Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
1775 svar till detta ämne
68 relaterade trådar
Koppla ihop äldre samsung med Logitech z-5500 går ej! (0 inlägg)
|
9 år sedan
|
1080p/24 (575 inlägg)
|
11 år sedan
|
Behöver hjälp med Tele2 i Samsung LE40M86 (1 inlägg)
|
11 år sedan
|
Värde på begagnad Samsung? (10 inlägg)
|
11 år sedan
|
Yamaha RX-V463, hur koppla ihop? (70 inlägg)
|
11 år sedan
|
Samsung LE40 M86, klickar men startar inte... (7 inlägg)
|
13 år sedan
|
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dustin borde skämmas! Sälja tre år gammal modell som ny, till överpris (24 inlägg)
|
15 år sedan
|
Reklamation av tv ( Samsung / komplett.se ) (7 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 40M86 med missljud (19 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp med val: Samsung PS-50A656 vs. Samsung LE-46A856 vs. Samsung LE-46B65 (29 inlägg)
|
15 år sedan
|
Sony KDL-46D3500 vs Samsung LE46M86 (56 inlägg)
|
16 år sedan
|
Iställningar av PC-läge på Samsung M87 (18 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung Full HD 40" för 7 papp - billigast hittils? (25 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE40M86BD eller Samsung LE40A656? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hjälp Vad händer nu? (14 inlägg)
|
16 år sedan
|
KOMPLETT har en 40 tums full HD för endast 7990 (39 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE-40M86 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung + CA-modul + ComHem (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Regnbågseffekt / "Rainbow effect" på LCD (Samsung M86) (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Format? (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
HT-TXQ120R strul med PS3 och LE-52M86 (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD + Wii (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Jag ska välja på en Samsung LE-52M86BD och en Sony KDL-52W4000 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE46M86DB lagg? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Gulstick, Samsung LE40M86 (29 inlägg)
|
16 år sedan
|
Playstation 2 till LCD-TV (16 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M87 eller LE-40N87? (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Besviken på min Samsung M86... (65 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Stor skillnad mellan 720p och 1080 på 40"? (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD,Sony KDL-40D3500,Panasonic TH-42PZ70 (46 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bästa LCD-TV upp till 15000 kr (15 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilken 46 tums FullHD LCD ? (24 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ändra inställningar butik på 40M86 & D3500 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg)
|
17 år sedan
|
Shoppingsajterna Svenska AB (65 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ingen signal vid DVI-Hdmi, le37M86 (13 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung M86, digital-tv, comhem etc. (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE40M86 och Nvidia 8800GTS640 (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung M8 vs. Sony D3000 (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE37M86 vs LE40M86 (10 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilka modeller bör man inte missa att titta på innan köp? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Knäpper i TV:n (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Julhandel! (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
40" D3000 eller 40" M86? (9 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung PS-50P96FD eller Samsung LE-52M87? (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung tappade menyer? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
TV för ca 15-20000 (13 inlägg)
|
17 år sedan
|
Tv med inbyggd digitalbox (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Gällande Samsumg LE52M86 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Sharp LC-52XD1E el Samsung LE-52M87BD (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
LCD-TV till spelkonsoler? (26 inlägg)
|
17 år sedan
|
LG 42LF66 eller Samsung LE-40M86BD (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-46M86BD vs. Sharp LC-46XD1E (9 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bra HD LCD-TV för multipla ändamål (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilken LCD >50" ska jag välja? (18 inlägg)
|
17 år sedan
|
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vad ska jag välja och varför? (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Gästbok för Adde81 (5 inlägg)
|
17 år sedan
|
Köpråd (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Postad 22 september 2007 - 10:41
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
T-TLPPEUMD-2002
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR 1011
Inköpt på expert stormarknad i västerås
Mycket trevliga som gick in på lagret för att läsa serienumret åt mig
Inga buggar vad jag märkt ännu men tyvärr söp jag bort mitt boxerkort så det föll ner innut i tv:n så nu får jag ändå vänta på servicefolk =( Helt sannslöst att man lyckas
Redigerat av Unregistered883bce2a, 22 september 2007 - 10:43.
Postad 22 september 2007 - 17:00
Skruttet
-
Skruttet
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Modell: LE-40M86BD/XEE
T-TLPPEUMD-1013 T-BDTMPEUS-1004 BOARD2-CALLA-TR-1011 DATE-MAY 04 2007
Inköpsdatum:13/9-2007 Inköpsställe:Ullared digital Pris:16000 Uppgradering: 24hz stöd:vet ej MoviePlus bugg:inte vad jag kan se Xbox360 bugg:vet ej Freeview bugg:vet ej Clouding: nix Buzzing:nix Annan bugg: Vandrande flimmer då jag matar den med scart med rgb (Scartbuggen?) Support kontakter: Övrigt:
Fick vandrande flimmer då jag matade tv:n med scart från min digitalbox Samsung DCB-B260Z. När jag ändrade i digitalboxens inställning från "Komposit + RGB" till "Komposit" försvann det. Testade att koppla in min DVD med scarten och rgb-matning och även då fick jag flimmer. Ändrade till komponent även där och flimret försvann nästan helt (syns ev lite om man tittar väldigt noga).
Är det någon som har fått detta fel åtgärdat och vad gjorde de då i så fall? Vet inte om jag orkar bry mig om detta då jag inte störs av det då jag kör komponent med digitalboxen och dvd:n matar jag normalt med digital signal.
<{POST_SNAPBACK}>
De håller på att byta ut moderkortet på min tv och som ViraNoX säger: att det är ett hårdvarufel har också fått bekräftat av från min service kille. Har man ränder på bägge utgångarna som jag har. Kan det inte vara digital boxen som stör eller det är fel på som jag trodde först samt någon antenn kabel det är fel på. Skulle det vara någon sladd det är fel på skulle det inte ränderna vara där när man tittar på dvd och boxen varit urkopplad samtidigt. Återkommer med fakta när tv kommer hem igen. Nästa vecka hoppas jag på.
