Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9, tekniska frågor

1269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 22 februari 2009 - 11:17

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Förutsättningar:

- Alla frekvenser
- DiseqC2
- New1
- Lnb spänning på
-ersätt samtliga kanaler.

Inget mer jag bör göra? Spelar det roll om jag nollställer och börjar med New1? eller skall man börja med Thor?

Postad 22 februari 2009 - 11:24

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Förutsättningar:

- Alla frekvenser
- DiseqC2
- New1
- Lnb spänning på
-ersätt samtliga kanaler.

Inget mer jag bör göra? Spelar det roll om jag nollställer och börjar med New1? eller skall man börja med Thor?

Jag själv inte ens behöver gå över till NEW1 för att få dessa kanaler. Du får börja med Thor och sedan köra ersätt samtliga kanaler med NEW1. Du får testa och se vilken fungerar för dig.

Noterar när jag söker på Thor då är Aerial Select : Single inte DiseqC2.

Redigerat av Enator, 22 februari 2009 - 11:27.

Postad 22 februari 2009 - 11:38

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag själv inte ens behöver gå över till NEW1 för att få dessa kanaler. Du får börja med Thor och sedan köra ersätt samtliga kanaler med NEW1. Du får testa och se vilken fungerar för dig.

Du har bara en LNB monterad på tallriken kanske?

Postad 22 februari 2009 - 11:41

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Du har bara en LNB monterad på tallriken kanske?

Det stämmer. Men sök på Single kanske det hjälper.

Redigerat av Enator, 22 februari 2009 - 11:42.

Postad 22 februari 2009 - 11:44

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Ni har tur ni som har canal digital. Själv har man viasat och måste ha en ful liten silverbox. =(

Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 22 februari 2009 - 11:44.

Postad 22 februari 2009 - 11:47

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Ni har tur ni som har canal digital. Själv har man viasat och måste ha en ful liten silverbox. =(

hee hee satsa på CD du oxå :)

Postad 22 februari 2009 - 12:24

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Viasat ringde och lyckades övertala mig att teckna 2 år till mot att jag fick första året för halva priset. :)

Postad 22 februari 2009 - 13:01

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Viasat ringde och lyckades övertala mig att teckna 2 år till mot att jag fick första året för halva priset. :)

Heee hee tycker synd om dig ;)

Postad 22 februari 2009 - 16:32

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Nej nu faan åker tv´n ut ;-)

Kan det vara nåt med att man kanske inte har senaste firmwaren? Har ni själva uppdaterat och sett om det hjälpte?

Postad 22 februari 2009 - 17:18

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nej nu faan åker tv´n ut ;-)

Kan det vara nåt med att man kanske inte har senaste firmwaren? Har ni själva uppdaterat och sett om det hjälpte?

Nej den senaste firemware är bara för marksänd. Fortfarande tror jag att det har något att göra med din parabol.

Postad 22 februari 2009 - 17:33

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har firmware: 0905-0301 iaf om det är någon gammal skit?

KAn det ha betydelse att jag har ca 7år gamla LNB´s??

Redigerat av torparen1, 22 februari 2009 - 17:39.

Postad 22 februari 2009 - 17:42

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nej det har inget med den göra.

Vet ej men någon annan som har mer info än jag som kan kanske svara på den?

Jag kommer ihåg att min installatör använde inte den LNB som CD hade skickat utan gav mig en annan som han hävdade att var bättre men jag fick den gratis :)

Redigerat av Enator, 22 februari 2009 - 17:45.

Postad 22 februari 2009 - 19:18

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Jag skulle ha bytt ut dem mot Smart Titanium ( 2nd Edition ) lnb 0.2 db, de är mest prisvärda av alla lnb har själv dessa som du kan se i mitt galleri. Det är en stor skillnad på lnb om man jämför dagens mot de som kom för 7 år sedan.

Postad 23 februari 2009 - 18:24

spader124
  • spader124
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har precis fått min 5090h och har en fundering ska det bli kant över och under bilden när man tittat på Indiana Jones och Eagle Eye blu-ray. Via ps3. ( bilden grym på Eagle Eye).

