* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 16 februari 2009 - 00:39
Postad 16 februari 2009 - 00:51
Ja jag menade faktiskt "utfyllnad" och inte scalning och det gjorde jag just för jag trodde just det var utfyllnad!. Jag förstår precis att den tv måste visa 1080 men då vet jag att det är detta dom menar med att tv n gör scalningen. Men som du säger, det gör det inte bra, å nej... lx71 gör det mycket bättre än tv n och då blir 1080i bäst av någon anledning. Borde egentligen inte spela någon roll om man matar 1080i eller p då tv sätter samman signalen korrekt ändå, men det skiljer. Men nu var jag från början intresserad i om fler hade problem med att de hade en kant i sidan(höger) på lx71an när de kör 1080i/p och detta fenomen finns även på lx91 men är bättre där då inte man får färgstick i kanten (grön lila) ibland på en del ställen i filmer.
Tackar för alla input dock är roligt och man lär sig lite hela tiden.
Postad 19 februari 2009 - 22:47
Postad 20 februari 2009 - 14:13
Sen kan det ju vara värt att prova att koppla direkt till bildvisaren så att det inte är något funktionsfel mellan just Pioneeren och Onkyon.
Var det några problem med förra firmware versionen (ifall du har provat den)?
Redigerat av THXcht, 20 februari 2009 - 14:14.
Postad 20 februari 2009 - 16:38
Har du provat att ta ut HDMI sladden helt och sätta in den igen och se till att den sitter ordentligt (även i spelaren).
Sen kan det ju vara värt att prova att koppla direkt till bildvisaren så att det inte är något funktionsfel mellan just Pioneeren och Onkyon.
Var det några problem med förra firmware versionen (ifall du har provat den)?
Jag har provat att byta HDMI-kabel utan resultat. Har även provat att köra med en PS3:a i med samma kabel som till LX71:an och i samma ingång på min Onkyo 886 och då fungerar det bra. Jag har även provat att köra om den senaste uppdateringen, 1.25, men tyvärr utan resultat.
Postad 20 februari 2009 - 17:06
Postad 20 februari 2009 - 17:25
Postad 20 februari 2009 - 17:31
Postad 20 februari 2009 - 23:00
Postad 21 februari 2009 - 09:43
Då lär det vara synken mellan LX71 och Onkyon som är problemet.
Har lite svårt att tro att ett synkproblem uppstår helt plötsligt. Kombinationen har ju fungerat klanderfritt fram till nu. Snarare är det problem med den senaste uppdateringen eller också ett mjuk- eller hårdvarufel i spelaren.
Postad 21 februari 2009 - 14:43
Postad 22 februari 2009 - 10:20
Därför frågade jag ju tidigare ifall det har funkat vid tidigare firmware versioner, men fick inget svar då så därav resonemanget att det var synkproblem.
Ursäkta, det inlägget missade jag. Visst kan det vara den senaste uppdateringen som spökar. Det som talar mot det är att jag har tittat på fyra-fem filmer med den senaste uppdateringen 1.25 utan problem och så plötsligt börjar bilden blinka.
Postad 22 februari 2009 - 10:43
1. Spelare skall vara i på läge!
2. Ta ur skivan om det ligger en i släden!
3. Tryck och håll in STOP medans du trycker på STANDBY/ON, det är knapparna på spelaren som skall användas.
Postad 22 februari 2009 - 10:56
Kör bluerayen via en harman/kardon avr 255 receiver, kan problemet ligga via receivern? Ska prova att köra blueray direkt till tv för att se om det blir skillnad, kanske fått ett måndagsex oxå, hoppas inte det vill se på bra film nu goddamnit

Någon som kan hjälpa mig till en bra bild när jag kollar på dvd på denna, nån som kanske haft liknande problem?
Tack på förhand
//Tomas
Redigerat av tomas81, 22 februari 2009 - 15:21.
Postad 24 februari 2009 - 20:34
Enligt hembiobutiken så är det nedanstående.
Citat:
Det som skiljer LX71:an från 51FD är följande:
* Designen är annpassad för LX-receivers
* Touchknappar på fronten
* Guldplätterade kontakter
* Vassare Video DAC
Det enda jag kan se som sticker ut är den sista raden, är det viktigt? Något mer?
Ska ha den till en Pio 5090H.