Postad 22 september 2007 - 21:52
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
tjoho alla glada, eller mindre glada samsungägare. jag tänkte bara komma med en liten fråga, jag har själv en m87a 40" och jag börjar irritera mig på en slags aura jag får runt föremål/personer i tex tv och dvd filmer. dvd via hdmi, tv via scart (canal digital) det ser nästan pixligt ut runt föremålen/personerna, vad kan detta bero på? lösning? hoppas verkligen jag får svar på mitt problem, om nån kan.. tack på förhand :)
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena! Det låter som om du beskriver hur bilden kan bli med Movie Plus aktiverad. Så är det i alla fall på min M86 - ett skimmer runt föremål och personer som rör på sig plus att rörelser är lite allmänt svajjiga. Testa att slå av Movie Plus och se om det blir bättre. Tänk på att om du har en tidig version av firmware så kan Movie Plus aktivera sig utan att du har bett om det, och i TVns meny ser det ut om om den inte är aktiverad. Slå i så fall på och sedan av igen. /jonas
Postad 22 september 2007 - 22:59
millez
-
millez
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
tjoho alla glada, eller mindre glada samsungägare. jag tänkte bara komma med en liten fråga, jag har själv en m87a 40" och jag börjar irritera mig på en slags aura jag får runt föremål/personer i tex tv och dvd filmer. dvd via hdmi, tv via scart (canal digital) det ser nästan pixligt ut runt föremålen/personerna, vad kan detta bero på? lösning? hoppas verkligen jag får svar på mitt problem, om nån kan.. tack på förhand 
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena!
Det låter som om du beskriver hur bilden kan bli med Movie Plus aktiverad. Så är det i alla fall på min M86 - ett skimmer runt föremål och personer som rör på sig plus att rörelser är lite allmänt svajjiga.
Testa att slå av Movie Plus och se om det blir bättre. Tänk på att om du har en tidig version av firmware så kan Movie Plus aktivera sig utan att du har bett om det, och i TVns meny ser det ut om om den inte är aktiverad. Slå i så fall på och sedan av igen.
/jonas
<{POST_SNAPBACK}>
tack jonas  you made my day. ska prova det du sa, sen ska ja ringa o be samsung updatera firmware på måndag. //emil
Postad 23 september 2007 - 02:01
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Fattar inte riktigt vad det är för skillnad på dom olika modes:en. Standard film och dynamic. Man kan ju ändå ställa in samma saker i stort sett på dom olika valen. Vad är den stora skillnaden? Prövade förresten game mode när jag spelade på PS3 och tyckte det flöt på bättre på något sätt. Kanske bara var inbillning.
Kommer aldrig lyckas bestämma mig för nån inställning. Lyckas inte få till bra svärta när jag tittar på mörka filmer med släckt belysning. Kanske inte ens går på LCD?
Postad 23 september 2007 - 08:39
LCL
-
LCL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej
Köpte mig en 46M87 Igår, den har fan så fin bild.. hade LB2RF innan och den sög om man jämför med denna.. iaf har ett litet problem.. kan inte få pixelmappat ser det ut som på pc via dvi/hdmi, bilden i sig är pixelmappad men tv skär bort 3 pixlar linjer eller så åt varje håll. nån som vet vad för inställning jag ska göra, kör på ett ati x800 med senaste drivrutiner på 1920x1080@60.
En annan sak hur kan man testa 24p via datorn? får 1080i när jag ändrar hz till 24, och bilden är ryckig när iaf man drar musen runt skärmen..
T-TLPPEUMD-2002
T-BDTMPEUS-1004
Inköpsdatum:22/9-2007
Inköpsställe:Expert Backaplan
Pris:24000
Ser att iaf röd färg har lite svårt att vara på rätt pixlar, fan sånt här är inte skoj.. hoppas det är nån inställning bara.. någon som har samma? eller vet en lösning?
Redigerat av LCL, 23 september 2007 - 10:14.
Postad 23 september 2007 - 09:48
Conflict
-
Conflict
-
Rookie
-
1 inlägg
Modell: 46M87
T-TLPPEUMD-2002
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE- Jun 25 2007
Inköpsdatum:2007-09-07
Inköpsställe:Expert
Pris:25000
Uppgradering:-
24hz stöd:-
MoviePlus bugg:-
Xbox360 bugg:-
Freeview bugg:-
Clouding:-
Buzzing:-
Annan bugg: HDMI port Nr: 3
Lånade PS3 av en polare. Funkade på port 1 och 2 men När man provade HDMI port 3 vid sidan
av tven så sprakade det å blev störningar i bilden. Frågan e ju om det e värt å skicka in den för en port?
Postad 23 september 2007 - 11:41
teqnet
-
teqnet
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Sugen på att köpa en LE-37M87BD tänkte då importera från Tyskland. Vad ska jag göra då? Ska jag be dom jag tänkt köpa den ifrån att öppna kartongen och kolla vilket firmware den har? För jag får ingen hjälp i Sverige sen eller?
Edit:
Liten bonusfråga också, denna TV kör 24hz på Blu-Ray osv va? Fått den uppfattningen, lite därför jag köper tvn. Den gör inget konstigt som 3:2 pulldown va?
<{POST_SNAPBACK}>
Detta verkar bero på om man frågar Samsung i Sverige eller Tyskland. I Tyskland svarar man att man visar med 48Hz och i Sverige säger man att TV:n gör om det till 60Hz. Har skickat en ny fråga till Samsung i Sverige... Är det någon som upplever reducerat judder om man matar TV:n med 24P från tex PS3? Har någon jämfört med att köra in 60Hz från samma konsol. Man brukar ju lätt kunna se detta i eftertexterna...
Postad 24 september 2007 - 05:10
DrTech
-
DrTech
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
... i eftertexterna? Hur?
Postad 24 september 2007 - 17:26
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Det finns tre möjliga förklaringar till vandrande vita ränder: 1. Dålig signal från Comhem/antenn. 2. En möjlig scartbugg 3. Brister i TV:ns scartingång
<{POST_SNAPBACK}>
Citerar mig själv och börjar luta åt förklaring 1. Detta av två skäl. Det första är att om jag tittar på analog TV och drar ur scarten blir det ingen skillnad. Det andra är att de vita ränderna kommer och går. Det borde väl ändå tyda på att det är sändingen det beror på, att en högupplöst, stor TV visar bristerna i kabelsignalen bättre än en crt? Lite trist. Man har köpt en TV för dess bild och svärta och svärtan fylls av vandrande vita ränder.
Kanske tyder då detta på att det inte finns och aldrig funnits någon scart-bugg. Ingen i detta forum har bekräftat att de haft vandrande vita ränder, fått fw uppdaterad och att ränderna då försvunnit.
<{POST_SNAPBACK}>
Det beror inte på sladd eller att det är analog signal. Själv har jag samma problem och kommer få mitt mainboard i TV:n utbytt, för enligt de jag varit i kontakt med så är det hårdvarufel. Som jag nämnt tidigare så har det utförts ca 60 reparationer på M86 i Sverige gällande scartproblem. I dessa fall har moderkortet i TV:n blivit utbytt.
