/Micke
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 oktober 2010 - 17:18
/Micke
Postad 12 oktober 2010 - 13:13
Mvh J
Postad 26 oktober 2010 - 14:06
Har tänkt köpa en projektor här nån gång i veckorna och ptae4000 är väl en av dom man har fastnat lite för.
Eller har nån något annat förslag på projektor i ungefär samma klass?
Priset spelar väl inte jättestor roll men vill nog inte lägga mer än runt 20.000 pistoleros.
Postad 06 november 2010 - 18:58

Postad 07 november 2010 - 20:44

Postad 07 november 2010 - 21:08
Ska man tolka det dåliga intresset för denna tråd. som ett tecken på att det finns intressantare objekt till samma eller lägre peng än ae4000 ?
Det beror väl på vad du är ute efter också. Jag har precis köpt panasonicen för jag ville köra 2:35.1 duk och att den ryms i min bokhylla, sen tycker jag bilden är grymt bra också.
Det finns ett test mellan panna4000 och epson 3600 på projectorreviews och där vann panasonicen, men inte med mycket. Sen om du tycker det är värt pengarna mellan dom kan bara du svara på, och det efter en demo. Skulle jag kört 16:9 duk och haft en takhängd rigg så skulle nog epson ligga bra till hos mig med, dock inte sett den ännu själv, alternativt sony hw15. Eller om du inte har problem med DLP så skulle du kolla upp dessa i samma prisklass då dessa är riktigt fina, speciellt mitsu3800.
/karra
Redigerat av Karamasha, 07 november 2010 - 21:09.
Postad 07 november 2010 - 21:20
Postad 07 november 2010 - 23:00
Jag upplever den något bättre än TW3600 och snarare en direkt konkurent till TW4400 och HW15. TW5500 tycker inte jag den riktigt rår på, men precis som redan sagts så ska du såklart jämföra dem sida vid sida så du själv kan värdera skillnaderna och vilken maskin som passar dig bäst!

Vi har bl.a. AE4000 uppe kalibrerad och redo att jämföras mot HW15, HW20, TW3600, TW4400, TW5500, och minst tio aktuella projektorer till i prisspann 8-80tkr.
Varmt välkommen!
MVH
/Jakob - The Rock
Postad 08 november 2010 - 18:29
Jag är också lite sugen på en AE4000 men den ligger 5 papp över vad jag tänkt mig. Undrar om det är någon som hunnit jämföra den mot Epsons nya 3600, som jag ligger prismässigt rätt för mig. Om man ska satsa 5 000 extra så vill man ju att det är värt mellanskillnaden. Kollade pannan förra helgen och det var grymt tryck i den men jag hade inte möjlighet att jämföra med någon Epson projje. Pannan har ju funnits ett helt år nu, så jag undrar om det varit några problem med den, orkar inte kolla igenom hela tråden
. Annars har ju Epson också mycket bättre garantier, vilket talar för den.
Köpte ae4000 efter en jämförelse med TW3200 och TW3600, upplevde riktigt fin bild med reservation för skärpan.
Med lite skärpeinställningar fick säljarna den att se lika bra ut som TW4400 och det avgjorde det hela.
Väl hemma, måste jag säga att bilden var helt underbar, men jag kunde inte få till skärpan hur jag än gjorde.
Idag (7 dagar senare) kontaktade jag Pansonic som sa att jag skulle höra med inköps stället och om de inte ville greja det så skickar de den på kalibrering för den skall ha uniform skärpa vilket jag inte kan få till. HW20 var riktigt skarp men den kostar ju desto mer och jag gillar verkligen panasonicens motion interpolering.
Imorgon skall jag åka tillbaka till butiken och se vad de kan göra, de har hittills vart riktigt bra att ha att göra med och jag hoppas de byter den mot ett ex som är lika skarpt överallt (även om det inte är den skarpaste projen).
Skärpe problemet syns dock aldrig under film tittande då centrum av bilden är skarp, och där är nästan alltid fokus i en film.
Projen är tyst och färgerna är väldigt fina, svärtan är bra (HW20 var bättre) och rörelserna i motion1 läge bibhåller film looken utan att hacka ngn nämnvärt, läge 2 och synnerhet 3 rycker inget men tar bort filmkänslan och ger en mer dokumentär look.
Jag verkligen gillar ae4000 och jag hoppas hoppas att det bara är mitt ex som hade icke uniform fokus (tittade på en bekants ae3000 idag och den var skarpare även om han hade lite panelseparering på sin).
TW3600 visades med en annan duk i sämre ljus men jag upplevde den som mkt klarare än TW3200, och jag kunde inte riktigt köpa 3200 när 3600 såg så mkt finare ut, och det var svårt att köpa den när ae4000 bara kostade 5000 kr mera.
Bryr man sig inte om motion interpoleringen, eller motor zoom, så fungerar 3600 fint, håller sig ganska bra bildmässigt även om jag faktiskt tyckte att ae4000 var vassare och jag njuter av att se på film, för mig var det värt 5000.
Återkommer om intresse finns om fokus problemet lösning.
Redigerat av Legio, 09 november 2010 - 08:57.
Postad 08 november 2010 - 19:57
HejKöpte ae4000 efter en jämförelse med TW3200 och TW3600, upplevde riktigt fin bild med reservation för skärpan.
Med lite skärpeinställningar fick säljarna den att se lika bra ut som TW4400 och det avgjorde det hela.
Väl hemma, måste jag säga att bilden var helt underbar, men jag kunde inte få till skärpan hur jag än gjorde.
Återkommer om intresse finns om fokus problemet lösning.
Jag undrar hur du har din proj monterad.
Ju mer lens shift man använder ju mer brukar skärpan få lida utåt hörnen.
Har själv en Sony HS-50 som jag använder rätt mkt lens shift på och jag fick använda en lite annorlunda metod för att få rätt på skärpan.
1. Sätt lens shift på 0 och 0 så bilden kommer rakt fram även om den inte hamnar mitt på duken.
2. Justera skärpan så den blir så bra som möjligt över hela bilden.
Jag brukar använda mig av en hemmagjord bild som jag tror jag attatchat i någon tråd och köra dena via VGA med 1:1 pixelmappning (då man ej kan få 1:1 via HDMI just med sonyn men det skall funka med nyare projar så kör HDMI om möjlighet finns)
3. Justera lens shiften så bilden kommer rätt för din duk.
För min del blev skärpan mer uniform även utåt hörnen efter denna metod.
Lycka till
Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 08 november 2010 - 19:58.
Postad 08 november 2010 - 22:28
Naturligtvis är det ju upp till en själv att i slutänden avgöra vad det blir, genom att jämföra. Dock är det ju bra att höra andras åsikter och då inte bara säljarnas.

Postad 08 november 2010 - 23:04
Hej
Jag undrar hur du har din proj monterad.
Ju mer lens shift man använder ju mer brukar skärpan få lida utåt hörnen.
Har själv en Sony HS-50 som jag använder rätt mkt lens shift på och jag fick använda en lite annorlunda metod för att få rätt på skärpan.
1. Sätt lens shift på 0 och 0 så bilden kommer rakt fram även om den inte hamnar mitt på duken.
2. Justera skärpan så den blir så bra som möjligt över hela bilden.
Jag brukar använda mig av en hemmagjord bild som jag tror jag attatchat i någon tråd och köra dena via VGA med 1:1 pixelmappning (då man ej kan få 1:1 via HDMI just med sonyn men det skall funka med nyare projar så kör HDMI om möjlighet finns)
3. Justera lens shiften så bilden kommer rätt för din duk.
För min del blev skärpan mer uniform även utåt hörnen efter denna metod.
Lycka till
Boogie
Tack för ditt svar.
Jag har den monterad i ett takfäste som skall sitta mitt i bilden och använder lite vertikal lens shift.
I mitt ex kan jag inte få nedre vänster kryss (DVE HD Basic 1080P testmönster vita kryss och cirklar mot svartbakrund) skarpt alls, vilket torde tyda på att det inte har med lens shift att göra.
Jag har viss panel separation, men jag tror att felet ligger i optiken, att linserna inte är alignade som de skall.
Jag har sett bilder på ae4000 som är betydligt skarpare, så jag tror jag har haft lite otur, men exet som satt i butiken jag köpte den var också lite oskarp som jag upplevde det.
Jag har även satt projektorn på ett bord och kunde inte heller då få till skärpan som nu var sämre i över högra hörnet, vilket stämmer med att den nu satt rättvänd gentemot takmonteringens uppochnedvända.
Har tagit lite bilder (svårt utan stativ!) dels att jmfra med om jag får ett nytt ex imorgon, eller för att skicka till panasonic om de väljer att serva den.
Tycker att den är dålig nog att bli servad och då borde den ju bli perfekt gentemot fabriksinställda nya, men jag åker till butiken imon och kollar in ersättnings projen i butik.
Postad 08 november 2010 - 23:12
Tack för de intressanta inläggen Karamasha, Colamannen och Legio. Har själv projektorn i taket så storleken ska inte vara några problem. Formatet på min duk är 16:9 men det var ju en parameter till, det med 2.35:1, som jag inte hade tänkt på. Motorzoom är väl inget man använder så ofta, mer än kanske en gång per film. Fast det är ju klart om man har motorzoom, så ställer man kanske in den oftare?
Naturligtvis är det ju upp till en själv att i slutänden avgöra vad det blir, genom att jämföra. Dock är det ju bra att höra andras åsikter och då inte bara säljarnas.Legio, har du fått tag i ett dåligt exemplar eller är det något som förekommer bland AE4000 projjarna? Naturligtvis vill man ju ha allt perfekt med tanke på pengarna man lägger ut.
Det verkar vara ett fokus problem med många ae4000 men jag sett en del bilder på nätet som jag upplever som skarpa, dock det finns projektorer som är skarpare om det är skärpa du vill ha. Måste dock säga att även om min inte är speciellt skarp så ser filmerna helt kanon ut, då som jag sa tidigare fokus ofta ligger i mitten på bilden i filmerna. Det är i menyer och att subtitles är ngt oskarpare än HW20 (som kostar mkt mer!)
Jag är vid gott hopp om att ordna detta, och då kan jag inte tänka mig en mer prisvärd proj i denna klassen.
Som Panasonic sverige support projektorer sa idag när jag pratade med dem, "Skärpan skall finnas över hela bilden, det skall inte vara oskarp ngnstans", det var manna i mina öron!
2.35:1 /16:9 motor zoom - fokus använder du enbart om du har en extra duk, men det inbjuder mig iaf till att köpa en 2.35:1 duk med denna proj.
Jag vill inte ha en annan proj modell, jag vill få denna fixad för bilden är sjukt fin (utom i menyer och datorbilder).
En irriterande detalj dock, efter 3h på lampan upptäkte jag ett dammkort bakom linsen, syns som en stor svag blå prick mot svart bakrund, det bör ju lösa sig imon med eller vid en service.
Postad 08 november 2010 - 23:18
/ karra
Postad 09 november 2010 - 02:53
Postad 09 november 2010 - 08:26
Sedan får man vara något försikig med att bedöma skärpa, det är väldigt subjektivt mellan olika projektorer. Till att börja med bör man stänga av alla skärpealgoritmer om sådana finns. Det andra är att Panasonic har sin smoothscreen som i princip eliminerar pixlarna, vilket gör att jämfört mot vissa andra projektorer ser det inte riktigt lika skarpt ut. På min duk ser jag ändå pixelstrukturen från projjen över hela duken, och bättre än så går det nog inte att få tror jag.
Ja visst är det så, andra projektorer kan en del uppfatta som för skarpa då smoothscreenen sägs ge mer film look.
Dock, smoothscreenen skall inte blurra ihop flera pixlar. Dessutom borde smoothscreenen vara uniform, dvs upplever jag skärpa på ett ställe så skall det se likadant ut på andra ställen vilket inte är fallet.
Panasonic har 0 som default vilket är ingen extra skärpa, pillade inte på sonyn, möjligt att den hade artificiell skärpa på men jag såg inga tecken på det, även om jag skall vara ödmjuk inför det faktum att den kan ha haft det ändå.
Men bildmässigt upplevde jag hw20 bättre, men den kostade mer, panelerna sägs inte hålla lika länge och panasonicen hade verkligen underbar bild.
Postad 09 november 2010 - 10:23
Sedan får man vara något försikig med att bedöma skärpa, det är väldigt subjektivt mellan olika projektorer. Till att börja med bör man stänga av alla skärpealgoritmer om sådana finns. Det andra är att Panasonic har sin smoothscreen som i princip eliminerar pixlarna, vilket gör att jämfört mot vissa andra projektorer ser det inte riktigt lika skarpt ut. På min duk ser jag ändå pixelstrukturen från projjen över hela duken, och bättre än så går det nog inte att få tror jag.
Smoothscreen eliminerar mellanrummet mellan pixlarna (screendoor), eller rättare sagt försöker skapa en illusion av att göra det. Detta gör att man förhoppningsvis upplever högre fyllnadsgrad på panelel. I övrigt har du helt rätt! Med smoothscreen kan det aldrig bli riktigt lika skarpt som utan.

Dock, smoothscreenen skall inte blurra ihop flera pixlar. Dessutom borde smoothscreenen vara uniform, dvs upplever jag skärpa på ett ställe så skall det se likadant ut på andra ställen vilket inte är fallet.
Det här dilemmat liger snarare i optiken som det låter. En helt uniform skärpa över hela bilden kräver mycket av linserna, något som jag skulle säga att Panasonic och de andra projektorerna under 50tkr inte uppnår. Men säger Panna det själva så är det upp till dem. Alla hundratals projektorer som jag tittat på i den prisklassen har dock haft mer eller mindre avvikande skärpa ut mot hörnen...

Sedan kan det ju vara så att ditt ex avviker mer än vad man tycker är acceptabelt men det blir ju en bedömmningska och det är det jag antar du kollar med inköpsstället as we speak.
Håller tummarna för att det löser sig för dig iaf!

MVH
/Jakob
Redigerat av Colamannen, 09 november 2010 - 10:24.
Postad 09 november 2010 - 19:38
Packade ihop projektorn och åkte ned till inköpsstället hembiobutiken i Göteborg. De tittade på den och höll med om att det såg inte riktigt rätt ut då fokusen inte gick att infinna sig på den högra sidan. Jag fick göra ett ärende och de sa att jag skulle få besked om vad som skulle hända samma eftermiddag eller morgon. Då jag bor 2.5 mil nordost om göteborg frågade jag om han (vill inte ge namn på publika forum) kunde vara lite snäll och kanske ringa direkt. Detta gjorde han och han fick godkänt på att ge mig en ny bums, dessutom så tittade vi på det nya exet tillsammans för att se att allt var bra med den. Kul när det löser sig snabbt.
Vi kopplade upp den och denna nya visade lite mjukhet i hörnen med dock betydligt bättre bild men den satt lite dumt till och lens shiften var på till max, vi satte den till vänstra sidan (mkt mindre lens shift) på den stora duken och gjorde en bild som påminde om storleken jag själv körde på en Kingpin CES240 (2.22 synlig bredd har jag för mig). Nu blev bilden betydligt bättre.
Han satte in ett riktigt fint testmönster av massa små vita rutor på svart bakrund med en vit prick i varje ruta. Man såg direkt var den började bli mjuk. Vi startade upp Sony HW20 som jag tidigare hade tyckt var så mkt skarpare än Panasonicen och det var den verkligen nu med men…
Bilden var mindre då Sonyn stog så mkt närmare duken än vad min gjorde, när vi minskade bilden så blev min Pansonic nästan om inte lika skarp helt otroligt jag blev lyrisk. Vid uppzommad till 2.40 så var den ngt mjuk dock fortfarande med lens shift.
Han och hans kollega sa att denna var ett riktigt bra exemplar och jag trodde på dem. Tror han hjälpte mig i över en timme innan jag sa att jag ville ha den nya då den var så mkt bättre än den gammla.
Till råga på allt hade de sänkt priset till 18990 kr så jag fick tillbaka 800 kr.
Jag gick ifrån butiken med en bättre helt ny projektor, 800 kr mer på fickan och hade fått en kanon service! Kan varmt rekommendera hembiobutiken i Göteborg deras pixel garanti var en av anledningarna till att jag hade valt dem från första början nu kommer jag välja dem p.g.a. av servicen och förståelsen för hembio intresset, kändes att man var bland vänner som tog mig på allvar.
Väl hemma testade jag den snabbt på bordet, märkte precis som i butiken att den var så mkt bättre än den gamla. Då mitt bord är ngt närmare duken än min takmontering testade jag igen nu med den i taket.
Jag hade fokus överallt, visst ngt mjukare i kanterna och inte samma fina test mönster med prickar körde på samma som jag testade mitt första ex med. PS3an såg skarp ut, tom menyerna i Panasonicen såg skarpa ut.
Satte på några filmer, Cars, Avatar, Femte Elemtet jisses vilken proj! Jag är gör glad över denna, kan inte annat än varmt rekommendera den, bilden är sjukt bra och med alla funktioner och låg input lag och kanon motion interpoletring för mjuka rörelser och motor zooma, jag har hittat min projektor, och för 19k vilket kap!
3D hade vart kul men jag spelar inte så ofta på min 3D monitor mer än kul grej än så länge iaf. Kanske kommer se annorlunda på det om ngt år när 3D har mognat lite. Star Wars omgjord i 3D hade vart intressant men denna projen kommer hålla flera år för mig tror jag.
Har tagit lite bilder om ngn är intresserad, dels av test mönster på den gammla och samma mönster på den nya.
Även lite bilder när jag kör filmerna jag nämnde ovan, dock himskans svårt att ge rätt projen rättvisa på bilder men det kanske ger ett hum.
Postad 09 november 2010 - 19:52
Det här dilemmat liger snarare i optiken som det låter. En helt uniform skärpa över hela bilden kräver mycket av linserna, något som jag skulle säga att Panasonic och de andra projektorerna under 50tkr inte uppnår. Men säger Panna det själva så är det upp till dem. Alla hundratals projektorer som jag tittat på i den prisklassen har dock haft mer eller mindre avvikande skärpa ut mot hörnen...
![]()
Sedan kan det ju vara så att ditt ex avviker mer än vad man tycker är acceptabelt men det blir ju en bedömmningska och det är det jag antar du kollar med inköpsstället as we speak.
Håller tummarna för att det löser sig för dig iaf!![]()
MVH
/Jakob
Jag tolkade det som att ngt lins element inte var justerat korrekt, detta skulle med all säkerhet krävt service i England från Panasonic och det hade säkert gjort susen men nu slapp jag detta och det var riktigt skönt. Dessutom hade detta ex fel på paneljusteringen inget allvarligt men det fanns där. Och en dammfläck som jag upptäckte 3h in. Panasonics support sa att det skall vara skärpa över hela bilden kanske inte att det skall vara samma det är nog en tolkningsfråga och dina erfarenheter stämmer nog väldigt fint, 50k är över min (frus) budget och det ae4000 ger mig undrar jag om jag behöver mera (jag kanske inte vill veta svaret).
Sonyn var ju skarp men den har ju mindre zoom omfång och ju mer zoom desto mer krävs det av linsen. JVC har väl en där man kan ställa panel justeringen vilket är en del av upplevd fokus givetvis. En utbytbar optik med fasta brännvidder kanske vore trevligt, eg borde de ju inte kosta så mkt mera då till in Canon amera till ex så har jag 1.8F optik för runt tusenlappen som ger riktigt fina bilder redan vid 2.2F. (Kameror är ett annat ämne dock)
Inköpsstället skötte sig fint, de har en mkt nöjd kund då jag fick ett nytt kanon ex av ae4000, se inlägg ovan.
Tack för din input och intresse
Redigerat av Legio, 09 november 2010 - 20:19.
Postad 09 november 2010 - 21:40
/karra

Postad 09 november 2010 - 22:53
Detta låter ju nästan för bra för att vara sant, tur att jag köpt min på HBB oxå ifall det skulle vara något strul.
/karra
Tänk bara på att Panasonic verkar vara mer generösa om man hör av sig inom två veckor, supporten nämnde även en vecka lite snabbt i samtalet, så jag ringde in till HBB några timmar innan min vecka hade gått ut och sa att jag ville byta ut den.
Jag fick min utbytt, annars hade den säkert skickats på service vilket iof är ok men surt att vara utan projen i en vecka om man just köpt den.
Postad 09 november 2010 - 23:45

Hoppas nu du får njuta många timmar med din nya proj!
MVH
/Jakob
Postad 10 november 2010 - 04:53
Jämför man med riktigt bra optik för systemkamerorna idag går de gärna på 10 och 20K, och då är det enbart optiken. Att då få grym optik i en proj för 20-25K inklusive resten, ja, det säger sig självt att den har en viss begränsning i kostnad. Men å andra sidan så är upplösningen på projektorer klart lägre än på en sensor om 20-30 megapixel. Sedan är ju iaf panasonics sensor typ strax under 18mm på diagonalen, så även om upplösningen är lägre totalt, så återfinns den på mindre yta, vilket ändå kräver en del av optik för att fungera. Det jag är mest imponerad av är hur långt man ändå kan shifta bilden åt olika håll utan att få en kraftig försämring av kvalitén. Det som dock är bra med projektorer är att de inte har riktigt samma storlekskrav som optik till en kamera. Men jämförelsevis en 2x zoom med 22.4-44.8/1.9-3.2. Tämligen ljusstark vidvinkel rent generellt. Speciellt med tilt/shift.
Sedan om man ser vad de använder för typ av optik så säger de följande:
"lens unit comprising of 16 lens elements in 12 groups, including two large-diameter aspherical lenses and two high-performance ED (extralow dispersion) lenses." vilket iofs är ganska normalt. Speciellt nu när både asfäriska linser och olika typer av ED-glas har blivit billigare och lättare att tillverka.
Postad 10 november 2010 - 08:07
Jämför man med riktigt bra optik för systemkamerorna idag går de gärna på 10 och 20K, och då är det enbart optiken. Att då få grym optik i en proj för 20-25K inklusive resten, ja, det säger sig självt att den har en viss begränsning i kostnad. Men å andra sidan så är upplösningen på projektorer klart lägre än på en sensor om 20-30 megapixel. Sedan är ju iaf panasonics sensor typ strax under 18mm på diagonalen, så även om upplösningen är lägre totalt, så återfinns den på mindre yta, vilket ändå kräver en del av optik för att fungera. Det jag är mest imponerad av är hur långt man ändå kan shifta bilden åt olika håll utan att få en kraftig försämring av kvalitén. Det som dock är bra med projektorer är att de inte har riktigt samma storlekskrav som optik till en kamera. Men jämförelsevis en 2x zoom med 22.4-44.8/1.9-3.2. Tämligen ljusstark vidvinkel rent generellt. Speciellt med tilt/shift.
Sedan om man ser vad de använder för typ av optik så säger de följande:
"lens unit comprising of 16 lens elements in 12 groups, including two large-diameter aspherical lenses and two high-performance ED (extralow dispersion) lenses." vilket iofs är ganska normalt. Speciellt nu när både asfäriska linser och olika typer av ED-glas har blivit billigare och lättare att tillverka.
Vill eg inte argumentera emot dig, men vill lyfta fram en sak och det är att kamera optik i den klassen du nämner skall klara stötar betydligt bättre än vad en projektor behöver. Dessutom är de vädertätade och skall klara dam och även regn. Sedan är optiken också riktigt fin i dessa helt klart. Allt detta gör att kostnaderna springer iväg. Fokus motorn i dessa drivs av ultraljud för att bli snabb och tyst, min proj har ingen ljudlös fokus direkt.
Men tar man bort byggkvaliten kan du få ganska fin optik för några tusenlappar, väljer du fasta linser (vilket projektorer oftast inte har i dessa prisklasserna) så kan du få riktigt fina optiska egenskaper för bara en tusenlapp eller däromkring.
Postad 10 november 2010 - 08:56
Tänk bara på att Panasonic verkar vara mer generösa om man hör av sig inom två veckor, supporten nämnde även en vecka lite snabbt i samtalet, så jag ringde in till HBB några timmar innan min vecka hade gått ut och sa att jag ville byta ut den.
Jag fick min utbytt, annars hade den säkert skickats på service vilket iof är ok men surt att vara utan projen i en vecka om man just köpt den.
Nu har jag beställt duken från hbb också, så dom kanske har förståelse att jag inte kunnat testa projjen ännu. Dom känns ju mer än vettiga att ha å göra med.

/karra
Postad 10 november 2010 - 17:34
Det där är både ja och nej. Det beror ju lite på. Vädertätningen kostar mer i design än i praktiken. Detsamma gäller numera ultraljudsmotorerna då de faktiskt har några år på nacken. Det är ju inte för inte som tredjepartstillverkarna också har börjat implementera det i mycket större utsträckning. sedan även kit-objektiven har det idag. Men visst, det är en bit. Stöttåligheten är dock en stor faktor som du nämner.Vill eg inte argumentera emot dig, men vill lyfta fram en sak och det är att kamera optik i den klassen du nämner skall klara stötar betydligt bättre än vad en projektor behöver. Dessutom är de vädertätade och skall klara dam och även regn. Sedan är optiken också riktigt fin i dessa helt klart. Allt detta gör att kostnaderna springer iväg. Fokus motorn i dessa drivs av ultraljud för att bli snabb och tyst, min proj har ingen ljudlös fokus direkt.
Men tar man bort byggkvaliten kan du få ganska fin optik för några tusenlappar, väljer du fasta linser (vilket projektorer oftast inte har i dessa prisklasserna) så kan du få riktigt fina optiska egenskaper för bara en tusenlapp eller däromkring.
He, en klassiker iaf för Canon är ju 50/1.8 som är runt lappen, kanonbra optiskt, men totalt skräp i hållbarhet. Hade ett sånt, det gick sönder på en flygresa av att ligga i en vadderat påse. Tittar man på storebror 1.4 eller ännu värre, 1.2L så kostar ju de klart mer, trots en eg. simpel konstruktion i botten... iaf för 1.4 då. Men visst, men L-gluggarna hos Canon så går ju kraven upp ytterligare vad gäller tätning, stöttålighet och allmän bygg-kvalitét, och prestige-faktorn såklart.
Det som ställer till det för projektorerna är flera saker. Dels att det är zoom, och sedan dels att de måste ha en bildcirkel som är stor nog för att hantera ordentligt med Shift. Nu har de iofs valt att ha variabel bländare( vilket är billigare, men det gör också att du tappar ljus när du zoomar med full öppning, men det är också en typiskt besparning för att minska storleken på bländaren och därmed komma undan med att använda mindre diamter på linserna i objektivet.
Nu blev det lite mer insnöat, men men, det är sånt som händer

Postad 19 november 2010 - 15:36
Hoppas att det inte tar en evighet och att dom bränner massa timmar på lampan. Tråkigt att lägga så mycket cash på en produkt när det visar sej att den inte är ok.. Ja ja, all heder till HBB som hittills har skött allt bra. Får väl se hur den mår när jag får tillbaka den..
Har även mailat Panasonic om detta problem, som ville ha bilder skickade till sej på hur bilden var på duken. Tog min Canon 40D, monterad på tripod och tog en hög med kort och skickade in. Inte ett ljud efter detta, har skickat mail och frågat vad dom tycker om bilderna... Guess what... Inget svar.. Idag kom ett mail från Panasonic, inte med något svar på min fråga utan en frågeställning på hur jag tyckte att deras support fungerat i samband med det problem jag har haft med min projj..!!?? Wtf... Har ju inte ens fått svar på de frågor jag skickat till dem. Men visst, jag kan väl svara på deras enkät, men det blir ju inte muntert eftersom jag inte fått någon som helst feedback.
Ja ja, det löser väl sej..
Postad 20 november 2010 - 11:00
Kan ni kolla upp om eran iris låter på era ex av AE4000.
Tacksam om ni kan testa följadande, sätt en film på snabbspolning så att irisen får jobba mycket, stäng av film-ljudet, och lyssna om ni kan hör irsen på:
1. Normalt sitt avstånd
2. Om ni lägger örat mot maskin
Tala gärna om hur den är monterad, hylla, takfäste osv.
Tack på förhand.
Redigerat av ljudnisse, 20 november 2010 - 11:01.
Postad 20 november 2010 - 23:56
Jag följde dina instruktioner och om jag lägger örat mot projjen kan jag höra irisen, dock är den väldigt tyst. 10 cm från projjen hör jag den inte alls.
Projektorn står på en hylla och har ca 10 cm till väggen bakom, 20 cm till taket och fritt på sidorna.
Detta verkar inte vara ditt år när det gäller projektorer :-(
Postad 21 november 2010 - 10:22
Min kom just tillbaks från Assist verkstad där man bytt iris motor samt styrkort, trots de kan jag hör iris från två meter i dämpade partier vid film tittande !!!
Totalt 2 st AE4000 och 4 st verkstads besök och fortfarande funkar inte skiten som den ska !!!
Postad 22 november 2010 - 08:11
Postad 22 november 2010 - 14:05
Tacksam om fler kan testa.
Min kom just tillbaks från Assist verkstad där man bytt iris motor samt styrkort, trots de kan jag hör iris från två meter i dämpade partier vid film tittande !!!
Totalt 2 st AE4000 och 4 st verkstads besök och fortfarande funkar inte skiten som den ska !!!
Försökt höra irisen, men kan inte höra ngn skillnad med dynamic iris på eller av.
Hör fläkten (svagt) och tycker mig höra ett svagt svagt pip som def inte hörs om jag har ljud på i rummet, vet inte om detta är fläkt ljud eller ett elektriniskt tjut.
Min projektor upplever jag som tyst.
Har inga problem med iriset.
Hoppas detta var till hjälp!
Postad 22 november 2010 - 14:37
Tacksam om fler kan testa.
Återkommer ang. detta så fort jag har fått tillbaka min från Assist..
Postad 22 november 2010 - 18:01
Tack för svaren, hoppas fler kan testa & svara.
Återförsäljaren sa att irisen styrdes av elektromagneter och skall vara ljudlös i sin design.
Är du säker på att det är irisen?
Postad 22 november 2010 - 18:28
Å ja jag är säker sätter jag "Auto Iris" till Off blir det tyst och skönt i bion

Postad 23 november 2010 - 21:53
Utan den är ca ett år gammal och bara över natten så slutar den helt att ta emot nån hdmi signal....
Har testat kabeln med den är hel har testat direkt från bärbara till projjen med det funkar inte...
Projjen går igång utan problem och visar blå bild men det är bara det att den inte tar emot hdmi signaler....
Så nu undrar jag om nån vet vad det kan vara för fel och ca mellan tummen pekfingret vad det kan kosta att laga ?
Postad 24 november 2010 - 18:48
Svårt val man står inför

Tacks på förhand / Tomas Uppsala
Postad 24 november 2010 - 20:14
TristHej jag har en panna 4000 som är inköpt i usa men det är inte där flet är....
Utan den är ca ett år gammal och bara över natten så slutar den helt att ta emot nån hdmi signal....
Har testat kabeln med den är hel har testat direkt från bärbara till projjen med det funkar inte...
Projjen går igång utan problem och visar blå bild men det är bara det att den inte tar emot hdmi signaler....
Så nu undrar jag om nån vet vad det kan vara för fel och ca mellan tummen pekfingret vad det kan kosta att laga ?

Har du testat någon av de två andra HDMI-ingångarna, komponent- eller S-videoingången så du kan säkerställa att det bara är HDMI som krånglar eller alla signaler?
Har du testat att välja ingång via kvappen "INPUT SELECT" på fjärren ifall det är auto-igenkänningen som slutat funka?
Antar att du kan få upp menyn, så kolla under "OPTION" att "AUTO SEARCH" är satt till ON.
Postad 24 november 2010 - 21:25
Tack så mycket ska kolla det på en gång...Trist
.
Har du testat någon av de två andra HDMI-ingångarna, komponent- eller S-videoingången så du kan säkerställa att det bara är HDMI som krånglar eller alla signaler?
Har du testat att välja ingång via kvappen "INPUT SELECT" på fjärren ifall det är auto-igenkänningen som slutat funka?
Antar att du kan få upp menyn, så kolla under "OPTION" att "AUTO SEARCH" är satt till ON.
Jo har kollat alla tre ingångarna och alla har slutat funka men har ej kolla övriga ingångas som komponent och liknande
Men den la av över natten bara kollade en film på kvällen och dan efter så funkade den inte
Postad 25 november 2010 - 12:40
Min sitter i taket nästan rakt över sweetspot och jag hör inte irisen.
Inte över fläkten i varje fall.
Upplever den som tyst och omärkbar vid filmtittande.
Postad 25 november 2010 - 13:41
Jag är i bytar tagen nu igen...Och har en tidigare Panna proj och varit skit nöjd. Är inne på en 4000 model full HD eller finns det annat som är bättre?? Eller är nått nytt på "G" snart ???
Svårt val man står inför
Tacks på förhand / Tomas Uppsala
Beror väl på budget också, vad är du villig att betala, för det finns bättre. Men sen beror det också på om du vill kunna använda funktionen som panasonic har, med möjlighet att automatiskt zooma ut till 2.35:1 läge, eller vilket materialet du spelar upp har. Men då rekomenderas även en 2.35:1 duk.
Jag har själv nyss köpt en panna4000 och en firehawk 2.35 duk och är skitnöjd

Men duken gör ju 50% i mitt fall kan jag säga, kör i ett vardagsrum. Storleksmässigt passade den bra på min hylla också, så alla bitar föll på plats för mig.
Nämn en budget/krav och vilka förutsättningar du har så är det lättare att guida dig.
/karra
Postad 25 november 2010 - 16:39
Ljudnisse:
Min sitter i taket nästan rakt över sweetspot och jag hör inte irisen.
Inte över fläkten i varje fall.
Upplever den som tyst och omärkbar vid filmtittande.
Samma här! Jag reste mig ändå upp från soffan men hör ändå abslolut ingenting från iris.

Postad 25 november 2010 - 22:52
Hej jag har en panna 4000 som är inköpt i usa men det är inte där flet är....
Funkar ingen HDMi ingång ?
Postad 26 november 2010 - 11:46
Funkar ingen HDMi ingång ?
ne ingen funkar så jag hoppas innerligt på att det är nån lödning som har släppt eller nå
Postad 26 november 2010 - 21:55
ne ingen funkar så jag hoppas innerligt på att det är nån lödning som har släppt eller nå
Finns bara ett stort moderkort där allt sitter, Bildprocessor, video ingångar, styrnig till LCD panelerna etc. Allt utom ballasten till lampan och nätdelen.
Brukar tyvärr bli ganska kostsamt då de inte löder på komponent nivå (Ytmonterade komponenter) . Utan byter moderkort. Är alla tre ingångar paj så är det nog inte en lödning från kontakterna till moderkortet.
Funkar Komposit, Komponent ingången etc. ?
Ring Assist och kolla vad de tar för en felsökning.
Postad 28 november 2010 - 20:04

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar