vidio beställd för 15195 kr med frakt. Då får man se om man blir nöjd.
Gör gärna en liten rescension när du får den, om du har möjlighet kör lite 24p från bluray och x264 från dator.
Postad 05 februari 2009 - 10:08
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Min 50A656 har gått ca 50 timmar nu och det känns som om bilden blivit bättre. Har helt struntat i inkörning då min panel lider av i princip obefintlig ghosting/inbränningar.
HTPC:
Kör med Cell light på 10 (ska alltid vara 10! ), Brightness på 54 och Contrast på 78-82 samt Gamma på -1 och alla "bildförbättrare" på Off. Speciellt Motion plus är viktigt att stänga av, sabbar bilden HELT!! White balance och Color har jag inte rört, känns som att jag nog skruvar bort mig då, får kanske bli en kalibrering i höst när jag vill ta TV'n till "nästa nivå"
Jag har testat både 24/50 och 60Hz från HTPC och där anser jag att 24 och 60Hz uppvisar en judderfri upplevelse. Rent bildkvalitetsmässigt ser jag jag ingen skillnad mellan frekvenserna dock.
SD digital TV bilden är jag MYCKET nöjd med, en enorm förbättring mot min 40" LCD.
För 14500kr levererad till vardagsrummet kan jag inte se någon konkurrans till denna TV'n faktiskt.
Redigerat av PerssonsPack, 05 februari 2009 - 10:08.
Postad 05 februari 2009 - 14:35
Daniel86
-
Daniel86
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag har 7-seriens plasmatv och jag fick tecken på inbränningar (efter menyn??) Tycker det låter jättekonstigt då jag inte haft menyn på mer än några minuter ( har gjort whitewash )men jag väntar på svar från Samsung angående detta problem.
Postad 05 februari 2009 - 21:01
samuels3
-
samuels3
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Edit: Svarade på ett väldigt gammalt inlägg  Jag har 7-seriens plasmatv och jag fick tecken på inbränningar (efter menyn??) Tycker det låter jättekonstigt då jag inte haft menyn på mer än några minuter ( har gjort whitewash )men jag väntar på svar från Samsung angående detta problem.
Inbränning ska tydligen vara som lättast att få precis när tv:n är ny. Är din det? Se lite vanlig tv så kan du vara säker på att det försvinner.
Redigerat av samuels3, 05 februari 2009 - 21:00.
Postad 05 februari 2009 - 23:08
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Köpte min 676 precis när modellen kommit ut. Har kört TVn ett antal månader nu, är riktigt nöjd.
Tre saker som irriterar aningens.
1. Jag lyckas inte få till 24p via HTPCn, grafikkortet vägrar ställa in något sådant, får 24hz interlaced. Powerstrip verkar inte vilja gå in i menyn advanced timings alls.
2. Ett visst buzz hörs ifrån TVn. Buzzet ändrar i ljudstyrka beroende på färg som visas på skärmen. Mörk bild - inget buzz ljud, vit vild (typ windows) rätt högt buzz ljud. Samma problem som Pio plasma serien antar jag.
3. Effekter av gröna eftersläpningar kan ibland synas på text. Kör sånna kritvita subtitles ifrån Vobsub på HTPCn och när texten försvinner bort, samtidigt som filmen rör mycket på sig, får man en tiondels sekund en grön skugga runt den vita texten som försvinner.
Annars en mycket trevlig TV och jag är väldigt nöjd. Mycket TV för pengarna.
Största +++ som någon nämde, att även fast jag har digital-tv med analog antennkabel i väggen, blir sändningarna helt OK!
Postad 06 februari 2009 - 01:08
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Jag kan skriva under på buzzljudet. Dock får det vara helt tyst i rummet för att jag ska höra det. Men bra att veta om någon är extra känslig för denna plasmasvaghet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|