Redigerat av spader124, 23 februari 2009 - 18:54.

Postad 23 februari 2009 - 18:43

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Har precis fått min 5090h och har en fundering ska det bli kant över och under bilden när man tittat på Indiana Jones och Eagle Eye blu-ray. Via ps3. ( bilden grym på Eagle Eye).

sorgekanten går du inte undan! i och med att filmeran produceras i olika filmformat (2,35:1; 24:1 osv) och tv-n är "bara" 16:9 dvs 1,78:1 då är de oundviklig att få de svarta remsorna uppe o nere.
men bry dig inte om det utan njut av din tv! du har fått den och vi andra ... väntar med längtan... ;-)

Postad 23 februari 2009 - 18:58

spader124
  • spader124
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
ok och njuterdet gör jag. hoppas du inte behöver vänta länge till.

Postad 24 februari 2009 - 15:08

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Undrar över att par saker som ni som ISF-kalibrerat era apparater kanske kan svara på.

När dom ISF-kalibrerar, öppnar dom nån typ av servicemeny som innehåller fler grejor att skruva på än vad jag kan komma åt idag?

Kommer svärtan att påverkas vid kalibrering, kan det bli svartare? Det kanske är nåt fel på mig men jag är inte sådär supernöjd med min svärta, trodde den skulle vara djupare än fast jag förstått att den kolsvarta plasman inte existerar än. Allvarligt talat så är jag just nu inte alls nöjd med den!

Vet inte om det är jag som vant mig & blivit kräsnare men jag upplevde klart djupare svart i början än vad jag gör nu & det är inte bara när jag tittar efter det på en svart ruta utan även vid normal filmvisning. Det är en rejäl skillnad mellan ram & panel trots bakgrundsbelysning bakom tv:n dessutom så finns en blåton i det svarta, blåtonen har jag upplevt från den första dagen & tagit för givet att den ska försvinna vid kalibrering men just nu så är jag orolig över vart kurosvärtan håller hus?

EDIT: Ska tillägga att jag kör en inställning som rekommenderats tidigare i tråden i movieläget med nollställt ljus samt rätt gamma för max svärta.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 24 februari 2009 - 15:10.

Postad 24 februari 2009 - 15:16

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Undrar över att par saker som ni som ISF-kalibrerat era apparater kanske kan svara på.

När dom ISF-kalibrerar, öppnar dom nån typ av servicemeny som innehåller fler grejor att skruva på än vad jag kan komma åt idag?

I mitt fall gjorde dem inte det men det mycket möjligt att dem har tillgång till programvara som krävs att komma in ditt.

Kommer svärtan att påverkas vid kalibrering, kan det bli svartare? Det kanske är nåt fel på mig men jag är inte sådär supernöjd med min svärta, trodde den skulle vara djupare än fast jag förstått att den kolsvarta plasman inte existerar än. Allvarligt talat så är jag just nu inte alls nöjd med den!

Vet inte om det är jag som vant mig & blivit kräsnare men jag upplevde klart djupare svart i början än vad jag gör nu & det är inte bara när jag tittar efter det på en svart ruta utan även vid normal filmvisning. Det är en rejäl skillnad mellan ram & panel trots bakgrundsbelysning bakom tv:n dessutom så finns en blåton i det svarta, blåtonen har jag upplevt från den första dagen & tagit för givet att den ska försvinna vid kalibrering men just nu så är jag orolig över vart kurosvärtan håller hus?

EDIT: Ska tillägga att jag kör en inställning som rekommenderats tidigare i tråden i movieläget med nollställt ljus samt rätt gamma för max svärta.

Min tv har samma svärta som innan dvs så mycket svart som det går att få ut från denna tv. Men man säger att svärtan blir bättre efter kalibrering men eftersom jag har alltid upplevt den svart så kan jag inte svara på den. Titta på minna bilder i denna tråd. Svärtan är lika svart som hos mig.