Och vad jag fått reda på så är det mjukvarufel för de som inte kan få TV:n att ta emot 1080p via HDMI. Detta är ett vanligt fel för denna modell tydligen. Äldre firmware kan ha detta problem.
<{POST_SNAPBACK}>
Okej, okej, du och Dajjan har nog rätt. Och jag hatar att ni har det. Det betyder att min TV måste in för byte av moderkort och säkert kommer att bli borta i flera veckor. AHGG!!! Om nu Samsung någonsin tänker höra av sig igen efter att ha lovat åtgärd. Jag borde väl stöta på dem igen, antar jag... Man måste ju vara lätt manisk om man ska få något att hända i kontakter med supporten.
<{POST_SNAPBACK}>
Envis som en get.  Nu har jag testat DVD via scart = inga som helst vandrande vita ränder. Jag har också testat inspelat material från boxens hårddisk via scart = inga ränder. Och de dagar då TV-signalen från Comhem behagar vara på topp = inga vandrande vita ränder. För min del är jag alltså tillbaka till förklaringen att signalen från Comhem ibland blir så usel att en bra TV visar dess brister. Med andra ord har vi samma symtom (vita ränder) men olika orsaker.
Postad 25 september 2007 - 18:48
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det finns tre möjliga förklaringar till vandrande vita ränder: 1. Dålig signal från Comhem/antenn. 2. En möjlig scartbugg 3. Brister i TV:ns scartingång
<{POST_SNAPBACK}>
Citerar mig själv och börjar luta åt förklaring 1. Detta av två skäl. Det första är att om jag tittar på analog TV och drar ur scarten blir det ingen skillnad. Det andra är att de vita ränderna kommer och går. Det borde väl ändå tyda på att det är sändingen det beror på, att en högupplöst, stor TV visar bristerna i kabelsignalen bättre än en crt? Lite trist. Man har köpt en TV för dess bild och svärta och svärtan fylls av vandrande vita ränder.
Kanske tyder då detta på att det inte finns och aldrig funnits någon scart-bugg. Ingen i detta forum har bekräftat att de haft vandrande vita ränder, fått fw uppdaterad och att ränderna då försvunnit.
<{POST_SNAPBACK}>
Det beror inte på sladd eller att det är analog signal. Själv har jag samma problem och kommer få mitt mainboard i TV:n utbytt, för enligt de jag varit i kontakt med så är det hårdvarufel. Som jag nämnt tidigare så har det utförts ca 60 reparationer på M86 i Sverige gällande scartproblem. I dessa fall har moderkortet i TV:n blivit utbytt.
Och vad jag fått reda på så är det mjukvarufel för de som inte kan få TV:n att ta emot 1080p via HDMI. Detta är ett vanligt fel för denna modell tydligen. Äldre firmware kan ha detta problem.
<{POST_SNAPBACK}>
Okej, okej, du och Dajjan har nog rätt. Och jag hatar att ni har det. Det betyder att min TV måste in för byte av moderkort och säkert kommer att bli borta i flera veckor. AHGG!!! Om nu Samsung någonsin tänker höra av sig igen efter att ha lovat åtgärd. Jag borde väl stöta på dem igen, antar jag... Man måste ju vara lätt manisk om man ska få något att hända i kontakter med supporten.
<{POST_SNAPBACK}>
Envis som en get. Nu har jag testat DVD via scart = inga som helst vandrande vita ränder. Jag har också testat inspelat material från boxens hårddisk via scart = inga ränder. Och de dagar då TV-signalen från Comhem behagar vara på topp = inga vandrande vita ränder. För min del är jag alltså tillbaka till förklaringen att signalen från Comhem ibland blir så usel att en bra TV visar dess brister. Med andra ord har vi samma symtom (vita ränder) men olika orsaker. 
<{POST_SNAPBACK}>
Då lider du inte av scartproblemet som finns. För scartproblemet beror inte på sladdar eller liknande, det beror som sagt på hårdvarufel. Då är det störningar oavsett källa.
Postad 25 september 2007 - 23:19
Duckdown
-
Duckdown
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
T-TLPPEUMD-1008
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1004
DATE-MAR 20 2007
Är det här en jävligt gammal firmware man har med movieplusbugg och skit? Iaf när jag kollar på fotboll på digital tv ser det röda förjävligt ut och allt annat man kollar på glider typ.
Och en fråga till, varför ######r ska alla inställningar man har sparat raderas så fort man går in i servcemenyn, ska det vara så eller? Jävligt irriterande är det iaf, går det att gå in där utan att man vill att allt man har sparat ska raderas eller?
Postad 25 september 2007 - 23:50
Duckdown
-
Duckdown
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har ni några ultimata inställningar när ni kör DVI-Hdmi från datorn, det skulle vara kanon
Postad 26 september 2007 - 06:25
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Då lider du inte av scartproblemet som finns. För scartproblemet beror inte på sladdar eller liknande, det beror som sagt på hårdvarufel. Då är det störningar oavsett källa.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, inga hårdvaruproblem. Och antagligen inte heller en scartbugg, trots fw 1008, eftersom bilden blir bra från andra källor än Comhem. Det är bara TV direkt via tråden från Comhem som emellanåt ger vita ränder och dålig bild. Igår kväll såg bilden hemsk ut. Digital-tv på Samsungen gav konstiga konturer och, i mörka scener, vita ränder. Vi har en extra TV i sovrummet, en CRT, och där var bilden full av vitt brus, en light-variant av myrornas krig. Tack för din och andras hjälp!!  Det har fått mig att kolla alla möjliga förklaringar och ringa in den mest rimliga. För att återgå till trådens ämne: än har ingen bekräftat att man haft en scartbugg som försvunnit med fw-uppdatering.
Postad 26 september 2007 - 12:55
millez
-
millez
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
jag har nu precis haft en servicekille från samsung hemma hos mig, och han uppdaterade firmware från 1008 till 2004 på min m87a.
Jag märker nu att jag fortfarande har vandrande linjer som man ser på tvn via scart (canal digital)
linjerna syns på tvn där det är stora ytor av samma färg, ex blå bakgrund bakom kirsti på idol (ja vet dåligt exempel men då vet nån vad jag pratar om kanske  )
är detta scartbuggen som fortfarande är kvar? eller bara dålig signal från canal digital?
börjar bli less nu eftersom jag bytt panel på tvn, vilket tog 2 månader, nu uppdaterat firmware främst för o fixa movieplussbuggen, och nu märker jag att dettta även är kvar :/
vad göra folks?
Postad 26 september 2007 - 13:00
Duckdown
-
Duckdown
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
En fråga bara, varför byter man panel på tvn?
Postad 26 september 2007 - 14:11
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
jag har nu precis haft en servicekille från samsung hemma hos mig, och han uppdaterade firmware från 1008 till 2004 på min m87a. Jag märker nu att jag fortfarande har vandrande linjer som man ser på tvn via scart (canal digital) linjerna syns på tvn där det är stora ytor av samma färg, ex blå bakgrund bakom kirsti på idol (ja vet dåligt exempel men då vet nån vad jag pratar om kanske ) är detta scartbuggen som fortfarande är kvar? eller bara dålig signal från canal digital? börjar bli less nu eftersom jag bytt panel på tvn, vilket tog 2 månader, nu uppdaterat firmware främst för o fixa movieplussbuggen, och nu märker jag att dettta även är kvar :/ vad göra folks?
<{POST_SNAPBACK}>
Vilket ställe ordnade firmware åt dig? Vad hette firman osv. Ge mig gärna nr om det går. Som jag nämnt flera gånger så är det enda som kan fixa scartbuggen, om du nu lider av det, byte av moderkort som gäller. Men för att vara säker så att det inte är canal digital som spökar, plugga då in tex en DVD eller liknande och kolla om det funkar då. Har hört att vissa får mer eller mindre problem med användning av RGB. Men om du inte får något flimmer med en DVD eller något spel inkopplat så bör det vara sladden du använder till canaldigital com är kass eller liknande. Märkligt att de bytte panel för dig, för det är inget Samsung vanligtvis gör eftersom det är dyrare att byta panel än att ge kund ny TV. Om du bytte panel på TV:n för flimret så var det tyvärr onödigt eftersom felet sitter i moderkortet...=/ Över 60 reparationer har utförts i Sverige på M86/M87:an för just flimmer på scartportarna. Då har man bytt ut moderkortet för att lösa detta problem. En fråga bara, varför byter man panel på tvn?
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan byta panel för att fixa pixelfel och andra fel. Men det är inget som man vanligtvis gör eftersom ett sådant ingrepp kostar mer än att ge kund en ny TV.
Redigerat av ViraNoX, 26 september 2007 - 14:17.
Postad 26 september 2007 - 14:41
millez
-
millez
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
jag har nu precis haft en servicekille från samsung hemma hos mig, och han uppdaterade firmware från 1008 till 2004 på min m87a. Jag märker nu att jag fortfarande har vandrande linjer som man ser på tvn via scart (canal digital) linjerna syns på tvn där det är stora ytor av samma färg, ex blå bakgrund bakom kirsti på idol (ja vet dåligt exempel men då vet nån vad jag pratar om kanske ) är detta scartbuggen som fortfarande är kvar? eller bara dålig signal från canal digital? börjar bli less nu eftersom jag bytt panel på tvn, vilket tog 2 månader, nu uppdaterat firmware främst för o fixa movieplussbuggen, och nu märker jag att dettta även är kvar :/ vad göra folks?
<{POST_SNAPBACK}>
Vilket ställe ordnade firmware åt dig? Vad hette firman osv. Ge mig gärna nr om det går.
Som jag nämnt flera gånger så är det enda som kan fixa scartbuggen, om du nu lider av det, byte av moderkort som gäller. Men för att vara säker så att det inte är canal digital som spökar, plugga då in tex en DVD eller liknande och kolla om det funkar då. Har hört att vissa får mer eller mindre problem med användning av RGB. Men om du inte får något flimmer med en DVD eller något spel inkopplat så bör det vara sladden du använder till canaldigital com är kass eller liknande.
Märkligt att de bytte panel för dig, för det är inget Samsung vanligtvis gör eftersom det är dyrare att byta panel än att ge kund ny TV. Om du bytte panel på TV:n för flimret så var det tyvärr onödigt eftersom felet sitter i moderkortet...=/
Över 60 reparationer har utförts i Sverige på M86/M87:an för just flimmer på scartportarna. Då har man bytt ut moderkortet för att lösa detta problem.
En fråga bara, varför byter man panel på tvn?
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan byta panel för att fixa pixelfel och andra fel. Men det är inget som man vanligtvis gör eftersom ett sådant ingrepp kostar mer än att ge kund en ny TV.
<{POST_SNAPBACK}>
jo nu ska vi berätta en historia  det hela började med en nöjd kund (mig) sen efter nån månad märkte jag samt störde mig av en väldigt stor cirkel av backlitebleeding i mitten av skärmen. då kontaktade jag samsungs support. varvid dom la en serviceanmälan till powermill. Powermill sa att min tv skulle vara borta i ca 2 veckor, den blev borta i 2 månader. Jag fick ingen ersättning, ingen kompensation. Fick nyligen tillbaka min tv och störde mig nu på denna movieplussfunktion som strulade, Så idag va en kille från samsung här och updaterade mjukvaran till senaste 2004. (vilka puckon på powermill som inte uppdaterade den när dom ändå bytte hela panelen?) Sen tittade jag lite på tv och nu störde mig på dessa ränder som bildas. Så slutligen är jag en nöjd samsungkund? nej... Jag har heller ingen aning om vad jag kan göra, har köpt en tv för ca 20k och inte kunnat använda eller njuta av den fullt ut, det är lite surt.. :/
Postad 27 september 2007 - 12:41
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
En liten fråga bara.
T-TLPMPEUD-
T-BDPMPEUS-
BOARD2-CALLA-TR-
Det översta är ju firmwareversionen. Vad står de andra två för? Är den nedre mainboard-version?
Postad 27 september 2007 - 13:15
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Inköpsdatum:13/9-2007 Inköpsställe:Ullared digital Pris:16000 Uppgradering: 24hz stöd:vet ej MoviePlus bugg:inte vad jag kan se Xbox360 bugg:vet ej Freeview bugg:vet ej Clouding: nix Buzzing:nix Annan bugg: Vandrande flimmer då jag matar den med scart med rgb (Scartbuggen?) Support kontakter: Övrigt:
Fick vandrande flimmer då jag matade tv:n med scart från min digitalbox Samsung DCB-B260Z. När jag ändrade i digitalboxens inställning från "Komposit + RGB" till "Komposit" försvann det. Testade att koppla in min DVD med scarten och rgb-matning och även då fick jag flimmer. Ändrade till komponent även där och flimret försvann nästan helt (syns ev lite om man tittar väldigt noga).
