Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm.

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax HD-CI1000 (Digitalboxar) 0 7,75 (3) Inga priser
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 11 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 11 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 13 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 13 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 14 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 15 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 15 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 15 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 15 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 15 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 15 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 15 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 15 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 15 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 15 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 15 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 15 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 15 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 16 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 16 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 16 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 16 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 16 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 12 april 2008 - 02:10

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 12 april 2008 - 03:35

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hoppas att jag har fått med de frågor som ni vill ha svar på.

Fyll gärna på med fler

Det går även bra att skicka pm.

EricS

#3

Postad 12 april 2008 - 05:08

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Min undran är när dom ska lösa problemen med "suddig bild" och att bilden "skakar", gäller speciellt i 720p
Synd han inte ville svara på om det är hårdvaran eller mjukvaran som är problemet med denna boxen

#4

Postad 12 april 2008 - 10:33

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
"Varför har man inte gjort det enkelt för sig och tagit hit boxar från USA som haft HDTV i många år?

– Hade det varit så enkelt, hade vi gjort så. I Europa har vi ett system som heter DVB medan man i USA har ett helt annat som heter ATSC. Dessa jobbar efter helt olika tabeller och går inte att överföra rakt av. Det finns många andra skillnader, som gör det omöjligt."

Men 60Hz, det fick dom med :)

#5

Postad 12 april 2008 - 10:46

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Mycket bra initiativ från minhembio.com sida, men ComHem verkar inte ta sina problem tillräckligt seriöst, anser jag.

Själv tröttnade jag på att vänta på att deras HDTV tjänst var samma sak i praktiken som i deras skönmålande reklam.

"Kristallklar bild", "Fem gånger bättre bild" och andra löften.

ComHem gick med på att avrbyta mitt 24-månaders abonnemang tvärt, och jag fick även tillbaka pengara för HD-boxen samt tre månaders abonnemangsavgifter (TV Large & HDTV), och de höll med om att kvaliteten på deras tjänst inte är som de lovar.

#6

Postad 12 april 2008 - 13:47

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Min undran är när dom ska lösa problemen med "suddig bild" och att bilden "skakar", gäller speciellt i 720p

Jag visade dem bilden vid 720p och talade om att en del upplever dessa problem.
Man har till stor del koncentrerat sig på läget "Original" och då sett de största problemen
med 576p medan bilden på 1080i har varit betydligt bättre. Vid original får du endast 720p
med SVT HD samt Visat Sport HD och dessa har som bekant inte mycket att visa annat än
en bild på vad de skall visa senare.

De kommer även att se över 720p

ComHem verkar inte ta sina problem tillräckligt seriöst

De två jag träffade, tar detta mycket seriöst och är de som fått i uppdrag att lösa preblematiken
vad gäller tekniken. Comhems kundtjänst har jag inte vidrört i denna intervju och jag skulle önska att
vi utelämnar det som gäller kundkontakt i denna tråden. Förhoppningsvis kommer det mer om
kundtjänst i nästa intervju.

EricS

Redigerat av EricS, 12 april 2008 - 14:03.


#7

Postad 12 april 2008 - 14:06

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Det känns som det kanske borde vara bättre att strunta i humax-boxen från comhems sida. Jag tänker på att canaldigital och viasat har hd-pvr-boxar ute nu så även om comhem skulle få ordning på sin box så är den ändå omordern.

#8

Postad 12 april 2008 - 14:10

MacGam
  • MacGam
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
Vill bara tacka för ett bra initiativ.

Vi får väl hoppas att de tar med sig problematiken hem till kundtjänst, så att även dom förstår att det är problem. :)

Sen ser det ju inte direkt ut som vi får någon lösning på problemen i närtid.

Redigerat av MacGam, 12 april 2008 - 14:12.


#9

Postad 12 april 2008 - 14:53

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
trevligt initiativ!

#10

Postad 12 april 2008 - 15:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

De två jag träffade, tar detta mycket seriöst och är de som fått i uppdrag att lösa preblematiken
vad gäller tekniken. Comhems kundtjänst har jag inte vidrört i denna intervju och jag skulle önska att
vi utelämnar det som gäller kundkontakt i denna tråden. Förhoppningsvis kommer det mer om
kundtjänst i nästa intervju.

Jag har påtalat bildfelen för ComHem vid ett flertal tillfällen sedan jag köpte tjänsten av dem i augusti 2007, och de har ännu inte avhälpt problemet.

Det är det som jag avser när jag skriver att de inte verkar ta problemet seriöst.

Du får gärna fråga dem vad de menade när de sade att boxen erbjöd kristallklar bild och fem gånger bättre bild, när den bevisligen inte gör det.

Att de du pratat med verkar ta problemen på allvar är mycket bra, för de kunder sm är kvar, men för mig och många, många andra är det för lite för sent.

Jag har inte nämnt Kundtjänst, eller tagit upp det i mitt inlägg, utan enbart hur seriöst ComHem tagit problemen, och med det menar jag deras tekniker och hur de inte har löst problemen men boxen. Det har de ju själva medgett i mail till mig, och till slut även på deras hemsida.

#11

Postad 12 april 2008 - 15:30

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Jag tror det är hårdvaran (chippet) som är största problemet, tyvärr ville han inte svara på den frågan utan försökte bortförklara det med att någon annan tillverkar chippet till dom (var ju inte direkt svar på frågan OM det är chippet det är fel på

#12

Postad 12 april 2008 - 15:47

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Du får gärna fråga dem vad de menade när de sade att boxen erbjöd kristallklar bild och fem gånger bättre bild, när den bevisligen inte gör det.

Jag skall försöka få ett svar på den frågan, om jag får möjlighet till samtal med marknadsansvarig.

Jag tror det är hårdvaran (chippet) som är största problemet

Det är ju inte omöjligt att det är så. Men enligt comhem, ligger det mer åt drivrutinen till själva chippet som
skall läggas in i mjukvaran. Den som byggt egen dator eller uppgraderat någon hårdvara, har säkert någon gång
råkat ut för att den nya hårdvaran inte är fullt kompatibel med annan hårdvara eller OP. Detta brukar man kunna lösa med nya drivrutinter, då felet ofta ligger i drivrutinerna.

EricS

Redigerat av EricS, 12 april 2008 - 15:56.


#13

Postad 12 april 2008 - 17:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
med 5 gånger bättre bild menar dom upplösningen på kanalerna... 1920*1080 är 5 ggr mer än 720*576
men om kanalerna och boxen kan leverera 5 ggr bättre kvalite är en annan sak...

Redigerat av Leatherface, 12 april 2008 - 17:32.


#14

Postad 12 april 2008 - 17:57

MacGam
  • MacGam
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
Leatherface,

Vi har förstått att det är den tekniska datan som avses. Vad vi vänder oss mot är att dom marknadsför boxen med argumentet att vi ska få 5ggr bättre bild och att vi får något i stil med 0,75 ggr bättre bild i stället. :)

Redigerat av MacGam, 12 april 2008 - 18:20.


#15

Postad 12 april 2008 - 18:38

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Detta som Comhem marknadsför idag kan endast Canal Digital uppfylla. Så enkelt är det.

/W

#16

Postad 12 april 2008 - 20:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
CD box är inte världens bästa heller den har sina problem också...

#17

Postad 13 april 2008 - 11:44

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Vilken är den bästa tråden Leatherface ? :)

#18

Postad 14 april 2008 - 08:31

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Jag undrar ju bara varför ComHem inte ger en annan boxleverantör uppdraget att leverera en box som inte har alla dessa problem utan levererar en godkänd bild.
Om leverantören kan presentera en bra box får man bli huvudleverantör på nästa generation (och förslagsvis så ersätter man nuvarande box hos dem som klagar).
Detta borde ju vara en enkel och billig lösning för ComHem.

Tips: Låt några som KAN bild felsöka boxen innan den lanseras denna gång.

Mvh

#19

Postad 14 april 2008 - 12:21

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
En sak vet vi, Comhem har inte levererat denna box med alla dessa fel på vilje och inte heller de nya buggarna
som kommit med ny mjukvara. Att de inte upptäckt fel och buggar innan de skickat ut mjukvaran tror jag
besvärar dem en hel del och inte minst alla Ni som visar så stort intresse och är aktiva på vårt forum.

Jag tror dessutom (jag vet) att Comhem talat om för Humax vad det är som gäller för framtiden och
Humax är nog dessutom väl medvetna om detta. De jobbar frenetiskt på två marknader med samma
box och samma problem. Comhem i Sverige och Premiere i Tyskland.

Om vi utgår från det jag hört, kan Ni inte räkna med någon ny mjukvara förrän tidigast
om en månad. Så simma lugnt och kör boxen på 1080i.

Vi har satt upp ett par platt -tv och paralell kört dessa på olika vis och med olika boxar och ingångar.
Vår slutsats är att boxen kan ge bra bild på vissa kanaler och vissa program.

