Jag har ett problem eller rättare sagt ett ganska lyxigt "i-lands problem". Har skickat tillbaka 2 tv-apparater och undrar om jag någonsin kommer bli nöjd. Den första var en Panasonic TH-PX80 som förvisso hade en väldigt bra bild men vars flimrande vi ljusa scener gjorde att jag fick ont i huvudet, fenomenet har tagits upp i denna tråden: https://www.minhembi...howtopic=228062. Någon förklarade att det hade och göra med dutycycles där. LCD TV har 100% duty cycle (fördel: inget flimmer: nackdel: mycket rörelseoskärpa). Plasma TV har 25% duty cycle (fördel: lite röresleoskärpa: nackdel, flimmer som uppfattas hos känsliga personer...mig t.ex.). Problemet kanske i och för sig löser sig nu i med Panasonics "600Hz Subfileddrive".
Nästa tv jag köpte var ven Samsung LE-40A656 som iofs inte flimrade vid ljusa partier men som istället led av hemsk clouding vid mörka scener samt inte var någon vidare när det gällde att titta på gamla filmer samt videoband, vilket jag och mina sambo gör mycket då vi har ett omfattande filmbibliotek. A656'ans "100HZ Motion Plus" teknik störde oss också eftersom det fick filmer att se ut som dokumentärer men stängde man av det så hackade bilden för mycket istället. Att spela på den var heller ingen höjdare pga. inputlagen som gjorde fps-spel till en ren plåga. Vi bestämde oss för att helt sonika skicka tillbaka den också och undrar nu helt enkelt om det finns en hdtv idag som:
Inte flimrar
Inte lider av "clouding" eller "bleeding"
Klarar av lågupplöst material som, gamla tv-serier, vhs-band med inspelat material
Fungerar bra som spelskärm
Måste man kanske kompromissa när det gäller hdtv-apparater? För ingen av dom jag har sett har iallafall flutit lika bra, haft samma svärta eller klarat av vhs-band som min 10 år gamla 29" Sony Trintron 100HZ.
Mvh
Isak&Elina
Redigerat av Izak80, 22 April 2009 - 12:16.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1
3 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?