Är det någon som har fått detta fel åtgärdat och vad gjorde de då i så fall? Vet inte om jag orkar bry mig om detta då jag inte störs av det då jag kör komponent med digitalboxen och dvd:n matar jag normalt med digital signal.
<{POST_SNAPBACK}>
Flera i denna tråd har tagit upp att de fått vandrande ränder med scart. Däribland jag. Jag ställde tidigare en fråga om någon haft detta problem och om de fått det avhjälpt med en uppgradering av firmwaren. Men ingen har svarat att det var så. Kanske betyder det att det inte finns någon scartbugg. Skruttet (se inlägg nr 367) har lokaliserat problemet till ett hårdvarufel, scartingångarna. Vet inte om han fått dem fixade och om det hjälpte.
Själv har jag testat en annan teori. Det är att en högupplöst LCD-TV visar bristerna i kabel-/antennsignalen tydligare än vad en vanlig tjock-tv gör. Jag har prövat med en galvanisk avskiljare, se den här tråden https://www.minhembi...0 Den från Hemmabiobutiken hjälpte ganska bra, men inte helt. Från Comhem (antar att du också har dem) fick jag en ny antennkabel att sätta mellan vägg och box, en ganska kraftig vit kabel med inbyggd galvanisk avskärmare. Det fick ränderna på de digitala sändningarna att försvinna, men inte på de analoga. Minst ränder får TV-bilden om jag använder Comhem-kabeln + antennfiltret från Hemmabiobutiken (Goldkabel). Men då får jag ett vitt flimmer på tre kanaler när jag kikar på dem analogt: Cartoon network; BBC Prime och BBC World. Nu kan man ju tycka att den analoga bilden inte är så mycket att bry sig om när man har digital-tv. Men det är ändå irriterande.
Just nu väntar jag på att få firmwaren uppdaterad. Kanske bidrar det till att minska flimmret, om det nu någonsin funnits en scart-bugg (ingen har bekräftat det, som sagt). Men ingen serviceverkstad har hört av sig än. Det lär dra ut på tiden...
Lustigt förresten att du har fw 1013 på en TV från maj. Någon annan hade 2000 på en TV från samma månad. Kanske har det att göra med när moderkortet är tillverkat.
Blev långt det här. Kort kan man väl säga att det finns tre möjliga förklaringar till vandrande vita ränder: 1. Dålig signal från Comhem/antenn. 2. En möjlig scartbugg 3. Brister i TV:ns scartingång
Berätta gärna hur det går, om du t.ex. testar att byta antennkabel. 
<{POST_SNAPBACK}>
Är helt övertygad om att det som kallas scartbugg är dålig kvalité på insignalen. Det är ju faktiskt så att detta fenomen uppstår inte konstant, rätta mig om jag har fel. Det här hade jag även på min "tjock Tv" Philips 96xx av den bästa/dyraste modellen. Ju bättre kvalité på tv apparaten ju mer påtagligt blir det. Speciellt med apparater som M86/87
Postad 27 september 2007 - 16:55
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Flera i denna tråd har tagit upp att de fått vandrande ränder med scart. Däribland jag. Jag ställde tidigare en fråga om någon haft detta problem och om de fått det avhjälpt med en uppgradering av firmwaren. Men ingen har svarat att det var så. Kanske betyder det att det inte finns någon scartbugg. Skruttet (se inlägg nr 367) har lokaliserat problemet till ett hårdvarufel, scartingångarna. Vet inte om han fått dem fixade och om det hjälpte.
Själv har jag testat en annan teori. Det är att en högupplöst LCD-TV visar bristerna i kabel-/antennsignalen tydligare än vad en vanlig tjock-tv gör. Jag har prövat med en galvanisk avskiljare, se den här tråden https://www.minhembi...0 Den från Hemmabiobutiken hjälpte ganska bra, men inte helt. Från Comhem (antar att du också har dem) fick jag en ny antennkabel att sätta mellan vägg och box, en ganska kraftig vit kabel med inbyggd galvanisk avskärmare. Det fick ränderna på de digitala sändningarna att försvinna, men inte på de analoga. Minst ränder får TV-bilden om jag använder Comhem-kabeln + antennfiltret från Hemmabiobutiken (Goldkabel). Men då får jag ett vitt flimmer på tre kanaler när jag kikar på dem analogt: Cartoon network; BBC Prime och BBC World. Nu kan man ju tycka att den analoga bilden inte är så mycket att bry sig om när man har digital-tv. Men det är ändå irriterande.
Just nu väntar jag på att få firmwaren uppdaterad. Kanske bidrar det till att minska flimmret, om det nu någonsin funnits en scart-bugg (ingen har bekräftat det, som sagt). Men ingen serviceverkstad har hört av sig än. Det lär dra ut på tiden...
Lustigt förresten att du har fw 1013 på en TV från maj. Någon annan hade 2000 på en TV från samma månad. Kanske har det att göra med när moderkortet är tillverkat.
Blev långt det här. Kort kan man väl säga att det finns tre möjliga förklaringar till vandrande vita ränder: 1. Dålig signal från Comhem/antenn. 2. En möjlig scartbugg 3. Brister i TV:ns scartingång
Berätta gärna hur det går, om du t.ex. testar att byta antennkabel. 
<{POST_SNAPBACK}>
Är helt övertygad om att det som kallas scartbugg är dålig kvalité på insignalen. Det är ju faktiskt så att detta fenomen uppstår inte konstant, rätta mig om jag har fel. Det här hade jag även på min "tjock Tv" Philips 96xx av den bästa/dyraste modellen.
Ju bättre kvalité på tv apparaten ju mer påtagligt blir det. Speciellt med apparater som M86/87
<{POST_SNAPBACK}>
Börjar bli trött på att svara på samma fråga om och om igen... Citerar därför mig själv istället. "Som jag nämnt flera gånger så är det enda som kan fixa scartbuggen, om du nu lider av det, byte av moderkort som gäller. Men för att vara säker så att det inte är canal digital som spökar, plugga då in tex en DVD eller liknande och kolla om det funkar då. Har hört att vissa får mer eller mindre problem med användning av RGB. Men om du inte får något flimmer med en DVD eller något spel inkopplat så bör det vara sladden du använder till canaldigital com är kass eller liknande. Över 60 reparationer har utförts i Sverige på M86/M87:an för just flimmer på scartportarna. Då har man bytt ut moderkortet för att lösa detta problem." Ha dock i åtanke att dåligt kablage KAN orsaka störningar, men om man lider av konstant flimmer vid flera olika källor så är det troligtvis inte sladden som är felet. Det är dessutom inte vanligt att sådant flimmer som förekommer på M86:an orsakas av dåligt kablage. Men som sagt det är ingen omöjlighet att det kan orsaka det. Tror knappast att så många i Sverige sitter på dåliga sladdar. För mig är det tex exakt samma störningar oavsett vad för medie är inkopplat. Så det är byte av mainboard som gäller.
Postad 27 september 2007 - 18:52
DrAlly
-
DrAlly
-
Rookie
-
2 inlägg
T-TLPPEUMD-2000
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
Köpt på Dustinhome.se
Fantastisk TV. Har ett problem dock.
Kör 1080p från datorn via dvi-hdmi (hdmi2).
När jag byter källa och spelar xbox360 eller kollar vanlig tv
och går tillbaks till hdmi2 hittar inte TVn nån signal.
Provat alla andra Hdmi kontakter. Problemet är sådan även om man startar om tvn.
Nångon därute med samma problem ?
Postad 28 september 2007 - 00:17
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
T-TLPPEUMD-2000 T-BDTMPEUS-1004 BOARD2-CALLA-TR-1011
Köpt på Dustinhome.se
Fantastisk TV. Har ett problem dock. Kör 1080p från datorn via dvi-hdmi (hdmi2). När jag byter källa och spelar xbox360 eller kollar vanlig tv och går tillbaks till hdmi2 hittar inte TVn nån signal. Provat alla andra Hdmi kontakter. Problemet är sådan även om man startar om tvn. Nångon därute med samma problem ?
<{POST_SNAPBACK}>
Antingen är det TV:n som tappar kontakten med graffekortet eller graffekortet som slutar att skicka till TV:n. Tror mer på det första tyvärr. Då är det en frimwarebugg. Testa ett annat graffekort om du har möjlighet så kan du utesluta det ena eller det andra. Testa att köra en DVD-spelare som har HDMI stöd eller något annat medie för att kolla om det förekommer med andra ting. För det kan vara graffekortet också, att det inte längre känner att TV:n existerar. Att graffekortet tror att TV:n är avstängd när källan på TV:n ändras. Vilket på sätt och vis skulle bero på TV:n egentligen. Men man vet aldrig kan vara graffekortet enbart, men har svårt att se det. Testa som sagt ett annat graffekort. M86:an har ett känt firmware fel gällande att köra 1080p via HDMI. Får min TV uppdaterad för just det felet. Kan inte ta emot p utan måste köra i. Detta kan vara ett liknande fel.
Redigerat av ViraNoX, 28 september 2007 - 00:22.
Postad 28 september 2007 - 19:20
Unregistereddb696227
-
Unregistereddb696227
-
Amatör
-
-
73 inlägg
-
Redigerat av Unregistereddb696227, 16 september 2020 - 15:48.
Postad 28 september 2007 - 20:18
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Vad ar det for kant firmwarefel (garna lank med mer info ) som gor att man bara kan kora 1080i via hdmi?
Fick min 40M86B idag och kopplade in datorn med en dvi-hdmikabel pa 7.5 eller 10 meter och kunde bara anvanda upp till 1080i. Antog att det var kabeln da kabeln ar tva och ett halvt ar gammal, och av markey "lindy", men ar det ett firmwarefel sa kanske det ar bast att vanta med att kopa en ny kabel.
Edit: Jag har version 2000 pa min TV.
<{POST_SNAPBACK}>
Mm har samma fel. Jag var tvungen att byta moderkort på min. Inget fel på din sladd eller graffekort. Det är firmwarefel.
Postad 28 september 2007 - 22:09
Duckdown
-
Duckdown
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vad ar det for kant firmwarefel (garna lank med mer info ) som gor att man bara kan kora 1080i via hdmi?
Hur kan man testa det typ? Att man bara kan köra 1080i och inte p?
Postad 28 september 2007 - 22:17
Unregistereddb696227
-
Unregistereddb696227
-
Amatör
-
-
73 inlägg
-
Postad 29 september 2007 - 12:46
Skruttet
-
Skruttet
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu har jag fått tillbaka min tv  och de vita ränderna är borta.. äntligen. Service personalen byte även panelen på tv också tack vare att jag påpekade att den läckte ut lite i det högra hörnet. Nu är den svart överallt + att firmware blev byt till 2007. 2007? det börjar bli några stycken nu...
Redigerat av Skruttet, 29 september 2007 - 12:47.
Postad 30 september 2007 - 07:15
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Nu har jag fått tillbaka min tv och de vita ränderna är borta.. äntligen. Service personalen byte även panelen på tv också tack vare att jag påpekade att den läckte ut lite i det högra hörnet. Nu är den svart överallt + att firmware blev byt till 2007. 2007? det börjar bli några stycken nu...
<{POST_SNAPBACK}>
Bara att gratulera! Har de bytt moderkort också?
Postad 30 september 2007 - 10:48
Skruttet
-
Skruttet
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu har jag fått tillbaka min tv och de vita ränderna är borta.. äntligen. Service personalen byte även panelen på tv också tack vare att jag påpekade att den läckte ut lite i det högra hörnet. Nu är den svart överallt + att firmware blev byt till 2007. 2007? det börjar bli några stycken nu...
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
jo den är bytt också
Postad 30 september 2007 - 12:44
Unregistered5bf0b7df
-
Unregistered5bf0b7df
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Hur länge brkar den så kallade "cloduigen" hålla i sig? har cloding p min m87 men det är inget jag sr mig säskilt mycket , men i mörka scener är det lite irriterande. Hur är det med döda pixlar fresten, har upptcken pixel, inte heller något jag stör mig på då pixlarna är så pass små att man inte ser det på långt avstånd.
Men, hur är det med clodingen, är det sånt som försvinner efter ett tag?
Postad 30 september 2007 - 13:21
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> jo den är bytt också
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som om man måste byta moderkort för att uppdatera fw. Olika typer av moderkort hör ihop med olika fw:s. Det ser man när man går igenom tråden och ser vad folk har. Med andra ord går det inte att bara uppdatera till senaste fw, t.ex. på egen hand. Är det bara jag som inte fattat detta tidigare?
Postad 30 september 2007 - 13:36
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hur länge brkar den så kallade "cloduigen" hålla i sig? har cloding p min m87 men det är inget jag sr mig säskilt mycket , men i mörka scener är det lite irriterande. Hur är det med döda pixlar fresten, har upptcken pixel, inte heller något jag stör mig på då pixlarna är så pass små att man inte ser det på långt avstånd.
Men, hur är det med clodingen, är det sånt som försvinner efter ett tag?
<{POST_SNAPBACK}>
Har svårt att tro att clouding på en LCD kommer försvinna med tiden eftersom det består av flytande kristaller. Det är en teori som tycks ha gått vidare från plasma till LCD. På en plasma så försvinner clouding med tiden eftersom TV:n har en inkörningsperiod innan gasen i TV:n jämnar ut sig och blir bra. En LCD har inte en inkörningsperiod på samma sätt. Verkar som om man måste byta moderkort för att uppdatera fw. Olika typer av moderkort hör ihop med olika fw:s. Det ser man när man går igenom tråden och ser vad folk har. Med andra ord går det inte att bara uppdatera till senaste fw, t.ex. på egen hand.
Är det bara jag som inte fattat detta tidigare?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej firmware är bara mjukvara, det har inget med hårdvaran i sig att göra. Däremot hör moderkorten i TV:n ihop med olika paneler. Men alla firmware till M86:an funkar till alla moderkort. Firmware:en till moderkorten uppdateras dock ständigt. Alla kort som tillverkas efter ett visst datum ska tex ha firmware 2004 eller liknande. Det är dock en annan femma när det kommer till moderkorten som används när TV:n produceras av någon anledning. Kan bero på att de har mängder med moderkort liggandes som de använder sig av. Vilket är korkat när fel börjar uppstå.
Redigerat av ViraNoX, 30 september 2007 - 13:46.
Postad 30 september 2007 - 15:20
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Verkar som om man måste byta moderkort för att uppdatera fw. Olika typer av moderkort hör ihop med olika fw:s. Det ser man när man går igenom tråden och ser vad folk har. Med andra ord går det inte att bara uppdatera till senaste fw, t.ex. på egen hand.
Är det bara jag som inte fattat detta tidigare?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej firmware är bara mjukvara, det har inget med hårdvaran i sig att göra. Däremot hör moderkorten i TV:n ihop med olika paneler. Men alla firmware till M86:an funkar till alla moderkort. Firmware:en till moderkorten uppdateras dock ständigt. Alla kort som tillverkas efter ett visst datum ska tex ha firmware 2004 eller liknande. Det är dock en annan femma när det kommer till moderkorten som används när TV:n produceras av någon anledning. Kan bero på att de har mängder med moderkort liggandes som de använder sig av. Vilket är korkat när fel börjar uppstå.
<{POST_SNAPBACK}>
Alltså kan jag ha fw 2007 fast moderkortet är gammalt, från mars i år? Och rent teoretiskt skulle Samsung kunna dyka upp här hemma, plugga in något i serviceuttaget och uppdatera fw? Det skulle väl då ta dem ca 5 minutera att göra detta? Och så till den dumma frågan, om det nu är så här, varför är det omöjligt att övertyga Samsung om att det är så?
Redigerat av Mange36, 30 september 2007 - 15:22.
Postad 30 september 2007 - 19:38
Unregistered5bf0b7df
-
Unregistered5bf0b7df
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Vad använder ni för inställningar när ni kör tv genom den inbyggda digitalboxen? Plus vad har ni för inställningar när ni kör Xbox 360 genom vga ingången?
Redigerat av Unregistered5bf0b7df, 30 september 2007 - 19:39.
Postad 30 september 2007 - 21:43
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
M86:an har ett känt firmware fel gällande att köra 1080p via HDMI. Får min TV uppdaterad för just det felet. Kan inte ta emot p utan måste köra i. Detta kan vara ett liknande fel.
<{POST_SNAPBACK}>
Har själv en M86 sedan i torsdags och tänkte idag jag skulle testa att koppla in den till datorn. Jag får upp möjligheten att i nvidias drivare välja mellan 24, 30, 50 och 60hz, i 1920 x 1080. Vad jag än väljer dock så meddelar tvn (om man trycker på INFO-knappen) att den kör i 1920x1080 i@60hz. Jag kan inte få den att säga något annat. Detta medför (misstänker jag) att jag ej heller kommer åt PC-inställningen i tvn och kan justera bildens overscan etc?? Kan nån verifiera om detta är en fysisk bugg, måste in med den på service, eller om det räcker med en uppdatering av firmwaren?
Postad 30 september 2007 - 22:57
ViraNoX
-
ViraNoX
-
Amatör
-
-
56 inlägg
M86:an har ett känt firmware fel gällande att köra 1080p via HDMI. Får min TV uppdaterad för just det felet. Kan inte ta emot p utan måste köra i. Detta kan vara ett liknande fel.
<{POST_SNAPBACK}>
Har själv en M86 sedan i torsdags och tänkte idag jag skulle testa att koppla in den till datorn. Jag får upp möjligheten att i nvidias drivare välja mellan 24, 30, 50 och 60hz, i 1920 x 1080. Vad jag än väljer dock så meddelar tvn (om man trycker på INFO-knappen) att den kör i 1920x1080i@60hz.
Jag kan inte få den att säga något annat. Detta medför (misstänker jag) att jag ej heller kommer åt PC-inställningen i tvn och kan justera bildens overscan etc??
Kan nån verifiera om detta är en fysisk bugg, måste in med den på service, eller om det räcker med en uppdatering av firmwaren?
<{POST_SNAPBACK}>
Om man lider av den buggen så ska inte TV:n klara av att ta emot 1080p alltså i 60hz, då säger TV:n enbart, "mode not supported". Om du i alla fall lider av detta så ska det räcka med uppdatering av firmware.
Postad 01 oktober 2007 - 02:00
Unregistereddb696227
-
Unregistereddb696227
-
Amatör
-
-
73 inlägg
-
Postad 01 oktober 2007 - 06:15
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Om man lider av den buggen så ska inte TV:n klara av att ta emot 1080p alltså i 60hz, då säger TV:n enbart, "mode not supported". Om du i alla fall lider av detta så ska det räcka med uppdatering av firmware.
<{POST_SNAPBACK}>
Tänk vad man kan lyckas med om man bara har lite jäklar anamma i sig. Jag joxade runt med inställningarna och lyckades få fram hdtv inställningar. Sitter nu här med 1080p från datorn och är riktigt nöjd. Nu ska jag bara lösa mitt problem med min Denon dvd men det är ju en annan historia. =)
Postad 01 oktober 2007 - 12:11
Zeino
-
Zeino
-
Rookie
-
5 inlägg
hej! jag fick hem min m87 i fredags. har hunnit testa en hel del nu. har firmware 2000. kopplar dator via vga till tv:n och har öpplösning på 1920*1080 och det funkar prima  kopplar 360 med monster component kabel och det blir också klockren bild. dock är det är namn kollar på dvd, både i min ht-txq120 och genom xboxet så hackar bilden mkt. vad kan detta bero på? och är det något som kan fixas? annars har jag inte funnit några buggar. men om man ska ringa så dom kommer och fixar, vilka ska man ringa?