För att göra boxen rättvisa testade vi inga kanaler som hade dålig bild genom en vanlig samsung via scart.
Vi kallibrerade displayerna så att de visade korrekt bild samtidigt som vi hade en som fick gå okallibrerad.
Det var mycket stor skillnad mellan de kallibrerade displayerna och den okallibrerade.
Detta visar hur viktigt det är att man har sin tv rätt inställd. Svt1, Tv6, 5'an samt 9'an hade samtilga
filmer på programmet. Tv6 visade sämst bild i mörka partier, men långt ifrån med de problem som uppstått
tidigare. Inte en tillstymmelse av color banding. 576p gav en lite "pixlig" bild medan 1080i gav bra
bild via HDMI samt nästan lika bra bild med scart.

När vi sedan zappade mellan de kanaler som inte hade bra bild, såg vi hur illa det kan se ut, men då vi nu
konstaterat bra ( inte perfekt ) bild på de SD kanaler som sänder med god kvalité kan vi inte utesluta
att det är sändningarna från programbolagen som är största boven. Vissa kanaler är rent ut sagt bedrövliga.

HD kanalerna skiftade i kvalité, men Voom och Discovery hade bra bild och det var hyffsad HD kvalité
på Canal + HD. Viasat kanalerna fick knappt godkänt denna dagen. SVT HD hade ingen sändning.

Vad vi vidare kunde konstatera, var att det finns mer att jobba på, vad gäller 576p och 720p.
Det kunde rycka lite i bilden vid alla upplösningar, men mest då vi testade dessa två.
Med ryckningar menar vi att bilden stannar upp mindre en sekund. Det stora felet som bara
finns vid 576p och 720p som ni kan se bäst på tex loggor och texter, är att dessa hoppar
upp och ner. Detta handlar om att boxen inte utför deinterlacing processen rätt. Någon
skrev i en annan tråd att man förväxlat linjerna och det kanske kan stämma och i så fall
borde problemet vara ganska lättlöst.

Att nya Platt -tv tycker bättre om 1080i visar på att 576i kanske är lösningen för dem som har
nyaste modellerna som kan behandla en interlaced signal bättre än vad boxen gör.
Att scartsignal blir så bra som den blir, tyder också på detta, då scart ger 576i. Dock ger komponent
576p vilket då skulle ge scart en fördel.

Observera att detta är ingen vetenskaplig test. Vi gjorde detta för att få en översikt och för att
flera ögon ser mer än ett par och dessutom på flera displayer samtidig. Ingen representant från
comhem fanns med. Alla är vi glada "amatörer" med mycket, lite eller viss kunskap om bild.

Gör gärna egna tester som ni kommenterar i denna tråden.

EricS

Redigerat av EricS, 14 april 2008 - 12:49.


#20

Postad 14 april 2008 - 18:06

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Nu kör jag inte comhem hd eller digitalt utan endast vanlig analog crap tv men att en sån här träff mellan "folket" och leverantören är ju klart bra. Hoppas bara dom lyssnar.

/per

#21

Postad 15 april 2008 - 04:52

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
om dom inte kan leverera en box som funkar som det ska eller ger bra bild då ska dom inte heller låsa hd kanalerna till boxen... då skulle det finnas en del boxar som funkar bra att välja bland inkl sony tvs som har inbyggd dvb-c tuner som inte heller funkar nu pga det...

#22

Postad 16 april 2008 - 11:25

Obror
  • Obror
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Varför godkänner inte ComHem att Sonys TV-apparater vad gäller HDTV-boxar.
Sonys nya 4000-modell har ju också HDTV-box, men kommer inte att funka på ComHems pairade kort.
Är det någon som vet varför ComHem är så yjuriga i denna fråga.
Pratade med Sonys support, men han kunde inget göra.

#23

Postad 16 april 2008 - 12:14

clnr
  • clnr
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Varför godkänner inte ComHem att Sonys TV-apparater vad gäller HDTV-boxar.
Sonys nya 4000-modell har ju också HDTV-box, men kommer inte att funka på ComHems pairade kort.
Är det någon som vet varför ComHem är så yjuriga i denna fråga.
Pratade med Sonys support, men han kunde inget göra.

ComHem hävdar att TV-bolagen inte levererar HD-sändningar om man inte kan garantera att en inspelning är krypterad. Dvs de vill inte att HD-material ska komma ut på nätet. Som om det inte redan gör det... Detta kontrolleras genom att paira abbonemang med godkända boxar. Om liknande krav finns för Canal Digital eller Viasat vet jag inte.

