* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 11 June 2008 - 17:52
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Mina ISO-filer funkar nu till 100% med .52:an och då har jag kollat på typ sammanlagt 4 st och det har inte hängt sig en enda gång. Kör direkt från en intern Samsung-disk i TViXen
Hmm, jag har en helt nyinköpt 5100, har just satt i en Samsung 1TB som man håller på att formaterar just nu... 69% and counting (i skrivande stund) haha, tar tid att "spåra" ny HDD. Hur kan man kolla vad man har för firmware? Kanske är ide att byta på engång eller vad tror ni. Kommer nog mest att köra mp3/cd-spår eller just DVD ISO-filer. Klarar den att spela CD-Audio förresten eller måste man konvertera till något annat? Men 360kbps mp3 kanske är nästintill cd-kvalite?
Postad 12 June 2008 - 07:58
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Hmm, jag har en helt nyinköpt 5100, har just satt i en Samsung 1TB som man håller på att formaterar just nu... 69% and counting (i skrivande stund) haha, tar tid att "spåra" ny HDD.
Hur kan man kolla vad man har för firmware? Kanske är ide att byta på engång eller vad tror ni. Kommer nog mest att köra mp3/cd-spår eller just DVD ISO-filer. Klarar den att spela CD-Audio förresten eller måste man konvertera till något annat? Men 360kbps mp3 kanske är nästintill cd-kvalite?
Gå in i setup. Versionen står i överkant av bilden.
Postad 12 June 2008 - 21:55
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Det var 1.3.15 man hade. Ska prova den nyaste. .52
Har någon uppdaterat FW- till TV-tunerdelen också? Fick en liten mini-skiva med till den med nån 2.1.7 version (för T430/T530)
Edit: Hmm var en fil som hette "tvix_2.1.7_dtv_pal_eng.fwp" på mini-cd:n men den funkade ej att köra.
Redigerat av HenkeEdge, 12 June 2008 - 23:38.
Postad 12 June 2008 - 22:08
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hmm, jag har en helt nyinköpt 5100, har just satt i en Samsung 1TB som man håller på att formaterar just nu... 69% and counting (i skrivande stund) haha, tar tid att "spåra" ny HDD.
Hur kan man kolla vad man har för firmware? Kanske är ide att byta på engång eller vad tror ni. Kommer nog mest att köra mp3/cd-spår eller just DVD ISO-filer. Klarar den att spela CD-Audio förresten eller måste man konvertera till något annat? Men 360kbps mp3 kanske är nästintill cd-kvalite?
den klarar det meste i musikformat.. konvertera till flac om du vill ha bästa kvalitet.. funkar utan problem på tvixen. annars testa vbr_new med inställningen V2 om du vill ha mindre men dock mkt bra kvalitet på mp3:orna.
Postad 13 June 2008 - 06:30
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Har någon uppdaterat FW- till TV-tunerdelen också? Fick en liten mini-skiva med till den med nån 2.1.7 version (för T430/T530)
Edit: Hmm var en fil som hette "tvix_2.1.7_dtv_pal_eng.fwp" på mini-cd:n men den funkade ej att köra.
Jag är inte säker men tror att mini-CDn är avsedd för 4000. Hur som helst använde jag aldrig den när jag hade 4100. Tänk också på att 4100 inte funkar något vidare med SVT HD (trots att spec säger att det ska gå). Vill du spela in SVT HD så behöver du 6500/7000. /Göran
Postad 15 June 2008 - 17:06
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Ok, tror inte jag får in SVT HD som gratiskanal. Men 5100:an och 530T-modulen ska väl klara HD-TV sändningar om man nu får någon sådan gratis.
Postad 15 June 2008 - 17:49
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Ok, tror inte jag får in SVT HD som gratiskanal. Men 5100:an och 530T-modulen ska väl klara HD-TV sändningar om man nu får någon sådan gratis.
I teorin funkar det, men Göran har lärt sig den tunga vägen och blev inte av med problemen förrän han fick bytt upp sig. Troligtvis är detta den enda riktiga orsaken att köpa 6500/7000 enligt mig... om man har tuner-tankar alltså. I övrigt funkar 4100/5100 lika bra som de nyare modellerna. Det finns massor att läsa i tråden om Görans problem, men han kommer säkert att skriva en sammanfattning om vad som inte fungerade med hans gamla burk.
Postad 15 June 2008 - 22:00
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
I teorin funkar det, men Göran har lärt sig den tunga vägen och blev inte av med problemen förrän han fick bytt upp sig. Troligtvis är detta den enda riktiga orsaken att köpa 6500/7000 enligt mig... om man har tuner-tankar alltså. I övrigt funkar 4100/5100 lika bra som de nyare modellerna.
Det finns massor att läsa i tråden om Görans problem, men han kommer säkert att skriva en sammanfattning om vad som inte fungerade med hans gamla burk.
Här kommer jag ångande. Jag håller med dig Gabbe. Hade jag inte haft problemen med SVT HD så hade jag inte bytt till 6500. Det andra lullullet i 6500 (högupplösta menyer t.ex.) kan jag vara utan. Tunern fungerade bra för de andra fria kanalerna. Det enda problemet där var WLAN-adaptern. Jag fick störningar i inspelningen om jag använda WLAN-adapter samtidigt som jag spelade in. Det står också i en av manualerna att man inte ska använda WLAN tillsammans med tunern. Jag har inte provat med trådat nätverk. Jag har så mycket andra sladdar som min fru får stå ut med. När det gäller SVT HD så är problemet om disken är fragmenterad (och med tiden blir den fragmenterad). Det verkar som 4100 inte hinner med om disken är fragmenterad under innspelningen. Det blir rätt rejäla bildstöröningar. Jag har testat inspelning på fragmenterad disk och fick alltid fram felet. Jag har bytt 4100, tuner och disk men det hjälpte inte. I 6500 har det fungerat klockrent. /Göran
Postad 16 June 2008 - 00:17
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Jag har nu testat den ny Firmware 1.4.52 som klara digital TV ljudet bättre nu. Förut hackade digitalljudet till typ varje minut. (man behöver ha en Tuner i TViXen för att se direkt TV).
Men vad har dom gjort?? När man byter kanal ett par gånger så går tvixen över till mediaspelaren och det går inte att komma till TV-läge. I bland händer det utan att man trycker, märkligt.
Jag har också märt att när man bootar om tvixen m-4100 så är tv-bilden inte fullbild format utan bredbild som inte får plats man ser bara typ 65% av bilden och alla blir breda
Har fortfarande problem med vissa ljud typ hd-wmv (WMV9 AP@HL not supported). Om jag kopplar om från digitalt till analogt så funkar vissa filmers ljud. På datorn fungerar digital ljudet men inte på TViXen.
Är det någon som vet om man kan se på markburen betalkanal med TViXen??
Kan man ansluta en kortläsare eller finns det programvara som fixar till TViXen men tuner så man kan se markburen betalkanal TV?
Postad 16 June 2008 - 06:05
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har också märt att när man bootar om tvixen m-4100 så är tv-bilden inte fullbild format utan bredbild som inte får plats man ser bara typ 65% av bilden och alla blir breda 
Har du provat att trycka på ZOOM-knappen (till höger om nollan på fjärren). Jag har ju inte kvar min 4100 och funktionen har växlat mellan FW. I en del FW ändrar den aspect ratio och i en del klipper den bort kanterna. Det är samma sak i 6500. Dessutom tycker man att den borde kunna ändra aspect ratio automatiskt. Om man tittar på inspelat material fungerar det bättre. Är det någon som vet om man kan se på markburen betalkanal med TViXen?? Kan man ansluta en kortläsare eller finns det programvara som fixar till TViXen men tuner så man kan se markburen betalkanal TV?
Det går inte att se betalkanaler. Det finns inget stöd för programkort. Det har antytts att det kan komma men det lär i så fall inte komma till 4100 och jag tvivlar på att det kommer till 6500 heller. /Göran
Postad 16 June 2008 - 10:25
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Här kommer jag ångande.
Tunern fungerade bra för de andra fria kanalerna. Det enda problemet där var WLAN-adaptern. Jag fick störningar i inspelningen om jag använda WLAN-adapter samtidigt som jag spelade in. Det står också i en av manualerna att man inte ska använda WLAN tillsammans med tunern. Jag har inte provat med trådat nätverk. Jag har så mycket andra sladdar som min fru får stå ut med.
När det gäller SVT HD så är problemet om disken är fragmenterad (och med tiden blir den fragmenterad). Det verkar som 4100 inte hinner med om disken är fragmenterad under innspelningen. Det blir rätt rejäla bildstöröningar. Jag har testat inspelning på fragmenterad disk och fick alltid fram felet. Jag har bytt 4100, tuner och disk men det hjälpte inte. I 6500 har det fungerat klockrent.
/Göran
Ok, bra att veta men jag kör varken LAN eller W-lan heller, kopplar till bärbara eller Nexstar-flyttbara som jag har när man ska tanka över något. Nu har ju jag även Comhem-kabeltv i huset och använder inte 5100:an till mer tv-tittande än, ja hittils Fotbolls EM men kommande OS och VM etc. är väl sånt som kommer att rulla ut på projektorn med. Sen har jag nog inte tillgång till SVT HD i fria marknätet här heller och verkar inte gå att få in TV4 Sport som det gjordes reklam för att den skulle finnas i marknätet nu. Får ju visserligen in den på ComHem men innan dom har någon seriös dekoder med hdmi (vet inte ens om man skulle ta emot den där Humax-boxen gratis ens) så kommer inte jag titta på någon mer TV än större sportevenemang (de som man nu får in) på projjen. Sen om problemet ligger mer på inspelningen av program så är problemet mindre ändå, iaf för mig. Jag har nu testat den ny Firmware 1.4.52 som klara digital TV ljudet bättre nu. Förut hackade digitalljudet till typ varje minut. (man behöver ha en Tuner i TViXen för att se direkt TV). Men vad har dom gjort?? När man byter kanal ett par gånger så går tvixen över till mediaspelaren och det går inte att komma till TV-läge. I bland händer det utan att man trycker, märkligt.
Märkte när jag bytte FW med att man fick ställa om bilden. Men som "Göran" skrev, lite pill med ZOOM och SCROLL så blev det bra sen. Ljudet har inte jag märkt något med, men på min vanliga TV där jag kör analogutbudet från comhem så märker jag frysningar ibland på svt (kanske var någon mer kanal med) det problemet måste ju ligga hos leverantören, eftersom jag kör helt utan dekoder till en gamal bildrörs 33" 4:3-TV. Något att tänka på, skulle man köra digitalt skulle man ju lätt kunna tro att det är sin dekoder etc som det är något fel med.
Postad 16 June 2008 - 19:58
Unregistered1d33b6c9
-
Unregistered1d33b6c9
-
Användare
-
-
244 inlägg
Jag har lite FTP problem med min 5100. När jag försöker ladda upp större filer, typ mkv, till min burk via min FTP-klient (Flash XP) så bryts överföringen efter ca 30-60 MB för att sedan börja om från början igen. Så här gör den en fem-sex ggr sedan så avbryter den helt. Mindre filer typ MP3 funkar utan problem likaså att kopiera mkv-filer till tvixen inifrån menyn. Jag kör WLAN med Linksys prylar och netshare 1.10. I övrigt funkar det klockrent.
Någon som vet vad som är problemet? Kan det vara FTP-klienten?
Postad 17 June 2008 - 10:43
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har lite FTP problem med min 5100. När jag försöker ladda upp större filer, typ mkv, till min burk via min FTP-klient (Flash XP) så bryts överföringen efter ca 30-60 MB för att sedan börja om från början igen. Så här gör den en fem-sex ggr sedan så avbryter den helt. Mindre filer typ MP3 funkar utan problem likaså att kopiera mkv-filer till tvixen inifrån menyn. Jag kör WLAN med Linksys prylar och netshare 1.10. I övrigt funkar det klockrent.
Någon som vet vad som är problemet? Kan det vara FTP-klienten?
Jag har en fil med mina inställningar för Flash FXP. Kanske är detta en annan version, men det borde gå att hitta ändå. Prova ifall något står annorlunda i ditt program. Troligen är det någon signal som skickas ut då och då som inte gillas. Salmonboy blev hjälpt av dessa bilder, men jag vet inte just vad det var för inställning av dem... Felkoden i Flash FXP blev "ABRT is the only legal command while uploading" i alla fall.
Postad 17 June 2008 - 17:48
Unregistered1d33b6c9
-
Unregistered1d33b6c9
-
Användare
-
-
244 inlägg
Tack för infon. Vilken version av FlashXP har du? 3.17 i mitt fall.
Postad 18 June 2008 - 01:39
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tack för infon. Vilken version av FlashXP har du? 3.17 i mitt fall.
Kör idag 3.4.1 beta och kan inte svära på om det var samma då jag sparade ner de bilderna. Men namnen på inställningarna bör var de samma om man bara hittar dem i din version.
Postad 19 June 2008 - 11:40
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
tja tänkte kolla en sak med er bild kunniga, när du trycker på setup knappen medand du ser en film så får du ju upp så du kan ställa brightness, contrast,hue,saurattion eller hur de nu stavas.
de 2 första är ju lätt att ställa in, men hur ska de andra 2 ställas in. har jag t.ex hue på 0 så går den lite åt det ljusblåa hållet och ställer jag ner den lite blir de typ vitt.
hur ska man ställa in de lägena så man får så korrekt bild som möjligt?
Postad 19 June 2008 - 11:58
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Det beror ju helt på hur din TV presterar bildmässigt. Det finns inget generellt tal som är bra. Det är därför den funktionen finns i TViX:en, så att du själv kan ställa in bilden så att Du blir nöjd.
Postad 19 June 2008 - 12:04
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
jo men t.ex ska det gå mer åt vitt för att vara korrekt på hue eller om man drar den mer till höger blir den mer åt de gröna hållet.
ja ska laborera lite me detta under dagen och se om jag kommer fram till nått bra läge.
Postad 20 June 2008 - 13:51
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
jo men t.ex ska det gå mer åt vitt för att vara korrekt på hue eller om man drar den mer till höger blir den mer åt de gröna hållet.
ja ska laborera lite me detta under dagen och se om jag kommer fram till nått bra läge.
Jag har alltid samtliga inställningar inställda på 0 i Tvixen. (Utom volymkontrollen så klart...  ) Har inte upplevt att man tjänar på att ändra någonting utanför nollvärdena och blir därför tokig när maskinen bestämmer sig för att döda svärtan med att ändra värdena automatiskt.
Postad 24 June 2008 - 09:18
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Jag har alltid samtliga inställningar inställda på 0 i Tvixen. (Utom volymkontrollen så klart... ) Har inte upplevt att man tjänar på att ändra någonting utanför nollvärdena och blir därför tokig när maskinen bestämmer sig för att döda svärtan med att ändra värdena automatiskt.
När ändrar den värderna själv för dig? Har inte märkt att min gjort det och har också dom jämt på noll. Har dock inte använt min så himla mycket ännu.
Postad 24 June 2008 - 10:40
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
När ändrar den värderna själv för dig? Har inte märkt att min gjort det och har också dom jämt på noll. Har dock inte använt min så himla mycket ännu.
För ca. 6 månader sedan fanns någon/några firmware som gjorde att de ändrades i princip varje gång man startade en mkv-film eller åtminstone vid första filmen efter start av Tvixen. Då gick man in i settings (setup-knappen) vid varje filmstart av ren vana. Nu skulle felet vara borta och därför kollar man inte alltid. Kan ta tid innan man fattar att det "ser konstigt ut" eftersom filmer är olika i ljus. Händer inte ofta men alltid vid mkv-filmer, men så kollar jag mest mkv och ganska lite iso-DVD.
Postad 24 June 2008 - 16:40
wooxer
-
wooxer
-
Rookie
-
7 inlägg
Har suttit och läst en hel del i denna tråden och detta verkar ju helt klart vara en bra produkt.