Postad 24 februari 2009 - 15:33

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Tror inte det är något fel på din. Så svart som ramen är svärtan inte, och det är en enligt mig ganska bra bit kvar tills det är så. Jag tror att man lätt kan ha skyhöga förväntningar på Kurosvärtan när en del folk har sagt att det är lika svart som ramen. Och att man då kanske blir lite besviken. Mina förväntningar var extremt höga på svärtan och jag kan ärligt säga att dom inte infriades helt. Men visst är svärtan bra.

Redigerat av belzebubb, 24 februari 2009 - 15:36.

Postad 24 februari 2009 - 15:40

champnicke
  • champnicke
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har funderingar att skaffa lx 5090 h innan dom tar slut..
Hur är bild och ljudkvalite i den inbyggda Hd-Boxen för Canal Digital.
Är det ngn som jämfört denna inbyggda box med Canal Digitals externa Hd-Boxar?
Har i dagsläget en pioneer 508xd med canal digitals inspelningsbara Hd-Box men tycker ibland sändningarna
på sd kanaler som Säsongkortet,Tv4 sport,Canal Plus Sport kan vara lite dåliga..

Postad 24 februari 2009 - 15:42

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Helt svart är det inte! Och du har helt klart rätt i att det är lite av en blå (eller lila) ton på det svarta.

Postad 24 februari 2009 - 15:45

KREIGER
  • KREIGER
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Det finns helt klart utrymme till ännu bättre svärta, men din TV är trots allt den som ger överlägset bäst svärta på hela marknaden (iaf med on-screen-content). Du kan alltså inte få det bättre, vilket borde vara en liten tröst!

Vilken gamma ger max svärta btw?

Redigerat av KREIGER, 24 februari 2009 - 15:52.

Postad 24 februari 2009 - 15:45

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Och att man då kanske blir lite besviken. Mina förväntningar var extremt höga på svärtan och jag kan ärligt säga att dom inte infriades helt. Men visst är svärtan bra.

Nu är ju inte nåns skärmar helt kalibrerade heller kanske inte ens med DVE så kanske onödigt att hetsa upp sig.

När jag har sett HD filmer där svärtan verkligen står ut så har det legat nära ramens svarta och även sorgekanterna, men sen kan ju själva materialet ha dålig svärta och kan se grådassigt ut.

0.0031 har uppmätts vid kalibrerat och med speciella mätinstrument för så låg svärta fick användas. Så att det är en bra bit till 0 som du skrev stämmer ej.

Jag har inte upplevt nån blå/lila ton endast svart. Har kört med DVE för HD DVD ska skaffa för BD med.

Redigerat av henke007, 24 februari 2009 - 15:50.

Postad 24 februari 2009 - 15:49

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Har funderingar att skaffa lx 5090 h innan dom tar slut..
Hur är bild och ljudkvalite i den inbyggda Hd-Boxen för Canal Digital.
Är det ngn som jämfört denna inbyggda box med Canal Digitals externa Hd-Boxar?
Har i dagsläget en pioneer 508xd med canal digitals inspelningsbara Hd-Box men tycker ibland sändningarna
på sd kanaler som Säsongkortet,Tv4 sport,Canal Plus Sport kan vara lite dåliga..

Ljud bäst i klassen. Bild sämst i klassen för några hd-kanaler men den kommer att fixas snart genom den ca-modul som kommer komma snart. Jag har jämfört den mot den standard boxen (icke-hd) som kommer med i beställningen från CD men inte mot hdtv-boxen. Vad jag kan säga är att den interna hdtv-boxen ger klar bättre bild mot den icke-hdtv-boxen som jag har fått. Men frågan är kommer du kunna hitta någon Kuro nu? Den är slut ;)

Postad 24 februari 2009 - 15:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Ni får drag åt skogen allihopa :blink: ;) Svärtan på min tv försvinner helt in i ramen.

Postad 24 februari 2009 - 16:39

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ni får drag åt skogen allihopa :D :) Svärtan på min tv försvinner helt in i ramen.

Ja då är det nåt allvarligt fel på min för det är långt ifrån :)

Skämt åsido så är det nog som det är antar jag. Vissa ser gröna ormar, andra kornighet & nån tredje regnbågar. Själv så är jag lätt fixerad av djup svärta, tyckte min LG var så långt ifrån svart så det var rent skrattretande, grådassigt var rätt ord. Likt förbaskat så finns det t.o.m. en testare som snackade om att dess svärta smälte in i ramen :lol:

Med tanke på att vissa ser regnbågar på vissa plasma & andra inte så kanske vi är vissa som lider mer av detta med brist på svärta än andra? Jag har kompisar som inte fattade vad jag menade när jag klagade på LG:ns svärta...

Hur det nu är med detta så får jag väl svar när kalibreraren kommer, antar att han får problem med kalibreringen om det skulle vara så att min skärm inte är optimal i svärta, vilket jag i & för sig inte tror...

Postad 24 februari 2009 - 16:43

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Vilken gamma ger max svärta btw?

Är faktiskt inte helt säker på om gamman påverkar svartpunkten, testade när jag fick tv:n men kommer inte ihåg hur det var med detta. Har inte tv:n här nu men nån annan kanske kan svara/testa...

Postad 24 februari 2009 - 16:46

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Ja då är det nåt allvarligt fel på min för det är långt ifrån :)

Skämt åsido så är det nog som det är antar jag. Vissa ser gröna ormar, andra kornighet & nån tredje regnbågar. Själv så är jag lätt fixerad av djup svärta, tyckte min LG var så långt ifrån svart så det var rent skrattretande, grådassigt var rätt ord. Likt förbaskat så finns det t.o.m. en testare som snackade om att dess svärta smälte in i ramen :)

Med tanke på att vissa ser regnbågar på vissa plasma & andra inte så kanske vi är vissa som lider mer av detta med brist på svärta än andra? Jag har kompisar som inte fattade vad jag menade när jag klagade på LG:ns svärta...

Hur det nu är med detta så får jag väl svar när kalibreraren kommer, antar att han får problem med kalibreringen om det skulle vara så att min skärm inte är optimal i svärta, vilket jag i & för sig inte tror...

Så svart ser min tv hemma hos mig:

Postad bild

Postad 24 februari 2009 - 16:56

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

DEt beror på. En del kalibrerare väljer att inte använda ISF-minnena i TVn pga olika orsaker. Jag tror att det mest bottnar i förutfattade meningar från tidigare erfarenheter, men det är även av praktiska skäl då ISF-minnena hos Pioneer är låsta efter kalibrering, vilket inte är optimalt för digital-TV, HDTV då man kan behöva justera framförallt Color/Färgmättnad mellan olika program.

Enligt min uppfattning så ska en professionell kalibrerare hålla sig ajour med de verktyg som finns tillgängliga på marknaden och där ingår idag att kunna kalibrera ISF-minnena hos en Pioneer plasma TV dock till jag lägga till att det inte skiljer sig nämnvärt vad gäller de inställningsmöjligheter man har via användarmeny respektive via ISF-gränssnitt.

Jag har tyvärr inte själv haft nöjet att fullt ut leka med en G9 så jag vet inte om EU-modellerna är liknande US-modellerna. För US-modellerna kan man få en hel del mer kalibrerad ljusstyrka ur panelen via ISF-minnena (speciellt användbart för läget ISF Dag).

Ja, svärtan kommer absolut att påverkas vid kalibrering. Inte så att det nämnvärt kommer att bli djupare även om det också kan vara fallet beroende på hur din TV är justerad innan kalibrering. Den största skillnaden är dock att svärtan kommer att få en balanserad svart/mörkgrå färg. När jag tänker Kuro så tänker jag kolsvart, dvs färgen av kol som inte är helt svart utan mörkgrå. Så ska en korrekt kalibrerad Kuro upplevas. Om man har ett färgstick så sitter man antingen i en felaktig miljö eller så är inte gråskalan korrekt kalibrerad.