#24

Postad 16 april 2008 - 15:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Varför godkänner inte ComHem att Sonys TV-apparater vad gäller HDTV-boxar.
Sonys nya 4000-modell har ju också HDTV-box, men kommer inte att funka på ComHems pairade kort.
Är det någon som vet varför ComHem är så yjuriga i denna fråga.
Pratade med Sonys support, men han kunde inget göra.

För att det inte finns några Conax CA moduler som det går att paira till...
Och som sagt att kanalerna ska vara pairade är ett krav från film/tv bolagen... det är samma sak med viasats hd kanaler men CD funkar än sålänge... men börjar dom med dom här dumheterna med så blir det svart där med finns inget som hindrar dom att göra det då alla HD mottagare dom säljer har stöd för pairing...
Men tycker man borde sätta press tillbaka och begära att CA moduler som stöder pairing finns tillgänglig innan man pairar sändningarna... problemet är att då måste boxen spela in materialen krypterat och då måste man abbonera på kanalerna för att kunna se sina inspelningar osv...

Redigerat av Leatherface, 16 april 2008 - 15:59.


#25

Postad 16 april 2008 - 22:03

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Stopp !
Vi tar inte upp mer om Sonys inbyggda boxar i denna tråden. Det finns trådar för den tvapparaten
då det inte är något som comhem kan ta ansvar för. Förklaringen till det finns också att läsa i de trådarna.

Här pratar vi bara om comhems egna boxar ! ( när vi pratar boxar )

EricS

Redigerat av EricS, 16 april 2008 - 22:03.


#26

Postad 17 april 2008 - 06:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
lite relevant är det ju ändå då comhem och andra operatörer också för den delen inte kan leverera boxar som håller måttet... då måste dom öppna för andra alternativ som fungerar t.ex TV apparater och Sony's TV apparater är ju faktiskt godkänd av comhem så det är faktiskt deras egna boxar kan man säga men dom fungerar ändå inte pga deras pairing...

Redigerat av Leatherface, 17 april 2008 - 06:49.


#27

Postad 17 april 2008 - 08:36

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag bad dig att ta det i den tråden som berör sonys tv och dess inbyggda box.
Det är riktigt att comhem har godkänt deras box men sony har inte lyckats sätta in rätt hårdvara.
Sony har lovat de som köper en tv tillverkad 2008 skall innhålla rätt hårdvara.
De som köpt tv'n tidigare får ta det med sony. Det är sony som marknadsför sina apparater inte comhem.
Alltså inte comhems fel .. Hade du läst i tråden jag rekomenderade, hade du haft detta svar.
Finns även uppgifter om detta i en intervju med sony gjord av prylportalen

Vänligen ta resten om Sonys inbyggda box i den tråd det berör !

INTE HÄR !

EricS

Redigerat av EricS, 17 april 2008 - 08:36.


#28

Postad 20 april 2008 - 12:49

Jonas H
  • Jonas H
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
@EricS,

Beräknas ny mjukvara komma om 1 månad? En fråga du bör ställa till marknadsansvarige är också om dem kommer att utbilda deras kundkonsulenter som sitter i kundtjänst med både info om mjukvara men allt annat också. Dem håller en väldigt låg nivå!

#29

Postad 23 april 2008 - 19:53

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tror att detta inlägg kommer att reta upp många av er.

På över 200 sidor av tråden "ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)" gnäller många av er på ComHem och deras box Humax CXHD-1000C.
Tyvärr får de flesta av er inte röven ur vagnen och lämnar in en anmälan till ARN. Mig veterligen är det endast MacGam och jag som lämnat in en anmälan till ARN. I min anmälan kräver jag att ComHem levererar en fungerande box av annat fabrikat och har dessutom hänvisat till tråden, eftersom inläggen i den påvisar att felet med boxen är generellt.
ComHem är mycket väl medvetna över att de levererar en tjänst som inte uppfyller de löften de ger i sin marknadsföring. Trots det påstår CH att det endast är "vissa kunder" som upplever problem med boxen, se nedanstående inlägg till ARN av en av CH's jurister angående min anmälan.

Nu är det bara en av två saker för er att göra:
Alternativ 1: Skicka in en anmälan till ARN och referera till min anmälan 2008-1151 NS
Alternativ 2: Sluta gnälla över boxen och gilla läget

Nu får det vara slut på tandlösa gnäll och påhopp på ComHem, det ger ingenting. Vill ni ha en förändring, AGERA!

Citat ur CH's svar till ARN:

" De problem anmälaren upplever med den HDTV-box som Com Hem tillhandahåller förekommer endast hos vissa kunder och är i motsats till anmälarens påståenden inte generella. Många kunder upplever inga problem med HDTV-boxen och de uppgraderingar som har gjorts av programvaran har avhjälpt eventuella problem som många kunder har upplevt.

Com Hem har även vid flertalet tillfällen upplyst anmälaren om att Com Hem inte har en HDTV-box av annat märke att erbjuda."

/ Hasse

Redigerat av hlundin, 23 april 2008 - 20:54.


#30

Postad 24 april 2008 - 08:21

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Nu är det bara en av två saker för er att göra:
Alternativ 1: Skicka in en anmälan till ARN och referera till min anmälan 2008-1151 NS
Alternativ 2: Sluta gnälla över boxen och gilla läget

Nu får det vara slut på tandlösa gnäll och påhopp på ComHem, det ger ingenting. Vill ni ha en förändring, AGERA!

Jag håller med dig om att det enda vettiga vore om alla missnöjda kunder vänder sig till ARN, om inte annat för publicitetens skull. Dock måste ju var och en som anmäler vara beredda på att man kan bli utlöst från avtalet och får lämna tillbaka boxen. Vad är annars alternativet Comhem har för den enskilde kunden just nu? Eftersom de flesta som har kabel-tv inte har något alternativ till Comhem för HDTV så blir de ju tvungna att acceptera de brister som finns om de vill kunna se HDTV alls. Då är det lättare att avreagera sig i olika forum, vilket de ju faktiskt är till för! Det är faktiskt pga allt "gnäll" som jag ännu inte skaffat HDTV genom Comhem så något gott har det väl ändå fört med sig. Fortsätt med det! Man får väl hoppas att de inte har någon större tillströmning av kunder till sina HD-kanaler än.

Edit: Jag tycker det är bättre att - som man gjort här - diskutera med Comhem personligen och reda ut alla brister. Detta borde nog göras med jämna mellanrum, kanske månatligen, så att de inte tappar fokus på vad som är viktigt. Jag tror de har lite svårt att få ett sammanhang av alla mer eller mindre (o)begripliga felanmälningar som kommer till kundtjänst.

/Håkan

Redigerat av hakanh65, 24 april 2008 - 10:56.


#31

Postad 24 april 2008 - 08:57

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Jodå, jag har ett otal gånger haft kontakt med kundtjänst och, så småningom, en lång e-postdiskussion med kundrelationer. När jag tröttnade på CH's mur av oförmåga att lösa problemen anmälde jag fallet till ARN. Visst, efter det har CH låst min möjlighet till kompensationer i väntan på ARN's utlåtande, men den enda möjligheten man som konsument har är att anmäla fallet till ARN. Skulle inte tro att CH tänkt lösa det här på ett seriöst sätt, de har ju haft över ett år på sig utan radikal förbättring av boxen.

/ Hasse

#32

Postad 29 april 2008 - 14:02

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Senaste Nytt från Comhem !

Som en liten uppföljning hade jag idag ett samtal med "tekniska avd" och det ser ut som vi går en positiv
framtid till mötes. Comhem och Humax har sammanstrålat för att försöka finna en lösning på tidigare
redovisade problem och man har en hel del lösningar på gång.

Till att börja med, kommer det en [Fix].
Denna fix löser problemet med kanaler som sänds i 720p för dem som vill spela in via scart
på sin dvdrecorder. Texten på Canal+ HD är en annan sak som man lagt vikt vid och som
kunnat lösas i denna fix.

Nästa mjukvara förväntas också bli klar inom kort, men man kan som tidigare sagt, inte ge ett
datum för när den kan släppas. ( den kommer inte innan maj månads utgång )

Vägen till slutkund är lång. Först skall Humax ta fram mjukvaran som sedan går för test och
validering hos comhem. Minsta fel och den går i retur. När detta sedan är klart, måste conax
ha sitt ord med i leken och det är först efter att de validerat mjukvaran som den kan släppas.

Som sagt, det är mycket positiva saker som är på gång vad gäller HD och comhem jobbar frenetiskt
med olika lösningar och produkter för sin HD satsning. Den som har insikt i hur det ser ut hos både
canaldigital och viasat, vet att inte heller deras boxar är problemfria och detta beror på som
jag tidigare skrivit, Ett helt nytt system som bara är i början av sin utveckling.

Ha tålamod !

EricS

Redigerat av EricS, 29 april 2008 - 14:02.


#33

Postad 29 april 2008 - 17:56

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Senaste Nytt från Comhem !

Som en liten uppföljning hade jag idag ett samtal med "tekniska avd" och det ser ut som vi går en positiv
framtid till mötes. Comhem och Humax har sammanstrålat för att försöka finna en lösning på tidigare
redovisade problem och man har en hel del lösningar på gång.