Hade nämligen tänkt mig att köpa en ny 50" HDready tv och en TViX 5100, men det jag undrar över är om man ska köpa sig en Full HD tv för att kunna utnyttja Tvixen fullt ut eller det räcker med en som är HDready?
Till att börja med så blir det till att streama filmerna via datorn till Tvixen och jag använder mig mest av mkv. formatet, läste att det varit mycket problem men just mkv. men är dessa problem lösta nu?
Många dumma frågor men hoppas på kloka svar.
(vill ju gärna få det man tänkte sig om man ska lägga 3000:- på en Tvix)
Mvh
Postad 24 June 2008 - 18:00
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
tja tänkte kolla en sak med er bild kunniga, när du trycker på setup knappen medand du ser en film så får du ju upp så du kan ställa brightness, contrast,hue,saurattion eller hur de nu stavas.
de 2 första är ju lätt att ställa in, men hur ska de andra 2 ställas in. har jag t.ex hue på 0 så går den lite åt det ljusblåa hållet och ställer jag ner den lite blir de typ vitt.
ja ska laborera lite me detta under dagen och se om jag kommer fram till nått bra läge. Jag har alltid samtliga inställningar inställda på 0 i Tvixen. (Utom volymkontrollen så klart... ) Har inte upplevt att man tjänar på att ändra någonting utanför nollvärdena och blir därför tokig när maskinen bestämmer sig för att döda svärtan med att ändra värdena automatiskt.
För ca. 6 månader sedan fanns någon/några firmware som gjorde att de ändrades i princip varje gång man startade en mkv-film eller åtminstone vid första filmen efter start av Tvixen. Då gick man in i settings (setup-knappen) vid varje filmstart av ren vana. Nu skulle felet vara borta och därför kollar man inte alltid. Kan ta tid innan man fattar att det "ser konstigt ut" eftersom filmer är olika i ljus. Händer inte ofta men alltid vid mkv-filmer, men så kollar jag mest mkv och ganska lite iso-DVD.
Det är när man använder Autoswitch ställd till .../24Hz samt Video Ut satt till 1080p som TViX:en ändrar BGRT (= Brightness = svartnivån i bilden) och CONT (= Contrast = vitnivån i bilden) när man startar en fil som är kodad med 23.976 fps. Det är en idiotisk "funktion" som inte har någon som helst mening annat än att irritera dem som har sin display kalibrerad. När man startar en sån fil ändras inställningarna enligt följande: BRGT = 11 (*) CONT = -12 (*) Startar man därefter en fil som inte är kodad i 23.976 fps, t ex vanlig NTSC @ 29.97 fps eller PAL @ 25 fps så nollställs dessa inställningar tillbaka till 0, men om man har ställt om (*) ovan tillbaka till 0 när man spelade upp 32.976 fps-filen så blir det nu: BRGT = -11 (**) CONT = 12 (**) när man spelar en icke 23.976 fps-fil. Problemet med detta är att om man har en korrekt kalibrerad display så är den inställd att vara enligt standard (ja, det finns strikta standarder för allt video-/filmmaterial) och med så mycket dynamik i bilden som möjligt, dvs svartnivån och vitnivån korrekt inställda. Med (*) ovan så blir svartnivån för hög och alla färger blir bleka, dessutom blir vitnivån för låg och båda tillsammans komrimerar dynamiken i bilden => kass bildkvalité. Med (**) ovan så blir svartnivån för låg och man förlorar detaljer i det mörka i bilden, vitnivån blir för hög och man förlorar detaljer i det ljusa i bilden och i värsta fall får man färgskift i gråskalan vilket förstör färåtergivningen och allt tillsammans ger massor av förlust av detaljer i bilden => kass bildkvalité. Det är alltså ett korkat påfund som inte har någon som helst plats i TViX:ens mjukvara. Detta har TViX vetat om längre än buggen med 1080p@24 uppspelning och de lovade bl a mig att i alla fall inkludera en inställning i FW så att man kunde inaktivera denna automatiska justering av BRGT & CONT, men inget har hänt. Jag har mer eller mindre tappat allt förtroende för DViCo så jag fortsätter helt enkelt att korrigera detta fel i mjukvaran manuellt och orkar inte ens försöka informera dem om någonting numera. ----- @ Dragon Lord: Övriga inställningar som finns i samma meny är HUE och SATU (behöver dra lite tekniskt och historik för att det ska vara någorlunda förståeligt): SATU = Saturation = Färgmättnad HUE = Hue (eller Tint) = Färgton Färgerna enligt standard är plottade i ett sk CIE-diagram där alla primärfärger: Röd, Grön och Blå samt alla sekundärfärger (kommer från blandning av primärfärgerna): Cyan, Magenta och Gul samt vitpunkten (vilket är alla punkter i gråskalan från svart (= 0), 10% vitt, 20% vitt, ..., 90% vitt, 1000% vitt) är placerade i diagrammet med x-, y-koordinater. Några exempel enligt Rec. 709 standard, dvs HD: Vitpunkt: x = 0.3127, y = 0.3290 Röd primär: x = 0.64, y = 0.33 Cyan sekundär: x = 0.225, y = 0.329 Färgmättnad är avståndet i CIE-diagrammet mellan vitpunkten och en primärfärg. Jag har inte testat, men jag skulle tro att SATU i det här fallet inte har nått med färgmättnad att göra utan det är nog snarare ljusstyrkan hos alla primärfärger. Färgton är vinkeln relativt vitpunkten och en sekundär. Behövs oftast bara användas för NTSC och bara om färgdekodern är felaktig. Man använder oftast Cyan för att rotera dess position i CIE-diagrammet om sekundärerna är felplacerade efter en gråskalekalibrering. För att ställa dessa korrekt krävs mätinstrument och programvara för kalibrering. Man kan justera någorlunda m h a t ex Digital Video Essentials (DVE HD Basics om du har en BluRay) och om man t ex följer denna guide. M a o, man ska inte behöve justera dessa inställningar alls om det inte är så att ens display inte fungerar korrekt eller om källan, i detta fallet TViX:en, inte fungerar korrekt.
Postad 25 June 2008 - 10:20
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
En liten undran före routerbyte:
Jag tänkte byta upp min router till draft-N trådlöst nätverk, gigabit LAN och bättre genomströmning på WAN-porten. Det ser ut som att den nya kommer att bli en D-Link DIR-655 eller 855. Är det någon här som har haft problem med någon av dessa routrar tillsammans med tvixen?
Jag har något gammalt minne av att tvixen hade problem med att bli kopplade mot gigabit-portar, men det borde väl gå att konfigurera bort tycker jag.
Så om det är någon här som använder någon av dessa routrar tillsammans med tvixen får ni gärna hojta till om hur det fungerar för er.
Postad 25 June 2008 - 11:08
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Det är när man använder Autoswitch ställd till .../24Hz samt Video Ut satt till 1080p som TViX:en ändrar BGRT (= Brightness = svartnivån i bilden) och CONT (= Contrast = vitnivån i bilden) när man startar en fil som är kodad med 23.976 fps. Det är en idiotisk "funktion" som inte har någon som helst mening annat än att irritera dem som har sin display kalibrerad. När man startar en sån fil ändras inställningarna enligt följande:
BRGT = 11 (*) CONT = -12 (*)
Startar man därefter en fil som inte är kodad i 23.976 fps, t ex vanlig NTSC @ 29.97 fps eller PAL @ 25 fps så nollställs dessa inställningar tillbaka till 0, men om man har ställt om (*) ovan tillbaka till 0 när man spelade upp 32.976 fps-filen så blir det nu:
BRGT = -11 (**) CONT = 12 (**)
när man spelar en icke 23.976 fps-fil.
Jeeeesus Wolfy! När du väl skriver i tråden så blir det en helsida. Jag kör alltid autoswitch PAL/NTSC/24Hz med 1080p mot projektorn, men det är bara ibland som ljus/kontrast är ändrat. Har dessutom haft betydligt större skillnader än runt 11-12 vissa gånger. Har inte testat ihjäl mig för att se hur problemet beter sig till 100% dock. Känns väldigt inkonsekvent... EDIT: Givetvis kollar jag nästan enbart 23,976Hz-material också. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 25 June 2008 - 11:10.
Postad 25 June 2008 - 11:23
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har suttit och läst en hel del i denna tråden och detta verkar ju helt klart vara en bra produkt. Hade nämligen tänkt mig att köpa en ny 50" HDready tv och en TViX 5100, men det jag undrar över är om man ska köpa sig en Full HD tv för att kunna utnyttja Tvixen fullt ut eller det räcker med en som är HDready?
Till att börja med så blir det till att streama filmerna via datorn till Tvixen och jag använder mig mest av mkv. formatet, läste att det varit mycket problem men just mkv. men är dessa problem lösta nu?
Många dumma frågor men hoppas på kloka svar. (vill ju gärna få det man tänkte sig om man ska lägga 3000:- på en Tvix)
Mvh
Om den TV'n har 1366 x 768 pixlar så behöver du inte oroa dig över att det skulle bli dåligt. Min Plasma på 43 tum har 1024 x 768 och ser underbar ut på tre meter. På några meter (3 meter och uppåt) så lär du knappast se skillnaden på den och full HD. Jag tycker mig ha sett större problem med släpningar i bilden på TV med 1920 x 1080, som troligen kommer av att det ställer högre krav på elektroniken som driver bildskärmen. Finns undantag så klart, men de kostar mer. Man kan dock undra vad det är för TV du tänker på eftersom det nästan bara finns full-HD i affärerna snart? Däremot är det frågan om ifall du inte skulle satsa på 6500 eller 7000 istället. På prisjakt är skillnaden 1400:- mellan 5100 och ersättaren 7000. Lite mer framtidssäkrad och några extra funktioner. Däremot rent bildmässigt så klarar du dig lika bra med 5100 och du slipper bekymra dig för värmeproblem.
Postad 25 June 2008 - 12:48
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jeeeesus Wolfy! När du väl skriver i tråden så blir det en helsida.
Jag kör alltid autoswitch PAL/NTSC/24Hz med 1080p mot projektorn, men det är bara ibland som ljus/kontrast är ändrat. Har dessutom haft betydligt större skillnader än runt 11-12 vissa gånger. Har inte testat ihjäl mig för att se hur problemet beter sig till 100% dock. Känns väldigt inkonsekvent...
EDIT: Givetvis kollar jag nästan enbart 23,976Hz-material också. /EDIT.
Hehe, ja, det märks kanske att jag inte ger mycket för DViCo längre och därmed tappat intresset, men jag kollar då och då och om jag läser något intressant så är det alltid roligt att lära/lära ut/disskutera. Jag är väldigt nöjd med min TViX 5100, allt från kanon till underkänd (vilket inte bara är DViCo:s fel). Det som är mest frustrerande är att den skulle kunna vara än bättre och att den inte är det är mycket det att DViCo har så svårt att få även den enklaste sak åtgärdad inom rimlig tid eller ö h t. Ta bara allt tjafs vi, m fl, fick gå igenom för att de skulle fixa 1080p@24, något som de kunnat släppt en beta FW fix för inom ett par dagar efter det att de tillslut förstod vari problemet låg. Detsamma gäller denna automatiska justering - en skitsak för dem att fixa (åtminstonde möjligheten att slå av den för de som inte önskar sin kalibrering förstörd), men av någon anledning så blir det inte gjort. Intressant vad du skriver, jag upplever bara denna statiska justering av ljusstyrka och kontast och det händer alltid för mig när jag växlar mellan "vanligt material" till 1080p@24 med inställningen Autoswitch .../24Hz och Video Ut: 1080p. Därför använder jag bara Autoswitch .../24Hz när jag ska se en HD-film, alternativt ställer ner Video Ut till 720p.
Postad 25 June 2008 - 13:13
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Intressant vad du skriver, jag upplever bara denna statiska justering av ljusstyrka och kontast och det händer alltid för mig när jag växlar mellan "vanligt material" till 1080p@24 med inställningen Autoswitch .../24Hz och Video Ut: 1080p. Därför använder jag bara Autoswitch .../24Hz när jag ska se en HD-film, alternativt ställer ner Video Ut till 720p.
Håller med dig helt och hållet. Är ändå så nöjd att jag inte ens har tänkt tanken på byte än. Ser att Popcorn hour har gått under 1500:- nu och det hade varit kul att leka med, men den dras med ännu mer ofärdiga saker än vad jag hade hoppats på från början. Den är dessutom inte så självgående som jag vill ha den. Ska leka lite med inställningarna och se ifall jag kan återskapa dina siffror eller se ifall det är annorlunda på min burk.
Postad 26 June 2008 - 00:01
Unregistered964985b0
-
Unregistered964985b0
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
En liten undran före routerbyte:
Jag tänkte byta upp min router till draft-N trådlöst nätverk, gigabit LAN och bättre genomströmning på WAN-porten. Det ser ut som att den nya kommer att bli en D-Link DIR-655 eller 855. Är det någon här som har haft problem med någon av dessa routrar tillsammans med tvixen? Jag har något gammalt minne av att tvixen hade problem med att bli kopplade mot gigabit-portar, men det borde väl gå att konfigurera bort tycker jag.
Så om det är någon här som använder någon av dessa routrar tillsammans med tvixen får ni gärna hojta till om hur det fungerar för er.
Jag kör en D-Link DIR-655 som jag kopplat in min TViX via en gigabit port. Sedan har jag min dator som jag streamar film från kopplad trådlöst till routern då den står en bit bort. Detta har fungerat klockrent för mig, aldrig haft något strul med denna och uppspelning flyter kanon även vid 1080P. Har aldrig kört en film som inte fungerat, och jag har kört MÅNGA. Har tidigare kört olika netgear routrar som sugit pung. Älskar min D-Link! //Kalle PS: Hade lite problem med den innan jag låste kanal. Hade lite problem innan jag valde fast kanal på WiFi
Postad 26 June 2008 - 21:12
nikl4ss
-
nikl4ss
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Aldrig haft problem med filmer tidigare, men nu har jag en film i mkv-format (27 Dresses) som inte går igång. Väljer att starta den, det ser ut som att den startas, men sen kommer jag tillbaka till mapplistan igen.
Någon mer som har detta problem, med denna eller annan film? Något man kan göra? Drog in .52 (från .46) men ingen skillnad,
Postad 26 June 2008 - 22:01
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Aldrig haft problem med filmer tidigare, men nu har jag en film i mkv-format (27 Dresses) som inte går igång. Väljer att starta den, det ser ut som att den startas, men sen kommer jag tillbaka till mapplistan igen.
Någon mer som har detta problem, med denna eller annan film? Något man kan göra? Drog in .52 (från .46) men ingen skillnad,
Ja, har råkat ut för det. Hade mountat en fil på den disken på datorn tidigare som jag ville köra streama filer ifrån. /Honda.
Postad 27 June 2008 - 17:55
Calder
-
Calder
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Det där med att mappa upp. Ska jag skriva in sökvägen till platsen där tvixhd1-mappen eller ska även tvixhd1-mappen ingå i sökvägen?
Är det rätt om man skriver sökvägen så här: //abcdef/hej/ `?
Fick precis igång NFS mellan min NSLU (uNSLUng) och en Tvix-5100. I min exports-fil står följande: /share/flash/data 192.168.1.0/255.255.255.0(rw,async,no_root_squash) I Tvixen skrev jag in IP-nummer till NSLU'n och sedan hela sökvägen, dvs: /share/flash/dataFunkade direkt, och nu flyter det på fint med 720p!
Postad 28 June 2008 - 12:05
hazzy79
-
hazzy79
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Min tvix 5100 har hängt sig enormt mycket under alla iso filmer. Men när jag tänkt efter så har de som varit iso från början varit bättre än de som har varit img döpta från början. Jag har visserligen inte uppdaterat den mer än 1 gång, visste inte att de kommit så många firmwares. ska tanka in den senaste i han i dag.
Men nu har nästa grej börjat krabba, ljudet försvinner ibland helt plötsligt via coaxialen, så jag testade köra via den röd/vite analogen då funkade ljudet lustigt nog, och så har även bilden blivit röd ibland utan man gjort något, har nog hittat problemet, de verkar vara glapp i hela bakstycket med ingångarna o hela alltet. Saken är att jag knappt haft den i ett halvår innan detta började. Drygt som F*N! Får väl skicka in skiten då.
eller va tror ni?
Postad 28 June 2008 - 14:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Min tvix 5100 har hängt sig enormt mycket under alla iso filmer. Men när jag tänkt efter så har de som varit iso från början varit bättre än de som har varit img döpta från början. Jag har visserligen inte uppdaterat den mer än 1 gång, visste inte att de kommit så många firmwares. ska tanka in den senaste i han i dag.
Men nu har nästa grej börjat krabba, ljudet försvinner ibland helt plötsligt via coaxialen, så jag testade köra via den röd/vite analogen då funkade ljudet lustigt nog, och så har även bilden blivit röd ibland utan man gjort något, har nog hittat problemet, de verkar vara glapp i hela bakstycket med ingångarna o hela alltet. Saken är att jag knappt haft den i ett halvår innan detta började. Drygt som F*N! Får väl skicka in skiten då. eller va tror ni?
Antar att du kört dem från den interna disken? Via nätverk har nästan aldrig haft några problem. Du bör få ett rejält uppsving med senaste FW'n vad det gäller iso-filer. Jag har inte haft några problem (peppar, peppar... tvi, tvi, tvi!) sen jag började använda de senaste versionerna. Har du glapp i hela bakstycket så är det väl inget annat att göra. Annars brukar jag föredra toslink (optiskt) för att det inte är alls lika känsligt som coax är.
Postad 28 June 2008 - 15:36
hazzy79
-
hazzy79
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Antar att du kört dem från den interna disken? Via nätverk har nästan aldrig haft några problem. Du bör få ett rejält uppsving med senaste FW'n vad det gäller iso-filer. Jag har inte haft några problem (peppar, peppar... tvi, tvi, tvi!) sen jag började använda de senaste versionerna.
Har du glapp i hela bakstycket så är det väl inget annat att göra. Annars brukar jag föredra toslink (optiskt) för att det inte är alls lika känsligt som coax är.
Det verkar vara det för när man drar o sliter där bak så funkar det riktigt igen iaf bilden men, ludet kommer inte alltid tbx via coaxen. För de är inget med problem med PS3 så min tv är de inge med. Har heller inget problem med någon annan ljudkälla än från tvixen. Vill ju helst byta stereogrejor så jag kan få nyttja mina saker till dess yttersta spets. Kör BOSE Lifestyle 12 till detta, saknar ju hdmi ingång o sådana smarriga saker. Men coax finns på den. Men saknar bara 60 papp.
Postad 28 June 2008 - 16:19
hazzy79
-
hazzy79
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Antar att du kört dem från den interna disken? Via nätverk har nästan aldrig haft några problem. Du bör få ett rejält uppsving med senaste FW'n vad det gäller iso-filer. Jag har inte haft några problem (peppar, peppar... tvi, tvi, tvi!) sen jag började använda de senaste versionerna.
Har du glapp i hela bakstycket så är det väl inget annat att göra. Annars brukar jag föredra toslink (optiskt) för att det inte är alls lika känsligt som coax är.
Japps de är från den interna disken men även från extern hårddisk har de hänt med..
Postad 29 June 2008 - 03:31
mrtuppen
-
mrtuppen
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har en WHS server som jag streamar ifrån, problemet är att det hackar som f-n när jag spelar isos, oavsett FW.
Men jag har märkt att det funkar hur bra som helst om jag sätter i en disk i Tvixen, då hackar det inte längre!
Skumt tycker jag, att ha disk i eller inte borde ju inte påverka streaming eller hur?
Någon med liknande erfarenheter?
Postad 29 June 2008 - 13:44
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Har en WHS server som jag streamar ifrån, problemet är att det hackar som f-n när jag spelar isos, oavsett FW. Men jag har märkt att det funkar hur bra som helst om jag sätter i en disk i Tvixen, då hackar det inte längre! Skumt tycker jag, att ha disk i eller inte borde ju inte påverka streaming eller hur? Någon med liknande erfarenheter?
Det låter som att du har värmeproblem i tvixen. Om man sätter i en hårddisk (utan att koppla in den, den ligger bara där) förändras luftströmmen så att videochippet avkyls bättre. Det är särskilt viktigt i nyare tvix-6500 men fungerar även för gamla tvixmodellerna. Antingen kan du stoppa in en gammal hårddisk som du ändå inte använder och låta den ligga där, eller så ställer du tvixen på en plats med lite bättre luftflöde, eller så ökar du fläkthastigheten för att bli av med dina problem.
Postad 29 June 2008 - 15:29
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har en WHS server som jag streamar ifrån, problemet är att det hackar som f-n när jag spelar isos, oavsett FW. Men jag har märkt att det funkar hur bra som helst om jag sätter i en disk i Tvixen, då hackar det inte längre! Skumt tycker jag, att ha disk i eller inte borde ju inte påverka streaming eller hur? Någon med liknande erfarenheter?
Det är väldigt sällsynt med värmeproblem på dessa äldre modeller men om den står trångt inuti en hylla eller t.o.m. bakom en glasskiva utan flöde bakom, så lär problemen kunna vara framme. Du skriver inte vilken modell du har... ev. kyler 5100 aningen bättre än 4100 p.g.a. materialet/konstruktionen. Jag märker själv att fläkten ökar när man har kört Tvixen (5100) i flera timmar och det tyder på viss värmeökning. Min står dessutom på golvet vid en ganska sval plats.
Postad 29 June 2008 - 21:02
mrtuppen
-
mrtuppen
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det är väldigt sällsynt med värmeproblem på dessa äldre modeller men om den står trångt inuti en hylla eller t.o.m. bakom en glasskiva utan flöde bakom, så lär problemen kunna vara framme. Du skriver inte vilken modell du har... ev. kyler 5100 aningen bättre än 4100 p.g.a. materialet/konstruktionen.
Jag märker själv att fläkten ökar när man har kört Tvixen (5100) i flera timmar och det tyder på viss värmeökning. Min står dessutom på golvet vid en ganska sval plats.
Ok, det är en 5100, ska testa tipset att sätta i en disk utan att koppla in den. Den står f.ö. helt fritt på en bänk under plasman. Tyckte bara det var konstigt att det blev bättre med disk i än utan... det borde ju vara tvärt om ur värmesynpunkt...
Postad 30 June 2008 - 14:02
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
När filmen börjar hacka; Spring till din burk, logga in på WHSconsole och titta längst ner på fönstret i "status raden?", det är stor sannolikhet att det står "Balancing Storage" vilket innebär att den går igenom all din data för att kolla att allt är duplicerat korrekt, tyvärr gör WHS detta så gott som hela tiden och om diskarna både kopierar data internt och ska läsa en film samtidigt som ska skickas till tvixen så hinner de helt enkelt inte med...
Postad 02 July 2008 - 11:22
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
För er som är intresserade av ett alternativ till datum utgående "TViX GUI Builder" kommer här en ny version av TViXiE (v0.3).
Jag har gjort följande ändringar/tillägg sedan sist:
- Added support for M-5100SH and M-4100SH
- One template can now host different layouts depending on model
- Added Tools -> Options menu item
- TViX Model is now selectable via Tools -> Options (default is M-6500A)
- Selected model and disk free space is available in the right bottom corner
- Movie info provider support (more details on writing your own provider will follow)
- Added Genre to the template
- Added IMDB Rating to the template (this is only used if a .NFO file containing IMDB link
is found in the same directory as the movie)
Postad 02 July 2008 - 12:34
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
För er som är intresserade av ett alternativ till datum utgående "TViX GUI Builder" kommer här en ny version av TViXiE (v0.3).
Tackar! Gillar denna... enkel och smidig.
Postad 02 July 2008 - 21:22
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
För er som är intresserade av ett alternativ till datum utgående "TViX GUI Builder" kommer här en ny version av TViXiE (v0.3)
Hmmm, får bara ett felmeddelande när jag försöker starta den...eller gör jag helt fel? Är det en uppdatering av det befintliga progammer man måste ha installerat eller är det helt fristående?
Postad 02 July 2008 - 22:05
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Hmmm, får bara ett felmeddelande när jag försöker starta den...eller gör jag helt fel? Är det en uppdatering av det befintliga progammer man måste ha installerat eller är det helt fristående?
Det är ingen uppgradering. Hur lyder felmeddelandet? Obs. Du måste ha Microsoft .NET Framework 2.0 installerat innan du kan köra TViXiE.
Postad 02 July 2008 - 22:11
benteboy
-
benteboy
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag har gjort följande ändringar/tillägg sedan sist:
- Added support for M-5100SH and M-4100SH - One template can now host different layouts depending on model - Added Tools -> Options menu item - TViX Model is now selectable via Tools -> Options (default is M-6500A) - Selected model and disk free space is available in the right bottom corner - Movie info provider support (more details on writing your own provider will follow) - Added Genre to the template - Added IMDB Rating to the template (this is only used if a .NFO file containing IMDB link is found in the same directory as the movie)
vad e detta ? e det en ny fw? mvh benteboy
Postad 02 July 2008 - 22:35
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Förlåt, men jag kan inte låta bli... Har du testat att googla på "TViX GUI Builder", eller bara söka på det längst ner i denna tråd?
Postad 03 July 2008 - 09:28
hhaaddee
-
hhaaddee
-
Amatör
-
-
53 inlägg
förstör dig wiklund
Bente det är ett program som kan fixa poster till din film , samt göra en liten beskrivning om vad filmen handlar om. Lite som att gå in på imdb. Googla så får du se ;=)
Postad 03 July 2008 - 09:40
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
hhaaddee - hihi Bente, nedan ser du bilder på hur menyerna i TViX:en kan se ut om man använder TViX GUI Builder. Hur det andra programmet fungerar och hur resultatet blir, vet jag inte. Troligen blir det lika snyggt eller snyggare. http://www.desray2k....king_Window.jpghttps://www.minhembi...-1206828735.jpg
Postad 03 July 2008 - 11:06
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
hhaaddee - hihi
Bente, nedan ser du bilder på hur menyerna i TViX:en kan se ut om man använder TViX GUI Builder. Hur det andra programmet fungerar och hur resultatet blir, vet jag inte. Troligen blir det lika snyggt eller snyggare. 
http://www.desray2k....king_Window.jpg https://www.minhembi...-1206828735.jpg
Det enda jag saknar med Joma's program, är faktiskt att man kan ha bilden i perspektiv som i det övre exemplet som du länkar till Sean. En fjantig detalj som kanske är svårare att ändra på... I övrigt är Joma's program faktiskt smartare och enklare än Tvix GUI.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|