Postad 24 februari 2009 - 21:40
Har läst igenom hela tråden för ett tag sen & tror att jag sett svaret på min fråga, hittar det dock inte nu så jag undrar. Vad är de viktiga skillnaderna mellan 71:an & 51:an?
Enligt hembiobutiken så är det nedanstående.
Citat:
Det som skiljer LX71:an från 51FD är följande:
* Designen är annpassad för LX-receivers
* Touchknappar på fronten
* Guldplätterade kontakter
* Vassare Video DAC
Det enda jag kan se som sticker ut är den sista raden, är det viktigt? Något mer?
Ska ha den till en Pio 5090H.
Hej
Vad jag vet gäller det endast analog video DAC , alltså component och liknande som skall vara enklare , ej hdmi som skall vara lika dan.
Jag personligen tycker inte LX71 är prisvärd sen 51FD kommit , du kan ju gissa vilken jag valde

Postad 24 februari 2009 - 21:52
Jag har köpt LX71an på rekommendation av en Hifi/Hemmabiobutik. Alla som jobbade där samt deras kunder tycket 71:an hade bättre bild än 51:an. Fråga mig ej varför samt att det måste ju varit med HDMI. De sa att de sålt 35 st 71:or och typ 2 st 51:or. Försäljningsknep? Hoppas inte det? Har ju också sett specifikationerna. Kanske är det skillnad kanske inte? Jag har köpt både TV+BD och ville därför ej chansa om nu 71:an ev är bättre. 71:an har ju fått bra betyg i många tester också.
Inget lätt val!
Hälsningar, FMBio
Postad 25 februari 2009 - 02:20
En till fråga. Märker jag nån skillnad på en 1 meters budgetHDMI-kabel mot en finare? Har en budgetvariant från netonet men tänkte köpa nåt finare, är det nån ide när det är digitalt?
Postad 25 februari 2009 - 02:41
Hej
Vad jag vet gäller det endast analog video DAC , alltså component och liknande som skall vara enklare , ej hdmi som skall vara lika dan.
Jag personligen tycker inte LX71 är prisvärd sen 51FD kommit , du kan ju gissa vilken jag valde
Så om man kör via HDMI då spelare det ingen roll då är det likvärdig DAC som i LX71?
Läste på en sida följande info:
LX71:
# BD-RE, BD-R, BD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, WMV/HD
MPEG 1/2/4-AVC, VCI, LPCM, MP3, WMA, JGP, PNG, GIF
# Dolby TrueHD (bitstream)
# Dolby Digital Plus(bitstream)
# DTS-HD (bitstream)
# Analog 7.1 utgång
# Video DAC: 12bit/297MHz
# Audio DAC 4 x Wolfson WM8740
# HDMI 1.3b
# Deep Color
# Exklusiv känsla med touch knappar på fronten.
# 1080p/24fps HD digital film direct
# PQLS (Jitterfri HDMI överföring vid CD uppspelning)
# KURO LINK (HDMI CEC)
Lx51
# BD-RE, BD-R, BD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, WMV/HD
MPEG 1/2/4-AVC, VCI, LPCM, MP3, WMA, JGP, PNG, GIF
# Dolby TrueHD (bitstream)
# Dolby Digital Plus(bitstream)
# DTS-HD (bitstream)
# Analog 7.1 utgång
# Video DAC: 12bit/148,5MHz
# Audio DAC 4 x Wolfson WM8740
# HDMI 1.3b
# Deep Color
# 1080p/24fps HD digital film direct
# PQLS (Jitterfri HDMI överföring vid CD uppspelning)
# KURO LINK (HDMI CEC
En viss skillnad i Video DAC så att säga....
G
Postad 25 februari 2009 - 22:42
Tack för era råd. Ska åka till hembiobutiken i morgon så får vi se hur jag gör. Lutar väl åt 51:an då jag även ska beställa en ISF-kalibrering till min tv, blir ju nog mycket pengar ändå.
En till fråga. Märker jag nån skillnad på en 1 meters budgetHDMI-kabel mot en finare? Har en budgetvariant från netonet men tänkte köpa nåt finare, är det nån ide när det är digitalt?