Till att börja med, kommer det en [Fix].
Denna fix löser problemet med kanaler som sänds i 720p för dem som vill spela in via scart
på sin dvdrecorder. Texten på Canal+ HD är en annan sak som man lagt vikt vid och som
kunnat lösas i denna fix.

Nästa mjukvara förväntas också bli klar inom kort, men man kan som tidigare sagt, inte ge ett
datum för när den kan släppas. ( den kommer inte innan maj månads utgång )

Vägen till slutkund är lång. Först skall Humax ta fram mjukvaran som sedan går för test och
validering hos comhem. Minsta fel och den går i retur. När detta sedan är klart, måste conax
ha sitt ord med i leken och det är först efter att de validerat mjukvaran som den kan släppas.

Som sagt, det är mycket positiva saker som är på gång vad gäller HD och comhem jobbar frenetiskt
med olika lösningar och produkter för sin HD satsning. Den som har insikt i hur det ser ut hos både
canaldigital och viasat, vet att inte heller deras boxar är problemfria och detta beror på som
jag tidigare skrivit, Ett helt nytt system som bara är i början av sin utveckling.

Ha tålamod !

EricS

Hehehe, inte vad vi sett hitills iallafall...

#34

Postad 29 april 2008 - 19:56

HuBsteR
  • HuBsteR
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Nästa mjukvara förväntas också bli klar inom kort, men man kan som tidigare sagt, inte ge ett
datum för när den kan släppas. ( den kommer inte innan maj månads utgång )


Säg kanske i år, så är det mer realistiskt.

Vad hände med HD-inspelnings-boxen då?

Var det final i April på den?

#35

Postad 29 april 2008 - 20:45

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hehehe, inte vad vi sett hitills iallafall...

Jag har inte talat med comhem om vad som hänt innan, utan vad de har för avsikt att göra
i framtiden. Det kan bli lite traggligt att tjata om vad de gjort eller inte gjort.

Comhem har för avsikt att ge dig en bra mjukvara och för att det inte skall hända fler fadäser
får du snällt vänta tills det blir bra. För de vill så klart inte ha fler kommentarer likt den du precis har givit :)

Säg kanske i år, så är det mer realistiskt. Vad hände med HD-inspelnings-boxen då? Var det final i April på den?

Om du vill att svaret från comhem skall vara i år, kan de säkert lova dig det. Men jag tror nog du vill ha den
tidigare, men de kan säkert ordna så att du får den i december om du vill ha den senare :D
Inspelningsboxen ( PVR boxen ) kommer den också men inte som ryktet säger. Man måste skilja på rykten och fakta och söker du fakta skall du titta på comhems hemsida och där står inget om PVR boxen. Den kommer när den är klar.
Försök att läsa det positiva i min intervju och se förhoppningsfullt på framtiden och HDTV från comhem.
Jag kan förstå att det är svårt, men man mår bättre om man tänker positivt :)

EricS

Redigerat av EricS, 29 april 2008 - 23:45.


#36

Postad 29 april 2008 - 21:02

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

  • 743 inlägg
  • 0
Ha tålamod var ordet!

#37

Postad 30 april 2008 - 18:01

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Problemet är ju att dom fortsätter ta fullt betalt för sina tjänster som inte fungerar,
hade dom visat god vilja genom att tex öpnna upp hd-kanalerna för alla eller något annat så hade väntan på att dom ska fixa problemen inte varit lika irriterande.

#38

Postad 12 maj 2008 - 14:17

MrPhil
  • MrPhil
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Var på elgiganten igår och såg att comhem har schyssta kampanjer på hdtv-boxen samt vanliga digital-tvboxen.
Ska jag skippa köpa hdtv-boxen som nämns i denna tråd och köpa när problemen är lösta och istället satsa på digital-tvboxen som man får för 1:- ??
Kanske en dum fråga om man läst denna tråd men kan vara skönt och höra ifall det finns något positivt ändå. 1995:- får man loss hdtv-boxen för.

Redigerat av MrPhil, 12 maj 2008 - 14:19.


#39

Postad 01 juni 2008 - 11:49

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Då var det dax igen, för lite upplyftande nyheter för alla med en Humax HD -box

Ny mjukvara är på gång och anledningen till att det dröjt lite extra, beror på att man hos comhem
upptäckte nya buggar när den kom från Humax. Efter ytterligare en vända hos Humax ser det
nu ljust ut för ett släpp.

Jag kan dock inte säga när, då jag fick dessa nyheter vid ett flyktigt samtal med tekniska avdelningen.

