Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 13 March 2008 - 13:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
detta vart en total besvikelse för mig eurovision kommer att sändas i svtHD och jag kommer självklart att kolla på det men jag brukar ju spela in det på min dvd vilket jag inte kommer att kuna göra i år om jag inte kollar på vanliga svt com hem tar er i *******

Postad 13 March 2008 - 13:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

1. Skönt att höra att man inte är ensam om att bilden är dålig med 15. Jag ser inget flimmer (faktiskt snarare mindre flimmer än tidigare) dock är ju bilden suddig nu vilket helt klart skulle kunna peka på dålig de-interlacing (kastar bort fields eller interpolerar dem när den inte bör göra det t.ex.).

Hmm, skumt dock att du inte får flimmret. Kör du "Original" eller?

2. För mig verkar det ge sämre resultat. TVn synkar snabbare men nu får jag oftare problem med "hinnan" än med tidigare firmwares.

Det jag sagt hela tiden...där här med hdmi-kumminkation är svårare än vad man tror...både att utveckla och att (för "vanligt folk") att testa eftersom slutresultatet alltid är beroende av box kombinerat med display (som man verkligen inte ska förutsätta att den gör allt rätt). Du säger att boxen blivit sämre, jag säger att den blivit bättre - enda sättet att veta är att göra en analys av hela skiten...

Hmm, måste iväg en sväng...

Postad 13 March 2008 - 13:15

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Några korta intryck:

CB är betydligt bättre, men inte helt bra. Men som andra har sagt så har det väl förmodligen mer med utsändningen att göra än boxen. Här har comhem ett jobb kvar att göra gentemot TV-kanalerna.

Jag har också lagt märke till att bilden blivit suddigare, det verkar som boxen "smetar ut" bilden mer än tidigare. Jag kollade på fotboll på Canal+ och gräsmattan såg ut som en grön massa. Konstigt nog så var det inte så på hela planen utan "massan" vandrade i bilden, medan andra delar av gräset såg ok ut. Någon som vet vad det kan bero på?

Postad 13 March 2008 - 13:17

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Ni som uppgraderat redan:
Upplever ni att bilden blivit suddigare på vissa/alla kanaler?

Man skall ju lita på första intrycket och mitt var just en suddigare bild allmänt. Dock har jag tidigare upplevt skillnader mellan olika dagar (inbillning?) så kanske bäst att avvakta för säker slutsats. Däremot så verkar problemet med CB och BC oerhört mycket mindre nu men det är ju skit om det sker på allmänt suddigare bild...
Blir till att koppla in den gamla boxen för jmf igen.

Postad 13 March 2008 - 13:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
jag uplever bara bilden suddigare på hd kanalerna inte alls på sd

Postad 13 March 2008 - 13:23

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Nope kör ut allt i 1080i (iaf tills vi får en firmware som fixar 576i).

Det jag sagt hela tiden...där här med hdmi-kumminkation är svårare än vad man tror...både att utveckla och att (för "vanligt folk") att testa eftersom slutresultatet alltid är beroende av box kombinerat med display (som man verkligen inte ska förutsätta att den gör allt rätt). Du säger att boxen blivit sämre, jag säger att den blivit bättre - enda sättet att veta är att göra en analys av hela skiten...

Jag menade inte att boxen blivit sämre punkt slut, dock funkar det sämre med min bildvisare precis som du säger. Verkar ju inte vara helt lätt att lösa det där om en sak gör att det funkar bättre på ena men sämre på andra.

Den här suddigheter tar kol på mig alltså. Discovery HD ser ju knappt ut som HD längre. Ser mer ut som en bra vanlig SDTV-sändning numera. All "punch" i bilden är som bortblåst från HD-kanalerna. :)
Och de vanliga kanalerna påminner numera väldigt mycket om min analoga mottagning minus bruset.

Ähhh om inte comhem kommer med ett vettigt svar innan imorgon kväll så tror jag nog att jag ger upp på det hela och bara reklamerar skiten. Det är inte värt all möda och framförallt inte alla pengar.
(Ok jag ljuger för mig själv igen, där jag bor finns inga alternativ så det är bara att bita ihop och ta den lite längre upp i baken antar jag.)

