Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2

774 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 mars 2009 - 16:32

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag har i alla fall alla program i EPG:en för SVT HD, både SD och HD!

Postad 11 mars 2009 - 17:07

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Trots att jag verkar vara ganska ensam här om att irritera mig över bristande EPG information för TV4 HD och SVT HD fortsätter jag att bråka med comhem om detta.

Jag tror ju inte att Comhem är rätt part i detta. De ställer ju knappast samman informationen själva utan hämtar den någonstans ifrån. Om man tittar på tablån för TV4 HD på www.dagenstv.com så är den lika bristfällig. Om det är någon som man skall skälla på är det väl TV4 som måste vara de som levererar ursprungsmaterialet?

Redigerat av hakanh65, 11 mars 2009 - 17:10.

Postad 12 mars 2009 - 09:02

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jag tror ju inte att Comhem är rätt part i detta. De ställer ju knappast samman informationen själva utan hämtar den någonstans ifrån. Om man tittar på tablån för TV4 HD på www.dagenstv.com så är den lika bristfällig. Om det är någon som man skall skälla på är det väl TV4 som måste vara de som levererar ursprungsmaterialet?

Nope.

Mail ifrån TV4:

Hej!

Tack för ditt mail.

Vi sänder inte EPG för någon kanal. Det är upp till varje tv-leverantör att skapa den själv med hjälp av externa leverantörer som hämtar tablådata från TV4:s pressinfo. Det är endast för Teracom/marknätet och Boxers IP som specialfiler görs som de använder för att generera EPG, dock saknas TV4HD hos Boxer.

Postad 12 mars 2009 - 14:29

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Nope.

Mail ifrån TV4:

Hej!

Tack för ditt mail.

Vi sänder inte EPG för någon kanal. Det är upp till varje tv-leverantör att skapa den själv med hjälp av externa leverantörer som hämtar tablådata från TV4:s pressinfo. Det är endast för Teracom/marknätet och Boxers IP som specialfiler görs som de använder för att generera EPG, dock saknas TV4HD hos Boxer.

Det är ju precis det jag skrev, eller hur, så varför skriver du "nope"? De skapar EPG-info från TV4:s pressinfo och det är väl i den infon det brister i så fall? Det föklarar ju varför exv www.dagenstv.com har exakt samma info som i CH's EPG.

Redigerat av hakanh65, 12 mars 2009 - 14:30.

Postad 12 mars 2009 - 15:13

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Det är ju precis det jag skrev, eller hur, så varför skriver du "nope"? De skapar EPG-info från TV4:s pressinfo och det är väl i den infon det brister i så fall? Det föklarar ju varför exv www.dagenstv.com har exakt samma info som i CH's EPG.

Jo, men det är comhem som skapar EPG infon. De har info för både SD program och HD program varför det inte borde vara några problem att skicka ut en fullständig tablå. Från TV4:s pressinfo får de reda på vilka program som sänds och i vilket format, det är inte TV4 som skapar själva EPG tablån.

Comhem eller externa leverantörer skapar EPG infon ska jag säga. Jag vet dock inte vilka dessa är varför comhem är den part jag får vända mig till.

Redigerat av peter120, 12 mars 2009 - 15:17.

Postad 12 mars 2009 - 15:35

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jo, men det är comhem som skapar EPG infon. De har info för både SD program och HD program varför det inte borde vara några problem att skicka ut en fullständig tablå. Från TV4:s pressinfo får de reda på vilka program som sänds och i vilket format, det är inte TV4 som skapar själva EPG tablån.

Comhem eller externa leverantörer skapar EPG infon ska jag säga. Jag vet dock inte vilka dessa är varför comhem är den part jag får vända mig till.

Nä, men CH får ju information från TV4 vilka program som sänds i TV4 resp TV4 HD. De kan väl knappast börja blanda tablåerna själva? Det är formellt sett två olika kanaler så om CH skall lägga in information i EPG för TV4 HD så får väl för sjutton TV4 se till att ge CH mfl en fullständig tablå för den kanalen också, eller hur? Skall CH gissa själva menar du? Om nu TV4 säger att TV4 HD är en parallellsändning av TV4 så är det väl bara för dem att skicka exakt samma tablå för båda kanalerna? Felet ligger hos dem anser jag.

Edit: sedan förstår jag egentligen inte problemet. Eftersom det ändå inte går att numrera om kanalerna i boxen så kan man inte få TV4 HD på nr 4 pch det var väl det du ville? Jag tycker det är en bra service att man kan se vilka program som verkligen sänds i HD i EPG.

Redigerat av hakanh65, 12 mars 2009 - 15:44.

Postad 12 mars 2009 - 16:21

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

detta har skrivits om om och om igen på många trådar ... varken comhem eller tv4 skapar tablån det är ett bolag på sidan om som skapar epg... tv4 skapar sin program info ------> EPG program bolag ---------> Comhem köper epg info från epg program bolaget. felet ligger hos epg program bolaget i fråga här.

Postad 12 mars 2009 - 16:25

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Tack för det Ankan.

Postad 12 mars 2009 - 16:29

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

detta har skrivits om om och om igen på många trådar ... varken comhem eller tv4 skapar tablån det är ett bolag på sidan om som skapar epg... tv4 skapar sin program info ------> EPG program bolag ---------> Comhem köper epg info från epg program bolaget. felet ligger hos epg program bolaget i fråga här.

Då är det besynnerligt att EPG-programbolaget och www.dagenstv.com gör precis samma fel eller är det samma företag?

Postad 12 mars 2009 - 17:30

peter120
  • peter120
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Edit: sedan förstår jag egentligen inte problemet. Eftersom det ändå inte går att numrera om kanalerna i boxen så kan man inte få TV4 HD på nr 4 pch det var väl det du ville? Jag tycker det är en bra service att man kan se vilka program som verkligen sänds i HD i EPG.

Nej, jag använder favoritlistan, så själva kanalnumret spelar mindre roll. Det känns med andra ord lite omständigt att behöva växla mellan tv4 och tv4 HD hela tiden. det vore smidigare om man kunde ta bort tv4 ur favoritlistan.

Men men, vilka underleverantörer comhem har är för mig oväsentligt. Comhem levererar en tjänst, är jag inte nöjd med den är det comhem jag vänder mig till. Det är precis som att du lämnar in en telefon för service hos företag A, vilka i sin tur använder ett annat företag B som utför själva servicen. Är du inte sedan nöjd med servicen (telefonen fungerar fortfarande inte) reklamerar du till företag A och inte B.

Postad 12 mars 2009 - 18:52

Unregistered967f4597
  • Unregistered967f4597
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Men men, vilka underleverantörer comhem har är för mig oväsentligt. Comhem levererar en tjänst, är jag inte nöjd med den är det comhem jag vänder mig till. Det är precis som att du lämnar in en telefon för service hos företag A, vilka i sin tur använder ett annat företag B som utför själva servicen. Är du inte sedan nöjd med servicen (telefonen fungerar fortfarande inte) reklamerar du till företag A och inte B.

Jag håller med 110%.

Vi betalar dyrt för en rutten tjänst. Om det inte var så att jag har en lägenhet som vätter mot norr skulle jag byta till sattelit-tv direkt (fast dom är väl lika dåliga dom). Comhem ger inte valuta för pengarna. Undrar om dom fattar hur missnöjda deras kunder är.

På dom bara Peter! Bra jobbat!

Redigerat av Unregistered967f4597, 12 mars 2009 - 18:54.

Postad 12 mars 2009 - 18:59

Unregistered967f4597
  • Unregistered967f4597
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Allvarliga störningar på DD5.1 ljudet på TV4 och House, detta sker nästan varje vecka, ljudet droppar hela tiden fram och tillbaks.

Hur tar du ljudet från boxen? HDMI eller toslink? Jag får nämligen inte min toslink att fungera, det kommer antingen bara stereo eller störningar.

Postad 12 mars 2009 - 19:56

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Hur tar du ljudet från boxen? HDMI eller toslink? Jag får nämligen inte min toslink att fungera, det kommer antingen bara stereo eller störningar.

Toslink kör jag med, hade samma probs med HDMI.

Även stängt av dolby Digital och fortfarande drop-outs.

Är allvarligt trött på Comhem och dess tjänst vid detta lag.

Det där med avsaknad av EPG på TV4HD som nån nämnde är också otroligt tröttsamt.

Comhem står mig upp i halsen just nu

Om Comhem visste vad kundvård var så skulle dom ge oss HD kanalerna gratis tills dom fixat sin skit, sen skulle dom byta ut alla silvriga HD-boxar mot den nya med PVR funktion och som har det mesta fixat.

Varför ska man som kund betala för Comhems misstag? deras skitbox funkar inget bra och har aldrig gjort för någon.

Då släpper de en ny box med det mesta fixat som kostar runt 3000:- och som saknar DVB-T tuner, aldrig i livet jag skulle betala 3000:- för en box som jag kan bara använda till Comhem inom Sverige.

Om det var en satellitbox med DVB-T skulle jag betala för då kan man använda boxen till andras nät också om man flyttar eller dylikt

Comhems HD boxar är värda 1:- vilket jag betalade för deras silvriga box, det tycker jag deras nya PVR box är värd också med tanke på att man bara kan använda den med Comhem i Sverige.

Redigerat av Likvid, 12 mars 2009 - 19:58.

Postad 12 mars 2009 - 21:16

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Då är det besynnerligt att EPG-programbolaget och www.dagenstv.com gör precis samma fel eller är det samma företag?

kanske tänkt på att dagenstv tar från epg leverantören nu e det ju så att alla tv operatörer köper program infon av nått bolag som gör den digital och dagens tv måste ju plocka ner den från nån med.

Postad 18 mars 2009 - 00:01

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Skumt, jag installerade ett mantelstömfilter på antennuttaget ikväll för det störde min förstärkare med brumm.

Nu ikväll när jag skulle se House på TV4HD så var det första gången på länge jag kunnat lyssna på DD5.1 utan massa drop-outs, tror nästan att filtret fixade bort störningar som boxen inte gillade, dessutom åkte signal styrkan upp från 62% till 87% :)

Ni andra kan testa som har problem med drop-outs på HD kanalerna att installera ett sånt filter.

Redigerat av Likvid, 18 mars 2009 - 00:01.

Postad 18 mars 2009 - 08:33

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

kanske tänkt på att dagenstv tar från epg leverantören nu e det ju så att alla tv operatörer köper program infon av nått bolag som gör den digital och dagens tv måste ju plocka ner den från nån med.

För Comhems del så plockar de sin EPG-information från leverantören TT Spektra. Sist jag hörde om dem var att de plockar i sin tur informationen för sattelit-kanaler från samma källa som canal digital, alltså luften, medan övriga kommer från respektive TV-bolag. Det är därför en del information för utländska kanaler (bla en av de polska kanalerna) inte finns med över huvudtaget. Man kan alltid prova att "pusha" (terrorisera) dem, även fast det kanske inte är kundens jobb så kan det ge resultat.

Förklaring till att TT Spektra och Dagenstv har samma information;

Vår webbaserade tv-guide, som görs i samarbete med Comspace AB, ger full koll på vad som är på tv. Denna tjänst ger dig som användare möjlighet att
att skapa din egen personliga tv-guide. Hur tjänsten fungerar kan du se om du kollar på Comspace tv-guide www.dagenstv.com.

http://www.ttspektra...59/Default.aspx

Redigerat av Unregistered62144f89, 18 mars 2009 - 08:37.

Postad 18 mars 2009 - 12:50

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Skumt, jag installerade ett mantelstömfilter på antennuttaget ikväll för det störde min förstärkare med brumm.

Nu ikväll när jag skulle se House på TV4HD så var det första gången på länge jag kunnat lyssna på DD5.1 utan massa drop-outs, tror nästan att filtret fixade bort störningar som boxen inte gillade, dessutom åkte signal styrkan upp från 62% till 87% :)

Ni andra kan testa som har problem med drop-outs på HD kanalerna att installera ett sånt filter.

Vad har du för antennkabel? orginal från comhem?
vad för mantelstömfilter köpte du?

Postad 18 mars 2009 - 12:53

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Vad har du för antennkabel? orginal från comhem?
vad för mantelstömfilter köpte du?

Kör med vanligt antennkabel 2meter inköpt på KjellCo.

Mantelströmfiltret köpte jag för några år sen på KjellCo men använde det aldrig förräns nu, det är av märket HAMA och kostar 99:-, finns idag att köpa.

EDIT:

Jag sa för mycket för BBC Lifestyle går knappt få in nu med filtret, får kvalite på endast 10% mot tidigare 100%.

Kopplade ut filtret och jag har nu 100% kvalite igen, fattar inte vad filtret gör för något med signalen?

Testade med Comhems medföljande kabel som verkar också ha något filter på sig, där funkar det bra dock.

Väldigt konstigt....

Redigerat av Likvid, 18 mars 2009 - 13:05.

Postad 18 mars 2009 - 12:56

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Kör med vanligt antennkabel 2meter inköpt på KjellCo.

Mantelströmfiltret köpte jag för några år sen på KjellCo men använde det aldrig förräns nu, det är av märket HAMA och kostar 99:-, finns idag att köpa.

Är det inte ett mantelströmfilter i antennkabeln från comhem?
jag får nämligen sämre styrka om jag tar andra vanliga antennkablar än den från comhem.

Postad 18 mars 2009 - 13:11

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Är det inte ett mantelströmfilter i antennkabeln från comhem?
jag får nämligen sämre styrka om jag tar andra vanliga antennkablar än den från comhem.

Det verkar vara ett mantelfilter i comhem kabeln för jag får inget brumm i högtalarna som jag fick utan filtret.

Lustiga är att signalstyrkan åker upp från 62% till 87% med comhems egen kabel.

Redigerat av Likvid, 18 mars 2009 - 13:11.

Postad 18 mars 2009 - 13:26

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Det verkar vara ett mantelfilter i comhem kabeln för jag får inget brumm i högtalarna som jag fick utan filtret.

Lustiga är att signalstyrkan åker upp från 62% till 87% med comhems egen kabel.

Är det 62% med Kjell&Co kabeln och 87% med comhems egen kabel??

Postad 18 mars 2009 - 13:46

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Är det 62% med Kjell&Co kabeln och 87% med comhems egen kabel??

87% med comhems kabel.

Postad 18 mars 2009 - 14:00

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

87% med comhems kabel.

Okey, tackar för den infon! Då stämmer det bra med mina erfarenheter med antennkablarna.

Postad 18 mars 2009 - 14:18

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Okey, tackar för den infon! Då stämmer det bra med mina erfarenheter med antennkablarna.

Alla kanaler funkar bra för dig med comhem kabeln?

Postad 18 mars 2009 - 16:01

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1 111 inlägg
  • 0
Hej,

Dum, gammal och redan besvarad fråga säkert, men i Comhems nät, vilka kanaler sänder sina program i korrekt AR? Kan inte för allt i världen få till så att SD kanalerna visas i 16:9, utan allt är 4:3 format (stretchad). Själva humax boxen är ställd till 16:9. Och TV:n vägrar göra AR ändringar när man kör HDMI (ibland så kör den automatiskt ändring av AR däremot, till det värre, t.ex. vid eftertexter, men hursom, inte del av detta problem).
Kör man analog så kan TV:n iallafall fixa korrekt AR (klippa bort svarta kanter på 16:9 sändningar). men med humax boxen så kan som sagt inte tv:n hantera detta, och själva boxen gör inget vidare jobb, samt utsändingarna verkar alltid vara 4:3? eller har jag gjort nått vajsing med mina inställningar.

Mvh
P

Postad 18 mars 2009 - 17:19

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Du ska ställa boxen i Pillarbox läge så får du rätt format.

Postad 18 mars 2009 - 18:49

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Alla kanaler funkar bra för dig med comhem kabeln?

Bildmässigt ser alla bra ut.
På alla kanaler inkl canalplus och SVTHD så är det 58%-60% styrka och 100% kvalitet.
Men på Canal+FilmHD är det bara 27% styrka och 100% kvalitet.
För ett tag sen var styrkan nere på 8% på alla men det måste varit
något de fixade med just då.

Postad 18 mars 2009 - 20:59

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Är det någon som provat att få ut HD-tv utan tre hål i väggen?
Kundtjänst säger att det är möjligt, men hur är det med frekvenserna igentligen?

Typiskt att man flyttar till en lägenhet utan tre hål nu när man blivit fast i hd.....

Postad 18 mars 2009 - 21:17

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Kundtjänst säger att det är möjligt, men hur är det med frekvenserna igentligen?

Typiskt att man flyttar till en lägenhet utan tre hål nu när man blivit fast i hd.....

Rätt komiskt Comhem kallar det för "tre hål", man brukar tänka på annat när man säger det :)

Postad 18 mars 2009 - 21:20

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Rätt komiskt Comhem kallar det för "tre hål", man brukar tänka på annat när man säger det :)

Jag skrev HD inte HÅRD(e)..... ;)

Postad 19 mars 2009 - 03:04

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

det måste du testa dig fram säg inte upp hd innan du flyttat.. har du tur funkar det annars gör de inte det beror på om de de frekvenserna finns med

Postad 19 mars 2009 - 08:37

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1 111 inlägg
  • 0

Du ska ställa boxen i Pillarbox läge så får du rätt format.

Så du menar att alla sändningar i SD (även de som ska vara 16:9) sänds i 4:3 format av comhem?

Postad 19 mars 2009 - 09:01

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Jag hade två ett år innan det blev 3.
Canal+FilmHD/SVTHD funkade fint innan.

Postad 19 mars 2009 - 09:22

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Så du menar att alla sändningar i SD (även de som ska vara 16:9) sänds i 4:3 format av comhem?

Uh?
Comhem-boxen skickar 16:9. Om det är 4:3 format på det som sänds så skickar comhem-boxen fortfarande 16:9
fast den har placerat svarta sidokanter runt 4:3 bilden så den fyller ut 16:9.
TVn skall alltid vara inställd på 16:9.
http://upload.wikime...Pillarboxed.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Pillarbox

Postad 19 mars 2009 - 09:46

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Pillarbox är läget om du vill ha rätt AR på 4:3-sändningar.

Postad 19 mars 2009 - 11:19

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1 111 inlägg
  • 0
mjo, jag vet om pillarbox, letterbox etc. Det jag undrar är hur mycket av det som sänds, faktiskt är i rätt format. Då väldigt många kanaler som sänds har svarta kanter över och under på 16:9 sändningar. nu talar jag inte om widescreen filmer, utan vanliga tv sändningar, t.ex. på Discovery. Om jag pillarboxar dessa så blir det pillarbox kanter på sidorna, samt över och under på själva bildrutan som pillarboxas.

/P

Postad 19 mars 2009 - 14:44

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

mjo, jag vet om pillarbox, letterbox etc. Det jag undrar är hur mycket av det som sänds, faktiskt är i rätt format. Då väldigt många kanaler som sänds har svarta kanter över och under på 16:9 sändningar. nu talar jag inte om widescreen filmer, utan vanliga tv sändningar, t.ex. på Discovery. Om jag pillarboxar dessa så blir det pillarbox kanter på sidorna, samt över och under på själva bildrutan som pillarboxas.

/P

Ok, det där är väldigt vanligt fortfarande på de flesta kanaler. Problemet är väl snarare vilket format som tv-kanalerna får programmen i och inte att de råkar sända ut i fel format. Man tycker ju att de borde kunna få programmen i anamorfisk widescreen istället för letterbox. En del program är dessutom i ett annat format än 4:3 eller 16:9 vilket gör att de kanske letterboxar i 4:3 medvetet. Det har jag märkt är väldigt vanligt i brittiska tv-program. Möjligen är det 14:9 eller 5:3, enligt http://en.wikipedia....d_aspect_ratios Problemet här är att bilden måste beskäras för att passa i 4:3 eller 16:9 och därför väljer man att ha kvar letterboxformatet i 4:3 istället för dessa program.

Redigerat av hakanh65, 19 mars 2009 - 14:49.

Postad 19 mars 2009 - 20:09

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Vet någon om det kommer någon ny HD box med en tuner utan hårddisk? Den nuvarande är väl från 2006 och är faktiskt rätt gammal. Eftersom jag inte spelar in så mycket vill jag hellre ha en enkel HD-box.

Postad 20 mars 2009 - 01:22

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Vet någon om det kommer någon ny HD box med en tuner utan hårddisk? Den nuvarande är väl från 2006 och är faktiskt rätt gammal. Eftersom jag inte spelar in så mycket vill jag hellre ha en enkel HD-box.

Ny....? Denna är ju precis färdigutvecklad och betatestad av oss som köpte den för ett par år sen....rykande färsk, alltså. :D

Postad 20 mars 2009 - 13:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Ny....? Denna är ju precis färdigutvecklad och betatestad av oss som köpte den för ett par år sen....rykande färsk, alltså. :D

haha bra sakt

Postad 20 mars 2009 - 19:05

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

haha bra sakt

"Sagt" stavas det. ;)

Postad 20 mars 2009 - 20:28

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

"Sagt" stavas det. ;)

de har du rätt i fan att jag missade det :)

Postad 20 mars 2009 - 22:02

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Var det inte snack om att Comhem skulle lansera en ny HD box fast utan PVR ?

Postad 20 mars 2009 - 23:52

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Enligt en annan tråd här på forumet (tror det var en av Samsung 2009-trådarna) jobbar comhem på att få pairingen att fungera även på inbyggda HD-TV-boxar, men har stött på problem. Någon som vet om detta har ett samröre med comhems nya kortavgift att göra?

Postad 21 mars 2009 - 08:01

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Funderar på en enkel HD box men det lär väl dröja med inköp om de har kvar den nuvarande. När de körde enkronaskampanjen på denna box trodde jag de skulle sälja av den gamla men icke...
Jag vill ha HD för att se på fotboll och ishockey och det ser jag live. Filmer i HD blir på bluray.

Postad 21 mars 2009 - 11:44

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Funderar på en enkel HD box men det lär väl dröja med inköp om de har kvar den nuvarande. När de körde enkronaskampanjen på denna box trodde jag de skulle sälja av den gamla men icke...
Jag vill ha HD för att se på fotboll och ishockey och det ser jag live. Filmer i HD blir på bluray.

HD på kabel eller satellit är inte samma kvalite som Bluray.

Postad 21 mars 2009 - 12:36

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Enligt en annan tråd här på forumet (tror det var en av Samsung 2009-trådarna) jobbar comhem på att få pairingen att fungera även på inbyggda HD-TV-boxar, men har stött på problem. Någon som vet om detta har ett samröre med comhems nya kortavgift att göra?

Varför skulle det ha med det att göra? Du måste ju ha ett kort iallafall.

Postad 21 mars 2009 - 12:43

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0

Exakt samma behov här, jag skaffade combort och en hd-box för 99:- i månaden i tre månader, sedan får jag tydligen välja under tiden vad för abonnemang jag vill ha, nu under slutspelet har jag alla kanaler, jippiee! ;)

Det är allt en ruggig skillnad på 9:ans hockey och Canal plus sport HD ;)

Postad 21 mars 2009 - 16:32

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Exakt samma behov här, jag skaffade combort och en hd-box för 99:- i månaden i tre månader, sedan får jag tydligen välja under tiden vad för abonnemang jag vill ha, nu under slutspelet har jag alla kanaler, jippiee! ;)

Det är allt en ruggig skillnad på 9:ans hockey och Canal plus sport HD ;)

Men duger nuvarande HD box? Den har ju strulat rätt mycket. Om jag skaffar HD boxen kostar det 500 kr för ett års bindningstid samt 199 kr i månaden för medium 8 favoriter HD, istället för 159 kr/m som jag betalar nu.

Jag kommer nog ändå vänta till hösten då elitserien kör igång igen med en HD box. Förhoppningsvis kanske det finns nåt om en ny box men det är väl tveksamt.

Postad 21 mars 2009 - 16:35

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

HD på kabel eller satellit är inte samma kvalite som Bluray.

Jo det är säkert stor skillnad. Men det är säkert stor skillnad mellan SDTV och HDTV. Särskilt vid sportsändningar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.