Men håll ut :(

EricS

#40

Postad 01 juni 2008 - 13:20

HuBsteR
  • HuBsteR
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Är det en nyhet?
Om du hade ett datum så hade det varit en sak.
Men nu säger du bara att den är på gång....

Jag vet att det låter pessimistiskt, men detta får inte mitt hopp att höjas...
Kom med ett datum, så blir jag mer nöjd och förväntansfull.

#41

Postad 01 juni 2008 - 14:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Är det en nyhet?
Om du hade ett datum så hade det varit en sak.
Men nu säger du bara att den är på gång....

Jag vet att det låter pessimistiskt, men detta får inte mitt hopp att höjas...
Kom med ett datum, så blir jag mer nöjd och förväntansfull.


håller med att det är på gång har man liksom hört sen förra fw

#42

Postad 01 juni 2008 - 16:33

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Som jag läser ditt ursprungsinägg så finns det både en fix för scart och en ordentlig uppdatering. Är det uppdateringen som är på G, och vad mer än fixen innehåller den?

#43

Postad 01 juni 2008 - 17:18

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag förstår er frustration !
Men frågan är vad som är bäst.


- Att få veta att det är på gång
- Att inte få veta någonting alls

Jag tror de flesta är glada att någon är på gång, då man trots allt äger en box
och ännu inte givit upp.

Vill ni ha nyheter även om de är knapphändiga eller vill ni leva i total ovetskap ?

Välj själv genom att läsa eller inte läsa mina inlägg i denna tråden :(

Jag kan tyvärr inte svara säkert på din fråga Loveless. Men jag tror att det mer är ny
mjukvara än en fix. Låt oss i alla fall hoppas på det.

EricS

Redigerat av EricS, 01 juni 2008 - 17:19.


#44

Postad 01 juni 2008 - 17:37

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Vem är du Eric och vilken är din relation till Com Hem?
Att man äger boxen betyder inte att man inte har gett upp. Själv ser jag det som högst osannolikt att boxen någonsin kommer att bli bra. Humax har dessutom tidigare visat att deras uppdateringar av mjukvaran inte håller alltför hög klass. Jag kör vidare med boxen och Com Hem tills dess att något företag erbjuder HDTV via IPTV. Då ryker såväl Com Hem som Humax.
Såg lansdkampen på trean idag och maken till dålig bild får man leta efter. Känndes som att man satt och tittade på analog-tv.
Sen så är din info inte mycket värd. ATT det kommer en updatering vet vi sedan tidigare. NÄR kommer den då? "Ny mjukvara är på gång" säger inget. En dag? En vecka? En månad? 10 år? Vad?

#45

Postad 01 juni 2008 - 18:12

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Tycker det är bra att du kommer med lite nyheter och uppdateringar.
Com hem lyser ju som vanligt med sin frånvaro när det gäller information, sämre företag när det gäller information får man leta efter.
Tyvärr har man hört den om ny firmware förr utan att det hänt ett skit, men hoppas du har rätt :(

#46

Postad 01 juni 2008 - 21:01

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Vem är du Eric och vilken är din relation till Com Hem?
Sen så är din info inte mycket värd. ATT det kommer en updatering vet vi sedan tidigare.

Vem är du själv Janne.G ? :blink:

Min relation till Comhem är att jag sedan första intervjun haft kontakt med comhem för en uppföljning
som du kan läsa i inlägg #32, där det står om uppdateringen som du redan vet om.
Sedan ytterligare en flyktig kontakt som du precis har kommenterat.
Själva intervjun har du en länk till i första inlägget, om du missat den.

Tråkigt att du inte tycker att min info är mycket värd. Förstår av det du skriver att du är mycket arg på comhem.
Men ta det direkt med comhem, då jag inte har den relationen till comhem.

EricS

#47

Postad 04 juni 2008 - 07:10

MickeMaven
  • MickeMaven
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vill ni ha nyheter även om de är knapphändiga eller vill ni leva i total ovetskap ?

Välj själv genom att läsa eller inte läsa mina inlägg i denna tråden :)


Precis. Don't kill the messenger.

Jag är precis som de flesta andra väldigt besviken på HD-boxens prestanda och falska marknadsföringen och snålheten kring EM-fotbollen. Och man blir rätt uppgiven efter ett tag när man har med comhem att göra.

Jag tycker ändå det är bra när de som varit i kontakt med comhem och faktiskt har information förmedla skriver det i trådarna. Sen får man ta det mesta med en nypa salt när det kommer från dem, men det är en annan femma.

Håll oss uppdaterade.

#48

Postad 12 juni 2008 - 01:15

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Då kan vi konstatera att det inte bara var ett rykte

Ny mjukvara kom som utlovat och de flesta verkar ha laddat hem den idag.

Jag kan av ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) tråden, utläsa att meningarna är delade
och vill därför inte delge min egen personliga mening om nya mjukvaran. Jag låter er själva
fundera över om det var till det positiva eller negativa. Det är inte min mission att avgöra
vad som är bra eller dåligt. Jag är bara "The Messenger" :)

Jag hoppas att inom kort kunna komma med lite positiva överraskningar och lite nya tester
samt intervjuer.

EricS

#49

Postad 13 juni 2008 - 12:03

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Efter ett par dagar med nya mjukvaran !

Vad var det som skulle förbättras i nästa mjukvara ?

Enligt mina samtal med comhem var det både 576p och 720p man skulle ge en match
förutöver alla de småskavanker som man faktiskt har fixat till.
Se : comhems uppgraderings logg

Har comhem lyckats denna gången ?
Nja ser man till att de faktiskt skriver att 720p fortfarande kan ha kvar vissa "stöningar" så har det kanske
inte hänt mycket på den fronten och än så länge har jag inte läst att någon upplever förbättringar genom 576p.
Comhem själva tyckte inte att 576p var godkänd när jag gick igenom inställningarna med dom och det gör dom säkert inte nu heller.

Varför blir det då ingen förbättring med de nya mjukvarorna som man skickar ut ?
Förmodligen beror det på att man inte når den kompabilitet som krävs för att mjukvara och hårdvara
skall fungera tillsammans. Det är många olika komponenter som skall fungera i samma miljö och man har
inte lyckats få ihop en box med komponenter som trivs tillsammans. Mycket enkelt uttryckt.

Kommer man då någonsin att nå upp till de 100% som kunderna efterlyser?
Svaret på den frågan får framtiden utvisa men knappast troligt. Tillverkare brukar inte fortsätta på
en produkt som visar sig vara "omöjlig" utan går istället vidare på nästa serie.
Då jag även varit med om utvecklingen av en produkt som heter Twix och som också lider av hårdvarubegränsningar
kan jag göra en parallell och konstatera att där gick man direkt vidare med en ny modell med ny hårdvara.
Man försöker göra det bästa av tidigare modeller, men inte mer.

HDMI verkar vara en svår nöt att knäcka vad gäller denna boxen!
När jag träffade comhem, hade de ingen aning om att HDMI krånglade för många. Man hade helt enkelt inte
alla den utrustning som många hembioentusiaster har hemma. Man hade bara testat genom en flerkanalsförstärkare
och där fungerade HDMI växlningen. Jag visade dem hur det såg ut när det inte fungerade och man lovade att
göra något åt det i framtida uppdateringar. Nu visar det sig att problemet förvärrats för vissa genom denna mjukvara
och det tyder på att man varit inne och försökt ändra på något. Man hade själv misstanken att det kunde ha
något med HDCP att göra. Det finns ett "protokoll" för HDMI och som satts som en standard. Förmodligen följer
inte Humax -boxen detta protokoll och fungerar således inte med de flesta HDMI -växlare.

Genom att läsa i olika trådar på "minhembio" kan jag konstatera att man inte nådde fram denna gången heller.
Så det är bara att hoppas att man jobbar vidare och finner en mjukvara som kan tillfredställa de flesta
även om den inte kommer att bli så perfekt som kunderna hoppats. Hoppet kunderna istället får inrikta sig
på, är att nästa modell blir bättre och att man lärt sig av misstagen från denna boxen.

Jag sätter därmed punkt för "Humax CXHD-1000C" och ser fram emot att sätta tänderna i nästa modell
som blir Humax XXX :)

Nästa gång ni hör från mig, blir genom "Öga mot öga med Comhems kundtjänst"

EricS

Redigerat av EricS, 13 juni 2008 - 12:09.


#50

Postad 13 juni 2008 - 12:14

MacGam
  • MacGam
  • Användare

  • 234 inlägg
  • 0
Detta var ju intressant. Det har ju viskats ett tag om att boxen inte kan bli bättre pga begränsningar i hårdvaran. Ytterligare en bekräftelse på detta faktum. Vi kan ju alltid hoppas på att det bekräftas av Comhem själv, men det lär vi aldrig få uppleva.

Ser fram mot din intervju med Comhems kundtjänst. När kan vi förvänta oss en rapport därifrån?

Säg till om du behöver hjälp med frågor

Edit. Såg att nästa modell också var en Humax. Huva!! När kommer den?

Redigerat av MacGam, 13 juni 2008 - 12:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.