Postad 13 March 2008 - 13:24

edde_k
  • edde_k
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla!
Är ganska ny i gamet med hdtv och allt det här.
Har ett par frågor:
Jag har en Pioneer Pdp430xde tror jag den heter.
I veckan beställde jag Comhems hdtv paket och fick hem det igår.
Smart som jag är gick jag inte in här först för att läsa så nu till min fråga.
När jag igår starta upp boxen hade den fw .......06 och den såg ganska bra ut på alla kanaler trots lite bc och cb. Men nu med den nya fw ........15 har det börjat flimmra på vissa kanaler.
Bc och cb ser lite bättre ut men den här ostadiga bilden blir jag tokig på. Det är värst när boxen är inställd på 720p men ganska jävligt på orginal också. I 1080i läget försvinner hoppandet men bilden ser lite knepig ut ändå. Hdtv kanalerna ser bra ut. Jag såg det först på tv4 då skärmarna i det där spelprogrammet såg ut som dom skulle lossna från min tv men ser det även på andra kanaler. Kan det vara någon inställning på min box eller tv?
Min skärm är 720p visande eller vad man säger så jag kan tänka mig att när jag har boxen i 1080i händer något som gör att formatet blir fel på skärmen men det är ändå bättre än det här hoppandet i 720p. Tacksam för lite svar eller råd. Var helt ok för min del med den tidigare fw men nu lutar jag åt att skicka tillbaks grejerna om det inte är en uppenbar felinställning från min sida.

Postad 13 March 2008 - 13:25

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Håller med om att BC och CB har blivit bättre... de finns där, men i mycket mindre omfattning.
Sen att bilden har blivit suddigare kan jag hålla med om. Mycket tråkigt att det känns som om SDTV kanalerna blivit så mycket oskarpare än tidigare. Upplever också mer oskärpa på HDTV, som Discovery HD.
Com hem som lovade att vi skulle uppleva att SDTV kanalerna skulle bli mycket bättre...
Verkar istället som om dom menade: "Vi fixar tidigare problem på bekostnad av att annat blir sämre." :)

Redigerat av crest, 13 March 2008 - 13:26.

Postad 13 March 2008 - 13:27

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Ja, vad skall man säga... Som tur va så hade jag inte pengar att köpa HDboxen när den lanserades. Har läst denna tråd dagligen och hoppats på en förbättring men icke!

Hoppas CH ger upp denna box, inte lägga tid eller pengar på uppdatera FW mm. Istället skall man satsa ALLT på en ny box som fungerar som den skall, och fort skall det gå.
Sedan skall dom personer som suttit med den gamla skitboxen sedan lanseringen eller mer än 6mån få byta mot den nya utan kostnad.

Börja med en fungerande box utan PVR, tror en PVR blir för mycket för CH att hantera i dagsläget....

Dom som har haft boxen mindre än 6mån skall kunna köpa den nya boxen till reducerat pris.

Så länge som man har haft HD-paket tillsammans med skitboxen, så länga skall man ha det gratis.
Så länge man haft Canal+ Total tillsamanns med skitboxen, så länge skall man ha det gratis.

Sedan skall man lägga in Canal+ Sport HD i Totalpaketet. Höj priset en tia eller två, KANALEN MÅSTE IN I UTBUDET!!

Postad 13 March 2008 - 13:27

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Jag lider fruktansvärt :)
först detta med scart och svtHD sen detta med suddig bild på HD det får mig att gråta är så jäkla trött lägger ut pengar på en sak som inte funkar funderar på att lägga upp parabol till sommaren men är bunden till detta skit i 1år till

Redigerat av Duckface21, 13 March 2008 - 13:32.

Postad 13 March 2008 - 13:46

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
:) vad säger man??? Comhem kom bort igen...suddigare o grynigare bild har jag inte sett maken till, vad håller ni på med comhem??? Kvalitétstestar? Yeah right, skulle inte tro det va. Pacman: Det var inte denna 15 som du testade alltså? Verkar som de vill förlora alla sina kunder. Nu åker box o hela skiten tillbaks! Får väl koppla in den gamla CX 1201 boxen, mkt bättre bild. Om ni inte comhem vill ersätta oss med mkt kraftigt reducerat pris på ny box - bums!

Redigerat av whitepointer, 13 March 2008 - 13:47.

Postad 13 March 2008 - 13:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
jag har bara ett alternativ nu :) jag måste vänta på hd pvr boxen då den kommer tar jag den i stället och gud nåde comhem om det är nå skit jag betaler pengar för detta det är deprimerande .... Nån som vill fortsätta anmäla comhem till ARN?

Postad 13 March 2008 - 14:01

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Men jag skall säga vad jag tror ..
Det kan inte bli bättre än så här med mjukvara. Resten ligger på hårdvara och utsändning.
En del kanaler ser så risiga ut i grunden och inte minst när man bläddrar igenom filmkanalerna
som håller en otroligt ojämn kvalité. Men det vet vi sedan tidigare att de kör med variabel
bitrate, vilket innebär att de kan ligga i botten av vad som är tillåtet.

Tror vi får hålla där och se fram emot nästa box om vi villl ha det bättre än så här.
En box med ordentliga bildchip och mer påkostad. Hellre det än en pvr box byggd
på samma teknik.. Eller varför inte båda delar...

Maveric :)

Håller med Maveric här...jag tror vi har kommit till en slutpunkt, vad beträffar boxens hårdvara.
Och med alla varierande bitrates på utsändningarna, får vi nog anse detta godtagbart.
Kan hålla med er andra att CB och BC är ngt förbättrade, men det är nog i kväll man kan ta en ordentlig ståndpunkt.

Pefre och Duckface21: Vad har ni för bildvisare? LCD, Projje el Plasma?
Jag tycker inte bilden verkar suddigare på min Samsung LCD...

Postad 13 March 2008 - 14:02

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Blev glad i morse när jag läste att FW skulle komma idag . Efter att ha läst om det lilla pacman skrev om betan så trodde jag verkligen att dom skulle komma med en FW som skulle göra oss nöjda .

Men nu när man har läst reaktionerna så är man inte lika glad någe mer utan bara lika besviken som med allt annat som comhem gör . Allt funkade så bra när man var kund hos UPC .

Förstår inte vad som kan ha gått så fel från att betan pacman testade som verkade så lovande till denna FW . Kanske är så att dessa testare på comhem som gör alla dessa nogranna tester skulle testa nya glasögon .

Kom att tänka på något någon skrev tidigare . När man tror att COMHEM har sjunkit så lågt det bara går så tar dom fram spaden & gräver lite till . Just nu så är all glädje borta för när man äntligen skulle få njuta av den oslagbara bilden denna box skall leverera så verkar det floppa endå , är man shockad ? näää , ska man vara förvånad ? näää . Man e van nu .

Postad 13 March 2008 - 14:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Men jag skall säga vad jag tror ..
Det kan inte bli bättre än så här med mjukvara. Resten ligger på hårdvara och utsändning.
En del kanaler ser så risiga ut i grunden och inte minst när man bläddrar igenom filmkanalerna
som håller en otroligt ojämn kvalité. Men det vet vi sedan tidigare att de kör med variabel
bitrate, vilket innebär att de kan ligga i botten av vad som är tillåtet.

Tror vi får hålla där och se fram emot nästa box om vi villl ha det bättre än så här.
En box med ordentliga bildchip och mer påkostad. Hellre det än en pvr box byggd
på samma teknik.. Eller varför inte båda delar...

Håller med Maveric här...jag tror vi har kommit till en slutpunkt, vad beträffar boxens hårdvara.
Och med alla varierande bitrates på utsändningarna, får vi nog anse detta godtagbart.
Kan hålla med er andra att CB och BC är ngt förbättrade, men det är nog i kväll man kan ta en ordentlig ståndpunkt.

jag har en 42" nextier plasma

Postad 13 March 2008 - 14:05

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Kommer det inte fram en ny box snart som kan hantera bilden ordentligt så ser jag mig efter en ny leverantör.
Det enda jag vill är att ha en bra bild på min bildvisare.
Skall undersöka saken genast.

Postad 13 March 2008 - 14:06

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
kan alla nu som är missnöjda med fw mailbomba comhem via deras formulär på hemsidan skulle det vara bra.

Postad 13 March 2008 - 14:08

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Ok, så nästan alla är överens om att bilden är suddigare:
maila [email protected], [email protected] och ring 0771 - 55 00 00 och anmäl detta DIREKT så att vi slipper vänta ytterligare ett kvartal eller halvår på nästa update.

Har redan anmält mitt och för tredje gången gett dem förslaget att bara ge upp med Humax, boxen är skit det är ju uppenbart för alla inblandade vid det här laget.
Bite the bullet och fixa in nya boxar istället.

Alternativt släpp en public beta så att folk kan testa skiten ordentligt så att inte SJUKT JÄKLA UPPENBARA missar som suddig bild och mongoliserad SCART-output slinker igenom nästa gång.

Angående att ha kommit till en slutpunkt för hur bra boxen kan prestera så kanske det stämmer vad det gäller att eliminera CB/BC men vad det gäller bilden generellt är det här nog den sämsta av de tre firmwares jag haft så nog kan hårdvaran bättre än såhär.

Eller så kanske det är så jäkla illa att de helt enkelt inte kan fixa CB/BC utan att sabba bilden i allmänhet.

Postad 13 March 2008 - 14:13

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Det ser onekligen ut som om lösningen på CB/BC är att smeta till bilden. Pinsamt. Ser fram (eller?) mot att komma hem och testa.

Postad 13 March 2008 - 14:13

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Eller så kanske det är så jäkla illa att de helt enkelt inte kan fixa CB/BC utan att sabba bilden i allmänhet.

Satt precis och tänkte på det.... :)

Ngt suddigare bild på SD kanalerna kan jag hålla med om, dock inte på HD!!! ;)

Postad 13 March 2008 - 14:15

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Nope kör ut allt i 1080i (iaf tills vi får en firmware som fixar 576i).

Jag menade inte att boxen blivit sämre punkt slut, dock funkar det sämre med min bildvisare precis som du säger. Verkar ju inte vara helt lätt att lösa det där om en sak gör att det funkar bättre på ena men sämre på andra.

Den här suddigheter tar kol på mig alltså. Discovery HD ser ju knappt ut som HD längre. Ser mer ut som en bra vanlig SDTV-sändning numera. All "punch" i bilden är som bortblåst från HD-kanalerna. :)
Och de vanliga kanalerna påminner numera väldigt mycket om min analoga mottagning minus bruset.

Ähhh om inte comhem kommer med ett vettigt svar innan imorgon kväll så tror jag nog att jag ger upp på det hela och bara reklamerar skiten. Det är inte värt all möda och framförallt inte alla pengar.
(Ok jag ljuger för mig själv igen, där jag bor finns inga alternativ så det är bara att bita ihop och ta den lite längre upp i baken antar jag.)

Håller med fullständigt. Man har fått bort en del av colour banding, men i stället är bilden bra mycket suddigare. Vrkar som man har dragit ner skärpan i boxen för att få bort CB, men i stället fått suddigare bild. Det gick väl inte att fixa på nåt annat sätt med en software uppdatering. Jag upprepar!

Comhem, ni har nu 2 alternativ.

Alternativ 1

Byt ut våra boxar mot annat märke, så att vi kan få se på TV i den kvalitet vi betalar för. Vi har inte lust att betala för några snålvarianter!

Alternativ 2

Lägg ner eran s k HDTV satsning

För båda alternativen gäller att vi alla vill ha tillbaka varenda krona vi lagt ut på att titta på en bild som är något helt annat än vad vi betalt för!

Postad 13 March 2008 - 14:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Satt precis och tänkte på det.... :)

Ngt suddigare bild på SD kanalerna kan jag hålla med om, dock inte på HD!!! ;)

har ingen suddig bild alls på SD det uppenbarar sig bara på HD

Postad 13 March 2008 - 14:22

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har iofs inte kollat så noga, men den suddighet i bilden jag lade märke till såg jag framför allt i SD-kanaler. I HD-kanaler tycker inte jag att det var lika uppenbart. Men jag får väl kolla lite noggrannare i kväll...

Postad 13 March 2008 - 14:22

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Jag tänkte starta en insamling.
Nån som vill vara med och skänka en slant till glasögon med riktiga kolabottnar till testgänget på Comhem :)

Redigerat av MacGam, 13 March 2008 - 14:22.

Postad 13 March 2008 - 14:26

Unregistered1465
  • Unregistered1465
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hmm. Det lilla jag kollade så ser bilden bätte ut. Lite besviken på Axess TV's testbild då jag trodde den skulle vara lite slätare. Får kolla och jämföra med polarens PVR och se hur mycket det skiljer. Kan ju som sagt tidigare vara utsändningen (hoppas?)

I övrigt är bilden helt OK. Det jag kan förvänta mig av min 42" Panasonic. Upplever inte denna "suddighet" som flera beskriver. Får ta en närmare titt ikväll och se om även jag ställer mig i kön att få tampas med kundrelationer.

Postad 13 March 2008 - 14:26

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag tänkte starta en insamling.
Nån som vill vara med och skänka en slant till glasögon med riktiga kolabottnar till testgänget på Comhem :)

:D

Postad 13 March 2008 - 14:27

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Så ... nu har jag hårdgranskat boxen i ett mörklagt rum

Det är ointressant att jämföra FW på kanaler som antingen har hårt komprimerat material
och/eller kass bitrate på sändingen. DET HAR INTE MED BOXEN ATT GÖRA

Jag har haft "glädjen" :) att få uppleva alla FW 04, 06, 10 och 15
Dagens FW befriar oss från det mesta av CB och jag har ännu inte sett något av BC
Så långt får vi vara nöjda..

Den suddighet som ni talar om på HD kanalerna .. upplever jag som att det inte är rätt upplösning
på bilden. Får känslan av att det är en 576p kanal som sänder HD material i 576p
Som när man jämförde tex canal+ film HD med samma utsändning på Canal + First

Det blixtrar o har sig ännu värre nu .. när man har boxen ställd i original och man växlar från
en SD kanal till en HD kanal. Samma fel som innan och på olika apparater. ( jag har dels bytt tv
och dels har jag andra i mitt hem att testa emot )

Som jag sade i mitt tidigare inlägg .. Jag tror inte att vi kommer längre med denna boxen
förutom att det är ganska trist att Pacman haft en Beta hemma ( 12 ) som bilivt sämre när den
blev till denna FW ( 15 ) VEM TESTADE 13 OCH 14 ???

Comhem .. nu får ni ta er i kragen och använda er av proffs .. Vi alla här är mer proffs än vad
ni är och detta beror inte bara på teknisk kunskap. Det beror på intresse och entusiasm.

Lär er nu av detta och skicka ut betan så att alla kan ladda ner. Blir det fel i betan så skickar ni
bara ut den som låg ute innan en gång till. Gör snabba ändringar och skicka ut ..
Vill ni inte lägga den på ert nät .. så gör ni som så här.

- Kontakta Humax och be dem om programvaran för nerladdning av FW (om ni inte redan har den ;) )
- Vi som är intresserade köper oss en nollmodemkabel ( om man inte redan har det )
- Lägg ut Beta FW på er hemsida för nerladdning
- De som vill vara med o testar anmäler sig och får logga in med sitt kundnummer för att få ner betan
- Man rapporterar in till en bestämd emailadress

Som sagt .. sluta upp med att nervärdera era kunder. De flesta av oss kan mer än vad ni själv kan
och det är inget att skämmas över. Det finns många företag som använder sig av just den här
tekniken för att förbättra sina produkter. ( gav er många exempel på detta för 2 mån sedan )

Lyssna till vad vi säger .. så slipper ni allt detta skäll ;)

Personligen har jag inte längre något inresse i det .. så jag får önska er andra lycka till med comhem :D

Jag blev av med 60Hz problemet och det andra kan jag överleva de månader jag har kvar med comhem
( såvida jag inte tjuvstartar med canaldigital innan jag flyttar )

Kul att du börjat reagera som jag gjorde innan .. när jag orkade vara arg :D
Det går inte att lösa denna boxens problem med mjukavara .. det har vi ju konstaterat innan och Bertilsson
fick till det med - att det är ett chip från en tvättmaskin som sitter i boxen ..

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 13 March 2008 - 14:37.

Postad 13 March 2008 - 14:33

Unregistered1465
  • Unregistered1465
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Here we go again! En som varit lite het på gröten och inte testat ordentligt? Hmm...Avvakta, avvakta.

http://www.fairshopp...?opinionid=1606

Postad 13 March 2008 - 14:36

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Here we go again! En som varit lite het på gröten och inte testat ordentligt? Hmm...Avvakta, avvakta.

http://www.fairshopp...?opinionid=1606

men snälla tacka för denna firmware det är lite o ta i firmwaren suger

Postad 13 March 2008 - 14:42

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Håller med fullständigt. Man har fått bort en del av colour banding, men i stället är bilden bra mycket suddigare. Vrkar som man har dragit ner skärpan i boxen för att få bort CB, men i stället fått suddigare bild. Det gick väl inte att fixa på nåt annat sätt med en software uppdatering.

Efter att ha granskat bilden lite mer tror jag inte att det är så lätt ändå.
Suddigheten döljer inte tillräckligt mycket av blockbildningar som finns i faktiska sändningar för att det ska vara troligt att det skulle kunna dölja color banding-problemen.
Det skulle behöva bli bra mycket suddigare för att det skulle vara lösningen tror jag.

Så jag tror snarare att suddigheter är en bieffekt av någon annan förändring.

Alla SD-kanaler ser väldigt analoga ut hos mig efter uppdateringen iaf. Det är nog det lättaste sättet att beskriva det. HD-kanalerna i sin tur ser nu mer ut som riktigt bra SD-sändningar (tänk SVT primetime).

Postad 13 March 2008 - 14:53

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Hmmm, jag funderade på detta då jag såg siffrorna på CNBC. "Har inte siffrorna blivit suddigare?" Samtidigt verkar ju en del andra loggor se skarpa ut. Det blir intressant att läsa om fler tester under kvällen. En del har ju två boxar sida vid sida att jämföra.

Suddig bild var inget man hade räknat med precis.

Redigerat av ruhe, 13 March 2008 - 14:54.

Postad 13 March 2008 - 15:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag kör mitt inlägg från igår i repris :D

Men jag kunder inte låta bli att garva när jag läste deras text..
I samband med lansering av ny mjukvara testar vi alltid att den håller hög kvalité

Man drog på lanseringen av ny FW för att man ville vara riktigt säker på att det inte fanns någon
pinsam bugg .. så låter man inte pacman få testa sista betan.. Oj vad pinsamt :)

Maveric ;)

Postad 13 March 2008 - 15:02

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Men va tusan är det frågan om? det här vart ju ren katastrof rent bildmässigt!!??. Jag precis som ni upplevde CB/BC & 60Hz problematiken med 10:an, dock har jag inte haft såna EXTREMA problem med CB/BC på min bildvisare och 60Hz har jag "gått runt" genom att köra 1080i. Idiotiskt av mig att pumpa in v.15, HD kanalerna är ju rena skämtet precis som ni säger ... REJÄLT suddiga och en markant försämring mot v.10. Vad gäller SD kanalerna och skärpan på dessa så kan jag bara tala om att jag nyss kikade lite snabbt på Viasat Golf (iof. en repris vilket brukar vara "dålig" kvalitet) men det gick knappt att se och läsa vad det stod på leaderboard?. Jag skall kolla mer nogrannt ikväll kl. 20.00 då dom börjar sända LIVE. ... GE MIG TILLBAKS VERSION 10 FÖR F******N!

Postad 13 March 2008 - 15:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

GE MIG TILLBAKS VERSION 10 FÖR F******N!

Easy nu .. Inte 10 .. vi vill ha en förbättring av 10 utan 60 Hz
Kanske beta 12 som Pacman sagt var bättre än 10 och som verkar
vara bättre än 15.

Jag bara måste citera comhem ..

Varför har det dröjt så länge innan vi fick den här mjukvaran?
Vi är noga med att testa ny mjukvara och buggfixar som vi får från våra samarbetspartners. Utvecklings- och testprocessen inför den senaste lanseringen har tagit längre tid än vi önskat, främst beroende på att Humax inte uppfyllt våra krav. Först nu känner vi att den nya versionen är redo att skickas ut till dig som kund

Vad kan jag göra om jag har problem med bilden trots ny mjukvara?
Testa att ställa om bildvisarens inställningar och/eller ändra färgrymd genom att hålla in V-FORMAT-knappen i ett par sekunder. Upprepade snabba tryck på V-FORMAT-knappen byter färgrymd mellan de tre tillgängliga lägena. Testa även att ändra bildinställningar via din bildvisare.

Maveric :D

Ps. kom att tänka på .. Hur skall de lösa ersättningsfrågan nu ?
Kan bli dyrt .. men å andra sidan har de ju sparat en del genom att inte sända EM i HD :)

Redigerat av Unregistered1103, 13 March 2008 - 15:17.

Postad 13 March 2008 - 15:13

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Kanske beta 12 som Pacman sagt var bättre än 10 och som verkar
vara bättre än 15.

Kan ComHem inte göra någon enda liten sak rätt? hur lyckas dom trassla in massa annat juck in en version 15? tvivlar starkt på att Pacman hade denna "vaselin insmorda bild" på den beta han testade!

Postad 13 March 2008 - 15:16

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Så man ska alltså inte skicka in nya fw när man kommer hem?

Postad 13 March 2008 - 15:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

jo det ska du den är bättre en v10 men det är lite suddigare bild på vissa kanaler och svtHD funkar ej över scart men värt att köra in i allaf

Redigerat av Duckface21, 13 March 2008 - 15:22.

Postad 13 March 2008 - 15:20

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Som jag sa i ett tidigare inlägg, så fick vi ju kompensation t.o.m. 29/2...
Vad skall man begära nu? Hela summan på TV abonnemanget?
Ligger ju redan en e-faktura och väntar... :)

Postad 13 March 2008 - 15:21

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Det är som att välja mellan pest och kolera :)

Postad 13 March 2008 - 15:22

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
En ny iakttagelse. Siffrorna och ticker-tejpen på CNBC blir skarpa igen vid original ( 576p ). Dock får man de-interlace:ing-artefakter, s k sågtänder. 1080i ger siffrorna ett hackigt utseende, men de står i a f stilla. På 720p är de suddiga och fladdrar dessutom lite grann.

En uppmaning till alla är att testa läget "Original" med avseende på suddighet och de-interlace-artefakter. Kanske man kan stå ut med att köra Original för att slippa suddigheten. Jag börjar misstänka att det är 720p-läget som är boven och kommer testa vidare.

Är inte säker på när det blir för ihoptryckt på Original heller, får kolla vidare på det. Det är inte så hela tiden, utan efter någon speciell upplösningsväxling tror jag.

Redigerat av ruhe, 13 March 2008 - 15:24.

Postad 13 March 2008 - 15:23

Mr.Hammer
  • Mr.Hammer
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Ni som skriver inlägg! Det är mycket intressant att veta vad ni har för bildvisare. Kopplad via scart eller HDMI kabel, 1080 original etc?, så lägg gärna till den information vid varje inlägg. Då har man lite lättare att jämföra era uppgifter mot sina egna erfarenheter.

Redigerat av Mr.Hammer, 13 March 2008 - 15:24.

Postad 13 March 2008 - 15:25

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det är som att välja mellan pest och kolera :)

Tycker den är bättre än version 10, kollade access bild där CB var brutalt förut och där såg i alla fall jag inga CB. Vad gäller suddig bild så tyckte jag att när jag gick från version 04 till 10 så blev bilden lite blekare än innan men ingen jätteskillnad mellan version 10 och 15 på min Panasonic PV70.

Postad 13 March 2008 - 15:26

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Alla ni som upplever att bilden blev ÄNNU sämre, ringer/mailar ni in och meddelar detta?
Oavsett vad Harlin säger så lär det göra susen att ligga på Comhem angående det här genom de vanliga kanalerna och inte bara genom forumet.

Paratde precis med en jättetrevlig tjej på supporten som sa att de inte fått in några felanmälningar på nya mjukvaran vad hon kunde se ännu. Hon anteckna dock noggrant vad jag sa till henne och jag nämnde också att det inte tog ens en timme innan folk lade märke till det på minhembio.com.

Hon sa dock att de gärna ville ha rapporteringar på nya mjukvara: med andra ord: ring till dem nu och berätta.
0771 - 55 00 00

Redigerat av Unregistered92d7e447, 13 March 2008 - 15:27.

Postad 13 March 2008 - 15:29

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Ni som skriver inlägg! Det är mycket intressant att veta vad ni har för bildvisare. Kopplad via scart eller HDMI kabel, 1080 original etc?, så lägg gärna till den information vid varje inlägg. Då har man lite lättare att jämföra era uppgifter mot sina egna erfarenheter.

som sakt tidigare suddigheten fins bara på hdmi på hdtv kanalerna o jag har en 42" plasma från nextier

Postad 13 March 2008 - 15:38

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Som jag sa i ett tidigare inlägg, så fick vi ju kompensation t.o.m. 29/2...
Vad skall man begära nu? Hela summan på TV abonnemanget?
Ligger ju redan en e-faktura och väntar... :)

Vet inte hur många gånger jag har sagt det. Ni ska inte betala en krona!! Dessutom ska ni kräva tillbaka vad ni betalt för era abbonemang sedan ni köpte boxen. Ring kundrelationer och kräv detta!

I botten betalar man för ett analogt utbud (via sin hyresvärd eller BRF). Sedan betalar man för ett medium abbonemang 199kr/mån för att få bättre bildkvalitet på kanaler som man redan har analogt. Sedan betalar man ytterligare 99kr/mån för HD paketet för att få bättre kvalitet på kanaler som man redan har digitalt. Men om bildkvaliten inte blir bättre, vad är rimligt att betala då? Man ska naturligtvis inte betala någonting. Jag vill ju inte betala 299kr/månaden för någonting som jag redan har :D

Det finns ingen logik i detta.

Vad får man då. Jo, betala 299kr i månaden för något som Comhem inte kan leverera. Så pratar Com hem om att kompensera med ett par hundralappar. En del känner sig jättenöjda med det. Men nöjdast av dom alla, ja det är Comhem. Ingen ska behöva betala ett öre för sina abbonemang så länge man haft boxen.

Redigerat av MacGam, 13 March 2008 - 15:52.

Postad 13 March 2008 - 15:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

En uppmaning till alla är att testa läget "Original" med avseende på suddighet och de-interlace-artefakter.

har vi redan gjort ruhe ..

Hon sa dock att de gärna ville ha rapporteringar på nya mjukvara: med andra ord: ring till dem nu och berätta.

Dom vet adressen till denna tråden så de får läsa själva.
Någon måtta får det vara ..
Harlin har ju suttit här varje dag och han var här för en stund sedan
Han kan ju ge dem en kilometer utskrifter per dag

Redigerat av Unregistered1103, 13 March 2008 - 15:44.

Postad 13 March 2008 - 15:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Har en plasma. Kom precis hem igen och upptäcker då att suddigheten är värre via hdmi än via scart (Svt 1 - Morgon Soffan).

Redigerat av Unregistered1013, 13 March 2008 - 15:47.

Postad 13 March 2008 - 16:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har en plasma. Kom precis hem igen och upptäcker då att suddigheten är värre via hdmi än via scart (Svt 1 - Morgon Soffan).

suddigheten på sd är samma som förut för mig kolla HD... prova component jag ser en mycket tydligare skarpare bild så men med en del skräp i bilden vill säga

Redigerat av Duckface21, 13 March 2008 - 16:10.

Postad 13 March 2008 - 16:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
en liten fundering här alla de som ser suddigheten har alla de plasma??? om så är fallet va inte tysta hehe

Postad 13 March 2008 - 16:10

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

en liten fundering här alla de som ser suddigheten har alla de plasma??? om så är fallet va inte tysta hehe

Jag har en Full HD Plasma från Panasonic som matas via HDMI, PZ70 ... borde dock inte ha att göra med vilken teknik du kör (läs: Plasma, Projektor, LCD, CRT)

Redigerat av ClarkOne, 13 March 2008 - 16:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.