Det är ju alltid så att nyhetens behag falnar allt eftersom så det är helt normalt. Att du inte alls är nöjd med svärtan är nog pga du ställer väl orimliga krav. Det borde rimligtvis gälla ytterst få scener där du inte upplever svart som svart på en G9 och för de scenerna så kommer inget annat än absolut svart svärta att verkligen hjälpa. Tar nog ett bra tag till innan vi är där och det är inte så att med en absolut svärta så är allt frid och fröjd. Displayens kontrast oavsett innehåll (simultankontrast eller ANSI-kontrast) samt en bra gammahantering är minst lika viktigt för att svart, speciellt ju mörkare den blir, ska uppleves som något riktigt positivt.

Postad 24 februari 2009 - 17:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är faktiskt inte helt säker på om gamman påverkar svartpunkten, testade när jag fick tv:n men kommer inte ihåg hur det var med detta. Har inte tv:n här nu men nån annan kanske kan svara/testa...

Nej, en korrekt gamma påverkar inte svartnivån. Gamma påverkar hela bilden i nivåerna mellan svartnivå och vitnivå och ger hur kontrastrik bilden upplevs (simultankontrast).

Postad 24 februari 2009 - 17:05

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Postad bild

Tack men det här med att bedömma svärta i en panel utifrån ett foto är liksom ingen höjdare. Är själv amatörfotograf & jag lovar att jag kan få svärtan i min LG att se kolsvart ut om jag fipplar lite med exponeringen samt pion att se dynggrå ut om jag vill :)

På den skärm jag tittar på nu så kan man se att din bild är underexponerad, på nån annans skärm så kan det se annorlunda ut. Om man riktar sin kompaktkamera mot tv:n som du gjort & dessutom har bakgrundsbelysningen på bakom tv:n så blir det ohjälpligt underexponerat, om man inte exponeringskompenserar förstås. Din kamera kommer att mäta mest på bakgrundsbelysningen & exponeringsomfånget i den är inte så stort så TV:n blir underexponerad.

Däremot så kan man i viss mån jämföra två paneler bredvid varandra & se skillnad i svärta.

Om du ökar på exponeringen så att skärmen blir grå så kan man jämföra det mot ramen, om då ramen är mörkare så vet man att det finns en bit till det totalsvarta.

För övrigt så har du menyn uppe som ger kontrast, då upplever jag också svärtan mkt bra. Om man däremot har en helt svart bild så upplever man svärtan gråare. Nu är det ju ingen höjdare att titta på svarta rutor men om man ser en filmscen med mkt svart & kanske ett ansikte med låg kontrast så tycker jag personligen att svärtan är si & sådär men den är ju bäst så det är som det är...

Vi får se om jag nån dag framöver plockar fram systemkameran & stativet & försöker få till en bra exponerad bild, bör gå men problemet är skärmarna vi sitter framför, ingen av dem visar lika.

Postad 24 februari 2009 - 17:10

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Vid vilken slutartid? Det ser inte alls ut så hemma hos dig, utan det är vad din kamera lyckas fånga, vilket inte är i närheten av känsligheten hos ett öga som haft tid att vänja sig till ett mörklagt om än inte helt mörkt rum. Om du inte ser att svart inte är svart vid en till största delen mörk scen så har du något fel med din syn, för G9 är mätbart långt ifrån mörk nog för känsligheten hos våra ögon i en korrekt miljö för kritisk granskning av bild inte ska uppfatta ljuset som avges.

Sen får man för all del vara nöjd, men att påstå att en Pio G9 har en svärta som inte kan skiljas från ramen oavsett sceninnehåll är att fara med osanning.

Redigerat av Wolfy, 24 februari 2009 - 17:11.

Postad 24 februari 2009 - 17:13

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Nej, en korrekt gamma påverkar inte svartnivån. Gamma påverkar hela bilden i nivåerna mellan svartnivå och vitnivå och ger hur kontrastrik bilden upplevs (simultankontrast).

Hade det på känn...

Tack Wolfy, det blir nog bra det här men som sagt var så är jag tydligen känslig på detta med svärtan & det där med kolsvart var ju en fin beskrivning av dig. Nu har jag ju ett färgstick i det svarta men jag kommer nog inte att bry mig i det utan inväntar nu kalibreringen.

Är det viktigt att vänta till efter 200 timmar? Tycks ha läst 100-200 timmar men är inte säker? Om ett par veckor så bör jag ha överskridit 100 med råge & jag är ju så sugen men samtidigt så ska det ju bli riktigt gjort också.

Postad 24 februari 2009 - 17:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Vid vilken slutartid? Det ser inte alls ut så hemma hos dig, utan det är vad din kamera lyckas fånga, vilket inte är i närheten av känsligheten hos ett öga som haft tid att vänja sig till ett mörklagt om än inte helt mörkt rum. Om du inte ser att svart inte är svart vid en till största delen mörk scen så har du något fel med din syn, för G9 är mätbart långt ifrån mörk nog för känsligheten hos våra ögon i en korrekt miljö för kritisk granskning av bild inte ska uppfatta ljuset som avges.

Sen får man för all del vara nöjd, men att påstå att en Pio G9 har en svärta som inte kan skiljas från ramen oavsett sceninnehåll är att fara med osanning.

Ni är alla välkomna hemma hos mig. Kan vara så att det är fel på min syn men det är det som jag ser och upplever svärtan på min tv precise som jag visade i bilden ovan :)

Edit:
Måste säga att på G8 kunde se att den inte var helt svart.

Redigerat av Enator, 24 februari 2009 - 17:18.

Postad 24 februari 2009 - 17:20

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Vid vilken slutartid?

Tänk på att det inte är enbart slutartiden som påverkar exponeringen utan en kombination av tid & bländare som ger en exponering.

En exponering är att på ett ljuskänsligt material under en viss tid (slutartid) släppa in en viss mängd ljus (bländaröppning). Kombinationen av dessa ger en exponering.

Att fotografera en skärm & komma nära verkligheten innebär alltid att man måste exponeringskompensera samt förmodligen också fixa till det i datorn sen så att det ser ut ungefär som man tyckte det såg ut i verkligheten, eller bättre om man vill ljuga :)

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 24 februari 2009 - 17:22.

Postad 24 februari 2009 - 17:25

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hade det på känn...

Tack Wolfy, det blir nog bra det här men som sagt var så är jag tydligen känslig på detta med svärtan & det där med kolsvart var ju en fin beskrivning av dig. Nu har jag ju ett färgstick i det svarta men jag kommer nog inte att bry mig i det utan inväntar nu kalibreringen.

Det är liugnt, jag håller helt med dig och ville också ha en absolut svärta, varför jag levt själva fan över Pios nedläggningsbeslut innan vi fick se Pio ECC (Extreme Contrast Concept) realiserad. Det finns några delar hos Pios bildkvalité och en absout svärta som skulle ge mig en TV som jag skulle vara helt och hållet nöjd med väldigt lång tid. Man får stilla hoppas att project Kuro lever vidare hos Panasonic och att de släpper sitt envetna budgettänkande och även medger att deras konsument-TV kan kalibreras till perfektion...

Är det viktigt att vänta till efter 200 timmar? Tycks ha läst 100-200 timmar men är inte säker? Om ett par veckor så bör jag ha överskridit 100 med råge & jag är ju så sugen men samtidigt så ska det ju bli riktigt gjort också.

Knappast så väldigt viktigt, men eftersom du ska betala för en kalibrering så är det väl värt att göra allt du kan för att se till att grundförutsättningarna är de bästa så du får väl hålla dig lite till. :)

Inkörningen är mest för att säkerställa att alla subpixlar och deras miljö har normaliserats eller uppnått jämvikt. Pixlarna är inte hermetiskt tillslutna utan hela panelen är en miljö. Jag har aldrig läst någon forskning om tidsaspekten om när denna normalisering har skett, men 200 timmar torde vara tillräckligt.

Redigerat av Wolfy, 24 februari 2009 - 17:26.

Postad 24 februari 2009 - 17:28

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ni är alla välkomna hemma hos mig. Kan vara så att det är fel på min syn men det är det som jag ser och upplever svärtan på min tv precise som jag visade i bilden ovan :)

Tror inte alls att det är fel på din syn men vi är som sagt var känsliga för olika saker. Jag tex har ju lite problem med att jag ofta tycker att bilden är för kontrastrik (ljus), får ha lägre kontrast helt enkelt, allt över 32 ger mig huvudvärk. Kanske det är så att mina ögon släpper in lite för mkt ljus??? Därför kanske jag är känsligare för detta med att svärtan inte är total???

Djupa teorier :)

Det är liugnt, jag håller helt med dig och ville också ha en absolut svärta, varför jag levt själva fan över Pios nedläggningsbeslut innan vi fick se Pio ECC (Extreme Contrast Concept) realiserad. Det finns några delar hos Pios bildkvalité och en absout svärta som skulle ge mig en TV som jag skulle vara helt och hållet nöjd med väldigt lång tid. Man får stilla hoppas att project Kuro lever vidare hos Panasonic och att de släpper sitt envetna budgettänkande och även medger att deras konsument-TV kan kalibreras till perfektion...

Knappast så väldigt viktigt, men eftersom du ska betala för en kalibrering så är det väl värt att göra allt du kan för att se till att grundförutsättningarna är de bästa så du får väl hålla dig lite till. :D

Inkörningen är mest för att säkerställa att alla subpixlar och deras miljö har normaliserats eller uppnått jämvikt. Pixlarna är inte hermetiskt tillslutna utan hela panelen är en miljö. Jag har aldrig läst någon forskning om tidsaspekten om när denna normalisering har skett, men 200 timmar torde vara tillräckligt.

Får ge mig till tåls nån månad till då för helt klart så ska det göras riktigt!

Postad 24 februari 2009 - 17:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Tror inte alls att det är fel på din syn men vi är som sagt var känsliga för olika saker. Jag tex har ju lite problem med att jag ofta tycker att bilden är för kontrastrik (ljus), får ha lägre kontrast helt enkelt, allt över 32 ger mig huvudvärk. Kanske det är så att mina ögon släpper in lite för mkt ljus??? Därför kanske jag är känsligare för detta med att svärtan inte är total???

Djupa teorier :)

Får ge mig till tåls nån månad till då för helt klart så ska det göras riktigt!

Jag bor i Stockholm vet du :)

Postad 24 februari 2009 - 17:32

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tänk på att det inte är enbart slutartiden som påverkar exponeringen utan en kombination av tid & bländare som ger en exponering.

En exponering är att på ett ljuskänsligt material under en viss tid (slutartid) släppa in en viss mängd ljus (bländaröppning). Kombinationen av dessa ger en exponering.

Att fotografera en skärm & komma nära verkligheten innebär alltid att man måste exponeringskompensera samt förmodligen också fixa till det i datorn sen så att det ser ut ungefär som man tyckte det såg ut i verkligheten, eller bättre om man vill ljuga :)

Helt riktigt, bra att du korrigerade. Jag har börjat tappa min fotograferingslingo.

Får väl snart skaffa mig en kamera som gör att det lönar sig att sätta sig in i det igen, men det här med att återge verkligeheten med en kamera, via komprimerad bild över nätet kommer alltid att ligga utanför min hårdvaras kompetens och min plånboks tjocklek... ligger ju dock utanför möjligheterna med verklighetens kameror också, hehe. :)

Postad 24 februari 2009 - 17:35

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Fortfarande anser jag att det är era apparater som är kapot :) :)

Postad 24 februari 2009 - 17:37

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är fasiken hur nöjd som hels på min KRP500 A. Svartare än så blir det liksom inte... svart som ******** själv kan jag erkänna. Rmen på tv´n är en ganska bra värdemätare :)

På tal om tidigare kvaliteer på CD sändningar i canal + sport, biljett mm så är det under all kritik tycker jag personligen efter att pröjsa så mkt. mer för att få se lite hockey..

Off topic:
(tycker oxå de kan pröjsa lite bättre kommentatorer på biljettmatcherna)

Postad 24 februari 2009 - 17:40

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Edit:
Måste säga att på G8 kunde se att den inte var helt svart.

Som sagt, det är inte bara svärtan hos TVn och dina ögon som avgör, miljön som du sitter i spelar stor roll för vad du upplever.

T o m G8 kan uppleves helt svart hela tiden beroende på miljön, men det är inte en miljö som är optimal och det är inte heller en miljö där G9 upplevs som helt svart.

Nåja, nog om detta, jag vill verkligen inte ifrågasätta din uppevelse. Om du upplever att G9 har perfekt svärta - good for you! :)

Postad 24 februari 2009 - 17:42

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Fortfarande anser jag att det är era apparater som är kapot :) :D

Visst! För du säger ju dig inte se brus heller! :)

Postad 24 februari 2009 - 17:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nåja, nog om detta, jag vill verkligen inte ifrågasätta din uppevelse. Om du upplever att G9 har perfekt svärta - good for you! :)

Jaja eftersom Pio läger ner produktionen så ville jag driva med er eftersom snart kommer Pio G9 tråden läggas ner oxå men men som jag sa välkomna.

Visst! För du säger ju dig inte se brus heller! :)

Ja den ser jag ibland beroende på kanal och program :D

Men när jag var hos någon annan och tittade på hans G9 min första reaktion var hur mycket brus har din tv :lol:

Redigerat av Enator, 24 februari 2009 - 17:47.

Postad 24 februari 2009 - 17:47

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

snart kommer Pio G9 tråden läggas ner

Nej nej! Herregud nu ska jag ha denna apparat i många år så G9-trådarna får inte läggas ned :)

Postad 24 februari 2009 - 17:48

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Perfekt svärta idag kan jag villigt medge och hålla med om. Var nere för att kolla upp pratet innan.
Efter uppstart växlar den till svartaste svart, sitter med en svart bakgrund.

:)

Postad 24 februari 2009 - 17:50

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Perfekt svärta idag kan jag villigt medge och hålla med om. Var nere för att kolla upp pratet innan.
Efter uppstart växlar den till svartaste svart, sitter med en svart bakgrund.

:)

De e inte så att du sitter utan insignal & den slagit av skärmen :) , tar väl typ 15 sekunder om jag inte mins fel.

Postad 24 februari 2009 - 17:53

torparen1
  • torparen1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

De e inte så att du sitter utan insignal & den slagit av skärmen :) , tar väl typ 15 sekunder om jag inte mins fel.

hehe 15 sek.. då måste jag be dig vända dig till din försäljare:-) växlade direkt till menyn och såg ingen som helst skillnad. du har ju en ljusare svart i uppstartsläget som sedan växlar till perfekt svart (iaf hos mig :) )

Postad 24 februari 2009 - 17:59

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

hehe 15 sek.. då måste jag be dig vända dig till din försäljare:-) växlade direkt till menyn och såg ingen som helst skillnad. du har ju en ljusare svart i uppstartsläget som sedan växlar till perfekt svart (iaf hos mig :) )

Det är bara att gratulera :)

EDIT: För övrigt så stänger den av panelen på nåt sätt mkt snabbt helt utan insignal, kolla så får du se. har inte tv:n här nu, kanske är en inställningsgrej???

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 24 februari 2009 - 18:01.

Postad 24 februari 2009 - 18:36

KREIGER
  • KREIGER
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Alltså, diskussionen om svärta är ju bara löjlig ju. Var själv lite fundersam kring det här i början, men fakta är iaf att en Kuro 9G är inte helt svart. Vid ett helt mörklagt rum syns det helt klart. I ett ljusare rum kan den dock upplevas som 100% svart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.