Postad 02 oktober 2007 - 11:46
theonlyix
-
theonlyix
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Köpte min 46"M86 på elgiganten förra torsdagen. Upptäckte att jag har Firmware 1010 (har inte hunnit kolla efter andra fel förutom pixelfel o det hade jag ej), men när jag ringr samsung och frågar om man kan få senaste firmwaren för att gardera sig så säger de att det inte är möjligt...
jag framhärdade hårdnackat att det måste gå att uppgradera och eftersom man sett att vissa buggar iallafall enligt er här förekommer på vissa firmwares så vill man ju ha det fixat, annars kanske man sittr där sen när man inte har reklamationsrätt på tvn och då inte får firmwaren uppgraderad när man väl behöver det. (ex när jag ska köra min Xbox360 med vanlig anslutning istället för HDMI (har en elite och en vanlig).
Tips på hur man kan få de (i många fall) okunniga och lite lynniga Samsungflickorna att inse att man vill ha senaste firmware i något man köper för hutlösa summor!?
Postad 02 oktober 2007 - 12:06
gorg
-
gorg
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag är rätt inställd på att köpa en 37-40 av M87:an tillsammans med Samsungs X250-system, men blir lite osäker när folk skriver om massa buggar som Samsung i vissa fall inte återgärdar(?)
Ringde Komplett och kollade med dem om de maskinerna de sålde var svensksålda, och nej de är importerade ifrån Norge. Kommer det ställa till några problem med supporten från Samsungs sida?
Känns lite 50/50 att man får en skärm som är duglig.
Jag har Canal digital, kör med standard boxen man får med, funkar det ok att köra över scart? Någon som har Canal digital som testat?
Postad 02 oktober 2007 - 12:07
Unregistereddb696227
-
Unregistereddb696227
-
Amatör
-
-
73 inlägg
-
Postad 02 oktober 2007 - 12:24
theonlyix
-
theonlyix
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hmm, öppet köp är ju ett alternativ. Frågan är om man kan kräva att få senaste firmwaren på nåt sätt. Verkar som om elgig hade tvs på lager sedan lääänge för de var angelägna om att bli av med dem.
Postad 02 oktober 2007 - 12:51
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag är rätt inställd på att köpa en 37-40 av M87:an tillsammans med Samsungs X250-system, men blir lite osäker när folk skriver om massa buggar som Samsung i vissa fall inte återgärdar(?)
<{POST_SNAPBACK}>
På vår M87:a finns MoviePlus-buggen, men Samsung-supporten hävdar till och med att MoviePlus ska gå igång automatiskt när man startar om TV:n. Så ovilliga är de att uppgradera! Din enda chans är att antingen se till att du får senaste firmwaren eller få en TV med ett rejält fel på. Står det P8 eller P9 eller P10 i serienumret är sannolikheten att du får en bra fw ganska stor.
Postad 02 oktober 2007 - 13:36
theonlyix
-
theonlyix
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Kan vi inte få en sticky(ellr nån vänlig själ pmar mig) på hur man testar vilka fel(om några) man har , det börjar bli jobbigt med alla dessa sidor.
Postad 02 oktober 2007 - 14:37
Unregistered801fc485
-
Unregistered801fc485
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Som Gorg är jag lite rädd att köpa mig en M-serie i o m alla buggar, har inte Samsung en annan lika bra serie, som inte har dessa buggar? Vill verkligen inte få hem ett dåligt ex.
Postad 02 oktober 2007 - 17:15
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Förklaring till alla firmware nummer och försklaring till alla buggar är nu adderat på den första sidan i denn tråd. Titta längst upp i min första post... stora bokstäver.
Info om de olika firmware versionerna
Info om de olika buggarna
Se första posten på första sidan i denna tråden Se här ---> https://www.minhembi...179&searchtime=
<{POST_SNAPBACK}>
Läser man på trådar om andra tillverkares TV:s verkar de flesta ha buggar, mer eller mindre. Mitt intryck är att man inte ska köpa en ny modell för tidigt. Exempelvis verkar Samsung nu ha fixat det mesta på M8:orna. Eller? Köper man en TV som är tillverkad i september eller senare tycks de vara ok avseende just buggar. Flera i denna tråd har bett försäljaren kika på kartongens serienummer. Enligt uppgifter i tråden ska man kunna utläsa när de är tillverkade enligt följande: P = 2007 och siffran efter = månad. P9 i serienumret betyder alltså att den är tillverkad september 2007 och då borde vara mer eller mindre buggfri. På min TV står det P4, vilket också stämmer med datumen i servicemenyn och med att TV:n har buggar.
Redigerat av Mange36, 02 oktober 2007 - 17:18.
Postad 02 oktober 2007 - 17:58
kristian1
-
kristian1
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Modell: 40M86BD
T-TLPPEUMD-2000
T-BDPMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
May 22 2007
Inköpsdatum: 25 September
Inköpsställe: Netonnet, Hisings Backa
24hz stöd: Vet ej
MoviePlus bugg: Tror inte det, visst "pixelflimmer" runt vissa konturer.
Freeview bugg: Nej, verkar inte så (via antenn)
Postad 02 oktober 2007 - 19:02
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Igår kom det äntligen hem en kille och uppgraderade firmwaren till 2004 från 1008 - bor i Stockholm så jag hade rätt till Prestigeservice. MoviePlus-buggen är iaf borta. Har dock inte hunnit återställa mina inställningar eller kollat runt mer så jag vet inte om det är någon mer skillnad. Borde väl kunna se om jag har 24Hz-buggen genom att koppla datorn till teven. Återkommer om jag hittar nåt mer intressant.
<{POST_SNAPBACK}>
Yhrn! Vad gjorde servicekillen exakt? Uppdaterade han endast firmwaren eller bytte han moderkort också? Frågar eftersom jag har 1008 och MoviePlus-buggen. Samsungsupporten säger att det inte går att endast firmware-uppgradera bort den buggen. (Vi senaste samtalet ville supporten inte ens gå med på att det existerar en sådan bugg.)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|