Absolut är det en stor skillnad med bättre kabel. Bor du i sthlm får du gärna komma in och låna kablalr av mig för att jämföra! Det slutar alltid likadant.. Sen finns det ju självklart olika bra/prisvärda kablar. Hade ett gäng som testkörde en BDP-LX71 och testade SUPRA, Monster mot en "no name"-kabel. De här grabbarna jobbade visserligen med animation och speltillverkning och det var uppenbara skillnader tyckte samtliga. Monster vann. Pris 1.490kr för 1m.
//Erik
Postad 25 februari 2009 - 23:07
Det finns en hel del med den åsikten här på forumet och den håller dom stenhårt på.
Själv är jag ganska neutral i frågan då frågan är så tröttsam att diskutera..
Redigerat av belzebubb, 25 februari 2009 - 23:10.
Postad 25 februari 2009 - 23:25
Ja även jag har olika erfarenheter med det här med kablar, men jag menar absolut att det kan göra skillnad, åtminstone när det gäller ljud. Men när vi pratar HDMI är jag lite mer osäker men ska så småningon byra min hdmi kabel också. Jag kör en real cabel hdmi71 på 1,5meter och det blir bra men har inte nått direkt att jämföra... vad jag verkligen är nyfiken på är just att testa och köra bilden analogt på 1080i och jämföra om det blir skillnad. Jag är så sugen på detta så man väl så småningon blir "tvungen" och skaffa dessa bildkablar just som ett experiment så man blir "visare"... lite "nördigt" kanske men faktiskt lärorikt på samma gång. Det är ju faktiskt viktigt att också känna till eventuella svagheter och styrkor i analog respektive digital överföring... för jag tror inte att man rakt av bara kan säga att hdmi är bäst.
Postad 26 februari 2009 - 10:26
Redigerat av plasmaplytet, 26 februari 2009 - 11:16.
Postad 26 februari 2009 - 17:35
Kör man HDMI är det således ingen skillnad då man ändå använder DACen i receiver!
G
Postad 27 februari 2009 - 15:21
Ja ingen snack om att det blir skillnad på HDMI kablar. Har 4st Hemma. En noname som jag inte använder längre för det ser ut som skit med den när man har jämfört mot dom andra. Sen har jag en supra och en QED Qunex HDMI-SR som jag använder till PS3:an och hd-boxen. Riktigt bra kablar som ger en likvärdig bild. Men den i särklass bästa kabel är Chord Cables HDMI 1.3 Silver Plus som jag använder mellan LX71:an och min Kuroplasma. Galet bra kabel. Så visst är det skillnad. No doubt about it....
Har också Chord Cables HDMI 1.3 Silver Plus mellan 5090H och BDP-51FD. Kabeln andas verkligen kvalitè om man säger så. Riktigt rejäl. Och bild och ljud är jag också nöjd med även om jag inte har jämfört mot så mycket.
Postad 28 februari 2009 - 13:23
http://www.testfakta...e.aspx?a=134793
Det handlar helt enkelt om att en billig hdmi kabel är precis lika bra som en dyr.
Postad 28 februari 2009 - 17:30
Ja ingen snack om att det blir skillnad på HDMI kablar. Har 4st Hemma. En noname som jag inte använder längre för det ser ut som skit med den när man har jämfört mot dom andra. Sen har jag en supra och en QED Qunex HDMI-SR som jag använder till PS3:an och hd-boxen. Riktigt bra kablar som ger en likvärdig bild. Men den i särklass bästa kabel är Chord Cables HDMI 1.3 Silver Plus som jag använder mellan LX71:an och min Kuroplasma. Galet bra kabel. Så visst är det skillnad. No doubt about it....
just den där chord vill jag ha, har hört så mycket gott om dom , vart hittade du den?
Postad 28 februari 2009 - 17:57
https://www.prisjakt...uery=chord hdmi ?just den där chord vill jag ha, har hört så mycket gott om dom , vart hittade du den?
Postad 01 mars 2009 - 13:55
Var in på en lokal hifi-butik (AVD) här i Sundsvall för någon vecka sedan han där så självklart att 71:an var så mycket bättre bla bla, började då fundera lite på en sån i stället. 71:an kostar dubbelt så mycket är det verkligen värt den prisskillnaden? Helst vill jag ha en regions fixad och då hamnar man på 10k för 71:an alldeles för mycket pengar.
Postad 01 mars 2009 - 14:48
Jag är väldigt inne på att köpa 51:an att LX71 är snyggare gör mig inget då jag ändå har allt stående i ett skåp. kommer köra bilden med hdmi till PDP-507xd och ljudet analogt.
Var in på en lokal hifi-butik (AVD) här i Sundsvall för någon vecka sedan han där så självklart att 71:an var så mycket bättre bla bla, började då fundera lite på en sån i stället. 71:an kostar dubbelt så mycket är det verkligen värt den prisskillnaden? Helst vill jag ha en regions fixad och då hamnar man på 10k för 71:an alldeles för mycket pengar.
51FD ska ju ha samma bild och ljudegenskaper som 71:an via HDMI utgången. Sen finns det någon/några här i tråden som har jämfört och dom har inte sett någon skillnad.
Jag tycker att 51FD är betydligt mer prisvärd än vad LX71:an är i dagsläget. Speciellt nu när den går att hitta för 3990 kr. Har den själv och är mer än nöjd.
Redigerat av belzebubb, 01 mars 2009 - 14:50.
Postad 02 mars 2009 - 16:11
Dessutom så har den vid två tillfällen i helgen tappat ljudet totalt mitt under filmvisning, bara att slå av & på den.
Är det fel på min eller är det buggar? Finns det fv-uppdateringar?
Postad 02 mars 2009 - 16:56
Postad 02 mars 2009 - 21:40
Skulle beställa en Pioneer BDP LX51 FD och då annonserade "Hallbäcks" i nya hembiotidningen en BDF-51FD för 4995.- finns det 2 modeller av den??? I Prisjakt finns den men ingen info om en av dessa.
Tack på förghand.
Tomas Uppsala
Postad 02 mars 2009 - 21:45
LX serien är en lite mer exklusiv linje som då inte 51:an ingår i.
Redigerat av THXcht, 02 mars 2009 - 21:46.
Postad 02 mars 2009 - 22:08
BDP-51FD heter den modellen.
LX serien är en lite mer exklusiv linje som då inte 51:an ingår i.
Tack för snabba svaret.....då blir det en 51:a imorgon.
Postad 02 mars 2009 - 23:14
Du hittar länk till firmware uppdateringar på: PioneerFAQ (Klicka på fimrwares i menyn!)
Det är väl ändå bättre att länka till Pioneers hemsida där uppdateringen finns och inte till någon rörig sida som ser ut att vara gjord av några gymnasieelever på elevens val.
http://www.pioneer.e...pgrade/BDP.html
Redigerat av belzebubb, 02 mars 2009 - 23:21.
Postad 03 mars 2009 - 11:03
Tackar, ska kika in där men är ju inte så säker på om mina problem jag beskrev är en bugg då jag inte hittat nån annan med liknande problem här...Det är väl ändå bättre att länka till Pioneers hemsida där uppdateringen finns och inte till någon rörig sida som ser ut att vara gjord av några gymnasieelever på elevens val.
http://www.pioneer.e...pgrade/BDP.html
EDIT: Hmm, åtminstone ett av mina problem finns beskrivna på pios sida & ska avhjälpas med uppdatering.
"Fixes a case that player rarely won't start with a message "POWER ON" displayed on front panel display."
Sen så beskrivs olika ljudproblem bl.a. osynkat med vissa BD-filmer & det upplever jag helt klart. Hoppas att detta med att ljudet försvinner ibland också avhjälps.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 03 mars 2009 - 11:10.
Postad 03 mars 2009 - 13:09
Tackar, ska kika in där men är ju inte så säker på om mina problem jag beskrev är en bugg då jag inte hittat nån annan med liknande problem här...
EDIT: Hmm, åtminstone ett av mina problem finns beskrivna på pios sida & ska avhjälpas med uppdatering.
"Fixes a case that player rarely won't start with a message "POWER ON" displayed on front panel display."
Sen så beskrivs olika ljudproblem bl.a. osynkat med vissa BD-filmer & det upplever jag helt klart. Hoppas att detta med att ljudet försvinner ibland också avhjälps.
Kan du säga en film där du har problem och där dom tydligt framkommer? Så ska jag se om jag har samma.
Postad 03 mars 2009 - 13:52
Postad 04 mars 2009 - 11:49
MvH Björn
Redigerat av mrbooty, 04 mars 2009 - 15:47.
Postad 04 mars 2009 - 12:01
Ljudet försvann en gång helt & hållet på filmen "stepbrothers" (stavning?), för övrigt bland det sämsta jag settKan du säga en film där du har problem och där dom tydligt framkommer? Så ska jag se om jag har samma.

Är osäker på låsningarna men en gång var i alla fall på "Celine Dion, live in las vegas".
EDIT: Båda på BD.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 04 mars 2009 - 12:02.
Postad 04 mars 2009 - 23:32

Någon skrev tidigare att han upplevde knaster i de analoga utgångarna men jag har inte hört det på min men så har jag den nya firmw. 1.25a och då lär det ha försvunnit.
Det går att ställa in högtalarna i lx71 så man "stänger" för 7.1 ljudet och bara matar 5.1. Jag vet dock inte om de två kanalerna man stänger går vidare till de bakre kanalerna (hoppas) eller bara är borta ur ljudbilden men det fungerar att ställa in en 5.1 lösning. Ljudet är annars helt klart kanon att se film på de analoga utgångarna och jag upplever ljudet som klart tydligare än med toslink kabel till förstärkaren. Men jag tror det hela beror på vilken förstärkare man kör så det är rätt individuellt tror jag. Får ta en bild en dag och lägga i mitt galleri (tomt!) så ni kan se, lite halvimponerad blir man ju själv :-).
Ja så får man gå i väntans tider och hoppas den där uppdateringen kommer så man kan få ljudbilden fullt ut i analogutgången... tror ni den kommer :-/ ?
Postad 05 mars 2009 - 10:35
Postad 07 mars 2009 - 16:52
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 07 mars 2009 - 16:53.
Postad 12 mars 2009 - 18:15
Är det värt att byta ut PS3an mot nån av dessa eller ska man vänta tills det kommer nyare spelare?
Postad 14 mars 2009 - 00:37
Vet inte varför jag svarar eftersom jag inte vet skillnaden men rent spontant så känns det som att du kan vänta om du är nöjd med ps3:an. Jag har en 51FD & bildkvaliten är det inget fel på men maken till trög pjäs att hantera + buggar trots senaste firmvare. Ok jag ska inte överdriva men den hänger sig nån gång i veckan i alla fall.Hur står sig 51FD och LX71 mot ps3an?
Är det värt att byta ut PS3an mot nån av dessa eller ska man vänta tills det kommer nyare spelare?
En fråga: Är det standard att BD-spelare är extremt långsamma vid lagerbyten på DVD? De tre senaste DVD-spelarna jag haft gjorde tillsammans (ihopräknat alltså) lagerbyte snabbare än vad min 51FD gör ensam, tar ju flera sekunder! Ofattbart irriterande när man lagt lagerbytet på ett olämpligt ställe tex mitt i en scen men även när man lagt det i ett mellanrum med svart bild så börjar jag fundera på om apparaten hängt sig eller? Min pio DV600 gör lagerbytet så snabbt att man i princip aldrig märker det.
Postad 14 mars 2009 - 09:27
Vet inte varför jag svarar eftersom jag inte vet skillnaden men rent spontant så känns det som att du kan vänta om du är nöjd med ps3:an. Jag har en 51FD & bildkvaliten är det inget fel på men maken till trög pjäs att hantera + buggar trots senaste firmvare. Ok jag ska inte överdriva men den hänger sig nån gång i veckan i alla fall.
En fråga: Är det standard att BD-spelare är extremt långsamma vid lagerbyten på DVD? De tre senaste DVD-spelarna jag haft gjorde tillsammans (ihopräknat alltså) lagerbyte snabbare än vad min 51FD gör ensam, tar ju flera sekunder! Ofattbart irriterande när man lagt lagerbytet på ett olämpligt ställe tex mitt i en scen men även när man lagt det i ett mellanrum med svart bild så börjar jag fundera på om apparaten hängt sig eller? Min pio DV600 gör lagerbytet så snabbt att man i princip aldrig märker det.
Har en BD55 har aldrig märkt att det bytt lager alls, så borde nog inte vara så, om allt är optimalt.
Redigerat av Unregistered2133266d, 14 mars 2009 - 09:27.
Postad 14 mars 2009 - 10:17
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar